Pyöräily

Onko eturatas narrow-wide ja jos on, niin onhan ketju oikein laitettu?

Ei ole narrow-wide.

Todennäköisesti takapakka olisi myös syytä vaihtaa, jos et näin tehnyt. Jos tuo vetäisy tapahtuu vain yhden kerran kierroksen aikana, niin sitten ketjuun on jäänyt jäykkä lenkki siihen kohtaan, missä liitit ketjut yhteen.

Takapakka on kohtuullisen uusi, kerran vaihdettu. Ei montaa tonnia ajettu.

Sanoisin että nykiminen on jatkuvampaa, eikä vain yhden linkin kohdalla (pikalinkki käytössä myös).

Minulta löytyy iskemätön Shimanon ketju vielä, niin taidan sillä kokeilla, muuttuuko tilanne. Nykyinen ketju näyttää olevan KMC X8.

Ei ole narrow-wide.

Sanoisin että nykiminen on jatkuvampaa, eikä vain yhden linkin kohdalla (pikalinkki käytössä myös).

Minulta löytyy iskemätön Shimanon ketju vielä, niin taidan sillä kokeilla, muuttuuko tilanne. Nykyinen ketju näyttää olevan KMC X8.
Onko ketju saman pituinen, kuin aikaisempi? Onko säädöt kunnossa? Säätää voi joutua vaikka ketjun pituus ei vaihtuisi.

Onko ketju saman pituinen, kuin aikaisempi? Onko säädöt kunnossa? Säätää voi joutua vaikka ketjun pituus ei vaihtuisi.

Voi olla, että pituudessa on eroa. Tämän ketjun mittasin uudelleen. Jätin ensimmäisellä katkaisulla vähän pidemmäksi, kun oli kaksi mahdollista vaihtoehtoa ja tänään katkaisin lyhyemmästä kohdasta. Sillä ei ollut vaikutusta toimintaan.

Säätöjä en ole tehnyt uusiksi. Sen kortin voisi katsoa kyllä. Sinällään ihan hyvin tuntui vaihtavan kuitenkin.

Onko tälläinen väri miesten pyörään liian räikeä/kyseenalainen? Cuben fillareissa vittumaista(kuulemma ihan firman tietoinen valinta etteivät valmistuta "liikaa") kuinka vähän niitä saatavilla ja esim Nulane Pron kanssa tullut arvottua monta kertaa ja nyt sitten 53cm-koko onkin käytännössä loppu joka puolelta. Pron väri olisi ollut hillitty koko musta/tumman harmaa. Toki tässä Racessa paremmat osat yms, mutta sitten hintaakin parisen sataa enemmän(plus tuo rungon väri ei niin mieleen kuin kokutumma olisi).

shopping

Mielipidekysymyksiä. Omasta mielestä Cubella on pääosin persoonattomia ja tylsiä värityksiä, tuon ollessa positiivinen poikkeus.

Ei ole narrow-wide.

Onko ketju vaihdettu ennen sitä max. 0.75% venymää?
Liian kuluneeksi päästetty ketju paskoo takapakan ennen aikojaan.

Missäs ootta myyneet käytettyjä (hipo)fillareita viime aikoina? Fillaritorin kautta liikkuneet aiemmin hyvin, mutta onkohan heillä jotain engagement-ongelmia nyt kun ei tuu varsin kohtuuhintaiselle laatukamalle yhteydenottoja.

Missäs ootta myyneet käytettyjä (hipo)fillareita viime aikoina? Fillaritorin kautta liikkuneet aiemmin hyvin, mutta onkohan heillä jotain engagement-ongelmia nyt kun ei tuu varsin kohtuuhintaiselle laatukamalle yhteydenottoja.
Ainakin itse tästä ketjusta tulkitsen että käyttäjien määrä on sen verran vähentynyt, että jotain toimenpiteitä on pitänyt jo alkaa tekemään (Fillaritori.com). Uumoilussasi voi siis olla jotain perää.

Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata. Itse olen omat vähät pyörämyyntini tehnyt Torissa ja Fillaritorissa.

Fillaritori viitannee tuossa postauksessa Kampiapinan lanseeraamaan Pyörätoriin. Myyjän näkökulmasta kannattaa nyt heittää tuonnekin se myyntiin. Ostajan näkökulmasta toki lisää taas yhden tsekattavan paikan.

Torissa olen itse pyörät ja pyörän osat saanut myytyä.

Vähintäänkin ristiriitainen vuoden ensimmäinen ajokokemus maantiepyörällä viime yöltä 60km lenkiltä, johon sisältyi myös kauttaaltaan märkä hiekkatie. Sikäli kun mitään pystyin näkemään. Siirryin kyllä sieltä pois heti kun mahdollista. Tuosta matkasta arviolta 20km on hiekkatietä, jos ei halua ajaa autotiellä koko ajan.
En ala kaikkia lukuisia vaivojani tässä luettelemaan, kun se ei ketään kiinnosta, vaan keskityn yleisiin ongelmakohtiin. Tuo matka ei siis ole mikään ongelma ollut koskaan muillakaan pyörilläni, vaan viikkolenkki.
-Ajoasento niskalle on hirveä, etenkin kun tarvii laseja näkemiseen, niin pitää olla vielä pahemmassa kyyryssä. Nimeänkin tämän kyyrypyöräksi. Ajoasentoakin pitää varmaan säätää. Kypärääkään en kyennyt pitämään päässä käyttämäni repun kanssa, koska se otti siihen kiinni. Lukkopolkimien kanssa meni ihme kyllä ihan hyvin, mutta kengät on epämukavat.
-Lokasuojat ois aika must, ja niitä ei saa maantiepyörään. Eikä graveliin? Vihaan likaisia vaatteita ja kuraista pyörää sisällä. Maantiellä ajaessakin lentää vesi ja kura selkään. Ei sais varmaan ajaa märällä, mutta ei siellä nytkään satanut koko aikana.

Vaikka oon koko ikäni pyöräillyt ihan kiitettävästi, niin en ole mikään spandex, eikä minusta taida olla välineharrastajaksi. Ehkä olen myös epäkäytännöllinen. Kenties on pysyttävä täyslokasuojilla varustetussa hybridissä (vihaan tuota nimeä), jonka saan ulkovarastoon ja ajaa kaikki ajot sillä. Tai maastopyörässä. Maastopyörien yksi haitta on epätoimivat lokasuojat, ainakin omien kokemusten mukaan.

Vähintäänkin ristiriitainen vuoden ensimmäinen ajokokemus maantiepyörällä viime yöltä 60km lenkiltä, johon sisältyi myös kauttaaltaan märkä hiekkatie. Sikäli kun mitään pystyin näkemään. Siirryin kyllä sieltä pois heti kun mahdollista. Tuosta matkasta arviolta 20km on hiekkatietä, jos ei halua ajaa autotiellä koko ajan.
En ala kaikkia lukuisia vaivojani tässä luettelemaan, kun se ei ketään kiinnosta, vaan keskityn yleisiin ongelmakohtiin. Tuo matka ei siis ole mikään ongelma ollut koskaan muillakaan pyörilläni, vaan viikkolenkki.
-Ajoasento niskalle on hirveä, etenkin kun tarvii laseja näkemiseen, niin pitää olla vielä pahemmassa kyyryssä. Nimeänkin tämän kyyrypyöräksi. Ajoasentoakin pitää varmaan säätää. Kypärääkään en kyennyt pitämään päässä käyttämäni repun kanssa, koska se otti siihen kiinni. Lukkopolkimien kanssa meni ihme kyllä ihan hyvin, mutta kengät on epämukavat.
-Lokasuojat ois aika must, ja niitä ei saa maantiepyörään. Eikä graveliin? Vihaan likaisia vaatteita ja kuraista pyörää sisällä. Maantiellä ajaessakin lentää vesi ja kura selkään. Ei sais varmaan ajaa märällä, mutta ei siellä nytkään satanut koko aikana.

Vaikka oon koko ikäni pyöräillyt ihan kiitettävästi, niin en ole mikään spandex, eikä minusta taida olla välineharrastajaksi. Ehkä olen myös epäkäytännöllinen. Kenties on pysyttävä täyslokasuojilla varustetussa hybridissä (vihaan tuota nimeä), jonka saan ulkovarastoon ja ajaa kaikki ajot sillä. Tai maastopyörässä. Maastopyörien yksi haitta on epätoimivat lokasuojat, ainakin omien kokemusten mukaan.
Mites sellanen kevyt ratkaisu kuten Ass Savers lokasuojat ? ei voi vertaa täyslokasuojiin mutta lähtee nopeasti irti jos ei tarvetta.

taakse :
Win Wing - suojaa yllättävän hyvin takaroiskeeseen.

eteen :

tai sitten SKS Speedrocker lokasuojat?

Lenkin luonteen ja kerrotun perusteella sanoisin että sulla on varmaan vääränlainen pyörä ihan yleensäkin. Kuulostais että jos droppitankoista haluat niin sulla pitäis olla ennemmin joku rennommalla ja pystymmällä ajoasennolla oleva graveli pikkuisen leveämmillä renkailla (hiekkatietä silmälläpitäen) johon saa täyslokarit kiinni, ei matalalla ajoasennolla varustettu maantiepyörä. Sitten jos suora tanko on ok niin ihan hyvin vois olla joku hybridi alla.

Pyöräilykengät tuntuu kyllä olevan harmittavan kapealla lestillä yleensä, en ole oikein kovin mukavia omaan jalkaankaan löytänyt vielä, mutta "maastomallit" olleet yleensä vähän leveämpiä ja Northwave on tuntunut pikkuisen shimanoa leveämmältä omaan jalkaan. Mulla on tossa parit Northit kokoa 44 ja yhdet Shimanot 45, ovat aika saman tuntuisia jalassa. Normaalikengässä pidän yleensä kokoa 43,5 tai 44.

Ittellä ei ikinä reppua selässä kipparasarvella, maasturilla aina.
Lokarit saa varmaan joka ikiseen pyörään vaikkei niille kiinnityspisteitä löytyisikään.
Oletan että puhutaan maastopuolen lukoista, eli simpalta spd (ei SL), niin lukolliset DH brändätyt kengät on yleensä leveämpiä. Toki myös löysempiä.
Ei ihminen määräänsä enempää taivu, joten jos jooga ei napostele niin eiköhän ne sarvet tartte olla vähän ylempänä, lähempänä tai molempia.

Itse ostin Gravelin koska tykkään pystymmästä asennosta. Sai ihan normaalit lokasuojat sekä tavaratelineen (saisi eteenkin telineen) niin ei tarvitse selkäreppua pitää selässä.

Onko tietoa miksi Shimanon kasetteja myydään samoilla tiedoilla erivärisinä? onko rattaan laatu sama ja väri eri vai mistä kyse?

Onko tietoa miksi Shimanon kasetteja myydään samoilla tiedoilla erivärisinä? onko rattaan laatu sama ja väri eri vai mistä kyse?

Kahta eri väriä on simpan omillakin sivuilla. Tai toinen grafiikalla ja toinen ei. Musta nimellä noita kuvissa harmaitakin myydään, niin olisko vaan jotenkin huono kuva. Mitään eroa rakenteellisesti ei takuulla ole.

Sanoisin että kuvat on noissa hämääviä. Mantelinkin tiedoissa sanotaan että "Black". Eiköhän sekin tuo kiiltävän musta ole. Saattaa olla että toi räikeemmän värinen on joku messu promo versio jota ei ikinä viety tuotantoon. Jännä kyllä että shimanon sivuillakin on esillä molemmat kuvat. Itse olen kahdesta eri paikasta kyseisen pakan ostanut ja molemmat ollu mustia.

Sanoisin että kuvat on noissa hämääviä. Mantelinkin tiedoissa sanotaan että "Black". Eiköhän sekin tuo kiiltävän musta ole. Saattaa olla että toi räikeemmän värinen on joku messu promo versio jota ei ikinä viety tuotantoon. Jännä kyllä että shimanon sivuillakin on esillä molemmat kuvat. Itse olen kahdesta eri paikasta kyseisen pakan ostanut ja molemmat ollu mustia.
Eli ostaa vaan halvimman shimanon lg700 pakan niin se on laadullisesti sama kuin kax kertaa kalliimpi erivärinen ?

Eli ostaa vaan halvimman shimanon lg700 pakan niin se on laadullisesti sama kuin kax kertaa kalliimpi erivärinen ?
Kyllä. Nuo mustat taitaa olla workshop paketteja, eli ei Shimanon myyntipakettia tule mukana joka taas osittain selittää hintaa, kun taas valkoisella printillä tulee Shimanon paketissa. Mutta muuten ne on samoja.

Kyllä. Nuo mustat taitaa olla workshop paketteja, eli ei Shimanon myyntipakettia tule mukana joka taas osittain selittää hintaa, kun taas valkoisella printillä tulee Shimanon paketissa. Mutta muuten ne on samoja.
Huomasin muuten että tuo halvin on hopeinen
1779869159756.png

Kyl mä itselleni saan taas tehtyä helposta asiasta mahdollisimman hankalan:rolleyes:

Onkos kukaan tehnyt tai teettänyt huollon yhteydessä voimansiirron päivitystä pyörään, onko tuossa taloudelliselta kannalta järkeä?

Mulla on about 10-vuotias Feltin hybridi jossa on 3x7 voimansiirto Acera/Altus osilla, ja tuolla tulee ajettua kovin vähän koska tuntuu että ne välitykset mitä mä eniten tarvitsen on aina siellä rohisevassa välissä voimansiirron suhteen. Pyörässä on myös v-jarrut mikä on myös vähän so last season, mutta ehkä niiden kanssa vielä vois elää jos tuon voimansiirron sais tolkun tolalle.

Muilta osin tuo pyörä on kaikkin puolin fiksu peli ja rungoltaan/ajoltaan tosi näppärän ja vikkelän tuntuinen alla, niin siksi miettinyt että olisko päivityksessä jopa järkeä. Saakohan tuollaisiin jotenkin tolkullisilla kustannuksilla vaihdettua jotain parempaa osasarjaa tilalle? Ajattelisin tuon 3x7 olevan vähän ongelmallinen monien päivitysten suhteen, kun ei tuota 7-lehtistä takapakkaa taideta juuri muualla käyttää kuin näissä ja vissiin Tourneyssä, joka on ehkä vielä paskempi osasarja. Jos haluais jotain modernimpaa 1x tai 2x settiä laittaa niin pitäis varmaan uusia sitten vähän enemmänkin palikkaa sieltä kun vaatis uudet kammet, pakat ja vaihtajat, niin taitaa hinta pompsahtaa aika reilusti.

Onko vaan järkevämpää laittaa vanha pyörä tori.fihin myyntiin ja ostaa sitten uusi missä on paremmat osat ja ne kunnon levyjarrutkin kuin alkaa haihattelemaan jotain päivityksiä vanhaan?

Onkos kukaan tehnyt tai teettänyt huollon yhteydessä voimansiirron päivitystä pyörään, onko tuossa taloudelliselta kannalta järkeä?

Mulla on about 10-vuotias Feltin hybridi jossa on 3x7 voimansiirto Acera/Altus osilla, ja tuolla tulee ajettua kovin vähän koska tuntuu että ne välitykset mitä mä eniten tarvitsen on aina siellä rohisevassa välissä voimansiirron suhteen. Pyörässä on myös v-jarrut mikä on myös vähän so last season, mutta ehkä niiden kanssa vielä vois elää jos tuon voimansiirron sais tolkun tolalle.

Muilta osin tuo pyörä on kaikkin puolin fiksu peli ja rungoltaan/ajoltaan tosi näppärän ja vikkelän tuntuinen alla, niin siksi miettinyt että olisko päivityksessä jopa järkeä. Saakohan tuollaisiin jotenkin tolkullisilla kustannuksilla vaihdettua jotain parempaa osasarjaa tilalle? Ajattelisin tuon 3x7 olevan vähän ongelmallinen monien päivitysten suhteen, kun ei tuota 7-lehtistä takapakkaa taideta juuri muualla käyttää kuin näissä ja vissiin Tourneyssä, joka on ehkä vielä paskempi osasarja. Jos haluais jotain modernimpaa 1x tai 2x settiä laittaa niin pitäis varmaan uusia sitten vähän enemmänkin palikkaa sieltä kun vaatis uudet kammet, pakat ja vaihtajat, niin taitaa hinta pompsahtaa aika reilusti.

Onko vaan järkevämpää laittaa vanha pyörä tori.fihin myyntiin ja ostaa sitten uusi missä on paremmat osat ja ne kunnon levyjarrutkin kuin alkaa haihattelemaan jotain päivityksiä vanhaan?
Mulla vanhassa Marin hybridissä muuten sama mut 3x8 vaihtu 1x12. Ei ollu kallista ku SRAM NX 12s meni suoraan samalle hyperglide vaparille ja kammet Rivalit N/W eturattaalla ostin kaikki halvalla fillaritorista. Vaarmaa joku 150€ max meni voimansiirron osiin. Ehdottomasti kannatti.
Sulla voi tulla ongelmaks toi 7s eli joutunee ainakin vaparin vaihtaan myös muiden lisäksi, ja varmistaa että takahaarukkaan mahtuu isompi pakka. Ite vaihtaisin suoraan vaan kiekot tossa tapauksessa ja keskiölaakerin kans. Uskoisin että jollain 250€ selviää ku saksasta kattelee osat tai fillaritorista. Se että onko siinä järkeä on jokaisen itse päätettävissä.

Tää kannattaa miettiä niin, että oletko halukas jatkamaan samalla rungolla vai et. Siinä se kysymys loppujen lopuksi on. Ja kuten yllä olevassa viestissä mainittiin, osien yhteensopivuus on oleellinen seikka. Rungon keskiölaakeristandardi määrittelee aika pitkälti, mitä voi kiinnittää. On olemassa myös adaptereita, mutta silloin kustannukset nousevat.

Ei meinaa oikeen mistään löytyä Orange Seal litkua, taitaa olla hyvää kamaa tai tuotantolinjasto pommitettu kun hyllyt tyhjinä joka paikasta.

Kehtaako sitä edes mitään Motonetin sörsseleitä laittaa tilalle? 😁

Ei meinaa oikeen mistään löytyä Orange Seal litkua, taitaa olla hyvää kamaa tai tuotantolinjasto pommitettu kun hyllyt tyhjinä joka paikasta.

Zefalia, joka ei muuten ole motonetin sörsseli, koska muuten se olis motox sealant (sitä odotellessa), olen käyttänyt jo vuosia. Tosin nyt tulee saksasta tilatessa otettua aina halvinta mitä putiikista löytyy.

Zefalia, joka ei muuten ole motonetin sörsseli, koska muuten se olis motox sealant (sitä odotellessa), olen käyttänyt jo vuosia. Tosin nyt tulee saksasta tilatessa otettua aina halvinta mitä putiikista löytyy.
Taisin tuota laittaa viimeks puolison Canyoniin, jos hyllyssä niin sitä tai Stans :hmm:

Edit: Vittoriaa suositteli (Bike More) ja oli hyllyssä niin sitä lähti mukaan.

Viimeksi muokattu:

saman huomasin, missähän lie häikkää

saman huomasin, missähän lie häikkää
Outoa on, tuossa lähi-pyöräliikkeessä kun kävin ennen vappua niin tilanne oli jo päällä ja tilaukset vetämässä Saksasta. Ei ole vieläkään mitään tietoa milloin tulee. Onko tuon valmistukseen jotenkin öljyn saanti Iranista liittyvää :hmm: Muita litkuja kyllä on.

Tuossa liikkeessä käy aika pro porukkaa, kisaajia tms. Ovat tykänneet Orangen litkuja laitella. Itselle niin tarkkaa ole kunhan pysyy ilmat.

Pyöristähän en juuri mitään tiedä, mutta alkoi kutkuttelemaan vanhan pyörän korjaaminen. Kaipaisin viisauksia ja kommentteja varsinkin sopivuuksista ja tietenkin suosituksista. Tulee satunnaiseen käyttöön kaupunki/hiekkatie ajoihin noviisille. Budjetti toiveena alle 400€.

Pyöränä toimii Scott Sportster P45, joka taitaa olla jo yli 15v vanha.

Etuhaarukka:
Laitoin uuden haarukan tilaukseen (tämä on ainoa osa, mikä on tilattu), pohdin joustavan ja ei joustavan välillä, mutta tämmöinen löytyi sopu hintaan: ETUHAARUKKA SF19-NEX-HLO-DS-700C T63, toothless, steering tube 28.6*25.4*247mm, disc brake, with fender mounting hole, black shoulder Jos tämä oli suuri virhe, niin saa kertoa :)
Nykyisessä ohjauslaakerissa lukee VP A42E, vissiin samanlainen setti tilalle + käpy (ja työkalu) riittänee?
+ spacereita, pitää selvittää kehtaako ajaa lyhentämättä. Tuo näittäisi olevan reilun sentin pidempi kuin nykyinen. Ulkonäkö ei ole niin justiinsa.

Voimansiirto:
Pohdiskelen, että pitäisikö vaihtaa nykyinen homma kokonaan 1x11 settiin. Oisko kokonaisuudessaan tästä suosituksia? Myös Aliexpress setit kiinnostelee.
Tähän otetaan vastaan myös työkalusuosituksia.
Nykyinen kasetti: CS-HG30-8I
Eli: eturatas&polkimet, kasetti, takavaihtaja, ketju, vaihteenvalitsin... +?

Satula:
Selle Royal Respiro Moderate vissiin hyvä, mutta suosituksia otetaan vastaan

Renkaat:
Nykyiset renkaat on vaihdettu noin 4v sitten, eikä hirveästi ajettu: Continental Ride City. Sisäkumit vuotaa, joten ne pitää ainakin vaihtaa. Jos löytyy suosituksia uusille renkaille, niin otetaan vastaan.

Lisäksi:
Jarrupalat (Shimano B05S)
Kahvat (Herrmans Line DD36)
Tukijalka (Motonet, Fastr polkupyöränjalka takahaarukkaan, suosituksia otetaan vastaan)
Uudet jarrukahvat
Vaijereita...
Työkaluja...

Iso lista kaikkea, mutta jos löytyy kommentoitavaa, niin kiitän suuresti!

20260531_122231.jpg20260531_122310.jpg20260531_122343.jpg20260531_122401.jpg20260531_122419.jpg

Viimeksi muokattu:
Aika kova hinta ropauksen ilosta, jos 400 euroa olet upottamassa vanhaan pyörään, jolla ei kuitenkaan ole mitään retroarvoakaan. Jos ei oo pakko päästä itse rassaamaan, niin tuolla 400-500 eurolla saa jo ihan uuden modernin pyörän hydraulisilla levyjarruilla.

Aika kova hinta ropauksen ilosta, jos 400 euroa olet upottamassa vanhaan pyörään, jolla ei kuitenkaan ole mitään retroarvoakaan. Jos ei oo pakko päästä itse rassaamaan, niin tuolla 400-500 eurolla saa jo ihan uuden modernin pyörän hydraulisilla levyjarruilla.
Riittääkö edes 400€ jos muuta alkuperäistä jää kuin runko ja kiekot.. Toki jos Ali/Temu osastoa osat niin kyllähän sillä fillarin kasaa, mutta onko edes alkuperäisen veroinen enää.
Ei tuossa oikein jää kuin tekemisen ilo, käyttäisin senkin käytetyn ajan uudella käytetyllä pyörällä ajamiseen.

Hyviä pointteja. Teen tätä lähinnä roplaamisen ilosta. Vaihdettiin suunnitelma budjetti edellä ja poltetaan rahat aliexpressin osiin.

Eli sieltä lähti toivottavasti sopivat osat tilaukseen. Aiemmin tilatun etuhaarukan lisäksi lähes kaikki osat (pl. runko, ohjaustanko, jarrusatulat, vanteet, kumit) ja jotain muuta ylimääräistä roinaa, hintaa siis yhteensä noin 250€.

Tällä hetkellä pyörä on täysin purettu, mutta keskiölaakerin ratas puoli on niin tiukassa, että saa nähdä tuleeko tästä mitään (tiedossa on, että se avataan myötäpäivään). Voin koittaa muistaa päivitellä miten meni ja mitkä osat tuli, jos ne joskus saapuu ja saan onnistuneesti paikalleen.

Häh? Miten ne voimansiirrot terveyteen vaikuttaa?

Jos nyt pyörästä rikki mennessään joku on vaarallista niin omalla listalla on korkeammalla kyllä ohjaamo/keula/kiekot/runko

Voimansiirron osat kiinankopioita on kyllä sellanen terveysriski tien päällä että morjens.
Noh, onneksi voin traineria lainata tarpeen tullen, niin ei ole pakko testirunnoa tienpäällä.

Ymmärrän huolesi, mutta ymmärrät myös varmaan, että nykymaailmassa suurin osa tuotannosta tapahtuu Kiinassa. Näille tuotteille on myös globaalisti suuri kysyntä, joten massat ovat suuria. Toki voidaan seuraavaksi miettiä eettisyyttä ja muuta, mutta se ei taida olla langan aiheena.

Sitten jos projekti leviää käsiin niin aina sen voi heittää roskiin tai häpeämään varaston perälle :) En toki lähde minkään laitteen kyytiin, missä epäilen olevan iso riski loukkaantumiselle. Eli jos tilaamani osat eivät vakuuta itseäni, niin niitä ei ole pakko käyttää. Tässä tapauksessa eniten pidän riskinä sitä, että jokin jää löysälle tai löystyy ajansaatossa. Saatan myös ylikiristää jotain ja paikat halkeaa. Tätä riskiä minimoin momenttiavaimella.

Takaisin asiaan:
Kävin hakemassa Biltemasta keskiölaakerin asennustyökalun, mutta se oli aivan surkea. Sen hampaat olivat aavistuksen liian isot, niin se ei asettunut paikoilleen. Motonetin Super B keskiötyökalu toimi loistavasti. Tähän kaveriksi Motonetin pisin jatkovarsi ja liimapuristin niin pamahti keskiölaakeri auki.

Noh, onneksi voin traineria lainata tarpeen tullen, niin ei ole pakko testirunnoa tienpäällä.

Ymmärrän huolesi, mutta ymmärrät myös varmaan, että nykymaailmassa suurin osa tuotannosta tapahtuu Kiinassa. Näille tuotteille on myös globaalisti suuri kysyntä, joten massat ovat suuria. Toki voidaan seuraavaksi miettiä eettisyyttä ja muuta, mutta se ei taida olla langan aiheena.

Sitten jos projekti leviää käsiin niin aina sen voi heittää roskiin tai häpeämään varaston perälle :) En toki lähde minkään laitteen kyytiin, missä epäilen olevan iso riski loukkaantumiselle. Eli jos tilaamani osat eivät vakuuta itseäni, niin niitä ei ole pakko käyttää. Tässä tapauksessa eniten pidän riskinä sitä, että jokin jää löysälle tai löystyy ajansaatossa. Saatan myös ylikiristää jotain ja paikat halkeaa. Tätä riskiä minimoin momenttiavaimella.

Takaisin asiaan:
Kävin hakemassa Biltemasta keskiölaakerin asennustyökalun, mutta se oli aivan surkea. Sen hampaat olivat aavistuksen liian isot, niin se ei asettunut paikoilleen. Motonetin Super B keskiötyökalu toimi loistavasti. Tähän kaveriksi Motonetin pisin jatkovarsi ja liimapuristin niin pamahti keskiölaakeri auki.
On eri asia ostaa aito tuote versus kopio, hinnastakin sen näkee. Valmistusmaa ei ole se kysymys, vaan laadunvalvonta. Jotenkin ajatus ketjun katkeamisesta veto päällä ei ole säästön arvoinen riski. Tapahtuu sitä muutenkin, mutta kertaluokkaa harvemmin.

Plus poljinakselit, kammet yms. Ennemmin maksaa enemmän "oikeista" kuin riskeeraa. Totta kai merkitkin teettää Kiinassa mutta silloin ainakin komponentit on jotenkin testattukin/varmistettu jossain määrin.

On eri asia ostaa aito tuote versus kopio, hinnastakin sen näkee. Valmistusmaa ei ole se kysymys, vaan laadunvalvonta. Jotenkin ajatus ketjun katkeamisesta veto päällä ei ole säästön arvoinen riski. Tapahtuu sitä muutenkin, mutta kertaluokkaa harvemmin.
Tästä olis kiva olla jotain muutakin kuin mutua.
Ihan hirveästi ei ole näkynyt keskusteluissa paskoontuneita voimansiirron osia.
Mullakin ollut käytössä tosi hyvää kiinan osaa ihan niitä ohjaustankoja myöten.
Ainoa isompi ja potentiaalisesti vaarallinen keissi miesmuistiin on ollut simpan paremman pään kammet.
Sramin jumittavat jarrut tais kaikki toimia, mutta jumitti niin ettei palauttanut.
Halvat osat rikkoontuu myös useammin, koska jos ostetaan halpa, siitä ei pidetä huolta lähellekään samalla tapaa kuin kalliista.

Itse en vaikka jotain kevyttä hiilikuitu-stongaa tai satulan kannatinta ostaisi no-namena/sellaisena josta ei tarkkaa dataa/tietoa.

Ainoa isompi ja potentiaalisesti vaarallinen keissi miesmuistiin on ollut simpan paremman pään kammet.
Sramin jumittavat jarrut tais kaikki toimia, mutta jumitti niin ettei palauttanut.
Halvat osat rikkoontuu myös useammin, koska jos ostetaan halpa, siitä ei pidetä huolta lähellekään samalla tapaa kuin kalliista.
Ai tästä tarvitsee tuottaa dokumentoitua tilastoa, vai riittäiskö kuitenkin maalaisjärki? Kukaan ei ole väittänyt ettei Kiinasta saa hyvää osaa. Väite on, että riskit kasvavat, ja oman terveyden kustannuksella.

Trace Velon Lukella on muistaakseni murtunut Aliexpressin hiilikuitukampia pari kappaletta. Toisaalta hän testailee niitä kiinalaisa komponentteja työkseen, eli on varmaan muutaman testannut että ne pari on löytynyt.

Itekkin olin hyvin skeptinen hiilikuitukampiin, mutta laitoin striveen tehomittarin takia xx1 kammet ja ihan hyvin ottanu iskua vastaan.

Kuka urpo edes ostaa hiilikuitu kampia?

Jos pyörällä on tarkoitus ajaa asfaltilla tai hiekkatiellä niin ihan sama mitä temu osia siinä on. Pahimmassa tapauksessa talutat sen kotiin.

Kokonaisbudjetiksi on mainittu 400e, joten eiköhän ne hiilikuitukammet saa unohtaa.

Voimansiirto:
Pohdiskelen, että pitäisikö vaihtaa nykyinen homma kokonaan 1x11 settiin. Oisko kokonaisuudessaan tästä suosituksia? Myös Aliexpress setit kiinnostelee.
Tähän otetaan vastaan myös työkalusuosituksia.
Nykyinen kasetti: CS-HG30-8I
Eli: eturatas&polkimet, kasetti, takavaihtaja, ketju, vaihteenvalitsin... +?

Yllä mainittu Luke on ainakin testannut kattavasti L-TWOO:n osasarjoja ja taitaa olla hänen omissa pyörissäänkin käytössä. Ehkä sieltä löytyisi sopivaa?
Ketju varmaan hyvä olla Shimanoa / SRAM

Ridemorelle on tullu varastoon näköjään ORANGE SEAL Regular Tubeless Sealant 473 ml - Ride More Hinta tuntuu nousseen yleisesti joka paikassa, ennen sai 473ml 19-20e pullon jostain XXL:stä, kun ohikulkumatkalla nappasi. Nyt 30e luokkaa monessa paikkaa vaikkei olisi saatavuuttakaan. Eipä tuota paljoa tarvi per rengas, että ei tule kalliiksi.

Ridemorelle on tullu varastoon näköjään ORANGE SEAL Regular Tubeless Sealant 473 ml - Ride More Hinta tuntuu nousseen yleisesti joka paikassa, ennen sai 473ml 19-20e pullon jostain XXL:stä, kun ohikulkumatkalla nappasi. Nyt 30e luokkaa monessa paikkaa vaikkei olisi saatavuuttakaan. Eipä tuota paljoa tarvi per rengas, että ei tule kalliiksi.
Ridemoren litkuissa kannattaa muuten kattoa parasta ennen päivämäärä pullosta jos menee paikan päältä ostamaan. Aikanaan ostin puoliksi impulssiostoksena vittorian litkua kun sitä oli halvalla hyllyssä ja himassa sitten huomasin että oli parasta ennen mennyt.. eipä silti, kyllä se tuntui silti toimivan sen ajan kun sitä ehti olla.

Osaiskohan joku fiksumpi auttaa rengasongelmassa.
Mulla hajos eturenkaasta venttiili ja piti sen takia vaihtaa sisuri eturenkaaseen. Kun sain sisurin vaihdettua ja olin lähdössä lenkille, niin huomasin että eturengas "töyssytti". Hetken ihmeteltyäni huomasin että renkaan muoto näytti olevan jotenkin vinksallaan yhdessä kohtaa.

Ajattelin että olinkohan onnistunut saamaan sen sisurin perseelleen sinne tai paskomaan sen ulkorenkaan takaisin laittaessa, joten irroitin ulkorenkaan uudelleen, tsekkasin sisurin ja pistin paketin takaisin kasaan, edelleen sama ongelma. Testasin sitten vielä heittää päälle toisen ulkorenkaan ja sen kanssa sama homma. Tässä kumissa oli heijastinraita kyljessä niin sen avulla näkee että yhdessä kohtaa renkaan reuna menee syvemmälle kuin muualla renkaassa ja siitä johtuen tuossa renkaassa on muotovirhe.

Yritin katsoa olisiko vanne päässyt kieroksi, mutta silloin kun kummit oli irti niin vanne ei näyttänyt mitenkään käyrältä tai epämuodostuneelta.

Onko jollekin sattunut vastaavaa eteen, mitään arvauksia missä vika voisi olla? Olenkohan mä nyt onnistunut rengastyökalulla jotenkin taittamaan vanteen sököksi tai vinoksi? Alla vielä kuva missä näkyy kuinka tuo heijastinnauha sukeltaa yhdessä kohdassa syvemmälle kuin muualla.

Fillari on tosiaan Baana Noux jossa kiekkoina WTB ST i19.

20260604_132532.jpg

Ridemoren litkuissa kannattaa muuten kattoa parasta ennen päivämäärä pullosta jos menee paikan päältä ostamaan. Aikanaan ostin puoliksi impulssiostoksena vittorian litkua kun sitä oli halvalla hyllyssä ja himassa sitten huomasin että oli parasta ennen mennyt.. eipä silti, kyllä se tuntui silti toimivan sen ajan kun sitä ehti olla.
Saattaa itsellä olla aika monessa fillarissa parasta ennen litkut renkaissa sitten.. :D Ja kotona pulloissa vuosikertakamaa, jos vaan on juoksevaa niin olen käyttänyt edelleen. Nyt olisi hyvä saada pullo varalle.

Statistiikka

Viestiketjuista
308 795
Jäsenet
83 390
Uusin jäsen
kpachiu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom