Radioharrastus: LA-puhelimet, PMR446-puhelimet, amatöörilaitteet, radioskannerit yms.

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Ehdotuksia hyvästä ikkunan karmin ja pokan välistä mahtuvasta kaapelista bnc liittimillä?
eBayssa ja Alista löytyy "flat antenna cable" hakusanalla jotain, mutta kaikki on väärällä liittimellä tai maksavat tolkuttomasti.
Minä olen käyttänyt RG 316 kaapelia. On vain 2.5mm paksua. Olen siitä tehnyt lyhyet pätkät sopivin liittimin ja sitten ikkunan ulkopuolelta rg 58 kaapelilla antennille. Paratronic:lta olen tilannut.

Muoks. Mulla on myös semmoinen kalvomainen ikkunan läpivientikaapeli, mutta se vaimentaa selvästi sinkkua.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
En saa kyllä mitään irti FT8:sta.

Asensin Virtual Audio Cabelit, säädin asetukset kuntoon ja buuttasin koneen yms.

Taisi keli mennä huonoksi kun satelee vettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
En saa kyllä mitään irti FT8:sta.

Asensin Virtual Audio Cabelit, säädin asetukset kuntoon ja buuttasin koneen yms.

Taisi keli mennä huonoksi kun satelee vettä.
Kävitkö läpi kaikki bandit? Sen FT8 sinkun kyllä kuuleekin, semmoista ininää/vinkumista.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Kävitkö läpi kaikki bandit? Sen FT8 sinkun kyllä kuuleekin, semmoista ininää/vinkumista.
Yritin kuunnella sitä 14074 ympäristöä ja alkoi signaali menemään tosi heikoksi, kun aiemmin tänään tuli voimakkaammin.

Virittelin siis SDRConsole (V3) softan kautta taajuutta.

Pitäisi varmaan vielä kokeilla SDRunolla ja HDSDR with RSP1A softilla myöhemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Yritin kuunnella sitä 14074 ympäristöä ja alkoi signaali menemään tosi heikoksi, kun aiemmin tänään tuli voimakkaammin.

Virittelin siis SDRConsole (V3) softan kautta taajuutta.

Pitäisi varmaan vielä kokeilla SDRunolla ja HDSDR with RSP1A softilla myöhemmin.
Joo, tuo 20m bandi taitaa olla riippuvainen päivänvalosta. Mutta miltäs RSP1A vaikuttaa? Antaako tosiaan 10M näkyvää kaistaa?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Herkältä vastaanottimelta vaikuttaa ja kyllä tuo 10M kaista pyörii ihan täysillä.

Jostain kumman syystä olin käyttänyt tähän asti vain 2.048 kaistaa, kun läppäri ei jaksanut enempää. Kiitos vinkistä!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013
Mietin nyt, että voisin aloitella ADS-B vastaanottoa, eli 1090Mhz kaistalla. Kun valmiita antenneja ei ole suomessa kaupoissa, niin helpoin lienee tehdä itse. 27,5cm on aallonpituus ja varttiaalto 6.875cm. Noh purin huvikseen auki yhden noista wifiantenneista ja sen pituus on 6.7cm, joka täsmää taas 2.4Ghz taajuuden 1/2 aallolle. Eli kuinka paljon tuo 1.75mm pituus ero vaikuttaa vastaanottoon? vai lasketaan nuo kierteet siihen myös?

Sori näitä aloittelijan kyssäreitä.
Kyllä se kierre ja alhaalla oleva messinki mötikkä vaikuttaa millä taajuudella antenni toimii. Ja sitten kun pistät suojan takaisin päälle niin se siirtää taas parasta toiminta taajuutta suuntaan tai toiseen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Lähti yht'äkkiä toimimaan, vaikka taivas mustana ja vettä sataa :thumbsup:

Ensimmäinen taitaa olla Bangladeshista jos osasin katsoa oikein (S21VU)?

ft8.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Lähti yht'äkkiä toimimaan, vaikka taivas mustana ja vettä sataa :thumbsup:

Ensimmäinen taitaa olla Bangladeshista jos osasin katsoa oikein (S21VU)?

Kauas on pitkä matka ja keliä jos jonkinlaista. Laitoitko gridrackerin tulille. Sinne ainakin ilmestyy cq:t. Ja cq:n lopussahan on lokaattori, jolla voi tietty itsekin hakea.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Kauas on pitkä matka ja keliä jos jonkinlaista. Laitoitko gridrackerin tulille. Sinne ainakin ilmestyy cq:t. Ja cq:n lopussahan on lokaattori, jolla voi tietty itsekin hakea.
GridTrackeriin tulee heikommin neliötä kartalle, kuin mitä asemia oikeasti kuulen ja ne katoaa jonkun ajan päästä näkyvistä (ehkä en vaan osaa).

Pitkin Eurooppaa, Venäjää, Irakia, Japania on tullut ja äsken viimeisimpänä Amerikasta: WM1G Callsign on QRZCQ.com

Olen Googlettamalla hakenut noita asematunnuksia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Isän radioamatööriharrastuksen jäljiltä olisi ylimääräisenä joskus reilut 15v sitten kaappiin täysin toimivana varastoitu Kenwood R-5000 vastaanotin, joka oli markkinoille tullessaan laadukkaan vastaanottimen maineessa. Laitteessa on myös erillinen VHF-moduuli asennettuna.

Mitähän hintaluokkaa tuollainen meikäläisillä markkinoilla edustaa ja missä sitä kannattaisi yrittää myydä? Tämän sivuston mukaan hinta voisi olla jossakin 200-350€ välimaastossa:

R-5000 by Kenwood, RadioMasterList.com | Price and Technical specifications
Samaisesta kokoelmasta ja samalla tavalla aikoinaan tarpeettomaksi jäi myös arvostettu lähetin/vastaanotin Kenwood TS-2000 ja sille erillinen virtalähde Diamond GZV-4000. Mm. täällä on jotain lisäspeksejä ja muutama käyttäjäkommentti.

Laitan nämä varmaan jossakin vaiheessa huuto.nettiin, mutta jos jollakulla on täällä kiinnostusta, niin sopii heittää tarjousta. Hintataso on tiedossa ja tämä on tietääkseni aika haluttu malli, joten mitään ihan pilipalitarjousta ei kannata ehdotella. Ostettu uutena, taloudessa ei ole tupakoitu ja laitteet ovat muutenkin loistokunnossa. Käytetty viimeksi joskus 10-13v sitten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
GridTrackeriin tulee heikommin neliötä kartalle, kuin mitä asemia oikeasti kuulen ja ne katoaa jonkun ajan päästä näkyvistä (ehkä en vaan osaa).

Pitkin Eurooppaa, Venäjää, Irakia, Japania on tullut ja äsken viimeisimpänä Amerikasta: WM1G Callsign on QRZCQ.com

Olen Googlettamalla hakenut noita asematunnuksia.
Se täppien haihtuminen kuuluu asiaan, muuten kartta peittyisi vähitellen kokonaan. Sen lokaattorin voi syöttää suoraan esim aprs.fi sivun hakuun.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Mitäköhän olen nyt säätänyt kun GridTracker näyttää punaisia lippuja kartalla pysyvästi vaikka ohjelman sulkee ja avaa uudestaan?
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Tarkoittaako samalla niitä asemia joita olen kuullut, vai hakeeko softa niitä netin yli?
Olen siinä uskossa, että ne liput on juuri gridtrackerin käyttäjiä ja netin kautta tulee nio lippujen tiedot. Tuossa gridtrackerissa on kai myös joku viestittely toiminto. En ole kylläkään testannut.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Oon tätäkin kokeillut, mutta en vaan ole saanut yhteyksiä mihinkään. Vika luultavasti näppäimistön takana.:rofl:
Ei kyllä niin väliksi jos noi messaget on noin sekavia :hmm:

Kaikki data pitää silti saada purettua tai ainakin kokeiltua.

Kiinnostaisi saada purettua isojen valtamerilaivojen lähettämää dataa sieltä ihan alataajuuksilta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
20 metrillä ei nyt oikein kulje, mutta 40 metrillä paremmin.

Eilen oli taas toisin päin :)

ratiohomma.PNG
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Sain pitkästä aikaa vähän kauempaa koolin kiinni läheltä Mongolia rajaa Venäjältä kuitenkin parvekkeella olevasta MiniWhip antennista :)

reidiou.PNG
 
Liittynyt
07.08.2020
Viestejä
3
Terve,

Menin ostamaan Baofengin UV-R9 Plussan siinä toivossa että voisi parvekkeella Vantaalla kuunnella vaikka lentoliikennettä. Skanneri saapui, mutta perhana ei sen käyttö ollutkaan niin helppoa, suoraan sanottuna minulle mahdotonta. Yritin netistä selailla että miten pääsisi alkuun, mutta eipä löytynyt mitään sellaista manuaalia mikä olisi auttanut. Näin ollen tiedustelisinkin että voisiko joku ystävällisesti kertoa että miten pääsisi alkuun tai vinkata jonkun linkin mistä näitä juttuja opiskella? Olen täysin ummikko enkä koskaan ole näitä VHF/UHF -hommia harrastanut. Oletin lapsen uskossa että lyö radion tulille ja pistää skannerin huutamaan, mutta eihän se niin mennyt. Niitä asetuksiakin on niin julmetusti ja suurin osa menee täysin yli hilseen.

- Gennadi
 

CrFr

Massapäällikkö
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Terve,

Menin ostamaan Baofengin UV-R9 Plussan siinä toivossa että voisi parvekkeella Vantaalla kuunnella vaikka lentoliikennettä. Skanneri saapui, mutta perhana ei sen käyttö ollutkaan niin helppoa, suoraan sanottuna minulle mahdotonta. Yritin netistä selailla että miten pääsisi alkuun, mutta eipä löytynyt mitään sellaista manuaalia mikä olisi auttanut. Näin ollen tiedustelisinkin että voisiko joku ystävällisesti kertoa että miten pääsisi alkuun tai vinkata jonkun linkin mistä näitä juttuja opiskella? Olen täysin ummikko enkä koskaan ole näitä VHF/UHF -hommia harrastanut. Oletin lapsen uskossa että lyö radion tulille ja pistää skannerin huutamaan, mutta eihän se niin mennyt. Niitä asetuksiakin on niin julmetusti ja suurin osa menee täysin yli hilseen.

- Gennadi
Et sinä tuolla laitteella pääse lentoliikennettä kuuntelemaan. Ei mene taajuudet riittävän alas, eikä pysty vastaanottamaan AM.

Alkuun voisit vaikka kokeilla ohjelmoida sinne PMR, elinkeinoelämän yhteiskäyttökanavat ja radioamatööritoistimien taajuuksia, ja antaa scannin juosta niitä läpi niin saatat löytääkin jotain kuunneltavaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Jos ei ole ohjelmointikaapelia, niin sitten pitää asettaa taajuudet käsin ja se on aika vittumaista hommaa.

Lentokentän henkilöstön liikennettä kyllä kuuluu, mutta ei tosiaan lentoliikennettä.

Missä päin Vantaata @Gennadi asuu?

Minulta löytyy ohjelmointikaapeli sekä valmis image taajuuksista (samat mitkä omaan Baofeng GT-5TP kapulaan ohjelmoituna).

Ohjelmoinnissa käytetään CHIRP sovellusta.
 
Liittynyt
07.08.2020
Viestejä
3
Kiitos vastauksista. Mä tilasin sen kaapelin kun luin CHIRPistä, ilmeisesti homma helpottuu ja ainakin youtuben kautta näytti yksinkertaiselta (varmaan taas lapsen uskossa). Mitä se tarkoittaa kun näytössä on päällekkäin kaksi taajuutta? Onko se alempi vastaanottamista varten? Tämä vaikuttaa ihan kivalta touhulta, mukava keskittyä johonkin aivan uuteen. Kaivokselassa asun.
 

CrFr

Massapäällikkö
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
En ole Baofengiä pitkään aikaan käyttänyt, mutta muistaakseni se idea siinä oli, että pääsee helposti hyppimään kahden taajuuden välillä A/B-näppäimellä. Chirpillä toi ohjelmointi on kyllä helppoa ja pitäisi onnistua aloittelijaltakin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Siinä radiossa on kaksi lähetyksen tangenttia ja voi kuunnella ja lähettää kummasta vaan halutessaan.

@Gennadi voin auttaa esim. etänä (TeamViewer) kapulan ohjelmoimisessa jos tulee ongelmia.

Ensimmäinen ongelma voi tulla vastaan kun pitää löytää oikea COM-portti CHIRP-sovelluksesta, mutta kokeilemalla löytää ja pitää muistaa laittaa kapulan volume täysille kun se on kytkettynä ohjelmointikaapelilla tietokoneeseen.
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
En ole Baofengiä pitkään aikaan käyttänyt, mutta muistaakseni se idea siinä oli, että pääsee helposti hyppimään kahden taajuuden välillä A/B-näppäimellä. Chirpillä toi ohjelmointi on kyllä helppoa ja pitäisi onnistua aloittelijaltakin.
UV-9RPlus mallissa voi noiden kahden taajuuden (näytön rivin) välillä hyppiä EXIT painikkeella. Voi myös aktivoida TDR (dual watch/dual reception) toiminnan jolloin se kuuntelee noita kahta taajuutta vuoron perään, ikäänkuin skanneri.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Mulla on kanssa nyt OH2RUF ja OH2RAA toistinasemat kuuntelussa.

E: typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.08.2020
Viestejä
3
Siinä radiossa on kaksi lähetyksen tangenttia ja voi kuunnella ja lähettää kummasta vaan halutessaan.

@Gennadi voin auttaa esim. etänä (TeamViewer) kapulan ohjelmoimisessa jos tulee ongelmia.

Ensimmäinen ongelma voi tulla vastaan kun pitää löytää oikea COM-portti CHIRP-sovelluksesta, mutta kokeilemalla löytää ja pitää muistaa laittaa kapulan volume täysille kun se on kytkettynä ohjelmointikaapelilla tietokoneeseen.
Joo kiitos, olen yhteydessä jos ongelmia tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Onpas näppärän kokoinen. DMR hotspot käyttöön ja pmr bonuksena. Tai pmr ja bonuksena dmr, kummin vaan. Otitko eu vai usa mallin?
Muoks. Huutonetissä näin just hotspotin myynnissä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Tuli hommattua NanoVNA, että sais viritettyä muutaman antennin kohalleen, mutta eihän tuota osaa käyttää! :D
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Tuli hommattua NanoVNA, että sais viritettyä muutaman antennin kohalleen, mutta eihän tuota osaa käyttää! :D
Ootko päässy jyvälle käytöstä? Youtubesta löytyy ohjeita alkuun pääsyyn. Mikäs NanoVNA on kyseessä näitähän on ties kuinka monta varianttia tarjolla? Mulla on NanoVNA-F ja voin tarvittaessa yrittää neuvoa perusasioita, tässä on pari viestiä omasta hankinnastani.

NanoVNA käyttäjien foorumi kannattanee tutstua, sieltäkin löytyy kaikenlaista nippelitietoa.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Aurinko on juuri ulostanut taas pilkkuja ja alkaa kuulumaan kauempaa.

Parhaillaan tulee Japania, Singaporea ja Kiinaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Ootko päässy jyvälle käytöstä? Youtubesta löytyy ohjeita alkuun pääsyyn. Mikäs NanoVNA on kyseessä näitähän on ties kuinka monta varianttia tarjolla? Mulla on NanoVNA-F ja voin tarvittaessa yrittää neuvoa perusasioita, tässä on pari viestiä omasta hankinnastani.

NanoVNA käyttäjien foorumi kannattanee tutstua, sieltäkin löytyy kaikenlaista nippelitietoa.
NanoVNA-H näyttäs kaiketi tämä olevan. Juu, Youtubesta löytyneillä ohjeilla pääs jo alkuun. :)
Eikä ollu hinnalla pilattu vehe, kun ~23€ posteineen kiinasta tilattuna tästä joutu vaan maksamaan! :)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 106
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom