Pyöräkärry lapselle

Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 509
Terve! Eriytin tämän tuosta pyöräily-ketjusta, jotta löytyisi jatkossa asiat paremmin samalta sivulta.

Hakusessa kahdelle 1v lapselle pyöräkärry ja mistään ei kunnon vertailua tunnu löytyvän. Moni arvostelu koskee vain yhtä kärryä ja sitten kerrotaan hyvät ja huonot puolet. Keskusteluissa mainitaan kriteereitä ja loppujen lopuksi pitäisi näiden ohjeiden perusteella ostaa yli tonnin kärry. Käytettynä todella hankala löytää, sillä ovat todella haluttua tavaraa. Kärrystä pitäisi pyöräaisan lisäksi löytyä mahdollisuus työntää kävellen.

Monesta paikkaa olen lukenut, että kannattaa merkkiin sen verran panostaa, että olisi Thule. Jollyroomista saa käsityksen hinnoista:

Käytännössä malleja on:
Thule Coaster XT 349 €
Thule Chariot Cheetah XT 2 400 €
Thule Chariot Cougar 2 630 €
Thule Chariot Lite 2 769 €

Merkittävimpiä ominaisuuksia tuntuu olevan alumiinirunko ja jousitus, jotta voidaan säilyttää ulkona ja pystyy ajamaan myös asfaltin ulkopuolella. Alumiinirungosta tuntuu löytyvän tosi huonosti tietoa.

Onko kellään hyvää ohjenuoraa pyöräkärryn hankintaan?

E. Saa tarjota myyntiin Porin lähistöltä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kaksi Chariotin (nyk. Thule) mallia täällä ollut eikä kyllä moitittavaa. Ensin Cougar 1 ja sitten Corsaire 2. Säädettävät lehtijouset oli molemmissa ja tuota pitäisin ehdottomana vaatimuksena.

Hinnat noissa on kovia, mutta toisaalta jälleenmyyntiarvo säilyy uskomattoman hyvin. Tuosta Corsairesta maksettiin 2014 659e ja tasan vuosi sitten, eli kuuden vuoden käytön jälkeen meni hetkessä kaupaksi 370e hintaan.
 
Jos Pk seudulla satut oleileen, niin tuossa Espoossa on putiikki jossa pääsee koeajaman noita peräkärryjä ja paljon muitakin vehkeitä

 
Täältä löytyy Qeridoo Speedkid 2 käytöstä.

Ensin oli yksi lapsi kyydissä ja nykyään mennään kahdella. Omalla kokemuksella ainakin voin suositella. Löytyy jousitus, joten ei ota pienten selän päälle niin.

Ollut muutamia kertoja myös työnnettävänä kärrynä ja toimii siinäkin moitteetta.
 
Meillä Burleyn kärry. On ollut todella hyvä.
Markettien ja Bilteman halpoja kärryjä ei tule edes harkita. Pitää kirjoittaa vielä uudestaan. Halpaa kärryä ei tule edes harkita saati ostaa.
 
Meillä on ollut käytössä Chariot Captain 2, en tiedä myydäänkö näitä enää, mutta jos käytettynä löytyy niin hyvä kärry on. Tuohon hankittiin myös eturengas ja työntökahva, jotta samaa kärryä voi käyttää juoksukärrynä. Olisi tarjolla ollut ties mitä hiihtosettejä ja pyöriviä eturenkaita, mutta pärjättiin yhdellä isolla eturenkaalla.

Tuli tuota käytettyä myös lapsen nukuttamiseen pihalla, kun siinä sai sopivan pystyn asennon, ettei refluksi vaivaa.

Korkeus on melko tärkeä jos kärryä aikoo käyttää pitkään ja meillä lapset pitivät kypärääkin kärryssä ja tämä lisäsi korkeusvaatimusta. No ihan pienille ei kypärää voi kyllä laittaakaan, mutta pari-kolme vuotias jo sellaista voi käyttää. Toiset toki jättävät lapsilta kypärän pois kärryssä.

Tuossa Captainissa on sekin hyvä puoli, että siihen mahtuu heittämällä lasten lisäksi pari ostoskassia tai esim. skootteja tai pieni potkupyörä "takapaksiin". Tuli useamman kerran käytyä kaupassa lapsen kanssa tai vietyä muuta tavaraa. Pysäköintijarrulle tuli kans useasti käyttöä, kun tuo kärry meinasi karata ja kaataa pyörän parkkeeratessa hieman epätasaiselle, pitäisi sellaistakin hyvänä ominaisuutena.

Säädettävä lehtijousitus sekin hyvä, kun voi säätää kärryn jousia lapsen koon tai kuorman mukaan. Thule/Chariot varmaan tekee tätä kärryä vastaavaakin vielä, jossei tätä nimenomaista mallia saa. Kyllä tämäkin taisi jotain 800e kustantaa ja se aikanaan kirpaisi, vaan hyvä on ollut ja varmaan tästäkin saa ihan hyvän hinnan kun tulee aika luopua.
 
Meillä Burleyn kärry. On ollut todella hyvä.
Markettien ja Bilteman halpoja kärryjä ei tule edes harkita. Pitää kirjoittaa vielä uudestaan. Halpaa kärryä ei tule edes harkita saati ostaa.
Miksi näin? Meillä oli muksujen ollessa pieniä sekä Bilteman 99€ peräkärry, että kolme kertaa kalliimpi Croozerin kärry. Eipä noissa ollut käytössä mitään merkittävää eroa. Croozerissa oli aisa takana työntämistä varten, mutta ei tullut koskaan käytettyä. Kyydissä oli aina kaksi lasta ja Bilteman kärryssä oli takana kätevä erillinen tavaratila kauppatavaroita ja/tai uimarantakamoja varten. Croozerissakin toki oli vastaava, mutta pienempi.

Jos vetää koko ajan limitillä, niin ehkä sitten on varmempi ottaa joku merkkikärry, mutta normaalissa huristelussa riittää edullisempikin. Jousia kärry ei tarvitse asfaltilla ajettaessa sen enempää kuin fillari muutenkaan. Merkkikärryt ovat myös yleensä kätevämpiä laittaa kasaan kuljetusta varten, jos sellainen on tarpeen.
 
Miksi näin? Meillä oli muksujen ollessa pieniä sekä Bilteman 99€ peräkärry, että kolme kertaa kalliimpi Croozerin kärry. Eipä noissa ollut käytössä mitään merkittävää eroa. Croozerissa oli aisa takana työntämistä varten, mutta ei tullut koskaan käytettyä. Kyydissä oli aina kaksi lasta ja Bilteman kärryssä oli takana kätevä erillinen tavaratila kauppatavaroita ja/tai uimarantakamoja varten.

Jos vetää koko ajan limitillä, niin ehkä sitten on varmempi ottaa joku merkkikärry, mutta normaalissa huristelussa riittää edullisempikin. Jousia kärry ei tarvitse asfaltilla ajettaessa sen enempää kuin fillari muutenkaan.

Jousitushan on hyvä tuossa kärryssä olla lasten selän takia. Ei tee hyvää jos pienestä pitäen on kovilla. Ja ainakin täällä päin asfaltit ei niin hyvässä kunnossa että ilman jousitusta hankkisin.
 
Jousitushan on hyvä tuossa kärryssä olla lasten selän takia. Ei tee hyvää jos pienestä pitäen on kovilla. Ja ainakin täällä päin asfaltit ei niin hyvässä kunnossa että ilman jousitusta hankkisin.
En tiedä missä ja miten pitäisi ajaa jotta tuosta tulisi ongelma, mutta normaalilla tasaisella asfaltilla niillä jousilla ei ole mitään muuta virkaa kuin kasvattaa kauppiaan lompakkoa. Myyjät osaavat kyllä kivasti syyllistää ja vedota vanhempien vastuuseen joka asiassa ja raha virtaa, mutta kannattaa ajatella asiaa kuitenkin omiin tarpeisiin suhteutettuna ihan maalaisjärjellä. Ei niissä kärryissä missään minkään rautalevyn päällä kuitenkaan istuta, eli se rakenne ja istuin itsessäänkin joustaa.
 
Jousia kärry ei tarvitse asfaltilla ajettaessa sen enempää kuin fillari muutenkaan.
Fillarissa ei tarvitse iskareita, koska kuski osaa nähdä töyssyt ja joustaa niihin kropallaan. Lapsi kärryssä ei tätä tee.

Täällä ainakin kelvit on risteyksissä aivan nakutettu täyteen kanttareita, joihin jo ihan yksin ajaessa joutuu hidastamaan kävelyvauhtiin. Jousittamattomalla kärryllä pitäisi jo ryömittää niin hitaasti, ettei se polkien meinaisi edes onnistua.

Eteen saattaa myös tulla yllättäviä töyssyjä. Yhtenä keväänä laskin aika reipasta vauhtia alikulkuun vain huomatakseni, että siellä oli todella paksureunainen jäätikkö edessä. Jään takia jarruttaa ei voinut, niin ei muuta kuin antaa mennä. Perässä tulleet tytär ja vaimo sanoivat, että kärry otti vähän ilmalentoa, mutta kyydissä ollut poika ei ollut moksiskaan.

Jokainen voi lisäksi itse miettiä istuisiko mielummin iskunvaimennetussa vai vaimentamattomassa kärryssä.
 
Fillarissa ei tarvitse iskareita, koska kuski osaa nähdä töyssyt ja joustaa niihin kropallaan. Lapsi kärryssä ei tätä tee.

Täällä ainakin kelvit on risteyksissä aivan nakutettu täyteen kanttareita, joihin jo ihan yksin ajaessa joutuu hidastamaan kävelyvauhtiin. Jousittamattomalla kärryllä pitäisi jo ryömittää niin hitaasti, ettei se polkien meinaisi edes onnistua.

Eteen saattaa myös tulla yllättäviä töyssyjä. Yhtenä keväänä laskin aika reipasta vauhtia alikulkuun vain huomatakseni, että siellä oli todella paksureunainen jäätikkö edessä. Jään takia jarruttaa ei voinut, niin ei muuta kuin antaa mennä. Perässä tulleet tytär ja vaimo sanoivat, että kärry otti vähän ilmalentoa, mutta kyydissä ollut poika ei ollut moksiskaan.

Jokainen voi lisäksi itse miettiä istuisiko mielummin iskunvaimennetussa vai vaimentamattomassa kärryssä.
Tarpeet varmasti vaihtelevat, se on selvä. Omalla alueella kesäisin fillaroidessa ei jousitus ollut koskaan tarpeen ja tosiaan ainakin niissä meillä olleissa kärryissä oli joustoa istuimissa ilman erillistäkin jousitusta.
 
Täälläpäin ainakin jousitus on ihan tarpeen, kun välillä jotain hiekkateitä, leveitä polkuja sun muita tulee ajeltua, puhumattakaan talvisista olosuhteista kun on ties mitä jäätynyttä kökkärettä ja uraa pyörätiet täynnä.

Hieman off-topicina talvisiin kärryvetoihin kyllä pitäs suosiolla olla sähköpyörä tai sitten ottaa tuo kärryhomma rankkana treeninä. Kyllä oli paita märkänä, kun veti 10km kierroksen päiväkodille 10cm loskassa/lumessa kärry perässä o_O eipähän tarvinu käydä erikseen kuntolenkillä..
 
Kiitti kaikille vastauksista! Pitänee tosiaan panostaa tuohon jousitukseen. Tasaisella asfaltilla menisi ihan ok, mutta tuleehan muutakin maa-ainesta vastaan lähes joka kerta.
Ei olla onneksi niin vaellushenkisiä, että tulisi talvikelillä poljettua.

Varmaankin päädytään tuohon Cougariin, niin saa tavaratilaakin.
 
Tarpeet varmasti vaihtelevat, se on selvä. Omalla alueella kesäisin fillaroidessa ei jousitus ollut koskaan tarpeen ja tosiaan ainakin niissä meillä olleissa kärryissä oli joustoa istuimissa ilman erillistäkin jousitusta.

Tätä tarvetta on aikuisenakin helppo simuloida. Istu kaverin tarakalle, ja pyydä kaveri ajamaan pari kertaa kanttareen yli.
 
Burley Honey Bee ollut 6 vuotta, muuten ihan ok, mutta kuomun muovi haprastui rikki jo ekana talvena sisäsäilytyksestä huolimatta. Numero kakkoselle pitäisi ostaa uusi kärry ja tulee joku muu tällä kertaa. Iso tavaratila tuossa on plussaa, palveli hyvin kun piti muksun lisäksi tavaraa roudata.
 
Tätä tarvetta on aikuisenakin helppo simuloida. Istu kaverin tarakalle, ja pyydä kaveri ajamaan pari kertaa kanttareen yli.
Ei se nyt näinkään mene. Kärryjen istuinosat joustaa muutenkin ja lapset ovat kärryiän varsin kevyitä, joten renkaiden jousto yleensä riittää kun ajaa järkevillä rengaspaineilla. Ihan vastaavasti kuin isommilla kumeilla(40mm+) sopivilla paineilla voi aikuinenkin ajella normaaliajot keventämättä pyörällä. Jos on tapana ajella luiskattomiin kanttareihin paria kymppiä niin kannattaa varmaan jättää lasten kuljetus muille.
 
Ei se nyt näinkään mene. Kärryjen istuinosat joustaa muutenkin ja lapset ovat kärryiän varsin kevyitä, joten renkaiden jousto yleensä riittää kun ajaa järkevillä rengaspaineilla. Ihan vastaavasti kuin isommilla kumeilla(40mm+) sopivilla paineilla voi aikuinenkin ajella normaaliajot keventämättä pyörällä. Jos on tapana ajella luiskattomiin kanttareihin paria kymppiä niin kannattaa varmaan jättää lasten kuljetus muille.

no jos ei ole ikinä kuljettanut lasta turvaistuimessa tai itse istunut tarakalla, niin ei varmaan ymmärrä miten paljon ne luiskallisetkin kanttareet tärähtää.

tämä jousista ei ole hyötyä -höpötys on ihan samaa kun viime vuosituhannen keskustelu siitä että autojen ilmastointi on suomessa ihan turha ja automaattivaihteet ne vasta turhia onkin.

mutta kukin kiusatkoon omia lapsia tyylillään :kahvi:
 
Se kärryn istuinosakaan ei ole yleensä tehty metallista, toisin kuin tarakka.
Kyllä toi oma muksu sanoi talvella kysyessäni, että epätasaisella alustalla ajaessa tärisee, mutta ei valitellut että ois peppuun sattunut kuitenkaan, vaikkei omassa kärryssä jousitusta olekaan.
 
no jos ei ole ikinä kuljettanut lasta turvaistuimessa tai itse istunut tarakalla, niin ei varmaan ymmärrä miten paljon ne luiskallisetkin kanttareet tärähtää.
Tarakalla olen kulkenut ja lasta kuskannut kärryllä ja istuimella useamman tonnin, se on ihan ajotavasta kiinni miltä siellä kärryssä tuntuu. Jouset on kivat joo, mutta niillä on ihan tuntuva hintalappu, jonka voi järjellisellä ajolla välttää.
 
Siinä tärähdyksessä ei ole samaa voimaa kuin 4-8 kertaa painavammalla aikuisella.

Sählypallo ja petankikuula tekee eri jäljen varpaalle kahdesta metristä pudotettuna.

ei tässä fysiikka noin mene. ylöspäin suuntautuva voima pitää suhteuttaa kohteen massaan. jos lapsi on turvaistuimessa ilman turvavyötä ja ajaisit vauhdilla jyrkkään kanttareeseen niin lapsihan lentäisi sieltä ilmaan. ja se voima ei tule pelkästään sen lapsen massasta vaan kappaleen kokonaismassasta ja vauhdista.
 
no jos ei ole ikinä kuljettanut lasta turvaistuimessa tai itse istunut tarakalla, niin ei varmaan ymmärrä miten paljon ne luiskallisetkin kanttareet tärähtää.

tämä jousista ei ole hyötyä -höpötys on ihan samaa kun viime vuosituhannen keskustelu siitä että autojen ilmastointi on suomessa ihan turha ja automaattivaihteet ne vasta turhia onkin.

mutta kukin kiusatkoon omia lapsia tyylillään :kahvi:
Näin varmaan, jos kokemus on paskasta kärrystä, epätasaisella alustalla ja niin isojen lasten kanssa mistä tässä ei nyt puhuttu.

Toki jos pitää aina vetää täysillä ja lapset eivät selviä ilman että kyyti on kuin pumpulissa makoilisi, niin sitten jousitus on tosiaan välttämätön. Muuten se on mukavuusvaruste, jota meillä ei ole koettu missään vaiheessa pakolliseksi.

Aloittaja tosin mainitsi että kyse on kahdesta 1v lapsesta, jolloin on syytä panostaa hieman enemmän turvallisuuteen ja mukavuuteen, mutta tuossa 3-4v iässä meni jousittamaton kärry oikein mainiosti kun vähän katsoi mistä ajaa ja miten.
 
Viimeksi muokattu:
ei tässä fysiikka noin mene. ylöspäin suuntautuva voima pitää suhteuttaa kohteen massaan. jos lapsi on turvaistuimessa ilman turvavyötä ja ajaisit vauhdilla jyrkkään kanttareeseen niin lapsihan lentäisi sieltä ilmaan. ja se voima ei tule pelkästään sen lapsen massasta vaan kappaleen kokonaismassasta ja vauhdista.
Kyllä se energia siitä lapsen massasta tulee ja kannattaa tosiaan käyttää niitä turvavöitä...
 
Meillä on edelleen käytössä aiemminkin mainittu Burley honey bee. Tämä yksilö ei ole kulahtanut oikeastaan yhtään kuudessa vuodessa. Erona kaikista halvimpiin kärryihin on ehkä istumatilan ja takakontin koko. Hyvin tyttö kulki päiväkodista kotiin ilman jousitusta eikä valitellut tärinöistä vaikka mentiin joskus päällystämätöntä tietä pitkin. Jousitus oli silloin vaatimuksena mutta tuplahinta siitä ei oikein houkuttanut. Toki jos olisi tiennyt että tarvitsee toisellekin lapselle säästää kärryn niin olisi voinut sijoittaa jousitukseen.
 
Käykö näillä usein onnettomuuksia joissa lapset rusentuu jonnekin auton alle? Tai raajoja irtoaa?
En tiedä miksi kysyt, mutta käsittääkseni eivät ole yleisiä. Oletettavasti kärryjä vetävät vanhemmat ovat kohtuullisen varovaisia, mutta varmaan joukkoon mahtuu kaikenlaista reikäpäätäkin, samalla tavalla kuin pyöräilijöihin yleensäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 733
Viestejä
4 545 450
Jäsenet
74 839
Uusin jäsen
kalalintu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom