Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

Viime viestejä lukiessa mietin että onko Asus Prime OC mallissa jotain tollasia tyyppivikoja kun on halpamalli, kokemuksia? Ollut kyllä erittäin tyytyväinen ja kun sain 679€ hintaan korottomalla osamaksulla ja itse en ole huomannut mitään ongelmaa. Kuinkahan esim. virransyöttö ja sen lämmöt kun jäähykin heikompi?
On tuo ihan jees jäähdytin kunhan ei saa vaa viallista korttia. Ainakin rtx 5080 prime versio tosta on hyvä kun kaverille ostin tollasseen, mutta ei noita voi suoraan verratana kun tossa rtx 5080 versiossa on kai vähän isompi toi jäähy.

1786203666392.png

Linuxin kernel 7.1.6 aiheuttaa sattumanvaraisia artifakteja 9070 -sarjalaisilla. Ihan vaan jotta joku ei pelästy turhaan.

Samalla hinnalla oli kesäkuussa. Mutta siinä mielessä kyllä hyvä että tässä 2kk aikana on ollut hinnannousuja yleisemmin, ja että on nyt gigabyten perusmallin jälkeen halvin 9070 XT. Kesäkuussa puolestaan oli useita alle 700e kortteja vielä, ja Prime oli 620€, nyt vajaa 800€... Joka vielä 9070 XT:n hankintaa miettii niin ostohousut jalkaan

Samalla hinnalla oli kesäkuussa. Mutta siinä mielessä kyllä hyvä että tässä 2kk aikana on ollut hinnannousuja yleisemmin, ja että on nyt gigabyten perusmallin jälkeen halvin 9070 XT. Kesäkuussa puolestaan oli useita alle 700e kortteja vielä, ja Prime oli 620€, nyt vajaa 800€... Joka vielä 9070 XT:n hankintaa miettii niin ostohousut jalkaan
Niin oli mutta sillon hinnat olivat "pohjissa". Nyt on hinnankorotus vasta alkanut ja hinnat hilautuvat sinne tonnin kieppeille 9070 XT malleilla.

Onkohan normaalia AMD korteille että bordeless moodissa tulee microshutteria älyttömästi? Tuo häviää aikalailla kokonaan kun vaihtaa fullscreeniin.
Kortti on Asus Prime RX 9079XT ja eyefinity on käytössä kun ajosimulaattori hommissä on ko. kortti käytössä.
Tämä ilmiö esiintyy kaikissa ajopeleissä mitä on nyt asennettuna.

En ole itse huomannut tuollaista ongelmaa peleissä mitä olen pelaillut viime aikoina (WoW, Overwatch, Palworld, Satisfactory nyt ainakin). Eyefinity e tosin ole käytössä. Tapahtuuko tuota ilman sitä?

Onkohan normaalia AMD korteille että bordeless moodissa tulee microshutteria älyttömästi? Tuo häviää aikalailla kokonaan kun vaihtaa fullscreeniin.
Kortti on Asus Prime RX 9079XT ja eyefinity on käytössä kun ajosimulaattori hommissä on ko. kortti käytössä.
Itsellä oli myös vähän vastaavaa pientä julkaisuajan 9070xt:llä, kun oli useampi näyttö. Mutta ajan ja näyttiksien vaihdon myötä kun tuli uudestaa 9070xt, niin oli enää vain 1 näyttö jäänyt käyttöön ja tällä ei ole ollut mitään ongelmia. Uskoisin siis että moninäyttöjuttu tekee vähän häröilyjä edelleen. Sitä en uskalla arvata onko se itsessään eyefinity vai se että on vain useampi näyttö. Mutta itselläni muistelen, että ongelmia olisi ollut vain 2 näytössä. Sen enempää en asiaa tosin analysoinutkaan -valtaosalla radeon miehistä vaan tuntui olevan mielipide että kyllä se toimii ja vika on katsojan silmissä :rofl:
>> Oli minulla vanha windows asennuskin, niin ihan mahdollista että vika oli ihan asennuksessakin -nykyään on eri versio windowsista (vaihdoin 11 PRO -> 11 IoT enterprise)

Edit. Mutta kokeile nyt ainakin tyhjentää kaikki temp, prefetch yms cachet koneelta, tuoreet ajurit ja shaderit uudelleen. Josko kuitenkin on jokin sellainen vain

Onko kaikki kolme näyttöä samalla virkistystaajuudella desktopilla? Varmaan aika oleellista borderless modessa jos ajellaan eyefinityä.

Tuleeko borderlessissa mitään stutterointia jos peli pyörii yhdellä näytöllä, vaikka muuten olisi kakkos ja kolmosnäytöt käytössä ja desktopilla?

Tapahtuuko tuota ilman sitä?
Muistelisin että ei erityisesti olisi shutteroinut kun oli eyefinity pois päältä ja normaalisti vain laajennettuna oli noi kolme näyttöä. Mutta sitten taisi olla joku peli (Automobilista 2 ehkä?) joka ei oikein suostunut toimiaan ilman eyefinityä. Toki tästä on aikaa ja ajurit on monesti jo päivittynyt.
Edit. Mutta kokeile nyt ainakin tyhjentää kaikki temp, prefetch yms cachet koneelta, tuoreet ajurit ja shaderit uudelleen. Josko kuitenkin on jokin sellainen vain
Joo, tätä pitää kokeilla.
Onko kaikki kolme näyttöä samalla virkistystaajuudella desktopilla? Varmaan aika oleellista borderless modessa jos ajellaan eyefinityä.
Eyefinity kun on päällä niin kaikki kolme näyttöähän tulee "yhdeksi" ja näin ollen virkistystaajuus PITÄSI olla sama kaikissa, mutta pitää tarkistella tämä vielä.
Tuleeko borderlessissa mitään stutterointia jos peli pyörii yhdellä näytöllä, vaikka muuten olisi kakkos ja kolmosnäytöt käytössä ja desktopilla?
Tätäpä ei ole tullutkaan kokeiltua.

Linuxin kernel 7.1.6 aiheuttaa sattumanvaraisia artifakteja 9070 -sarjalaisilla. Ihan vaan jotta joku ei pelästy turhaan.
Juuri päivitinkin 7.1.5 → 7.1.7 ja ihmettelin, että mitäs hemmettiä... Mesa päivittyi samalla versioon 26.1.6, joten sitäkin epäilin. Jospa 7.1.8 korjaisi. 🤔

Mulla on 7.1.6 kernel ja mesa 26.1.6 käytössä enkä ole huomannu mitään grafiikka virheitä 9070xt:llä CachyOS:ssa. En tiedä onko vaikutusta kun minulla on amdgpu ppfeaturemask=0xFFFD7FFF käytössä.

Mulla on 7.1.6 kernel ja mesa 26.1.6 käytössä enkä ole huomannu mitään grafiikka virheitä 9070xt:llä CachyOS:ssa. En tiedä onko vaikutusta kun minulla on amdgpu ppfeaturemask=0xFFFD7FFF käytössä.
Itsellä ei ole tuota featuremaskia asetettuna, mutta en tiedä liittyykö ongelmaan. Ainakin Fedoran puolella tästä on laajemminkin keskustelua, ja ilmeisesti 7.1.8 korjaa: Graphical issues on AMD after kernel update to 7.1.6

EDIT: 7.1.8 tulikin jo Fedoraan yleiseen jakoon. Asensin ja ei näyttäisi enää glitchailevan grafiikat. 👍

Viimeksi muokattu:
Äh.. Vaihdoin ASUS TUF 4070 Ti Super -> ASUS TUF 9070 XT.

Sain vaan satunnaista kaatuilua yön aikana, joka loppui, kun laitoin uudet ajurit valitsemalla "Tehdasasetusten palautus" valikosta. Sitten taas eilen Windows asensi päivityksiä ja kone oli samassa tutussa tilassa: ei kuvaa aamulla. Sitten piti mennä töihin.

Pitäisiköhän jyrätä vanhat ajurit DDU:lla? Tai jopa asentaa Windows uusiksi?

Ongelma on siis, että pari kertaa viikossa kone ei anna kuvaa ruudulle. C-statet on pois päältä. Myös S-sleepmodet.

(Toinen ongelma on , että välillä toistettaessa videota se antaa jotain vikaa, pätkii hetken, korjaa itse itsensä ja jatkaa siitä normaalisti)

--

Ja näitä siis ei tule joka päivä, mutta sen verran ärsyttää, että jotain voisi tehdä:
1786535989901.png

..ja olen satavarma, että johtuu näytönohjaimesta, kun tämä lähti täydestä kympistä vaihdossa.
..mutta aina ennen kaatumisia näyttää Windows asentaneen jotain päivityksiä..

Sain vaan satunnaista kaatuilua yön aikana, joka loppui, kun laitoin uudet ajurit valitsemalla "Tehdasasetusten palautus" valikosta. Sitten taas eilen Windows asensi päivityksiä ja kone oli samassa tutussa tilassa: ei kuvaa aamulla. Sitten piti mennä töihin.

Ongelma on siis, että pari kertaa viikossa kone ei anna kuvaa ruudulle. C-statet on pois päältä. Myös S-sleepmodet.

(Toinen ongelma on , että välillä toistettaessa videota se antaa jotain vikaa, pätkii hetken, korjaa itse itsensä ja jatkaa siitä normaalisti)

--

Ja näitä siis ei tule joka päivä, mutta sen verran ärsyttää, että jotain voisi tehdä:
1786535989901.png

..ja olen satavarma, että johtuu näytönohjaimesta, kun tämä lähti täydestä kympistä vaihdossa.
Ettei vain tuo windows update asenna jotain vanhoja ajureita automaattisesti. Itsellä 9070 XT:n kanssa oli sitä ongelmaa että windows update asensi aina uusien ajurien päälle jonkun vanhan version automaattisesti ja se piti manuaalisesti estää.

Ettei vain tuo windows update asenna jotain vanhoja ajureita automaattisesti. Itsellä 9070 XT:n kanssa oli sitä ongelmaa että windows update asensi aina uusien ajurien päälle jonkun vanhan version automaattisesti ja se piti manuaalisesti estää.

Kiitos! Katson tätä. Senhän voi DDU:sta säätää.

Tosiaan voisi DDU:lla poistaa myös AMD:n ajurit. Tässä oli pieni väli, ennenkuin sain 9070 XT:n kaverilta, niin sen ajan vedin RX 6600:lla. Tämän takia voi olla jämiä niistä vanhoista ajureista.
(ja nuo keltaiset kolmiot on, kun Windows Update säätää jotain päivitystä ainakin viikon)

--

Nvidialla vaan näitä ongelmia ei ollut. Ei ole tarkoitus väitellä NVIDIA/AMD, mutta koneeni oli vakaampi sen 4070 TiSu:n kanssa.

windows 11 näyttää nykyään näin ja ollu sama ongelma itelläki 7800xt aikaan

Näyttökuva 2026-08-12 151328.png

Kiitos! Katson tätä. Senhän voi DDU:sta säätää.

Tosiaan voisi DDU:lla poistaa myös AMD:n ajurit. Tässä oli pieni väli, ennenkuin sain 9070 XT:n kaverilta, niin sen ajan vedin RX 6600:lla. Tämän takia voi olla jämiä niistä vanhoista ajureista.
(ja nuo keltaiset kolmiot on, kun Windows Update säätää jotain päivitystä ainakin viikon)

--

Nvidialla vaan näitä ongelmia ei ollut. Ei ole tarkoitus väitellä NVIDIA/AMD, mutta koneeni oli vakaampi sen 4070 TiSu:n kanssa.
Edit Group Policystä saa myös
Computer Configuration
> Administrative Templates
> > Windows Components
> > > Windows Update
> > > > Manage updates offered from Windows Update
ja sieltä "Do not include drivers with Windows Updates" tilaan enabled. Tämä voi olla hyvä tarkistaa vaikka DDU:lla laittaisikin täpän. Muistaakseni itsellä ei DDU:n täppä vaikuttanut tuohon asetukseen, mutta saatan muistaa väärin

--

1786535989901.png

Itsellä oli vastaavia ongelmia kun vaihdoin nVidia:sta AMD:n lappuun, jäätyilyä, ym. Tuppaa asentamaan itsestään ajurit, varsinkin kun latasin vasta sen jälkeen ajurit kun uusi kortti oli jo paikallaan.

Kannattaa lataa ajurit valmiiksi, pyöräyttää DDU koneessa/poistaa kaikki vanhat ajurit ja vasta sen jälkeen ottaa vanha kortti irti, uusi kortti paikalle ja sitten uusien ajurien asennusta. Ja A'vot kaikki toimii.

Olisi ilmeisesti 9070xt hinta nousemassa 20% ja muut 9000 sarjan näyttikset kanssa nousee jonkin verran. Uutisen mukaan noin parissa viikossa näkyy täällä kanssa hinnan nousu.

Taitaapi itsellä käydä niin, että gigantin tarjous tuffi jää käyttöön itselle ja 5080 Aorus master lähtee myyntiin. Itsellä ei kuitenkaan nvidian "ominaisuuksille" ole käyttöä ja noiden 5080 korttien hinnat alkavat lähestyä 2000€, kun vain viimeiset tarjouserät myyvät loppuun. Eli ainakin omat luulisi saavan tuosta takaisin, eikä 5080 tuoma 10% suorituskykylisä sekä path tracing ei olen sen arvoisia juttuja että pitäisin tuplasti kalliimman kortin.

Taitaapi itsellä käydä niin, että gigantin tarjous tuffi jää käyttöön itselle ja 5080 Aorus master lähtee myyntiin. Itsellä ei kuitenkaan nvidian "ominaisuuksille" ole käyttöä ja noiden 5080 korttien hinnat alkavat lähestyä 2000€, kun vain viimeiset tarjouserät myyvät loppuun. Eli ainakin omat luulisi saavan tuosta takaisin, eikä 5080 tuoma 10% suorituskykylisä sekä path tracing ei olen sen arvoisia juttuja että pitäisin tuplasti kalliimman kortin.
Kyllähän nämä 9070xt on tosi hyviä kortteja tuohon 650e tuntumaan mihin näitä on saanut ja itsekkin tuossa mietin 5080, mutta eipä ole järkeä maksaa tuplat, että saa sen 15% paremman suorituskyvyn.

Itsellä ollut myös tuffeli käytössä nyt muutaman kuukauden. Hyvin toiminut ja ei nvidiaa ikävä, kun ei tarvetta sen ominaisuuksille. Käy hiljaisena, kun jäähy sen verran hyvä.

Miten te ootte säätäny 9070xt?

Laitoin -20% power limitin ja -50mw undervoltin.

Lämmöt on hotspot noin 70c ja muute 50c sen jälkee kun laitoin fan curvea vähän pienemälle. Voisi olla ehkä vielä hiljaisempi mutta kannattaakohan se

Tässä nyt omat mitkä olleet käytössä kohtuu pitkään. Tietysti säädöt riippuvat yksilöstä.
1786682541380.png

Haha , taas menee meillä ihan linjassa korttien puljaus 🤣 tilasin itsekin tuffi 9070xt 730€ hinnalla. Harmi että arvoin liian kauan ja toimitus menee tuonne kk päähän. Astraalin jo möin pois. Toisaalta en ole viimeisen 2kk aikana ehtinyt juurikaan koko tietokoneeseen koskea, niin kuhan talveksi on joku kortti että saa Pum Pum pelejä välillä kokeilla kun aikaa enempi. Laskeskelin itekki että miksi maksaa muutamasta hassusta fps:tä melkein tupla hinta tällä pelailu määrällä. Path ja Ray tracing kun ei itselle merkkaa juuri mitään.

Lämmöt on hotspot noin 70c ja muute 50c sen jälkee kun laitoin fan curvea vähän pienemälle. Voisi olla ehkä vielä hiljaisempi mutta kannattaakohan se
Tykkäsin pitää -30% power limittiä ihan mielenrauhan takia, kun tosi minimaalisesti vaikutti fps.
Muistit nyt ainakin kannattaa laittaa 2700Mhz ja fast timing.

Haha , taas menee meillä ihan linjassa korttien puljaus 🤣 tilasin itsekin tuffi 9070xt 730€ hinnalla. Harmi että arvoin liian kauan ja toimitus menee tuonne kk päähän. Astraalin jo möin pois. Toisaalta en ole viimeisen 2kk aikana ehtinyt juurikaan koko tietokoneeseen koskea, niin kuhan talveksi on joku kortti että saa Pum Pum pelejä välillä kokeilla kun aikaa enempi. Laskeskelin itekki että miksi maksaa muutamasta hassusta fps:tä melkein tupla hinta tällä pelailu määrällä. Path ja Ray tracing kun ei itselle merkkaa juuri mitään.
Haha, itsellä myös aika kortilla on peliaika, kun 1v taaperon kanssa menee isoin osa ajasta arjessa.
Ja edelleen sama homma kuin aikaisemminkin, että 9070 XT:llä saa pitää samat grafiikka-asetukset kuin 5080:lla, mutta fps joissain peleissä se 10-15% alhaisenpi. Se mitä tulee tuohon path tracingiin, niin ei kovin montaa sitä tukevaa peliä ole, ja muutenkin sen kanssa on vähän saanut etsimällä etsiä niitä efektejä ja eroja.

Haha, itsellä myös aika kortilla on peliaika, kun 1v taaperon kanssa menee isoin osa ajasta arjessa.
Ja edelleen sama homma kuin aikaisemminkin, että 9070 XT:llä saa pitää samat grafiikka-asetukset kuin 5080:lla, mutta fps joissain peleissä se 10-15% alhaisenpi. Se mitä tulee tuohon path tracingiin, niin ei kovin montaa sitä tukevaa peliä ole, ja muutenkin sen kanssa on vähän saanut etsimällä etsiä niitä efektejä ja eroja.
Jep, ja myös amd suosivia pelejä löytyy. Olikohan esim ghost of Tsushima, että 9070xt antoi vähintään samat jossei paremmatkin fps mitä 5080. Myös suurin osa pelailuista itsellä Battlefield 6, jossa ero mitätön samoilla asetuksilla.
Täältä jossain keskustelussa joskus luin, kun väännettiin cb2077 pelistä, kuinka ilman path tracingiä "graffat menee ihan paskaksi". Oon vissiin sen verran puusilmä, että en kyllä ihan hirveitä eroja löydä minäkään.

Mikäs malli sulla on? Mulla näyttää tältä (fan curvesta en ottais mallia ja hei siitäkin saatte vinkata). Pitäisin kyllä powerlimitin vähintään nollassa, sitten kun siirryn raskaampiin peleihin niin laitan sen 5-10%. Alivoltit mulla oli vakaat -65mv mutta laitoin sit varuuksi -55mv niin on varmasti vakaa. Lämmöt on mulla pirun hyvät kun samsungin muisteilla, hotspottikin maks 83c peleissä, melusta en niin välitä enemmän tehoista.

Näyttökuva 2026-08-14 090036.png

Tässä omat "Battlefield 6" -vakaat asetukset XFX Mercury kortilla. Muissa peleissä pystyy pitämään -60 - -80mV sekä Frequency offset 0MHz mutta bäfä on kranttu.

1786687575227.png

Mikäs malli sulla on? Mulla näyttää tältä (fan curvesta en ottais mallia ja hei siitäkin saatte vinkata). Pitäisin kyllä powerlimitin vähintään nollassa, sitten kun siirryn raskaampiin peleihin niin laitan sen 5-10%. Alivoltit mulla oli vakaat -65mv mutta laitoin sit varuuksi -55mv niin on varmasti vakaa. Lämmöt on mulla pirun hyvät kun samsungin muisteilla, hotspottikin maks 83c peleissä, melusta en niin välitä enemmän tehoista.

Näyttökuva 2026-08-14 090036.png
asus prime oc

Onko sulla muuten @Dark82 jo tuo tuffi ajossa? Kiinnostaa miten tuo kulkee. Eikö tuossa oo kuitenkin samat 365w tehorajat kun nitro+. Lämmöissä tuon ei pitäis hävitä yhtään nitro+ ilmeisesti.

Tässä omat "Battlefield 6" -vakaat asetukset XFX Mercury kortilla. Muissa peleissä pystyy pitämään -60 - -80mV sekä Frequency offset 0MHz mutta bäfä on kranttu.
Itellä tuntui bf6 kaatuvan virheilmoitukseen millä tahansa säädöillä ja kuulemma nvidialla tekee samaa. Nyt tosin ei hetkeen voipi olla korjattukin.

Edit Group Policystä saa myös
Computer Configuration
> Administrative Templates
> > Windows Components
> > > Windows Update
> > > > Manage updates offered from Windows Update
ja sieltä "Do not include drivers with Windows Updates" tilaan enabled. Tämä voi olla hyvä tarkistaa vaikka DDU:lla laittaisikin täpän. Muistaakseni itsellä ei DDU:n täppä vaikuttanut tuohon asetukseen, mutta saatan muistaa väärin

Tuli LiveKernelEvent illalla 2 päivää sitten.

Tein tämän , ja otin kaikki ajurit pois ("All Drivers") DDU:lla safe modessa. Sitten asensin AMD:n uusimmat ajurit uusiksi. Ja AMD:n softatkin se oli poistanut. Nyt on toiminut melkein kaksi päivää ilman mitään ongelmaa.

Näyttäisi siis ratkenneen minun ongelmat. En kyllä vielä ole kerinnyt pelejä pelaamaan, kun on ollut kiireitä ja töitä - mutta ehkä parin tunnin päästä :)

Tulin vaan kiittämään teitä hyvistä neuvoista , myös @Dark82 , @Varjoissa +muut, kiitos hyvistä ehdotuksista.

Tuli LiveKernelEvent illalla 2 päivää sitten.

Tein tämän , ja otin kaikki ajurit pois ("All Drivers") DDU:lla safe modessa. Sitten asensin AMD:n uusimmat ajurit uusiksi. Ja AMD:n softatkin se oli poistanut. Nyt on toiminut melkein kaksi päivää ilman mitään ongelmaa.

Näyttäisi siis ratkenneen minun ongelmat. En kyllä vielä ole kerinnyt pelejä pelaamaan, kun on ollut kiireitä ja töitä - mutta ehkä parin tunnin päästä :)

Tulin vaan kiittämään teitä hyvistä neuvoista , myös @Dark82 , @Varjoissa +muut, kiitos hyvistä ehdotuksista.
DDU sekä AMD Cleanup Utilityllä kun ottaa myös piirisarjan ajurit pois ja ajaa molemmat uudelleen niin parantavat lähes kaiken. Sitäkin kannattaa kokeilla, jos ongelmat ei ratkea – Mutta hyvä kuulla, että auttoi.:thumbsup:

DDU sekä AMD Cleanup Utilityllä kun ottaa myös piirisarjan ajurit pois ja ajaa molemmat uudelleen niin parantavat lähes kaiken. Sitäkin kannattaa kokeilla, jos ongelmat ei ratkea – Mutta hyvä kuulla, että auttoi.:thumbsup:
Ja Wintoosan tietäen, aina välillä kannattaa vetää tämä iänikuinen rimpsu läpi ;)

• Tykkää
Reactions: jml
uli LiveKernelEvent illalla 2 päivää sitten.

Itselläni event logiin tuli todella paljon muistaakseni livekernelevent 141 ilmoituksia. Mitään näkyviä ongelmia ei juurikaan ollut, hyvin harvoin ajuri saattoi kaatua ja käynnistyä uudelleen kun näyttö heräsi tai jos selaimessa oli jotain videota pyörimässä. En koskaan jaksanut selvittää mistä nuo johtui sen enempää, puhdas DDU tuli ajettua mutte siihen se jäi.

Työpöytäkäytössä -30% ja vakiona muuten kaikki, pelatessa kaksi eri säätöä -40mv ja -10% joka on sama kuin 0mv ja 0%
sekä sitten toinen kokeilussa ollut -50mv ja olikohan -20% tosin tällä yksi peli tuntui että kaatui 2..3h välein ja -40mv ei tehnyt sitä joten siksi vain kokeilu.

Lämmöt yleensä pelatessa muistaakseni joku 50-63c, hospot riipuen tuuleetimien nopeudesta jotain 70..77c muistaakseni ja vram. en muista ulkoa mutta olisiko ollut jotain 80..85c välillä

Kaikista pienikokosin 9070xt Power Color Reaper malli kyseessä

• Tykkää
Reactions: jml

Statistiikka

Viestiketjuista
314 722
Jäsenet
84 883
Uusin jäsen
TLSIO

Hinta.fi

Back