Radioharrastus: LA-puhelimet, PMR446-puhelimet, amatöörilaitteet, radioskannerit yms.

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Omavalintainen kutsumerkki taitaa sitten maksaa 170,75€.

Mulla olisi jo hyvä kutsumerkki mielessä, kun vaan saisin itseäni niskasta kiinni ja kävisin tenttimässä jo maksamani K- ja T1 moduulit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Omavalintainen kutsumerkki taitaa sitten maksaa 170,75€.

Mulla olisi jo hyvä kutsumerkki mielessä, kun vaan saisin itseäni niskasta kiinni ja kävisin tenttimässä jo maksamani K- ja T1 moduulit.
Tunnen tuon omaan niskaan tarttumisen vaikeuden hyvin. Tämänkin tenttihomman aloitin keväällä jo ja sitten se jotenkin taas jäi. Nytkin piti aloittaa uudelleen alusta asti käymään noita oppimateriaaleja läpi. Aloitus oli vaikeinta, kesken jättäminen helpointa. Zemppiä
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Kannattaa varmaan liittyä Facebook -ryhmiin ja tiedustella sieltä.

Käsilänkyt varmaan aika harvinaisia nykyään ja sitten vielä pitäisi olla AM/FM 40-reikäinen laite.

Kaverilla saattaisi olla jos kysyn.

LA-PUHELIN KÄYTTÄJÄT

La-Harrastus

RTL-SDR Finland
Mikä olisi hyvä ja halpa kädessä pidettävä cb(la) radio?
Jos pelaisi edes 500m matkalla, plussaa olis jos sais ladattua tupakansytyttimestä(12v) ja pistorasiasta.
Pääasiallinen käyttökanava olis 15 tai 19 am.
Itsellä on Lafayette Urano pari kpl mutta normi piiskalla ei välttämättä pääse 500m kuuluvuuteen.
Löytyy president merkkisenä myös sama laite ja saa tupakansytytin adapterin sekä suoran akun tilalla tulevalla tupakansytytin adapterilla.
Itse käytän niitä välillä töissä missä ei löydy kiinteä laitetta tai ovat rikki.
Akunkesto riittää ainakin 12h hyvin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Omavalintainen kutsumerkki taitaa sitten maksaa 170,75€.

Mulla olisi jo hyvä kutsumerkki mielessä, kun vaan saisin itseäni niskasta kiinni ja kävisin tenttimässä jo maksamani K- ja T1 moduulit.
Mitä itekki meinaan tenttiä K- ja T1 moduulit, niin Radioamatöörin pätevyystodistus 43€, Radioamatöörilupa 18,40€ vuosi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 764
Itsellä on Lafayette Urano pari kpl mutta normi piiskalla ei välttämättä pääse 500m kuuluvuuteen.
Löytyy president merkkisenä myös sama laite ja saa tupakansytytin adapterin sekä suoran akun tilalla tulevalla tupakansytytin adapterilla.
Itse käytän niitä välillä töissä missä ei löydy kiinteä laitetta tai ovat rikki.
Akunkesto riittää ainakin 12h hyvin.
Löytyy myös Panther - merkkisenä. Paras, mitä markkinoilta olen löytänyt. Osassa on akun liittimien vieressä liitin ulkoiselle antennille. Autokäytössä tullut käytettyä ulkoista antennia. Halpaa, hyvää ja pientä käsilälläriä en ole vielä löytänyt. Tekniikkakin niin ikivanhaa, että ärsyttää, mutta pakko jaksaa jos aikoo keskustella automiesten ja kaivinkonekuskien kanssa.

President Randy 3 on esitelty, mutta ei ole vielä myynnissä missään. Näyttää kuvien mukaan edeltäjää pienemmältä. Pidän korvat höröllä.
RANDY III - AM/FM transceivers - CB Radio / Ham Radio - President Electronics
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Itsellä on Lafayette Urano pari kpl mutta normi piiskalla ei välttämättä pääse 500m kuuluvuuteen.
Löytyy president merkkisenä myös sama laite ja saa tupakansytytin adapterin sekä suoran akun tilalla tulevalla tupakansytytin adapterilla.
Itse käytän niitä välillä töissä missä ei löydy kiinteä laitetta tai ovat rikki.
Akunkesto riittää ainakin 12h hyvin.
En tiedä, miten kantaisi, jos vaihtaisi vanhoissa LA-puhelimissa käytettyihin antenneihin piiskan tilalle. Osassahan sai vedettyä sitä antennia ulos
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Onko kokemuksia radiohäiriöiden määrästä rivitalo vs kerrostalo?

Kerrostalossahan noita on aivan infernaalinen määrä, mutta toisiko rivitalo yhtään helpotusta?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Yksikin häiriölähde esim. huonosti / väärin asennettu ilmapumppu katolla riittää, mutta se on arpapeliä mille taajuuksille häiriö tulevat.

Itselläni on mahdotonta operoida 26-28MHz taajuuksilla, mutta kaikki muut kuuluu mainiosti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Yksikin häiriölähde voi tosiaan sotkea homman, mutta toisaalta rivitaloalueella asumistiheys ja sen myötä sähkölaite tiheys voi olla armollisempi. Myöskin antenniin pystyy vähän enemmän panostamaan rivitalossa.

Kokemuksia ei nyt itsellä ole kuin rivitalon häiriöistä ja kyllä niitä riittää ja osa tulee vielä omista laitteista:(. Häiriöitä voi myös yrittää vaimentaa erillaisilla suodattimilla, ferriiteillä ja mitä niitä nyt onkaan :confused:.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Tuli hankittua Radioddityn cb-radio autoon ja antenni samaan pakettiin, mutta kaapelia ei tietenkään tullut tilattua samaan aikaan. Radiossa SO-239 -liitin ja antennissa PL259.

Mistä tuohon kannattaa hankkia kaapeli, ja mitä kaapelia? jos ei paljoa maksa extraa niin mielellään liikkeestä suoraan pääkaupunkiseudulla.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Onko radiossa SMA uros vai naaras liitin?

Kätevintä on käyttää SMA to PL259 naaras adapteria.

Itselläni on tämmöinen käytössä.

sma.PNG
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Pysyykö juotoskolvi kädessä?

Käyt vaikka Partcosta (sijaitsee Malmilla) hakemassa sopivat liittimet ja sopivan pätkän RG-58 koaksiaalikaapelia.

En tiedä varmaksi, mutta saattavat tinata liittimet valmiiksi erillisestä summasta.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Kiitos. Ei ole välineitä. Näemmä Vantaalla kehä 3:n ja Tuusulanvälän kupeessa on myös Partcon myymälä. Pitääpä pistäytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Juu, Partco muutti tuossa kuukausi-pari takaperin Malmilta Vantaalle, olikohan Juurakkokujalle.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Sain tuossa itekki tentit läpi (K-moduuli ja T1-moduuli), niin enään vaan puuttuu Trafilta oman tunnuksen haku.
Oliko vaikeat tentit arx-järjestelmään verrattuna?

Mulla on kumpikin maksettuna, mutta en ole usakaltanut mennä tenttiin :oops:
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Oliko vaikeat tentit arx-järjestelmään verrattuna?

Mulla on kumpikin maksettuna, mutta en ole usakaltanut mennä tenttiin :oops:
Ei se ollut itseaisiassa sen vaikeampi koe, mutta saattaa ehkä vähän jännittää enemmän ja vastaat ensin helpommat kysymykset. Ja kannattaa lukea, mitä kysytään sekä oikea vastaus saattaa olla eri kohdassa. Toimit arxin ohjeiden mukaan koskien koetilannetta eli mitä pitää olla mukana/toimia koetilanteessa.

Sit vaan otat yhteyttä joko jonkun kerhon kautta tai suoraan pätevyystutkijaan ja sovit hänen kanssaan asiasta. Eli hyvin se menee
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Oliko vaikeat tentit arx-järjestelmään verrattuna?

Mulla on kumpikin maksettuna, mutta en ole usakaltanut mennä tenttiin :oops:
Tentit ymmärtääkseni tulostetaan tuolta arx-järjestelmästä. Niitä kannattaa kyllä tehdä harjoituksina ja käydä sitten oikeat ja väärät vastaukset läpi niin tulee tutuksi. Siellä on vähän semmoisia kompakysymyksen tapaisia juttuja. Ja muistaa, että aina on vähintään yksi plussa vastauksissa.

Itse odottelen yhä tunnuksia.:confused: Ja traficom sivuillakin jotain remonttia ollu jo pari viikkoa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Tentit ymmärtääkseni tulostetaan tuolta arx-järjestelmästä. Niitä kannattaa kyllä tehdä harjoituksina ja käydä sitten oikeat ja väärät vastaukset läpi niin tulee tutuksi. Siellä on vähän semmoisia kompakysymyksen tapaisia juttuja. Ja muistaa, että aina on vähintään yksi plussa vastauksissa.

Itse odottelen yhä tunnuksia.:confused: Ja traficom sivuillakin jotain remonttia ollu jo pari viikkoa.
Arxin kautta ne tulostaa juuri ne kokeet ja sinnehän ne tulokset myös ilmaantuvat. Ja mikä tärkein, että hätäliikenneosiossa ei ole liikaa väärin eli maksimissaan 4 väärin tai K-moduuli on hylätty automaattisesti. Ei se auta, jos saa esim. 55, jos on 5 väärin hätäliikenneosiossa.

Riippuu, ootko hakenut omavaltaista tunnusta eli tuossa kestään pidempään ja heti voimaan tuleva tunnus (maksettu heti pois) saa ruveta käyttelemään heti. Vissiin vieläkin huolto menossa, että joutuu vaan odottelemaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Arxin kautta ne tulostaa juuri ne kokeet ja sinnehän ne tulokset myös ilmaantuvat. Ja mikä tärkein, että hätäliikenneosiossa ei ole liikaa väärin eli maksimissaan 4 väärin tai K-moduuli on hylätty automaattisesti. Ei se auta, jos saa esim. 55, jos on 5 väärin hätäliikenneosiossa.

Riippuu, ootko hakenut omavaltaista tunnusta eli tuossa kestään pidempään ja heti voimaan tuleva tunnus (maksettu heti pois) saa ruveta käyttelemään heti. Vissiin vieläkin huolto menossa, että joutuu vaan odottelemaan.
Se haku siellä traficomin sivuilla oli mulle vähän epäselvä. Siellä oli joku heti voimaan tuleva tunnus ja sitten käsittelyä vaativa tunnus. Taisin valita sen käsittelyä vaativan, mutta en kuitenkaan omavalintaista tunnusta. Eikä siitä hausta tullut mitään kuittausta, enkä enää päässyt sinne sivullekkaan. Että vähän jäi mulle epäselväksi. Saattoi olla niin, että tuo traficomin päivitys alkoi juuri tuolla hetkellä. En vaan sitä silloin huomannut.
Juuri äsken tuli srallilta vastaus mun kyselyyn, että mun koepaperit on juuri tullut sinne ja ensi viikolla lähtee traficomille.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Tentit ymmärtääkseni tulostetaan tuolta arx-järjestelmästä. Niitä kannattaa kyllä tehdä harjoituksina ja käydä sitten oikeat ja väärät vastaukset läpi niin tulee tutuksi. Siellä on vähän semmoisia kompakysymyksen tapaisia juttuja. Ja muistaa, että aina on vähintään yksi plussa vastauksissa.

Itse odottelen yhä tunnuksia.:confused: Ja traficom sivuillakin jotain remonttia ollu jo pari viikkoa.
Näyttää vieläkin olevan joka toinen päivä remontissa eli eivät vissiin oo saaneet korjattua kunnolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Näyttää vieläkin olevan joka toinen päivä remontissa eli eivät vissiin oo saaneet korjattua kunnolla.
Joo. Marraskuun 12 tehty tentit, eikä uskalla henkeä pidätellä että jouluksi ehtisi.:mad:

Kuinka paljon porukka käyttelee DMR-ominaisuutta radioamatöörilaitteissa?
Kokemusta ei ole, mutta kun DMR tukari ja 2m tukari on tuossa alle 10 kilsan päässä niin kiinnostaisi kyllä. Olen vähän harkinnut käsikoneen hankintaa ja se voisi olla DMR kone samalla.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Joo. Marraskuun 12 tehty tentit, eikä uskalla henkeä pidätellä että jouluksi ehtisi.:mad:
Muistetaan kauanko niillä kesti noissa ajokorttisysteemeissä saada kuntoon. Mitä ite oon tällä viikolla katsellu, ei voi vieläkään hakea tunnusta

Kokemusta ei ole, mutta kun DMR tukari ja 2m tukari on tuossa alle 10 kilsan päässä niin kiinnostaisi kyllä. Olen vähän harkinnut käsikoneen hankintaa ja se voisi olla DMR kone samalla.
Kun tuo vaikuttaa aika mielenkiintoiselle tekniikalle ja sulla ei ole sillei paha matka tukarille. Mutta suurinosa DMR tukareista toimii vain 434MHz alueella eli tähän on varmaan/varmasti omat syynsä.

FinDMR -verkon säännöt

FinDMR-verkko on yhteydessä Brandmeister-verkkoon, jonka kautta on mahdollisuus pitää radioamatööriyhteyksiä myös ulkomaisten asemien kanssa. Tämän kaltaisen liikennöinnin osalta ovat voimassa Suomen sekä kansainväliset radioamatöörisäännöt.
Että halvoilla välineillä saisi pidettyä ulkomaille helposti yhteyttä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Tuli vielä mieleen kun vuosi alkaa olla lopuillaan, että onkohan tuo asemaluvan vuosimaksu kalenterivuodesta vai tuleeko maksu vuoden välein? Ei huvittaisi turhaan maksaa traficomille, kun palvelukin tuntuu tökkivän.:)
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Tuli vielä mieleen kun vuosi alkaa olla lopuillaan, että onkohan tuo asemaluvan vuosimaksu kalenterivuodesta vai tuleeko maksu vuoden välein? Ei huvittaisi turhaan maksaa traficomille, kun palvelukin tuntuu tökkivän.:)
Jos kalenterivuoden mukaan, niin lupahan kannattaisi hakea vasta 2020 alussa.
 

HCT

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
38
Tuli vielä mieleen kun vuosi alkaa olla lopuillaan, että onkohan tuo asemaluvan vuosimaksu kalenterivuodesta vai tuleeko maksu vuoden välein? Ei huvittaisi turhaan maksaa traficomille, kun palvelukin tuntuu tökkivän.:)
Ei ole kalenterivuosi, kun oma viimeisin laskutuskausi on 1.2.2019-31.1.2020
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Kannattaa maksaa, menee helposti perintään jos unohtuu.

Edit: ai niin, sulla taisi ollakin ekan anominen tms., anyway, vuosittain tulevat laskut kannattaa muistaa maksaa... :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Nyt kuulostaisi olevan auki tuo DMR group 91 (koko maailma) ainakin tuossa Kotkan DRM toistimessa. Hyvä hetki viritellä vastaanottoa. Tosin tuo lienee auki joka lauantai ilta myös. Kellon aikaa en muista.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Liittynyt
04.01.2020
Viestejä
5
Moikka aika uusi näissä PMR446 jutuissa.
mietin että riittääkö jos baofengii ohjelmoi chirpilla kuunteluun vain 16 pääkanavaa,
vai tarviiko olla kaikki kanavat erikseen.

ESIM jos on pääkanava2 ja alikanava7 niin kuuluuko/lähettääkö se pelkällä 16kanavan paketilla?
Laitoin liitteet csv tiedostoina Driveen ja ne aukeaa myös chirpilla.
Luureina on BF-UV9R Plus ja BF-UVB2 Plus

https://drive.google.com/open?id=14sqn8VBTg4XxpSFdMBYOyBSjawvjdxA4
https://drive.google.com/open?id=1gl3J2Qa49sPSsNoMiWs98MBmknPTjA8P
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tää on tätä, kun hommataan halvinta mitä löydetään ja onkohan säädetty tasot suunnilleen täysille? Ja hyvässä lykyssä toimii oikein sen just takuuajan sekä eikä yhtään pidempään kunnolla.
Espanjalainen vahvistin viittaa melko vahvasti Televesin suuntaan, eikä ne nyt kuitenkaan mitään halvimpia laitteita ole.

Eikä ole säädetty liian kovallekaan, kun kerran TV toiminut ihan normaalisti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
625
Moikka aika uusi näissä PMR446 jutuissa.
mietin että riittääkö jos baofengii ohjelmoi chirpilla kuunteluun vain 16 pääkanavaa,
vai tarviiko olla kaikki kanavat erikseen.

ESIM jos on pääkanava2 ja alikanava7 niin kuuluuko se pelkällä 16kanavan paketilla?
Laitoin liitteet csv tiedostoina Driveen ja ne aukeaa myös chirpilla.
Luureina on BF-UV9R Plus ja BF-UVB2 Plus

https://drive.google.com/open?id=14sqn8VBTg4XxpSFdMBYOyBSjawvjdxA4
https://drive.google.com/open?id=1gl3J2Qa49sPSsNoMiWs98MBmknPTjA8P
Mun ymmärtääkseni kuuntelu onnistuu pelkästään pääkanavilla, mutta lähetys vaatii sen alikanavan liipaisimen ohjelmoinnin, jotta voi keskustella alikanavia käyttäen.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Espanjalainen vahvistin viittaa melko vahvasti Televesin suuntaan, eikä ne nyt kuitenkaan mitään halvimpia laitteita ole.

Eikä ole säädetty liian kovallekaan, kun kerran TV toiminut ihan normaalisti.
Sen verran, että antennivahvistin on/olisi Alcad AM-397
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
64
Tunsin pientä nostalgiaa. 2000 luvun alussa tuli veivattua pakettiradiolla hulluudenkiilto silmissä. Autosuunnistus tuli myös tutuksi samoiten kuin pmr puhelimet kun olivat uusia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 360
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom