Rallin MM-sarja Kausi 2024

Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
423
AUTOLUOKAT 2024

Rally1 luokka: 380hv+100kW/130hv, 1.6L Turbo+Hybridi, neliveto, minimipaino 1260kg, putkirunko, 5-vaihteinen sekventiaali
Rally2 luokka: ~290hv, 1.6L Turbo, neliveto, minimipaino 1230kg
Rally3 luokka: ~230hv, Turbo/NA, neliveto, minimipaino 1210kg
Rally4 luokka: ~210hv, Turbo/NA, etuveto, minimipaino 1080kg
Rally5 luokka: ~160-170hv, Turbo/NA, etuveto, minimipaino 1030/1080kg

fiarallypyramid.png


Kuljettajat ja kartturit WRC (Rally1 autot)

TOYOTA GAZOO RACING WRT

Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

Elfyn EVANS (GBR) / Scott MARTIN (GBR)
Takamoto KATSUTA (JPN) / Aaron JOHNSTON (IRL)
Kalle ROVANPERÄ (FIN) / Jonne HALTTUNEN (FIN) (valitut kisat)
Sébastien OGIER (FRA) / Vincent LANDAIS (FRA) (valitut kisat)

toyota-gr-yaris-wrc-rally1-2024.jpg


HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAM
Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

Thierry NEUVILLE (BEL) / Martijn WYDAEGHE (BEL)
Ott TÄNAK (EST) / Martin JÄRVEOJA (EST)
Esapekka LAPPI (FIN) / Janne FERM (FIN) (valitut kisat)
Dani SORDO (ESP) / Candido CARRERA (ESP) (valitut kisat)
Andreas MIKKELSEN (NOR) / Torstein ERIKSEN (NOR) (valitut kisat)

hyundai-i20-wrc-rally1-2024.jpg


M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAM
Ford Puma Rally1 Hybrid

Adrien FOURMAUX (FRA) / Alexandre CORIA (FRA)
Grégoire MUNSTER (LUX) / Louis LOUKA (BEL)

ford-puma-wrc-rally1-2024.jpg


WRC2 luokan kilpailijoita (Rally2 autot)

Sami PAJARI (FIN) / Enni MÄLKÖNEN (FIN) Toyota
Emil LINDHOLM (FIN) / Reeta HÄMÄLÄINEN (FIN) Hyundai
Lauri JOONA (FIN) / Janni HUSSI (FIN) Skoda
Roope KORHONEN (FIN) / Anssi VIINIKKA (FIN) Toyota
Yohan ROSSEL (FRA) / Arnaud DUNAND (FRA) Citroen
Gus GREENSMITH (GBR) / Jonas ANDERSSON (SWE) Skoda
Nikolay GRYAZIN (BGR)[RUS] / Konstantin ALEKSANDROV (ANA)[RUS] Citroen
Oliver SOLBERG (SWE) / Elliott EDMONDSON (GBR) Skoda
Stéphane LEFEBVRE (FRA) / Andy MALFOY (FRA) Toyota
Nicolas CIAMIN (FRA) / Yannick ROCHE (FRA) Hyundai
Christopher INGRAM (GBR) / Hannah MCKILLOP (IRL) Skoda
Kajetan KAJETANOWICZ (POL) / Maciek SZCEPANIAK (POL) Skoda

Teemu SUNINEN (FIN) / Mikko MARKKULA (FIN) ??


TV-lähetykset, striimit ja media

Rally.TV virallinen suora striimi, englanninkielinen selostus, kuukausi- tai vuosimaksu
MTV Katsomo+ Urheilu viralliset materiaalioikeudet, suomenkielinen selostus, suorat lähetykset, kuukausimaksu
WRC Youtube virallinen Youtube-kanava, Shakedown suorana maksutta ja paljon lyhyitä yhteenvetoja kisoista
DirtFish Youtube paljon haastatteluja ja muuta mitä tapahtuu rallin aikana ja taustalla
Red Bull TV päiväkoosteet englanniksi
Rallit.fi uutisointia suomeksi
DirtFish uutisointia englanniksi
eWRC-results.com tulokset ja paljon muuta tietoa
Rally-Maps.com rallien kartat ja reitti
WRC viralliset kotisivut


Kalenteri 2024

RoundEventDate
1Rallye Monte-Carlo25 – 28 January
2Rally Sweden15 – 18 February
3Safari Rally Kenya28 – 31 March
4Croatia Rally18 – 21 April
5Vodafone Rally de Portugal9 – 12 May
6Rally Italia Sardegna30 May – 2 June
7ORLEN 80th Rally Poland27 – 30 June
8Tet Rally Latvia18 – 21 July
9Secto Rally Finland1 – 4 August
10EKO Acropolis Rally Greece5 – 8 September
11Rally Chile Bio Bío26 – 29 September
12Central European Rally17 – 20 October
13FORUM8 Rally Japan21 – 24 November

.
 

Liitteet

  • ford2024.jpg
    ford2024.jpg
    173,4 KB · Luettu: 2 057
  • hyundai2024.jpg
    hyundai2024.jpg
    96,4 KB · Luettu: 2 020
  • toyota2024.jpg
    toyota2024.jpg
    125,9 KB · Luettu: 2 064
Viimeksi muokattu:
Hiihtolähetyksen studiossa oli ralliasiaakin. Jonne oli vieraana. Tällähetkellä kello 14.28 livelähetyksessä noin 1h10min taaksepäin naisten hiihdon päätyttyä palkintojenjakoa odottaessa Hiihdon maailmancup
 
Jatketaanko sunnuntaina samoista ajoista ja sijoista/lähtöpaikoista, vai alkaako kello nollasta sunnuntaiaamuna?
 
Keski-Euroopan ralli on siirretty 2 viikkoa aikaisemmaksi eli 17.-20.10.2024, sillä alkuperäisenä viikonloppuna on pyhäinpäivä, eikä silloin pystytä kisaa järjestämään. Myös kilpailukeskuksen paikka siirtyy tämän vuoksi Bad Griesbachiin. Tätä ei ole jostain syytä kovinkaan hyvin uutisoitu, esim. edes WRC:n omien sivujen kalenteriin ei ole tätä päivitetty. Suomenkielisessä Wikipediassa on oikein.
Lähde: Rallin MM-sarjan kalenteriin muutos "hiljaisen päivän" vuoksi – Rallit.fi
saksaksi: Neuer Termin für Rallye Zentraleuropa
Myös EWRC on päivittänyt päivämäärän: Final results Central European Rally 2024
 
Jatketaanko sunnuntaina samoista ajoista ja sijoista/lähtöpaikoista, vai alkaako kello nollasta sunnuntaiaamuna?
Miten itse ymmärtänyt niin sunnuntaina lähdetään lauantain järjestyksen mukaan eli LA hitain ekana ja LA johtaja viimeisenä. Ajat varmaankin lähtee nollista koska muutenhan köröteltäisiin taas jos aikaerot on isoja LA jälkeen.

Jos keskeyttää SU niin menettää myös LA sijoituksen pisteet (nuo LA pisteet on vain kiinnityksenä siihen asti kunnes SU on ajettu läpi).

Eli voi mennä näin:
- LA johdossa vaikka Ogier ja saa kiinityksen 18pisteeseen
- Tänak toisena saa kiinnityksen 15pisteeseen

Sitten SU alkaa alusta ja vaikka Ogier kärsii rengasrikon SU 1. ek:lla joutuu pysähtymään vaihtamaan +2min ja sen jälkeen ei auta muuta kuin alkaa säästämään renkaita Powerille ja yrittää ottaa&saa sieltä se 5pistettä (jos katsoo että SU muuten ei anna pisteitä). Tänakilla on täydellinen SU ja voittaa sen mutta renkaat huonot niin powerilta ei saa kuin 1. pisteen.

Pisteet menisi sitten:
Ogier LA 18p, SU 0p, Power 5p = 23pistettä
Tänak LA 15p, SU 7p, Power 1p = 23pistettä

Näin jos olettaa että kukaan ei aja autoaan ihan romuksi niin ettei voi startata SU enää ollenkaan. Hyvinkin voi olla niin että vaikka SU kärsii rengasrikon niin voi saada pisteitä myös SU sprinttikisasta.

Nyt itse aloin miettiin että voiko Rally2 kuskit myös kerätä LA/SU pisteitä vai onko luokat erotetut toisistaan.
Eli silloin SU jos Rally1 kuskeja kärsii rengasrikkoa ja menettävät paljon aikaa tai ihan Rally1 autoja puuttuu SU niin Rally2 kuskit voi ottaa SU yleiskilpailun pisteitä jos pääsevät top7 sijoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Miten itse ymmärtänyt niin sunnuntaina lähdetään lauantain järjestyksen mukaan eli LA hitain ekana ja LA johtaja viimeisenä. Ajat varmaankin lähtee nollista koska muutenhan köröteltäisiin taas jos aikaerot on isoja LA jälkeen.
Ihan sama mulle miten pisteet menee, mutta on aika perseestä, että sunnuntai on kokonaan oma kilpailunsa. Eli joka viikonloppu ajetaan kaksi rallia. Ja molemmat rallit pitää päästä maaliin, että ekasta kisasta saisi pisteitä. Näin kun sen pukee sanoiksi, niin ei ole hyvä uudistus todellakaan.

Edit: Ja kuka sen kilpailun sitten oikeasti voittaa?
 
Ei tietoa oikein miten voittaja valitaan. Oisko se joka kerää eniten pisteitä viikonlopulta sitten voittaja eli voi tulla tasapeli mutta sitten ehkä voittaja on se jolla kisassa eniten ek-voittoja ja jos nekin tasan sitten kummalla enemmän ek 2. sijoja jne kunnes saadaan jokin ero.
 
Ei tietoa oikein miten voittaja valitaan. Oisko se joka kerää eniten pisteitä viikonlopulta sitten voittaja eli voi tulla tasapeli mutta sitten ehkä voittaja on se jolla kisassa eniten ek-voittoja ja jos nekin tasan sitten kummalla enemmän ek 2. sijoja jne kunnes saadaan jokin ero.
Jotenkin se samppanjan ruiskuttuaja keskimmäiselle pallille pitää kuitenkin arpoa. Toivottavasti keksivät jonkun uskottavan tavan.
 
Miten itse ymmärtänyt niin sunnuntaina lähdetään lauantain järjestyksen mukaan eli LA hitain ekana ja LA johtaja viimeisenä. Ajat varmaankin lähtee nollista koska muutenhan köröteltäisiin taas jos aikaerot on isoja LA jälkeen.
Huomaa kyl, että sekava systeemi on. Ei lähde alusta. Kisan voittaa rallin nopeiten ajanut, pisteet vaa menee miten menee.

Voi olla vaikka lauantain jälkee, kärjistettynä esimerkkinä, 20 minuuttia johdossa ja sit köröttelee sunnuntain maaliin, ku auto vaikkapa niin paskana. Ajaa lopulta niin hitaasti, että saa vain lauantain 18pistettä ja sunnuntailta 0. Samaan aikaan lauantain toiseksi nopein ajaa superpäivän poweria myöden ja päätyy toiseksi, jääden 5 minuuttia loppuajassa. Hän saa kuitenki yhteensä 27p (15+7+5). Voitosta ei tässä skenaariossa mitenkää palkita, muutakuin palkintopytyllä.

Jos on lauantaina alkaa olla järjestys kohtalaisen selvä, nii lauantai on köröttelypäivä. Sunnuntaina ku on paljon enemmän pisteitä jaossa kuin yhden sijan parannus lauantaina.
 
Viimeksi muokattu:
SU ajatko ei lähde 0:sta? Eihän noin muutu mikään jos LA jälkeen 1 -> 2 ero 30s, 2 ->3 ero 30s jne.

Nehän kruisailee sellaista sopivaa vauhtia kuten ennenkin ettei takaa tule kukaan ohi, eli voi varmistlella sitten SU 4ek:n aikana esim. noin 20s verran (jos ero eteen ja taakse esim. tuo 30s.) Vielä vähemmän kannataa riskeerata kun on riski menettää LA pisteet jollain typerällä virheellä kun yritti ottaa sitä 30s eroa eteen kiinni.
 
SU ajatko ei lähde 0:sta? Eihän noin muutu mikään jos LA jälkeen 1 -> 2 ero 30s, 2 ->3 ero 30s jne.
Sunnuntain pisteisiin lasketaan sunnuntai-erikoiskokeiden yhteisaika. Kisan kello ei siis nollasta lähde, vaa jatkuu. Kisan voittaa koko viikonlopun nopein, mutta siitä ei saa extrapisteitä. Justhan mie yhen esimerkin annoin.
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntain pisteisiin lasketaan sunnuntai-erikoiskokeiden yhteisaika. Kisan kello ei siis nollasta lähde, vaa jatkuu. Kisan voittaa koko viikonlopun nopein, mutta siitä ei saa extrapisteitä.
Joo siis katsotaan SU ek-aikojen summa erikseen. Noin mäkin sen ajattelin.

Eli rallin voittaja on sitten LA kokonaisaika + SU kokonaisaika = alin koko rallin yhteisaika (mutta siitä et saa lisäpisteitä).
 
Se tietty on oma juttunsa, että miten nämä lähetyksessä esitetään, jotta suuri yleisö ymmärtää. Kolme eri ajanottoa (kokonaistilanne, sunnuntai-tilanne sekä sen hetkinen ek) ja kolmet eri pisteet, joista yhdet on tiedossa lauantain jälkeen jo (ehdollisesti). Powerillahan voi powerpisteiden lisäksi olla tiukka tilanne sunnuntaipisteissä. Saas nähdä kuinka paljon kiinnostaa kuka voittaa vai kiinnostaako enemmän se, että kuka saa eniten pisteitä.

Pianpa toi nähdään.
 
Viimeksi muokattu:
Rovanperä ja Evans lapin lumille eli starttaavat Artic Lapland ralliin.

Oispa mukava, jos Tunturiralliin tulis joskus enemmän mm-sarjan kuskeja. Vissii ne muut tallit tykkää testailla jossain muualla? Toki tunturiralli on iha oikee talviralli ja ruotsi sorakisa, johon lunta lisätty.
 
Monte Carlon MM-rallin ohjelma 2024:
Keskiviikko 24.1.
Ajat Suomen aikaa.
17.31Testierikoiskoe, Route de la Garde (3,28 km)
Torstai 25.1.
20.37Rengashuolto, Digne-les-Bains (15 min)
21.35EK1 Thoard/Saint-Geniez (21,01 km)
22.58EK2 Bayons/Breziers (25,19 km)
Perjantai 26.1.
00.11Huolto A, Gap (48 min)
8.45Huolto B, Gap (18 min)
9.51EK3 Saint-Leger-les-Melezes/La Batie-Neuve 1 (16,68 km)
11.24EK4 Champcella/Saint-Clement 1 (17,87 km)
12.57EK5 La Breole/Selonnet 1 (18,31 km)
14.25Huolto C, Gap (43 min)
15.56EK6 Saint-Leger-les-Melezes/La Batie-Neuve 2 (16,68 km)
17.29EK7 Champcella/Saint-Clement 2 (17,87 km)
19.02EK8 La Breole/Selonnet 2 (18,31 km)
20.30Huolto D, Gap (48 min)
Lauantai 27.1.
7.54Huolto E, Gap (18 min)
9.05EK9 Esparron/Oze 1 (18,79 km)
10.53EK10 Les Nonieres/Chichilianne 1 (20,04 km)
12.06EK11 Pellafol/Agnieres-en-Devoluy 1 (21,37 km)
13.39Huolto F, Gap (43 min)
15.05EK12 Esparron/Oze 2 (18,79 km)
16.53EK13 Les Nonieres/Chichilianne 2 (20,04 km)
18.06EK14 Pellafol/Agnieres-en-Devoluy 2 (21,37 km)
19.39Huolto G, Gap (48 min)
Sunnuntai 28.1.
7.03Huolto H, Gap (18 min)
8.04EK15 La Breole/Selonnet 3 (18,31 km)
9.35EK16 Digne-les-Bains/Chaudon-Norante (19,01 km)
13.15EK17 La Bollene-Vesubie/Col de Turini, Power Stage (14,80 km)
 
Samsung telsulle (Tizen) ilmestynyt toimiva RallyTV app. Just omaan Sampan S92C asentelin ja hyvin toimii. Android boxille ei vielä ole tullut app:a. Käyteltävä Tizenillä, kunnes tulee Android boxillekin. 24.1 ilmoitettu, että älytelsuille tulisi toimiva app.
IMG_20240123_212848.jpg
IMG_20240123_212333.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ja Shakedown suorana tubessa maksutta niin kuin aiemminkin. Keskiviikkona siis klo 17:30 Suomen aikaa, ei torstaina aamulla kuten yleensä kisoissa.

 
FIA:lta vissii tullu jo viestiä, että säännöt voidaan tarvittaessa muuttaa. Mitä tässä viimeaikoina uutisia lukenu, nii tallit&kuskit on sitä mieltä, että silkkaa paskaa. Siitä on ollu puhe, että ek-voitoista annettais pisteitä ja sen tyyppinen kelpais. Eli ehkä tyyliin nykyisen powerin pisteet jaettuna sunnuntaille eikä yhdelle ek:lle*. Näillä pistesäännöillä voitto on toissijaista ja sunnuntain sijaan lauantaina körötellään. e: Montessa 3(!) ek:ta sunnuntaina, josta voi saada 12 pistettä. Enemmän kuin lauantain loppuun mennessä nelossijasta ja pisteen vähemmän kuin kolmossijasta. Järjetöntä.

*toi power on juurikin osa ongelmaa, ku sinne säästellään koska sieltä saa pisteitä. Ei kuskit maaliinpääsemisen vuoksi säästele.
 
Viimeksi muokattu:
Joku kokeillut jo onko saatavilla RallyTV app GoogleTV/AndroidTV:lle (Sony, Philips yms.) ja/tai LG:lle ? Android boxille ei eilen vielä ollut saatavilla. Samsungille app saapunut ja toimii.

RALLYTV22.jpg
 
Joku kokeillut jo onko saatavilla RallyTV app GoogleTV/AndroidTV:lle (Sony, Philips yms.) ja/tai LG:lle ? Android boxille ei eilen vielä ollut saatavilla. Samsungille app saapunut ja toimii.

Ei löydy GoogleTV/AndroidTV:lle vielä.

Onkos joku saanut ChromeCastilla toimimaan? Itse yritin kolmeen eri laitteeseen muutamalla eri lähteellä, mutta ei lähde video pyörimään telkkarissa.
 
Ja taas mennään,eipä näytä yhtään talviselta Montessa ainakaan vielä.
 
Tänak näytti heti Neuvillelle kaapin paikan ja Mikkelssen ajelee siellä minne taso riittää.
 
Hyundai aloittaa"vahvasti". Kaikissa kolmessa autossa ongelmia ilmeisesti kaasupolkimen kanssa.

Hyundai suffering engine mapping issues on all three cars

" – Minulla oli pieniä ongelmia pätkällä. Minun pitää olla varovainen, Neuville totesi sen enempää ongelmaa avaamatta."
" – Nyt se meni todella pahaksi. Olen onnekas, että pääsin perille. Uskomatonta, mitä tämä (kaasupoljin) tekee parhaillaan, Tänak summasi."

Hyundai.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei pysty kyllä ymmärtämään hyundain päätöstä olla ottamatta Sunista, Mikkelsen ei ole lähelläkään sitä mitä pitäisi.. Suninen sai hyvin ajo-aikaa viime vuonna niin tänä vuonna olisi ollut parempaa vauhtia. Mitä järkeä ottaa taas uusi kaveri "harjoittelemaan", kun Suninen harjoitteli jo viime vuonna ja nyt olisi helpommin sinut auton kanssa.
 
Nyt on kunnon keli Montessa,Tänak,Neuville,Katsuta luisteli ulos,Neuville ainoana pääsi liikkeelle ilman katsojien apua.Ja lisää porukkaa samaan paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pysty kyllä ymmärtämään hyundain päätöstä olla ottamatta Sunista, Mikkelsen ei ole lähelläkään sitä mitä pitäisi.. Suninen sai hyvin ajo-aikaa viime vuonna niin tänä vuonna olisi ollut parempaa vauhtia. Mitä järkeä ottaa taas uusi kaveri "harjoittelemaan", kun Suninen harjoitteli jo viime vuonna ja nyt olisi helpommin sinut auton kanssa.
Ne ei tiedä mitä tekee.
– Helvetinmoinen pettymys nämä suoritukset ja sopimustilanne katsoen. En todellakaan itse ainakaan ymmärrä. Minusta siellä ei oikein tiedetä, mitä siellä tehdään. Se on vähän semmoista huitomista, Jouhki kritisoi MTV Urheilulle.
– Jos on joku kuljettajien kehitysohjelma, niin sitähän pitäisi yrittää katsoa pidemmälle, eikä ottaa vanhoja ukkoja ajelemaan, Jouhki jatkaa viitaten 40-vuotiaaseen Sordoon ja 34-vuotiaaseen Mikkelseniin.

 
Mikkelsen SS4 5 sekuntia hitaampi kuin Munster :D Oli hyvä hankinta Hyundai, kannatti. Munsterilla ei edes ole kovin paljoa kokemusta pääluokan autoista niin Mikkelsenin pitäisi jo rutiinillä vähintään munster pätkiä joka pätkällä.
 
Mikkelsen SS4 5 sekuntia hitaampi kuin Munster :D Oli hyvä hankinta Hyundai, kannatti. Munsterilla ei edes ole kovin paljoa kokemusta pääluokan autoista niin Mikkelsenin pitäisi jo rutiinillä vähintään munster pätkiä joka pätkällä.
Nojaa toisaalta munster on ajanut paljon enemmän omalla autollaan kuin mikkelsen.
 
Mikkelsen SS4 5 sekuntia hitaampi kuin Munster :D Oli hyvä hankinta Hyundai, kannatti. Munsterilla ei edes ole kovin paljoa kokemusta pääluokan autoista niin Mikkelsenin pitäisi jo rutiinillä vähintään munster pätkiä joka pätkällä.
Ei nyt pidä kuite aliarvioidakkaan Munsteria. Onhan tässä pari kautta yksiki nuori kloppi kokeneita kuskeja pyöritelly välillä miten tahtoo.
 
Nojaa toisaalta munster on ajanut paljon enemmän omalla autollaan kuin mikkelsen.

Huimat kaksi rallia Rally 1 kalustolla.. Mikkelsen ajanut rallia aika hitokseen enemmän. En sanoisi että Munsterilla on siitä juurikaan etua Mikkelseniin verrattuna, Mikkelsenin pitää lähtökohtaisesti olla paljon parempi.
 
Ei pysty kyllä ymmärtämään hyundain päätöstä olla ottamatta Sunista, Mikkelsen ei ole lähelläkään sitä mitä pitäisi.. Suninen sai hyvin ajo-aikaa viime vuonna niin tänä vuonna olisi ollut parempaa vauhtia. Mitä järkeä ottaa taas uusi kaveri "harjoittelemaan", kun Suninen harjoitteli jo viime vuonna ja nyt olisi helpommin sinut auton kanssa.
Myykö Sunisen naama paremmin Hyundaita Norjassa kuin Mikkelsenin naama?

Hyundain myynti sakkasi Norjassa 2023 -39,3%
 
Myykö Sunisen naama paremmin Hyundaita Norjassa kuin Mikkelsenin naama?

Hyundain myynti sakkasi Norjassa 2023 -39,3%
Jaa a, mutta syksyllä kun siellä suhattiin viikko niin yleisimmät autot mitä tuli vastaan oli (uusia) WV, Audi ja Tesla.
 
Uusi pistelaskusysteemi näyttää yllättävän puolen: Katsuta säästelee jo sunnuntaita varten:lol: Ojasta allikkoon?
 
Hyvin näkee sen totuuden että kuin pirun kova se kärki on, Mikkeslenilläkään ei ole mitään saumoja ja on WRC2 aivan huippu. Nuo vetomiehet tuolla kärjessä on aivan käsittämättömän nopeita, eikä sinne niin vaan mennä joukkoon nopeaksi.
En tiedä sitten että vaatiiko se sitä että kuolemanpelko on poissa ja on valmis vaikka kuolemaan sen ajan eteen.
 
Viime vuoden säännöillä Katsuta säästelisi Ruotsin ralliin. Parempi?
Ei, vaan ajaisi aivan täysiä hullulla riskillä ja yrittäisi nousta sen minkä pystyy. Ja sitten ajaisi uudestaan pihalle ja lähtisi Ruotsiin. Kyllä se katsojalle olisi parempi.
 
Uusi pistelaskusysteemi näyttää yllättävän puolen: Katsuta säästelee jo sunnuntaita varten:lol: Ojasta allikkoon?
No Katsutan tapauksessa systeemi antaa hälle mahiksen, en tota vielä sääntöuudistuksen mokaksi laskisi. Katsotaan huomenna mitä kärkikamppailussa tapahtuu, se itseä enempi mietityttää. Mut en ky ledelleenkää tykkää tosta uudistuksesta. Kyl viikonlopun nopeinta pitää palkita pisteillä.

Jonne ja Haapamäki oli vastikkään hiihtolähetyksessä studiossa välitauolla, tässä vissii siitä juttua:
 
Kännykkä apinat kuvaamassa ja tietenkin ulkokurvissa, kun idiootteja ovat metsästäessään sitä parasta evöör toktok, instavamma, turpakirja yms kuvaa, niin huonostihan siinä meinasi käydä. Tällä kertaa säikähdyksellä apinat selvisi.

 
Viimeksi muokattu:
Kännykkä apinat kuvaamassa ja tietenkin ulkokurvissa, kun idiootteja ovat metsästäessään sitä parasta evöör toktok, instavamma, turpakirja yms kuvaa, niin huonostihan siinä meinasi käydä. Tällä kertaa säikähdyksellä apinat selvisi.


"WTF".. Ekaa kertaako sitä rallia nähtiin :D
 
Hyvää settiä ollut kilpailullisesti, vaikka suomalaiset huutaa poissaolollaan.
- Pajari ok. Tuskin ajaa kovinkaan riskillä. Tuottaa dataa.
- Pertti "Pepe" Lopez tuo mukavaa väriä kisaan eikä pelkästään auton.
- Ykkösten kärjen hyvä kisa.
- Keli liian hyvä
 
Hyvää settiä ollut kilpailullisesti, vaikka suomalaiset huutaa poissaolollaan.
- Pajari ok. Tuskin ajaa kovinkaan riskillä. Tuottaa dataa.
- Pertti "Pepe" Lopez tuo mukavaa väriä kisaan eikä pelkästään auton.
- Ykkösten kärjen hyvä kisa.
- Keli liian hyvä
Ruotsissa varmaan ketju aktiivisempi. Itselläki seuraaminen ollu satunnaista. Aina välillä ylen seurantaa lukien on rallinälkä taltutettu. Ei oo oikee jännitystä, ku ei osaa kannattaa ketää tuolla nyt. No ehkä Tänakia, ku on kuite rattimiehiä sillanpolttamisistaan huolimatta. Ei jotenki Evansin pärjäämistä osaa arvostaa, ku Kalle sille käytännössä itse mahiksen antanut olemalla poissa.

e: ja Neuvillea en kannata viimekauden Hyundain Lapin sorsimisen vuoksi. Rovanperä vei mestaruuden ilman tallimääräyksiä, vaikka Ogierin avustuksella olisi voinut enemmänki pisteitä saada. Päinvastoin Ogier tasoitti eroja (?) :D
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti jo Ruotsiin mennessä tämä pistepelleily on heitetty roskiin ja otettu vanha takaisin.
Ei välttämättä vielä poistu kun nyt rallin nopein myös kokonaisajassa Neuville sai myös maksimi 30p potin (pe+la 18p, su 7p, power 5p). Meni kuten viime vuosina useasti Rovanperälle sillä vanhalla pisteytyksellä (25p voitosta + 5p powerilta).

Tieten auraamisella täällä Montessa ei ollut merkitystä kun taas Ruotsissa on ja Neuville ajaa siellä ekana. Ainahan se auraaminen on ollut tiedossa lumella/soralla että häviää/voi hävitä paljon/liikaa aikaa perjantaina ja siten myös lauantain lähtöpaikka voi olla huonompi ja tuskin paljon mahkuja taistella tällä pisteytyksellä edes SU voitosta tai Power-pisteistä.

Voisi veikata jotain Neuvillen pistepottia Ruotsista:
- eli auraa PE joten LA ei ehkä pysty parantelemaan sijoitusta jos nyt saisi edes kiinnityksen 4p (= 7.sija)
- sitten SU vaikka saisi 2p (= 6.sija)
- power 1p (= 5.sija)
= yhteensä 7p

Rovanperä voi hyvinkin voittaa kisan kun on optimaalisin lähtöpaikka (ja EP myös voi sotkea pakkaa ja pitäisi kyllä olla PE+LA jälkeen 3:n sakissa).
= Rovanperä vaikka Ruotsista 30p potti

arvio MM-tilanne Ruotsin jälkeen osa-aikakuskin ja täyden kauden kuskin kanssa
Neuville 37p
Rovanperä 30p

nyt Evans nyt 21p
nyt Tänak 15p

eli Evans, Tänak voi mennä pisteissä jo Neuvillen edelle Ruotsin jälkeen mutta se ei ole kovin todennäköistä
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom