15 vuotta olen tällaisella ajellut. Vain voimansiirtoa, renkaita ja satulan olen uusinut vuosien varrella:
Minun ajoihin tuo on tuntunut passelilta. Etujousituksesta minulla on tosin kokemusta vain muutamalta kuukaudelta, kun sellaisen omaava fillarini ennen tätä varastettiin. Päädyin täysjäykkään huolettomuuden ja keveyden takia. Nyt painoa on noin 8,5kg, ehkä vähän tulee lisää kunhan vaihdan paremmin ilmaa pitävät sisärenkaat (paksumpaa muovia).
Lähes kaikessa ajossani 60mm renkaissa on jousto riittänyt pitämään ajon miellyttävänä. Vaikeille (OSM mtb:scale=2) poluille tuolla ei kuitenkaan ole asiaa ainakaan minun ajotaidoillani. Joillain poluilla varsinkin ylämäessä olen joutunut työntämään paikoissa, missä uskoisin pystyneeni etenemään jousitetulla pyörällä.
30km kun ajaa latupohjaa, alkaa kämmenissä tuntua, mutta en tiedä vaikuttaako jousto tai ohjaustanko siihen minkä verran, kun kokemusta verrokeista ei ole. Onhan tuo ajoasento kai maastopyöräksi aika agressiivinen, varsinkin kun ei ole hissitolppaa.
Saattaisin ottaa täysjouston kokeiluun, jos olisi enemmän rahaa käyttää muuhun kuin tietokoneharrastukseen. Uskoisin sellaisen olevan varsin erilaisen tuntuinen ajaa. Ei ole kuitenkaan tuntunut tarpeelliselta esim. vuokrata sellaista kokeiltavaksi, vaan olen tyytyväisenä ajanut kaikki maastonmuodot tunnustellen. Kerrostalossa on myös kivempi kantaa kevyempää pyörää ylös rappuja. Tuolla tulee kuitenkin kauppareissutkin tehtyä kun keli ei vaadi lokasuojia tai nastarenkaita. Sitä varten on sitten toinen fillari, jonka uskaltaa myös parkkeerata useammaksi tunniksi kaupungilla.