Pyörän liian pitkä ketju...

Liittynyt
17.12.2022
Viestejä
265
Ostin Prismasta pyörään uuden ketjun, 1/2" x 1/8" 112 lenkkiä, mutta se näyttääkin olevan neljä lenkkiä liian pitkä, vaikka sen kerrotaan olevan "Vakioketju vaihteettomiin pyöriin". Kyseessä on tosin 3-vaihteinen (napavaihde) pyörä.

108-lenkkisiä näyttää olevan kaupan mutta hyvin harvassa liikkeessä. Pitkän ketjun voi periaatteessa lyhentää, mutta ostamani Jupiter-ketjun liitoskohta on sen näköinen, että lyhentämisen jälkeen liitos ei ehkä tulisi pitämään.

Pyörän ikä on noin 40 vuotta, mikä saattaa selittää sen, että nyt myytävät "vakioketjut" ovat hieman pidempiä. Mistähän tuohon saisi edullisesti sopivan ketjun? 1/2" x 1/8" 108L
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Silloin poikasena kun vielä ei moottorivoimin liikuttu niin noita pyörän ketjuja lyhenneltiin useinkin kaikenmaailman romufillaireita kooten.
Onko nuo ketjut muuttuneet sitten noista ajoista, silloinhan niissä oli yhdessä lenkissä se sokka ja tarvittavat ylimääräiset lenkit sai pois pistepuntilla ja vasaralla.
 
Liittynyt
17.12.2022
Viestejä
265
Olisko osuva?
Siinähän se. Liitososa on samanlainen kuin vanhassa.

Nyt ostamani ketjun rakenne epäilyttää hieman. Vanhassa ketjussa (joka lieneekin alkuperäinen) lenkkien välissä on pyörivä rissa, joka vastaa ketjupyörien uriin. Uudessa ketjussa lenkkien sisäpuolella on huullos, joka näkyy kuvassa. Ketjupyörän hampaat pyrkivät kiilaamaan huullokset erilleen toisistaan, ja mitä kovempaa sotkee menemään, sitä suurempi on rasitus. Tällaiselle ketjulle tuskin voi tuskin odottaa kovin pitkää elinikää. Liitoskohta pettää todennäköisesti ensin.

ketju.jpg


Eilen ulkona kylmässä tuli tehtyä hätäinen arvio siitä, että ketjua ei voisi lyhentää, mutta nyt kun sitä tarkastelee tarkemmin, näyttää siltä, että lyhentäminen on mahdollista. Se on sitten oma lukunsa, kannattaako se.

Tuollainen rakenne on periaatteessa vaarallinen, jos ketju katkeaa ja jarru menee samalla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 728
Siinähän se. Liitososa on samanlainen kuin vanhassa.

Nyt ostamani ketjun rakenne epäilyttää hieman. Vanhassa ketjussa (joka lieneekin alkuperäinen) lenkkien välissä on pyörivä rissa, joka vastaa ketjupyörien uriin. Uudessa ketjussa lenkkien sisäpuolella on huullos, joka näkyy kuvassa. Ketjupyörän hampaat pyrkivät kiilaamaan huullokset erilleen toisistaan, ja mitä kovempaa sotkee menemään, sitä suurempi on rasitus. Tällaiselle ketjulle tuskin voi tuskin odottaa kovin pitkää elinikää. Liitoskohta pettää todennäköisesti ensin.



Eilen ulkona kylmässä tuli tehtyä hätäinen arvio siitä, että ketjua ei voisi lyhentää, mutta nyt kun sitä tarkastelee tarkemmin, näyttää siltä, että lyhentäminen on mahdollista. Se on sitten oma lukunsa, kannattaako se.

Tuollainen rakenne on periaatteessa vaarallinen, jos ketju katkeaa ja jarru menee samalla.
Kuten joku jo mainitsi, ketju ostetaan aina pidempänä kuin on tarvetta ja lyhennetään sopivaksi. Tämän vuoksi myytävät ketjut ovat käytännössä kaikki muutamaa eri vakiomittaa ja siksi niissä myös lukee sillä tavalla. Vakiomitta ei siis tarkoita, että se sopii pyörään sellaisenaan.

Jos sinulla ei ole pyörässä vaihteita (tai siis sekä edessä että takana on vain yksi ratas), siihen sopii käytännössä mikä tahansa 1v single speed -ketju. Normaalisti paketissa tulee myös lukkolenkki, toisissa parempi ja toisissa huonompi (tuossa ostamassasi näyttää olevan jälkimmäistä laatua). Itse suosin KMC:n ketjuja niiden kätevän ja uudelleenkäytettävän "MissingLink"-lukkolenkin vuoksi.

Täältä rautalankaohjeita:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 231
Ei kai mikään ketju ikinä sellaisenaan sovi, ainakin järjetön tuuri oltava. Itse olen joutunut kyllä joka kerta vaihtaessa pätkimään ja liittämään.

E: Fail, olikin näköjään jo tullut vastauksia.
 
Liittynyt
17.12.2022
Viestejä
265
112-lenkkistä piti lyhentää vielä kaksi lenkkiä, eli oikea pituus on siten 106 lenkkiä. Minä panin paikalleen ostamani viiden euron ketjun, jotta se ei jäisi hukkaan. Se olkoon käytössä niin kauan kuin kestää.

Lyhensin vanhaa ketjua vuosi sitten, koska säätövara oli loppunut. Huomasin melko pian, että ketjusta kuului poljettaessa rutinaa ja ketju ei oikein sopinut keskiörattaan hampaisiin, mikä kertoi ketjun venymisestä. Tämän vuoksi ostinkin em. uuden ketjun. Se tosin rutisee myös mutta vähemmän kuin vanha ketju. Se kuitenkin istuu ihan hyvin keskiörattaan hampaisiin. Olisiko sitten niin, että rattaat ovat myös kuluneet?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 728
Olisiko sitten niin, että rattaat ovat myös kuluneet?
Kyllä. Ja uusi ketju kuluneilla rattailla syö molempia tavallista nopeammin.

Rattaiden vaihtaminen on pyörän mallista riippuen kertaluokkaa isompi operaatio, mutta jos pyörä on muuten soiva peli, niin se kannattaa tehdä jossakin vaiheessa. Varaosat itsessään eivät paljoa maksa.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
337
112-lenkkistä piti lyhentää vielä kaksi lenkkiä, eli oikea pituus on siten 106 lenkkiä. Minä panin paikalleen ostamani viiden euron ketjun, jotta se ei jäisi hukkaan. Se olkoon käytössä niin kauan kuin kestää.

Lyhensin vanhaa ketjua vuosi sitten, koska säätövara oli loppunut. Huomasin melko pian, että ketjusta kuului poljettaessa rutinaa ja ketju ei oikein sopinut keskiörattaan hampaisiin, mikä kertoi ketjun venymisestä. Tämän vuoksi ostinkin em. uuden ketjun. Se tosin rutisee myös mutta vähemmän kuin vanha ketju. Se kuitenkin istuu ihan hyvin keskiörattaan hampaisiin. Olisiko sitten niin, että rattaat ovat myös kuluneet?
Keskiöratas kuluu yleensä vähemmän kuin takaratas, koska se on suurempi -> pyörii vähemmän. Jos keskiöratas on selvästi kulunut, on takaratas todennäköisesti jo erittäin huonossa kunnossa. Sen kyllä huomaa viimeistään sitten kun ketju alkaa hyppiä hampaiden yli :)

Aikaisemmin suositeltu ketjun katkaisin kannattaa jättää kauppaan ja ostaa isommilla kierteillä varustettu malli. Minulla kesti n. 2 - 3 käyttökertaa kunnes kierteet korkkasivat.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 728
Aikaisemmin suositeltu ketjun katkaisin kannattaa jättää kauppaan ja ostaa isommilla kierteillä varustettu malli. Minulla kesti n. 2 - 3 käyttökertaa kunnes kierteet korkkasivat.
No jaa. Minulla on tällainen hyvin vastaava Motonetin versio ja tällä olen pätkinyt kymmenkunta ketjua ja se on edelleen kuin uusi:


En tiedä onko tuo parempi kuin Bilteman malli, mutta silmämääräisesti hyvin lähelle kuitenkin. Olennaista on, että ketju on oikealla kohdalla ja että katkaisija puristaa suoraan siitä niitin päästä, eikä sen vierestä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 184
Viestejä
4 210 784
Jäsenet
71 025
Uusin jäsen
konrados

Hinta.fi

Ylös Bottom