Rallin MM-sarja Kausi 2024

Vega

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.11.2023
Viestejä
112
En oikein ymmärrä tuota valitusta uudesta pistelaskusysteemistä. Nythän se näytti hyvyytensä kun E-P käskettiin sunnuntaina hidastamaan niin eipä tullutkaan parhaita pisteitä, eli vaikka on ylivoimaisessa johdossa niin myös sunnuntaina on ajettava täysillä jos parhaat pisteet haluaa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
En oikein ymmärrä tuota valitusta uudesta pistelaskusysteemistä. Nythän se näytti hyvyytensä kun E-P käskettiin sunnuntaina hidastamaan niin eipä tullutkaan parhaita pisteitä, eli vaikka on ylivoimaisessa johdossa niin myös sunnuntaina on ajettava täysillä jos parhaat pisteet haluaa.
Samaa mieltä. Ilman uutta pistelaskua jengi olisi ajellut terveisiä perjantai-ilta -> sunnuntain power stage.
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
452
Niin, se typeryys tuossa tulee siinä että vaikka voittaisit kaikki kisat et voittaisi mestaruutta, niin eikö se ole jo aika takaperoista. Kyllä voitosta pitäisi aina saada eniten pisteitä.. Sunnuntaille paras ratkaisu olisi vieläkin kaikille yksi uusi rengassetti lisää käytettäväksi powerilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
On tuo Evans vs. Neuville mestaruustaistelu sinänsä aika kiinnostava asetelma ja varmaan erityisesti kauden loppua kohden (sikäli kun pysyy tasaisena) tulee olemaan kovaa taistelua ensin lauantain pisteistä, sitten sunnuntain & Power stagen pisteistä ja ei ehkä niinkään kisavoitosta.

Toiselle näistä on tiedossa uran pelastus & kruunaus ja toinen sitten "ikuinen kakkonen" ja en tiedä kestääkö pää enää jatkaa uraansa sen jälkeen kun kummallakin ikää on ja Kalle palaa & Tänak luultavasti toisella Hyundai- kaudella parempi. Tätä kirjoittaessa tajusin että unohdin Tänakin tuolta mestaruustaistelusta, mutta toisaalta ei tuolta yli 25 pinnan takaa noin vaan nousta kun pinnoja voi kerätä niin monella eri tavalla ja lisäksi talli lienee Neuvillen puolella.
 

Vega

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.11.2023
Viestejä
112
Niin, se typeryys tuossa tulee siinä että vaikka voittaisit kaikki kisat et voittaisi mestaruutta, niin eikö se ole jo aika takaperoista. Kyllä voitosta pitäisi aina saada eniten pisteitä.. Sunnuntaille paras ratkaisu olisi vieläkin kaikille yksi uusi rengassetti lisää käytettäväksi powerilla.
Se että Lappi ei saanut parhaita pisteitä johtui siitä että hän on keikkakuski, ne jotka ajaa täyden sarjan eivät varmasti nostele sunnuntaina ainakaan noin paljoa.
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
452
Ihan kyllä oli viime vuonna tapauksia kun voittaja ei ajanut sunnuntaina powerilta edes pisteitä, tyydyttiin siihen 25 pisteeseen. Elfynillä kaksi kisavoittoa jossa ei powerilta pisteitä ja Neuvillellä yksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Tätä kirjoittaessa tajusin että unohdin Tänakin tuolta mestaruustaistelusta, mutta toisaalta ei tuolta yli 25 pinnan takaa noin vaan nousta kun pinnoja voi kerätä niin monella eri tavalla ja lisäksi talli lienee Neuvillen puolella.
Keskeytyksiä tullee muillekin, niin ei tuo vielä ole iso ero.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
176
Se että Lappi ei saanut parhaita pisteitä johtui siitä että hän on keikkakuski, ne jotka ajaa täyden sarjan eivät varmasti nostele sunnuntaina ainakaan noin paljoa.
Tais saada vielä kruunuksi tallimääräyksen, kun Katsuta ajeli penkoille. Eivät halunneet, että veisi pisteitä muilta sunnuntain osalta ja tallille varmat pojot voitosta.
Pistelaskusta voi olla montaa mieltä, mut kaipaishan tuo sarja enemmän autoja ja kuskeja.

Viime vuonna jyskälässä Latvala tuli fiilistelemään vanhemmalla autolla ja pisteli aika monella pätkällä päihin Fordin vakkarikuskeille (pl. Tanäk). Ei kuuluisi mennä iha noinkaan.
 

Vega

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.11.2023
Viestejä
112
Tallimääräys sieltä Lapille tosiaan tuli, koska ei ole henkilökohtaisilla pisteillä niin väliä. Hyvin mahdollista että muutaman vuoden päästä kaikki ajaa nykyisistä WRC2 autoista muokatuilla vehkeillä, siinä vaiheessa ei olisi autoista ja kuskeista pulaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
Rovanperäki keskeytti jo perjantaina, mut sai vain 8 pistettä vähemmän kuin kisan voittaja ajamalla käytännössä vain sunnuntain, lauantai oli pakollinen kirkkoon ajelu ilman mitään motivaatiota. Aiemmalla pistelaskulla olisi voittanut Rovanperän ~20 pisteellä oikeutetusti.

Mut joo, ei tuo kahden kisan perusteella vielä epäonnistuneelta kuitenkaan vaikuta. Kiva, että sunnuntaina on muutakin kuin power. Muuta hyvää en keksi.

Jotenki vaa vieläki tökkii toi, että kokonaiskisan voitosta ei heru muutako lämmintä kättä ja shampanjaa. Sekin on "vaarana", että laji muuttuu formuloiden tapaan säästelyksi. Kannattaako ajella muusta ku tasaisista pisteistä läpi viikonlopun ollen lopputuloksissa mielummin 3-4 ja ilman ainoakaan pohja-aikaa, jos sillä saa parhaan pistepotin vaikkapa renkaille rankassa rallissa tms. Noh, kuten sanoin, en nyt enää täysin tyrmää systeemiä, mut en ihan vakuuttunutkaan ole edelleenkään.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 729
Pientä avausta Toyotan Rally1 Yariksen nikkaroinnista suomessa.

"Auton korin ja rungon käytännössä ainoa osa joka on kotoisin siviilimallin Yariksesta, on A-pilarin kuoripala, siis reilun metrin mittainen prässätty peltisoiro tuulilasin molemmin puolin."
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 846
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 729
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
184
Hyvältä vaikuttaa hybridin poisto ja kulukatto. Toivottavasti lisää talleja liittyy mukaan 2026 ja ehkäpä tämä toisi myös päteviä sponsorirahoilla olevia kuskeja rally1 luokkaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
Oho, tuli kyl itelle vähä puskan takaa. Ei paljoa jahkailla, jos kerta jo ens kaudelle. Hyvä vain. Lyhyeksi jäi hybridien aika.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Täällä on alkuperäistekstinä suunnitelmat:


Sporting

  • Event organisers will be given more freedom when developing the route of their rally. However, while the starting day of an event and the number of stage kilometres can vary, all rallies should finish on a Sunday with the Power Stage.
  • The global calendar may include a small number of shorter sprint-style and longer endurance events in addition to the rallies that follow the existing format. Nevertheless, the overall timed kilometres covered during a season will remain largely unchanged with events still organised on a mix of asphalt, gravel and snow.
  • As part of cost-cutting measures, the target number of personnel of a three-car team will be capped in the future.
  • The service park set-up will follow a new model with manufacturers allocated locally sourced structures as a working space. As well as saving costs and reducing the amount of transportation required, the move provides more flexibility, should the service park location change during an event. It also reduces the total area required for the service park by event organisers.
  • To allow organisers to adopt less rigid formats, reduce liaison section distances and spread the reach of events, remote service opportunities will be encouraged with teams permitted to carry limited parts in a small support vehicle.
Technical

  • The current Rally1 car will continue as the WRC’s flagship vehicle in both 2025 and 2026 but with modifications to reduce cost and performance. These include the removal of the plug-in hybrid unit, with the performance compensated by a reduction in overall weight, and a reduction in the air restrictor and aerodynamics.
  • Rally2 cars will continue in their current form for the duration of their homologation as the basis for national and international series. However, Rally2 cars competing on WRC events from 2025 and beyond will have an option to run with a WRC kit consisting of a larger restrictor, a larger exhaust, an optional paddle shift gearbox and a rear wing with the objective of reducing the performance gap between Rally1 and Rally2 cars.
  • From 2026, revised Rally1 technical regulations for the WRC’s top-level category will be introduced based on the current Rally1 concept. These regulations will run alongside the current Rally1 regulations for the 2026 season. These new rules will use a common safety cell to reduce costs and complexity, and allow manufacturers and tuners to develop cars with their own bodywork based on production models including B-class, C-Class, compact SUV or a Concept Car designed to tight technical criteria such as centre of gravity and aerodynamics in order to equalize performance.
  • The power output will be targeted at 330hp, with the engine performance controlled by a reference torque curve for all cars. Engine and transmission will be cost-capped and technology limited to Rally2 equivalence. Aerodynamic efficiency will be limited along with a top speed restriction to reduce development and cost.
  • The cost per car will be capped at €400,000 and WRC manufacturers will be required to make their cars available for sale directly from the finish parc fermé of a WRC event.
  • At the earliest opportunity, an electric category will be introduced into the WRC with the FIA technical department charged with establishing suitable technical regulations that could utilise the new Rally1 safety cell and achieve parity of performance with Rally1 cars running on sustainable fuel.

Vielä jäi kyllä epäselväksi että missä luokassa tämä "Rally2+" eli Rally2 johon lisätty "valinnainen" "WRC kit" tulee ajamaan. Omassa luokassako ja onko todella tarkoitus ajaa kokonaisvoitosta vähintään silloin kun Rally1 tulee keskeytyksiä. Annetaan myös olettaa että Rally2:stä nykyisellään ei olisi WRC-kisoissa (vaan jäisi kansallisiin sarjoihin).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
Tuolla uusissa säännöissä on myös Rally1:n Jokamiesluokka eli
Toi tuskin iha sama on, ku jokkis :D Tarkoitetaan varmaan, että samoilla spekseillä auto pitää olla saatavilla asiakkaillekkin max 400k$. Vaikka talli käyttäis miljoonan siihen tallin omaan autoon, nii ei voi mitää vähemmän viriviriä myydä, vaa pitää olla samanlainen auto saatavilla.

e: pointtina lienee, että vois tulla lisää Malcom Wilsoneita tehdastallien lisäksi. 400kiloeurolla saa saman auton mikä tehdastallillakin edellisessä kisassa. Olis formula1:iinkin tervetullut systeemi esim. voimayksikköjen osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
452
Vaikuttaa huonolta lajin näyttävyyden kannalta, rajoitetaan tehot 330 hevosvoimaan, nykyisissä Rally 2 autoissa taitaa olla jotain luokkaa 290. Nykyisissä rally 1 autoissa kun on se hetkittäin jopa 500 hevosvoimaa..
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 182
Painoa onneksi lähtee aikalailla pois ja vähän äänekkäämpi pakoputki niin hyvin niitä taas seuraa joku Rovanperä voi tietysti olla hieman toista mieltä kun joutuu mopolla ajelee :)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 729
Toi tuskin iha sama on, ku jokkis :D Tarkoitetaan varmaan, että samoilla spekseillä auto pitää olla saatavilla asiakkaillekkin max 400k$. Vaikka talli käyttäis miljoonan siihen tallin omaan autoon, nii ei voi mitää vähemmän viriviriä myydä, vaa pitää olla samanlainen auto saatavilla.

e: pointtina lienee, että vois tulla lisää Malcom Wilsoneita tehdastallien lisäksi. 400kiloeurolla saa saman auton mikä tehdastallillakin edellisessä kisassa. Olis formula1:iinkin tervetullut systeemi esim. voimayksikköjen osalta.
:D
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
452
Onko tallien kanssa edes keskusteltu näistä muutoksista vai onko siellä taas FIA:n pukumiehet fiksuina tehneet linjauksia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
:D
Joo, on niin epämääräisesti toistaiseksi mainittu, että nähtäväksi jää. Itse vaa veikkaan, että asiakkaita tarkoitetaan tai sit jotain rikkaiden fanien hemmottelua, että arvonnasta vois saada osto-oikeuden Kallen autoon, joka on joka puolelta lytyssä, vaihteisto ei toimi ja saapuu maaliiin kolmella renkaalla jne..
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
452
Toi autojen myyminen vaan lisää valmistajien kustannuksia, puhumattakaan pienemmistä toimijoista, jos joka rallin päätteeksi kaikki autot on myytävänä.. Niin nykyisellään autojen määrää on rajattu mutta tuohan voi johtaa siihen että niitä autoja joudutaan valmistamaan paljon enemmän, ja peinillä tiimeillä ei sellaiseen ole varaa.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
976
Ymmärrän, onhan tuo vähän tylsää kun vaan Huihai ja Tojo kisaillut keskenään. Ehkä ihan hyvä vaan että kuluja karsitaan ja kalliit hybridit hittoon, mutta tehon puute... olisivat edes sallineet isommat koneet.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
Ymmärrän, onhan tuo vähän tylsää kun vaan Huihai ja Tojo kisaillut keskenään. Ehkä ihan hyvä vaan että kuluja karsitaan ja kalliit hybridit hittoon, mutta tehon puute... olisivat edes sallineet isommat koneet.
Alle 400 hevosvoimaa noissa nytkin on ilman hybridiä, jos about 500 on hybridin kera (n. 130hevosvoimaa)? Rally kakkosissa alle kolmesataa. Lisäksi autojen olisi tarkoitus keventyä pitäen saman hv/kg. Muistaakseni ennen hybridejä oli samaa puhetta äänestä ja tehosta?
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
452
Niin siis hybridit jää pois ja moottoreita kuristetaan tuosta 380 hevosvoimasta. Vs latvalan ehdotus olisi ollut hybridit pois ja 380 hevosvoimaa mutta jotain lisäpainoa autoon.

"

– Olisin tehnyt niin, että hybridit pois ja vähän lisäpainoa autoon. Se olisi ollut aika pieni muutos, hän kertoo vastaehdotuksensa.

– Nyt jos aerodynamiikkaa vähennetään, auto tulee olemaan enemmän irti. Kuljettajalle se ottaa aikaa tottua ja oppia siihen autoon. Mutta sitten kun samaan aikaan vielä pienennetään ilmankuristinta, se tarkoittaa sitä että moottoriteho tulee vielä tippumaan. Kun auton kaasuvastaavuus on erilainen, auto ei ole niin tehokas.

Muutoksen saattaa pystyä toteamaan jopa kotikatsomosta käsin.

– Se voi tarkoittaa sitä, että auto tulee kilometrillä jo hidastumaan aika paljon. Sen kyllä katsojakin silmällä näkee, Latvala huomauttaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
Niin siis hybridit jää pois ja moottoreita kuristetaan tuosta 380 hevosvoimasta. Vs latvalan ehdotus olisi ollut hybridit pois ja 380 hevosvoimaa mutta jotain lisäpainoa autoon.
Niin 330 hevosvoimaa "target". Kieltämättä vähäiseltä alkaa ero rally2-luokkaan olemaan, mut varmaan tarkoituskin. Mut jos tosiaan hv/kg suhde pyritään pitään samana, nii on siinä eroa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 027
En kyllä ymmärrä mikä helvetin järki on pakottaa periaatteessa myymään se auto kisan jälkeen, sen sijaan että sillä ajettaisiin seuraavassa rallissa. Tuohan lisää kustannuksia ja turhia kuluja entisestään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Tulevaisuus ei ehkä tämän ketjun aihe, jatkoin yleisketjuun
Hybridit poistuu tämän kauden jälkeen. MM kisojen järjestäjille lisää harkinta valtaa, sprintti kisa tai kestävyys kisa. Isoja muutoksia tulossa. Niin ja sähköauto luokka mahd. nop.

Tuolla vielä lisää aiheesta.
Latvala hieman kritisoi päätöstä tietyiltäosin.
En kyllä ymmärrä mikä helvetin järki on pakottaa periaatteessa myymään se auto kisan jälkeen, sen sijaan että sillä ajettaisiin seuraavassa rallissa. Tuohan lisää kustannuksia ja turhia kuluja entisestään.
Latvala kritisoi myymisajatusta kustannuksilla, kärkitalleilla varmaan pohdintaa kuinkapaljon siihen autoon kannattaa laittaarahaa, nyky toimintamallilla todellakkin kallista jos pitää varautua että autot menee kaupaksi.

Maalikkona tuli toinen mieleen, että kärkitallit saattavat ostaa ihan vain sen takia että saavat auton purettavaksi. Pienemmille talleille, jos ajatus on se että pienen budjetin tallin voi ostaa valmiin auton, mutta jos autot kisan jälkeen vaatii sen purku/kasaus operaation, niin jotta se pieni talli voisi siitä ostosta hyötyä, niin tarvisi myös tuen auton valmistajalta mukaan lukien komponentti toimitukset.

Edit:
Jos tässä idea tarjota pienemmälle luokalle kustannus etua, niin ehkä ideaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Niin siis hybridit jää pois ja moottoreita kuristetaan tuosta 380 hevosvoimasta. Vs latvalan ehdotus olisi ollut hybridit pois ja 380 hevosvoimaa mutta jotain lisäpainoa autoon.

"

– Olisin tehnyt niin, että hybridit pois ja vähän lisäpainoa autoon. Se olisi ollut aika pieni muutos, hän kertoo vastaehdotuksensa.

– Nyt jos aerodynamiikkaa vähennetään, auto tulee olemaan enemmän irti. Kuljettajalle se ottaa aikaa tottua ja oppia siihen autoon. Mutta sitten kun samaan aikaan vielä pienennetään ilmankuristinta, se tarkoittaa sitä että moottoriteho tulee vielä tippumaan. Kun auton kaasuvastaavuus on erilainen, auto ei ole niin tehokas.

Muutoksen saattaa pystyä toteamaan jopa kotikatsomosta käsin.

– Se voi tarkoittaa sitä, että auto tulee kilometrillä jo hidastumaan aika paljon. Sen kyllä katsojakin silmällä näkee, Latvala huomauttaa.
Latvalalla on tällä hetkellä gridin paras auto niin hän ei halua isoja muutoksia. Hän ei halua autoja muille koska silloin tulee kilpailua. Nykymallilla kun vähän keskeytät ja sekoilet niin olet silti top5:ssa.

Ei tässä sen kummemasta ole kyse kuin oman pesän turvaamisesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Jos tätä hämmentävää muotoilua yrittää vielä tulkita niin eihän tässä sanota että myytävän auton pitäisi olla juuri se ko. ralliin olla osallistunut. Järkevämmältä kuulostaisi että tässä haetaan sitä takaa että tällöin olisi ostotilaisuus mahdollista ja uusi auto tulisi sitten tehtaalta kun tulee. Kuka edes haluaisi ostaa rallista just ja just selvinneen vrt. uuden samalla hinnalla. :confused:
The cost per car will be capped at €400,000 and WRC manufacturers will be required to make their cars available for sale directly from the finish parc fermé of a WRC event.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 729
Ouninpohja is back, kahdesti LA 3.8.24 !! 33km ja oikeaan alkuperäiseen suuntaan. Muutakin uutta tietä reitillä.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
420
Noniin, nyt voi sitten alkaa jo vähän miettiä ja hahmottaa omaa ralliaikataulua :D Ja samoin majoitusta, kun on pari varausta tehty, että kumman pitää :hmm:

Perinteisesti oma ralli on käynnistynyt shakedownista jo vuosikaudet, siellä kuitenkin kärkikuskit ajaa useamman kerran ja monet muutkin tietty. Viime vuonna vielä oli P1-kuskeille kolme pakollista ajokertaa shakedownilla, tälle vuodelle taidettiin laskea kahteen.

Joka tapauksessa nykyään ei enää ole tärkeintä nähdä mahdollisimman monta pätkää, kun ne näkee striimeistäkin hyvin, mutta mukava olla menossa ja fiiliksessä mukana :cool:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
Jokkiksessahan on enempi katsomista joten hyvä uudistus mutta veikkaan että ehtivät kuitenkin muuttaa tuota myyntisääntöä tai poistaa sen.
Johan se oli mainittuna, että kyseessä oli vain pukumiesten tekemät "raamit", josta tallien ja valmistajien kanssa lähdetään säännöt veistään. Emmä kyl oikee toimivana näe tuollaista jokkis-touhua ammattimaisessa liiketoiminnassa. Tottahan toki sitä voi jotenki soveltaa ehkä, mut pointtina lienee ollut kuite se, että sillä sais talleja tavallaan pakotettua budjetteihin.

Mut iso talli vois ottaa enemmän takkiin kuin pieni talli -> iso talli voisi käyttää joka tapauksessa enemmän rahaa autoon.
 

Forrison Hard

Tukijäsen
Liittynyt
12.07.2019
Viestejä
22
Johan se oli mainittuna, että kyseessä oli vain pukumiesten tekemät "raamit", josta tallien ja valmistajien kanssa lähdetään säännöt veistään. Emmä kyl oikee toimivana näe tuollaista jokkis-touhua ammattimaisessa liiketoiminnassa. Tottahan toki sitä voi jotenki soveltaa ehkä, mut pointtina lienee ollut kuite se, että sillä sais talleja tavallaan pakotettua budjetteihin.

Mut iso talli vois ottaa enemmän takkiin kuin pieni talli -> iso talli voisi käyttää joka tapauksessa enemmän rahaa autoon.
Yksityistiimien mukaan tulo olisi pelkästään positiivinen ja haluttu asia. Nyt ilmeisesti etsitään keinoja sen toteuttamiseksi (Kulukaton varmistamisen lisäksi, sen takiahan sääntö jokkiksessa on). Kaluston hintaa alas, niin kaikki voittavat.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 729
LG ainakin loistaa poissaolollaan, vanhempi WRC kyllä oli myös LG telkuissa ja jopa toimi hyvin.
Toistaiseksi ei ole tulossa/saatavilla LG:n telsuihin app:a. Ainoastaan noihin laitteisiin/käyttiksiin mitkä listassa mainittu.

RAAAA.jpg
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Vähän outoa jättää pois kun luulisi LG WebOS markkinaosuuden olevan lähellä Samsung/Tizeniä ellei isompikin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 657
Viestejä
4 187 640
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom