• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
84
Paketista tuon tiedon löytäisi parhaiten. Pois sitä on joka tapauksessa hankala saada. Siinä mielessä "vemo" ja pultti olisi parempi. Voi vetää sitten pakkelin ja maalin päälle, kun purkaa kiinnityksen.

E: Tarkistin Sormatin vastaavan tuotteen, 8mm reikä on siinä annettu. Silloil päästään oikeaan kuormitettavuuteen.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
458
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".

Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.



edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.
Asennuksen jälkeen noi poistetaan tyyliin juuresta poikki ja lyömällä tynkä syvemmälle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 443
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".

Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.



edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.
Kyllä minä olen yleensä paukuttanut kiila-ankkurit nimellishalkaisijansa kokoiseen reikään, ja hyvin ovat pitäneet.

Yleensä poratessa seinä on sen verran hötöä tai pora vaeltaa, että reikä ei ole justiinsa sen nimellishalkaisijan kokoinen, vaan noin puoli milliä suurempi, jolloin ankkuri uppoaa suhteellisen kevyesti.
Kiila-ankkurin poisto tapahtuu sitten helpoiten kulmahiomakoneella ja viimeistely tasoitteella, jos pitää saada kohta siistiksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 121
Eli 9 mm reikää ei nyt sitten suositella, ja vasaralla vaan kovaa paukuttaen holeen? Näin se kait on huomenna tehtävä. Laitoin ton leviämissuunnan pystysuunnassa, että vähän pienemmällä riskillä halkaisee tonne ikkunasyvennyksen suuntaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
471
Vähän överiä kyllä vetää telkku kiila-ankkureilla kiinni. Muovitulpillakin pysyy varmasti, ja saa poiskin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
526
Meneekö mekaanisella tiilileikkurilla pihalaatat, erityisesti Lakan roomankivet 60mm korkeat? Olisi helpompi kuin rälläkkä ja timantti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 121
Ihan varmasti isompikin tv pysyy seinällä kunnollisilla muovitulpilla.
Pysyy ihan helvetin monta kiloa seinällä, siitä ollaan varmaan samaa mieltä, mutta ruuveja ei voi kiristää tarpeeksi tiukalle ja siten ei purista telinettä riittävän lujaa seinään, jotta tuollainen sivulle käännetty pitkä varsi pysyisi vaaterissa, vaan valahtaa, jos telineeseen kohdistuu kiertäviä voimia ja ruuvien sivuilla tilaa telineen läpivientikiinnitysrei'issä. Käytin 8 mm Fisherin karkeapintaisia tulppia, eli niistä ei jäänyt kiinni. Kyllä ne tulpat sieltä puskee ulos, kun aletaan kiristämään ruuveja vähän voimakkaammin - seinämateriaalin ja tulpan välinen kitka ei riitä.

Perkele kun meni taas iisakin kirkon rakentamiseks. Eilen illalla kun oli pari ylim.tuntia ennen nukkumaan menoa, niin ajattelin, että suoristanpa tuon jo kuukauden kallellaan olleen telkan seinätelineen. No, tavallinen tapaus, eli eilinen ei riittänyt ja vielä koko tämä päivä meni. Ensin oli tietysti toi pähkäily noiden ankkureiden ja niiden reiän kokojen kanssa. Sitten piti lähteä metsästään sopivaa viilaa, kun eiväthän nuo reiät olleet M8-ankkureiden kanssa just täsmälleen seinätelineen 8 mm pultinreikien kohdalla, enkä halunnut lähteä hoonaamaan poranteriä pilalle. Onneks en isontanu seinän reikiä siitä 8 mm, vaikka eka tunti pari aamusta meni sitä yrittäessä. Eihän nuo ankkurit tule ulos rei'istään, vaikka ovat työnnettynä vain 1-2 mm reiän huulille, paitsi ehkä jollain sopivalla kammenulosvedintyökalulla. Siinä vaiheessa kun oli lyöty paikoilleen ja alkoi kiristys oli selvää, että reikä ei ole yhtään liian kapea. Taisi kuitenkin kiristyä selvästi tiukemmalle kuin tulpilla, mutten kuitenkaan lähtenyt hakemaan hylsyavaimen kanssa stoppia, koska sitä ei tuntunut tulevan. Lopultahan ankkuri menee sukkana kiristysholkin yli.

20220718_204243.jpg

20220719_155632.jpg

20220719_155643.jpg

20220719_200831.jpg
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
84
Varrelisen telineen kanssa on niin momenttia nopeasti ja paljon. Hyvä että nyt pysyy.

Noissa kannattaa tosiaan luottaa ilmoitettuihin reikäkokoihin jos kuormitetaan enemmän. Itse kiinnitin sokkeliin lyöntiankkureilla puutavaraa, ihmettelin kun ankkuri ei tarttunut. Olin ottanut kaupasta uuden poranterän, koukku oli 15mm lapun kohdalla, mutta päälimmäinen terä 16mm. Ei kiristynyt tarpeeksi pysyäkseen.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
58
Meillä on parvekkeen lattia, eli eteisen katto bitumikatetta, ja kallistus on niin loiva ja reunaa kohden aavistuksen kuopalla, että siihen jää vesi makaamaan. Vuosien mittaan vesi on syönyt bitumista pinnan pois kuten kuvasta näkyy. Koko roskan uusiminen ei houkuta, niin ajattelin vetää pinnoitteen tuohon päälle, jos sillä saisi lisävuosia. Ehkä jopa kuoppaa pienemmäksi jos pistää siihen useamman kerroksen. Onko kellään kokemusta miten kannattaa toimia?

Esim olisiko tämä riittävä aine jos sitä sivelee kerran tai kaksi? Tytan Evomer kattopinnoite 9kg
Samalta merkiltä on olemassa myös primeria, mutta sitä ei tunnu saavan juuri mistään, niin kai tuo pysyy jos vetelee suoraan? Vai olisiko joku toinen aine parempaa?

Lisäksi noiden kaiteen tolppien läpivienneistä kuntotarkastaja sanoi, että ovat typerä ratkaisu. Bitumikatteet vain liimattu tolpan kylkeen kiinni, ja ennen pitkää vesi valuu saumasta läpi. Mietin jos tekisi niin, että sahaa noiden tolppien kylkeen yläviistoon jonkun sentin mittaisen uran, heti tuohon kateliitoksen yläpuolelle, sitten vetää sen uran täyteen bitumimassaa. Silloin sitä massaa menisi myös tolpan sisälle ja tuon saumakohdan päälle, niin kyllä sen luulisi kestävän?

IMG_20220718_170647~2.jpg
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
3
Kiinteiden vaatekaappien ovet kaipaisi uusintaa, vinkkejä mistä noita kannattaisi metsästää?

Tällä hetkellä kaapeissa on 3kpl 1750x496 + 3kpl 445+495 ovia. Halvimmat mitä tähän mennessä löytänyt saranoineen oli kalustewebissä, ja tekisi 415 euroa per kaappi. Tuntuu vähän suolaiselta.

Koko kaappia en mielellään alkaisi vaihtamaan, sillä rungot on vielä hyvässä kunnossa, ja jos ei löydä tismalleen oikean kokoista joutuu todennäköisesti myös maalaileen seiniä. Mutta näillä hinnoilla alkais kohta tulemaan edullisemmaksi pistää Ikeasta uudet.

edit. ja ihan siis sileää valkoista MDF ovea etsimässä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
117
Kiinteiden vaatekaappien ovet kaipaisi uusintaa, vinkkejä mistä noita kannattaisi metsästää?

Tällä hetkellä kaapeissa on 3kpl 1750x496 + 3kpl 445+495 ovia. Halvimmat mitä tähän mennessä löytänyt saranoineen oli kalustewebissä, ja tekisi 415 euroa per kaappi. Tuntuu vähän suolaiselta.

Koko kaappia en mielellään alkaisi vaihtamaan, sillä rungot on vielä hyvässä kunnossa, ja jos ei löydä tismalleen oikean kokoista joutuu todennäköisesti myös maalaileen seiniä. Mutta näillä hinnoilla alkais kohta tulemaan edullisemmaksi pistää Ikeasta uudet.

edit. ja ihan siis sileää valkoista MDF ovea etsimässä
Googlen ensimmäinen tulos löysi keittionetti.fi -osoitteesta ao. ovet
1659958882375.png
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
3
Googlen ensimmäinen tulos löysi keittionetti.fi -osoitteesta ao. ovet
Tuollakin tuli käytyä, mutta jostain syystä ei osuneet nuo silmiin. Toi 387e ei merkittävästi ole halvempi, mutta tuolta näyttäisi saavan samat mattana hintaan 327e, mikä alkaa jo kuulostamaan vähän järkevämmältä. Kiitosta vaan googlettelusta!
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
271
Tuollakin tuli käytyä, mutta jostain syystä ei osuneet nuo silmiin. Toi 387e ei merkittävästi ole halvempi, mutta tuolta näyttäisi saavan samat mattana hintaan 327e, mikä alkaa jo kuulostamaan vähän järkevämmältä. Kiitosta vaan googlettelusta!
Keittiötuningilta 500 leveään kaappiin satasen pintaan isompi ovi ja muitakin löytyy toki.

 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
16
Eteisestä purettiin liukuovikaapisto ja rakenteja sniiduillut laastin kanssa. Kaapiston alla ei ole ollut ollenkaan saumalaastia laattojen väleissä. Olisi tarkoitus laittaa tilalle vähemmän syvä kaapisto, niin suamat olisi paikallana tilkitä. Mitä pitää ottaa huomioon kun tätä suorittaa? Riittääkö että vain imuroi ja roiskasee saumalaastin paikalleen kunhan löytää muut aluetta vastaavan sävyn?

Kuva rajasta:
 

Liitteet

Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
5 297
Miksi nykyään ei rakenneta tyyliin 1-1.5m sisäseinäpaksuudella olevia kerrostaloasuntoja? Ainakaan äänet eivät pahemmin kantautuneet seinän toiselle puolen.

Aikanaan yhdessä kohteessa mukana verkkokaapeleiden vaihdossa, niin seinän paksuus kieltämättä reilun metrin. Ei ollu riittänyt metrin terä seinän läpimenemiseen vaan oli joutunut toiselta puolen vielä tekemään aukkoa.

Kohde oli varmaan rakennettu 1800-luvulta
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
842
Rahakysymys ja elementtirakentamista kun tehdään niin tehdään varmaan niin ohuena kuin mahdollista. Jos rakentaisin tai rakennuttaisin itse uuden talon niin haluaisin ehdottomasti vallan perkeleen paksut kiviseinät ihan jo lämpötalouden kannalta (niin kesä- kuin talvimielessä).
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
492
Eteisestä purettiin liukuovikaapisto ja rakenteja sniiduillut laastin kanssa. Kaapiston alla ei ole ollut ollenkaan saumalaastia laattojen väleissä. Olisi tarkoitus laittaa tilalle vähemmän syvä kaapisto, niin suamat olisi paikallana tilkitä. Mitä pitää ottaa huomioon kun tätä suorittaa? Riittääkö että vain imuroi ja roiskasee saumalaastin paikalleen kunhan löytää muut aluetta vastaavan sävyn?

Kuva rajasta:
Saumaraspilla vähän rapsuttelet ensin. Mutta kyllähän tuohon voi olla vähän haastavaa löytyy justiin samanmoista sävyä. Ja ajanmyötä sitten uusikin sauma muuttaa sävyään.
Itse saumaisin koko eteisen uusiksi, vähän vain saumaraspilla hiertäisin vanhoja pois ja uusi päälle.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 706
Miksi nykyään ei rakenneta tyyliin 1-1.5m sisäseinäpaksuudella olevia kerrostaloasuntoja? Ainakaan äänet eivät pahemmin kantautuneet seinän toiselle puolen.

Aikanaan yhdessä kohteessa mukana verkkokaapeleiden vaihdossa, niin seinän paksuus kieltämättä reilun metrin. Ei ollu riittänyt metrin terä seinän läpimenemiseen vaan oli joutunut toiselta puolen vielä tekemään aukkoa.

Kohde oli varmaan rakennettu 1800-luvulta
En tiedä muita kuin joitain erityistiloja/syitä missä on metrin seinät, eikä nekään ole paksuja äänen takia. Vaatii myös perustuksiltakin enemmän ja myös tuommoinen metrin paksuisen betoniseinän kuivumisaika on jotain pari vuotta. Sandwich-rakenne olisi parempi kuin kiviseinän paksuuden kasvattaminen äänieristysmielessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 380
En tiedä muita kuin joitain erityistiloja/syitä missä on metrin seinät, eikä nekään ole paksuja äänen takia. Vaatii myös perustuksiltakin enemmän ja myös tuommoinen metrin paksuisen betoniseinän kuivumisaika on jotain pari vuotta. Sandwich-rakenne olisi parempi kuin kiviseinän paksuuden kasvattaminen äänieristysmielessä.
Taitaa yleensä olla tiiliseiniä nuo paksummat ja lisäksi vielä reikätiiltä ilman muuta lämmöneristettä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
195
Minkälaisia eteisen kuramattoja porukka on käyttänyt vinyylilattian kanssa? Joka lähteessä sanotaan, että vinyylilankku ja kumi missään muodossa eivät sovi yhteen. Käytännössä kuitenkin lähestulkoon kaikissa matoissa on vähintään synteettinen lateksipohja. Yleensä syy on mahdolliset värjäymät, mutta ilmeisesti myös lattian UV-suoja saattaa kärsiä kumipinnoista. Uskaltaako vaalean kumipohjaisen maton läiskäistä eteiseen?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 121
Perkele. Taitaa M9-pulttikoko olla juuri se epätavallinen, harvinainen. Tarvis 2 kpl kuvan kaltaisia, missä kierteettömän osan pituus ihanteellisimmillaan 5 cm (4,5-6 min-max). Kierteetön osa ei saa olla kapeampi kuin kierteinen. Olisi helpoin ja ehkä paras ratkaisu, ettei kattoon asennettavassa leuanvetotangossa olisi kiertymisvälysvaraa. Kuvassa alkuperäiset ovat ~7,9 mm, millä tanko liikkuu ja pakista löytyi yksi muuten ihanteellinen, mutta millin liian paksu, eli vissiin M10. Itse leuanvetotangon läpivientireiät, mitä en nyt ainakaan heti alkuun viitsis porailla isommaks, on joku 8,9 mm.

20220815_120148.jpg

edit: Toistaiseksi ainut hitti 20 min etsimisellä, mikä näyttäis täyttävän speksit. Ei kyllä viitsis maksaa 20 € plus postit kahdesta pultista:

edit2: Siinä olis hyvä hitti, mutta en taida viitsiä maksaa tuota 23 € posteineen, joten voi olla, että tässä pitää suostua vaan poraamaan noita reikiä isommiksi:

No nyt tuli jytky. Varmistan vielä ennen tilaamista, että tarkoitetaanko tuolla paksuuden jälkeen tulevalla pituudella (tässä M9/65) tavallisesti varsiosan pituutta (mm), pois lukien kanta, ja tässä tapauksessa varmaankin tuon kierteettömän ja kierteisen osan yhteispituus? Jos näin on, niin kuvan perusteella kierteetön pituus näyttää noin 5-5,5 senttiseltä:

Tilasin noita joka tapauksessa jo 2 kpl. Noista ei koskaan tiedä jos toi ilmainen toimitus vaikka vahinko ja kohta vaihtuisi maksulliseksi.

edit4: Menihän tuohon vielä 6 euroa lisää, kun piti tilata mutterit. Huomasin vasta pulttien tilaamisen jälkeen, että niissä tuskin tuli muttereita mukana, kun olivat jotain skootterin varaosapultteja. Oli kyllä elämäni kalleimmat 2 pulttia ja mutteria.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
761
Ensimmäistä omakotitaloa tilaamassa ja budjettia koittaa vääntää tässä kasaan.
Puuttuukohan jotain oleellista mitä pitäisi älytä laskea mukaan:

-Tontti (hankittu)
-Maaperätutkimus (tehty)
-Talopaketti sis. perustuksien valut. Hirsitalopaktti liki valmiina poislukien ulkomaalaukset, terassit yms.
-Talopaketin perustason parannukset maksullisista lisävalinnoista
-Maatyöt, viemäröinnit, patolevyt, ojitukset, kaapelireitit yms. siihen tilaan, että perustukset voidaan valaa. + autotallin perustukset
-Lämmönlähde vilp tai maalämpö
-Vastaava mestari + työturvallisuuskoordinointi
-Sähköliittymä
-Kuituliittymä
-Vesi ja viemäri
-Rakennuksen aikaiset vakuutukset
-Rakennuslupamaksut
-Piha osin itse, osin koneella teetettynä
-Autotalli perustusten päälle itse tehtynä
-Hirren homesuojaus itse tehtynä
-Ulkomaalaukset itse tehtynä

Talotoimittajat puskevat päälle ja painostavat kovasti sopimukseen, mutta jatkuvasti tulee eteen jotain pientä nelinumeroista lisäkulua.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Ensimmäistä omakotitaloa tilaamassa ja budjettia koittaa vääntää tässä kasaan.
Puuttuukohan jotain oleellista mitä pitäisi älytä laskea mukaan:

-Tontti (hankittu)
-Maaperätutkimus (tehty)
-Talopaketti sis. perustuksien valut. Hirsitalopaktti liki valmiina poislukien ulkomaalaukset, terassit yms.
-Talopaketin perustason parannukset maksullisista lisävalinnoista
-Maatyöt, viemäröinnit, patolevyt, ojitukset, kaapelireitit yms. siihen tilaan, että perustukset voidaan valaa. + autotallin perustukset
-Lämmönlähde vilp tai maalämpö
-Vastaava mestari + työturvallisuuskoordinointi
-Sähköliittymä
-Kuituliittymä
-Vesi ja viemäri
-Rakennuksen aikaiset vakuutukset
-Rakennuslupamaksut
-Piha osin itse, osin koneella teetettynä
-Autotalli perustusten päälle itse tehtynä
-Hirren homesuojaus itse tehtynä
-Ulkomaalaukset itse tehtynä

Talotoimittajat puskevat päälle ja painostavat kovasti sopimukseen, mutta jatkuvasti tulee eteen jotain pientä nelinumeroista lisäkulua.
Sisältyykö talopakettiin kaikki tarvittava suunnittelu, LVIAS, ARK, RAK?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
761
Sisältyykö talopakettiin kaikki tarvittava suunnittelu, LVIAS, ARK, RAK?
Ymmärtääkseni tulee selkeät ohjeet, jotka sitten annetaan vain eteenpäin maatyöt tekevälle firmalle.
Takan pohjaan tuleva korvausilmaputki ei sisältynyt, siitä piti itse hakea takkavalmistajalta ohjeet ja vastaavan mestarin kanssa katsoa toteutus.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
5 297
@tomih Ja kannattaa miettiä myös sen ethernetin vetämistä autotalliin eli saat tarvittaessa tulevaisuudessa sinne valvontakameraa yms...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
761
Sisältyykö talopakettiin kaikki tarvittava suunnittelu, LVIAS, ARK, RAK?
Hyvä pointti muuten tuo LVIS, enpäs enää olekkaan varma esim. kuka suunnittelee nuo salaojitukset, kaapelireitit yms. perustukssien ympärille tulevat asiat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
761
@tomih Ja kannattaa miettiä myös sen ethernetin vetämistä autotalliin eli saat tarvittaessa tulevaisuudessa sinne valvontakameraa yms...
Joo, tarvitsee laittaa useampi, jos esim. sähköauton lataukseen haluaa kuormantasausta, niin siihen on hyvä olla varattuna yksi ethernetti. Datalle pari ja varalle 1-2.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
761
Iv-kone? Vai onko tuolla talopaketissa sisällä?
Se kuului pakettiin. Talopaketti on ns. muuttovalmis, mutta pudotellaan sieltä helppoja osia, pois, jotka eivät vaikuta kokonaisuuteen juurikaan, esim. terassien teot, ulkomalaaus jne.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Ymmärtääkseni tulee selkeät ohjeet, jotka sitten annetaan vain eteenpäin maatyöt tekevälle firmalle.
Takan pohjaan tuleva korvausilmaputki ei sisältynyt, siitä piti itse hakea takkavalmistajalta ohjeet ja vastaavan mestarin kanssa katsoa toteutus.
Siis, rakennuslupaan vaaditaan oikeat pätevien suunnittelijoiden suunnitelmat, kohteesta riippuen pätevyysvaatimus vaihtelee ja mahdollisesti suunnittelijoiden määrä, mutta noille aiheille pitäisi kuitenkin nimetä joku vastuullinen suunnittelija, jolta tulee leimattavat suunnitelmat ja laskelmat, oletettavasti jotain näistä tulee talopaketin mukana, mutta kannattaa selvittää mitä kaikkea ja mitä pitää sen lisäksi vielä olla. Salaojitukset taas on rakennesuunnittelijan vastuulla, jolta pitäisi myös olla tarvittavat rakennelaskelmat, osa näistäkin varmasti tulee talotehtaalta, mutta sisältyykö siihen esim perustusten mitoitus?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
761
Siis, rakennuslupaan vaaditaan oikeat pätevien suunnittelijoiden suunnitelmat, kohteesta riippuen pätevyysvaatimus vaihtelee ja mahdollisesti suunnittelijoiden määrä, mutta noille aiheille pitäisi kuitenkin nimetä joku vastuullinen suunnittelija, jolta tulee leimattavat suunnitelmat ja laskelmat, oletettavasti jotain näistä tulee talopaketin mukana, mutta kannattaa selvittää mitä kaikkea ja mitä pitää sen lisäksi vielä olla. Salaojitukset taas on rakennesuunnittelijan vastuulla, jolta pitäisi myös olla tarvittavat rakennelaskelmat, osa näistäkin varmasti tulee talotehtaalta, mutta sisältyykö siihen esim perustusten mitoitus?
Nää pitää purka auki vielä kunnolla, kiitos!
Perustukset kuuluu talopakettiin ja valmistaja valitsee perustusten tekijän, joten oletan, että niihin liittyvä tulee suunniteltuna, mutta maatöiden osalta, viemärit, salaojat kaapelireitit yms. niistä en ole nyt yhtään varma.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 645
Joo, tarvitsee laittaa useampi, jos esim. sähköauton lataukseen haluaa kuormantasausta, niin siihen on hyvä olla varattuna yksi ethernetti. Datalle pari ja varalle 1-2.
Aina kannattaa vetää 2 kaapelia kerralla, rasioissakin on 2 liitintä. Jos loppuu tallissa kesken niin hubi sinne.
Kamerat vaatii yleensä poe joten jokaiselle oma kaapeli tai poe hubi sopivaan paikkaan.

Meillä erilliseen tallirakennukseen menee 4 joista 2 kameraa ja yhden takana hubi josta loput. 1 varalla vielä
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
832
En tiedä meneekö nyt oikeaan ketjuun, mutta onko kenelläkään tullut vastaan "latausasemaksi" soveltuvaa pikkupöytää/lipastoa eteiseen? Ajatuksena siis että olisi laatikko/luukku johon tulee sähköt ja sinne saisi jemmattua kaikki laturit, sitten olisi vain joku pieni kaapelilävivienti siihen päälle, että saa puhelimet ja muut vehkeet lataukseen.

Olen aika varma, että joku tämmöinen on varmasti olemassa, mutta en oikein keksi millä hakusanoilla tuota voisi edes yrittää lähteä hakemaan. Periaatteessa voisi toki vaan hommaa jonkun lipaston/sivupöydän ja värkätä siihen läpiviennin itse, mutta laiskottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
210
En tiedä meneekö nyt oikeaan ketjuun, mutta onko kenelläkään tullut vastaan "latausasemaksi" soveltuvaa pikkupöytää/lipastoa eteiseen? Ajatuksena siis että olisi laatikko/luukku johon tulee sähköt ja sinne saisi jemmattua kaikki laturit, sitten olisi vain joku pieni kaapelilävivienti siihen päälle, että saa puhelimet ja muut vehkeet lataukseen.

Olen aika varma, että joku tämmöinen on varmasti olemassa, mutta en oikein keksi millä hakusanoilla tuota voisi edes yrittää lähteä hakemaan. Periaatteessa voisi toki vaan hommaa jonkun lipaston/sivupöydän ja värkätä siihen läpiviennin itse, mutta laiskottaa.
Ikealla oli ainakin yöpöytä semmoinen, mutta ei tullut nopsasti enää vastaan sitä mallia. Voi se toki siellä vielä olla, mutta en vain löytänyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
143
Ensimmäistä omakotitaloa tilaamassa ja budjettia koittaa vääntää tässä kasaan.
Puuttuukohan jotain oleellista mitä pitäisi älytä laskea mukaan:

-Tontti (hankittu)
-Maaperätutkimus (tehty)
-Talopaketti sis. perustuksien valut. Hirsitalopaktti liki valmiina poislukien ulkomaalaukset, terassit yms.
-Talopaketin perustason parannukset maksullisista lisävalinnoista
-Maatyöt, viemäröinnit, patolevyt, ojitukset, kaapelireitit yms. siihen tilaan, että perustukset voidaan valaa. + autotallin perustukset
-Lämmönlähde vilp tai maalämpö
-Vastaava mestari + työturvallisuuskoordinointi
-Sähköliittymä
-Kuituliittymä
-Vesi ja viemäri
-Rakennuksen aikaiset vakuutukset
-Rakennuslupamaksut
-Piha osin itse, osin koneella teetettynä
-Autotalli perustusten päälle itse tehtynä
-Hirren homesuojaus itse tehtynä
-Ulkomaalaukset itse tehtynä

Talotoimittajat puskevat päälle ja painostavat kovasti sopimukseen, mutta jatkuvasti tulee eteen jotain pientä nelinumeroista lisäkulua.
Jätekulut. Voi olla isokin erä, riippuu miten jaksaa askarrella.
Rakennuksen aikainen sähkö, varsinkin jos talvella rakentaa.
Sekalaista kulua tulee paljon, hiiriverkot, postilaatikko, jäteastiat, työkalut, kolat jne. varsinkin jos muuttaa vaikkapa kerrostalosta.
Sisustukseen uppoaa tonneja. Verhot, matot, hyllyt, naulakot, kalusteet, koneet, siis ne mitä ei paketissa tule mutta kuitenkin huomaa tarvivansa uudet.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 544
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".

Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.



edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.
Mitä jos vetäisit betoniruuveilla? Niitä oon itse käyttänyt tvn kiinnitykseen. Saa hyvin paikalleen ja irti kun suoraan hylsyllä voi kiristää. Mulla tais olla 6mm versiot mutta niistä saa myös 8mm versioita jotka käy tuohon reikään.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
234
Talossa on sähköinen lattialämmitys valuun upotetuilla kaapeleilla. Jostain kumman syystä WC:n lämmitys on samassa käytävän ja osan eteistä kanssa. Voinko asennuttaa WC-remontin yhteydessä erillisen mukavuuslämmityksen pelkästään WC:n kohdalle? Talo lämpiää ILPillä, niin ei viitsisi lämmittää keskellä taloa 7x alaa, kun tarve olisi vain WC:lle.

Toinen kysymys viemäröinnistä: Nyt WC:ssä ei lattiakaivoa, vaan pesualtaan putki uppoaa suoraan valuun. Onko tuohon laitettavissa kaivo, vai tuleeko ongelma lattialämmityksen kaapeleiden kanssa?
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 706
Meinaat korottaa lattiaa että saat toiset lämmityskaapelit sinne? Vähän semmoinen tekopillu ehjään perseeseen ratkaisu.
Erityistä syytä miksi haluat kaivon sinne vessaan? Kyllähän sinne mahdollisesti saa mutta tarkoittaa että lattia pitää piikata auki, mikä tarkoittaa että 99% todennäköisyydellä menee LL-kaapeli poikki ja luultavasti samalla menee käytävän/eteisen lämmitys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 819
Talossa on sähköinen lattialämmitys valuun upotetuilla kaapeleilla. Jostain kumman syystä WC:n lämmitys on samassa käytävän ja osan eteistä kanssa. Voinko asennuttaa WC-remontin yhteydessä erillisen mukavuuslämmityksen pelkästään WC:n kohdalle? Talo lämpiää ILPillä, niin ei viitsisi lämmittää keskellä taloa 7x alaa, kun tarve olisi vain WC:lle.

Toinen kysymys viemäröinnistä: Nyt WC:ssä ei lattiakaivoa, vaan pesualtaan putki uppoaa suoraan valuun. Onko tuohon laitettavissa kaivo, vai tuleeko ongelma lattialämmityksen kaapeleiden kanssa?
Patteri seinälle olisi varmaan helpoin ratkaisu jos ongelma on että se wc menee liian kylmäksi ilman lämmitystä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 706
Ilmeisesti enemmänkin että laatta tuntuu jalalle kylmältä mihin halvin ratkaisu on matto
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
234
Meinaat korottaa lattiaa että saat toiset lämmityskaapelit sinne? Vähän semmoinen tekopillu ehjään perseeseen ratkaisu.
Erityistä syytä miksi haluat kaivon sinne vessaan? Kyllähän sinne mahdollisesti saa mutta tarkoittaa että lattia pitää piikata auki, mikä tarkoittaa että 99% todennäköisyydellä menee LL-kaapeli poikki ja luultavasti samalla menee käytävän/eteisen lämmitys.
Pintaan vedetty mukavuuslämmitys korottaa lattiaa pikaisella googletuksella sentin. Laatta on 21-asteisena jalalle kylmä, niin lämmittäisin sitä mukavuussyistä pari astetta, kun sen remontin yhteydessä saisi pienellä vaivalla laitettua. 1,5m2 vessassa kustannus ei ole iso. Mattoa en vessaan lähtökohtaisesti halua.

Olen illut siinä käsityksessä, että nykyään wc-tiloihin tehdään lattiakaivot, joko rakennusmääräysten tai vakuutusehtojen takia. Ilmeisesti näin ei ole?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 544
Pintaan vedetty mukavuuslämmitys korottaa lattiaa pikaisella googletuksella sentin. Laatta on 21-asteisena jalalle kylmä, niin lämmittäisin sitä mukavuussyistä pari astetta, kun sen remontin yhteydessä saisi pienellä vaivalla laitettua. 1,5m2 vessassa kustannus ei ole iso. Mattoa en vessaan lähtökohtaisesti halua.

Olen illut siinä käsityksessä, että nykyään wc-tiloihin tehdään lattiakaivot, joko rakennusmääräysten tai vakuutusehtojen takia. Ilmeisesti näin ei ole?
Ei mikään määräys vaadi vessaan kaivoa. Kaivon tarvitsee ainoastaan jos vessasta rakentaa ns. märkätilan. Syy miksi uusiin usein laitetaan kaivot on huollossa koska vessa on huomattavasti mukavampi siivota kun on vesieristeet lattiassa ja kaivo jolloin voi vaikkapa pidellä suihkuttaa lattian suoraan märäksi ja työntää vedet suoraan kaivoon. Jotkut rakentajat myös tykkäävät ratkaisusta jossa kaivo laitetaan peilikaapin alle ja lavuaarin viemäri tökätään suoraan lattiakaivoon. Henkilökohtaisesti pidän sellaista altaanasennustapaa huonona oikomisena.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
477
Saunan pienet "ikkunat" kylpyhuoneen puolelle on tehty lasitiilistä ja näyttää että on jotenkin väärin asennettu. Tiilien välissä on näkyvää liimaroisketta. Puuttuu ainakin asennuskehikko ja miten vedeneristyksen laita? Millä lähtisi korjaamaan jos haluaa perus lasiruudun tuohon. Kysyin tarjousta lasitusliikkeeltä niin 1100e 2kpl ikkunat sis. asennuksen. Siihen ei nyt olisi budjettia.
Minimissään tuon haluisin siistiä edes uusilla kirkkailla tiilillä jos vaan mitat täsmää.

1661796576186.png
1661796516046.png
1661796565005.png
1661796596793.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 515
Saunan pienet "ikkunat" kylpyhuoneen puolelle on tehty lasitiilistä ja näyttää että on jotenkin väärin asennettu. Tiilien välissä on näkyvää liimaroisketta. Puuttuu ainakin asennuskehikko ja miten vedeneristyksen laita? Millä lähtisi korjaamaan jos haluaa perus lasiruudun tuohon. Kysyin tarjousta lasitusliikkeeltä niin 1100e 2kpl ikkunat sis. asennuksen. Siihen ei nyt olisi budjettia.
Minimissään tuon haluisin siistiä edes uusilla kirkkailla tiilillä jos vaan mitat täsmää.




Joku ammattilainen saa kommentoida vedeneristyksiä ja tiivisteitä, mutta kiinteät ikkunat sisälle tekee helposti itsekin. Lasiliikkeestä saa lasin mittojen mukaan muutamalla kympillä ja vetää sen vain listoilla aukkoon; meilläkin saunan sisäikkuna on tehty noin. Juuri se ei ole omia tekosia, mutta olen tehnyt noin muualla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
477
Joku ammattilainen saa kommentoida vedeneristyksiä ja tiivisteitä, mutta kiinteät ikkunat sisälle tekee helposti itsekin. Lasiliikkeestä saa lasin mittojen mukaan muutamalla kympillä ja vetää sen vain listoilla aukkoon; meilläkin saunan sisäikkuna on tehty noin. Juuri se ei ole omia tekosia, mutta olen tehnyt noin muualla.
Eli normilasi, tai joku lämmönkestävä lasi maksaa muutaman kympin. Nyt en tajua mistä tuo tonnin hinta tuli lasiliikkeeltä. Tosin se oli 2-kerros ikkuna mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
458
Juu vastaavalla tavalla se on meilläkin ja kahteen ikkuna-aukkoon tarpeet oli varmaan satkun tuntumassa, jotka on about samaa kokoa. Runko smyygilankusta, jota vasten vaikka raakalasi mittojen mukaan ja ulkopuolelta muuhun ilmeeseen sopivalla listalla kiinni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 876
Viestejä
3 292 044
Jäsenet
59 207
Uusin jäsen
Zeikki77

Hinta.fi

Ylös Bottom