QHD / WQHD näytöt (2560×1440)

Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Uskaltaako G7 Odysseyn hankkia? Noiden ongelmista jenkkien päässä lukenut, mutta onko tosiasiassa niin yleisiä kuin väitetään? Ostin halvan ipsin ja ei niin yllättäen, kaksi kuollutta pikseliä ja muutenkin laatu niin ja näin. Koneessa kun on 3070ti, niin kyllä sen vajaan 500€ voi ruutuunkin laittaa.
 

vtr

Liittynyt
30.03.2019
Viestejä
11
Itsellä sama näyttö 27" koossa. En kyllä sinuna ostaisi. Valovuotoa aika paljon ja kaarevuus ainakin häiritsee itseä.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Itsellä sama näyttö 27" koossa. En kyllä sinuna ostaisi. Valovuotoa aika paljon ja kaarevuus ainakin häiritsee itseä.
Puhut nyt yhden paneelin kokemuksella. Sama kuin itse haukkuisin kaikki Asus VG27AQ huonoiksi, kun sain huonon yksilön. Ja kaarevuus ei ole ongelma itelle, oon tuota näyttöä testaillut talvella. Lähinnä kiinnostaa, onko niissä vaikka 10-20 yksilön otannalla poikkeuksellisen paljon vikaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
952
Uskaltaako G7 Odysseyn hankkia? Noiden ongelmista jenkkien päässä lukenut, mutta onko tosiasiassa niin yleisiä kuin väitetään? Ostin halvan ipsin ja ei niin yllättäen, kaksi kuollutta pikseliä ja muutenkin laatu niin ja näin. Koneessa kun on 3070ti, niin kyllä sen vajaan 500€ voi ruutuunkin laittaa.
Minulla on kaksi 32":n versiota, kummassakaan ei kuolleita pikseleitä tai muita ongelmia, toki otanta on edelleen varsin pieni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 886
Eipä ole valittamista 27" (2020 mallin) kanssa. Ainoa mitä nyt harvoissa tilanteissa näkyy on scanlinet, mutta nuo tuntuu tulevan todella harvoissa tapauksissa. Kaarevuudesta myös tykkään :tup: Toki jos tekee jotain graafista/CAD hommaa koneella, niin en ehkä kaarevaa näyttöä hommaisi.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Tuossahan tuo 27" G7 on nyt käytössä ja mahtavat värit verrattuna TN sekä halvat IPS:it. Ja onpa smooth, kun vertaa tollaseen Asuksen 165hz tuffiin. Se tuntui tähän nähden todella pahan input lagin omaavalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 886
Tuossahan tuo 27" G7 on nyt käytössä ja mahtavat värit verrattuna TN sekä halvat IPS:it. Ja onpa smooth, kun vertaa tollaseen Asuksen 165hz tuffiin. Se tuntui tähän nähden todella pahan input lagin omaavalle.
No en kyllä itse ole hirveästi läppärin 120 Hz näyttöön eroa huomannut, mutta onhan tossa varmasti smoothia kovempaan fpässään. Kova näyttö kyllä tämä G7.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
952
No en kyllä itse ole hirveästi läppärin 120 Hz näyttöön eroa huomannut, mutta onhan tossa varmasti smoothia kovempaan fpässään. Kova näyttö kyllä tämä G7.
Mulla taas vanha 144Hz:n VA-näyttö tuntuu ihan 60Hz:n näytöltä G7:aan verrattuna, mutta pelaan aika usein lähellä 240fps:ää, lisäksi vanhat VA:t nyt ovat muutenkin vähän hitaita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
Vähän olen miettinyt, kuinka suuri hyppy se 240hz olisi vrt 165hz - vielä en ole tuon isompaa päässyt omin silmin näkemään. Harvassa on peli jossa saan noistakaan herzeistä aina täyttä hyötyä irti, mutta oman kokemuksen mukaan 150 fps on suurin piirtein se rajapyykki, missä kuva tuntuu oikeasti luontevalta, eli viivettä ei enää huomaa esimerkiksi FPS-peleissä.
Ei että olisin lähiaikoina harkitsemassa moista päivitystä - otetaan nyt ensin jo nykyisistä spekseistä kaikki irti, ja seuraavaa näyttöä katsoessa 4K korkeampi prioriteetti.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
No en kyllä itse ole hirveästi läppärin 120 Hz näyttöön eroa huomannut, mutta onhan tossa varmasti smoothia kovempaan fpässään. Kova näyttö kyllä tämä G7.
Mä en usko että tuo 165hz->240hz on se mikä tekee sulavuudessa noiden kahden näytön välillä eron. Vaan se että tuo G7 on yksinkertaisesti muutenkin tekniikaltaan nopeampi piirtämään liikkuvaa kuvaa, kuin asuksen tarjousrimpula, joten se tähtäimen heilutus piirtyy silminnähden viiveettömästi. Ainoa näyttö joka on sulavuudessa samalla tasolla ollut tän kanssa, on ollut Benq XL2540K. Se taas onkin sitten ihan erilainen ruutu, joten muuten turha verrata.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 307
Tilasin Odyssey G7 uudestaan viasta huolimatta. Omistan myös Odyssey G5 S27AG50 IPS ja mm Cyberpunkissa G7 veti kuvanlaadussa selvästi ohitse, varmaan parempi kontrasti vaikutti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
Tuunasin perheenjäsenelle tuon alessa olleen LG UltraGear 32GP850 31,5" pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa käyttökuntoon. En ainakaan testaillessa nähnyt rikkinäisiä pikseleitä tai valovuotoa. Plussaa jalustasta. Käyttäjällä eri käyttötarpeet kuin minulla, mutta itse en noin alhaista kontrastia (~850:1) jaksaisi katsoa päänäyttönä. Todella harmaata jo.

Koon puolesta passaisi kyllä.
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
412
Kirjoittelin verkkokauppa.com:n white label Bluecloud 27 tuotteesta arviota, ja kalibrointimittauksia tänne

eyecomfort/reviews.md at main · jsa2/eyecomfort (github.com)

Lyhyesti:
Todella positiivinen yllätys. Ainoa, jollei ainoa Suomesta löytyvä 100hz 16:9 IPS näyttö, jossa on myös USB-C 65w PD:llä (Philipsin 27 4K näyttöä ei vielä saatavilla, ja tämä ihan eri hintaluokassa).

Ostin näitä pari kappaletta, ensimmäisessä yksilössä oli yksi kuollut pikseli, joten se menee luultavasti palautukseen.
Tuo Bluecloud M27WQHD 27" WQHD -näyttö (100Hz IPS, 2560 x 1440, 16:9) on nyt 3.6. asti tarjouksessa 259,90 eurolla, normaalisti 469,00 €.

Voisi kyllä harkita (USB-C PD-tuki on hyvä lisä), mutta on kyllä minulle ihan tuntematon merkki, eikä netistä löydy paljoa tietoa.
Onko näytöstä kokemusta ja miten tuo toimisi pelikäytössä? Ainakin 100 Hz olisi parempi kuin työkäytössä olevan ison 4K-näytön 60 Hz. Vai olisiko parempi hankkia suoraan oikea pelinäyttö, jotka varmasti myös hyviä työkäytössä lisänäyttönä?

EDIT 20.5.: Päädyin sittenkin tilaamaan Asuksen pelinäytön, joka myös on tarjouksessa em. kaupassa, eikä ole kovin paljoa kalliimpi. Malli, jossa on HDR10, Pivot ja enemmän hertsejä. :) Tosin USB-C ja PD puuttuu, mutta kun minulla on USB-C -> DisplayPort-sovitin, niin saan läppärinkin kiinni tarvittaessa, eikä haittaa vaikka en saisikaan ladattua samaan aikaan (akku riittää sen ajan, mitä tarvitsen).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Ostin tuon Verkkokauppa.com:ista, kun edelliseen näyttöön tuli pikselinohut punainen viiva.


Siellä änkyröidään nyt täysillä, että en saisi korvauksia näytön hajoamisesta (takuu 2v, näyttö 2,5v vanha), mutta jatkan yrittämistä ja ostin heiltä uuden silti. Ajattelin, että saisin synergiaetua, jos tässäkin olisi jotain vikaa ja pitäisi palauttaa..

Noin tunnin kokemuksella:

Ei kuolleita pikseleitä, ei häiritsevää valovuotoa ja värisaturaatio on hyvä. Värit on ehkä jopa parempia kuin vanhassa VA-näytössä ja paranee vain, kun kunnolla otan tämän käyttöön ja kalibroin.

Tummanharmaiden toisto on aika huono. Musta näytti mustalta kun otin laatikosta, mutta streamasin Bosch:Legacyn episodia 7 ja ei ollut oletusasetuksilla katsottava kuva. Puolet ruudusta oli mustaa. Laitoin Gamman +1.0 ja nyt näkyy muutakin kuin mustaa Boschin farkuissa, mutta musta on harmaata. Gammaa saisi laittaa lisääkin, jotta olisi yhtä hyvä kuin vanha näyttö pimeissä kohtauksissa. Olen tarkistanut, että menee täysi signaali läpi, eikä poisteta niitä ääriarvoja.

Jos tykkää avaruusleffoista tai pimeistä peleistä, tämä ei ole oikea näyttö (kannattaa ostaa VA). Jos taas tykkää kauniista väreistä, flat (ei curved) , tämä on ihan hyvä.

Kokemukseni on rajoitettuja vielä ja kun otan tätä käyttöön, niin pistän kalibroinnin tulokset jne. tähän.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Ostin tuon Verkkokauppa.com:ista, kun edelliseen näyttöön tuli pikselinohut punainen viiva.


Siellä änkyröidään nyt täysillä, että en saisi korvauksia näytön hajoamisesta (takuu 2v, näyttö 2,5v vanha), mutta jatkan yrittämistä ja ostin heiltä uuden silti. Ajattelin, että saisin synergiaetua, jos tässäkin olisi jotain vikaa ja pitäisi palauttaa..

Noin tunnin kokemuksella:

Ei kuolleita pikseleitä, ei häiritsevää valovuotoa ja värisaturaatio on hyvä. Värit on ehkä jopa parempia kuin vanhassa VA-näytössä ja paranee vain, kun kunnolla otan tämän käyttöön ja kalibroin.

Tummanharmaiden toisto on aika huono. Musta näytti mustalta kun otin laatikosta, mutta streamasin Bosch:Legacyn episodia 7 ja ei ollut oletusasetuksilla katsottava kuva. Puolet ruudusta oli mustaa. Laitoin Gamman +1.0 ja nyt näkyy muutakin kuin mustaa Boschin farkuissa, mutta musta on harmaata. Gammaa saisi laittaa lisääkin, jotta olisi yhtä hyvä kuin vanha näyttö pimeissä kohtauksissa. Olen tarkistanut, että menee täysi signaali läpi, eikä poisteta niitä ääriarvoja.

Jos tykkää avaruusleffoista tai pimeistä peleistä, tämä ei ole oikea näyttö (kannattaa ostaa VA). Jos taas tykkää kauniista väreistä, flat (ei curved) , tämä on ihan hyvä.

Kokemukseni on rajoitettuja vielä ja kun otan tätä käyttöön, niin pistän kalibroinnin tulokset jne. tähän.
kuluttaja-asiamies on sanonut että töllön pitää kestää ainakin 4-v... monitori menee varmasti samaan kategoriaan
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kumpi parempi?. En välttämättä tahtoisi enempää kun tuon 250 Euroa sijoittaa, ja mitä lukenut niin VA paneelit häntii yleensä, niin IPS. Ei tuo kaarevuuskaan tuon kokoisessa oikein innosta, mutta kai siihen tottuisi. Jos on vielä parempia vaihtoehtoja niin saa ehdottaa?.


 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
690
Kyllä mä ainakin tuon ips paneelin ennemmin ottaisin. 50e jos laittais lisää budjettiin niin sais jimmssiltä msi:n 165hz ips g-sync compatible näytön. Jos g-syncistä välittää niin kannattaa miettiä sitä myös.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kyllä mä ainakin tuon ips paneelin ennemmin ottaisin. 50e jos laittais lisää budjettiin niin sais jimmssiltä msi:n 165hz ips g-sync compatible näytön. Jos g-syncistä välittää niin kannattaa miettiä sitä myös.
Joo Freesync pitää olla kun on AMD "pikselimurskain". Panin tuon IPS paneelisen tilaten, ja otin Arcticin monitorivarren vielä kun oli tarjouksessa. Kai tuolla nyt pötkii niin pitkään kun se toimii.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Jännä että Acerin sivuilta ei löydy juuri tuota mallia minkä tilasin. HDR10 tuki ja energialuokka G, kun taas Acerin sivuilla samalla mallinumerolla on HDR10 tuellisessa näytössä Energialuokka B, ja HDR400 tuellisessa mallissa energialuokka G. Lienee joku vanha malli tuo Jimm'sin tarjousmalli?. Ei noilla ole sinänsä mitään merkitystä mikä HDR ja energialuokka, kunhan ihmettelin vaan. Jimm'sillä sanoivat kyllä että nuo mallit on "uudistuneet" joku aika sitten.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Joo Freesync pitää olla kun on AMD "pikselimurskain". Panin tuon IPS paneelisen tilaten, ja otin Arcticin monitorivarren vielä kun oli tarjouksessa. Kai tuolla nyt pötkii niin pitkään kun se toimii.
ostin gsync näytön. olihan siinä freesync premium. hassua ettei mainostettu
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
Jännä että Acerin sivuilta ei löydy juuri tuota mallia minkä tilasin. HDR10 tuki ja energialuokka G, kun taas Acerin sivuilla samalla mallinumerolla on HDR10 tuellisessa näytössä Energialuokka B, ja HDR400 tuellisessa mallissa energialuokka G. Lienee joku vanha malli tuo Jimm'sin tarjousmalli?. Ei noilla ole sinänsä mitään merkitystä mikä HDR ja energialuokka, kunhan ihmettelin vaan. Jimm'sillä sanoivat kyllä että nuo mallit on "uudistuneet" joku aika sitten.
Tuo ED273U on uudempi malli viime vuoden keväältä - vanha malli oli 144hz. Itse tilasin 249€ Elisalta viime kesänä ja naputtelin tänne silloin revikkaakin. Ei tosiaan löydy oikein mitään infoa tuosta niin ostin silloin käytännössä sokkona. HDR:llä voi heittää vesilintua kuten tässä hintaluokassa voi odottaa ja sync ei ollut käyttökelpoinen vaan laski kirkkautta valtavasti. Sittemmin 1070:n firmiksen päivityksen yhteydessä GSYNC-optio katosi paneelista joten en pystyisi edes enää testaamaan, mutta en voi väittää että olen tämän näytön kanssa repeilyä huomannut freimeistä riippumatta. Liekö tuohon 199€ hintaan halvin 1440p/144hz+ näyttö mitä Suomesta on saanut? Omia tarpeita palvellut hyvin ja tuohon hintaan näytöllä on paikkansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 886
ostin gsync näytön. olihan siinä freesync premium. hassua ettei mainostettu
G-sync compatible on käytännössä sama kuin Freesync, eli Vesa adaptive sync. Tuo on vaan testattu nvidian toimesta toimivaksi myös heidän korteilla.
Sitten taas jos on puhdas G-sync näyttö, jossa on sisällä tuo erillinen G-sync moduuli, niin se ei taas sisällä Freesync tukea.

AMD:lla on hyvä lista, josta voi katsoa minkä tierin freesync tuki näytöstä löytyy: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Sattuipa hyvin, ei yhtään kuollutta pikseliä tai valovuotoa. Nyt ymmärrän miksi ihmiset ostaa IPS/VA paneelisia näyttöjä, nämä värit on ihan toisesta maailmasta verrattuna TN paneeliin, tai mikä ikinä tuossa vanhassa Samsungin TV/monitori härpättimessä onkaan. Eli tuo on kyseessä.

 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Sattuipa hyvin, ei yhtään kuollutta pikseliä tai valovuotoa. Nyt ymmärrän miksi ihmiset ostaa IPS/VA paneelisia näyttöjä, nämä värit on ihan toisesta maailmasta verrattuna TN paneeliin, tai mikä ikinä tuossa vanhassa Samsungin TV/monitori härpättimessä onkaan. Eli tuo on kyseessä.

itsekin 24 FHD TN pääsin 27 QHD IPS ja äärettömän tyytyväinen. 4K olis jo vaatinu liikaa rahaa ja fps olis ollu "onneton".
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
191
Onko ehdottaa jotain järkevää 27” pelinäyttöä, jossa olisi USB-C PD jollain säädyllisellä wattimäärällä? Olisi näppärää, kun vaikka edes sen verran saisi potkua, että kestäisi työpäivän verran pyöritellä koodia, jos läppärin siihen aamulla laittaa jokseenkin ladattuna. Ei tunnu aivan puissa kasvavan moisia vempeleitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
504
Onko noilla 1440P/165hz näytöillä tossa 3-400 hintaluokassa mitään eroa? Ja jos on niin missä niistä on paras paneeli.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
595
Ja jos on niin missä niistä on paras paneeli.
MSI G273QF taitaa olla heittämällä paras. Sama paneeli kuin kalliimmassa MAG274QRF-QD mallissa, joka on pärjännyt erinomaisesti arvosteluissa. Jimmsin tarjoushinnalla erinomainen näyttö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Ei taida olla yhtään näyttöä tällä resoluutiolla, missä olisi sellainen HDR mitä kannattaisi oikeasti käyttää.
Hardware Unboxedikin tuon juuri totesi. Yksi poikkeus tällä on eli HUB:kin mainitsema AOC Agon AG274QXM miniled fald näyttö. Sen saatavuus on ollut pitkään pyöreä nolla mut nyt sitä näyttää jostain syystä olevan ainakin Proshopin varastossa. Kunnon revikoita en ole tosta oikein nähnyt eikä vähäiset amatöörirevikatkaan sitä varattomasti ole kehuneet. Hardware Unboxed vähän vihjailee että jos on aikaa odottaa niin jotain uusia 1440 miniled fald näyttöjä olisi tulossa mutta saa nähdä meneekö tossa vuosi.




Jos tällä hetkellä haluaa oikeaa HDR:ää niin AOC:n lisäksi vaihtoehdot ovat ultrawideja tai 4K:ta kuten kuten Alienwaren QD-Oled AW3423DW, LG:n 42" 4K paneeliin perustuvat näytöt ja televisiot sekä ehkä kompromissina Sonyn M9 27" 4K 72 alueen fald, jonka suomihinta on hirveä. Tosta Sonystakin oli julkaisussa jotain puhetta että myöhemmin tulisi 1440 malli mutta saa nähdä ja on tosiaan vain 72 zonen FALD. Ton 350-400e hintaluokan saa käytännössä tosiaan unohtaa eli nämä pyörivät jossain 1000e+ luokassa.

EDIT: Enpäs muistanut että toi AOC on käynyt myös io-techin testissä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Samsung 31,5" Odyssey G7, 240Hz kaareva WQHD-pelimonitori, musta - Jimms.fi

Tämmösen otin testiin, ohan tässä 50pv palautus oikeus niin voi vaihtaa jos ei maistu :D tällä hetkellä hyvältä kyllä tuntunu. Ainut miinus kyllä tää hirvee kaarevuus mutta ei oo netin selauksessa kyllä hirveesti eroo edelliseen huomannu
Tätä on tarkoitus käydä ihmettelemässä 27-tuumaisena Gigantissa lähipäivinä, kun ei tunnu oikein parempiakaan olevan 500€ hintaluokassa. Onkohan tuo kaarevuus jopa plussaa tuon 31,5-tuumaisen kanssa :hmm:

Tämä on toinen potentiaalinen vaihtoehto: Gigabyte 27" M27Q-X, 240Hz WQHD-pelimonitori, musta (Tarjous! Norm. 549,00€) - 469,00€

Suora paneeli, ehkä laadukkaampi, mutta Samsung lienee viihdekäytössä parempi.
 
Liittynyt
22.04.2019
Viestejä
20
Tätä on tarkoitus käydä ihmettelemässä 27-tuumaisena Gigantissa lähipäivinä, kun ei tunnu oikein parempiakaan olevan 500€ hintaluokassa. Onkohan tuo kaarevuus jopa plussaa tuon 31,5-tuumaisen kanssa :hmm:

Tämä on toinen potentiaalinen vaihtoehto: Gigabyte 27" M27Q-X, 240Hz WQHD-pelimonitori, musta (Tarjous! Norm. 549,00€) - 469,00€

Suora paneeli, ehkä laadukkaampi, mutta Samsung lienee viihdekäytössä parempi.
Oma kokemus 27" versiosta. Näin puoli vuotta käyttäneenä paneeli alkaa irrota rungosta näin keskiosan kohdalta. Nopean googlettelun jälkeen ilmeisesti näin käynyt muillakin. Huono liima joka ei ajan myötä pidä. Näyttö ollut käytössä noin 5-10h/viikko.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Oma kokemus 27" versiosta. Näin puoli vuotta käyttäneenä paneeli alkaa irrota rungosta näin keskiosan kohdalta. Nopean googlettelun jälkeen ilmeisesti näin käynyt muillakin. Huono liima joka ei ajan myötä pidä. Näyttö ollut käytössä noin 5-10h/viikko.
Tuo on vähän huono, kun näytössä olisi muuten niin paljon plussia.

Tämä olisi ihan ok hintainen: LG UltraGear 32GP850 31,5" pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa

Tämä mahdollisesti halpa ja hyvä, jos sattuu saamaan LG:n paneelilla: HP HP X27q 27" pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
294
Kysytääs täällä sattuuko jollakulla olemaan samanlainen ärsyttävä pikku ongelma kuin minulla.
Elikkäs näyttö kadottaa välillä 144Hz virkistystaajuuden kun käynnistän koneen. Winukassa tarjoaa vain 60hz ja 120hz. Näytön kun käyttää virroitta niin ongelma poistuu.
Näyttö on Asus VG27AQ ja kytketty DP kaapelilla.
Netistä pengoin niin löysin muutaman tapauksen samanlaisesta viasta, parissa oli kyseessä sama monitori kun minulla ja jossakin tais olla joku LG
Yhdessä tapauksessa omistaja oli tehnyt jo suurin piirtein kaikki temput ja ongelma ei ollut ratkennut, oli vaihtanut DP kaapeleita, PC:tä ja virtalähdettä.
Yhdellä tyypillä oli vaihtunut näytönohjain joten siitäkään ei ole kiinni.
Helposti ratkaistava ongelma kun käyttää virrat monitorista poissa mutta ärsyttävä silti kun ei aina muista tuota ja rupeaa vaikka pelaamaan ja kohta taas ihmettelee kun onkin fps vaan 60. :)
Ilmeisesti ongelma ratkeaa jos vaihtaa HDMI porttiin, tämä pitäneekin tehdä jos ei muuta keksi.
Eikös HDMI 2.0 saa 1440p/144Hz ja nykyään taitaa G-sync myöskin toimia?
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
86
Minulla tuli joskus Samsungin näytössäni vastaan tuota samaa, eli kaikki yli 120 hertsin virkistystaajuudet katosivat. Oman näyttöni kohdallani asian syyksi paljastui hetken ihmettelyn jälkeen se, että näytön asetuksissa jostain mystisestä syystä DisplayPort-liitännän käyttämä standardi/versio vaihtui 1.2:sta 1.1:een, joka ei siis tue yli 120 hertsin virkistystaajuuksia. Jos siis näytön asetuksista löytyy tuommoinen valinta, niin kannattaa ehkä se tarkistaa.

Itselle ei ole koskaan vielä selvinnyt tarkalleen, että miksi näyttöni tuota vaihtelua tekee. Lieneekö joku bugi firmwaressa tai jotain muuta, mitä en tiedä tai ymmärrä. Toistaiseksi olen päätynyt siihen, että noin käy tilanteissa joissa käynnistän näytön ilman että DP-kaapelia on kytkettynä. Loppupeleissä tämä kaikki nyt lienee varmaan jotain Samsungille ominaista hölmöyttä, mutta ajattelin kuitenkin mainita, kun oireet täsmäävät.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Kysytääs täällä sattuuko jollakulla olemaan samanlainen ärsyttävä pikku ongelma kuin minulla.
Voi hyvin olla ihan näytön firmiksen ongelma, XB271HUssa on sellainen ongelma, että G-synkatussa kuvassa satunnaisesti keskimmäiset ~10 pystyriviä pikseleitä siirtyy oikeaan reunaan. Bootti auttaa tähänkin.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
294
Minulla tuli joskus Samsungin näytössäni vastaan tuota samaa, eli kaikki yli 120 hertsin virkistystaajuudet katosivat. Oman näyttöni kohdallani asian syyksi paljastui hetken ihmettelyn jälkeen se, että näytön asetuksissa jostain mystisestä syystä DisplayPort-liitännän käyttämä standardi/versio vaihtui 1.2:sta 1.1:een, joka ei siis tue yli 120 hertsin virkistystaajuuksia. Jos siis näytön asetuksista löytyy tuommoinen valinta, niin kannattaa ehkä se tarkistaa.

Itselle ei ole koskaan vielä selvinnyt tarkalleen, että miksi näyttöni tuota vaihtelua tekee. Lieneekö joku bugi firmwaressa tai jotain muuta, mitä en tiedä tai ymmärrä. Toistaiseksi olen päätynyt siihen, että noin käy tilanteissa joissa käynnistän näytön ilman että DP-kaapelia on kytkettynä. Loppupeleissä tämä kaikki nyt lienee varmaan jotain Samsungille ominaista hölmöyttä, mutta ajattelin kuitenkin mainita, kun oireet täsmäävät.
En muista että olisi ollut tuollaista asetusta mutta täytyy tarkastaa kunhan kotiin pääsen.

Ehkä kokeilen vielä kaapelin vaihtoa vaikka se tuskin on syynä. Minulla on halpa 3 metrin kaapeli joka pitäisi toimia DP 1.4 standardin mukaan mutta eihän noista aina tiedä.
Tällainen käytössä nyt:

Jos tuohon ei ratkaisua löydy niin ehkä tuon kanssa oppii elämään.
Ongelmaa ei taida olla jos sammuttaa näytön aina kun koneenkin sammuttaa, eli ei jätä näyttöä standy tilaan.
Pitäis vaan muistaa aina näyttö käynnistää ennen konetta muuten emolevylle jää palamaan se vga virhe valo, tosin en tiedä onko tuostakaan haittaa.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Jos tuohon ei ratkaisua löydy niin ehkä tuon kanssa oppii elämään.
Ongelmaa ei taida olla jos sammuttaa näytön aina kun koneenkin sammuttaa, eli ei jätä näyttöä standy tilaan.
Pitäis vaan muistaa aina näyttö käynnistää ennen konetta muuten emolevylle jää palamaan se vga virhe valo, tosin en tiedä onko tuostakaan haittaa.
Mahtaisko tuohon auttaa jatkojohto kytkmellä?
Jatkojohdosta ensin virta päälle jolloin monitori käynnistyy ja sitten vasta kone napista. Toisinpäin sammuttaessa taas jatkojohdosta virta pois niin monitorikin sammuu samalla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Itselläni 5,75€ maksanut (nyt näköjään 9,99€ mutta siihen saa 10% voucherin) iVANKY DP kaapeli 2 metrinen vuodelta 2020 ja hyvin tuntuu toimivan:

Ostin samalla 10,99€ hintaan 3m HDMI kaapelin samalta firmalta minkä hinta näyttää nyt olevan 9,99€ että sai sen 39€ täyteen:

Edit: siitä näyttää olevan uudempi 8K versio myynnissä myös 12,99€ hintaan:
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Miten voi olla niin vähän hyviä näyttöjä tässä resoluutiossa? Tuokin yksi hyvä niin hinta tottakai pompannut syksyn 450€ jonnekin 650€. Toivottavasti tänä vuonna tulee jotain uusia hyviä. Kaarevia kyllä löytyisi, mutta jos niitä ei halua niin vähissä ovat vaihtoehdot.
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
779
Miten voi olla niin vähän hyviä näyttöjä tässä resoluutiossa? Tuokin yksi hyvä niin hinta tottakai pompannut syksyn 450€ jonnekin 650€. Toivottavasti tänä vuonna tulee jotain uusia hyviä. Kaarevia kyllä löytyisi, mutta jos niitä ei halua niin vähissä ovat vaihtoehdot.
Mitkäs ovat sulle kriteerejä, että näyttö on "hyvä"? Tähän segmenttiinhän mahtuu näyttöjä pilvin pimein.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 441
Itse tuli tällänen hommattua kun powerin outletista löyty 329e hintaan. LG 31,5" 32GP850-B, 165Hz QHD-pelimonitori, musta/punainen - 569,00€

Vanhan full hd:n tilalle tuli ni ei löydy kyllä moitittavaa. ja tänään törmäsin myös tähän, ni ei kai tää nyt ihan susi voi olla :)

 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
294
Mahtaisko tuohon auttaa jatkojohto kytkmellä?
Jatkojohdosta ensin virta päälle jolloin monitori käynnistyy ja sitten vasta kone napista. Toisinpäin sammuttaessa taas jatkojohdosta virta pois niin monitorikin sammuu samalla.
Riittää kun katkaisee virrat näytön virtakytkimestä, ei tarvitse onnex saada kokonaan sähköjä poikki.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 435
Viestejä
4 161 652
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom