Radiaattorin sijoittelu koteloon

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 875
Ei löytynyt pikahaulla vastaavaa topsua. Nykyään noi AIO nestejäähyt on niin yleisiä, että moni joutunee asiaa pohtimaan. Tänne voisi keräillä erilaisia yhdistelmiä, esim pelkän prossun nestekierto, pelkän näyttiksen nestekierto, molemmat omissa loopeissaan tjsp.

Itse jäähdyttelen kellotettua prossua front mount radilla. Valitsin näin, kokeellisesti. Näyttiksenä ollut 970 ja tilalle tulossa 1070. Nykynäyttikset tuntuvat pysyvän alle 80 asteessa vaikka pelatessa rullaa myös prossu ja radin läpi koteloon tulee lämmintä ilmaa. Rasituksessa tuo radin neste lämpenee sinne 45 asteen kieppeille. Tällöin koteloon tuleva ilma on väkisinkin alle tuon, vaikka olisikin lähellä. Näyttis taas lämpenee tästä verrattuna siihen, että prossu on ilmalla, joku 5 astetta. Toisin päin prossu ottaisi liikaa lämpöjä, koska näyttis ei ole blower style ja prossu kyykkää suhteessa pahemmin, joten kompromissi itselläni on tämä. Näyttis idlessä on n. 40 astetta, prossua rasitettaessa testeillä, joten radin läpi tuleva ilma on luultavasti tätä luokkaa, koska näyttis on passiivisena.

Muiden mielipiteet ja ratkaisut kiinnostavat myös. Itseäni on alkanut kiinnostelemaan 2 radin looppi joustavilla putkilla, että kamojen irrottelu on helppoa tarvittaessa.
 
Kamojen irrottelu on helppoa kun on hyvin suunniteltu customloop. Ei se parituntia vuodessa ole aikana mitään, kun vähän tietää mitä tekee. Vai miten usein sitä rautaa pitää vaihtaa kun eihän sitä nyt paljon sen enempää julkastakkaan :)
 
Ei löytynyt pikahaulla vastaavaa topsua. Nykyään noi AIO nestejäähyt on niin yleisiä, että moni joutunee asiaa pohtimaan. Tänne voisi keräillä erilaisia yhdistelmiä, esim pelkän prossun nestekierto, pelkän näyttiksen nestekierto, molemmat omissa loopeissaan tjsp.

Itse jäähdyttelen kellotettua prossua front mount radilla. Valitsin näin, kokeellisesti. Näyttiksenä ollut 970 ja tilalle tulossa 1070. Nykynäyttikset tuntuvat pysyvän alle 80 asteessa vaikka pelatessa rullaa myös prossu ja radin läpi koteloon tulee lämmintä ilmaa. Rasituksessa tuo radin neste lämpenee sinne 45 asteen kieppeille. Tällöin koteloon tuleva ilma on väkisinkin alle tuon, vaikka olisikin lähellä. Näyttis taas lämpenee tästä verrattuna siihen, että prossu on ilmalla, joku 5 astetta. Toisin päin prossu ottaisi liikaa lämpöjä, koska näyttis ei ole blower style ja prossu kyykkää suhteessa pahemmin, joten kompromissi itselläni on tämä. Näyttis idlessä on n. 40 astetta, prossua rasitettaessa testeillä, joten radin läpi tuleva ilma on luultavasti tätä luokkaa, koska näyttis on passiivisena.

Muiden mielipiteet ja ratkaisut kiinnostavat myös. Itseäni on alkanut kiinnostelemaan 2 radin looppi joustavilla putkilla, että kamojen irrottelu on helppoa tarvittaessa.

Radin läpi liikkuva ilma ei todellakaan ole lähellekkään sen radin lämpöistä. Ilma on huono lämmönjohdin, ilmaa käytetään esim. ikkunoissa (monta kerrosta lasia) eristeenä. 'Ulostullessaan' radista hyvä jos muutaman asteen lämpimämpää mitä ympäröivä ilma. Kovassa rasituksessa se radi lämpenee kyllä, mutta ilma joka siitä tulee läpi ei edelleenkään lämpene kuin sen pari astetta ympäröivää ilmaa lämpimämmäksi. Koska ilma johtaa huonosti lämpöä ja se ilma liikkuu aika helvetin vikkelään sen radin läpi jos sitä puhkutaan tommosta normaalia "500-800rpm" jollain normaalilla painetuottosella puhaltimella. Jos ilma johtaisi hyvin lämpöä, sitä ei tarvitsisi useiden tuuletinten voimin lappaa kuutio kaupalla sen radin läpi ;) Eli tässä kannattaa mieltää homma niin että sulla on CPU jota jäähdytät vedellä, jota jäähdytät ilmalla. Ja koska veden lämmönjohtavuus on paljon parempi mitä ilmalla (yleensäkkin nesteet johtaa paremmin lämpöä kö kaasut), niin sitä enemmän sitä ilmaa tarttet kun siihen ei meinaa se saatanan lämpö siirtyä sitten millään.

Esimerkiksi veden lämmönjohtavuus on 0,6 W/m∙K ja lämpökapasiteetti 4,18 kJ/kg, kun ilman lämmönjohtavuus on yli 20 kertaa ja lämpökapasiteetti neljä kertaa heikompi 1,01 kJ/kg. (muropaketin kellotusopas http://muropaketti.com/artikkelit/y...ontuotto-jaahdytys-kayttojannite-ja-riskit/4/).

Suurempimerkitys pienessä kotelossa voi rueta olemaan jo sillä, että jos radi on alimitoitettu ja *säteilee* lämpöä vaikka 80'C niin se lämpösäteily lämmittää enemmän niitä komponentteja kuin se ilma mitä radin läpi tulee ;)

Eli jos puhaltelet radin läpi koteloon niin oletettavasti, näin perstuntuma-mutulla, sun näyttis tulee käymään sen noin kaksi-kolme astetta lämpimämpänä (täydessä rasituksessa) mitä jos se sais ilmansa ilman CPU-radia välissä. Eli käytännön merkitys: nolla.



 
Käytännön merkitys ei ole nolla. Nestejäähdytyksen perus idea on olla tehokas sekä hiljainen. Nesteellä jäähdyttäminen taas on tehokkaampaa, koska em väittämä ilmasta on oikein ja "ilmacoolereilla se pinta-ala on rajallinen". Nestettä taas voidaan jäähdyttää paljon rajattomammalla pinta-alalla. Ongelma näissä lootaa lämmittävissä setupeissa ei ole se, etteikö se toimisi kovassa rasituksessa vaan heikossa rasituksessa. Sillon se ilman lämpötila pääsee nousemaan kotelossa helposti lähelle nesteen lämpötilaa. Koska hyvä looppi on hiljainen varsinkin idlessä ja pienellä kuormalla tälläinen muuten tehokkaampi järjestely kusee omille kintuilleen.

Hyviä puolia pushissa on juurikin teho ja ylipaine joka helpottaa puhtaana pitämistä. Huonoja puolia taas tuo pienten kierrosten lootan lämmitys, varsinkin kun koko tietokone ei ole nesteellä jäähdytetty, jollon tuolla ei olisi ns mitään merkitystä.

Faktaa siitä, minkälämpöistä ilmaa kennon läpi tulee milläkin kuormalla ja rpm:llä voi katsella esim tästä =
http://skinneelabs.com/hwlabs-gtx-360-radiator-review-data-supplement/3/

esim. 800rpm - 25 asteesta 39 asteeseen 400w kuormalla, tosin kellotettu pelkkä cpu ei yllä kun ~150W kuormalle, mutta nesteen lämpötilaa lähenee silti.

Mututuntumat perustuu omiin kokemuksiin ja mitattuihin datoihin martinin yms skinneen toimesta... Ei noi AIO roiskeet muutenkaan ole noilla vähintään "mid to high" rpm tuulettimilla mistään kotosin joten esim AP-15 tai vastaavat on vaihdettava paikalle jos hyvän tai siedettävän lopputuloksen haluaa laittaa kennon sitten imemään tai puhaltamaan.
 
Juu ei tulisi mieleenkään laittaa omaa konetta puskemaan max 600W kuormaa kotelon sisään. Idlessä 360 kenno hiljaisilla push/pull tuulareilla pitää koneen erittäin hiljaisena eikä myöskään kärvennä muita komponentteja. Sitten kun aletaan tuota 600W kuormaa puskea niin kyllähän se on pakosti kierroksia nostettava, jolloin kotelosta ulos puhaltaminen on järkevää.
Toki sisään puhaltamalla saisi cpu/gpu asteen pari viileämmäksi, mutta samalla kärventäisi kaikkia muitakin komponentteja. Idelssä taas aste pari sinne tänne ei vaikuta mitään cpu/gpu:lla. Mutta se todella hitaasti liikkuva kuuma ilma kotelon sisälle nostaisi kyllä muiden osien lämpöjä varmaan 10 astetta. Turhaa konkkien yms. kuumentamista.

Jos siis ulos puhaltavalla conffilla saat riittävän viileäksi cpu/gpu niin ilman muuta puhallus ulos. Jos taas prossussa on paskat tahnat(™ Intel) niin silloin toki halutaan ne viimeisetkin asteet pois piiriltä. Silloin voidaan miettiä sisään puhaltamistakin.

Idlessä, kun kone vie 200W töpselistä, pyörii tuulettimet noin 500rpm. Tuulareita on 6kpl kennolla ja pari muualla. Kuinkahan paljon tämän koneen sisälämmöt nousisi jos vaihtaisin puhalluksen sisään.

Perus rasitus, noin 500W töpselistä, pyörii tuularit noin 1000rpm. Tuolla nopeudella tuularit ei vielä kauheasti metelöi, mutta pitää koneen riittävän viileänä. Myös sisälämmöt tippuu kun ilmankierto tehostuu. Sisään puhaltavalla saisi varmaan parit asteet pois cpu/gpu:lta, mutta kuinka paljon kuumemmiksi piirisarjat/muistit/yms. nousisikaan? En halua edes ajatella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 655
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom