Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

Kumma juttu, että mulla ollut Taichi kävi varsin viileänä nimenomaan pystyssä.. AI:ko "kertoi" ettei heatpipet toimisi pystyssä? Kannattaa tutustua kapillaari-ilmiöön.
Ei AI luin jostain palstalta, että joku ihmetteli samaa ja siellä keskustelussa toivat tätä esiin. No itellä auttoi toi vaakataso. Lämmöt tippu ja toki vähän ilmavampi nyt muutenkin, mutta oli entisessä kotelossa myös hyvä kierto ilmalla.

Onko muilla ongelmia MCT:n ostamisen kanssa? Microsoft storessa aukee ikkuna, mikä lataa loputtomiin jotain. Kaikenmaailman microsoft store resetit, maksutavan valinnat yms koitettu tuloksetta. CTT:llä karsittu windows, että onkohan tuolta jokin microsoft storelle tärkeä prosessi jäänyt nukkumaan tms?

Lämpimien kesäpäivien varalle tuli tehtyä tuollainen virransäästöprofiili ja testasin, miten se vertautuu muihin vaihtoehtoihin suorituskyvyn ja virrankulutuksen osalta.

Testinä Wreckfest 2 jonka FPS on rajoitettu näytön maksiimiin 200FPS:ään, jolla sitä tulee pelattua.
Parhaat laatuasetukset QHD resoluutiolla ja FSR 4.1 skaalaus käytössä.
Ratana Scrapyard Figure 8, joka pyörii siellä rajoilla, joskus yli ja joskus ali.

Käytännön testi siis miten omassa tapauksessa voisi hyötyä pienestä säätämisestä.

Kulutus suoraan seinästä mitattuna kahden näytön kanssa.

Vakio
~300 TBP
~520 W
188 avg
115 1% low
108 0.1% low
-20 PL
243 TBP
~450 W
188 avg
114 1% low
106 0.1% low
-30 PL
214 TBP
-250 MHz / -80 mV
~420 W
186 avg
108 1% low
106 0.1% low

Eroa tulee yllättävän paljon virrankulutuksessa siihen nähden, että suorituskyvyssä ei ole käytännössä mitään eroa. Testasin profiilia myös Furmark/Steel Nomad käytössä ja vakaalta vaikutti. Lämmöntuotto oli vähintäänkin kohtuullista ja vakioasetuksiin nähden ero oli jo melko huomattava.

Mites muilla, onko varauduttu hellepäivien varalle?

Hellepäivien varalle? Ei mitään erityistä varautumista — kovaa ajoa, eikä lämpöjä tarvitse vilkuilla, jos kaikki pysyy vakaana ja speksien sisällä. :cool:

Tulipa nyt sitten haksahdettua TUFfiin ja ihan kivastihan tuo omaan silmään kulkee. En tiedä liikutaanko jo rajoilla, mutta kolmesta vedosta paras (200mhz, -100mV, 2800Mhz ja 10%).

1781793880589.png

Mites pelikellot ootteko säätäny tota core mhz? Koitin +100mhz aluuksi ja boostailee johki 3360mhz asti, vissiin ihan safe, ei varmaan haittaa kunhan pysyy vakaana? Lämmöt ainakin ok. Alivoltit -50mv, totakin vois viilata vielä ja ois enemmän hyötyäkin, kun jaksaa testailla vakautta.

Mites pelikellot ootteko säätäny tota core mhz? Koitin +100mhz aluuksi ja boostailee johki 3360mhz asti, vissiin ihan safe, ei varmaan haittaa kunhan pysyy vakaana? Lämmöt ainakin ok. Alivoltit -50mv, totakin vois viilata vielä ja ois enemmän hyötyäkin, kun jaksaa testailla vakautta.
Laitoin suoraan -70mv ja ainakin bäfä 6 sessio pysyi vakaana, kellot boostas parhaimmillaan 3440mhz :O Pitää vielä koittaa RT kuormalla. Lämmöt oli 50 astetta vaan gpu ja hotspot 72

E: neljäs mappi kun lähti käyntiin niin peli jäätyi =D vähän alemmas siis. Laitoin ton core rajan takas 0 ja alivoltit nyt -65 niin luulis toimivan. Toi bäfä on kaatuillu kyl ennenkin ja katotaan mitä muut pelit sanoo

Viimeksi muokattu:
Tainnut osua paskin silikoonilotto tähän mennessä omalla 9070 XT TUFilla, ei siedä edes -30mv, kun alkaa olemaan epävakaa.

Tainnut osua paskin silikoonilotto tähän mennessä omalla 9070 XT TUFilla, ei siedä edes -30mv, kun alkaa olemaan epävakaa.
Oma TUF kesti -25mV, eli ei mitään poikkeuksellista. Muut RX 9070 XT:t ovat kestäneet -40mV, -40mV ja -50mV. Redditissäkin moni kirjoittaa kuinka ajaa korttia jopa jollain -100mV asetuksilla ja on muka vakaa. Oikeasti vakauden testaamiseksi on ajettu joku yksi 3D Mark sekä pelattu vähän yhtä peliä ja kortti on kaukana pelivakaasta. Netistä muiden lukuja katsomalla voi siis saada vähän harhaanjohtavan kuvan.

Oma TUF kesti -25mV, eli ei mitään poikkeuksellista. Muut RX 9070 XT:t ovat kestäneet -40mV, -40mV ja -50mV. Redditissäkin moni kirjoittaa kuinka ajaa korttia jopa jollain -100mV asetuksilla ja on muka vakaa. Oikeasti vakauden testaamiseksi on ajettu joku yksi 3D Mark sekä pelattu vähän yhtä peliä ja kortti on kaukana pelivakaasta. Netistä muiden lukuja katsomalla voi siis saada vähän harhaanjohtavan kuvan.
Mun Taichi meni 3DMarkeis muistaakseni jotain -160mV ja oisinkohan pelaillu -80…-100mV nurkilla 🤔 jäätävästi hajontaa noissa

Mun Taichi meni 3DMarkeis muistaakseni jotain -160mV ja oisinkohan pelaillu -80…-100mV nurkilla 🤔 jäätävästi hajontaa noissa
Jep, jotkut kortit kyllä kulkevat. Joku -80mV pelivakaus vaatii tosin jo aika hyvää tuuria. Itse en ole päässyt vielä lähellekään neljällä kortilla :D

Itse olen määrittänyt omien korttien pelivakauden 3D Mark Wild Life stresssitestillä. Kun löytää kovimmat alivoltit, millä testi menee läpi, lisää vain peleihin 30mV ja nekin ovat vakaita. Nykyisellä Steel Legendillä tuo Wild Life meni vasta -70mV läpi, mutta pelit ovat olleet vakaita -40mV. Reaper oli ainoa, jolla tuo testi meni -80mV läpi ja pelit olivat vakaat -50mV. -60mV kaatui BF6:ssa taas äkkiä.

Tuon pelivakauden voi saavuttaa jännitteen nostamisen lisäksi myös pienellä kellotaajuuden miinusmerkkisellä offsetilla jännitteeseen koskematta. Molemmille miinusta siis samaan aikaan.

Jep, Oma 9070XT Reaper meni Time Spyssa -135mv, Fire Strikessä -185mv. Mutta all around-pelivakaus oli 80-90mv jolla ei kipannut mikään peli mitä vastaan tuli. Testit on testejä vaan.

Jos -100mV ja yli pelivakaa kaikessa, puhutaan jo todella hyvästä yksilöstä ja niiden korttien määrä on muutamssa prosentissa (mutulla).

Onko mahdollista että RX 9070 (220 W) on niin paljon energiatehokkaampi kuin GTX 1080 (180 W) että näkyy ihan sähkölaskussa?

Ei ole tullut mittailtua seinästä paljonko tuo 9070 todellisuudessa syö, mutta on kyllä sähkölaskut pienentynyt sen jälkeen kun kortti vaihtui.

Onko mahdollista että RX 9070 (220 W) on niin paljon energiatehokkaampi kuin GTX 1080 (180 W) että näkyy ihan sähkölaskussa?

Ei ole tullut mittailtua seinästä paljonko tuo 9070 todellisuudessa syö, mutta on kyllä sähkölaskut pienentynyt sen jälkeen kun kortti vaihtui.

Jos on joku fps lukko päällä, niin kortti käy vajaalla teholla ja kuluttaa vähemmän. Esim 60 tai 144hz monitorilla ei vedetä 200fps, vaan sen mitä monitori antaa myöten.

Kyllä. Ja jos olet pelannut samoja pelejä kuin ennen, niin kuormitus on vähemmän kuin aikaisemmin --> vähemmän virrankulutusta.

Screenshot 2026-06-20 195750.png

Ei ole. Riippuen siitä montako tuntia, tai kymmentä tuntia viikossa pelaat ja minkälainen sähkösopimus on, mutta vaikutus sähkölaskuihin on vuositasolla luokkaa kymmenistä senteistä muutamiin euroihin.
Esimerkiksi tuo 40W tehoero on oikeasti niin mitätön, että vaikka pelaisit 20h/vko joka ainoana viikkona vuodessa, 20snt/kWh sähkön hinnalla tuon vaikutus olisi vähän yli 8€/vuosi (69snt/kk).

Sähkölaskujen pienentyminen johtuu jostain muusta.

2 päivää cs2 ja bf6 takana ja pysynyt vakaana tolla -65mv. Veikkaanpa vaan että kun RT ytimet hörähtää käyntiin niin joutuu pudottaa mutta aina voi käyttää pelikohtaisia profiileja.

2 päivää cs2 ja bf6 takana ja pysynyt vakaana tolla -65mv. Veikkaanpa vaan että kun RT ytimet hörähtää käyntiin niin joutuu pudottaa mutta aina voi käyttää pelikohtaisia profiileja.
GTA 5 pysyi vakaana abaut tunnin verran RT asetukset täysillä, ei ainakaan heti kipannut tai vaikuttanut toi RT

Moro. Tilasin gigantista 9070XT Reaperin. Olen aikeissa mennä huomenna liikkeeseen takuuvaihtoa hieromaan ja otan kortin mukaan.

Pakko kysyä sitä ennen vielä täältä että ei kai ole normaalia että kortti kaatuilee adrenalinin stock asetuksilla? Esim 3Dmark Steel Nomad Stress Test ei ole mennyt läpi stockina kuin pari kertaa tuurilla. Ja kaikissa peleissä joita pelaan mukaan lukien em. testissä on tullut ajoittaista ruudun välkkymistä ja lopulta totaalinen jäätyminen mistä pääsee vain hard resetillä.

Olen mielestäni tehnyt kaiken minkä pystyn.

-Windows asentui uudelleen uuden kortin vaihdon yhteydessä.
-Uusin emon bios ja default säädöt sielläkin
-Virtakaapeleiden ja itse kortin reseat (Psu on uudehko Corsair sf750)
-DDU.lla muutamat ajureiden uudelleen asennukset kokeillen myös driver only asennusta.
-HAGS ja multiplane overlay Off, ei mitään eroa.
-Freesyncit, VRR.ät ynnä muut pois adrenalinista ja näytöstä.
-Perus windows tsekkaukset korruption varalta.

Muu kokoonpano: Ryzen 9600x, Asrock b850i lightning wifi, 32gb Corsair Vengeance. Toimi moitteetta vanhan gtx 970.n kanssa. Tsiisus että tämä näyttis on muuten nopeampi 😄

Olenko missannut jotain oleellista?

Moro. Tilasin gigantista 9070XT Reaperin. Olen aikeissa mennä huomenna liikkeeseen takuuvaihtoa hieromaan ja otan kortin mukaan.

Pakko kysyä sitä ennen vielä täältä että ei kai ole normaalia että kortti kaatuilee adrenalinin stock asetuksilla? Esim 3Dmark Steel Nomad Stress Test ei ole mennyt läpi stockina kuin pari kertaa tuurilla. Ja kaikissa peleissä joita pelaan mukaan lukien em. testissä on tullut ajoittaista ruudun välkkymistä ja lopulta totaalinen jäätyminen mistä pääsee vain hard resetillä.

-DDU.lla muutamat ajureiden uudelleen asennukset kokeillen myös driver only asennusta.

Muu kokoonpano: Ryzen 9600x, Asrock b850i lightning wifi, 32gb Corsair Vengeance. Toimi moitteetta vanhan gtx 970.n kanssa. Tsiisus että tämä näyttis on muuten nopeampi 😄

Vaikuttaa kyllä vialliselta kortilta.

Hwinfolla vaan kortin lämmöt tänne, niin eiköhän syy löydy sieltä jos kortissa on vikaa

Kortti on jo lootassa. Unohdin tosiaan mainita että lämmöt vaikutti oikein hyviltä. Ihan normi pelirasituksessa gpu oli ~65, hotspot ja muistit ~80. Hwinfo taisi näyttää myös jotain vrm lämpöjä ja nekin oli alle 90.

Ainoa syy miksi en ole korttia jo palauttanut on se että olen arponut onko nyt kyseessä ajuri bugi vai ihan konkreettinen vika. Mutta tämän ketjun viestien perusteella ilmeisesti pitäisi toimia paremmin kuin mulla.

Viimeksi muokattu:
Kortti on jo lootassa. Unohdin tosiaan mainita että lämmöt vaikutti oikein hyviltä. Ihan normi pelirasituksessa gpu oli ~65, hotspot ja muistit ~80. Hwinfo taisi näyttää myös jotain vrm lämpöjä ja nekin oli alle 90.

Ainoa syy miksi en ole korttia jo palauttanut on se että olen arponut onko nyt kyseessä ajuri bugi vai ihan konkreettinen vika. Mutta tämän ketjun viestien perusteella ilmeisesti pitäisi toimia paremmin kuin mulla.
Kyllä toi sitten hieman epäilyttävältä kuulostaa. Lämmöt on hyvät. Vvirtalähde voisi reistaillla tai olla vaikka virtakaapeli huonosti kiinni. Paras olis jos kortin saisi testattua toisessa koneessa -jos toisessa koneessa ei ole ongelmia niin itse vaihtaisin sitten virtalähteen

Kyllä toi sitten hieman epäilyttävältä kuulostaa. Lämmöt on hyvät. Vvirtalähde voisi reistaillla tai olla vaikka virtakaapeli huonosti kiinni. Paras olis jos kortin saisi testattua toisessa koneessa -jos toisessa koneessa ei ole ongelmia niin itse vaihtaisin sitten virtalähteen
Pidän todennäköisyyttä pienenä virtalähteen vialle. On kummiskin ihan laatukamaa ja melko uusi + toiminut normaalisti aikaisemmin. Toki voihan siinäkin piilevää valmistusvikaa olla. Virtajohdot olen pariin otteeseen kyllä tarkastanut että ovat varmasti kunnolla. Ja eikös 750W pitäisi riittää? Rajoilla kyllä, mutta prossu on pieniruokainen.

Onhan mulla tossa vielä palautusoikeus että jos ei huolita takuuhuoltoon ni sit rahat pois.

Pidän todennäköisyyttä pienenä virtalähteen vialle. On kummiskin ihan laatukamaa ja melko uusi + toiminut normaalisti aikaisemmin. Toki voihan siinäkin piilevää valmistusvikaa olla. Virtajohdot olen pariin otteeseen kyllä tarkastanut että ovat varmasti kunnolla. Ja eikös 750W pitäisi riittää? Rajoilla kyllä, mutta prossu on pieniruokainen.

Onhan mulla tossa vielä palautusoikeus että jos ei huolita takuuhuoltoon ni sit rahat pois.
Pelkästään 750w lukuna ei kerro mitään laadusta. Pelkän luvun perusteella poweri voi olla laadukas tai sitten ei. Merkki ja malli sen kertovat, vaikka tietenkin laadukkaissakin viallinen yksilö voi osua kohdalle. Mutta tosiaan eiköhän ne gigantissa ainakin rahat palauta

Pelkästään 750w lukuna ei kerro mitään laadusta. Pelkän luvun perusteella poweri voi olla laadukas tai sitten ei. Merkki ja malli sen kertovat, vaikka tietenkin laadukkaissakin viallinen yksilö voi osua kohdalle. Mutta tosiaan eiköhän ne gigantissa ainakin rahat palauta
"-Virtakaapeleiden ja itse kortin reseat (Psu on uudehko Corsair sf750)" 😏

Toivotaan, päivittelen huomenna tänne kuinka käy.

olen arponut onko nyt kyseessä ajuri bugi vai ihan konkreettinen vika.
AMD:n ajureissa ei ole ollut käytännössä isompia ongelmia moniin, moniin vuosiin. Joskus 5700XT julkaisussa kait oli jotain.

9070XT;issä on aivan järkyttävä laatuvaihtelu. Aivan arpapeliä mitä noissa saa käteensä, vaikka ostaisi kalliin huippumallin. Noissa on valitettavasti ollut sitäkin, että kortit eivät välttämättä ole vakioasetuksillakaan täysin vakaita.
Kokeile pistää corelle -100MHz, -200MHz kelloja ja aja testit uudestaan. Jos tuollai on vakaa, sait arpajaisissa todellisen mustapekka-kortin joka joutaa vaihtoon.

Mulla on myös SF750, vähän vanhempi malli tosin (oisko 2021, Type 4 - johdoilla) mutta sen kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia esim. ~400W 6950XT:n, 380W 9070XT Taichin kuin ~450W naukkaavan ylikellotetun 5080:nkään kanssa. Erinomainen poweri ollut tuo.
EDIT: Prossuna delidattu 9800X3D joka vie parhaimmillaan 165W.

SF750 riittää mainiosti 9070 XT:lle ja on erittäin laadukas virtalähde. Tälle riittäisi SF600 joka itsellä oli, mutta varalta vaihdoin virtalähteen ROG Loki 850W malliin kun en vielä tiennyt paljonko näyttis haukkaa.

AMD:n ajureissa ei ole ollut käytännössä isompia ongelmia moniin, moniin vuosiin. Joskus 5700XT julkaisussa kait oli jotain.

9070XT;issä on aivan järkyttävä laatuvaihtelu. Aivan arpapeliä mitä noissa saa käteensä, vaikka ostaisi kalliin huippumallin. Noissa on valitettavasti ollut sitäkin, että kortit eivät välttämättä ole vakioasetuksillakaan täysin vakaita.
Kokeile pistää corelle -100MHz, -200MHz kelloja ja aja testit uudestaan. Jos tuollai on vakaa, sait arpajaisissa todellisen mustapekka-kortin joka joutaa vaihtoon.

Mulla on myös SF750, vähän vanhempi malli tosin (oisko 2021, Type 4 - johdoilla) mutta sen kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia esim. ~400W 6950XT:n, 380W 9070XT Taichin kuin ~450W naukkaavan ylikellotetun 5080:nkään kanssa. Erinomainen poweri ollut tuo.
EDIT: Prossuna delidattu 9800X3D joka vie parhaimmillaan 165W.
Kokeilin alikellotusta 100MHz välein ihan sinne -500MHz asti. Välillä näytti siltä että alkoi toimimaan mutta ennen pitkää alkoi kaatuilu. Ei siis ilmeisesti voittoarpa osunut käteen.

Joo mulla on samaa poweri kun sulla, tuota vanhempaa painosta juuri. Onhan tuo asiallinen pikku laatikko ja saa kyllä hintansa puolesta ollakkin.

Toivottavasti tulisi yhtä viileänä käyvä yksilö tilalle, mikäli nyt rma edes menee kivuttomasti läpi. On vähän huonot muistot taannoisesta rtx 4000 + b550 strix yhteensopivuus sekoilusta. Odottelin uutta emoa puoli vuotta.. Ehdin vähän jo juhlia että kerrankin lykästi 😄

XFX 9070 XT Mercury OC nyt tässä kuukauden päivät tullu käytettyä niin laitoin suoraan surutta -70mv ja pelaillu tuolla bf6, pubg ja horizon 6 niin ei ole kertaakaan kaatunut. Vakio tuuletin profiili oli asteen äänekäs omaan makuun niin joutui oman fan curven tekemään. Oon kyllä tyytyväinen ollut tähän ensimmäiseen AMD korttiin näin entisenä vannoutuneena Nvidia käyttäjänä.

Ei ole. Riippuen siitä montako tuntia, tai kymmentä tuntia viikossa pelaat ja minkälainen sähkösopimus on, mutta vaikutus sähkölaskuihin on vuositasolla luokkaa kymmenistä senteistä muutamiin euroihin.
Esimerkiksi tuo 40W tehoero on oikeasti niin mitätön, että vaikka pelaisit 20h/vko joka ainoana viikkona vuodessa, 20snt/kWh sähkön hinnalla tuon vaikutus olisi vähän yli 8€/vuosi (69snt/kk).

Sähkölaskujen pienentyminen johtuu jostain muusta.
Itsellä vanha GTX 970 idleili Windows työpöydällä maksimikelloilla jos piti virkistystaajuutta yli 120 Hz. Huomasin joskus että virrankäyttö oli aika korkealla, ja se laski merkittävästi kun laittoi max 120 hz virkistystaajuuden. En tiedä sitten onko GTX 1080 mahdollisesti vielä jotain samaa vikaa, mutta korkeammalla idle-kulutuksella saa aika äkkiä sähköä kulumaan ihan huomaamatta.

Edit: Näköjään oma Asus Prime 9070 XT -80mV volteilla (mutta minimi power limiteillä) - mielestäni stabiili ollut kuukausia - vie työpöydällä jotain alle 20 wattia. Ei se ihan tipalla kulje ole mutta merkittävästi vähemmän kuin tuo 144 hz ongelmainen 970.

Viimeksi muokattu:
Viivästyi hieman uuden kortin käyttöönotto... Mutta nyt on Tuffi kiinni koneessa. Muistit on Hynixit.

Vanha kunnon heaven bench ~5 min, Performance bios:
1781345710874.png

Ihan ok ensituntuma. Kuuluu mutta ei kauhean äänekkäästi, vaikkakin tuuletinten ääni ei ole ihan tasainen vaan tuntuu olevan vähän turbulenssia. Mutta äänen taajuus on sopivan alhainen. Alle 30C hotspot ero vaikuttaa siedettävältä. Huoneen lämpö 26C.

Käynnistän uudelleen ja sitten editoin Silent bios testituloksen

Edit. Silent bios:
1781346560082.png

On huomattavasti hiljaisempi. Siinä missä >1700 RPM kuului selkeästi, alle 1500 RPM hädin tuskin kuuluu hiljaisten kotelotuuletinten yli. Hyvä kortti.

Mutta ei ihan vailla vikoja - noin 1300-1400 RPM välissä joku kortin tuulettimista ulisee rasittavasti. En tiedä onko mallille ominaista (kuten joillekin kotelotuulettimille), turbulenssi kotelon sivutuuletinten ilmavirran vuoksi, tai varsinainen takuunalainen vika. Mutta aika pikku vika, ja pienillä säädöillä saan tuulettimet välttämään tuota 1300-1400 aluetta.
Sivutuuletin? Aikoinaan (kaaaauan sitten) oli käytössä, mutta se vain puski kuuman ilman takaisin kortille ja hyöty oli negatiivinen. Tuon ja Primen tuloksia kun katsoo, niin mietityttää onko Asus juurikaan miettinyt Radeon-versiota. RTX 5070 Ti:n kohdalla Primen jäähy toimii nimittäin todella hyvin - varsinkin silent tilassa. Tai sitten tuo sivutuuletin sotkee.

Sivutuuletin? Aikoinaan (kaaaauan sitten) oli käytössä, mutta se vain puski kuuman ilman takaisin kortille ja hyöty oli negatiivinen. Tuon ja Primen tuloksia kun katsoo, niin mietityttää onko Asus juurikaan miettinyt Radeon-versiota. RTX 5070 Ti:n kohdalla Primen jäähy toimii nimittäin todella hyvin - varsinkin silent tilassa. Tai sitten tuo sivutuuletin sotkee.
Sivutuulettimet, monikko. Kotelo on Phanteks Enthoo Pro II Server. Tässä on kakkosnäytönohjain myös ja ilman sivutuulettimia jää lämpötasku siihen väliin. Lisäksi SSD saa ilmavirtaa ja käy huomattavasti viileämpänä.

Tuliki sit hommattua 9070xt gigabyte gaming oc. Ajelin steelnomadia niin vakiolla 7500. pl 10% -85mv muistit 2800hz nii 8126. Vissii iha hyvä yksilö. Hynixin muisteilla. Varmasti sais viel pisteitä irti ja pitääki koittaa jossain vaiheessa.

Tuliki sit hommattua 9070xt gigabyte gaming oc. Ajelin steelnomadia niin vakiolla 7500. pl 10% -85mv muistit 2800hz nii 8126. Vissii iha hyvä yksilö. Hynixin muisteilla. Varmasti sais viel pisteitä irti ja pitääki koittaa jossain vaiheessa.
Ite saan kellot päällä ton 7500 =D Samsungin muisteilla

Ajelin putkee eri säädöillä ja ja paras pistemäärä 8238 steel nomadissa näytti tulevan pl+10% -115mv 2800hz fast timing. Kortti repii 363w

Viimeksi muokattu:
Itsellä vanha GTX 970 idleili Windows työpöydällä maksimikelloilla jos piti virkistystaajuutta yli 120 Hz. Huomasin joskus että virrankäyttö oli aika korkealla, ja se laski merkittävästi kun laittoi max 120 hz virkistystaajuuden. En tiedä sitten onko GTX 1080 mahdollisesti vielä jotain samaa vikaa, mutta korkeammalla idle-kulutuksella saa aika äkkiä sähköä kulumaan ihan huomaamatta.

Edit: Näköjään oma Asus Prime 9070 XT -80mV volteilla (mutta minimi power limiteillä) - mielestäni stabiili ollut kuukausia - vie työpöydällä jotain alle 20 wattia. Ei se ihan tipalla kulje ole mutta merkittävästi vähemmän kuin tuo 144 hz ongelmainen 970.
Koko pointti oli siinä että näiden vehkeiden absoluuttinen sähkönkulutus on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaista käytännön merkitystä sähkölaskujen suuruuteen.

Koko pointti oli siinä että näiden vehkeiden absoluuttinen sähkönkulutus on niin pieni, ettei sillä ole minkäänlaista käytännön merkitystä sähkölaskujen suuruuteen.
No jaa. Riippuu vähän käytöstä mutta jos pitää 24/7 päällä niin varmasti näkyy laskussa pöytäkoneen kulutus.

No jaa. Riippuu vähän käytöstä mutta jos pitää 24/7 päällä niin varmasti näkyy laskussa pöytäkoneen kulutus.

Onhan tuo ehkä totta jos miettii opiskelijan budjettia tms. Mutta miettien keskiverto kansalaisen asumiseen, sähköön jne. meneviä menoja onko sillä väliä?

Esim. itselleni jos laitan saunan päälle (noin joka toinen päivä) siitä tulee kutakuinkin +10kWh lisää sähkönkulutusta. Silti se ei pitkässä juoksussa ole kovin paljoa, ellei ole opiskelija tms. jolloin keskimäärin se 1820kWh voi olla "iso raha" vuodessa...

Siihen kun vertaa jonkun näytönohjaimen 24/7 idlausvirtoja saa ehkä parempaa vertailukohtaa siitä miten paljon oikeasti joku 10-20W kulutus merkitsee ja jos on oikein nuuka silloin saattaa jopa sulkea sen koneen yöksi / kun lähtee töihin / opintoihin eikä jätä sitä 24/7 päälle.

GTX 970 ja RX 9070 XT idle-kulutus on samaa luokkaa, noin 10W. 9070 XT saattaa käyttää enemmän virtaa usean näytön kokoonpanossa. Eli 24/7 päälläolo ei vaikuta sähkölaskuun. Jos näytönohjainta kuormitetaan 24/7, se on toki sitten eri asia - olettaen että tehoero on aiemmin mainittu 40W, 9070 XT kuluttaisi 350 kW enemmän vuositasolla. Mutta tämä on tietenkin täysin epärealistista, oikeasti konetta kuormitetaan keskimäärin muutama tunti päivässä riippumatta siitä onko kone päällä 24/7 vai ei.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 675
Jäsenet
84 313
Uusin jäsen
einoantti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom