Qualcomm esitteli virtuaalilaseille suunnitellun Snapdragon XR1 -alustan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
qualcomm-snapdragon-xr1-soc-20180530.jpg



Qualcomm on esitellyt omien sanojensa mukaan maailman ensimmäisen laajennetun todellisuuden (XR, eXtended Reality) sovellutuksille suunnitellun järjestelmäpiirin ja alustan. Qualcomm Snapdragon XR1 esiteltiin Augmented World Expo -messujen alla ja se on suunnattu astetta edullisempiin laitteisiin Snapdragon 845:n pysyessä suorituskykyisimpänä vaihtoehtona myös VR-laseille.

Snapdragon XR1 -järjestelmäpiiri noudattaa päällisin puolin samaa kaavaa kuin Qualcommin puhelimiin tarkoitetut järjestelmäpiirit. Piirin luonteesta johtuen siitä on voitu kuitenkin tiputtaa kokonaan pois osia kuten modeemi. Yhtiö ei paljastanut vielä järjestelmäpiirin tarkkoja teknisiä yksityiskohtia, kuten prosessoriydinten tyyppiä tai grafiikkapiirin kokoa.



Qualcommin lehdistömateriaalien mukaan järjestelmäpiiri mahdollistaa muun muassa 4K-tarkkuuden videotoiston, QHD+-tarkkuuden näytöt ja liikkeen seurannan kuudessa suunnassa (6DoF, Six Degress of Freedom). Yhtiö hyödyntää järjestelmäpiirissään nykytrendien mukaisesti myös tekoälyä ja koneoppimista. Prosessoriydinten tukena lukuja murksaavat Adreno-grafiikkaohjain ja Hexagon-vektoriprosessori, joka tunnettiin aiemmin DSP:nä. Yhdessä nämä kolme mahdollistavat lukujen murskaamisen INT8-, FP16- ja FP32-tarkkuuksilla.

Qualcomm ei paljastanut vielä, milloin Snapdragon XR1 -järjestelmäpiireihin perustuvia laitteita olisi lupa odottaa markkinoille tai edes milloin sen tarkat tekniset yksityiskohdat tullaan paljastamaan. Yhtiö kuitenkin kehaisi Metan, Viven, Vuzixin ja Picoaren työskentelevän jo XR1-alustan parissa.

Lähde: Qualcomm

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olis ollut ideaa, jos olisi karsittu pois tarpeeton, mutta tehty suorittimesta muuten nopeampi kuin 845... 845 kompastelee VR sisällön kanssa, joten vieläkin sitä hitaampi onnistuu hankkimaan VR sisällölle nopeasti huonon maineen!
Todella huono idea...
Mallia konsolivalmistajista. Vartavasten suunniteltu mahdollisimman nopea cpugpu yhdistelmä ja pikkuhiljaa halventaa hintaa kun valmistuskustannukset alenevat. Nyt julkaistiin jo julkaisuhetkellä alimittainen piiri... Ei voi käsittää.
 
Tässä olis ollut ideaa, jos olisi karsittu pois tarpeeton, mutta tehty suorittimesta muuten nopeampi kuin 845... 845 kompastelee VR sisällön kanssa, joten vieläkin sitä hitaampi onnistuu hankkimaan VR sisällölle nopeasti huonon maineen!
Todella huono idea...
Mallia konsolivalmistajista. Vartavasten suunniteltu mahdollisimman nopea cpugpu yhdistelmä ja pikkuhiljaa halventaa hintaa kun valmistuskustannukset alenevat. Nyt julkaistiin jo julkaisuhetkellä alimittainen piiri... Ei voi käsittää.
Ei tuon ole tarkoitus olla mikään stand-alone pelialusta ja langattomuus asettaa omat rajoitteensa suorituskyvylle, ei nykytekniikka mahdollista hirvittävän erikoista suorituskykyä lasien puitteissa.
Anandilla taidettiinkin todeta että ensisijaisesti näillä kulutetaan videosisältöä mihin tuo riittää enemmän kuin hyvin
 
Tässä pitää ymmärtää että VR on aika hullun suosittua esim. Kiinassa, missä kysyntää on juurikin halvoille stand-alone VR-tuotteille joita ihmisillä on itsellään. AAA-tason VR löytyy VR-arcadeista tai puistoista joihin maksetaan sisäänpääsy.

Tämä mahdollistaa todennäköisesti vastaavat kokemukset kuin tähän mennessä tulleet 3DOF stand-alone lasit (Oculus Go), mutta 6DOF tuella ja paremmalla hinta/laatu-suhteella. Sanoisin tarpeelliseksi julkaisuksi. Hyvä design ei edellytä massiivista polygonien määrää.
 
Tässä pitää ymmärtää että VR on aika hullun suosittua esim. Kiinassa, missä kysyntää on juurikin halvoille stand-alone VR-tuotteille joita ihmisillä on itsellään. AAA-tason VR löytyy VR-arcadeista tai puistoista joihin maksetaan sisäänpääsy.

Tämä mahdollistaa todennäköisesti vastaavat kokemukset kuin tähän mennessä tulleet 3DOF stand-alone lasit (Oculus Go), mutta 6DOF tuella ja paremmalla hinta/laatu-suhteella. Sanoisin tarpeelliseksi julkaisuksi. Hyvä design ei edellytä massiivista polygonien määrää.

Niinpä niin .. maailmassa on kyllä huutoa muullekin VR käytölle kuin AAA-pelit.

Voisin tällä kertaa ennustaa: 5-10v sisään VR-Pornolla tahkotaan voittoja jossain huikeasti korkeammissa luvuissa kuin AAA-tason VR PC peleillä.. eikä tarvii löytyä 2x GTX NNNN TI näyttiksiä, 5Ghz viritettyä CPU:ta yms ysm.. riittä keskiverto VR-kakkulat ja toimiva käsi/ranne. ;)
 
Tässä olis ollut ideaa, jos olisi karsittu pois tarpeeton, mutta tehty suorittimesta muuten nopeampi kuin 845... 845 kompastelee VR sisällön kanssa, joten vieläkin sitä hitaampi onnistuu hankkimaan VR sisällölle nopeasti huonon maineen!
Todella huono idea...
Mallia konsolivalmistajista. Vartavasten suunniteltu mahdollisimman nopea cpugpu yhdistelmä ja pikkuhiljaa halventaa hintaa kun valmistuskustannukset alenevat. Nyt julkaistiin jo julkaisuhetkellä alimittainen piiri... Ei voi käsittää.
Ei tuon ole tarkoitus olla mikään stand-alone pelialusta ja langattomuus asettaa omat rajoitteensa suorituskyvylle, ei nykytekniikka mahdollista hirvittävän erikoista suorituskykyä lasien puitteissa.
Anandilla taidettiinkin todeta että ensisijaisesti näillä kulutetaan videosisältöä mihin tuo riittää enemmän kuin hyvin
Totta turiset. Kyllä noilla 3D videoita katselee, mutta siihen saattaisi sitten piisata ehkä vielä tästäkin kesympi piiri? Mutta toki jos resoa piisaa, niin pitää sitä piirtonopeutta jonnin verran olla videoissakin.
 
Totta turiset. Kyllä noilla 3D videoita katselee, mutta siihen saattaisi sitten piisata ehkä vielä tästäkin kesympi piiri? Mutta toki jos resoa piisaa, niin pitää sitä piirtonopeutta jonnin verran olla videoissakin.
Tällä hetkellähän ei tiedetä kuinka "kesy" tai "villi" tuo piiri on, vain että 845 on nopeampi
 
Oleellista näissä on alhainen hinta ja maksimaalinen suorituskyky suhteessa siihen. VR-headsetit eivät saa maksaa liikaa ja mitä halvemmalla saa nopeamman SOC:n, sitä parempi. QC tietää tämän ja optimoi tästä sitten tuolle OEM-rakentajien kohdeyleisölle sopivan version. Valmistuskustannuksia on pudotettu poistamalla turhia blokkeja, eli esim. LTE-modeemit jne. Pelkästään modeemin poistamalla tästä tekee käyttökelvottoman puhelimiin, joten se ei sinänsä kilpaile esim. Snapdragon 700-ja 800-sarjalaisten kanssa, vaan voi olla halvempi piiri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom