• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

"Rakenteellinen rasismi" muualla kuin Suomessa

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 013
Haluaisin keskutella tästä aiheesta, mutta en oikein tiedä miten tämän nyt sanottaisi siten, että keskustelulle löytyy haluamani suunta. Enkä todellakaan viittaa tällä nyt siihen, että haluaisin tunkea sanoja muiden suuhun, vaan enemmänkin siihen, että haluan kaikkien keskustelijoiden ymmärtävän mistä tässä keskustellaan.

Haluaisin siis keskustella niin kutsutusta "rakenteellisesta rasismista" muualla kuin Suomessa. Sitä olen nyt viimevuosina kuullut paljon keskusteluissa, että Suomi on tutkitusti Euroopan rasistisin maa ja rakenteellinen rasismi on meillä täällä syynä moneen ongelmaan. Se vaikuttaa huolestuttavalta ja siksi haluaisinkin tälle vertailukohtaa ja tietoa siitä, miten tälläinen rakenteellinen rasismi esiintyy muissa maissa ja kuinka se siellä vaikuttaa.

Haluaisin kuulla esimerkkejä, että miten rakenteellinen rasismi on näkyvissä muissa maailman maissa? Toivon tänne kommentteja sekä keskustelua heiltä, jotka ovat paljon reissanneet. Toivon kommentteja myös muualta Suomeen muuttaneilta, että miten tämä rakenteellinen rasismi on näkynyt enemmän Suomessa kuin heidän kotimaassaan.

Avaan keskustelun monien suomalaistenkin suosiossa olevalla maalla, eli Thaimaalla. Thaimaassa on todella yleistä, että thaimaalaisille ihmisille hinta on halvempi kuin ulkomaalaisille. Nyt siis puhutaan esimerkiksi nähtävyyksistä tai vaikka huvipuistoista; Thaimaassa ihan virallisissa hinnastoissa ilmoitetaan, että tänne temppeliin on thaimaalaisilta 20 bahtin maksu mutta ulkomaalaisilta 150 bahtin maksu. Vähän samaan tapaan kun meillä Suomessa saattaa saada eläkeläis-, opiskelija- tai varusmiesalennuksen. Thaimaassa saa thaimaalaisalennuksen ja maksaa vähemmän ihan sillä syyllä, että on thaimaalainen eikä ulkomailta kotoisin oleva henkilö. Olen itse käynyt Thaimaassa lukuisia kertoja ja vaikka ymmärränkin nyt, että tämä on esimerkki rakenteellisesta rasismista, niin koskaan se ei ole minua itseäni häirinnyt millään tavalla.

Mutta miten sitten muissa maissa? Kertokaa rohkeasti kokemuksianne ulkomailta ja kohtaamastanne rakenteellisesta rasismista paikan päällä. Oletteko tunteneet olonne syrjityksi? Oletteko nostaneet asiasta metakan sosiaalisessa mediassa? Vai hyväksyttekö hiljaa rakenteellisen rasismin lomakohteissanne, samalla kuitenkin vauhkoten rakenteellisen rasismin ongelmista Suomessa? Keskustellaan asiasta yhdessä.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 779
Kyllähän Thaimasssa rasismi kaksoishinnoittelun lisäksi näkyy mm. liikenteessä, vaikka ulkopuolisella on normaali oman maansa ajokortti + kansainvälinen ajokortti, on esim. vahinko- ja kolaritilanteissa enemmän kuin yleistä pistää syy ulkomaalaisen niskaan. Olen kyllä muutaman keissin saanut todistettua dashcamilla ja paikallisten lausunnoilla kääntymään oikein, eli vastapuolen syyksi. Mutta moni tuttu on kyllä maksellut oppirahoja. Hieman tätä voi oikaista sillä, että hommaa paikallisen ajokortin.

Mutta sekään ei enää auta kaksoishinnoittelussa erinäisiin kohteisiin missä ulkomaalainen tosiaan maksaa 2-20x hinnan. Kuvottava piirre joka ei mene jakeluun etenkään jos asut maassa ja maksat verot sinne. :D

Myös semmoinen kokemuspohjainen realismi on ilmaantunut katukuvaan. Intialaiset, kiinalaiset, arabit ja venukit eivät kerää sympatiaa käytöksellään, eivätkä pääse joka paikkaan, eivät pääse hotelliin, pitää maksaa esim auton/asunnon vuokraus etukäteen + isompi deposit jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Korea on siitä hauska, että siellä voi se kuuluisa valkoihoinen heteromies hieman larpata sellaista "millaista on olla musta mies"- kuviota. Jenkkisotilaat ovat siellä vuosikymmenten saatossa käyttäytyneet sen verran kusipäisesti että kaikki valkonaamat niputetaan siihen samaan ja saa siitä oman osansa. Joku yökerho oli Soulissa jonka ovessa oli vaan absoluuttisesti kielletty pääsy ulkomaalaisilta (kannattaa kokeilla samaa Suomessa niin se somemyrsky kestää vuoden :D ).
Eräs pienempi kaupunki etelässä jossa valkonaamoja oli vähemmän niin sai oikein klassisen kokemuksen: tuli eräällä kujalla illan pimeydessä vastaan kaunis nuori nainen; heti kun oltiin kävelty toistemme ohi niin tajusin että olin mennyt ohi hostellistani ja pitää kääntyä takaisin. No, kun käännyin niin nainen lähti juoksemaan ja meni johonkin kauppaan "turvaan" :btooth:
No, käsittääkseni ovat vielä rasistisempia mustia kohtaan joten eipä siinä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Least Racist Countries 2023

WVS on tutkinut maailman valtioiden rasismin astetta pidemmän aikaa. Vähiten suvaitsevaiset maat tulevat vähemmän yllättäen Afrikasta ja Aasiasta, mikä nyt ei varmaan mikään yllätys ole kenellekään.

Suomi on noussut 10 vuoden aikana 10 vähiten rasistisen maan joukkoon, mutta taitaa olla vääränlaisia tilastoja joillekin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 013
Kyllähän Thaimasssa rasismi kaksoishinnoittelun lisäksi näkyy mm. liikenteessä, vaikka ulkopuolisella on normaali oman maansa ajokortti + kansainvälinen ajokortti, on esim. vahinko- ja kolaritilanteissa enemmän kuin yleistä pistää syy ulkomaalaisen niskaan. Olen kyllä muutaman keissin saanut todistettua dashcamilla ja paikallisten lausunnoilla kääntymään oikein, eli vastapuolen syyksi. Mutta moni tuttu on kyllä maksellut oppirahoja. Hieman tätä voi oikaista sillä, että hommaa paikallisen ajokortin.
Jep, olet epäilemättä oikeassa enkä epäile kertomaasi hetkeäkään. Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että asut Thaimaassa itse - onko näin? Pystytkö kertomaan lisää kokemuksia thaimaalaisten rasismista farangeja kohtaan? Kuten kerroin aloituspostauksessani, niin minua ei tosiaan ole tuo kaksoishinnoittelu koskaan häirinnyt siellä vaan päin vastoin, olen pitänyt sitä jopa ihan hyvänä asiana. Olen jotenkin mieltänyt ja ajatellut asian niin, että jos on vaikka joku tuhansia vuosia vanha temppeli joka on thaimaalaisille itselleen hyvin tärkeä, niin se on ihan OK että heiltä veloitetaan hyvin pieni summa että pääsevät sinne rukoilemaan ja antamaan kunnioituksensa. Muualta tulevilta veloitetaan sitten paljon enemmän, jotta tätä tärkeää temppeliä ei kulutettaisi ihan loppuun tuhansien päivittäin vierailevien turistien toimesta. Se kuulostaa mielestäni järkevältä enkä tosiaan ole koskaan kokenut joutuneeni rasismin uhriksi tässä, vaikka ilmeisesti olen sitten kuitenkin.

Eriarvoisuus liikenteessä on toki eri asia ja sille ei minultakaan ymmärrystä heru millään tasolla. Tähän liittyen tuli mieleen, että olen myös ihan omakohtaisesti todistanut miten poliisit päästävät paikallisia skootterilla ajavia thaimaalaisia kypäräratsiasta läpi (ilman kypärää) kun sitten taas valkoihoiset farangit ilman kypärää pysäytetään ja vaaditaan sakkoja eli rahaa. Tämä on kanssa sellainen asia, että en toki hyväksy toimintaa, mutta eipä tämäkään ole vierailuhaluani kyseisessä maassa sammuttanut. Itse elän sen mukaan että maassa maan tavalla ja ymmärrän varsin hyvin, että Thaimaassa thaimaalaisilla on etuoikeus lähes kaikessa. Se on minulle ihan ok, vaikka ilmeisesti minun pitäisi olla tästä todella loukkaantunut ja itkeä rakenteellisesta rasismista.

Haluatko varmasti mennä Dubaihin tai muihin islamilaisiin maihin?
Dubaista haluaisin oikeasti kuulla lisää ja paljon. Se on nimittäin yksi niistä maista missä en ole koskaan itse käynyt ja tuskin tulen koskaan myöskään käymään, ihan jo periaatesyistäkin. Minusta on ihan todella villiä, että monet suomalaiset ravaavat sielläkin. Monet sellaisetkin ihmiset, jotka sitten ottavat kantaa ihmisarvoa koskeviin poliittisiin kysymyksiin myöhemmin jossain somessa. En ihan oikeasti ymmärrä, että miten yhtään kukaan voi haluta matkustaa Dubaihin. Minulla on sellainen käsitys, että ne ihmiset jotka sinne matkustavat ovat oikeasti varsinaisia tyhjäpäitä eivätkä yksinkertaisesti tiedä yhtään mitään maasta jonne ovat lomalle menossa. Ei kiinnosta mikään muu kuin se, että sieltä saa kivoja instagram kuvia maailman ainonan 7* hotellin edestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 779
Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että asut Thaimaassa itse - onko näin? Pystytkö kertomaan lisää kokemuksia thaimaalaisten rasismista farangeja kohtaan? Kuten kerroin aloituspostauksessani, niin minua ei tosiaan ole tuo kaksoishinnoittelu koskaan häirinnyt siellä vaan päin vastoin
En nyt asu, mutta olen siellä yhteensä noin kolme vuotta viettänyt elämästä. Paljon kavereita kyllä asuu ja työskentelee. Minä pidän ihonväriin perustuvaa hinnoittelua kyllä rasistisena ja aavistuksen ärsyttävänä, mutta helppohan siltäkin on välttyä, ei käy näissä paikoissa. Tulllut monesti ajettua mm. Khao Yain luonnonpuiston läpi etelä-pohjoinen-etelä suunnassa ja onha hauskaa, että jos minä ajan/olen autossa, homma maksaa jotain ja jos en ole autossa, se on 10x halvempaa.

Monessa paikassa tullut vitsailua aiheesta lipunmyynnissä, että seuralaiselle yksi lippu ja minulle semmoinen pahojen ihmisten lippu. Valtiolliset luonnonpuistot yms vielä ehkä, huom. ehkä voisi ymmärtää mutta sama on myös yksityisissä paikoissa.

Ennen välttyi kaksoishinnoittelulta jos oli näyttää paikallinen ajokortti tai joku immigrationin leima/vuokratodistus.

Paikallinen miesväestö ei monessakaan Aasian maassa diggaa kun valkonaama taluttaa paikallista kissaa, kaverille tuli juuri Taiwanissa tennaria poskeen varoittamatta kun oli paikallinen kissa kädessä kiinni. Pari kertaa ollut landella itselläkin lähellä joutua päähänlyöntikisaan koska natiivijormat eivät laskuhumalassa tykänneet nähdä valkoista. Tietysti jelppaa kun puhuu paikalliskieltä edes hieman ja tarjoaa vaikka vähän juotavaa, sitten löytyy kavereita kuin Nykäsen Matilla.

Bangkokissa monesti todistanut kun taksit eivät ota kyytiin ihan kaikkia matkustajia, etenkin jos ovat hiekkaisilta alueilta kotoisin tai Afrikasta. On siellä paljon paikkoja mihin ei haluta farangeja, ulkkareista ainoastaan japseja ja kinkkejä jos ovat rahoissaan.

Viranomaisasiointi on aina naamakerroinasia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 769
Dubaista haluaisin oikeasti kuulla lisää ja paljon. Se on nimittäin yksi niistä maista missä en ole koskaan itse käynyt ja tuskin tulen koskaan myöskään käymään, ihan jo periaatesyistäkin. Minusta on ihan todella villiä, että monet suomalaiset ravaavat sielläkin. Monet sellaisetkin ihmiset, jotka sitten ottavat kantaa ihmisarvoa koskeviin poliittisiin kysymyksiin myöhemmin jossain somessa. En ihan oikeasti ymmärrä, että miten yhtään kukaan voi haluta matkustaa Dubaihin. Minulla on sellainen käsitys, että ne ihmiset jotka sinne matkustavat ovat oikeasti varsinaisia tyhjäpäitä eivätkä yksinkertaisesti tiedä yhtään mitään maasta jonne ovat lomalle menossa. Ei kiinnosta mikään muu kuin se, että sieltä saa kivoja instagram kuvia maailman ainonan 7* hotellin edestä.
Dubai, tai siis Arabiemiirikunnat on rasistisin valtio missä olen asunut tai ylipäätään käynyt. Paikalliset sekä saudit ovat kaikkien yläpuolella, reilusti. Intialaiset, filipiinot ja pakistanilaiset ovat pohjasakkaa, eikä sitä edes yritetä piilotella tai kaunistella. Työpaikassa, jossa olin, intialaiset saivat samasta työstä 50% pienempää palkkaa kuin minä, sekä tekivät pidempää päivää.

Lisäksi kaikki koko maan raksat on täynnä intialaisia käytännössä ruokapalkalla ja työnantaja tai pikemminkin näiden omistaja pitää heidän passit hallussaan muistaakseni vuoden ellei jopa kahta. Tämä estää sen, että eivät voi lähteä maasta, eikä heillä ole muuta vaihtoehtoa kuin painaa duunia oli tilanne mikä hyvänsä.

Kerran todistin myös tilannetta, kun yksi saudimies meni hierontaan, ja huoneeseen kun tallusti intialainen hieroja, niin tämä saudimies kovaan ääneen huusi "minuun ei yksikään intialainen koske paskaisilla käsillään". Esimies tottakai pahoitteli ajattelemattomuuttaan ja lupasi tälle oitis toisen hierojan...

Tässä nyt jotain näin äkkiseltään. Aika paljon olisi muutakin, mutta en tähän hätään jaksa enempää kirjoitella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 004
Viestejä
4 209 757
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom