Rahastosäästäminen (sijoittaminen)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
482
Täältä varmaan porukkaa löytyy jotka tekee rahastosäästämistä ja sijoittamista.

Tein tilin Nordnettiin ja nyt mietinnässä on mihinkä sijoittaa.

Tarkoitus on sijoittaa 50-100€/kk ja sijoitusaika on 15-20 vuotta.

Ja suorat osakekaupat jätetään tekemättä koska näkemys on että tuolla summalla siinä ei ole mitään järkeä.

Mitä rahastoja porukka (jotka Nordnetin kautta sijoittaa) käyttää? Onko kokemuksia noista mallirahastosalkuista?

Keskustellaan täällä kaikesta rahastosijoittamisesta ja säästämisestä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Kannattaa tutustua myös ETF:iin, jos ei sitten halua lihottaa tuoton sijaan rahastonhoitajaa.
 

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
340
Haluan päästä mahdollisimman vähällä säätämisellä, joten tällä hetkellä itse säästän vähän superrahastoihin ja sitten ETF-kuukausisäästämisen puolelta EUNL ja IS3N. Pikkuisen liikaa painottuu mielestäni tällä hetkellä pohjoismaat, mutta ajan kanssa parannellaan. ETF-kuukausisäästämisestä löytyy kohtuullisesti valinnanvaraa, joten sieltä lähtisin itse valitsemaan, jos noilla summilla olisin säästämässä pitkällä jänteellä.
 

snu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
41
Itselle tulee palkka kahden viikon välein, joista lisät/ylityöt/yms mukana jälkimmäisessä. Olen laittanut autom. tilisiirolla menemään ensimmäisestä palkasta 100e seligsonin rahastoihin ja toisesta palkanosasta säästän kaiken osakkeisiin Nordean kautta. (hintakatto) Mikäli en kuitenkaan keksi ostettavia osakkeita tarkoitus olisi siirtää rahat Bank Norwegianille odottelemaan (korko 1.75%) ja tehdä mahdollisesti pieni lisäosto Seligsonin rahastoihin.

Kaikki mahdolliset päivittäistavara ostokset teen tuolla Bank Norwegianin luottokortilla, jos sitä joskus saisi lentolipun noilla pisteillä ostettua :) Voi tosin tovi kestää, koska korkean säästöasteen vuoksi käyttörahaa jää kuukaudessa suht vähän.

Nordnetissä on myös salkku ja muutama paperi, tullut mietittyä pitäisiköhän noihin superrahastoihin laittaa jokunen pennonen.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Olisiko mukavaa kuulla, miten olette olleet tyytyväisiä Seligsoniin? Olen miettinyt tuota jatkuvaa rahastosäästämistä 100 euron summalla / kk, jonka jakaisi sitten kahteen eri rahastoon.

Tuossahan voisi toimia, jos toisen 50e/kk sijoittaisi Nordnetin superrahastoon (Suomi) ja toisen sijoittaisi globaalimmin Seligsonin kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Olisiko mukavaa kuulla, miten olette olleet tyytyväisiä Seligsoniin? Olen miettinyt tuota jatkuvaa rahastosäästämistä 100 euron summalla / kk, jonka jakaisi sitten kahteen eri rahastoon.

Tuossahan voisi toimia, jos toisen 50e/kk sijoittaisi Nordnetin superrahastoon (Suomi) ja toisen sijoittaisi globaalimmin Seligsonin kautta.
Miksi pienistä maista juuri Suomi olisi se mihin kannattaa panostaa muita maita enemmän?
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Miksi pienistä maista juuri Suomi olisi se mihin kannattaa panostaa muita maita enemmän?
Ei varmaan suurta syytä olekkaan. Itselle vain vaivaton (ja edullinen) tapa säästää superrahastoon, jossa kulut 0€ ja ei valuutanvaihtokuluja. (Vrt. Superrahastot Norja ym.)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 855
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom