RAMien sekoitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aguZ
  • Aloitettu Aloitettu
Miten latenssit kannattaa säätää?
Tällä hetkellä 2x8 Corsairin vengeance prot 3600mhz mutta pyörivät 3200mhz koska ryzen 3600 ei anna mennä korkeammalle ilman bootlooppia, joissa jimmsin mukaan latenssit ovat 18-22-22-42 eli CL18
Tulossa 2x8 Kingston Furyt 3200mhz joissa latenssit jimmsin mukaan 16-18-18 eli CL16.
Eli 4x8 asetelmaan tulossa. Corsairit tällähetkellä B2 ja A2 sloteissa joten furyt tulee B1 ja A1.

Kun nämä uudet tikut tulevat niin säädänkö corsairien latenssit samaan kuin furyjen? Ja onko asennus järjestyksellä mitään merkitystä?
Edit: XMP/EXPO ei ole ollut käytössä juuri sentakia että täydet 3600mhz ei vain toimi prosessorin kanssa

Kiitos etukäteen

Itse laitoin joskus vastaavassa tilanteessa vanhat kammat A1 ja A2 paikkoihin ja uuden B1 ja B2. Näin biosista sai valita kumpien kampojen expon halusi ja toimi ongelmitta. Erilaisia kampoja sekoittamalla kaivaa kuitenkin sikäli verta nenästään, että suorituskyky voi lisätyillä kammoilla laskea. Yksinkertaisinta on ostaa suoraan iso muistikitti 2 kammalla, mutta tosin tosisäästäjä saa latenssieron manuaaliasetukset hakemalla kurottua, mutta on iso työ saada vakaaksi

Itse laitoin joskus vastaavassa tilanteessa vanhat kammat A1 ja A2 paikkoihin ja uuden B1 ja B2. Näin biosista sai valita kumpien kampojen expon halusi ja toimi ongelmitta. Erilaisia kampoja sekoittamalla kaivaa kuitenkin sikäli verta nenästään, että suorituskyky voi lisätyillä kammoilla laskea. Yksinkertaisinta on ostaa suoraan iso muistikitti 2 kammalla, mutta tosin tosisäästäjä saa latenssieron manuaaliasetukset hakemalla kurottua, mutta on iso työ saada vakaaksi
Selvä, youtubesta ei oikein tunnu löytyvän muutakuin tätä samaa ''toimii kunhan latenssiero on mahdollisimman vähäinen/identtinen'' joku taas sanoi että muutakuin lyö kaikki kammat sisään niin automaattisesti pitäisi kaikkien kampojen pyöriä kaikista hitaimman kamman mukaan. Jonka taas ei pitäisi vaikuttaa kun vanhat corsairit pyörivät jo samalla 3200mhz millä uudet tulee olemaan. Mitä itse sanot tuohon? Ja sillä expollahan ei ole mitään väliä kun 3600mhz ei tolla r5 3600 oo mahollinen...

Kannattaa laittaa Expo päälle ja laskee taajuuden manuaalisesti tohon 3200. Silloin saat kuitenkin nopeammat muistit.

2 erilaista kampamallia sekoittamalla, ei välttämättä kone edes käynnisty. Yleensä tosiaan toimii hitaimman mukaan, mutta varmaa se ei ole

itse kokeilisin ennen furyjen saapumista kulkeeko entiset 3200 cl16.

mikäli ei niin sitten furyt kiinni ja cl18, tämän jälkeen vanhat kiinni ja rukoilua bootin aikana

mikäli ei niin sitten furyt kiinni ja cl18, tämän jälkeen vanhat kiinni ja rukoilua bootin aikana
Löytyykö jostain hyvä ohje miten laittaa CL16? Vähän vielä itselle outoa noiden latenssien kanssa värkkääminen

Vai laitanko vanhojen latenssit noihin furyjen ja katsoo että pyöriikö?

Löytyykö jostain hyvä ohje miten laittaa CL16? Vähän vielä itselle outoa noiden latenssien kanssa värkkääminen
biosista toki, riippuu emon valmistajasta mistä sitten löytyy manuaaliset muistiasetukset.

sellainen vinkki että ota kotelo auki valmiiksi jos tarvii nollata bios paristo irrottamalla :smoke:

biosista toki, riippuu emon valmistajasta mistä sitten löytyy manuaaliset muistiasetukset.

sellainen vinkki että ota kotelo auki valmiiksi jos tarvii nollata bios paristo irrottamalla :smoke:
Onneks löytyy USB tikulta biosin uusin versio ja takaa paikka mistä sen sinne saa ajettua. Noh saa nähdä mitä tapahtuu, kiitos vinkeistä

mutulla sanoisin että todennäköisyys furyjen toimimiselle hitaammalla on isompi kuin vanhojen kellotus
Vielä nyt sitten varmistaakseni, kannattaako mun sitten kattoa näiden corsairien nyky latenssit ja kirjoittaa muistiin, sitten asentaa uudet furyt corsairien tilalle ja vaihtaa niistä latenssit samoiksi, sitten corsairit perään? Se olisi ainakin eniten järkeen käyvä tapa.

Vielä nyt sitten varmistaakseni, kannattaako mun sitten kattoa näiden corsairien nyky latenssit ja kirjoittaa muistiin, sitten asentaa uudet furyt corsairien tilalle ja vaihtaa niistä latenssit samoiksi, sitten corsairit perään? Se olisi ainakin eniten järkeen käyvä tapa.
Itse otan puhelimella kuvan nykyisistä aina ennen muutoksia. Silleen suosittelen tekemään, sitten uudet kammat sisään ja katsoo mitä kone arpoo yhteisiksi. Sitten voit kokeilla tiukentaa niitä, jos osaamista ja halua riittää

Statistiikka

Viestiketjuista
261 582
Jäsenet
74 827
Uusin jäsen
RomuRauta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom