Räjähtävän pään oireyhtymä

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
What does it mean when I wake up hearing someone knocking on my door for several nights in a row?
There’s something called “exploding head syndrome” that lots of people have. It’s a harmless condition that causes an auditory hallucination right when waking up. The person will often think they were awoken by knocking but it’s the opposite, they were awakening and then some knocking sounds happened inside their head. If you hear 3 loud sounds you assume someone is knocking on your door because what else would it be. If you install a doorbell camera and review the video I’m sure you will see it doesn’t capture any person or any sound at the time you experience this. doctors aren’t even quite sure what causes it but I’d imagine there are such intricacies in the brain that sometimes things get fired off by mistake. There’s no known risks or health drawbacks and it’s not a symptom of a worse disease so no one has really researched it much

What does it mean when you hear knocking in your sleep and it wakes you up? - Quora
Aihe on harvinainen, mutta olen kahdelta eri henkilöltä tästä kuullut, eikä todellisuudessa ole mitään koputusta kuullunut mihin on herännyt, kun on kysynyt toiselta tästä asiasta.

Onko tullut tälläistä vastaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
452
On tullut. Tätä tulee yleensä kun unet ovat jääneet vähälle, ja stressi painaa päälle. Saatan satunnaisesti herätä järkyttävään räjähdykseen ja ponkaisen sängystä ylös katsomaan mikä räjähti. Koskaan ei ole mitään löytynyt. Ohi mennen satunnaisesti lääkäriltä kysyessäni, juurikin tuo diagnoosi. Itsellä ei siis ole mitään hentoja koputuksia, vaan kunnon pamaus, joskus jopa yhdistettynä siihen mitä unessa näen. Korvatkin saattavat hetken aristaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 519
Ihan tuollaista ei ole ollut mutta noin vuosi sitten kun oli vähän kiirettä ja tuli nukuttua liian vähän ja huonosti, oli aina välillä sellaisia öitä että yhtäkkiä noin 3-4 välillä säpsähti hereille. Mitään oikeaa syytä tuolle en löytänyt, pariksi yöksi laitoin oikein koneen tallentamaan ääntä mutta ainakaan mitään poikkeavaa ei kuulunut johon olisi voinut herätä. Ensin epäilin että joku postinkantaja tai naapuri olisi kolistellut rapussa tms, mutta ei.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Saattaa olla, että itselläkin kerran ollut tuo. Olin samassa rakennuksessa yötä n. kymmenen henkilön kanssa ja aamulla päiviteltyäni valtavaa yöllistä pamausta kukaan muu ei ollut kuullut mitään.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 647
Yhessä vaiheessa tuli usein herättyä päikkäreiltä siihen että joku rimpauttaisi ovikelloa. Todellisuudessa näin ei ollut. Ei oo nyt vähään aikaan toistunut..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 078
Mulla on vissiin ollu kanssa jotain tommosta että joskus herää ns. "pamaukseen". Mutta joka kerta kyllä olen tajunnu että se tulee omasta päästä eikä sen ulkopuolelta..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 385
On, satunnaisesti tai kausittain. Olen kuvitellut että tämä on yleistä tai lähes universaalia, mutta moni ei juuri huomaa tai välitä. Oma kokemus tuosta "räjähdyksestä" on lyhyt pätkä kosken pauhun tapaista kovaa möykkää ja/tai paineen tunnetta. Ei ihan sama kuin todellinen kova ääni - kuuloon ei jää mitään jälkioireita.

Yleensä tätä esiintyy nukahtamisvaiheessa herättävänä ilmiönä ja usein muutaman kerran kun pääsee alkamaan. Etenkin jos on jo herännyt ja jatkamassa unia.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Yleensä tätä esiintyy nukahtamisvaiheessa herättävänä ilmiönä ja usein muutaman kerran kun pääsee alkamaan. Etenkin jos on jo herännyt ja jatkamassa unia.
Mulla tulee nukahtamisen yhteydessä vaan semmosia säpsäyksiä jotka voi olla tosi koviakin. Näistä joskus googlettelinkin ja ovat kai yleisiä.

Unihalvaus ollut pari kertaa ja se oli kyllä todella perseestä, kun ei tiennyt mistä kyse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 078
Mulla tulee nukahtamisen yhteydessä vaan semmosia säpsäyksiä jotka voi olla tosi koviakin. Näistä joskus googlettelinkin ja ovat kai yleisiä.

Unihalvaus ollut pari kertaa ja se oli kyllä todella perseestä, kun ei tiennyt mistä kyse.
Juu sama juttu. Säpsäys tai räjähdys.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 385
Mulla tulee nukahtamisen yhteydessä vaan semmosia säpsäyksiä jotka voi olla tosi koviakin. Näistä joskus googlettelinkin ja ovat kai yleisiä.
Joo, siis jalka tai selkä nykäisee ja herää siihen kun tahattomasti potkaisee tai tuntemukseen, että joku löisi, vaikka nukkuisi ihan yksinään. Tämä onkin kai paremmin tunnettu ilmiö jonka fysiologinen tausta on melko tarkkaan selvillä.

Tätäkin koen ja useammin kuin pääräjähdyksiä. Eri juttu mutta vähän samaan tapaan herättää, ei pelästytä eikä juuri haittaa.
Unihalvaus ollut pari kertaa ja se oli kyllä todella perseestä, kun ei tiennyt mistä kyse.
Näitä sain nauttia nuorempana jokusen, ja olin sattumalta juuri lukenut ilmiöstä. On kyllä niin epämiellyttävää, ettei niiden loppuminen yhtään ole haitannut. Ensimmäisen tapahtuman luonteen tajusi vasta kun kauhuepisodi oli jo ohi, myöhemmin sitten vain vitutti kun huomasi että taas mennään.

Nämä perkeleet sitten tosissaan haittaavat unia, koska stressireaktio ja irrationaalinen pelko voi olla voimakasta.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Näitä sain nauttia nuorempana jokusen, ja olin sattumalta juuri lukenut ilmiöstä. On kyllä niin epämiellyttävää, ettei niiden loppuminen yhtään ole haitannut. Ensimmäisen tapahtuman luonteen tajusi vasta kun kauhuepisodi oli jo ohi, myöhemmin sitten vain vitutti kun huomasi että taas mennään.

Nämä perkeleet sitten tosissaan haittaavat unia, koska stressireaktio ja irrationaalinen pelko voi olla voimakasta.
Kesti ainakin päiviä se, kun pohti, että tuleeko hulluksi vai mitä tapahtuu. Oli melko voimakas kokemus. Harmittaa, kun noiden tilanteiden kestoa ei pysty mitenkään luotettavasti selvittämään. Joku nettisivu väitti, että kestävät korkeintaan minuutteja mutta mulla on fiilis, että siinä oltiin pideämpi aika möllöttämässä. Toki pari minuuttiakin tuntuu pitkältä, kun ei pysty liikkumaan ja ei tiedä mitä tapahtuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 385
Tässä alkuperäisessä viestissä taisi olla kyse kuuloharhoista ja nämä mihin nyt itse viittasin niin on ihan fyysisiä liikkeitä. Voi olla aika voimakkaitakin välillä.
Joo, koen nämä molemmat itse erillisinä mutta hyvin samantapaisina lähes harmittomina häiriöinä, ja kumpikaan ei juuri haittaa unta vaan niistä tietää että nukahtamisen on hyvässä vaiheessa. Pääräjähdyksen yhteydessä ei ole kramppia, sätkyyn ei liity ääntä. Mistäkö tiedän? No, se sätky joskus vähän sattuu selkään. :confused2: Pääräjähdys taas ei koskaan. Samoin vain ensinmainittu on ilmeisesti eukon havaittavissa. Jälkimmäisestä olen sopivasti sattuessa muutaman kerran kysynytkin ja ääntä ei oikeasti kuulunut enkä ollut tehnyt mitään pakkoliikkeitä - heräämiseni oli havaittavissa vasta siitä kun puhuin.

Joskus äänestä voi olla epävarmuus, vaikka yleensä tunnistan todellisen äänen ja harhan. Lentomelu saattaa joskus kuulostaa hieman samalta vaikka kaiken järjen mukaan pääräjähdys on lyhytkestoisempaa. Poikkeuksena harvinaiset yliäänipamaukset, mutta niitähän ei juuri koskaan kuule. Viime keväänä kuulin, mutta se ei sattunut nukkuessa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
510
Mulla tulee nukahtamisen yhteydessä vaan semmosia säpsäyksiä jotka voi olla tosi koviakin. Näistä joskus googlettelinkin ja ovat kai yleisiä.
Näitä on itselläkin joskus harvoin, yleensä nukahtaessa, säpsähdykseen liittyy usein hetkellinen putoamisen tunne. Ääniä en muista kuulleeni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 385
Kesti ainakin päiviä se, kun pohti, että tuleeko hulluksi vai mitä tapahtuu. Oli melko voimakas kokemus. Harmittaa, kun noiden tilanteiden kestoa ei pysty mitenkään luotettavasti selvittämään. Joku nettisivu väitti, että kestävät korkeintaan minuutteja mutta mulla on fiilis, että siinä oltiin pideämpi aika möllöttämässä. Toki pari minuuttiakin tuntuu pitkältä, kun ei pysty liikkumaan ja ei tiedä mitä tapahtuu.
Voin kuvitella että se olisi erityisen ahdistavaa jos ei tietäisi ilmiötä normaaliksi - arkijärkisestihän sellainen viittaisi mielenterveyden menetykseen. Taikauskoisessa primitiivisessä ympäristössä kasvaneelle ehkä vielä kamalampaa - saatana tai vastaava on alkanut puhua tai vampyyrit käydä kylässä. Ellei sitten kulttuuriin kuulu shamaani, joka varmaan tuntisi asian ja toivottavasti rauhoittelisi.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
säpsähdykseen liittyy usein hetkellinen putoamisen tunne.
Tätä on muuten itselläkin. Joskus oikein pelästyy ennen kuin tajuaa sekunnin murto-osan päästä että tämähän olikin taas tämmöistä :D
Voin kuvitella että se olisi erityisen ahdistavaa jos ei tietäisi ilmiötä normaaliksi - arkijärkisestihän sellainen viittaisi mielenterveyden menetykseen. Taikauskoisessa primitiivisessä ympäristössä kasvaneelle ehkä vielä kamalampaa - saatana tai vastaava on alkanut puhua tai vampyyrit käydä kylässä. Ellei sitten kulttuuriin kuulu shamaani, joka varmaan tuntisi asian ja toivottavasti rauhoittelisi.
Siitä psyykkeestähän se huoli lähinnä oli. Ja mitenkään uskonnollinen en ole, enkä ollut tuolloinkaan, mutta voimakas kokemus "pahasta" liittyi kyllä tuohon. Tästä on jo sen verran aikaa, etten muista ihan tarkkaan miten näiden välistä suhdetta tulkitsin, mutta luulisin laittaneeni sen enemmän mielenterveyden kuin henkimaailman ongelmaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 385
Putoamisen, pyörimisen tai painottomuuden tunne on vissiin nukkuessa yleistä monessakin vaiheessa. Voi esiintyä nukahtamisvaiheessa ja etenkin jos sattuu tai onnistuu nukahtamaan oikein rennosti. Samoin kesken unennäön herätessä - vai onko se niin päin että unessa pudotessaan herää pelästyttävästi, koska aina näin ei käy.

Unihalvauksessa tosiaan oleellisena piirteenä on, että se pelkoa aiheuttava asia on jotain todella pahaa, siis demonista, uskonnollista tai muuten äärimmäistä pahaa, sellaista tämän maailman ulkopuolista vierasta pahaa. En ole itsekään uskonnollinen, ja tällaisena sen koin. Se ei mitenkään tarkentunut tai saanut tiettyä muotoa enkä nähnyt sitä tai osannut kuvitella miltä se näyttää. Se vaan oli saapunut ihan lähelle eikä aikonut mennä pois. Se fyysinen pelon tunne oli rajusti karvoja nostattava ja kylmä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822
Joskus oli kyllä paha unihalvaus, kun päällä leijaili utumainen kuollut aavemummo. Tarrasi munista kiinni ja tuli ihan kiinni. Kaveri oli viereisessä huoneessa ja olin kuulemma ulissut kuin viimeistä päivää.

Erilaiset säpsähdykset tuttuja kyllä. Kovat äänet ei tule mieleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 385
Joskus oli kyllä paha unihalvaus, kun päällä leijaili utumainen kuollut aavemummo. Tarrasi munista kiinni ja tuli ihan kiinni. Kaveri oli viereisessä huoneessa ja olin kuulemma ulissut kuin viimeistä päivää.
Hyi saatana. Tuo on se kirjallisuudesta tuttu arkkityyppi, että se paha on vanha, ruma ja naispuolinen, tulee päälle ja lähestyminen on vielä jotain seksuaaliseen väkivaltaan viittaavaa. Täysin persoonaton helvetinperkele taitaa olla aika onnekas sattuma.

Outoa, hämmentävää ja taikauskoisimmassa mielen vinttikomerossa suorastaan pelottavaa on, että joku(ja aika moni) kokee nykyajassa tuollaisen keskiaikaisen painajaisen. Siis ihan meitä tavallisia jälkiteollisen yhteiskuntaan syntyneitä, koulussa käyneitä.

Liekö tuo sitten takauma varhaislapsuuteen kun kovaa porua on joku itseä vanhempi naisihminen kehdannut häiritä pesemällä kurat pois munistakin. :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Joskus oli kyllä paha unihalvaus, kun päällä leijaili utumainen kuollut aavemummo. Tarrasi munista kiinni ja tuli ihan kiinni. Kaveri oli viereisessä huoneessa ja olin kuulemma ulissut kuin viimeistä päivää.

Erilaiset säpsähdykset tuttuja kyllä. Kovat äänet ei tule mieleen.
Unihalvauksen aikana ei pysty tuottamaan ääntä, joten tuo oli ehkä sitten jokin muun tyyppinen unihäiriö/painajainen/tms. Tai sitten ulisit havahduttuasi. Mistä näistä tietää, pääkoppa on kyllä kovin mystinen laitos.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Aihe on harvinainen, mutta olen kahdelta eri henkilöltä tästä kuullut, eikä todellisuudessa ole mitään koputusta kuullunut mihin on herännyt, kun on kysynyt toiselta tästä asiasta.

Onko tullut tälläistä vastaan?
Minulla on kausittain silloin tällöin. Nyt ei ole ollut pariin vuoteen. Kokemus on siis se, että juuri uneen vaipuessa kuuluu saatanan kova pamaus, joka sitten säpsäyttää hereille. Yleensä tuo tapahtuu vain kerran, kun se iskee. Sellaisi perus-hermosäpsähdyksiä, jotka herättävät samalla tavalla uneen vaipuessa on vähän useammin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 385
Kokemus on siis se, että juuri uneen vaipuessa kuuluu saatanan kova pamaus, joka sitten säpsäyttää hereille.
Joo, jotkut kai kuulevat tai muistavat sen erilaisena jolloin voi kuvitella että oveen koputettiin tai asuntoon on murtauduttu, känniläinen ajanut päin pihakuusta tai joku putosi jakkaralta pahasti. Itsellä se on ollut humahtava pamaus, joka on erittäin kova mutta ei jätä korvia aroiksi.

Ehkä kuvausta tarkentaa myös se, että se tuntuu joskus paineelta ja hiukan epämiellyttävältä ainakin ajatuksena jälkeenpäin. Joskus ensimmäisillä kerroilla kävi mielessä, että kyseessä olisi joku vaallinenkin verenkierron häiriöön tai vaikka slaagiin liittyvä tuntemus.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822
Unihalvauksen aikana ei pysty tuottamaan ääntä, joten tuo oli ehkä sitten jokin muun tyyppinen unihäiriö/painajainen/tms. Tai sitten ulisit havahduttuasi. Mistä näistä tietää, pääkoppa on kyllä kovin mystinen laitos.
Muistan etten kyennyt liikkumaan mitenkään ja muistan jotenkin äänetkin, mutta voi olla, että nuo äänet liitän jälkikäteen muistiini itse. Saatoin ulista jälkeenkin tosiaan.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 608
Itekin säpsähtelen ja monesti on putoamisen tunnetta. Muuten ei ihmeitä.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 609
On tullu vastaan ja nyt itteasiassa kun miettii, niin oon törmänny tähän omalla kohalla kun on ollu stressaantunut ja/tai kun on nukkunu huonosti useemman yön putkee. Yleensä säpsähän hereille ja samalla kuuluu aivan helvetin kova räsähdys, vähän samanlainen ääni kun mitä tulee salaman täräyttäessä johonkin tosi lähellä ja joskus se ääni on vaan kova pamaus. Yleensä siitä tosin tajunnu että se ääni on kuulunu vaan pään sisällä, koska valot kun laittaa päälle, niin kissat nukkuu edelleen kaikessa rauhassa omassa tolpassaan.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 470
En edes tajunnut tämän olevan millään tavoin yleistä, itselläni tämä pamaus, koputus on tapahtunut lukuisia kertoja pelkästään tämänkin vuoden puolella, sanoisin vähintäänkin viidesti. Itse olen kärsinyt stressistä sekä työuupumuksesta.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 433
Välillä on käynyt. En tiedä liittyykö tähän mutta kerran heräsin kun olin ihan varma että joku kävelee kämpässä seinän takana korkokengissä. Oli just kaks tai kolme askelta silleen puoliunessa ja heräsin.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Mulle tuli mieleen että lapsena mie usein kun olin nukahtamaisillaan, niin aloin kuulemaan ääniä, ja tiesin aina silloin että olen juuri kohta nukahtamassa ja ajattelin asian olevan niin että kuulin alkavan unen juuri hetkeä ennen kuin nukahdan eli siinä siirtymävaiheessa. Nuorena aikuisena tämä vain katosi kokonaan pois. Mutta yhtäkkiä noin 15 vuoden jälkeen heräsin toistuvasti kovaan koputukseen, joskus se oli ovikellon ääni tai oikein kova pamahdus jonka tunsin viellä aidosti korvissanikin kun heräsin. Aloin miettimään, että mitä ihmettä tämä on, kun oven takana ei kuitenkaan ollut ketään. Laitoin tallennuksen päälle, että kuuntelen ja katson mitä silloin tapahtuu. No yhtään mitään ääntä ei kuulunut, enkä unissaani liikahtanut laisinkaan, nousin vain normaalisti sängyssäni hölmistyneenä istumaan.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
362
joskus just ehkä 15min-30min nukahtamisesta saattaa herätä ku pamahtaa ihan vitun kovaa, tai paremminkin ritinän tyyppinen pamaus, hankala selittää, ihan ku korvat poksahtas ja jostain tuolta niskasta kuulus se ääni, siihen kyllä herää ihan vissiin on se niin kova ääni että tuntuu hullulta vielä sen jälkeenkin.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
634
Minä ainakin kalautan hampaat joskus voimalla kiinni, herään toki siihen ja kuulostaa kolahdukselta/pamaukselta, joskus ihan että särkemään alkaa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 510
Tapahtuu minulle usein kun olen puoliunessa. Samoin jotain muita hallusinaatioita, kuten että kuulen että "hei kuuletko?!" tai että puhelin soi puolen sekunnin ajan.
Samoin vaivun valveuneen helposti, ja silloin ne joko on tai ei ole painajaisia, mutta painajaisetkin on puoliksi hauskoja. Ja niistä pystyy pyristelemään hereille.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 528
Viestejä
4 240 562
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom