Raja Koduri Intelin uuden Core and Visual Computing Group -osaston johtoon

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586



Koduri on nimitetty Intelillä pääarkkitehdiksi ja johtamaan uutta grafiikkaan ja laskentaan keskittyvää Core and Visual Computing Group -osastoa.

Nimityksen yhteydessä Intel paljasti myös kunnianhimoisen suunnitelmansa laajentaa nykyisistä integroiduista grafiikkaohjaimista suorituskykyisempiin grafiikkapiireihin ja erillisnäytönohjaimiin.

Tarkempia yksityiskohtia ei vielä kerrottu, mutta lehdistötiedotteessa käytetty termi discrete graphics solutions kattaa esimerkiksi AMD:n Radeon- ja NVIDIAn GeForce-näytönohjaimet sekä aiemmin tällä viikolla esitellyn 8. sukupolven Core-H-sarjan prosessorin ja AMD:n HBM2-muisteilla varustetun grafiikkapiirin yhdistelmän samalla alustalla.
Koduri will expand Intel’s leading position in integrated graphics for the PC market with high-end discrete graphics solutions for a broad range of computing segments.

Erillisnäytönohjainten rinnalla Koduri tulee työskentelemään myös IP-lohkojen (Intellectual Property core) parissa, jotka tullaan yhdistämään ja skaalaamaan eri tuotesegmentteihin.
Under Koduri’s leadership, the company will unify and expand differentiated IP across computing, graphics, media, imaging and machine intelligence capabilities for the client and data center segments, artificial intelligence, and emerging opportunities like edge computing.

Todennäköisesti aluksi Inteliltä tullaan näkemään vastaavaa yhteistyötä AMD:n kanssa eli se ostaa semi-custom grafiikkapiirejä ja yhdistää niitä omiin prosessoreihinsa. Ajan kuluessa yritykseltä voidaan odottaa myös omaan suunnitteluun perustuvaa uutta suorituskykyistä grafiikka-arkkitehtuuria.

Ensisijaisesti Intel tulee kilpailemaan NVIDIAn kanssa, joka on viime aikoina kasvattanut merkittävästi datacenter-liiketoimintansa liikevaihtoa ja voittoa suorituskykyisen laskennan ja koneoppimisen ratkaisuilla.

Koduri aloittaa työt Intelillä joulukuun alussa.

Lisää aiheesta:

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
324
Jotenkin tulee mieleen että meinasikohan Amd myydä erillisnäytönohjain puolen Intelille ja keskittyy itse prossuihin ja niihin integroituihin näyttiksiin.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Jotenkin tulee mieleen että meinasikohan Amd myydä erillisnäytönohjain puolen Intelille ja keskittyy itse prossuihin ja niihin integroituihin näyttiksiin.
Eihän tuossa olisi AMD kannalta mitään järkeä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Eli amd ei pääse kovin pitkään myymään omia ohjaimiaan Intelille vaan kohta amd sopimus saa kenkää, kun Intel saa omansa valmiiksi.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
[kunhan pohdin]

Tässä jonkin aikaa pohdiskellut, että valmistettaisiinko sittenkin intelin tulevan läppäriprossun GPU ihan intelin omilla tuotantolinjoilla? Nyt kun vielä varmistui heidän aikomuksensa panostaa kunnolla GPU-puoleen ihan omallakin nimellä, niin tuotantolinjat varmaankin on kunnossa GPU-tuotantoakin varten ja tuolla RTG:n GPU:lla olisi varmaan hyvä "harjoitella".
Toki kai itse prosessissa ei ole mitään ongelmaa, vaan nimenomaan esim RTG:n suunnitteleman GPU:n sovittamisesta ko. prosessille?

[/kunhan pohdin]
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Eli amd ei pääse kovin pitkään myymään omia ohjaimiaan Intelille vaan kohta amd sopimus saa kenkää, kun Intel saa omansa valmiiksi.
Ei tuollainen GPU-arkkitehtuuri nopeasti ilmesty. Eikö nVidia ja AMD suunnittele keskimäärin ~4 vuotta uutta arkkitehtuuria?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
[kunhan pohdin]

Tässä jonkin aikaa pohdiskellut, että valmistettaisiinko sittenkin intelin tulevan läppäriprossun GPU ihan intelin omilla tuotantolinjoilla? Nyt kun vielä varmistui heidän aikomuksensa panostaa kunnolla GPU-puoleen ihan omallakin nimellä, niin tuotantolinjat varmaankin on kunnossa GPU-tuotantoakin varten ja tuolla RTG:n GPU:lla olisi varmaan hyvä "harjoitella".
Toki kai itse prosessissa ei ole mitään ongelmaa, vaan nimenomaan esim RTG:n suunnitteleman GPU:n sovittamisesta ko. prosessille?

[/kunhan pohdin]
Intel myy nykyään piitä muillekin, eli GPU:n tuottaminen Intelin tehtaissa ei ole juurikaan kummempi aikaansaannos tai erilainen prosessi kuin sen tuottaminen TSMC:n tai Global Foundriesin tehtaissa.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Intel myy nykyään piitä muillekin, eli GPU:n tuottaminen Intelin tehtaissa ei ole juurikaan kummempi aikaansaannos tai erilainen prosessi kuin sen tuottaminen TSMC:n tai Global Foundriesin tehtaissa.
Ja tokihan he omia iGPU-ratkaisujaan ovat tuottaneet iät ajat.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Eli amd ei pääse kovin pitkään myymään omia ohjaimiaan Intelille vaan kohta amd sopimus saa kenkää, kun Intel saa omansa valmiiksi.
Ei tuollainen GPU-arkkitehtuuri nopeasti ilmesty. Eikö nVidia ja AMD suunnittele keskimäärin ~4 vuotta uutta arkkitehtuuria?
Ei, mutta eivät välttämättä aloita tyhjältä pöydältä. Kokonaan uusi saattaa viedä sen nelisen vuotta, mutta joku Koduri tasoinen kaveri voi lyhentää sitä jonkin verran, varsinkin jos Intel on lisensoinut oikeita patentteja amd:ltä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
283
Jotenkin tulee mieleen että meinasikohan Amd myydä erillisnäytönohjain puolen Intelille ja keskittyy itse prossuihin ja niihin integroituihin näyttiksiin.
On huhuja, että Raja olisi yrittänyt pistää RTG:n myyntikuntoon Intelille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
283
Ei jumalauta huhut pitivät paikkansa.

Mahtokohan ne huhut pitää paikkaansa, että Raja olisi irroittanut RTG:n AMD:stä kertomatta ensiksi Lisalle. Toinen huhu on myös, että Raja yritti pistää RTG:n myyntikuntoon Inteliä varten.

Kunnon Elop 2.0.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
On huhuja, että Raja olisi yrittänyt pistää RTG:n myyntikuntoon Intelille.
Ei oikein kuulosta edes Kodurin tehtäviltä, ainakaan perinteisesti arkkitehdin tehtävät ovat jossain ihan muualla kuin itse liiketoimintastrategiassa. Nämä ovat johtoryhmän asioita. (Koduri voi toki kuulua johtoryhmään)
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 008
Suuryritykset saa julkistettua mitään uutta. Kuhan varmistavat spekulaatioita :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 275
Paljon suurempi uutinen tässä on tuo Intelin päätös haastaa viimeinkin NVIDIAn ja AMDn näytönohjainten saralla. Eli siitä pääuutinen ja Kodurin loikkaaminen olisi mainittu sitten alaotsikkossa.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 846
Kuulostaa siltä, että Intelistä tulee nykyajan Matrox, erikoisempia näytönohjaimia erikoisempiin käyttötarkoituksiin (HPC, serverit, yms hooceempi touhu). Olisihan tuo toki jännä nähdä lisää kilpailua myös kuluttajapuolella.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
257
Ajatteleeko muut silleen että nyt ei seuraa hyvää AMD.lle, ainakaan näyttis puolelle? Näin enne unen.. o_O
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Mutta nyt vähän järkeä käteen, vaikka toi Raja omistaisi täydellisen valokuvamuistin ja pystyisi replikoimaan AMD:n arkkitehtuurin niin ei ne sillä mitään tee koska tuolla on niin paljon patentteja AMD:lla ja NVIDIA:lla (ja muutamalla mobiilipuolen pelaajalla), että todella vaikea kehittää modernia näytönohjainta rikkomatta todella todella monta niistä ja vielä mahdottomampi kopioida toisten ratkaisuja.

Ja jos AMD / NVIDIA käyttää 4 vuotta uuteen arkkitehtuuriin niin niillä on siinä pohjalla kymmenien vuosien kokemus ja tieto-taito, ei sitä ikinä tyhjältä pöydältä tehdä.

Eli tämä on ollut työn alla jo pidempään koska se julkistettiin nyt? Vaikea uskoa, että Intel potkaisisi jotain Larrabee hypejunaa liikkeelle jostain piiristä, joka tulee ehkä 2025?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Jotenkin tulee mieleen että meinasikohan Amd myydä erillisnäytönohjain puolen Intelille ja keskittyy itse prossuihin ja niihin integroituihin näyttiksiin.
Eihän tuossa olisi AMD kannalta mitään järkeä.
Vaikuttaa siltä, että Rajan loikkaus on hyvässä yhteisymmärryksessä tehty AMD:n ja Intelin kesken, koska ei Intel muuten olisi julkistanut samalla hetkellä mobiili Radeon yhteistyötä. Lisäksi CEO tasoisia henkilöitä rajoittaa sopimukset loikkauksissa kilpailijoille, yleensä. Nyt ei näemmä mitään rajoitteita sitten ollutkaan :)

Joko siis Intel lisensoi AMD:ltä Radeonin, koska oman kehittämisessä ei ole mitään järkeä, tai AMD myy RTG:n Intelille ja lisensoi Radeonin Inteliltä. Intelillä enemmän resursseja kehittää Ratukkaa ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
257
Jos Intteli lisensoisi AMD.ltä Radeonia niin tuon hepun olisi ollut sama pysyä AMD.llä. Joku tässä mättää, meni yöunet..
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Ei yksi pääsky kesää tee. Jos Intel ei saa muualtakin tosi pätevää porukkaa GPU puolen kehitykseen, niin on ihan turha kuvitella heidän onnistuvan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
578
Ei tämä näyttistilanne voi ainakaan huonompaan suuntaan mennä kun AMD ei ole peleissä pystynyt Nvidiaa haastamaan pitkään aikaan niin ehkäpä Intel saa jotain aikaan. Ihan sama sitten mitä käy Radeonille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 122
Vaikuttaa siltä, että Rajan loikkaus on hyvässä yhteisymmärryksessä tehty AMD:n ja Intelin kesken, koska ei Intel muuten olisi julkistanut samalla hetkellä mobiili Radeon yhteistyötä. Lisäksi CEO tasoisia henkilöitä rajoittaa sopimukset loikkauksissa kilpailijoille, yleensä. Nyt ei näemmä mitään rajoitteita sitten ollutkaan :)
Koduri ei ollut CEO.

Ja ei julkaistu samalla hetkellä vaan parin päivän viiveellä.

Joko siis Intel lisensoi AMD:ltä Radeonin, koska oman kehittämisessä ei ole mitään järkeä
"ei ole mitään järkeä" väite 0-perusteluilla. Oikeasti ainoa asia missä ei ole järkeä on sinun spekulaatiosi.

AMD ei lisensoi Intelille mitään mikä kilpailisi suoraan AMDn omia tuotteita vastaan.

Ja Intel on kehittänyt omia näyttiksiään jo >15 vuotta. Nyt Intel vaan haluaa alkaa panostamaan niihin hiukan enemmän, ja tekemään nopeampia näyttiksiä pienien halpojen hitaiden integroitujen sijaan.

tai AMD myy RTG:n Intelille ja lisensoi Radeonin Inteliltä. Intelillä enemmän resursseja kehittää Ratukkaa ainakin.
Jos AMD olisi ollut myymässä yhtään mitään osastojaan Intelille, niin koduri olisi nimenomaan pysynyt AMDllä ja mennyt sen kaupan mukana. Se, että Koduri erosi AMDltä ja sen jälkeen meni töihin Intelille nimenomaan varmisti sen, että mitään osastokauppaa firmojen välillä EI OLE tapahtumassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Ja Intel on kehittänyt omia näyttiksiään jo >15 vuotta. Nyt Intel vaan haluaa alkaa panostamaan niihin hiukan enemmän, ja tekemään nopeampia näyttiksiä pienien halpojen hitaiden integroitujen sijaan.
Tuskin Intel lähtee yhtään mitenkään kilpailemaan erillisissä pelinäytönohjaimissa (pl. mobiilivehkeet ja mcm-blokit).

Sen sijaan saattaa markkinoille tulla Tesla-tyylisiä kortteja, joilla voi laskea trendikästä keinoälyä, robotiikkaa ja analytiikkaa. Eli Larrabee nousee haudastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Vähän niinkuin Xeon, mutta GPU? Keksitäänpä nimi sille, Xeon phi kuulostaisi rouheelta, eikö?

Oho, niillä on jo! Xeon Phi - Wikipedia
Niin on niitä integroituja näytönohjaimiakin. Kumpi on todennäköisempää: Intel parantaa olemassaolevia tuoteperheitään ja tuo niihin uusia ominaisuuksia vai Intel lähtee kilpailemaan täysin uusille markkinoille, joissa kilpailijoilla on vuosien etumatka? VIA yritti jälkimmäistä ja kuinkas siinä kävi?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Niin on niitä integroituja näytönohjaimiakin. Kumpi on todennäköisempää: Intel parantaa olemassaolevia tuoteperheitään ja tuo niihin uusia ominaisuuksia vai Intel lähtee kilpailemaan täysin uusille markkinoille, joissa kilpailijoilla on vuosien etumatka? VIA yritti jälkimmäistä ja kuinkas siinä kävi?
Tässähän on vielä se, ettei intel voi tehdä oikeastaan mitään rikkomatta joko AMD tai Nvidian patentteja (tai sen pitäisi keksiä GPU:n perusteet melkolailla uusiksi). Toki on intelillä lisensointisopimus AMD:n kanssa joistain asioista ainakin.

Mitä tuohon Koduriin tulee, voisihan kyseessä olla myös, se että AMD:llä näytettiin ovea, kun Vegakin oli hieman pannukakku tuotos. Tuolla tasolla ei taida olla kovin yleistä, että julkisesti potkuja annettaisiin (ellei tarvita syntipukkia jollekkin suuremman luokan epäonnistumiselle). Annetaan vain ymmärtää, että paree ois katella muualle, kun luotto on lopussa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
103
Niin on niitä integroituja näytönohjaimiakin. Kumpi on todennäköisempää: Intel parantaa olemassaolevia tuoteperheitään ja tuo niihin uusia ominaisuuksia vai Intel lähtee kilpailemaan täysin uusille markkinoille, joissa kilpailijoilla on vuosien etumatka? VIA yritti jälkimmäistä ja kuinkas siinä kävi?
Sanoit
Tuskin Intel lähtee yhtään mitenkään kilpailemaan erillisissä pelinäytönohjaimissa (pl. mobiilivehkeet ja mcm-blokit).

Sen sijaan saattaa markkinoille tulla Tesla-tyylisiä kortteja, joilla voi laskea trendikästä keinoälyä, robotiikkaa ja analytiikkaa. Eli Larrabee nousee haudastaan.
Fixed function rasterisointihardikselle ei taida olla käyttöä noilla trendikkäillä kuormilla, joten Larrabee pysyisi kuopattuna. Toisaalta nykyiset Xeon Phi:t ovat Larrabeen jälkeläisiä ja suunnattu noille trendikuormille, joten Larrabeeta ei ole koskaan haudattukkaan. Larrabeen ja Xeon Phi-linjan se suuri ero on minun käsittääkseni nimenomaan rasterisointihardis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Fixed function rasterisointihardikselle ei taida olla käyttöä noilla trendikkäillä kuormilla, joten Larrabee pysyisi kuopattuna. Toisaalta nykyiset Xeon Phi:t ovat Larrabeen jälkeläisiä ja suunnattu noille trendikuormille, joten Larrabeeta ei ole koskaan haudattukkaan. Larrabeen ja Xeon Phi-linjan se suuri ero on minun käsittääkseni nimenomaan rasterisointihardis.
Nyt mennään kovasti, kovasti OT:n puolelle, mutta Xeon Phi on monta x86-atomia ja Larrabee oli GPGPU. En varsinaisesti pidä Xeon Phi:tä Larrabeen seuraajana, eikä Raja Koduri taatusti lähde piirtelemään montaa x86:sta rinnan. Ja GPU:ssa on paljon enemmän eroa x86-moniprosessoriarkkitehtuuriin kuin "rasterointihardis". Tuossa on jotain yleisellä tasolla:
https://www.quora.com/What-are-the-pros-and-cons-of-Intel-Xeon-Phi-in-comparison-to-Nvidia-GPGPU
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 122
Nyt mennään kovasti, kovasti OT:n puolelle, mutta Xeon Phi on monta x86-atomia
Eikä ole.

Missään atomissa ei ole 512-bittistä SIMD-yksikköä, ja nuo 512-bittiset SIMD-yksiköt on koko Xeon Phin sydän.

Xeon Phin ytimien skalaaripuoli on sama kuin Atomeissa, mutta se numeronmurskaus tehdään sillä vektoripuolella jota Atomeissa ei ole.

ja Larrabee oli GPGPU.
Miten nyt määrittelet "GPGPU"n ?

Ja GPU:ssa on paljon enemmän eroa x86-moniprosessoriarkkitehtuuriin kuin "rasterointihardis". Tuossa on jotain yleisellä tasolla:
... mutta xeon phi ei ole mikään "normaali x86-moniprosessoriarkkitehtuuri" vaan se nimenomaan sisälsi suuren osan niistä eroista, ja ne, mitä se ei sisältänyt, aiottiin myös larrabeessä tehdä softalla, eri tavalla kuin AMDn ja nvidian näyttiksissä.


Tässä tulee myös kieli-/termi-/käännösongelma:

"many" ja "multi" tarkoittaa englannissa eri asiaa mutta molemmat on suomeksi käännetty "moni". Xeon phi on manycore, ei multicore.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
103
Nyt mennään kovasti, kovasti OT:n puolelle, mutta Xeon Phi on monta x86-atomia ja Larrabee oli GPGPU. En varsinaisesti pidä Xeon Phi:tä Larrabeen seuraajana, eikä Raja Koduri taatusti lähde piirtelemään montaa x86:sta rinnan. Ja GPU:ssa on paljon enemmän eroa x86-moniprosessoriarkkitehtuuriin kuin "rasterointihardis". Tuossa on jotain yleisellä tasolla:
https://www.quora.com/What-are-the-pros-and-cons-of-Intel-Xeon-Phi-in-comparison-to-Nvidia-GPGPU
Mitäs vittua? Larrabee oli monta x86-ydintä yhdessä (Muokattuja penttiytimiä, aivan kuten Atomitkin aikoinaan) + rasterisointihardis. Itse asiassa en ole edes kovin varma kuinka paljon rasterisointihardista edes oli.

Larrabee (microarchitecture) - Wikipedia
Larrabee was intended to differ from older discrete GPUs such as the GeForce 200 Series and the Radeon 4000 series in three major ways:

  • It was to use the x86 instruction set with Larrabee-specific extensions.[11]
  • It was to feature cache coherency across all its cores.[11]
  • It was to include very little specialized graphics hardware, instead performing tasks like z-buffering, clipping, and blending in software, using a tile-based rendering approach.[11]
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 284
Viestejä
4 196 405
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom