Pysäköintisovellukset ja niiden kilpailutus, mikä on paras

8>6

Liittynyt
17.02.2024
Viestejä
6
Tänään oli tilanne missä pysäköin Helsingissä kadulle ja avasin parkmanin sovelluksen maksua varten. Hinta näytti yli 9€ aloitusmaksua ja olin todella yllättynyt. Katsoin tolppaa niin siihen pysty maksamaan käteisellä ja saada 30min 2€ hinnalla joten tein niin. Huomasin myös että näitä sovelluksia ja vaihtoehtoja on nykyään paljon enemmän kun ne kaksi alkuperäistä (parkman, easypark).

Pieni huom, on mahdollista että jotain meni väärin parkmanin kanssa ja näytti väärää sijaintia (oli kiire joten en selvittänyt sen enempää kun oli nopea helppo ratkaisu vieressä)

Onko joku mennyt nämä vaihtoehdot läpi ja huomannut mitä eroja niissä on. Mikä on tämän hetkinen suositus ja miksi?

Edit: Löysin tämän sivun Pysäköinnin mobiilisovellusten hintavertailu sattoi olla turha keskustelu, pahoittelen (saa minun puolesta poistaa en löydä itse mistä voin tehdä tämän)
 
Viimeksi muokattu:

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
277
Parkman pyrkii näyttämään oletuksena koko pysäköinnin hinnan. Sulla on saattanut olla siellä edellisen pysäköinnin jäljiltä joku tietty aikamääre (esim 2,5h) ja siksi näyttänyt sikahintaa. Siinä olet kyllä oikeassa että jos sattuu auto lippuautomaatin kohdalle niin aina kannattaa maksaa automaattiin. Sovellusten palvelumaksut alkaa olemaan jo aika suolaiset.
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
36
Parkman pyrkii näyttämään oletuksena koko pysäköinnin hinnan. Sulla on saattanut olla siellä edellisen pysäköinnin jäljiltä joku tietty aikamääre (esim 2,5h) ja siksi näyttänyt sikahintaa. Siinä olet kyllä oikeassa että jos sattuu auto lippuautomaatin kohdalle niin aina kannattaa maksaa automaattiin. Sovellusten palvelumaksut alkaa olemaan jo aika suolaiset.
Tärkeintähän tuossa on, että yksi sovellus riittää, eikä tarvitse kikkailla useamman kanssa.
Minä olen havainnut Moovyn (itselleni) parhaaksi. Ajelen ympäri suomea ja tuo toimii niin Helsinki-Vantaan noutopysäköinnissä kuin vaikkapa Kuopion torin parkkihallissakin. Ja palvelumaksujen määrä KUUKAUDESSA on maksimissaan yhteensä viisi euroa (0,49 per pysäköinti), joten ei tuo suuria kustanna. Ja on suomalainen (tamperelainen) sovellus.
 

8>6

Liittynyt
17.02.2024
Viestejä
6
Parkman pyrkii näyttämään oletuksena koko pysäköinnin hinnan. Sulla on saattanut olla siellä edellisen pysäköinnin jäljiltä joku tietty aikamääre (esim 2,5h) ja siksi näyttänyt sikahintaa. Siinä olet kyllä oikeassa että jos sattuu auto lippuautomaatin kohdalle niin aina kannattaa maksaa automaattiin. Sovellusten palvelumaksut alkaa olemaan jo aika suolaiset.
Saattaa olla, sovellukset ovat kuitenkin melkein aina parempia koska voit pysäyttää pysäköinnin ja maksat vain siitä ajasta sekä voit lisätä aikaa vaikka olet jossain kaukana autostasi. Automaatin kautta ei saa rahoja takaisn jos on lyhyemmän ajan ja pitää palata paikalle jos haluaa lisätä aikaa.

Tärkeintähän tuossa on, että yksi sovellus riittää, eikä tarvitse kikkailla useamman kanssa.
Minä olen havainnut Moovyn (itselleni) parhaaksi. Ajelen ympäri suomea ja tuo toimii niin Helsinki-Vantaan noutopysäköinnissä kuin vaikkapa Kuopion torin parkkihallissakin. Ja palvelumaksujen määrä KUUKAUDESSA on maksimissaan yhteensä viisi euroa (0,49 per pysäköinti), joten ei tuo suuria kustanna. Ja on suomalainen (tamperelainen) sovellus.
Pitää paikkansa, eihän noi kustannukset tosiaan ole paljon. Luulin että hinnat nousseet tuon 9€+ näkymän takia mutta ei se taida näin olla.

Opin kuitenkin että eParking on halvin jos pysäköi harvoin ja sillä voi myös pysäköidä kadulle. Ei näillä säästöillä plajon mitään tee mutta oli jo ennestään sovellus joten kai kokeilen ensikerralla sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Tärkeintähän tuossa on, että yksi sovellus riittää, eikä tarvitse kikkailla useamman kanssa.
Minä olen havainnut Moovyn (itselleni) parhaaksi. Ajelen ympäri suomea ja tuo toimii niin Helsinki-Vantaan noutopysäköinnissä kuin vaikkapa Kuopion torin parkkihallissakin. Ja palvelumaksujen määrä KUUKAUDESSA on maksimissaan yhteensä viisi euroa (0,49 per pysäköinti), joten ei tuo suuria kustanna. Ja on suomalainen (tamperelainen) sovellus.
Yksi ei todellakaan riitä eikä etenkään Moovy jos Suomessa liikuskelee vähän enemmänkin. Ei se riitä edes Helsingissä/PK-seudulla.

Moovy + Parkman (myös kotimainen) tai suunnilleen aina samoissa paikoissa käyvä Easypark + Autopark (rekisterikilven lukeva automaattimaksu joissain paikoissa) niin alkaa jo pärjätä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Yhdellä sovelluksella ei ikävä kyllä pärjää, kun sovellusten kattavuuksissa on eroja kaupunkien väleillä. Easypark on ollut kätevä ja sitä tulee käytettyä useimmiten kadunvarsiparkkeerauksessa. Moovy vastaavasti hoitaa automaattisesti maksut ja portin avaukset halleissa jne. Moovyllä taitaa olla kovin palvelumaksu, mutta halleissa se on ollut verrattoman kätevä, joten olen hyväksynyt hinnan.

Parkmania en ole käyttänyt kuin pari kertaa ja on sellainen fiilis, että sillä on ainakin pääkaupungin ulkopuolelle heikoin kattavuus. Voin olla väärässä, mutta silloin se vain tarkoittaa, että ovat epäonnistuneet markkinoinnissa.

Muutama paikka on tullut vastaan, joissa ei käy näistä mikään. Niihin en jätä autoa toista kertaa, kun ei voisi vähempää kiinnostaa räpeltää maksuautomaattien ja parkkilippujen kanssa ja vahdata kellosta, että onko vielä aikaa jäljellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 159
Parkman toimii ilmoituksensa mukaan 90% Suomessa. Itse käytän ainoastaan Parkmania joka on toiminut itsellä moitteettomasti.
On olemassa kohteita joissa on esimerkiksi vain yksi pysäköintisovellus käytössä. Jos siellä ei ole Parkania, skippaan ja menen toisaalle. Eli pointtina on se että asiakkaan kannalta olisi ihan sama mitä sovellusta käyttää.
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
36
Yhdellä sovelluksella ei ikävä kyllä pärjää, kun sovellusten kattavuuksissa on eroja kaupunkien väleillä. Easypark on ollut kätevä ja sitä tulee käytettyä useimmiten kadunvarsiparkkeerauksessa. Moovy vastaavasti hoitaa automaattisesti maksut ja portin avaukset halleissa jne. Moovyllä taitaa olla kovin palvelumaksu, mutta halleissa se on ollut verrattoman kätevä, joten olen hyväksynyt hinnan.
Missä päin parkkeeraat kadulle? Moovyhän toimii tosiaan Tampereen, Espoon, Vantaan, Helsingin, Kuopion ja monen muunkin kaupungin kadunvarsiparkkeerauksessa. Ja kuten avausviestiin linkattu hintataulukko osoittaa, on Moovyn hinta itseasiassa halvimpien joukossa - käytännössä sama kuin Easyparkin Large -tilauksella, eli sen 5 euroa kuukaudessa palvelumaksuja. Eli jos tarvitset Moovyä joka tapauksessa halleihin, niin riittäisikö sama sovellus myös kadun varteen, eikä tarvitsisi kahden sovelluksen palvelumaksuja maksaa....? (Alan jo kuulostaa Moovyn myyntimieheltä, mutta olen vain tyytyväinen käyttäjä.)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Missä päin parkkeeraat kadulle? Moovyhän toimii tosiaan Tampereen, Espoon, Vantaan, Helsingin, Kuopion ja monen muunkin kaupungin kadunvarsiparkkeerauksessa. Ja kuten avausviestiin linkattu hintataulukko osoittaa, on Moovyn hinta itseasiassa halvimpien joukossa - käytännössä sama kuin Easyparkin Large -tilauksella, eli sen 5 euroa kuukaudessa palvelumaksuja. Eli jos tarvitset Moovyä joka tapauksessa halleihin, niin riittäisikö sama sovellus myös kadun varteen, eikä tarvitsisi kahden sovelluksen palvelumaksuja maksaa....? (Alan jo kuulostaa Moovyn myyntimieheltä, mutta olen vain tyytyväinen käyttäjä.)
Käytän monissa eri kaupungeissa, mutta useimmiten Keski-Suomessa.

Moovy on ollut paras porttiparkeissa ja halleissa, mutta muuten en siitä välitä. Se on asennettu kerran ja toimii taustalla sovellusta koskaan avaamatta ja hyvä niin.

Easypark taas on tosiaan osoittautunut ainakin omilla kokemuksilla kätevimmäksi ja toimivimmaksi kadunvarsiparkeissa. Ainakin Jyväskylässä Easypark on tolpissa myös näkyvimmin esillä. Voi olla että myös muut toimivat, mutta kuten aiemmin sanoin, eivät ole ainakaan onnistuneet nostamaan itseään esille, jotta olisi tullut mieleen alkaa testaamaan.

Noiden firmojen sivuilla kaikki toki hehkuttavat kilpailijoita parempaa laajaa kattavuutta, mutta käytäntö vaihtelee.

Käytön helppous ja mutkattomuus ratkaisee omassa käytössä, eikä vastapainona haittaa, vaikka menisi muutama kymmenen senttiä ylimääräistä.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Missä päin parkkeeraat kadulle? Moovyhän toimii tosiaan Tampereen, Espoon, Vantaan, Helsingin, Kuopion ja monen muunkin kaupungin kadunvarsiparkkeerauksessa. Ja kuten avausviestiin linkattu hintataulukko osoittaa, on Moovyn hinta itseasiassa halvimpien joukossa - käytännössä sama kuin Easyparkin Large -tilauksella, eli sen 5 euroa kuukaudessa palvelumaksuja. Eli jos tarvitset Moovyä joka tapauksessa halleihin, niin riittäisikö sama sovellus myös kadun varteen, eikä tarvitsisi kahden sovelluksen palvelumaksuja maksaa....? (Alan jo kuulostaa Moovyn myyntimieheltä, mutta olen vain tyytyväinen käyttäjä.)
Eihän se Moovy käy useimmissa parkkihalleissakaan edes pk-seudulla. Kyllä joutuu ärsyttävien pysäköintilippuautomaattien kanssa sähläämään aika paljon jos pelkällä Moovyllä yrittää pärjätä yhtään missään. On Moovyssä tietysti se hyvä puoli että pysäköintikuluille palvelumaksuille on 4,90 e kuukausikatto vakiona ilman mitään kiinteää kuukausimaksua jos pysäköi paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Eihän se Moovy käy useimmissa parkkihalleissakaan edes pk-seudulla. Kyllä joutuu ärsyttävien pysäköintilippuautomaattien kanssa sähläämään aika paljon jos pelkällä Moovyllä yrittää pärjätä yhtään missään. On Moovyssä tietysti se hyvä puoli että pysäköintikuluille on 4,90 e kuukausikatto vakiona ilman mitään kiinteää kuukausimaksua jos pysäköi paljon.
Juuri näin. Siksi niitä sovelluksia pitää olla useampia ja silti joutuu välillä räpeltämään automaateilla ja kaikenlaisilla ihme virityksillä, joita ei ole kuin yksi koko Suomessa.

Viimeisin kammottava kokemus oli Jyväskylässä Kolmikulman parkkihallissa, jossa hyvin toimiva Moovy oli vaihdettu johonkin portittomaan ratkaisuun, jossa pysäköinti piti maksaa eri kerroksessa olevaan automaattiin ja maksaessa piti tietää auton rekisterinumero. Jos ajaa ulos maksamatta, tulee auton haltijalle korotettu maksu kotiin. Ihan ihmeellinen systeemi, en suosittele.

Ja siis Moovyssä on se 4,90e maksukatto palvelumaksuille, mutta ei pysäköintimaksuille sentään. :D
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
36
Eihän se Moovy käy useimmissa parkkihalleissakaan edes pk-seudulla. Kyllä joutuu ärsyttävien pysäköintilippuautomaattien kanssa sähläämään aika paljon jos pelkällä Moovyllä yrittää pärjätä yhtään missään. On Moovyssä tietysti se hyvä puoli että pysäköintikuluille on 4,90 e kuukausikatto vakiona ilman mitään kiinteää kuukausimaksua jos pysäköi paljon.
PK-seutu nyt muutenkin on, ainakin itselleni, se viimeinen paikka, missä haluaa (tai on tarvetta) autoilla, kun julkiset toimivat mainiosti satunnaisessa käytössä, joten sikäli Moovyn osalta ei minulla tuollaista ongelmaa ole. Vaikkapa Tampereella taasen Moovy toimii käytännössä joka paikassa - poikkeuksena taitaa olla Aimo Parkin pari taloa, mutta ne on helppo kiertää kaukaa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Juuri näin. Siksi niitä sovelluksia pitää olla useampia ja silti joutuu välillä räpeltämään automaateilla ja kaikenlaisilla ihme virityksillä, joita ei ole kuin yksi koko Suomessa.

Viimeisin kammottava kokemus oli Jyväskylässä Kolmikulman parkkihallissa, jossa hyvin toimiva Moovy oli vaihdettu johonkin portittomaan ratkaisuun, jossa pysäköinti piti maksaa eri kerroksessa olevaan automaattiin ja maksaessa piti tietää auton rekisterinumero. Jos ajaa ulos maksamatta, tulee auton haltijalle korotettu maksu kotiin. Ihan ihmeellinen systeemi, en suosittele.

Ja siis Moovyssä on se 4,90e maksukatto palvelumaksuille, mutta ei pysäköintimaksuille sentään. :D
Hupsista, maksukatto palvelumaksuille piti kirjoittaa mutta väsynyt aivo sekoili.:facepalm:

Kolmikulman hallissa on näköjään Taskuparkki käytössä mutta ei kuitenkaan ole palvelun tukemaa automaattista rekisterikilven tunnistukseen perustuvaa maksutapaa (kuten Moovyssä ja Autopayssa) vaihtoehtona. Eli tarpeellinen kamerainfra on kyllä olemassa mutta autoilijan kannalta kaikkein kätevin automaattinen maksuvaihtoehto jätetty ottamatta käyttöön. :rolleyes:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
Easypark muuten toimii aika hyvin ulkomaillakin. Olen käyttänyt vuokra-autoissa ainakin Espanjassa, Saksassa ja Italiassa..
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
PK-seutu nyt muutenkin on, ainakin itselleni, se viimeinen paikka, missä haluaa (tai on tarvetta) autoilla, kun julkiset toimivat mainiosti satunnaisessa käytössä, joten sikäli Moovyn osalta ei minulla tuollaista ongelmaa ole. Vaikkapa Tampereella taasen Moovy toimii käytännössä joka paikassa - poikkeuksena taitaa olla Aimo Parkin pari taloa, mutta ne on helppo kiertää kaukaa.
Pk-seutu nyt vain yksi esimerkki. Suomen maassa on paljon halleja ja kadunvarsiparkkeja joissa ei Moovy käy. Itse eri puolilla maata reissatessani olen oppinut että melko hyvä kattaus on se eilen listaamani Easypark/Parkman + Moovy + Autopay ja aina kaikkeen mihin saa rekisterikilven tunnistukseen perustuvat automaattimaksut aktivoituna, niin sitten rupeaa pärjäämään.

Tähän aamuun asti oman tutkani ohi mennyt Taskuparkki on mulla asentamatta mutta ehkä sekin pitää varmuudeksi laittaa kun muutamassa hallissa silläkin saa automaattimaksun rekisterikilven tunnistuksella.
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
36
Tähän aamuun asti oman tutkani ohi mennyt Taskuparkki on mulla asentamatta mutta ehkä sekin pitää varmuudeksi laittaa kun muutamassa hallissa silläkin saa automaattimaksun rekisterikilven tunnistuksella.
Näyttäisi muuten tuo Taskuparkki olevan nimenomaan edellämainitun Aimo Parkin oma viritelmä - joten tuossa syy, miksi esim. Kolmikulma on siirtynyt siihen - haluavat omalle sovellukselleen "pakottaa" lisää käyttäjiä. Eikös Aimo ole pk-seudulla isompikin palveluntarjoaja?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 170
Viestejä
4 214 404
Jäsenet
71 010
Uusin jäsen
vembula

Hinta.fi

Ylös Bottom