QHD / WQHD näytöt (2560×1440)

Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Olisiko mielekäs parannus vaiko rahantuhlausta? Ainakin tuossa harkitsemassani näytössä olisi korkeampi resoluutio, vähän parempi väriavaruus, dynaaminen kontrasti parempi ja vähän lyhyempi vasteaika.
Ja mihin käyttöön tämä näyttö tulisi?
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Mitä mieltä olette, olisiko järkevää ostaa tämä näyttö tämän näytön tilalle? Olisiko mielekäs parannus vaiko rahantuhlausta? Ainakin tuossa harkitsemassani näytössä olisi korkeampi resoluutio, vähän parempi väriavaruus, dynaaminen kontrasti parempi ja vähän lyhyempi vasteaika.
Tässä ois qhd, korkeudensäätö, ohuet reunukset, myös ah-ips paneeli, vähän kirkkaampi mutta pienempi dynamic kontrasti ratio. Lisäksi tuon saa kellotettua 80hz. Miinus ettei oo freesyncia.



Q2577PWQ 25 IPS LED 16:9 näyttö - 279.51 €

Arvostelu: AOC Q2577PWQ Review | PC Monitors

https://www.amazon.co.uk/AOC-Q2577P...00WK39NXK/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Tässä ois qhd, korkeudensäätö, ohuet reunukset, myös ah-ips paneeli, vähän kirkkaampi mutta pienempi kontrasti ratio. Lisäksi tuon saa kellotettua 80hz.

Olipas erinomainen arvostelu. Tulee mieleen että onko muuten ominaisuuksiltaan samankaltaisia näyttöjä saatavilla korkeammilla virkistystaajuuksilla? Esim. 120 Hz tai 144 Hz.

Q2577PWQ 25 IPS LED 16:9 näyttö - 279.51 €

Arvostelu: AOC Q2577PWQ Review | PC Monitors

https://www.amazon.co.uk/AOC-Q2577P...00WK39NXK/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
144hz ips näytöt on kalliita. Saa maksaa suunnilleen puolet enemmän. 25 tuumaisista näytöistä on vähän tarjontaa. 25 tuuman näytössä on isompi ppi verrattuna 27 tuumaiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Yksi asia mikä tulee itselleni mieleen on: @Tartaros oletko testannut kyseistä resoluutiota itse? Eli onko tuo 25" tarpeeksi suuri sinulle noin pienellä resoluutiolla + mikä on sinun katseluetäisyytesi monitorista?

Itselläni meni kutakuinkin seuraavasti:
19" CRT => ehkä 40cm katseluetäisyys
24" 1200 => ehkä 60cm katseluetäisyys
27" 1440p => arviolta 80-90cm etäisyys

En erikseen muuttanut noissa fonttikokoja tms. Katselin myös että ehkä teoriassa tähän saisi jonkun 30-31" 4k monitorin kokonsa puolesta mahtumaan.. ..mutta tiedä sitten kun katseluetäisyys voisi venyä liikaa (eikä tällä hetkellä näytönohjaimen potku riitä).

Mistä päästään seuraavaan kysymykseen, riittääkö näytönohjaimessasi potku tuolle resoluutiolle?
Kun käytössä oli 24" 1200p (tai 1080p noin esimerkin vuoksi) joku 7870 oli riittävä, mutta resoluution kasvaessa 1440p myös tehoja tarvitaan enempi. Teoriassa joku r9 Nano riittää 60fps osassa vanhemmista peleistä / normaalissa käytössä.
 
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
41
En lähtisi tilaamaan näyttöä ulkomailta. Mahdollisesti viallisen yksilön palauttaminen suomalaiseen liikkeeseen kokolailla helpompaa.
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
241
Moikka, auttakaas vähän: ostin Samsung C27JG50 näytön verkkiksen tarjouksesta 299€. Mutta, en ole ihan tyytyväinen. Onko se VA-paneelin ominaisuus, että harmailla/tummilla väreillä näkyy selvät "scanlinet", eli joka toinen rivi pikseleitä on selvästi kirkkaampi? Yritin ottaa havainnollistavan kuvan pelin UI:sta jossa verrattuna wanha TN-paneeli ja tuo uusi Samsung. Huomasin tämän ongelman välittömästi kun otin näytön käyttöön, enkä pääse yli siitä että on kuin katselisi CRT-näyttöä kun pelissä on hiemankaan tummempia kohteita. Kaikista pahin on Discord joka on juuri sopivan harmaa että nämä viivat näkyy. Jos tämä on normaalia niin palautan ja ostan mieluummin IPS-näytön, mutta jos muilla ei ole tätä niin käyn vaihtamassa toiseen vastaavaan.

Tältä näyttää vanha näyttö:


Ja tässä vertailuna Samsung:
Aloin katseleen että miten omassa MSI Optix Mag271CQR:ssä näyttää Discord yms. kun käsittääkseni sama paneeli on näissäkin, korjatkaa jos olen väärässä, ja Discord näyttää samalta kuin sulla kun katsoo tarpeeksi läheltä tai kännyllä ottaa kuvan, mutta peleissä tai muualla ei kyllä tuota näy tai sitä ei huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Yksi asia mikä tulee itselleni mieleen on: @Tartaros oletko testannut kyseistä resoluutiota itse? Eli onko tuo 25" tarpeeksi suuri sinulle noin pienellä resoluutiolla + mikä on sinun katseluetäisyytesi monitorista?

Itselläni meni kutakuinkin seuraavasti:
19" CRT => ehkä 40cm katseluetäisyys
24" 1200 => ehkä 60cm katseluetäisyys
27" 1440p => arviolta 80-90cm etäisyys

En erikseen muuttanut noissa fonttikokoja tms. Katselin myös että ehkä teoriassa tähän saisi jonkun 30-31" 4k monitorin kokonsa puolesta mahtumaan.. ..mutta tiedä sitten kun katseluetäisyys voisi venyä liikaa (eikä tällä hetkellä näytönohjaimen potku riitä).

Mistä päästään seuraavaan kysymykseen, riittääkö näytönohjaimessasi potku tuolle resoluutiolle?
Kun käytössä oli 24" 1200p (tai 1080p noin esimerkin vuoksi) joku 7870 oli riittävä, mutta resoluution kasvaessa 1440p myös tehoja tarvitaan enempi. Teoriassa joku r9 Nano riittää 60fps osassa vanhemmista peleistä / normaalissa käytössä.
GTX1060 löytyy, luulisi tuon nyt riittävän?

Enpä ole tuota katseluetäisyyttä muuten miettinyt enkä ole koskaan kyseistä resoluutiota testannut. Nykyistä katselen ehkä noin 45-50 cm:n päästä. Aavistuksen ehkä läheltä makuuni mutta pöydän kapeuden vuoksi en sitä pidemmälle saa. Jos jotain, niin näyttö olis sitten liian lähellä varmaan. Nykyinen 23 tuuman lävistäjä on ollu mun mielestäni ihan sopiva tälle 1920x1080-resoluutiolle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
GTX1060 löytyy, luulisi tuon nyt riittävän?

Enpä ole tuota katseluetäisyyttä muuten miettinyt enkä ole koskaan kyseistä resoluutiota testannut. Nykyistä katselen ehkä noin 45-50 cm:n päästä. Aavistuksen ehkä läheltä makuuni mutta pöydän kapeuden vuoksi en sitä pidemmälle saa. Jos jotain, niin näyttö olis sitten liian lähellä varmaan. Nykyinen 23 tuuman lävistäjä on ollu mun mielestäni ihan sopiva tälle 1920x1080-resoluutiolle.
No mikäli et pelaa mitään niin sitten riittää.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
160
Yksi asia mikä tulee itselleni mieleen on: @Tartaros oletko testannut kyseistä resoluutiota itse? Eli onko tuo 25" tarpeeksi suuri sinulle noin pienellä resoluutiolla + mikä on sinun katseluetäisyytesi monitorista?

Itselläni meni kutakuinkin seuraavasti:
19" CRT => ehkä 40cm katseluetäisyys
24" 1200 => ehkä 60cm katseluetäisyys
27" 1440p => arviolta 80-90cm etäisyys

En erikseen muuttanut noissa fonttikokoja tms. Katselin myös että ehkä teoriassa tähän saisi jonkun 30-31" 4k monitorin kokonsa puolesta mahtumaan.. ..mutta tiedä sitten kun katseluetäisyys voisi venyä liikaa (eikä tällä hetkellä näytönohjaimen potku riitä).

Mistä päästään seuraavaan kysymykseen, riittääkö näytönohjaimessasi potku tuolle resoluutiolle?
Kun käytössä oli 24" 1200p (tai 1080p noin esimerkin vuoksi) joku 7870 oli riittävä, mutta resoluution kasvaessa 1440p myös tehoja tarvitaan enempi. Teoriassa joku r9 Nano riittää 60fps osassa vanhemmista peleistä / normaalissa käytössä.
GTX1060 löytyy, luulisi tuon nyt riittävän?

Enpä ole tuota katseluetäisyyttä muuten miettinyt enkä ole koskaan kyseistä resoluutiota testannut. Nykyistä katselen ehkä noin 45-50 cm:n päästä. Aavistuksen ehkä läheltä makuuni mutta pöydän kapeuden vuoksi en sitä pidemmälle saa. Jos jotain, niin näyttö olis sitten liian lähellä varmaan. Nykyinen 23 tuuman lävistäjä on ollu mun mielestäni ihan sopiva tälle 1920x1080-resoluutiolle.
No mikäli et pelaa mitään niin sitten riittää.
GTX1060 (6GB) riittää erinomaisesti perustason näytönohjaimeksi 1440p-pelaamiseen (etenkin suosittuihin verkkomoninpeleihin, kuten League of Legends/World of Tanks/Apex Legends jne). Visuaalisesti vaativimpien pelien kohdalla joutuu toki silmänkarkkia pudottamaan asiallisen ruudunpäivityksen saavuttamiseksi, mutta yleisellä tasolla 1440p-resoluutio ja GTX1060 (6GB) on toimiva budjettipelaajan kombo.

Itsellä 32" 1440p-näyttö istuu n.60-80cm (riippuen istumistavasta) etäisyydellä eikä mitään ongelmia "optimaalisen" katseluetäisyyden kanssa. Nämä ovat siis henkilökohtaisia tottumiskysymyksiä. Toiset katsovat jättiruutua nenä ruudussa, toiset postikorttia metrin päästä ja loput jotain siltä väliltä. :)

Taneli: Linkkaamasi Asus 25" MX25AQ (399€) on varsin hintava kokoluokassaan. 25"-tuumaiset ovat muutenkin jääneet kilpailukykyisessä hintakehityksessä pahasti isompien kokoluokkien jalkoihin. Esimerkiksi Asus VZ27AQ (279€) (Gigantin viikonloppukampanja) tai jopa 32" AOC Q3279VWFD8 75hz (269€) ovat yli 100€ edullisempia jokseenkin vertailukelpoisilla IPS-spekseillä. Toki jos haluttu kokoluokka on tuo 25", niin silloin optiointi sen mukaan. Kysyit myös korkeampien hertsien perään. Tässä Jimm'sin valikoima 1440p + IPS + 144HZ -kattauksesta: KLIK. Suosituksia en osaa noista antaa muuta kuin että halvin IPS + 144hz on vain 40 euroa kalliimpi kuin tuo linkkaamasi 25" Asus, eli kannattaa vakavasti harkita 25"->27"-kelkkaan siirtymistä 1440p-monitoreissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
250cd/m2 kirkkaus on aika alhainen. Korkea maksimi kirkkaus on ihan hyvä ominaisuus. Oon käyttänyt kirkkaalla/aurinkoisella ilmalla 100% kirkkautta 350cd/m2 näytöllä niin näkee paremmin. Vanhalla näytöllä, kun aurinko paisto sisälle niin ei pystynyt kunnolla etes pelaamaan ku näkyi kuva niin huonosti.
 
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
9
Msi optix mag271cqr ollut nyt muutaman päivän käytössä. Valovuotoa ei juuri yhtään joten siitä plussaa. Vähän asetuksia säätelemällä sai ghostingit ja blurrit ihan ok tasolle, vaikka ei ne nyt ihan yhtä priimaa ole kun edellisessä 1080p näytössä, joka oli lightboostattu.

Sellanen ikävä ominaisuus tuli huomattua, että pari alinta pikseliriviä ihan näytön alareunassa tuntuu "katoavan" jos katsoo näyttöä hieman ylempää. Mahtaako tämä olla yleistä?
havainnollistava video.

Eniten se häiritsee Windowsin taskbarissa, kun aukiolevat ohjelmat on merkattu nimenomaan parin pikselin korosteviivoilla tuola alareunassa. Välillä jos istuskelee oikein suorassa vähän lähempänä näyttöä niitä on hankala nähdä. Mukavaa kun tällekkään ei ole Windowssissa suoraan mitään vaihtoehtoista vastaavaa taskbarin asetuksissa. Jos saisi vaikka 2 pixelin rivin sijaan 4 riviä niin sekin riittäisi.

Samalla tuli huomattua tuo hirveä "acrylic" tyyli windowsin läpinäkyvyyksissä, jossa on siis lätkitty noisea tohon läpinäkyvyyden päälle. Miksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 724
Samaa tapahtuu mulla AOC 31,5" qhd näytöllä, jos nousen tuolista noin 30cm ylemmäs(40cm etäisyydellä) niin nuo alimmat pixelit katoaa. En usko että se on pelkästään msi näyttöjen "ongelma". Luulisin että tapahtuu monilla näytöillä mutta eri korkeudella mutta eihän näitä näyttöjä alaspäin katsota.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Tuli nyt tuo PG279Q hommattua, mutta en ole kyllä väritoistoon aivan tyytyväinen. Ihonväri on mielestä nieman liian sinivihertävä suhteessa tuohon vanhaan ProArt PA246q sarjan näytön väreihin. Muissa väreissä en huomannut eroja kun näyttöjen välillä vertailin. Voihan tuossa vanhassakin kalibroinnit jo vähän heittää näin monen vuoden käytön jälkeen.

Molemmat näytöt oli vertailtaessa sRGB tilassa.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 315
Tuli nyt tuo PG279Q hommattua, mutta en ole kyllä väritoistoon aivan tyytyväinen. Ihonväri on mielestä nieman liian sinivihertävä suhteessa tuohon vanhaan ProArt PA246q sarjan näytön väreihin. Muissa väreissä en huomannut eroja kun näyttöjen välillä vertailin. Voihan tuossa vanhassakin kalibroinnit jo vähän heittää näin monen vuoden käytön jälkeen.

Molemmat näytöt oli vertailtaessa sRGB tilassa.
Tsiikailitko jo valovuodon ja glowin?

Myöskin tarkasta onko paneeli kunnolla kiinni rungossa.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Tsiikailitko jo valovuodon ja glowin?

Myöskin tarkasta onko paneeli kunnolla kiinni rungossa.
Oikeassa yläreunassa, n.5cm kumasta vasemmalle on pieni valovuoto, joka ilmeisemmin johtuu siitä ettei paneelia tai tuota kehystä ole kunnolla kiinnitetty. Sormella painamalla valovuoto katoaa...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
329
Gigantista lähti tämmöinen varaukseen:
AOC Agon AG322QC4 31,5&quote; kaareva pelinäyttö - Näytöt

Tarjoushinta 429 oli hinta.fi mukaan halvin. Ei ollut postattu tarjousketjuun ja ainakin itse tilatessa tarjosi vain noutoa myymälästä, sikäli kun tuota nettivarastossa olikaan? Lähimyymälässä onneksi oli, varasin sieltä viimeisen.
Netissä ihan hyviä arvosteluja pelinäyttönä, mutta väritoisto out-of-the-box kuulemma epätarkka. Tuskin minä moista huomaankaan. Mutta omistaako täällä tuota kukaan? Kannattaako huomenna noutaa vai jättää myymälään?
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 315
Oikeassa yläreunassa, n.5cm kumasta vasemmalle on pieni valovuoto, joka ilmeisemmin johtuu siitä ettei paneelia tai tuota kehystä ole kunnolla kiinnitetty. Sormella painamalla valovuoto katoaa...
Mulla oli sama n. 7 paneelissa.

Suosittelen laittamaan takuuseen, taino en suosittele jollet varaudu aika kovaan rumbaan :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
86
Minulle tuli muutama päivä sitten Asus MG279. TN (BENQ XL2411) paneelin jälkeen mukavaa kun värit toistuvat selkeämmin sekä 27" ja 2560 x 1440 tarkkuus on kyllä huippu hyvä. Näytönohjaimena RTX2060.

Valovuotoa ei mielestäni juurikaan ole eikä IPS hehkua, mutta jonkin verran on DSE:tä. Lisäksi yksi täysin kuollut pikseli oikealla yläreunassa ja siitä 3-4mm paneelin yläreunaan asti viivana rivi pikseleitä osittain pimeenä ( sininen väri ei toistu)

Tuo kuollut pikseli(t) ei osu näkökenttään muuten kuin varta vasten katsetta ja päätä siirtämällä lähemmäksi oikeaa yläreunaa.

Kiinnostaa lähinnä tietää, minkälaiset virheet olette itse hyväksyneet? Muutenhan paneeli on hyvä lukuunottamatta tuota toimimatonta 3-4mm pikselijonoa. Mitä te painotatte paneelin ominaisuuksissa? Täytyykö olla täysin virheetön, saako olla hehkua, ehkä 1-2 kuollutta pikseliä?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
108
Näyttö hajosi, ja en ala enään noin vanhaa korjaamaan. Nyt olisi akuutti tarve kaarevalle näytölle.
Min. 27" , resoluutio enemmän kuin 1080p , Free Sync plussaa, ei pakollinen. Pelikäyttöön tulisi.
Budjetti Max. 350€.
Olisko tämä kelvollinen:Philips E-line 328E9FJAB 32" 2560 x 1440 16:9 AMD FreeSync | Dustinhome.fi
Nyt olisi tarjouksessa Samsung C27JG50 -pelinäyttö (249,90€), joka näin äkkiseltään täyttää vaatimukset (poislukien FreeSync). Itseltäni löytyy kyseinen näyttö ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Näytön oma jalka tosin on melko huono, joten itse käytän monitorivarren kanssa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Nyt olisi tarjouksessa Samsung C27JG50 -pelinäyttö (249,90€), joka näin äkkiseltään täyttää vaatimukset (poislukien FreeSync). Itseltäni löytyy kyseinen näyttö ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Näytön oma jalka tosin on melko huono, joten itse käytän monitorivarren kanssa.
Itsellä kanssa ollut käytössä viime syksystä lähtien, erittäin hyvä näyttö hintaisekseen.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Kukaan ei ole koko palstalla tainnut vielä reagoida Gigantin kuukauden gaming-tarjouksena olevaan MSI Optix MAG321CQR hintaan 359€? Mun mielestä aika ok tarjous, Suomen hintatasoon nähden selvästi halvin hinta, eikä Saksastakaan ole tainnut saada noin halvalla. Halvemmallakin 32-tuumaisia saa, mutta tässä on ihan ok säädöt jalassa eikä mitään aivan huutavia ongelmia nettiä selailemalla ole tullut esiin. Ilmeisesti adaptive syncin toiminnassa ollut hienosäätöä, Nvidian korteilla vaatinut joillakin CRU-jumppaa, mutta toimii kuitenkin.

Onko kokemuksia/näkemyksiä? Vahvasti harkinnassa itselläni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
313
Kukaan ei ole koko palstalla tainnut vielä reagoida Gigantin kuukauden gaming-tarjouksena olevaan MSI Optix MAG321CQR hintaan 359€? Mun mielestä aika ok tarjous, Suomen hintatasoon nähden selvästi halvin hinta, eikä Saksastakaan ole tainnut saada noin halvalla. Halvemmallakin 32-tuumaisia saa, mutta tässä on ihan ok säädöt jalassa eikä mitään aivan huutavia ongelmia nettiä selailemalla ole tullut esiin. Ilmeisesti adaptive syncin toiminnassa ollut hienosäätöä, Nvidian korteilla vaatinut joillakin CRU-jumppaa, mutta toimii kuitenkin.

Onko kokemuksia/näkemyksiä? Vahvasti harkinnassa itselläni.
Itse laitoin tilaukseen, nähtäväksi jää miten pelittää RTX 2070 ohjaimen kanssa, on ainakin sopivien listalla. Itseä kuitenkaan peli käyttö ei niin haittaa, kun suurin osa käytöstä on paljon muuta. Ainoa mikä mietityttää on tuolla tuuma koolla 1440-resoluutio, miltä se näyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 867
Itse miettinyt tässä tuon Msi hankkimista kanssa. Ja en usko että on mitään ongelmia tuon 2070 kortin kanssa. Synceillä ei tee mitään noilla hz määrillä. En ole vuosiin nähnyt repeilyä peleissä, joten täysin turhia nuo. Mitä muutaman arvostelun katsoin tuosta näytöstä, niin ei kovin paljoa ollut moittimista. Tuo resoluutio on juuri sopiva 32" näytölle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
313
Itse miettinyt tässä tuon Msi hankkimista kanssa. Ja en usko että on mitään ongelmia tuon 2070 kortin kanssa. Synceillä ei tee mitään noilla hz määrillä. En ole vuosiin nähnyt repeilyä peleissä, joten täysin turhia nuo. Mitä muutaman arvostelun katsoin tuosta näytöstä, niin ei kovin paljoa ollut moittimista. Tuo resoluutio on juuri sopiva 32" näytölle.
Itsellä oli pääpaino ottaa koko 27" vähän isompaan saa nähdä miten toimii. Ensiviikolla ehkä ollaan vähän viisaampia, mut tämä onkin tarjous, josta voi ottaa opikseen tai luopua.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
No niin, nyt on hetki käpistelty tuota MAG321CQR:ää. G Sync vaatii tosiaan CRU:lla editointia, mutta sitten toimiikin ihan ok mun mielestä. Muutenkin näyttö on yllättävän laadukkaan tuntuinen, jalka on painava ja metallinen. Omassani ei kuolleita pikseleitä, mutta... Pilveilee kyllä sen verran, että häiritsee hieman. Ei kylläkään ns. normaalikäytössä, mutta vaikea on pimeässä huoneessa katsoa mustaa näyttöä harmistumatta. Ehkä OLED-telkkarin käyttö monitorina pilasi mut lopullisesti, en tiedä. Saattaa jäädä silti, tämä ei kuitenkaan ole leffanäyttö, vaan valoisan huoneen työ/pelimonitori.

Onkohan pilveilyä kaikissa yhtä paljon?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
No niin, nyt on hetki käpistelty tuota MAG321CQR:ää. G Sync vaatii tosiaan CRU:lla editointia, mutta sitten toimiikin ihan ok mun mielestä. Muutenkin näyttö on yllättävän laadukkaan tuntuinen, jalka on painava ja metallinen. Omassani ei kuolleita pikseleitä, mutta... Pilveilee kyllä sen verran, että häiritsee hieman. Ei kylläkään ns. normaalikäytössä, mutta vaikea on pimeässä huoneessa katsoa mustaa näyttöä harmistumatta. Ehkä OLED-telkkarin käyttö monitorina pilasi mut lopullisesti, en tiedä. Saattaa jäädä silti, tämä ei kuitenkaan ole leffanäyttö, vaan valoisan huoneen työ/pelimonitori.

Onkohan pilveilyä kaikissa yhtä paljon?
Voin huomenna katsoa onko noissa eroja, mulla pari tuollaista näyttöä.

Mitähän toi CRU käytännössä teki kun alkoi Sync toimimaan?
Ja miksi näin yksinkertainen asia ei ole jo valmiiksi korjattuna?

Kuinka matalille HZ toi sync toimii? yhkkiä kun kokeilin niin tuntui että siihen 50hz tietämille menis ja sitten loppuu toiminta
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Tulipa hommattua myös tuo MAG321CQR. Muuten ihan passeli mutta jalusta tökkii: näytön alareuna jää 10cm korkeuteen jolloin yläreuna on todella korkealla (yli 50cm pöydästä). Ja näyttöä/jalustaa ei saa kovin lähelle pöydän takareunaa, reilu 20cm näytön reunasta mitattuna joka tuo ruudun aika lähelle mun 80cm syvyisellä pöydällä omaan makuun. Ihan tiedoksi jos joku tätä näyttöä kaavailee. Ajattelin hommata jonkun pöydän reunaan kiinnitettävän jalustan tälle.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
CRU:lla ei käytännössä tehdä muuta kuin määritetään hertsirajat näytölle. Näytön pitäisi toki osata raportoida nämä näyttikselle (myös Nvidialle) itsestäänkin, mutta ei vaan näköjään tässä tapauksessa osaa. Olisi varmasti korjattavissa firmiksellä, mutta saa nähdä, tekeekö MSI mitään asialle. CRU:lla voisi toki koittaa muuttaa myös syncin alarajaa, itse en ole koittanut kuin 48-144Hz ja se toimii kokonaisuutena oikein hyvin. Silmänräpäyksen mittaisia kirkkauden vaihteluja voi tulla G-sync compatible -tilassa, kun FPS muuttuu nopeasti yli sadasta alle kuudenkymmenen.

Jalan säädöt tosiaan on aika ylävoittoiset, mutta ainakin itselleni juuri riittävät. Ts. ala-asento on optimi omalla pöydälläni. Saisi toki ulottua tästä vielä jonkun sentin alemmaksikin. Mutta tukeva toi jalka on, eikä nyt mitenkään poikkeuksellisen paljon vie tilaa pöydältä mun mielestä.

Pilveily ei muuten enää häiritse, normaaliolosuhteissahan sitä en nähnyt alkujaankaan, mutta nyt sen kanssa on voinut elää jo pimeässäkin. Ihan ok näyttö, kolmeen ja puoleen sataan jopa erittäin hyvä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
40
Tässä nyt kovaa pähkäilyä aiheuttaa se että olisko järkevämpää tilata MAG271CQR @449e vai gigantin tarjouksesta MAG321CQR @359e. Hinnan puolesta ilman muuta kannattais isompi tilata, mutta mietityttää onko 31.5 tuumanen kuitenki liian iso :nb: Pöydän syvyys on 80cm. Myöskin jostain revikoista olin lukevinani että MAG321 olis hitaampi (?) kuin MAG271.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Tässä nyt kovaa pähkäilyä aiheuttaa se että olisko järkevämpää tilata MAG271CQR @449e vai gigantin tarjouksesta MAG321CQR @359e. Hinnan puolesta ilman muuta kannattais isompi tilata, mutta mietityttää onko 31.5 tuumanen kuitenki liian iso :nb: Pöydän syvyys on 80cm. Myöskin jostain revikoista olin lukevinani että MAG321 olis hitaampi (?) kuin MAG271.
Tuo 321 on kyllä mulla toiminut ihan jees. Tilasin amazonista pöytään kiinnitettävän halpisvarren jotta saan näytön taaemmas ja alemmas. Raportoin siitä kunhan saapuu.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Tässä nyt kovaa pähkäilyä aiheuttaa se että olisko järkevämpää tilata MAG271CQR @449e vai gigantin tarjouksesta MAG321CQR @359e. Hinnan puolesta ilman muuta kannattais isompi tilata, mutta mietityttää onko 31.5 tuumanen kuitenki liian iso :nb: Pöydän syvyys on 80cm. Myöskin jostain revikoista olin lukevinani että MAG321 olis hitaampi (?) kuin MAG271.
Ainakin se mustan/tumman kuvan hitaus tulee paremmin esille isommassa näytössä ja pixeli tiheys on samaa luokkaa 24" 1080p näytönkanssa, eli lisä tarkkuutta ei juurikaan saa kuten 27" 1440p näytöllä.

Kovin läheltä ei tee mieli katsoa tuota 32, joutuu kääntämään päätä muuten.
Nvidian Freesync saa toimimaan mutta välkähtelee häiritsevästi joissakin peleissä, esim borderlands 2.

Ostaisin 27" ihan kokemuksien perusteella mutta jollekki se 32" (31.5) voi toki sopia paremmin.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Itselleni vierasta pohdintaa tällainen, että ostaako pienempi näyttö isommalla rahalla... TV-keskusteluissa yhtä kokoa suurempaa suositellaan aina vaikka tuplahintaan :cool:
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Itselleni vierasta pohdintaa tällainen, että ostaako pienempi näyttö isommalla rahalla... TV-keskusteluissa yhtä kokoa suurempaa suositellaan aina vaikka tuplahintaan :cool:
TV se valinta menee siihen isompaan useimmiten, pwlinäytöissä sitten kriteerit hieman erillaisia.
Se 27" 1440p tarkkuus tekee esim.peleistä reippaasti paremman näköisiä, kuin 24" 1080p tai 32" 1440p.

Kannattaa mennä johonki liikkeeseen kokeileen ja katteleen tai sitten hyödyntää gigantin palautusoikeutta ja ostaa molemmat
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
TV se valinta menee siihen isompaan useimmiten, pwlinäytöissä sitten kriteerit hieman erillaisia.
Se 27" 1440p tarkkuus tekee esim.peleistä reippaasti paremman näköisiä, kuin 24" 1080p tai 32" 1440p.

Kannattaa mennä johonki liikkeeseen kokeileen ja katteleen tai sitten hyödyntää gigantin palautusoikeutta ja ostaa molemmat
Hyvin vahvasti makuasia. Itse en silmänräpäyksen vertaa harkinnut mitään alle 32-tuumaista. Koosta saa sekä merkittävää tehokkuusetua työskentelyyn että läsnäolon tuntua peleihin. Pikselit riittää itselleni oikein hyvin n. 70 sentin katseluetäisyydellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
TV se valinta menee siihen isompaan useimmiten, pwlinäytöissä sitten kriteerit hieman erillaisia.
Se 27" 1440p tarkkuus tekee esim.peleistä reippaasti paremman näköisiä, kuin 24" 1080p tai 32" 1440p.

Kannattaa mennä johonki liikkeeseen kokeileen ja katteleen tai sitten hyödyntää gigantin palautusoikeutta ja ostaa molemmat
Tässä on hyvä muistaa, että kuvan tarkkuus on aina sidoksissa katseluetäisyyteen, eli 27" 1440p näyttää 80 sentin päästä yhtä tarkalta kuin 32" 1440p 95 sentin etäisyydeltä. Useimmilla se tietokoneen näyttö on tosin tietokonepöydällä kiinteän etäisyyden päässä omasta naamasta.

Tuossa kätevä laskin, jossa otetaan pikselitiheyksien lisäksi huomioon katseluetäisyys.

Screen Density Calculator : NVIDIA Automotive
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
40
Hyvin vahvasti makuasia. Itse en silmänräpäyksen vertaa harkinnut mitään alle 32-tuumaista. Koosta saa sekä merkittävää tehokkuusetua työskentelyyn että läsnäolon tuntua peleihin. Pikselit riittää itselleni oikein hyvin n. 70 sentin katseluetäisyydellä.
Pystysitkö laittaa kuvan siitä kohtaa mistä näyttöä useimmiten käytät :)

Tuntuu vaan että 32" olis niin massiivisen kokonen ruutu tälle katseluetäisyydelle. Toki olishan sekin vaihtoehto että eka gigantista tilaa ja koittaa sitä isompaa näyttöä ja jos tuntuu liian isolta niin palauttaa ja tilaa pienemmän. Toki siinäkin on oma hommansa :sweatsmile:

27" 1440p tarkkuus tekee esim.peleistä reippaasti paremman näköisiä, kuin 24" 1080p tai 32" 1440p.
Tälleen oon itekkin tätä järkeillyt, että 27" 1440p on paremman näköinen kuin 32" 1440p johtuen PPI:stä :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 125
Tuo vähän ontuu tuo pelkän PPI lukeman toljottaminen. Minulla käytössä niin 24" FullHD ja 55" 4k OLED. Samalta etäisyydeltä (käsivarren mitta) kaikki on ihan helvetin paljon tarkempaa 4k näytöllä kuin 24":lla vaikka pienessä monitorissa on isompi PPI.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Tuo Automotive Screen Density Calculator suosittelee tuolle 27" 80cm katseluetäisyyttä. Tuohan on ihan hiton paljon?
Nykyinen on 60cm päässä ja 80cm ei enää edes onnistuisi tuon mountin kanssa, koska se olisi ihan pöydän takareunassa.
Onko se oikeesti noin, että vasta tuolloin ppd on ok tasolla?
Ei se ole suositus, vaan ihan käyttäjän muokattavissa oleva arvo, kuten resoluutio, näytön koko ja pikselitiheyskin, eli yksi noista neljästä arvosta lukitaan laskettavaksi muiden perusteella.

Varsinaista suositusta PPD-lukemalle ei ole, mutta Applen retina on ilmeisesti 60 tienoilla ja ihmisen silmän rajat tulevan vastaan 120 paikkeilla.

Tuossa on hyvä artikkeli PPD:stä.

The Pixel Density Race and its Technical Merits
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Tuo Automotive Screen Density Calculator suosittelee tuolle 27" 80cm katseluetäisyyttä. Tuohan on ihan hiton paljon?
Nykyinen on 60cm päässä ja 80cm ei enää edes onnistuisi tuon mountin kanssa, koska se olisi ihan pöydän takareunassa.
Onko se oikeesti noin, että vasta tuolloin ppd on ok tasolla?
Se on tietysti ihan ihmisestä kiinni, itselläni oli 24" 1920x1200 etäisyys noin 50-60cm ja nyt 27" 2560x1440 resoluution näytöllä ~80cm katseluetäisyys. 48" TV:tä (1080p) katselen noin 1½-2 metrin päästä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Se on tietysti ihan ihmisestä kiinni, itselläni oli 24" 1920x1200 etäisyys noin 50-60cm ja nyt 27" 2560x1440 resoluution näytöllä ~80cm katseluetäisyys. 48" TV:tä (1080p) katselen noin 1½-2 metrin päästä.
Tuossa yhdellä foorumilla mietittiin mikä hyöty on isommasta paneelista kun sitä tuupataan taaksepäin?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 853
Viestejä
4 211 306
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom