Raha ja viimeiset rutistukset säästämisessä

Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Tässä tuli otettua 3kk bruttotulojen verran takkiin ja nyt pitäisi siis alkaa keksimään säätökeinoja. Täällä oli toinen topic aiheesta, mutta nyt otetaan ne viimeiset oljenkorret käyttöön. Tuloja kun ei voi lisätä niin vähennetään kulutusta. Ylitöitä kun on vaikea saada. Toista työtä olen etsinyt, mutta ei ole. Ei edes pieniä lisätöitä.

2016 ja 2017 sähkönkulutukset Kesä ja Heinäkuulta on nyt 10% pienemmät.

Minulla on päiväkirja mihin kirjoitan kulutukset eriteltynä eri aihealueisiin. Esim Ruoka, Autoilu, Asuminen, Viihde yms.

Niitä erikoisempia yrityksiä nyt.
- Käyn jo nyt ulkona tarpeilla (säästää vettä)
- Olen pimeässä kämpässä (Säästää sähköä)
- Lämmitän puulla ja ilpo ja muut säädetty +16°C lukemiin.
- Sammutan telkkarit yms stand by tilasta usein
- Ostan riisin aasiakaupasta (iso säkki)
- Tutkin ale-laarit ja taas tuli hommattua nutrilett kuuri (säästää ruuassa)
- Autolla ajan vain työmatkat googlen rettitiedoilla. (nyt 1500km vähemmän kuin 2016)
- Olen myynyt paljon turhaa sälää. Heittänyt myös paljon roskaa pois.
- Peseydyn ulkosaunassa (sadevedellä)

Vielä en ole vararikossa, mutta 4-6kk välein pidän päiväkirjaa kuluista. Nyt paljastui sellainen, että ellei suunta muutu niin marraskuussa 2017 olen "puillapaljailla" Kuluja olisi siis hyvä seurata jatkuvasti.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Teet jotain pientä netin kautta?

Kaikki sähkölämmitys pois päältä kesällä, myös vedenlämmitys.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
21
Miten olis edullisempi kämppä? Vai onko asunto persaukisuuden syy?
 

TGO

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
68
Syötävästä iso osa löytyy metsästä. Mustikoita, tatteja ja kanttarellejakin löytyy.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
AP kait asuu omassa omakotilalossaan. Ei siitä ja sen kuluista noin vain pääse eroon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
304
Tietenkin riippuu missä sitä sattuu asumaan, mutta jos asut jossain ihmisten ilmoilla niin roskalavoja dyykkaamalla voi saada ihan hyviä lisätuloja. Se on tosin ihan arpapeliä, mutta olen itse tässä kesän aikana dyykatuista tavaroista saanut useamman satasen ja jos raaskitsisi kaiken realisoida niin saisi vielä monta satasta enemmän päälle. Nykyään heitetään ihan surutta roskiin kaikkea mahdollista. Vielä varmempi lisätienestien hankintakeino on pullojen kerääminen. Itse en ole siihen ryhtynyt, mutta monet sitä harrastaa vakavasti ja ei puhuta ihan pienistä summista mitä sillä ahkerat tyypit tienaa. Se on vielä sellainen ala että kun oppii tuntemaan hyvät paikat, niin tienestit kasvaa entisestään. Vaikka sitä Tampereella ja monessa isommassa kylässä moni harrastaa, niin siitä huolimatta tilaa kerääjille löytyy. Jos asut jossain syrjemmässä, mutta lähellä on joku isompi tie jopa niiden varsilta voi tehdä etenkin levähdyspaikoilta ja vähän suositumpien paikkojen varsilta voi löytyä hyviä pulloapajia.

Yksi helppo keino säästää pari euroa on kilpailuttaa sähkösopimus ja vakuutukset. Sähkön osalta on niin että jos kulutus on kovin pieni, niin useimmiten sopimus ilman perusmaksua voi olla hyvä. Vakuutusten osalta kannattaa harkita tarkkaan mikä on oikeasti tarpeen ja karsia ylimääräisistä pois. Puulämmitteisessä talossa palovakuutus voi olla ihan fiksu, mutta välttämättä kotivakuutus pienellä omavastuulla ei ole tarpeen ellei harrasta vakuutuspetoksia.

Jos on oikeasti talousongelmia, niin silloin kannattaa karsia viihdeasioista ensimmäisenä. Mikäli kotiin tulee painotuotteita, niin ensimmäisenä ne kaikki pois ja samoin ylipäätänsä kaikki mikä maksaa jotain ja kaikki maksulliset jäsenyydet ym. Oletettavasti olet jo näin tehnyt?

Mikäli käyt töissä, niin pyydä pientä palkankorotusta?

Sinällään kiinnostaisi tietää minkälaiset ovat taustat ja miten tuollaiseen tilanteeseen on ajautunut? Aloitusviestin perusteella tulee sellainen mielikuva, että lähtökohtaisesti on kuitenkin itsekuria ja yleensä silloin ei kovin helposti tule ajauduttua talousongelmiin. Tosin olet kuitenkin mennyt tuhlaamaan Io-techin maksulliseen jäsenyyteen... :confused:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Puulämmitteisessä talossa palovakuutus voi olla ihan fiksu, mutta välttämättä kotivakuutus pienellä omavastuulla ei ole tarpeen ellei harrasta vakuutuspetoksia.
Mielestäni palovakuutus on ilman muuta ehdottoman tarpeellinen lähes mihin tahansa rakennukseen. Vakuutuksen laajuutta voi sitten miettiä. Asuintalossa olisi kuitenkin syytä vakuuttaa "täydestä arvosta". Vastaavasti jonkin puuliiterin tapauksessa voi päästä hyvin halvalla jos tyytyy siihen, että saa vahingon sattuessa pari tonnia siivouskuluihin.

Toissijaisten kuten koti-irtaimiston vakuutusten omavastuut kannattaa minustakin pitää korkealla. Samoin korvauskaton määrässä ei kannata liioitella. Jos rikkoo 400 euroa maksaneen puhelimensa, jonka jäännösarvoksi korvausta laskettaessa katsotaan 200 euroa, niin minusta on ihan samantekevää, oliko omavastuu 100, 200 vai 500 euroa. Jos kerran sen satasen voittaa, on se aika äkkiä maksettu sisään korkeampana vakuutusmaksuna. Aika harvalla normijampalla myöskään on sellaista tavanomaista irtaimistoa kotona, että kannattaisi maksaa 10k sijaan 30k korvauskatosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Kannattaisi varmaan miettiä edullisempaa asumismuotoa. Muistan opiskeluajat, kun sähkölasku koostui ainoastaan kuukausimaksuista, eli ns. vuosikulutus oli jotain 1500kWh, eli ei mitään, mutta kuukausimaksut oli moninkertaiset.

edit: mitä nyt yritän sanoa, niin toi sähkölaitteiden valmiustilasta ottaminen ja pimeässä oleminen on yhtä tyhjän kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
304
Mielestäni palovakuutus on ilman muuta ehdottoman tarpeellinen lähes mihin tahansa rakennukseen. Vakuutuksen laajuutta voi sitten miettiä. Asuintalossa olisi kuitenkin syytä vakuuttaa "täydestä arvosta". Vastaavasti jonkin puuliiterin tapauksessa voi päästä hyvin halvalla jos tyytyy siihen, että saa vahingon sattuessa pari tonnia siivouskuluihin.

Toissijaisten kuten koti-irtaimiston vakuutusten omavastuut kannattaa minustakin pitää korkealla. Samoin korvauskaton määrässä ei kannata liioitella. Jos rikkoo 400 euroa maksaneen puhelimensa, jonka jäännösarvoksi korvausta laskettaessa katsotaan 200 euroa, niin minusta on ihan samantekevää, oliko omavastuu 100, 200 vai 500 euroa. Jos kerran sen satasen voittaa, on se aika äkkiä maksettu sisään korkeampana vakuutusmaksuna. Aika harvalla normijampalla myöskään on sellaista tavanomaista irtaimistoa kotona, että kannattaisi maksaa 10k sijaan 30k korvauskatosta.
Jos kyseessä on betoni-, harkko- tai tiilirunkoinen talo, jossa käytännössä kaikki rakenteet ovat palamatonta materiaalia, niin palovakuutus on aika turha. Muutenkin vakuutuksissa kannattaa olla vähän skeptinen. Viime aikoina sattui omalle kohdalle tulipalo täydestä arvosta vakuutetussa teollisuusrakennuksessa, jossa oli varmasti kaikki asiat vakuutusteknisesti kunnossa. Tuho oli täydellinen ja lopputulos oli sitten sellainen että vakuutusyhtiö ilman oikeusprosessia suostui korvaamaan täydestä arvosta noin puolet ja tuskin olisi edes oikeudessa saanut kulut ja riskit huomioiden juuri sen enempää. Vakuutusyhtiöt tekevät bisnestä ja Suomi on ihannemaa kun täällä vakuutetaan helposti asioita ilman riskianalyysia.

Kotivakuutuksessa vakuutusmaksu pienenee huomattavasti jos nostaa omavastuuta ja ei nyt odota vakuutusyhtiön korvauksista ihan liikoja. Eivät muuten mainosta näitä halvempia kotivakuutuksia, koska ilmeisesti siitä huolimatta että osa porukasta tehtailee rikkoontuneilla kännyköillä itselleen korvauksia niin valtaosa kuitenkin käyttäytyy rehellisesti ja vakuutusyhtiöt tienaa hyvin.

Jos nyt taloudellinen tilanne näyttää oikein huonolta ja vaihtoehtona on ulosotto tai isommat taloudelliset ongelmat, niin itse kyllä ihan surutta ottaisin riskin ja irtisanoisin kaikki mahdolliset vakuutukset mitä nyt voi. Tietenkin jos ne riskit realisoituvat, niin paska säkä, mutta jos taloudellinen tilanne on silloin huono niin vakuutukset eivät pelasta sitten yhtään siinä kohtaa vaan katastrofi tulee jokatapauksessa.

Jotenkin nyt tuntuisi tässä siltä että asuminen on jotenkin poikkeuksellisen kallista suhteessa tulotasoon tai sitten on jotain muita isompia rasitteita taustalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
449
Nopeasti aloin miettimään tuota, että käy ykköshädällä ulkona että paljonko säästäisi. Aamulla kotona tulisi käytyä. Töissä sitten muutama kerta. Kotona ehkä pari kertaa. Sovitaan että neljä kertaa päivässä kävisi vessassa pelkästään kusella.

Pönttö kuluttaa keskimäärin 3 litraa pienellä huuhtelulla nopealla googletuksella. Eli päivässä kuluisi 12 litraa päivässä, joka päivä mukaan lukien talvellakin vettä kuluisi 4.4 kuutiota. Jätevesilaskusta äkkiä katsottuna vedestä maksan 1.69€/m3 ja jätevedestä 2.24€/m3, yhteensä siis 3.93€/m3. Nopeasti laskettuna vuodessa tulisi säästöä huimat 17.3€.

Tähän kun saisi talouden kaikki kolme naispuolistakin osallistumaan niin säästöhän olisi aivan huima vuodessa.

(Ehkä kuitenkin kun on -20c pakkasta nautin sisällä käymisestä tuon rahan edestä. Tai +5 ja vettä sataa kaatamalla)
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 097
Telkkarit yms voi laittaa virtanapillisen jatkoroikan päähän jonka sitten aina sammuttaa kun ei käytä. Tosin jos sellaisen joutuu ostaa, säästöt eivät välttämättä riitä kattamaan hankintahintaa.

Auto on kallis vakuutuksineen yms, pystyykö siitä hankkiutumaan eroon? Tai vaihtaa pienempään vessaan missä kaikki kulut pienempiä? Nykyään ilmeisesti jos ajaa todella vähän niin vakuutusyhtiöiltä löytyy kilometripohjaisia vakuutuksia mitkä vaikuttaisivat olevan selkeästi halvempia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
304
Jos telkkari on suht. uusi, niin voisi koittaa myydä sen pois. Säästyisi myös sähköä. :tup:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Ruokalaskusta voi yleensä säästää huomattavan paljon.
Tämä kuitenkin yleensä johtaa ravinnon yksipuolistumiseen ja täten aiheuttaa ongelmia pidemmällä aikavälillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itse olen elellyt säästeliäästi, mutta ei tosin ole sitten rahahuoliakaan.

-Roska-auto ei käy ollenkaan, koska poltan itse roskat joskus kellarin pesässä.
-Ennen lämmitin puulämmityksellä osaa taloa ja osa oli viileämpänä. Nyt on ollut kolme vuotta maalämpö, mutta tällä hetkellä on taas osa taloa viileämpänä
-Lidlistä osan ruokaa jossa on halpa kilohinta
-Pelkästään kännykän netti ja siitä jaettuna kannettavalle
-Kaikki lamput ledejä, paitsi on tuossa yksi loisteputki
-Tietokonetta en juuri käytä ollenkaan ja kannettava vie tosi vähän sähköä
-Autossa ja moottoripyörässä on ollut aina vain pakollinen liikennevakuutus
-Talossa vain palovakuutus, eli muuta, vesiputket on kyllä uusittu
-Kesällä lämmitys pois päältä, mutta tänään just laitoin taas maalämmön lämmittämään, kun tuli kylmä
-Autona kaksipaikkainen diesel henkilöauto (pakettiauto), jossa on pienet maksut
-En juurikaan osta mitään turhaa
-Autoja on kolme, mutta ne oli kaikki halpoja 425, 950, 1500€ ja vain yksi on kerrallaan ajossa ja vakuutuksessa
-Esim yksi led lamppu vie vähän sähkö (4W), eli ei tarvitse pimeässä olla
-Renkaissa vähän enemmän ilmaan (3.5 bar), että rullaa vähän paremmin ja muutenkin ennakoiva ja rauhallinen ajotyyli
-En tilaa lehtiä enkä mitään muitakaan palveluja
-Kesällä ajettavaan ruohonleikkuriin menee vähän bensaa, mutta talvella sitten ei mene tietenkään
-sähkösopimus tosiaan kilpailutukseen, samoin muut jutut
-eroa kirkosta
-voit liittyä YTK:hon joka on kai halvempi työttömyyskassa
-jos on jotain pakollisia lääkkeitä, niin valitse halvemmat vastaavat lääkkeet
-jos on laihdutettavaa, niin laihduta, eli syö vähän vähemmän
-lopeta ainakin tupakoiminen jos poltat ja muutkin jutut johon kuluu rahaa. Jos lopettaminen ei onnistu, niin vähennä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
304
Itse olen elellyt säästeliäästi, mutta ei tosin ole sitten rahahuoliakaan.

-Roska-auto ei käy ollenkaan, koska poltan itse roskat joskus kellarin pesässä.
-Ennen lämmitin puulämmityksellä osaa taloa ja osa oli viileämpänä. Nyt on ollut kolme vuotta maalämpö, mutta tällä hetkellä on taas osa taloa viileämpänä
-Lidlistä osan ruokaa jossa on halpa kilohinta
-Pelkästään kännykän netti ja siitä jaettuna kannettavalle
-Kaikki lamput ledejä, paitsi on tuossa yksi loisteputki
-Tietokonetta en juuri käytä ollenkaan ja kannettava vie tosi vähän sähköä
-Autossa ja moottoripyörässä on ollut aina vain pakollinen liikennevakuutus
-Talossa vain palovakuutus, eli muuta, vesiputket on kyllä uusittu
-Kesällä lämmitys pois päältä, mutta tänään just laitoin taas maalämmön lämmittämään, kun tuli kylmä
-Autona kaksipaikkainen diesel henkilöauto (pakettiauto), jossa on pienet maksut
-En juurikaan osta mitään turhaa
-Autoja on kolme, mutta ne oli kaikki halpoja 425, 950, 1500€ ja vain yksi on kerrallaan ajossa ja vakuutuksessa
-Esim yksi led lamppu vie vähän sähkö (4W), eli ei tarvitse pimeässä olla
-Renkaissa vähän enemmän ilmaan (3.5 bar), että rullaa vähän paremmin ja muutenkin ennakoiva ja rauhallinen ajotyyli
-En tilaa lehtiä enkä mitään muitakaan palveluja
-Kesällä ajettavaan ruohonleikkuriin menee vähän bensaa, mutta talvella sitten ei mene tietenkään
-sähkösopimus tosiaan kilpailutukseen, samoin muut jutut
-eroa kirkosta
-voit liittyä YTK:hon joka on kai halvempi työttömyyskassa
-jos on jotain pakollisia lääkkeitä, niin valitse halvemmat vastaavat lääkkeet
-jos on laihdutettavaa, niin laihduta, eli syö vähän vähemmän
-lopeta ainakin tupakoiminen jos poltat ja muutkin jutut johon kuluu rahaa. Jos lopettaminen ei onnistu, niin vähennä
Siinä vasta niitä rahareikiä onkin: maalämpö ja moottoripyörä ja diesel-pakettiauto. Tietenkin kaikelle niistä on paikkansa tässä maailmassa, mutta etenkin toi diesel-auto on sellainen että aika paljon saa ajaa että syntyy oikeasti säästöjä ja useimmiten pakettiauto on jo kokonsa puolesta sellainen että sitä dieseliä tahtoo kulua. Itse olen huomannut että diesel-auto on järkevä yleensä silloin kun sattuu olemaan yrittäjänä mahdollisuus firman piikkiin hankittavaan dieseliin ja silloinkin perheestä tulisi näönvuoksi löytyä myös bensa-auto verottajan tyytyväisenä pitämiseksi. Jokatapauksessa ihan fiksua että ei lähde autoihin koko omaisuutta laittamaan tai siis myös itsekin olen sen omaksunut. Nykypäivänä saa käytettyinä todella halpoja, hyviä ja vähän ajettuja autoja, joissa on kaikki perusmukavuudet joten en ainakaan itse ole kokenut mitään järkeä laittaa vuositulojen edestä rahoja kiinni autoon. Ostan ennemmin sillä rahalla aseita tai muuta hyödyllistä roinaa joka säilyttää arvonsa. :cool:

Niin ja vielä yksi vinkki, jos juo kaljaa ja viinaa, kannattaa ne tilata kotiin asti Netprisistä. Säästyy paljon rahaa ja jopa halvempaa kuin Virosta lähteä niitä hakemaan.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Tai polttaa omat pirtut ja myy niitä eteenpäin myöskin...:cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Siinä vasta niitä rahareikiä onkin: maalämpö ja moottoripyörä ja diesel-pakettiauto. Tietenkin kaikelle niistä on paikkansa tässä maailmassa, mutta etenkin toi diesel-auto on sellainen että aika paljon saa ajaa että syntyy oikeasti säästöjä ja useimmiten pakettiauto on jo kokonsa puolesta sellainen että sitä dieseliä tahtoo kulua. Itse olen huomannut että diesel-auto on järkevä yleensä silloin kun sattuu olemaan yrittäjänä mahdollisuus firman piikkiin hankittavaan dieseliin ja silloinkin perheestä tulisi näönvuoksi löytyä myös bensa-auto verottajan tyytyväisenä pitämiseksi. Jokatapauksessa ihan fiksua että ei lähde autoihin koko omaisuutta laittamaan tai siis myös itsekin olen sen omaksunut. Nykypäivänä saa käytettyinä todella halpoja, hyviä ja vähän ajettuja autoja, joissa on kaikki perusmukavuudet joten en ainakaan itse ole kokenut mitään järkeä laittaa vuositulojen edestä rahoja kiinni autoon. Ostan ennemmin sillä rahalla aseita tai muuta hyödyllistä roinaa joka säilyttää arvonsa. :cool:

Niin ja vielä yksi vinkki, jos juo kaljaa ja viinaa, kannattaa ne tilata kotiin asti Netprisistä. Säästyy paljon rahaa ja jopa halvempaa kuin Virosta lähteä niitä hakemaan.
Kyllä se maalämpö tulee maksamaan itsensä takaisin pienentyneen sähkönkulutuksen takia. Eli hyvä tuotto sijoitetulle rahalle. Moottoripyörän olen ostanut kauan sitten jotain vajaa 6000 € meni siihen. 600CC eli halvat vakuutukset. Vielä se kumminkin toimii ja oli enimmäkseen vain huvikäyttöön.

Niin se auto on tosiaan ihan normaali farmarimallinen henkilöauto, mutta katsastettu vain kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi. Muutoskatsastus maksaa 50 €. Dieselvero putoaa jotain noin 500 € -> 70 € vuodessa. Eli eipä siitä henkilöautosta kovin suurta menoa ole ja auto on pakollinen.

Tammikuussa ostin tuon 425 € maksaneen 17 vuotta vanhan auton, joka oli juuri katsastettu. Vielä on ruosteeton pelleiltään. Ostin tuon auton siksi, kun kalliimmassa autossa oli kaiken näköistä vikaa ja korjaamisen kustannukset olisivat voineet olla yli 500 euroa. Jätin siis yhden katsastuksen välistä ja pian saa katsastaa autoa jos menisi läpi. Jos ei mene läpi, niin pitää varmaan vain myydä auto halvalla pois. Se kolmaskin auto on, mutta siinäkin käsijarrukengän ja jarrukilven pitäisi laittaa paikalleen. Tarkoitus joskus katsastaa sekin. Kaikki autot on just noita veronkiertopakuja. Ajaminen niillä on tosi halpaa, mutta itselle on kyllä tullut nyt todella vähän kilometrejä. Jonkun uuden auton ostaminen olisikin todella typerää minun tilanteessa. Tuo yksi haplis kesti ajoa vajaa 80 tkm ja luultavasti vielä kestäisi pidemmästikin. Tuohon kaikkein halvimpaan autoon vain oli vaihdettu juuri jakohihna, niin sitä ei tarvitse edes huoltaa.

Totta että usein auto on todella iso rahareikä. Toinen iso voisi ehkä olla asunnon lämmityskulut.

Siksipä talon yläpohja kannattaakin lisäeristää puhallusvillalla. Vanhoissa taloissa voi olla todella ohuet yläpohjan eristeet. Eristys siis maksaa itsensä takaisin jossain vaiheessa. myös ikkunoiden ja ovien tiivisteet kannattaa tarkistaa ja uusia tarvittaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Tässä tuli otettua 3kk bruttotulojen verran takkiin ja nyt pitäisi siis alkaa keksimään säätökeinoja. Täällä oli toinen topic aiheesta, mutta nyt otetaan ne viimeiset oljenkorret käyttöön. Tuloja kun ei voi lisätä niin vähennetään kulutusta. Ylitöitä kun on vaikea saada. Toista työtä olen etsinyt, mutta ei ole. Ei edes pieniä lisätöitä.

2016 ja 2017 sähkönkulutukset Kesä ja Heinäkuulta on nyt 10% pienemmät.

Minulla on päiväkirja mihin kirjoitan kulutukset eriteltynä eri aihealueisiin. Esim Ruoka, Autoilu, Asuminen, Viihde yms.

Niitä erikoisempia yrityksiä nyt.
- Käyn jo nyt ulkona tarpeilla (säästää vettä)
- Olen pimeässä kämpässä (Säästää sähköä)
- Lämmitän puulla ja ilpo ja muut säädetty +16°C lukemiin.
- Sammutan telkkarit yms stand by tilasta usein
- Ostan riisin aasiakaupasta (iso säkki)
- Tutkin ale-laarit ja taas tuli hommattua nutrilett kuuri (säästää ruuassa)
- Autolla ajan vain työmatkat googlen rettitiedoilla. (nyt 1500km vähemmän kuin 2016)
- Olen myynyt paljon turhaa sälää. Heittänyt myös paljon roskaa pois.
- Peseydyn ulkosaunassa (sadevedellä)

Vielä en ole vararikossa, mutta 4-6kk välein pidän päiväkirjaa kuluista. Nyt paljastui sellainen, että ellei suunta muutu niin marraskuussa 2017 olen "puillapaljailla" Kuluja olisi siis hyvä seurata jatkuvasti.
Mitä olen kuullu.

Ruuassa, kannattaa kysästä kauppiaalta, onko heillä eineskasseja myytävänä. Jotkin heistä heittää viimeisenä päivänä myymättömät tuottee pakkaseen ja myyvät sitten parilla eurolla kassillisen elukoiden ruuaksi. Kuulemma ihan syötävää tavaraa on ja sieltä kalliimmasta päästä olevia tuotteita.

Jotkin vapaaseurakunnat (tai jotkin sellaiset ) keräilee niitä viimeisen päivän tuotteita kaupoista ja sitten jakaa syntisille kassillisen, jos jaksaa kuunella puoltuntia saarnaa. Ainakin täällä päin ne pitää kekkereitään kerran viikossa.

Ev.lut ja ort seurakunnasta voi saada myös lapun, jolla saa ruokaa kaupasta, ja eivät kysele kuulutko kirkkoon.

Pyöräile ja keräile pulloja. Sieniäkin löytyy ny metistä + tietty marjoja. Niistä saa sitte ruokaa ja mehua ruoka juomaksi. Hommaa onki ja mene kalalle.

Tietty turha paino pois autosta kuten takapenkit jne. , välttele jarruttamista ja kuulemma jopa valoitta ajaminen vähentää bensan kulutusta :I .

Kaikki turha viihde pois, irtisanoo kiinteän netin ja käyttää kännykän nettiä. Myy pöytäkone ja osta halpa läppäri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Itse olen elellyt säästeliäästi, mutta ei tosin ole sitten rahahuoliakaan.

-Roska-auto ei käy ollenkaan, koska poltan itse roskat joskus kellarin pesässä.
-Ennen lämmitin puulämmityksellä osaa taloa ja osa oli viileämpänä. Nyt on ollut kolme vuotta maalämpö, mutta tällä hetkellä on taas osa taloa viileämpänä
-Lidlistä osan ruokaa jossa on halpa kilohinta
-Pelkästään kännykän netti ja siitä jaettuna kannettavalle
-Kaikki lamput ledejä, paitsi on tuossa yksi loisteputki
-Tietokonetta en juuri käytä ollenkaan ja kannettava vie tosi vähän sähköä
-Autossa ja moottoripyörässä on ollut aina vain pakollinen liikennevakuutus
-Talossa vain palovakuutus, eli muuta, vesiputket on kyllä uusittu
-Kesällä lämmitys pois päältä, mutta tänään just laitoin taas maalämmön lämmittämään, kun tuli kylmä
-Autona kaksipaikkainen diesel henkilöauto (pakettiauto), jossa on pienet maksut
-En juurikaan osta mitään turhaa
-Autoja on kolme, mutta ne oli kaikki halpoja 425, 950, 1500€ ja vain yksi on kerrallaan ajossa ja vakuutuksessa
-Esim yksi led lamppu vie vähän sähkö (4W), eli ei tarvitse pimeässä olla
-Renkaissa vähän enemmän ilmaan (3.5 bar), että rullaa vähän paremmin ja muutenkin ennakoiva ja rauhallinen ajotyyli
-En tilaa lehtiä enkä mitään muitakaan palveluja
-Kesällä ajettavaan ruohonleikkuriin menee vähän bensaa, mutta talvella sitten ei mene tietenkään
-sähkösopimus tosiaan kilpailutukseen, samoin muut jutut
-eroa kirkosta
-voit liittyä YTK:hon joka on kai halvempi työttömyyskassa
-jos on jotain pakollisia lääkkeitä, niin valitse halvemmat vastaavat lääkkeet
-jos on laihdutettavaa, niin laihduta, eli syö vähän vähemmän
-lopeta ainakin tupakoiminen jos poltat ja muutkin jutut johon kuluu rahaa. Jos lopettaminen ei onnistu, niin vähennä
Ja jos haluaa säästää oikein kunnolla rahaa, niin vaihtaa autot polkupyöriin. Harva taitaa edes miettiä sitä summaa, mitä ajoneuvot ym kulut syövät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Jos kyseessä on betoni-, harkko- tai tiilirunkoinen talo, jossa käytännössä kaikki rakenteet ovat palamatonta materiaalia, niin palovakuutus on aika turha.
Täysin toissijainen seikka, joka ei vaikuta antamaani riskinarvioon ja suositukseen. Jos rakennus syttyy niin pahasti, että puurunko osallistuisi paloon, ovat muutkin rakenteet aika pahassa kunnossa ja jää vain enemmän purettavaa. Talot eivät syty palamaan rungosta vaan irtaimistosta, pintamateriaaleista tai eristeistä.

Lisäksi talon rakennehan vaikuttaa myös vakuutusmaksuun.
Kotivakuutuksessa vakuutusmaksu pienenee huomattavasti jos nostaa omavastuuta ja ei nyt odota vakuutusyhtiön korvauksista ihan liikoja. Eivät muuten mainosta näitä halvempia kotivakuutuksia, koska ilmeisesti siitä huolimatta että osa porukasta tehtailee rikkoontuneilla kännyköillä itselleen korvauksia niin valtaosa kuitenkin käyttäytyy rehellisesti ja vakuutusyhtiöt tienaa hyvin.
Tästähän olemme aivan samaa mieltä.

Jos nyt taloudellinen tilanne näyttää oikein huonolta ja vaihtoehtona on ulosotto tai isommat taloudelliset ongelmat, niin itse kyllä ihan surutta ottaisin riskin ja irtisanoisin kaikki mahdolliset vakuutukset mitä nyt voi.
Melkoisesta taskurahasta kuitenkin puhutaan, jos ihan välttämättömimmistä vakuutuksista lähdetään säästöä hakemaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Siinä vasta niitä rahareikiä onkin: maalämpö ja moottoripyörä ja diesel-pakettiauto.
Riippuu tilanteesta. Maalämpö voi olla elinkaarilaskelmassa edullisin tapa lämmittää tiettyä taloa. Moottoripyörä voi olla edullisempi kulkupeli kuin auto, ja dieselpakettiauto voi hyvinkin olla edullisempi kuin henkilöauto.
Tietenkin kaikelle niistä on paikkansa tässä maailmassa, mutta etenkin toi diesel-auto on sellainen että aika paljon saa ajaa että syntyy oikeasti säästöjä ja useimmiten pakettiauto on jo kokonsa puolesta sellainen että sitä dieseliä tahtoo kulua. Itse olen huomannut että diesel-auto on järkevä yleensä silloin kun sattuu olemaan yrittäjänä mahdollisuus firman piikkiin hankittavaan dieseliin ja silloinkin perheestä tulisi näönvuoksi löytyä myös bensa-auto verottajan tyytyväisenä pitämiseksi.
Tätä logiikkaa en lainkaan ymmärrä. Miksi juuri dieseliä pitäisi ostaa firman piikkiin? Miksi bensa-auto näön vuoksi? Eiköhän sitä verottajaa pysty suunnilleen saman verran huijaamaan polttoainekuluissa, oli sitten siviiliauto erikseen tai ei. Hyvin pienestä hyödystä joka tapauksessa puhutaan, ellei ole niin hullu, että erityisesti haluaa syyniin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Näin töissä käyvänä ostan -30% lihaa/kanaa/kalaa pakkaseen. Joskus elänyt pelkällä riisillä, niin ostaa varastoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Mitä olen kuullu.

Ruuassa, kannattaa kysästä kauppiaalta, onko heillä eineskasseja myytävänä. Jotkin heistä heittää viimeisenä päivänä myymättömät tuottee pakkaseen ja myyvät sitten parilla eurolla kassillisen elukoiden ruuaksi. Kuulemma ihan syötävää tavaraa on ja sieltä kalliimmasta päästä olevia tuotteita.
Sorsille on tullut haettua leipää ja joissain kaupoissa voi olla jätesäkillinen leipää pakastimessa parilla eurolla. Joskus oli niin tuoretta ja premium leipää, että sitä söi jo itsekin.
Sorsat sitten kiitti paskomalla laiturille...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
304
Riippuu tilanteesta. Maalämpö voi olla elinkaarilaskelmassa edullisin tapa lämmittää tiettyä taloa. Moottoripyörä voi olla edullisempi kulkupeli kuin auto, ja dieselpakettiauto voi hyvinkin olla edullisempi kuin henkilöauto.

Tätä logiikkaa en lainkaan ymmärrä. Miksi juuri dieseliä pitäisi ostaa firman piikkiin? Miksi bensa-auto näön vuoksi? Eiköhän sitä verottajaa pysty suunnilleen saman verran huijaamaan polttoainekuluissa, oli sitten siviiliauto erikseen tai ei. Hyvin pienestä hyödystä joka tapauksessa puhutaan, ellei ole niin hullu, että erityisesti haluaa syyniin.
Maalämpö vaan tahtoo olla sellainen että hankintakustannukset ovat kovat ja laitteet eivät kuitenkaan tahdo kestää suunniteltua käyttöikää ilman ylimääräisiä kustannuksia, joten helposti käy niin että elinkaarikustannukset pettävät. En nyt itse harrasta moottoripyöräilyä, mutta arvioisin nyt kuitenkin että halvin yleinen muutaman satasen riisikippo olisi kuitenkin halvempi kuin moottoripyörä ja ei kuluttaisi niin paljoa polttoainetta ja huoltaminen sekä varaosat olisivat halvemmat. Nämä tiedot nyt ihan mututuntumalla, mutta sen verran tiedän että moottoripyörät eivät ole mitään ihan ilmaisia ellei ole jostain totaalisesta romusta kyse ja silloin ne vaatii kalliita varaosia. Dieselpakettiauto henkilöauton korvikkeena ei kyllä kovin edulliselta kuulosta, toki sekin on kaippa teoriassa mahdollista, mutta aikalailla saa optimoida että löytää sellaisen pakettiauton joka muotonsa ja moottorikokonsa puolesta kuluttaa vähemmän kuin henkilöauto polttoainetta. Lisäksi diesel-autoissa on lähtökohtaisesti kalliimmat hankintahinnat ja dieselvero. Joten sanoisin että teoriassa voit olla oikeassa, mutta käytännössä väitän kuitenkin olevani oikeassa.... :p

Jos firmassa käytetään dieseliä ja omasta taloudesta löytyy pelkästään diesel-auto, niin verottaja ei todellakaan katso sitä hyvällä. Kyllä sekin on mahdollista, mutta verottaja on sellainen taho tässä maailmassa että menee touhu välillä kuin kummelin sketsisarjasta. Nimimerkillä verottaja on alkanut vittuilemaan siitä että firman jääkaapissa on sellainen pieni pakastinlokero ja syyttämään että äitini säilöö siellä marjansa. Tämä sen takia kun jääkaapin kuittiin oli kodinkoneliike kirjoittanut jääkaappipakastin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Ja jos haluaa säästää oikein kunnolla rahaa, niin vaihtaa autot polkupyöriin. Harva taitaa edes miettiä sitä summaa, mitä ajoneuvot ym kulut syövät.
Aivan totta. Jos vain tulee polkupyörällä toimeen ja autoa ei tarvitse, niin oikein hyvä. Toki jotkut tarvitsevat välttämättä auton työmatka-ajoon ja kauppaankin, jos on pitkä matka. Pyöräillessä sitten taas kunto kohenee, mikä on oikein hyvä.

Autoillessakin voisi valita mahdollisimman halvan auton joka olisi mielellään juuri katsastettu. Saisi vuoden ajaa jos sattuu toimimaan. Kalliimmissa autoissa voi sitten olla arvonalenema esim 4000 € vuodessa ja tuolla rahallahan saisi 8 kpl 500 € autoja.

Auton pakollisia kuluja vielä vakuutus ja ajoneuvovero. Tuota veroakin on nostettu vuosittain ja samoin polttoaineveroa. Mutta suurimmaksi kulueräksi tulee itsellä juuri tuo ajoneuvovero, koska vanha diesel auto on aika painava.

Vielä lisäksi. Jääkaappi ja pakastinkinkin saattaa kuluttaa sähköä jonkun verran, jos ovat vanhoja. A luokan jääkaappipakastin ei taas kovin paljoa kuluta sähköä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
797
Nopeasti aloin miettimään tuota, että käy ykköshädällä ulkona että paljonko säästäisi. Aamulla kotona tulisi käytyä. Töissä sitten muutama kerta. Kotona ehkä pari kertaa. Sovitaan että neljä kertaa päivässä kävisi vessassa pelkästään kusella.

Pönttö kuluttaa keskimäärin 3 litraa pienellä huuhtelulla nopealla googletuksella. Eli päivässä kuluisi 12 litraa päivässä, joka päivä mukaan lukien talvellakin vettä kuluisi 4.4 kuutiota. Jätevesilaskusta äkkiä katsottuna vedestä maksan 1.69€/m3 ja jätevedestä 2.24€/m3, yhteensä siis 3.93€/m3. Nopeasti laskettuna vuodessa tulisi säästöä huimat 17.3€.

Tähän kun saisi talouden kaikki kolme naispuolistakin osallistumaan niin säästöhän olisi aivan huima vuodessa.

(Ehkä kuitenkin kun on -20c pakkasta nautin sisällä käymisestä tuon rahan edestä. Tai +5 ja vettä sataa kaatamalla)
Yksi tuttu vanhus piti aina lavuaarin pohjalla semmosta soikkoa, johon jäi käsienpesun yms ylijäämävedet. Käytti sitä sitten vessan vetämiseen.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Tietenkin jos on yhtään käsistään kätevä, niin pimeänähän sitä saa tehtyä kaikenlaista tai tehtyä jotain tavaraa myyntiinkin.. Tuntipalkoille ei varmasti pääse mutta euro on euro.

Eikö muka millään löydy esim jotain mainosten jakoa tai vastaavaa? Luuri kouraan ja soittelemaan kaikki firmat läpi, haki ne ketään eli ei. Nukkua voi sitten kerran viikossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Maalämpö vaan tahtoo olla sellainen että hankintakustannukset ovat kovat ja laitteet eivät kuitenkaan tahdo kestää suunniteltua käyttöikää ilman ylimääräisiä kustannuksia, joten helposti käy niin että elinkaarikustannukset pettävät.
Joo, näin voi käydä. En esitä, että maalämpö olisi oletusarvoisesti edullisin valinta, mutta ei se normaaleissa tapauksissa myöskään ole mikään selkeästi parista edullisimmasta kalliimpana erottuvakaan ratkaisu. Paljonhan riippuu myös siitä, mikä on lähtötilanne lämmitystapaa valittaessa. Jos esimerkiksi talossa on suorasähköinen lämpökeskus ja lattialämmitysputkisto, ollaan ihan eri lähtökuopissa kuin rakennuksessa, jossa on seinäradiaattorit ja lämmityskeskus halkokattilalla.

En nyt itse harrasta moottoripyöräilyä, mutta arvioisin nyt kuitenkin että halvin yleinen muutaman satasen riisikippo olisi kuitenkin halvempi kuin moottoripyörä ja ei kuluttaisi niin paljoa polttoainetta ja huoltaminen sekä varaosat olisivat halvemmat. Nämä tiedot nyt ihan mututuntumalla, mutta sen verran tiedän että moottoripyörät eivät ole mitään ihan ilmaisia ellei ole jostain totaalisesta romusta kyse ja silloin ne vaatii kalliita varaosia.
Taloudellisen moottoripyörän ylläpito voi olla selvästi halpisjapsiautojen sarjaa edullisempaa. Moottoripyörän huollon ja korjauksen tarpeeseen ei ajan kuluminen vaikuta niin paljon kuin kilometrit. Ne halvat japsiautot mätänevät käsiin ja TI-remonttien tekeminen on paljon hankalampaa. Ammattilaisremontit maksavat rahaa, mutta niin maksaa romun hylkääminen ja vaihtaminenkin, ja se on joka kerta riski. Prätkään voi tehdä vaikka mitä sillä välineistöllä, työpanoksella ja kiroilulla, jolla vaihdetaan korollaan korkeintaan jarrupalat ja huomataan, että pohjasta irtosi tunkatessa nostokohta.

Mistään hienosta tai nopeasti pyörästä ei tietysti tällöin ole kysymys, mutta ei toki verrattu hienoihin autoihinkaan.
Dieselpakettiauto henkilöauton korvikkeena ei kyllä kovin edulliselta kuulosta, toki sekin on kaippa teoriassa mahdollista, mutta aikalailla saa optimoida että löytää sellaisen pakettiauton joka muotonsa ja moottorikokonsa puolesta kuluttaa vähemmän kuin henkilöauto polttoainetta.
Ajomäärästä riippuen pienin mahdollinen polttoaineenkulutus ei aina olekaan oleellista edullisimman kokonaiskustannuksen saavuttamiseksi.

Lisäksi diesel-autoissa on lähtökohtaisesti kalliimmat hankintahinnat ja dieselvero. Joten sanoisin että teoriassa voit olla oikeassa, mutta käytännössä väitän kuitenkin olevani oikeassa.... :p
Minä taas sanoisin, että teoria vastaa käytäntöä. Toki useimmissa tapauksissa edullisinta ei ole käyttää pakettiautoa, mutta tarkoitankin, että se voi olla edullista tai peräti edullisinta.

Dieselpakettiauto voi olla kokonaistaloudellinen joskus juuri siksi, että pakettiautoissa on hyvin pieni ajoneuvoveron käyttövoimavero. Pakettiautoja keskenään vertailtaessa siis diesel käyttövoimana on yleensä voitokas, kun henkilöautojen vertailussa taas dieselin ja bensiinin ero on usein niin pieni, että on vaikea tehdä merkityksellistä ja mielekästä laskelmaa siitä, kumpi realistisissa käyttöolosuhteissa on edullisempi.

Asia korostuu, jos tarvitaan enemmän tavaratilaa kuin Fiat Pandassa, mutta ei sitäkään vertaa matkustajakapasiteettia.

On myös syytä muistaa, että kaikki tavara-autot eivät ole Hiacen kokoisia. Ehkä vähän menneiden vuosien esimerkkinä vanhan mallin VW Caddy-avolava - sellainen helvetin pieni - oli eräiden pihistelijöiden suosikki. Dieselveroa ei ollut juuri mitään, vakuutus oli lähes ilmainen ja polttoaineenkulutuskin pienempi kuin juuri missään henkilöautossa siihen aikaan. Tekninen ylläpito ihan tavallista golfia vastaava. Aivan kamalaahan moisella paskalla on ajaa, mutta nyt olikin kysymys saitureista.
Jos firmassa käytetään dieseliä ja omasta taloudesta löytyy pelkästään diesel-auto, niin verottaja ei todellakaan katso sitä hyvällä. Kyllä sekin on mahdollista, mutta verottaja on sellainen taho tässä maailmassa että menee touhu välillä kuin kummelin sketsisarjasta. Nimimerkillä verottaja on alkanut vittuilemaan siitä että firman jääkaapissa on sellainen pieni pakastinlokero ja syyttämään että äitini säilöö siellä marjansa. Tämä sen takia kun jääkaapin kuittiin oli kodinkoneliike kirjoittanut jääkaappipakastin...
Toki verottaja voi ryhtyä monessa tapauksessa hankalaksi. Ei sekään silti ole vielä mikään ongelma, että sekä firmassa että yksityistaloudessa on bensa-autot. Tai että yrittäjällä, joka käyttää helvetisti bensaa pienkoneisiin, on normaaliin tapaan bensiinikäyttöinen yksityisauto.

Pienistä aivan ilmeisista vittuiluista tavallisimmin selviää rehellisellä selityksellä. En minä näe miksikään ongelmaksi, vaikka konttorilla olisi ihan oikea jääkaappipakastin, jos siellä voi jääkaappikin olla. Siispä (oletan että nyt on keittonurkkauksellinen toimisto- tai sosiaalitila kyseessä) selitän asian sillä, että tykkään syödä lounaaksi pakastepizzaa. Tai ehkä mikropakaste-eineksiä, jos uunia tai keittomahdollisuutta ei ole. Ei verovirkailijan pitäisi noin vähäisestä asiasta olla sen pidemmälle kiinnostunut, ellei jo ole tapahtunut jotain, mikä aiheuttaa kostoiskun. Silloin ei mikään auta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 342
Jos tilanne on todella katastrofaalinen niin:

1. Omaisuuden realisointi aivan välttämättömiä tarvikkeita lukuunottamatta.
2. Muutto halvimpaan ja pieninpään itsemurhakuutioon niin lähelle työpaikkaa, että voit realisoida sen autonkin.
3. Kaikki maksulliseen viihteeseen viittaavakin nolliin. Et syö mitään maku edellä vaan hinta/ravintoarvo huomioiden.
4. Jos on ylimääräistä vyötäröllä niin rupeat paastoamaan vaikka osan viikosta :) Tämä edistää todennäköisesti terveyttäsikin.
5. Irtisanot kaikki mahdolliset liittymät ja sopparit. Jos muutat kerrostaloon niin tutki mahdollisuutta hyväksikäyttää naapureiden wlania (jos säilytit tietokoneen), salasanat on yleensä heppoiset :smoke: disclaimer: virallisesti en suosittele :geek:
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 481
Säästämisen lisäksi yritä kerätä hieman lisätienestiä. Pullojen ja tölkkien kerääminen on selvä, mutta maalla voi vielä tehdä tienestiä marjoilla, sienillä ja omenilla. Monella on puutarhassaan liiankin paljon omenia, joten ihan vain facen puskaradiossa kysymällä voi päästä noukkimaan niitä ilmaiseksi. Siitä toki itselle syötävää, mutta jos etsii etukäteen ostajan, niin voi saada rahaakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kannattaa varmaan myydä se kämppä pois ja muutta jenkkeihin. Rakentaa siellä sitten asuntovaunun rungon päälle kämpän ja kauppakupongeilla saa siellä ilmaiseksi elintarvikkeita ja kaikenlaista. Pitää muistaa vaan "ostaa" paljon. Täällä kaupat laittavat vanhat ruuat lukkojen taakse mätänemään.

Siellä on paremmat ilmatkin kuin täällä itsemurhailmastossa..tuli vaan mieleen noista harmaista itsemurhaneukkubunkkerikuutioista lisukkeena itsemurhabyrokratia.

OT: En nyt halua trollata, mutta Suomi on ollut tilastoissa onnellisin maa, vaikka on melkein TOP10 itsemurhatilastoissa miesten kohdalla. Siitä kurjimmat tilastot itäblokinmaissa ja Japani hyvin pitkälti.
Suomi valtiona on onnellinen tyranni, jos mietitään sitä yksittäisenä aukhoriteettinä: halvat insinöörit, palkaton armeija, palkaton työ, hyvävelijärjestelmä on niin totuttu kuvio, että ei ymmärretä, mikä on korruptio, manipuloiva ja valheellinen media, vihervasurit ainoat mielenosoittajat, hyvävelijärjestelmän pakkoruotsi, hyväveli "nettomaksaja" Ahvenanmaa jne:facepalm:
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Mää säästämässä ruuasta, päivän ainoa lämmin sapuska saa maksaa n.3.5e sitten vitamiit tulee ruhoon Multitabsista jota kiskotaan avaruusmaisesti 1/vrk.

Itseasiassa säästämiselläkin on rajansa, jos käytetään "rautalankamallia": 2016 tulot:2000e/kk menot 1500e/kk. Sitten tulee 2017, esim. verotus kiristyys mm. autoissa, palkkaa/eläkettä ei nosteta, mutta kämpän vuokra nousee 30e/kk, ruuan hinnat nousee, palvelut nousee niin tapauksessa alkaa pian paistamaan karu totuus että : Tulot 2500e/kk ja menot 2900e/kk, eihän tuo paljoa ole, mutta äkkiäkös joku 10vuottakin menee, kertoo sitten 400e/kk 10v:lla niin tulee äitiä ikävä.

Sitten ystäville, sukulaisille kun tekee esim. telkkojen asennusta (smart) ja opettaa käyttämään, vaihtelee niille wlan bokseja, käyttää taitojaan (atk) hyväksi jne. niin paljon auttaa jos tulee esim. 20e per keikka ja vielä tullaan hakemaan himasta ja viedään takaisin.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Kannattaa varmaan myydä se kämppä pois ja muutta jenkkeihin. Rakentaa siellä sitten asuntovaunun rungon päälle kämpän ja kauppakupongeilla saa siellä ilmaiseksi elintarvikkeita ja kaikenlaista. Pitää muistaa vaan "ostaa" paljon. Täällä kaupat laittavat vanhat ruuat lukkojen taakse mätänemään.

Siellä on paremmat ilmatkin kuin täällä itsemurhailmastossa..tuli vaan mieleen noista harmaista itsemurhaneukkubunkkerikuutioista lisukkeena itsemurhabyrokratia.

OT: En nyt halua trollata, mutta Suomi on ollut tilastoissa onnellisin maa, vaikka on melkein TOP10 itsemurhatilastoissa miesten kohdalla. Siitä kurjimmat tilastot itäblokinmaissa ja Japani hyvin pitkälti.
Suomi valtiona on onnellinen tyranni, jos mietitään sitä yksittäisenä aukhoriteettinä: halvat insinöörit, palkaton armeija, palkaton työ, hyvävelijärjestelmä on niin totuttu kuvio, että ei ymmärretä, mikä on korruptio, manipuloiva ja valheellinen media, vihervasurit ainoat mielenosoittajat, hyvävelijärjestelmän pakkoruotsi, hyväveli "nettomaksaja" Ahvenanmaa jne:facepalm:
Kannattaa hankkiutua Suomessa vankilaan, ilmainen ylläpito valtion toimesta pari vuosikymmentä...
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Autoista tuli mieleeni että alkoi itseäkin kiinnostamaan "kulutuslinja" kun omaa ex-autoaan muinoin tuli hierottua ja väännettyä tuskalla, niin helpommalla pääsee kun katselee esim. facen myynnistä autoja 150e:lla jossa leimaa vuodeksi, aina vie wanhan paskan paaliin ja ostaa toisen taas uudella leimalla, tosin naapurit tulee kateellisiksi kun kaverilla vaihtuu auto joka vuosi :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kannattaa hankkiutua Suomessa vankilaan, ilmainen ylläpito valtion toimesta pari vuosikymmentä...
Onkohan nuo palvelut huonontuneet, kun ulkomailta tulee niin paljon vankeja myöskin? Jossain uutisessa vain näin, että tilan vähyyden takia porukkaa on pitänyt majoittaa kerrossänkyihin.
Silti varmasti paremmat olosuhteet kuin Venäjän vankiloissa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Onkohan nuo palvelut huonontuneet, kun ulkomailta tulee niin paljon vankeja myöskin? Jossain uutisessa vain näin, että tilan vähyyden takia porukkaa on pitänyt majoittaa kerrossänkyihin.
Silti varmasti paremmat olosuhteet kuin Venäjän vankiloissa.
Telkasta kattonut vankilatyyliä a'la meksiko/thaimaa niin lattialla maataan rätin päällä, about 20-30 persoonaa per huone, meillä kun tulee vankiladokkaria niin sielläkin on kahvikeittimet, mikrot, telkat yms. :o
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 942
Omakotitalo myyntiin ja vuokralle asumaan. Kunta maksaa viulut ja ei tarvii ressata.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Täällä tulikin vinkkejä oikein urakalla. Hienoa. Työpaikka minulla on. Ylityöt pitää kerjätä ja niistä meidän firmassa tapellaan. Se on riidan aihe. Hyvä, että ei revitä silmiä päästä.

Sähkösopimus tuli kilpailutettua kuten myös vakuutukset. Katsotaan seuraavana syksynä uudelleen kilpailutusta. Vaikka erot on pieniä niin kyllä niillä kympeilläkin tulee säästöä vuoteen. Tietenkin kämpän voisi myydä, mutta miksi sitten tekemään töitäkään?

Autokin tuli vaihdettua pienempään ja halvempaan japanilaiseen. Varaosat siis on halvempa. Ilman autoa taas ei voi elää. Ellei sitten pyörällä kulje kaikkia alle 30km matkoja. Entinen oli Saksalainen diesel paku jonka vaihdon juuri japanilaiseen (bensa) henkilöautoon.

Asunto ei ole persaukisuuden syy. Huonot sijoitukset ja valinnat vuoden alussa toivat syksylle pieniä ongelmia. Kaikkeen pitää varautua ja onneksi on varauduttu. Puskurit loppuu aina jossain vaiheessa. Ei niihinkään voi loputtomiin turvautua.

Vankilaan ei voi hakea asumaan. Veikkaan, että sinne pääsee vaikeammin mitä pk-seudulta (westend) työtön saisi vuokra-asunnon. Toisaalta ei sitä liikaa viitsi kärvistellä.

Nyt kun mummo ja pappa kuoli ja muutamat sukulaiset yrittää päästä siitä mökistä eroon niin kävi mielessä, että ostaisi tuon pois ja möisi oman talon. Tuossa mummon asunnossa ei ole kyllä vessaa ja puulämmitys on ainoa lämmitysmuoto. Kauppamatka lyhenisi puoleen nykyisestä. Asunnon koko kasvaisi huomattavasti.

Se on totta, että tulot eivät kasva, mutta elämisen kulut kasvaa. Ostovoima heikentyy kokoajan. Tietenkin, jos joku keksii duunin mistä saa yli 1200€/kk nettona ilman ylitöitä ja ylityön mahdollisuus on niin voi ehdotella. Mieluiten Jämsä-Viitasaari akselilta.

Marjat poimin itse pakkaseen ja syön. Sinne taas ei kovin montaa sankoa mahdu mustikkaa ja vadelmaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
326
Yleensä parhaiten jää käteen kun lopettaa sniiduilun kuolevalla kylällä ja muuttaa isompaa kaupunkiin, jossa työntekijälle löytyy aina kysyntää. Vaikka asumiskulut ja kaikki muukin on kalliimpaa niin lopputuloksena on todennäköisesti parempi ostovoima. Ja toki sitä saiturin elämää voi tämänkin muutoksen jälkeen jatkaa, nyt sitä rahaa jäis vain oikeesti lapaseen, eikä kaikki vaaan mene niihin pakollisiin tarpeisiin. Pahoittelut et meni osittain ohiaiheen, mutta mun mielestä saiturin tulee optimoida kaikki eurot, niin tulevat kuin lähtevätkin.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
M.P.T: Mulla tuli budjettiriihi eteeni äitini kuoltua, siitä vaan kaikki turhat veke, maksu-tv:t, paperilehdet ym ym. nyt tulee vain lankapuhelin sekä kännylaskut, tätä on jatkunut 10vuotta, näyttää olevan pahin lama ohitse niin uskalsin sijoittaa 10e/kk maksukanaviin (toistaiseksi).
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
133
Toista työtä olen etsinyt, mutta ei ole. Ei edes pieniä lisätöitä.

2016 ja 2017 sähkönkulutukset Kesä ja Heinäkuulta on nyt 10% pienemmät.

Minulla on päiväkirja mihin kirjoitan kulutukset eriteltynä eri aihealueisiin. Esim Ruoka, Autoilu, Asuminen, Viihde yms.

Nyt paljastui sellainen, että ellei suunta muutu niin marraskuussa 2017 olen "puillapaljailla" Kuluja olisi siis hyvä seurata jatkuvasti.
Käyt töissä ja menot > tulot? Jotenkin tuntuu ettei nuo ulkona kusemisen tasoiset lillukanvarret ole paljoa saharassa vaeltavaa pierua kummempaa. Siitä päiväkirjan datasta pareto ja ei muuta kuin karsimaan. Jossain on löysää.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Yleensä parhaiten jää käteen kun lopettaa sniiduilun kuolevalla kylällä ja muuttaa isompaa kaupunkiin, jossa työntekijälle löytyy aina kysyntää. Vaikka asumiskulut ja kaikki muukin on kalliimpaa niin lopputuloksena on todennäköisesti parempi ostovoima. Ja toki sitä saiturin elämää voi tämänkin muutoksen jälkeen jatkaa, nyt sitä rahaa jäis vain oikeesti lapaseen, eikä kaikki vaaan mene niihin pakollisiin tarpeisiin. Pahoittelut et meni osittain ohiaiheen, mutta mun mielestä saiturin tulee optimoida kaikki eurot, niin tulevat kuin lähtevätkin.
Kannattaa ainakin haeskelle etukäteen sitä työpaikkaa "Stadista".

Epäilen kyllä tuon yhtälön toimivuutta, koska asuminen vaikuttaa vievän duunareiden kaikki tulot "Isommassa kaupungissa". Toki niillä, joilla sattuu olemaan maksetut/perityt asunnot alla, on mukavaa.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
1. luokan herkkutateista ostofirmat maksaa 3,50€/kg
Mustikoita saa myytyä facebook/tori kautta esim 30€/ämpäri (viime vuonna hinta ollut 50€/ämpäri)

On firmoja jotka ostavat myös pihlajan marjoja. Kaada metsästä pihlajia ja kerää marjat ja puut lämmitykseen.

Jos tienaat 1200€/kk nettona niin suosittelen jäämään sossun asiakkaaksi. Ei tuolla palkalla mitään järkeä ole tehdä töitä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Stadista löytyy duunia mm. atk:ta. mutta kenellä kestää pinna vetää 05-18 välistä päivää ajaen 100km/suunta joka hemmetin päivä duuniin ja ruuhkassa takaisin, kaveri teki näin kymmenen vuotta, rahnaa tuli mutta terveys meni.

Nyt on sitten omalla maatilallaan puutarhurin ammattia vetämässä, paljon relaximpia duunia mitä atk.

Mulla on perhanan tiukkaan laskettu budjetti, joka tosin kaatuu 100e:sta, jos esim. dogi sairastuu niin sanon suoraan eläinlääkärillä että 100e on rahnaa sitten menee lainarahaksi sukulaisilta :(

Wordissa on laskettu: tulot siitä vuokra1 erä sitten 07 eläkkeestä vuokra2 erä, ruokaan 144e ½kk, dogille 90e ruokaan (sisältyy tohon 144e:oon) 14-31 päiviksi menee ruokaan 40-50e, vuokran lisäksi puhelinmaksua1 70e, puhelinlaskua2 31e.
Thats it, viivan alle jää 20-100e/kk. Ei sillä mitään isoja investoida mutta broidilta lainaa ja helposti 60e/kk makselee ilman korkoa takaisin.


Tässä mun budjetti tarkalleen:

"
ELOKUU 2017


Takuu Eläke 39 e
Työeläke 73 e
Sosku 38 e
Asumistuki 461 e
Eläke 07pv 603 e menee vuokraan kokonaan.
Vuokra.alku - 139 e erä1
Saunalahti - 73e
Lankaliittymä – 27e
Elisa - 36€

336 € JÄÄ€

Juuresvihannes 2€*14 = 28e 04-22.07.2017välisenä.
Nakit 7kpl. = 14€
Leipää 5e/kpl 7kpl = 35e
Juusto 6e 1KPL. = 7e
Maito 4kpl = 8e
Koiran pavut 10kg = 65€
koiran Purkit 1levy 8prk 4.30e/kpl = 36€
Margariini = 3€
Kahvi 4pkt*4€ = 16€

Yhteensä: 212 €







Jää: 124€ Keliakiakorvaus 23€=>147€

Takuu eläke 38€ 22.xx.2017

JÄÄ: 147€ koiran 10kg:n pavut riittää 1½kk:ksi, joka toinen kuukausi ei tarvi ostaa 65e:a

Loppukuuksi 18*2e pakasteet+( 9*2 nakit) =>36e+18e 54€ loppukuuksi !!!!

01.08-17.08.2017 RUOKAAN: 54€!!!

Kaikkiaan jää "rilluttelua varten" 93e/kk.
"

Onko muilla vastaavia?
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Stadista löytyy duunia mm. atk:ta. mutta kenellä kestää pinna vetää 05-18 välistä päivää ajaen 100km/suunta joka hemmetin päivä duuniin ja ruuhkassa takaisin, kaveri teki näin kymmenen vuotta, rahnaa tuli mutta terveys meni.

Nyt on sitten omalla maatilallaan puutarhurin ammattia vetämässä, paljon relaximpia duunia mitä atk.

Mulla on perhanan tiukkaan laskettu budjetti, joka tosin kaatuu 100e:sta, jos esim. dogi sairastuu niin sanon suoraan eläinlääkärillä että 100e on rahnaa sitten menee lainarahaksi sukulaisilta :(

Wordissa on laskettu: tulot siitä vuokra1 erä sitten 07 eläkkeestä vuokra2 erä, ruokaan 144e ½kk, dogille 90e ruokaan (sisältyy tohon 144e:eek:on) 14-31 päiviksi menee ruokaan 40-50e, vuokran lisäksi puhelinmaksua1 70e, puhelinlaskua2 31e.
Thats it, viivan alle jää 20-100e/kk. Ei sillä mitään isoja investoida mutta broidilta lainaa ja helposti 60e/kk makselee ilman korkoa takaisin.


Tässä mun budjetti tarkalleen:

"
ELOKUU 2017


Takuu Eläke 39 e
Työeläke 73 e
Sosku 38 e
Asumistuki 461 e
Eläke 07pv 603 e menee vuokraan kokonaan.
Vuokra.alku - 139 e erä1
Saunalahti - 73e
Lankaliittymä – 27e
Elisa - 36€

336 € JÄÄ€

Juuresvihannes 2€*14 = 28e 04-22.07.2017välisenä.
Nakit 7kpl. = 14€
Leipää 5e/kpl 7kpl = 35e
Juusto 6e 1KPL. = 7e
Maito 4kpl = 8e
Koiran pavut 10kg = 65€
koiran Purkit 1levy 8prk 4.30e/kpl = 36€
Margariini = 3€
Kahvi 4pkt*4€ = 16€

Yhteensä: 212 €







Jää: 124€ Keliakiakorvaus 23€=>147€

Takuu eläke 38€ 22.xx.2017

JÄÄ: 147€ koiran 10kg:n pavut riittää 1½kk:ksi, joka toinen kuukausi ei tarvi ostaa 65e:a

Loppukuuksi 18*2e pakasteet+( 9*2 nakit) =>36e+18e 54€ loppukuuksi !!!!

01.08-17.08.2017 RUOKAAN: 54€!!!

Kaikkiaan jää "rilluttelua varten" 93e/kk.
"

Onko muilla vastaavia?
Saunalahti - 73e
Lankaliittymä – 27e
Elisa - 36€
Nää pois ja halvinta tilalle.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
136e/kk teleoperaattoreille? Öö.
gesmi 17e/kk puhepaketti, muut ovat osamaksuja laitteista 3vuoden maksu-ajalla.
lanka 25e/kk sillä soitan 010-020 puhelut jotka muuten maksaa sikana kännykkä soittaessa, kerran pakko-soitin 020:aan tunnin ja tiesin, tulla tupsahti 120e:n kännylasku, kyllä perkele tuli äiskää ikävä :(

Olisi mukavaa tietää aloittajan budjetti, vai onkohan liian isot "rilluttelu-varat"
Mulla menee budjetin ohitse kuukauden aikana ostetut pari lidln limsaa 1.60e. toinen juusto 6e. hedelmät, tomaatit 5e/kk.
Ehkä namupussi 5e.

Täytyy myöntää, ei ole mikään salaisuus, mulla on Elisalta ostettuna osamaksulla 1050e:n saldona laitteita joista maksa 92e/kk 3 vuoden ajan :vihellys:

Ei mulla raha pesää tee, nytkin säästelen pankin lukitussa säästötilillä 210e kun pitää fiirata jouluna 50vee bileet 15:n sukulaisen kesken, muuten en synttäreille osta edes keksipakettia, mutta kerran elämässä 50veet kannattaa investoida, sitten joutaakin hautausmaan porttien sisäpuolelle, testamenttikin kun on jo valmiiksi tehty :tup:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 998
Viestejä
4 209 586
Jäsenet
71 002
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom