Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meinasitko itsellesi vai oppilaille?Onko jotain hyvää yläkouluun sopivaa materiaalipankkia kun tuo ohjelmointi tulee?
En tiedä, mulla ei ole ton kanssa mitään tekemistä.Oppilaille ja lähinnä heidän kanssa läpikäytäväksi (eka opiskelen itse, sitten oppilaiden kanssa ja lopuksi oikeat ratkaisut) eli ns. koodauskerho on kyseessä. Onko noiden vastauksia saatavissa missään?
Ratkot ne itse niin siinähän se tulee samalla opiskeltua ennen kuin alat opettamaan muita koodaamaan.Oppilaille ja lähinnä heidän kanssa läpikäytäväksi (eka opiskelen itse, sitten oppilaiden kanssa ja lopuksi oikeat ratkaisut) eli ns. koodauskerho on kyseessä. Onko noiden vastauksia saatavissa missään?
Onko jotain hyvää yläkouluun sopivaa materiaalipankkia kun tuo ohjelmointi tulee?
Nuorille joku codecombat.com varmasti ihan kiva. Käyttöliittymästä osa on suomeksi, viihdyttävää Ogren tappoa Pythonilla
Oikeastaan tuo riippuu siitä, miten selkäytimessä kieli on. Minä aloitin php-koodarina ja laajensin myöhemmin pythoniin. Jouduin aivan samalla tavalla tarkistamaan manuskasta kaikenlaista pientä asiaa toistuvasti, kunnes ne alkoi muistaa pysyvästi.Python on pieniin scripteihin ihan ehdoton, sillä on tosi nopeaa ja luontevaa tehdä asioita. Esimerkiksi PHP:n kanssa pitää joka kerta tarkistaa manuaalista että mites nyt katsottiinkaan onko joku avain arrayssä ja kumminpäin ne parametrit nyt menikään, pythonissa se on intuitiivisesti vaan "if key in array:" eikä sitä voi unohtaa. Vähemmän turhia hidasteita = parempi flow koodatessa.
Oikeastaan tuo riippuu siitä, miten selkäytimessä kieli on. Minä aloitin php-koodarina ja laajensin myöhemmin pythoniin. Jouduin aivan samalla tavalla tarkistamaan manuskasta kaikenlaista pientä asiaa toistuvasti, kunnes ne alkoi muistaa pysyvästi.
PHP:ta takana 6 vuotta työkseni ja toistakymmentä harrastuksena, vieläkin lunttaan parametreja manuaalistaKoodasin kaksi vuotta työkseni php:tä enkä ikinä oppinut sitä in_array järjestystä ulkoa, enkä ollut firmasta ainoa. Projektipäälliköllä oli post-it lappu näytön alalaidassa johon oli yleisimpien perusfunktioiden nimet ja parametrien järjestys kirjoitettu muistiin. En tiedä montako vuotta sitä PHP:tä pitäisi koodata että tuo menisi "selkärankaan", mutta pythonissa tuon "if key in array:" oppi päivässä eikä ikinä tarvinnut luntata tai mennyt väärin. Toisin kuin PHP jossa stringikäsittelyssä on yleensä haystack ensin, array-funktioissa needle ensin, reflectionissa haystack ensin, jne... ei kertakaikkiaan mene selkärankaan kun siinä ei ole mitään logiikkaa.
Python on ehdottomasti mukavampi kieli.
nimi = 'Erkki'
sukunimi = 'Erkkinen'
ika = 49
print(f'Minun nimi on {nimi} {sukunimi} ja olen {ika+1} vuotta vanha')
http://www.pyinstaller.org/Kenelläkään suosituksia millä tehdä Python-scripteistä (3.4) stand-alone exejä? Ei jaksais asennella aina Pythonia eri koneisiin, joissa tarttis tehdä suht yksinkertaista csv-datan käsittelyä ja jotain pientä numpy-kikkailua mittausdatalle, eli mitään GUI-moduuleja ei tarvita.
Onko Pythonilla jotain annettavaa kun on PHP ja Perl hallinnassa? Python vaikuttaa niin trendikkäältä.
Minulla on 3 saraketta ja 5 riviä joissa numeroita.
...
Siitä generoidaan erilaisia tilanteita "tappelupeliini". Mitään kaupallista peliä en ole tekemässä, mutta pienimuotoista demoa python opettelun ohessa koitain rakennella. Eli eri luku viittaa aina eri lopputulemaan. Varmasti tähän on parempiakin tapoja, mutta tämä oli se mitä halusin koodiini testailla.Uteliaisuuttani kysyn: Kerrotko vielä sen varsinaisen ongelman, jota tässä olet ratkaisemassa? Eli mitä tuolla lopullisella listalla sitten tehdään?
Onko Python sitten niin suorituskykyinen, että sillä pystyy korvaamaan jopa Matlabin tapaisia kieliä? Ainakin olen ollut sellaisessa käsityksessä, että Pythonilla saa nopeasti riipaistua sen mvp-tuotteen ja kohta ovella onkin sitten assember/assembly/c-miehet.
Jos puhutaan numeerisesta laskennasta niin kyllä pystyy korvaamaan matlabin. Esim NumPy käyttää optimoituja lineaarialgebrakirjastoja eli käytännössä siellä alla pyörii C/Fortran/ASM optimoitu kirjasto joka ne laskut tekee. Toisekseen, nykyään pythonissa on hyvä tuki esim. CUDA:lle jolla saa mukavasti nopeutettua laskentaa tarvittaessa.Onko Python sitten niin suorituskykyinen, että sillä pystyy korvaamaan jopa Matlabin tapaisia kieliä? Ainakin olen ollut sellaisessa käsityksessä, että Pythonilla saa nopeasti riipaistua sen mvp-tuotteen ja kohta ovella onkin sitten assember/assembly/c-miehet.
Juurikin näin, käsittääkseni esimerkiksi matlab toimii samalla tavalla, korjatkaa toki jos olen väärässäNii, siis tuolla Pythonilla hoidetaan vain data noille kirjastoille ja lopputulosten tallentaminen/visualisointi.
Jos puhutaan numeerisesta laskennasta niin kyllä pystyy korvaamaan matlabin. Esim NumPy käyttää optimoituja lineaarialgebrakirjastoja eli käytännössä siellä alla pyörii C/Fortran/ASM optimoitu kirjasto joka ne laskut tekee. Toisekseen, nykyään pythonissa on hyvä tuki esim. CUDA:lle jolla saa mukavasti nopeutettua laskentaa tarvittaessa.
Matplotlib on ihan hyvä, syntaksi samanlainen kun matlabissa. En tosin ole mikään visualisointiguru matlabin suhteen, joten en tiedä taipuuko tuo kaikkeen mitä matlabilla voi tehdä, tuossa yllä olevassa linkissä on hyvä lista erilaisista visualisointikirjastoista.Kuinka laajat kirjastot Pythonille löytyy tähän tarkoitukseen? Kiinnostaisi tietää, kun en ole koskaan käyttänyt Pythonia Matlabin korvikkeena.
Entä miten tulosten visualisointi onnistuu Pythonilla? Siinä missä Octavella hoituu laskenta ihan hyvin, visualisointi ei mitenkään pärjää Matlabille. Siinä on ainakin kolme vaihtoehtoa grafiikan piirtämiseen (Qt, Gnuplot, FLTK) eikä yhdelläkään saa kunnollista jälkeä. Matlabilla kuvasta saa sellaisen kuin haluaa ja suunnilleen missä muodossa tahansa. Viimeksi kun käytin Octavea, piirtoruudusta piti käytännössä ottaa ruutukaappaus, jotta kuvasta sai tyydyttävän.