Hiikeri
Team Intel
- Liittynyt
- 13.12.2016
- Viestejä
- 2 422
Jokunen vuosi sitten oli itsellä koneessa 1/2 vuotta 32Gb (DDR3) muistia ja käytin määrän pelaamisessa hyväksi RamDisk:llä.
Sitten kummiskin halusin maksimaaliset FPS:t eli toisen 2x8Gb kitin möin pois että kulkuja lisää maksimi Mhz muodossa.
Nyt DDR4:n aikana (13kk mulla) ajellut G.Skill Trident Z 2x8Gb kittiäni 4000@cl16-18 ja välillä 3866@cl15 asetuksilla.
Nyt kummiskin hommasin muisti-kittini lisäksi toisen G-Skill Trident Z -sarjan 2x16Gb 3200c14 kitin (499e
).
Eli allekirjoittaneella nyt koneessa tästä päivästä 2x8gb 3600c15 ja 2x16gb 3200c14 kitit, yhteensä 48Gb (Sampan B-Die piirillä siis kaikki 4 kapulaa).
Prossuna vain 2-kanavaisella muistiohjaimella varustettu Kaby Lake 4c/8t niin selvähän se on että kovin ottaa koville prossun IMC-kontrollerin kanssa.
Huippunopeutta eli Mhz ei enää juurikaan löydy, joten pitänyt touhuta ainakin näin alkuun latensseja kiristämällä.
Ja mitä tulee "RamDisk":iin niin kyllähän nopeutta löytyy aivan eri lailla kun peli-asemastani (M.2 NVME 960Evo 512Gb), josta löytyy reilu 3600MB/s lukua ja 4k lukua vajaa ~50MB/s.
Silti minusta tuntuu jälkeen vuonna kirjan 2018 että kylläpäs kestää latautuminen. Lisää nopeutta ei ole ikinä pahitteeksi.
D: asemani (Samsung M.2 NVME 960Evo PCI-E x4)
![Hiikeri_960evo.jpg Hiikeri_960evo.jpg](https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/81/81477-bbdd020ea1860ccad7e0fae8ef6efad7.jpg?hash=u90CDqGGDM)
Ja kun laitan Z: asemani, 36Gb DimmDriven (Ramdisk for "Steam" Players) päälle:
![Hiikeri_36ramdisk_14141_843.jpg Hiikeri_36ramdisk_14141_843.jpg](https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/81/81478-9349e3959253391d84385ee826baaa11.jpg?hash=k0njlZJTOR)
Niin onhan ero aivan jäätävä. Esim. tärkeä 4k-lukunopeus kun nousee 46MB/s > 843MB/s niin se meinaa melkein 20x nopeutta. Ei ihmekkään että pelit latautuu liki sekunneissa vrt. M.2 NVME.
Itsellähän siis jää 36Gb "RamDisk"in jälkeen 12Gb muistia OS:lle ja lopuille kamoille eli täysin riittävästi.
ps. Vielä kun saisi nostettua muistin määrän 64Gb niin voisi lohkaista itse Winukan (64bit) käyttöön oman RamCachen joka nostaa yleisen koneen käytön sujuvuuden omalle tasolleen.
Ja kun asiaa jo kokeilleet sanovat että mitä järkeä, niin tiedän ettei ko. hommat lisää avg. FPS:ää koska laskenta tehoahan ei tule koneeseen pätkääkään lisää,
mutta hakemani asiani onkin minimoida mahdolliset stutteroinnit yms. asiat jotka aiheutuvat useasti koska jossain päin konetta kaista ei vaan riitä (HDD/SSD<>RAM<>OS<>RAM<>GPU MEM<>Näyttö...)
Ko. Ramdiskillä (esim. Dying Light/Company of Heroes 2/Assetto Corsa yms.) mahtuvat kokonaan muistiin joten kovalevyä, edes SSD:tä ei tulla lukemaan pelaamisen aikana < Mahdollinen lag/stutterointi yms. ongelmat ovat totaalisesti "disabled".
Ja kuka käyttää video-editointi ohjelmia, niin parempaa vaihtoehtoahan ei ole kuin pyörittää ohjelmaa ja leikkeita sekä projektia RamDiskistä eli suoraan muistiensa nopeudella.
Kokemuksia, Kiitos.![ATK :comp: :comp:](/styles/hymiot/comp.gif)
Sitten kummiskin halusin maksimaaliset FPS:t eli toisen 2x8Gb kitin möin pois että kulkuja lisää maksimi Mhz muodossa.
Nyt DDR4:n aikana (13kk mulla) ajellut G.Skill Trident Z 2x8Gb kittiäni 4000@cl16-18 ja välillä 3866@cl15 asetuksilla.
Nyt kummiskin hommasin muisti-kittini lisäksi toisen G-Skill Trident Z -sarjan 2x16Gb 3200c14 kitin (499e
![Facepalm :facepalm: :facepalm:](/styles/hymiot/facepalm.png)
Eli allekirjoittaneella nyt koneessa tästä päivästä 2x8gb 3600c15 ja 2x16gb 3200c14 kitit, yhteensä 48Gb (Sampan B-Die piirillä siis kaikki 4 kapulaa).
Prossuna vain 2-kanavaisella muistiohjaimella varustettu Kaby Lake 4c/8t niin selvähän se on että kovin ottaa koville prossun IMC-kontrollerin kanssa.
Huippunopeutta eli Mhz ei enää juurikaan löydy, joten pitänyt touhuta ainakin näin alkuun latensseja kiristämällä.
Ja mitä tulee "RamDisk":iin niin kyllähän nopeutta löytyy aivan eri lailla kun peli-asemastani (M.2 NVME 960Evo 512Gb), josta löytyy reilu 3600MB/s lukua ja 4k lukua vajaa ~50MB/s.
Silti minusta tuntuu jälkeen vuonna kirjan 2018 että kylläpäs kestää latautuminen. Lisää nopeutta ei ole ikinä pahitteeksi.
D: asemani (Samsung M.2 NVME 960Evo PCI-E x4)
![Hiikeri_960evo.jpg Hiikeri_960evo.jpg](https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/81/81477-bbdd020ea1860ccad7e0fae8ef6efad7.jpg?hash=u90CDqGGDM)
Ja kun laitan Z: asemani, 36Gb DimmDriven (Ramdisk for "Steam" Players) päälle:
![Hiikeri_36ramdisk_14141_843.jpg Hiikeri_36ramdisk_14141_843.jpg](https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/81/81478-9349e3959253391d84385ee826baaa11.jpg?hash=k0njlZJTOR)
Niin onhan ero aivan jäätävä. Esim. tärkeä 4k-lukunopeus kun nousee 46MB/s > 843MB/s niin se meinaa melkein 20x nopeutta. Ei ihmekkään että pelit latautuu liki sekunneissa vrt. M.2 NVME.
Itsellähän siis jää 36Gb "RamDisk"in jälkeen 12Gb muistia OS:lle ja lopuille kamoille eli täysin riittävästi.
ps. Vielä kun saisi nostettua muistin määrän 64Gb niin voisi lohkaista itse Winukan (64bit) käyttöön oman RamCachen joka nostaa yleisen koneen käytön sujuvuuden omalle tasolleen.
Ja kun asiaa jo kokeilleet sanovat että mitä järkeä, niin tiedän ettei ko. hommat lisää avg. FPS:ää koska laskenta tehoahan ei tule koneeseen pätkääkään lisää,
mutta hakemani asiani onkin minimoida mahdolliset stutteroinnit yms. asiat jotka aiheutuvat useasti koska jossain päin konetta kaista ei vaan riitä (HDD/SSD<>RAM<>OS<>RAM<>GPU MEM<>Näyttö...)
Ko. Ramdiskillä (esim. Dying Light/Company of Heroes 2/Assetto Corsa yms.) mahtuvat kokonaan muistiin joten kovalevyä, edes SSD:tä ei tulla lukemaan pelaamisen aikana < Mahdollinen lag/stutterointi yms. ongelmat ovat totaalisesti "disabled".
Ja kuka käyttää video-editointi ohjelmia, niin parempaa vaihtoehtoahan ei ole kuin pyörittää ohjelmaa ja leikkeita sekä projektia RamDiskistä eli suoraan muistiensa nopeudella.
Kokemuksia, Kiitos.
![ATK :comp: :comp:](/styles/hymiot/comp.gif)
Viimeksi muokattu: