Pyöräily

Jos suomeen valtiollinen pyörärekisteri tulisi niin ei sitä niin voisi toteuttaa että vain halukkaiden pyörän omistustiedot olisi rekisterissä ja muiden pyörän omistajien ei olisi. Ja siten että vain halukkaat rahoittaisivat valtiollisen pyörärekisterin suunnittelun ja ylläpidon. Valtiolliset uudistukset kuten uudet rekisterijärjestelmät eivät perustu yksityishenkilöiden täyteen vapaaehtoisuuteen järjestelmän rahoituksen tai tiettyjen tietojen antamisen suhteen järjestelmän käyttöön.

Jos suomen pyörärekisteri olisi vapaaehtoinen kaikin puolin niin se tarkoittaisi että suurin osa pyörän omistajista ei tietenkään maksaisi siitä ilosta että muutaman sekalaisen pyörän tiedot/laillinen omistajuus tieto sieltä helposti löytyisi. Sellaisesta valtiollisesta pyörärekisteristä ei olisi juuri lainkaan hyötyä kenellekkään vaan korkeintaan haittaa/turhia kuluja.
Tuo toimisi korkeintaan jos on yksi kaupasta ostettu tehdaspyörä.
Mutta esim. mulla taitaa olla joku 6-7 ajokuntoista pyörää, kaikki viimeistä nippeliä myöten itse kasattuja eli siis olen myös maahantuoja/valmistaja.

Ja kuten ketjussa on mainittu niin sitten katsastus, pyörävero ....

Jos suomeen valtiollinen pyörärekisteri tulisi niin ei sitä niin voisi toteuttaa että vain halukkaiden pyörän omistustiedot olisi rekisterissä ja muiden pyörän omistajien ei olisi. Ja siten että vain halukkaat rahoittaisivat valtiollisen pyörärekisterin suunnittelun ja ylläpidon. Valtiolliset uudistukset kuten uudet rekisterijärjestelmät eivät perustu yksityishenkilöiden täyteen vapaaehtoisuuteen järjestelmän rahoituksen tai tiettyjen tietojen antamisen suhteen järjestelmän käyttöön.

Jos suomen pyörärekisteri olisi vapaaehtoinen kaikin puolin niin se tarkoittaisi että suurin osa pyörän omistajista ei tietenkään maksaisi siitä ilosta että muutaman sekalaisen pyörän tiedot/laillinen omistajuus tieto sieltä helposti löytyisi. Sellaisesta valtiollisesta pyörärekisteristä ei olisi juuri lainkaan hyötyä kenellekkään vaan korkeintaan haittaa/turhia kuluja.
Tiedän kyllä, mutta ehdotus on niin järjetön, että onhan se eriävä näkemys tuotava esiin.

Ja jos tuo olisi tosissaan tulossa, niin merirosvoksi olisi ryhdyttävä. Pitäkää tunkkinne.

Tuo toimisi korkeintaan jos on yksi kaupasta ostettu tehdaspyörä.
Mutta esim. mulla taitaa olla joku 6-7 ajokuntoista pyörää, kaikki viimeistä nippeliä myöten itse kasattuja eli siis olen myös maahantuoja/valmistaja.

Ja kuten ketjussa on mainittu niin sitten katsastus, pyörävero ....
Ei kai sillä ole väliä omistaako yhden pyörän vai esim. 20 pyörää. Sillä on väliä kuka on pyörän/pyörien laillinen omistaja. Sillä ei ole myöskään väliä onko pyörä tehtaalla kasattu vai itse kasattu tai edes mistä osista/osa sarjoista. Polkupyörä se joka tapauksessa on.

Mitä tulee lisäverotukseen esim. pyöräveron muodossa niin ennen olisin kohauttanut sellaiselle spekulaatiolle olkapäitä. Mutta ottaen huomioon suomen nykylinjan niin en olisi yllättynyt. Tosin en olisi kovin varma siitä että enemmän vasemmalle kalleleen olevat haluaisivat laittaa kansan pyöräverolle. Ken tietää.

Foxin takaiskarin etälukituksen vaijeri alkoi luistamaan ja iskari meni lukkoon. Kierteet ovat niin huonot, ettei vaijeria saa enää kireälle. Pitää tilata uusi osa, kun toisella ruuvillakaan ei pysy.

Onko tuo sivussa näkyvällä ihan pienellä kuusiokoloruuvilla kiinni? Eli se ruuvi auki, sininen osa pois ja uusi tilalle? Missähän kohtaa esijännitys jousella on? Nythän iskari on aina lukossa ellei vaijeri kiristä tuota osaa toiseen suuntaan.

20779.jpg

EDIT: Tutkin rakennetta tarkemmin. Hätäratkaisuna koko sinisen osan voisi heittää mäkeen ja iskari on silloin täysin auki. Esikiristyksen jousi ei ole yhteydessä itse siniseen osaan, vaan syvemmällä yhteydessä akseliin, joka pyörii ja sininen osa pyörii sen mukana.

Viimeksi muokattu:
Hydraulinen jarru vaatii huoltoa, niin mitkä setit mun pitää nyt ostaa että saan sen ilmattua ja korjattua?

Riittääkö pelkkä mineraaliöljy? Vai vaatiiko muutakin.

Jarruista riippuu, vähintään valmistajasta tai jopa mallista että mikä ilmaussetti tarvitaan. Osan valmistajista jarrut toimivat mineraaliöljyllä mutta on valmistajia joilla ihan DOT-jarruneste käytössä, eli toki tuo täytyy tarkistaa että menee oikein.

Hydraulinen jarru vaatii huoltoa, niin mitkä setit mun pitää nyt ostaa että saan sen ilmattua ja korjattua?

Riittääkö pelkkä mineraaliöljy? Vai vaatiiko muutakin.
Kuten edellä sanottiin, riippuu jarruista, mitkä öljyt ja mikä ilmaussarja tarvitaan. On olemassa universal kittejä, mutta yleensä nuo on tiettyyn valmistajaan suunnattuja. SRAMin jarrusatuloissa saattaa olla bleed port, joka vaatii oman nippansa ja uusiin Shimanon jarruihin tullut myös omansa. Vanhoissa Shimanon jarruissa riitti mineraaliöljy, lääkeruisku ja pätkä läpinäkyvää letkua. Nyt saattaa olla, että vähintään tuo kuppi tarvitaan kahvan päähän jne.

Vähänkään arvokkaampien varastettujen pyörien rekisterihän löytyy jo, runkonumero ilmoitetaan poliisille ja vakuutusyhtiölle rikos- ja vahinkoilmoitusta tehtäessä.

Mutta voiko yksityinen ihminen kysellä jostain etukäteen, että onko joku tietty runkonumero kirjattu varastetuksi? Poliisilla tuskin on aikaa vastailla kyselyihin.

Tarkoitan sellaista teoreettista tilannetta, että jo hinnan perusteella epäilet pyörää varastetuksi ja hölmö myyjä pyynnöstä lähettäisi valokuvan runkonumerosta.

Vähänkään arvokkaampien varastettujen pyörien rekisterihän löytyy jo, runkonumero ilmoitetaan poliisille ja vakuutusyhtiölle rikos- ja vahinkoilmoitusta tehtäessä.

Mutta voiko yksityinen ihminen kysellä jostain etukäteen, että onko joku tietty runkonumero kirjattu varastetuksi? Poliisilla tuskin on aikaa vastailla kyselyihin.

Tarkoitan sellaista teoreettista tilannetta, että jo hinnan perusteella epäilet pyörää varastetuksi ja hölmö myyjä pyynnöstä lähettäisi valokuvan runkonumerosta.
Poliisilla on pyörän runkonumerotieto jos henkilö sen tiedon poliisille ilmoittaa. Muuten poliisilla ei ole kyseistä tietoa missään. Se ei siis ole mikään pyörärekisteri että ilmoittaa x tavaran tunnistenumeron poliisille. Tunnistenumeroita on muuten kaikenlaisissa vehkeissä, ei vain polkupyörissä.

Poliisilla on pyörän runkonumerotieto jos henkilö sen tiedon poliisille ilmoittaa. Muuten poliisilla ei ole kyseistä tietoa missään. Se ei siis ole mikään pyörärekisteri että ilmoittaa x tavaran tunnistenumeron poliisille. Tunnistenumeroita on muuten kaikenlaisissa vehkeissä, ei vain polkupyörissä.
Nykyään pyörissä ne runkonumerot on pääsääntöisesti valkoisissa tulostetuissa tarroissa (en tiedä kestääkö alumiini/kuidut oikein edes valun jälkeistä stanssaamista kunnolla),
nuohan lähtee/vaihtuu uusiin ekana jos/kun pyörä varastetaan jos ei aiemmin ole sade/pesuvesi liuottanut.

Nykyään pyörissä ne runkonumerot on pääsääntöisesti valkoisissa tulostetuissa tarroissa (en tiedä kestääkö alumiini/kuidut oikein edes valun jälkeistä stanssaamista kunnolla),
nuohan lähtee/vaihtuu uusiin ekana jos/kun pyörä varastetaan jos ei aiemmin ole sade/pesuvesi liuottanut.
Ammattivarkaita ei pidättele edes kaiverrettu runkonumero. Varastetaan ja myydään autojakin ja moottoripyöriä. Mutta aloittelevia rikollisia ja varsinkin huume/päihde alan harrastajia pikaisen käteis tarpeen tullessa voi pidätellä kaiverrettu/stanssattu runkonumero ja valtiollinen pyörärekisteri josta voisi tarkistaa kuka pyörän laillinen omistaja on juuri tällä hetkellä ja mitkä pyörän perustiedot ovat, että ovatko tiedot yhteneväisiä pyörän numeron kanssa.

Onkos kukaan löytänyt sellaista vaakaputkeen (top tube) tulevaa laukkua jossa yhdistyis ruuvikiinnitys putken kiinnityspisteisiin ja olis puhelimelle läpinäkyvä kotelo läpässä navigointia/puhelimen tsekkausta varten? Tuntuu olevan haastavaa löytää.

Mulla on joku Zefalin laukku ja joku XXL:n tekele (vissiin tämä), jotka muutoin on ihan ok, mutta ei nuo tarrat meinaa pitää laukkua kunnolla paikallaan ja aina se alkaa heilumaan ja huojumaan pidemmän päälle. Baana Nouxissa on putken päällä kiinnityspisteet joihin sais ruuvikiinnitteisen laukun, mutta en ole tähän mennessä löytänyt sellaista mallia jossa olis vielä tuo kännykkätaskukin mukana. Umpilaukkuja muutama tullut vastaan. Jotenkin olettais ruuvikiinnitteisen pysyvän paremmin paikallaan, ja varmaan nuo ruuvit osaltaan myös haittaa ei-ruuvikiinnitteisten pysymistä paikallaan. Nouxissa myös soikean mallinen tangon kiinnikekin aiheuttaa omat ongelmansa kun ei ole pyöreä.

Jos joku on tällaiseen kapistukseen törmännyt niin olen vinkeistä kiitollinen. Budjetti mielellään maltillinen, yli 50 euroa en viitsis tankolaukuun laittaa ellei se nyt ihan yksisarvinen ole...

Toinen vaihtoehto mitä myös pyöritellyt mielessä olis tehdä joku tein itse ja säästin modaus tuollaiselle halvalle laukulle ja leipoa sellainen kiinni ruuveilla jonkinlaisen pohjan tukirakenteen ja ruuvien läpivientien kanssa.

Toinen vaihtoehto mitä myös pyöritellyt mielessä olis tehdä joku tein itse ja säästin modaus tuollaiselle halvalle laukulle ja leipoa sellainen kiinni ruuveilla jonkinlaisen pohjan tukirakenteen ja ruuvien läpivientien kanssa.

Jos tuo laukku on muuten toimiva käytössäsi niin kyllä menisin siinä tapauksessa tuolla ratkaisulla. Laukun pohjan kokoinen jäykiste vaikka jostain ohuesta muovista. Siihen vaan reiät kohdilleen ja kovaa ajoa. Luulisi että on paljon jämäkämmin paikallaan sitten.

Onkos kukaan löytänyt sellaista vaakaputkeen (top tube) tulevaa laukkua jossa yhdistyis ruuvikiinnitys putken kiinnityspisteisiin ja olis puhelimelle läpinäkyvä kotelo läpässä navigointia/puhelimen tsekkausta varten? Tuntuu olevan haastavaa löytää.

Mulla on joku Zefalin laukku ja joku XXL:n tekele (vissiin tämä), jotka muutoin on ihan ok, mutta ei nuo tarrat meinaa pitää laukkua kunnolla paikallaan ja aina se alkaa heilumaan ja huojumaan pidemmän päälle. Baana Nouxissa on putken päällä kiinnityspisteet joihin sais ruuvikiinnitteisen laukun, mutta en ole tähän mennessä löytänyt sellaista mallia jossa olis vielä tuo kännykkätaskukin mukana. Umpilaukkuja muutama tullut vastaan. Jotenkin olettais ruuvikiinnitteisen pysyvän paremmin paikallaan, ja varmaan nuo ruuvit osaltaan myös haittaa ei-ruuvikiinnitteisten pysymistä paikallaan. Nouxissa myös soikean mallinen tangon kiinnikekin aiheuttaa omat ongelmansa kun ei ole pyöreä.

Jos joku on tällaiseen kapistukseen törmännyt niin olen vinkeistä kiitollinen. Budjetti mielellään maltillinen, yli 50 euroa en viitsis tankolaukuun laittaa ellei se nyt ihan yksisarvinen ole...

Ainahan se siinä hötkyy kun paino on päällä, eikä sivut ole kovamuovia. Karvan paremmin voi pysyä ylemmän viestin ehdotuksella.
Eikö kaikki luurit tätä nykyä ole roiskesuojattuja, niin miksei sitä luuria voi stemmiin tai sarviin pistää?

Pyöristähän en juuri mitään tiedä, mutta alkoi kutkuttelemaan vanhan pyörän korjaaminen....

Lupailin laittaa päivitystä ja tässä se olisi. Osat saapuivat ennätysajassa, alle 2vk tilaamisesta oli kaikki kätösissä.

Lyhyesti Aliexpressin osat menivät paikalleen, ainoastaan ohjainlaakerisarja oli vääränmallinen (tilaajan vika). Vanha näytti brake clean pullollisen jälkeen toimivalta, niin sillä mentiin. Aiemmasta suunnitelmasta poiketen vaihtui myös hydrauliset jarrut, kun halvalla sai. Vaihteiden säädössä on tällä hetkellä hieman hankaluuksia, kun pienemmät ja isommat vaihteet menevät ristiin rastiin säätäessä. Huomenna pitäisi soitella pääkaupunkiseudun myymälöihin/huoltoihin, jospa jostain löytyisi uusi takavaihtajan korvake. Eli vielä ei ole päästy tielle polkemaan.

Isoin oppi oli se, että Bilteman keskiölaakeri työkalu on aivan paska. Jossain kohti tuotantoketjua siihen on tullut aavistuksen liian isot boorit. Motonetin Super B onneksi pelasti. Kaveriksi lähti myös pisin jatkovarsi ja ai että kun pamahti vanha keskiölaakeri auki.

Tässä sitten lopullista hintaa osille. Alissa oli jotkut kesäalennukset menossa, niin sai yllättävän edullisesti. Kaikki näyttää nyt kalliimpaa hintaa. Etuhaarukka oli ostettu muualta.

TuoteHintaMalli
Jarrut32,34 €ZTTO G55B jarrusatulat letkuineen kahvoineen
Jarrupalat3,86 €
Shimano B05S (vaikuttaa feikiltä, aavistuksen isompi pinta-ala vrt vanha)
Sisäkumit7,22 €
ThinkRider TPU (tästä puuttui venttiilimutterit ja itse kierre, toivottavasti kestää, luokiteltu myös max 700x32c, mutta omat renkaat 700x37c :))
Polkimet6,70 €?
Penkki&tupit17,75 €
WEST BIKING
Takavaihtaja&kasetti&ketjut&vaihdevipu62,18 €
LTWOO AX11, BANBOK 11S, KMC-X11(vaikuttaa aidolta)
Kampisarja&keskiölaakeri28,16 €
GOLDIX 104BCD
Valot&jalka&kello&laukku&muu sälä33.28 €
Etuhaarukka69 €SR Suntour SF19-NEX-HLO-DS-700C
Yhteensä260,49 €
+ työkalut...

20260615_212503.jpg20260615_212540.jpg

20260612_210837.jpg

Kellään muuten nykyinen Canyon Roadlite 7, siis tämä matala/mtb-tyylirunkoinen. Pätevä cityvehje vai ei, tosin mahd. paksuin rengasleveys esim siinä aika rajoitettu. Ja lueskellut netistä että painoakin nykyään aika paljon enemmän kuin vuosia sitten.

Jäi se Cuben ostaminen kun Nulane prot jo myyty ja en oikein pysty sitä oranssia tms Racea ostamaan. Niin sitten miettii että mitä tässä tekisi.

Viimeksi muokattu:
Jos tuo laukku on muuten toimiva käytössäsi niin kyllä menisin siinä tapauksessa tuolla ratkaisulla. Laukun pohjan kokoinen jäykiste vaikka jostain ohuesta muovista. Siihen vaan reiät kohdilleen ja kovaa ajoa. Luulisi että on paljon jämäkämmin paikallaan sitten.

Tämä alkaa tuntua aika todennäköiseltä vaihtoehdolta kun tarjontaa on niin heikosti. Vaudella oli joku malli mutta laukku itsessään näyttää aika lötköltä verrattuna vanhoihin, tosin voi vaan kuva hämätä.

Ainahan se siinä hötkyy kun paino on päällä, eikä sivut ole kovamuovia. Karvan paremmin voi pysyä ylemmän viestin ehdotuksella.
Eikö kaikki luurit tätä nykyä ole roiskesuojattuja, niin miksei sitä luuria voi stemmiin tai sarviin pistää?

Mulla ei ole tangossa tilaa enää puhelimelle kun siinä on soittokello, heijastin ja sykemittarin pidike, sitten kun pitää lamppukin joskus mahtua niin menee viimeisetkin sentit tyhjää tilaa täyteen. Stemmiin vois ehkä saada telineen kiinni, vaikka siinäkin stemmin malli ja sen kautta sisään menevät kaapelit aiheuttaa varmasti haastetta, joten ei sekään ihan ongelmaton paikka.

Tuollainen tankolaukku jossa on puhelimelle paikka on ollut ylivoimaisesti helpoin ratkaisu niin sellaisella mielellään jatkaisin, mutta kaipais vähän lisää tukevuutta siihen kiinnitykseen. Toki yks vaihtoehto vois olla askarrella jotain ylimääräristä kumia tai muuta ”jarrumateriaalia” sinne väliin, jos pitäis sitten paremmin laukun paikallaan.

Ootteko ostellu "shotgun seatteja" eli istuinta lapselle siihe tangon ja penkin väliin

vai lieneekö parempi sellainen klassinen "taakse tuleva".
Riippuu kaverin koosta.
Meillä menossa tämä:

Hankittiin kun muksu oli n. 9kg ja menee 15kg asti...jos vain muuten mahtuu.

Mutta seuraavaksi mä mieluummin ostaisin Pro mallin (kun normi shot gunin), joka tulee satulaputkeen ja emäputkeen kiinni.
Ei hinkuta sitten runkoa naarmuille. Tosin hintakin on sit eri.

Viime viikolla rosmo vetäisi pyörän lukot puukkosahalla auki ja aiheutti samalla pyörään tuollaiset ikävät jäljet. Ilman akkua et jaksanut kauas polkea niin onneksi pyörä löytyi jonkun matkan päästä. Saakohan noita mitenkään korjattua/peittoon?

Viimeksi muokattu:
Jos ei tosiaan alumiiniä ole päästy kauheasti nirhaamaan, niin jotain tasoitetta ja kiva tarra päälle. Kaikki kotikorjaukset maalilla näkyy takuulla.
Kai sitä auton paikkamaalia kokeilla voi jos sävyn saat selville. Vaatinee silti vielä päälle hionnan ja pikku kiillotuksen tai on aika tehdyn näköinen.

Vähemmän se paikkamaali näkyy kuin nuo naarmut. Ei tuosta nyt hyvää saa pienellä vaivalla mitenkään, enkä alkaisi itse pelleillä minkään tasotteiden ja tarrojen kanssa.
Sitten melkein tarvitsisi jo koko runko maalata jos uudenveroisen haluaa.
Täppiväriä vaan naarmuihin ja thats it, hetken päästä niitä ei itse edes huomaa.

Jos on pahoja naarmuja, niin kotivakuutuksen kautta ammattilaiselle korjaukseen. Toki oletettavasti omavastuu joutuu maksamaan, mutta jälki lienee parempi.

Kiitokset, pitääpä käyttää liikkeessä näytettävänä onko mitä tehtävissä.

Ihan mielenkiintoinen juttu. Ite paljon pyöräilevänä ja kohtuullisen paljon autoilevana vastaisin kyselyyn hieman eri tavalla kuin suurin osa. Vaikka kokemusta on ohittavista autoista pyörän päältä ja pyöräilijää ohittavana autolla niin luokittelisin itseni silti korkeintaan keskitasoiseksi ohittajaksi. Parannettavaa joskus olisi.

Ihan mielenkiintoinen juttu. Ite paljon pyöräilevänä ja kohtuullisen paljon autoilevana vastaisin kyselyyn hieman eri tavalla kuin suurin osa. Vaikka kokemusta on ohittavista autoista pyörän päältä ja pyöräilijää ohittavana autolla niin luokittelisin itseni silti korkeintaan keskitasoiseksi ohittajaksi. Parannettavaa joskus olisi.
Huikea kysely, kun kysytään tiedätkö, muttei varmisteta tietääkö.
Väitän että tuossa 40% ryhmässä on paljon porukkaa jonka mielestä turvallinen etäisyys on se ettei osu.

Itsellä on takaraivossa ajatus, että mun elämä päättyy jollain reissulla pyörällä laukkujen kanssa tienvarteen, kun vastaantuleva auto leikkaa ihan huolella sokean mutkan, jota tapahtuu paljon ja samaan aikaan joku lähtee musta ohi.
Aika selvää, että pyöräilijä kolataan siinä vaiheessa ennemmin kuin vedetään vastaantulijan keulaan.

Pohjoisnorjan reissulla tää pelotti ihan tosissaan.
Porukka leikkas sokeissa kallionleikkaus kohdissa puoliksi vastaantulevan kaistalla tosi usein sillä matkailuautolla.
En tiedä sitten oliko vuokravehkeitä, eikä yhtään hahmoteta missä kärry kulkee kaistalla.

Kyselen tyhmiä kun aihe kiinnostaa että mikä on syynä mihinkin kun vertaillaan pyöriä (haluaisin myös hienon pyörän vaikka olen paska pyöräilemään)

Esimerkiksi löysin älyttömän hienon

Canyon Endurance SLX 8 Di2 hurjaan hintaan 4800e
  • 38 mm rengastila
  • PACE Technology: säädä ohjaamoa nopeasti
  • Shimano Ultegra Di2 -osasarja 4iiii-tehomittarilla
  • 35 mm DT Swiss ERC 1600 -hiilikuitukiekot

Sitten on esimerkiksi Canyon Endurance CF8 Di2 3500e joka vaikuttaa kanssa mainiolta, muttei sisällä tehomittaria
  • 38 mm rengastila
  • VCLS Technology – ikoninen mukavuussatulatolppa
  • Sähköinen Shimano Ultegra Di2 -osasarja
  • 42 mm Canyon ED42 -hiilikuitukiekot
Sitten on muulta kuin Canyonilta vaikka Trek Madone SL6, hintaan 5000e
  • Shimano 105 Di2
  • Alumiininen tanko
  • Hiilikuituvanteet
  • EI tehomittaria

Mitä tässä pitäisi tyhmänä tulkita? Ensimmäinen SLX 8 on ihan liian hyvä ja hieno pyörä mun tasolle, mutta siinä on oikeastaan kaikki mitä ikinä varmaan pyörältä tarvitsen ja ei tarvitse pahemmin päivitellä tai ostaa mitään. Tokana mainittu CF8 vaikuttaa todella hyvältä myös, jos tuon hankkisi niin jäljelle jäisi jonkinlainen tehomittarin hankinta esim. polkimet (600-800e). Viimeisenä mainittu Madone on yksi lukuisista muiden valmistajien vaihtoehdoista, mutta mitä se tarjoaa tuohon hintaan mitä nuo kaksi Canyonin pyörää ei? Miten näillä pyörämarkkinoilla pysyy perillä että mitä kannattaa ostaa ja mitä ei? Esimerkiksi Cf8 voisin melkein samantien hankkia tuohon hintaan, mutta onko siinä mitään järkeä vai onko parempi ostaa X tai Y vaihtoehto?

Kyselen tyhmiä kun aihe kiinnostaa että mikä on syynä mihinkin kun vertaillaan pyöriä (haluaisin myös hienon pyörän vaikka olen paska pyöräilemään)

• 38 mm rengastila

Sitten on esimerkiksi Canyon Endurance CF8 Di2 3500e joka vaikuttaa kanssa mainiolta, muttei sisällä tehomittaria
  • 38 mm rengastila
  • Shimano 105 Di2
  • Alumiininen tanko
  • Hiilikuituvanteet
  • EI tehomittaria

Mitä tässä pitäisi tyhmänä tulkita? Ensimmäinen SLX 8 on ihan liian hyvä ja hieno pyörä mun tasolle, mutta siinä on oikeastaan kaikki mitä ikinä varmaan pyörältä tarvitsen ja ei tarvitse pahemmin päivitellä tai ostaa mitään. Tokana mainittu CF8 vaikuttaa todella hyvältä myös, jos tuon hankkisi niin jäljelle jäisi jonkinlainen tehomittarin hankinta esim. polkimet (600-800e). Viimeisenä mainittu Madone on yksi lukuisista muiden valmistajien vaihtoehdoista, mutta mitä se tarjoaa tuohon hintaan mitä nuo kaksi Canyonin pyörää ei? Miten näillä pyörämarkkinoilla pysyy perillä että mitä kannattaa ostaa ja mitä ei? Esimerkiksi Cf8 voisin melkein samantien hankkia tuohon hintaan, mutta onko siinä mitään järkeä vai onko parempi ostaa X tai Y vaihtoehto?
Di2 ja tehopolkimet melkein huutais garminin edge 1050/850 ja taakse varia.

• 38 mm rengastila

• 38 mm rengastila
  • Shimano 105 Di2
  • Alumiininen tanko
  • Hiilikuituvanteet
  • EI tehomittaria

Trekin brändi on joillekin arvokkaampi. Kummassa geometria vaikuttaa sulle sopivammalta? Trekissä on muistaakseni isompi painoraja. Jos SLX tarkoittaa keventelykuitujen käyttöä rungossa, niin putket voi olla melko ohuita ja herkkiä iskuille. Ultegran osat on kevyemmät, mutta myös kalliimmat vaihtaa uusiin. Toisaalta olisi heti kevyempää… mulla on 105 DI2 12sp ja en keksi mitään moitittavaa.

Rungon laadusta on vaikea sanoa mitään. Netissä on jonkun verran tullut vastaan huonosti kasattuja ja viimeisteltyjä Canyoneja, mutta uskoisin viimeistelemättömyyden ja laatuongelmien koskevan melkein kaikkia pyöriä.

Kaikki pyörät on nykyään aika hyviä, niin pitää vaan valita itseä eniten miellyttävä. Itse ostin Spessun vaikka se maksoi osiin nähden liikaa verrattuna esim. Canyoniin. Toki kivijalasta sai samaan hintaan sopivamman stemmin ja satulan. Canyoniin olis joutunut ostamaan kalliin stemmi- ja tankocombon erikseen.

Vaikuttaa vaikealta tuo maantiepyöräily.
Myy kaikki, osta keskinkertainen maasturi ja mene kuuntelemaan lintuja metsään.

• 38 mm rengastila

• 38 mm rengastila
  • Shimano 105 Di2
  • Alumiininen tanko
  • Hiilikuituvanteet
  • EI tehomittaria

Aika paha valinta noiden Canyonin mallejen suhteen...

CF8:
Paremmat kiekot jotka pelaa paremmin rungon sallimiin yli 30mm rengasleveyksiin.
Eri runko, ei esim ole rungon sisäistä säilytystilaa. Tämä on toki käyttäjästä riippuvaa kuinka iso puute tämä on.
Runko ehkä vähän järeämpi, painavampi ja vähemmän "aero".
Ei voimamittaria, tämä korjautuu laittamalla Faveron polkimet pyörään, markkinoiden parhaat voimamittarit.

SLX
"Parempi runko". SLX mallissa on modernimpi geometria, eli vähän lyhyempi reach ja korkeampi stack, eli pääsee ehkä vähän helpommin aerodynaamiseen ajoasentoon
Voimamittari
Parempi ohjaamo, ainakin jos ilmanvastus kiinnostaa.

Kaikenkaikkiaan sanoisin, että SLX on kisaisempi versio näistä. Jos pyöräily ei ole suoritushakuista, niin varmasti tuo CF8 tarjoaa hyvää pyörää. CF8 on ehkä vähän enemmän seikkailupyörään nojaava. Jos tuon SLX:n saisi CF8:n kiekoilla ja ilman voimamittaria jollain 4000€:lla ni ois omalla kohdalla se optimi kombo.

Kampisettien voimamittarit on vähän könkköjä kun ei voi siirtää helposti pyörästä toiseen ja jos vaikka kaatuessa kampisetti menee rikki ni sitten se on kokonaan uus kampisetti. Polkimiin saa varaosia komponenttitasolla jos vauriroita syntyy

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä, että tuossa hintaluokassa kannattaa ostaa se, joka miellyttää eniten silmää. Ja jos olet ensimmäistä maantiepyörää ostamassa, niin kannattaa käydä testailemassa niitä kivijalkamyymälöissä, että koko osuu kohdalleen.

Kannattanee miettiä tekeekö wattikammilla tai polkimilla oikeasti mitään.
Tuntuu että tosi iso osa mittaroi vähän kaikkea, muttei tee sillä tiedolla mitään. Näyttää kivalta stravassa.
Jos rahaa on kuin rantarosvolla niin ei kai sillä sitten niin väliä ole.

Mulla kävi tuuri kun sain kuituiset quarq elsat 80€ käytettynä. Kuin pakasta vedetty, mutta "vanhemmalla" 30mm akselilla ja myytiin voiman mittaava spideri rikkinäisenä. Korjaantui patteri vaihtamalla.
Mitään en sillä wattitiedolla tee, mutta siinähän se sivussa tulee.

Kampisettien voimamittarit on vähän könkköjä kun ei voi siirtää helposti pyörästä toiseen ja jos vaikka kaatuessa kampisetti menee rikki ni sitten se on kokonaan uus kampisetti. Polkimiin saa varaosia komponenttitasolla jos vauriroita syntyy
Tämä rikkoutuminen perustuu kokemukseen? Kyseessä kuitenkin maantiepyörä. Itse näkisin polkimet helpompana mittarina särkeä tai kalibrointien menevän pieleen kun niitä voi maantiepyörälläkin helposti kolautella.

Itse käyttänyt varmaankin 10 vuotta useampia Quarqin kuituisia wattikampia eikä ole ollut mitään ongelmia. Gravelin mukana tuli Rival AXS wattimittari ja hyvin sekin toiminut vaikka kolautellut vaikka kuinka kiviin polkuja ajaessa. Ainakin ennen maastoajossa suosittiin kampimittareita juurikin paremman kestävyyden takia.

Toki nykyään ottaisin helppouden ja hinnan puolesta Favero Assiomat vaikka tuskin niitäkään jaksaisi pyörien välillä vaihtaa.

Kannattanee miettiä tekeekö wattikammilla tai polkimilla oikeasti mitään.
Tuntuu että tosi iso osa mittaroi vähän kaikkea, muttei tee sillä tiedolla mitään. Näyttää kivalta stravassa.
Jos rahaa on kuin rantarosvolla niin ei kai sillä sitten niin väliä ole.
Enemmänkin pohtisin tätä jos wattikammista on erikseen maksamassa paljonkin extraa. Jos ei ole kiinnostunut tavoitteellisesta treenaamisesta niin aivan turhat.

Tämä rikkoutuminen perustuu kokemukseen? Kyseessä kuitenkin maantiepyörä. Itse näkisin polkimet helpompana mittarina särkeä tai kalibrointien menevän pieleen kun niitä voi maantiepyörälläkin helposti kolautella.

Itse käyttänyt varmaankin 10 vuotta useampia Quarqin kuituisia wattikampia eikä ole ollut mitään ongelmia. Gravelin mukana tuli Rival AXS wattimittari ja hyvin sekin toiminut vaikka kolautellut vaikka kuinka kiviin polkuja ajaessa. Ainakin ennen maastoajossa suosittiin kampimittareita juurikin paremman kestävyyden takia.

Toki nykyään ottaisin helppouden ja hinnan puolesta Favero Assiomat vaikka tuskin niitäkään jaksaisi pyörien välillä vaihtaa.

Enemmänkin pohtisin tätä jos wattikammista on erikseen maksamassa paljonkin extraa. Jos ei ole kiinnostunut tavoitteellisesta treenaamisesta niin aivan turhat.
Ei perustu kokemukseen. Mielestäni vaan se on halvempaa ja muuntojoustavampaa pitkällä tähtäimellä ottaa poljinmittarit. Ja noista polkimista saa enemmän dataa kuin kammista, tekee sillä sitten mitään tai ei.

En väitä että pitäs nykyset omistuksessa oleva wattikammet heitää roskiin tai jos uudessa hienossa pyörässä tulee wattikammet ni pitäs hylkää pois ostoslistalta pelkästään sen takia.

Favero:n polkimia on maailmalla (esim PeakTorque:n youtube kanavalla) nähty poljinrungot ruvella ja silti tuottanu tarkkaa mittaustulosta.

Viimeksi muokattu:
OT: IMO vähän huvittavaa, kun nykyään jokainen joka käy 5x kesässä fillaroimassa, varustautuu ensin 2000e varusteilla ja mittareilla sun muilla härveleillä että voi lähteä fillaroimaan :D

Toinen asia mikä naurattaa, on että sitten nämä samat totiset veren maku suussa harrastajat vetelevät niillä fillareillaan keskellä tietä koska ovat omasta mielestään liian nopeita ja kovia harrastajia ajamaan pyörätiellä (sillä 20km/h keskarilla) ja ovat silmiinnähden vittuuntuneita kun joku nopeampi menee pyörätietä kovempaa ohi vanhalla 80 luvun tunturilla.

Koko laji on kokenut melkoisen murroksen tässä koronan aikaan. En muista homman olleen näin suosittua aiemmin ja ensimmäiset 25 vuotta saikin aika rauhassa harrastaa ilman meuhkaamista.

OT: IMO vähän huvittavaa, kun nykyään jokainen joka käy 5x kesässä fillaroimassa, varustautuu ensin 2000e varusteilla ja mittareilla sun muilla härveleillä että voi lähteä fillaroimaan :D

Toinen asia mikä naurattaa, on että sitten nämä samat totiset veren maku suussa harrastajat vetelevät niillä fillareillaan keskellä tietä koska ovat omasta mielestään liian nopeita ja kovia harrastajia ajamaan pyörätiellä (sillä 20km/h keskarilla) ja ovat silmiinnähden vittuuntuneita kun joku nopeampi menee pyörätietä kovempaa ohi vanhalla 80 luvun tunturilla.
Kommentin perusteella et taida kuulua mihinkään edellä mainittuun ryhmään? Herää kysymys, että mikä on omasta mielestäsi oikea tapa harrastaa lajia? Itsekin about sen 25 vuotta aktiivisesti harrastanut maastopyöräilyä, yms. kesäisin maantiellä tulee ajettua 14 vuotta vanhalla cyclocross fillarilla. Ei silti ole itseltä pois, jos joku haluaa rahansa varusteisiin. Eniten hirvittää noiden sähköpyörien hinnat ja ylipäänsä niiden elinikä ylipäänsä verrattuna perinteiseen pyörään, johon saa varaosia vielä vuosienkin päästä. Luomulla mennään toistaiseksi nautiskellen, vaikka uuden Suunnon urkkakellonkin hankin vanhan Ambit3 tilalle.

Koko laji on kokenut melkoisen murroksen tässä koronan aikaan. En muista homman olleen näin suosittua aiemmin ja ensimmäiset 25 vuotta saikin aika rauhassa harrastaa ilman meuhkaamista.
Tätähän voisi jatkaa moneen muuhunkin harrastukseen. Esim. veneilijät, jotka käyttää muutakin kuin perintöveneitä. Niillä vasta jäätävät hinnat ovatkin veneilykertoihin nähden, ompa huvittavaa. :)

Viestin perusteella taitaa oma harrastus olla ihan muuta kuin pyöräilyä jos kerkeää muiden tekeminen ja rahankäyttö noin harmittamaan ja kiinnostamaan.
Itse ajan suosiolla ajotien reunassa jos koen sen turvallisemmaksi itselle ja muille kevyenliikenteen käyttäjile. Keskari tosin pyörii kevyelläkin pyörittelyllä yli 30 km/h. Niin ja gravel-pyöräänkin sain juuri LB:n 30mm sisäleveät kuitukiekot (1200 €) ihan vaan harrastamisen ilosta vaikka ajokilometrit jääkin nykyisin vuodessa 5000 km pintaan. Ja on vielä talliin jäänyt hyvin vähälle käytölle pari harvinaisempaa yli 10k€ maantiepyörääkin. Huvittavaa ja selvästi väärää pyöräilyn harrastamista. Nykyisin ei toki jaksa enää kalustoa tai grammoja miettiä, kuten joskus aikanaan. Nyt nautin ajamisesta työmatkapyöräilyllä ja retkeilymielessä mihin toivottavati saa pian muunkin perheen mukaan kärryn avulla.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 678
Jäsenet
83 871
Uusin jäsen
Saucebossi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom