Raaka startup-elämä ("Slushiin menijöitä?")

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Ajattelin lykätä tällaisen ketjun huppareihin pukeutuvien startup-hörhöjen elämän ylä- ja alamäkiä kunnioittaen. Inspiraationa kuolleena kuopattu Muron Slush-aiheinen ketju. Täältäkin kuvittelen nimittäin löytyvän sekä startup-yrittäjiä että niissä mukana temmeltäviä devaajia sekä käsienheiluttelijoita.

Slush tekee taas tuloaan, luultavimmin jälleen isompana ja laajempana kuin koskaan aiemmin. Itseltäni jää monen vuoden osallistumisen jälkeen väliin maantieteellisten haasteiden vuoksi.

Oma historia on se, että olen ollut startupeissa mukana 2008 alkaen vaihtelevalla innokkuudella ja menestyksellä. Yleensä protovaiheen devaajana / konsulttina, mutta myös pidemmälle vietyjen enemmän tai vähemmän epäonnistuneiden (mutta myös jossian määrin onnistuneiden) tuotosten osakkaana.

Suurin missaus itsellä on vuosituhannen alkupuolelta kun erään selainpelin ympärillä touhunneet jenkit pyysivät minua - innokas kun olin - mukaan uuteen, lievästi pähkähulluun ideaan. Pinnoja oli luvassa sweat equitylla, mutta paljon vaadittiin; etätyöläisenä olevana jopa hieman enemmän kuin paikalliselta tiimiltä. Tyhmänä ja nuorena opiskelijana sekä suomalaisella epämiehen itsetunnolla varustettuna en lähtenyt mukaan... parin vuoden päästä luin tyyppien edesottamuksista Flickr-nimisen palvelun kanssa.

Mainittavan arvoisia rahoja en ole tehnyt, se on kylmä fakta. Olenkin itse verrannut startup-maailmaa pokerinpeluuseen - kaikesta sen hohdokkuudesta ja esiinnostettujen menestystarinoiden ja rahantulon lomassa 90% feilaa täysin polttaen oman aikansa, terveytensä ja omat / muiden rahat.

Mikä io-techilaisilla on fiilis nykytilanteesta Suomessa (ja globaalimminkin)? Esim. health-tech startupit ovat edelleen kovassa huudossa, samoin VR / AR -maailmaan satsaavat. Rahoitusta irtoaa edelleen hyvillä tuotteilla tai tiimeillä sekä uskoa riittää.

Toivon mielekästä keskustelua sekä "sotatarinoita", jos sellaisia löytyy jaettavaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Linkedinissä tuli vastaan juuri tällainen kuva Startup Saunan ohjelmissa mukana olleista yrityksistä:

https://image-store.slidesharecdn.com/703d9b59-a660-4b2e-9d79-e439e3defe94-original.jpeg

Mielenkiintoista huomata, että 10% säännössä ei tunnu juuri olevan poikkeusta vaikka firmat pääsevät kehittämään hommiaan periaatteessa varmasti keskivertoa motivoituneemmassa ja "pätevämmässä" seurassa. Itse olen sivusta seurannut useamman vuoden tuota kiihdyttämöjen elämää, ja epäilemättä se on mukana olijoille varmasti antoisaa ja mukavaa aikaa, mutta ei siis näytä automaattisesti takaavan sen ihmeempää menestystä. Lieköhän kyse vähän siitäkin, että usein nämä tekijät ovat nuoria kavereita, joilla ei ole sellaista pakottavaa tarvetta työntää bisnestään eteenpäin hirveällä vauhdilla, kun ovat jo opiskeluista tottuneet vaatimattomaan elämäntasoon. Mielellään istutaan siellä Saunassa "pöhisemässä" niin kauan kun Tekes rahat ja opintotuet riittää ja sitten ihmetellään, kun kauppa ei käy, vaikka tuotetta ei ole edes yritetty myydä kenellekään.

Em. kritiikistä huolimatta minä kuitenkin uskon vahvasti Saunan ja muiden kiihdyttämöjen toimintaan. Kyse ei ole siitä miten se ensimmäinen viritys onnistuu, vaan siitä että tuolla varmasti syntyy niitä tulevaisuuden tekijöitä. Ehkä jo se 2 tai 3 yritys onnistuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
En ole menossa slushiin. En ole myöskään käynyt edellisinä vuosina. Olisi ihan mielenkiintoista käydä katselemassa tätä "pöhinää".

Aloitusviestissä mainittiin "menetetty mahdollisuus", näitä aivan turha jossitella myöhemmin. Yhtä hyvin olisit voinut tehdä kymmenen paskaakin päätöstä, tai veikata lotossa toisin.

Palaan takaisin tähän pöhinään. Slush on yleisesti hieno juttu ja tuonut sitä kaivattua valoa tänne perähikiään. Toisaalta se ehkä mennyt jo hieman yli. Startup-sanasta on tullut trendikäs ja oikeastaan sitä käytetää kaikista uusista yrityksistä. Pääosalla startupeista ideana on jokin verkkopalvelu, paistaa liikaa läpi ns. pikavoiton tavoittelu. En tykkää jenkkityylisestä roadmapin myymisestä, arvostankin startuppeja millä on oikea tuote täräyttää tiskiin.

Itse työskentelin startupissa vuosina 2012-2014. Se ei lähtenyt lentoon, mutta se oli todella opettavainen vaihe. Prototyyppien suoltaminen ja tuotteen rakentaminen oli todella hauskaa työtä, mutta todellinen työ tuotteen kanssa alkaa vasta kun tuote on valmis, siihen maailmaan en ollut tutustunut ollenkaan ja se tuntuu olevan hakusessa liian monella startupilla.

Startuppien parissa työskentelyn jälkeen olen työskennellyt ns. normaalissa yrityksessä, mikä kylläkin yltää kasvutuloksissaan startup-käsitteeseen kuuluviin määriltemiin (Wikipediasta bongattuna 20% vuodessa). Startup-työskentelystä jäi itselleni tosi hyvä fiilis ja olen suunnitellut lähitulevaisuudessa tekevän jotain sen tyylistä itse. Tähän tarvitaan vain rohkeutta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Slush on sitä 2000-luvun hypetyksen uudelleenhengittämistä ja jeesjees-meininkiä. Rahoittajien rahoilla ryyppäämistä ja seksiseuran etsimistä tuo tapahtuma on, ei muuta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
Aikamoista sähläystä homma on helposti ihan kaikilla tasoilla näin palkatun työntekijän näkökulmasta katsottuna. Omassa tapauksessa johtotasolla oli varmaan ihan hyvin myyntiosaamista, mutta ei tarpeeksi selkeää ja realistista otetta tuotteen kehitysvaatimuksiin. Rahoitus taas ei riittänyt tarpeeksi osaavan työvoiman palkkaamiseen. Itsellenikin tuo oli ensimmäinen ohjelmistoalan työpaikka. AMK-harjoittelijoitakin oli pari, mutta he veivät aivan liikaa aikaa suhteessa antamaansa työpanokseen, jotta heistä olisi saanut suurta apua (toisaalta jos saisi, niin meno olisi selvää hyväksikäyttöä).

Kyllähän tuossa oppia sai, mutta oma kokemus saa suosittelemaan kyllä vähän vakaampaa yritystä ainakin ensi alkuun, jos valinnanvaraa on.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 995
Viestejä
4 209 386
Jäsenet
71 002
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom