Pyörimisnopeussignaalin monistaja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a1mo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
220
Onko mahdollista tehdä kytkentä jolla monistetaan induktiivisen pyörimisnopeusanturin signaali? Kinkkisen tästä ainakin itselle tekee se, että monistettu signaali pitäisi näkyä samanlaisena vikadiagnostiikkaan. Jos vain haaroittaa kaapeloinnin yhdeltä anturilta tulee vikailmoitus.
Tarkoituksena on siis monistaa abs-anturin signaali ja tässä ei ole kyse mistään katsastusta varten tehtävästä viritelmästä tai mistään muustakaan laittomasta.

Jos mittaa anturin resitanssin ja se on vaikka 100 ohm, pitäisi sama 100ohm olla myös molemmissa monistetuissa kanavissa.
Ko. arvot on heitetty hatusta eikä välttämättä ole ne millä kytkentä pitäisi toimia.

boxi.png
 
CD4010B tai joku vastaava puskuriksi. Siis kaksi puskuriporttia rinnakkain, inputit yhteen kytkettynä. Outputit ovat erillään, siten kuin kuvassasi ja porttien lähtöihin voi laittaa 47-100 Ω sarjavastuksen, jos sillä on jotain merkitystä sovelluksesi kannalta.
 
CD4010B tai joku vastaava puskuriksi. Siis kaksi puskuriporttia rinnakkain, inputit yhteen kytkettynä. Outputit ovat erillään, siten kuin kuvassasi ja porttien lähtöihin voi laittaa 47-100 Ω sarjavastuksen, jos sillä on jotain merkitystä sovelluksesi kannalta.
Kiitti vinkistä, täytyy tutkia tulta:) Itse kun ei tunne komponentteja kunnolla niin ei tiedä mitä kaikkea voisi käyttää.
 
Tuli mieleen, että jos katkaisee 1 anturin signaalin häviää diagnostiikka siltä anturilta. Se pitäisi kuitenkin säilyttää.

Tälläinen tuli tässä mieleen nyt. En tiedä kyllä noista feteistä mitään onnistuuko tuo, paljon esim fetti ottaa tuosta jännitettä, tuleeko vikailmoitus 1 anturista.
Täytyy mittailla nuo arvot millä pitäisi saada tiomimaan.

kytkentä.PNG
 
Onko siellä alkuperäisessä anturissa tuo kytkentä missä on vastus ja transistori rinnakkain? Kun ei ole tullut pelattua noin uusien autojen kanssa missä on abs-jarrut, mitä lie nykyajan höpötyksiä. Vastus siis kertoo vikadiagnostiikalle että virtapiiri ei ole poikki, mutta ei myöskään oikosulussa. Ihan ensin pitää selvittää alkuperäisen anturin kytkentä ja sen perusteella sopiva jakokytkentä kyllä keksitään. Toimivaan kytkentään tarvitaan hieman enemmän mitä kuvan transistorikytkentä esittää. Ensiksikin siinä pitää käyttää viidellä voltilla ohjautuvaa logiikkafettiä mikäli systeemi toimii 5 V jännitteellä. Transistorin kannalle pieni sarjavastus, ylijännitesuojaus ja alasvetovastus G-S välille. Tärkeää on, että transistori ei joudu oikosulkuun, joten virta on jotenkin rajoitettava. Onko rajoitus ABS-boksin sisällä vai tarvitaanko erillinen vastus? Näillä nyt alkuun.
 
Tai sitten vaan vaihtaa sen alkup. anturin, jos ei maksa käytetyn vastavan auton hintaa. Useinhan se hintapolitiikka on toki peltilehmien kohdalla, että ei niitä juuri kannattaisi korjata.

Jos se absin toiminta ei kiinnosta, niin repii sen vikavalon pois. Menenee siten katsastuksesta läpi. Se kai tässä on ideana? Jos joku muu syy, niin ihmettelen kyllä, että mikä...

Toki jos lukevat vikakoodit automaagisesti, vaikka mikään vikavalo ei pala, niin sitten eri juttu.
 
Jos se absin toiminta ei kiinnosta, niin repii sen vikavalon pois. Menenee siten katsastuksesta läpi. Se kai tässä on ideana? Jos joku muu syy, niin ihmettelen kyllä, että mikä...
Sehän luki jo tuolla aloitusviestissä, että tästä ei ole kyse. Jos autosta nostetaan akseli ylös ajon aikana ja abs lukee anturia myös nostetulta akselilta, tulee abs vika tai abs ei toimi ollenkaan. Siksi tämä kysymys.

Mutta tämä asia saatiinkin toimimaan ihan softamuutoksella, ei tarvetta kytkeä mitään. @Myrikles Kukulis kiitos avusta!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 276
Viestejä
4 533 792
Jäsenet
74 778
Uusin jäsen
Jaakko sarajärvi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom