Pyöräily

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Viime talvi tuli ajettua ispeillä, tää vuos joutuu testaa 45NRTH Wrathchildit. Katotaan onko yhtään parempia. Ainakin hintansa puolesta tuplaten kalliimmat.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Viime talvi tuli ajettua ispeillä, tää vuos joutuu testaa 45NRTH Wrathchildit. Katotaan onko yhtään parempia. Ainakin hintansa puolesta tuplaten kalliimmat.
On paljon paremmat. Mulla oli viime talvena edessä Wratchild ja taka Isp. Isp:llä ei mitään jakoa pidon kanssa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Itse kanssa paininut talvirenkaiden kanssa. Pitäs olla 2,6" levee. ISP:tä saa toki sitä 27,5" kokosessa, mutta ei 29". Mulletti rengastus siis pyörässä. Suomityres vastasi mulle maililla, että tuotanto on käynnissä piikkisioissa ja vastas myös facebookissa että tänä vuonna myös 27,5" kokosena. Taidan odottaa että saapuuu myyjien hyllyyn ja meen niillä. Jos ei ala kuulumaan ni sit taakse ISP 27,5x2,6 ja eteen wrathchild.

Mailista: "2,6” (65mm, tänä talvena oikean kokoinen) pitäisi kaupoissa olla kuukauden sisällä. Meiltä tehtaalta toimitukset ovat jo alkaneet, minne ne päätyvät ja milloin riippuu tukkuliikkeistä."

Facesta:
1631336058366.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Arisunin 29x2.8 sharktootheilla mennyt nyt pari talvea.
Pidossa jäällä hävitään selkeästi esimerkiksi ispeille, mutta rullaa ihan pirusti paremmin.
Parhaiten rullaavat nastarenkaat millä olen ikinä ajanut.
Kokomerkintä on yläkanttiin ja oikea koko on lähempänä 2.6 tuumaista.
Karvan isompaa nappulaa toivoisin, mutta näillä mennään.
Ei tulis mieleenkään maksaa nastakumeista 200€ kpl, koska talvi on mun mielestä melko perseestä pyöräilyn kannalta.
Ja joo ymmärrän kyllä, että jotkut tykkää ja polut on "nopeita" sitten kun alusta kovettuu.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Olipa ihan onnistunut tuunaus vanhaan bansheen phantomiin.
Offset puslilla pitempi takapumppu runkoon ja ylimääräiset ~15mm joustoa.
Isomman iskarin isompi ilmatilavuus teki kyllä perästä vielä pehmeämmän.
Vielä kun saisi keulankin samanlaiseksi, mutta se maksaisikin sitten jo sen verran, ettei raatsi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Saakelin pyörävarkaat. Laitoin aiemmin ostoilmoituksen nettiin spekseillä jotka liippaavat sopivan lähelle tuota omaa kadonnutta mankelia. Nyt enemmän tai vähemmän uskottavien myyjien lisäksi on tullut jo kaksi puhelua tullut vähintäänkin epäilyttävän kuuloisilta "harrastajilta" jotka kauppaavat kalliita maastopyöriä mutta eivät osaa lausua pyörän mallia oikein, eivät tiedä eroa napavaihteen ja ketjuvaihteen välillä ja laittavat luurin korvaan jos kysyy kuittien perään...

Harmillisesti kumpaakaan pyörää ei oltu mainittu ainakaan fillaritorin varastetut-palstalla eikä paikallisessa face-ryhmässä, niin vaikea tuossa on oikein oikeille omistajillekkaan pyöriä vinkata.

Ja sitten tällaisia ilmoituksia tori täynnä: Felt Seventy 26" Maastopyörä, Tampere

"Eirttäin laadukas" ja hintaa lasketaan satasella päivässä kunnes löytyy ostaja. Toki voi olla että ei vain ole kokenein kauppamies, mutta pistää miettimään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Saakelin pyörävarkaat. Laitoin aiemmin ostoilmoituksen nettiin spekseillä jotka liippaavat sopivan lähelle tuota omaa kadonnutta mankelia. Nyt enemmän tai vähemmän uskottavien myyjien lisäksi on tullut jo kaksi puhelua tullut vähintäänkin epäilyttävän kuuloisilta "harrastajilta" jotka kauppaavat kalliita maastopyöriä mutta eivät osaa lausua pyörän mallia oikein, eivät tiedä eroa napavaihteen ja ketjuvaihteen välillä ja laittavat luurin korvaan jos kysyy kuittien perään...

Harmillisesti kumpaakaan pyörää ei oltu mainittu ainakaan fillaritorin varastetut-palstalla eikä paikallisessa face-ryhmässä, niin vaikea tuossa on oikein oikeille omistajillekkaan pyöriä vinkata.

Ja sitten tällaisia ilmoituksia tori täynnä: Felt Seventy 26" Maastopyörä, Tampere

"Eirttäin laadukas" ja hintaa lasketaan satasella päivässä kunnes löytyy ostaja. Toki voi olla että ei vain ole kokenein kauppamies, mutta pistää miettimään...
Näitähän tapauksia nykyään, missä fillari sijaitsee pyöräkellarissa ja pöllivät vasta sitten, kun ostaja ehdokas löytyy. Kysyppä kuvaa fillarista ja kato, saatko kuvan ilman lukkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Ite kyllä preferoin valoa kypärässä, silloin se osottaa sinne minne pääkin. Sain kesällä hommattua jatkojohdon vanhaan magicshineen, nyt saa ison akun (4x18650) reppuun tai taskuun jos erehtyy pitemmälle lähteen. Vielä ei ole pimeässä päässyt ajamaan, vaan eiköhän tuo pimeys tänne pohjoiseenkin tule jos aikasempiin vuosiin on luottaminen :lol: (Gaisman mukaan tänään on 12 minuuttia pitempään valoa kuin Helsingissä)
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
314
Ite kyllä preferoin valoa kypärässä, silloin se osottaa sinne minne pääkin. Sain kesällä hommattua jatkojohdon vanhaan magicshineen, nyt saa ison akun (4x18650) reppuun tai taskuun jos erehtyy pitemmälle lähteen. Vielä ei ole pimeässä päässyt ajamaan, vaan eiköhän tuo pimeys tänne pohjoiseenkin tule jos aikasempiin vuosiin on luottaminen :lol: (Gaisman mukaan tänään on 12 minuuttia pitempään valoa kuin Helsingissä)
Itellä on stongassa magicshine mj902 "2000lm" lamppu diffuusorilla ja kypärässä joko ottalamppu tai "800lm" kiinteällä akulla oleva pyöränvalo.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Itellä kypärässä lupine piko x4 ja stongalla lumonite navigator2 3864lm (premium setti)
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Kävin eilisiltana kaupungilla lenkillä, tuli vastaan noin 15 pyöräilijää, enimmäkseen nuorisoa: vain yhdellä oli valot, hänelläkään ei takavaloa...

Minulla taas on sähkömaasturissani Lupine SL -etuvalo ja Lezyne-takavalo, näissä valoisassakin päivänvalot aina päällä. Itse ainakin haluan joka hetki liikenteessä tulla nähdyksi. Juoksuhommiinkin hankin valovyön, kun yhtenä iltana meinasin kahdesti joutua auton tönäisemäksi ihan kaupunkiliikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Valothan on ihan selviö kun on hämärää saatikka pimeätä.
Täällä syrjemmässä ne on automaatio tai et itse näe mitään olit sitten hölkällä tai pyörällä.
Mutta kaupunkiliikenteessä on varmaan ihmisillä sitä ajatusta, että onhan täällä katuvalot joten kyllähän minä näyn.
Ja tietenkin siinä kokomustassa asussa.
Eilen pelästyin valotonta mopoa valaistulla parkkipaikalla kun tuntui, että tuli tyhjästä eteen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Joo valottomuus siinäkin mielessä vaarallista hämärällä/pimeellä kun takana tulevien autojen valot peittää taakseen takaoikeella olevan valottoman pyöräilijän.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
314
On saanu usiamman kerran ihimetellä kun tummissa vaatteissa iliman valoja ajetaan hämärällä pyörätiellä, ei kyllä taho erottua ennen ku nokan eessä, sama kun käveliällä on tummat vaatteet eikä mitään mikä heijastasi.
Minulla taas on sähkömaasturissani Lupine SL -etuvalo ja Lezyne-takavalo, näissä valoisassakin päivänvalot aina päällä. Itse ainakin haluan joka hetki liikenteessä tulla nähdyksi. Juoksuhommiinkin hankin valovyön, kun yhtenä iltana meinasin kahdesti joutua auton tönäisemäksi ihan kaupunkiliikenteessä.
On itelläki takavalo kans, on kyllä hasardia ilman polokia siirtymiä tienlaidassa.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
33
On saanu usiamman kerran ihimetellä kun tummissa vaatteissa iliman valoja ajetaan hämärällä pyörätiellä, ei kyllä taho erottua ennen ku nokan eessä, sama kun käveliällä on tummat vaatteet eikä mitään mikä heijastasi.

On itelläki takavalo kans, on kyllä hasardia ilman polokia siirtymiä tienlaidassa.
Jep. Mitä enemmän on ikää tullut itselle, on entistä vakuuttuneempi omasta kuolevaisuudesta, siksi mulla onkin huomiovaljaat, etuvalo ja takavalo ihan päiväsaikaankin pyörällä lenkkeilessä. Niin moni vastaantulevan auton kuskin pää osoittaa syliin isommilla teillä, että jos jotenkin onnistuu kiinnittämään niiden huomion, on edes vähän enemmän turvassa
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
432
Vinkkinä vanhojen sisäkumien kierrätykseen: niistä saa erinomaisia kuminauhoja. Taannoin pähkäilin, että mistä saan hankittua vahvoja kuminauhoja, että saan pumpun kiinnitettyä pyörän runkoon. Ei löydy Biltemasta, Motonetistä, Etrasta, Prismasta... no, sitten kuulin että ennen aikaan ne valmistettiin pätkimällä sisureista ja liittämällä yhteen tarvittava määrä. Siitähän löytyi täydellinen ratkaisu ongelmaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Näistä saa myös hyvän chainstay suojan jos sellaista ei pyörässä ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Pyöräilijöiden pirkkaniksi-sukkahousut: vanha sisuri :lol:

Entisvanhaan kun tietsikoissa oli vielä pyörivät levyt niin niistä sai rouskutukset hyvin vaimennettua kun ripusti levyt roikkumaan sisureista leikatuilla kumisuikaleilla. :)
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Tuli heräteostoksena hankittua ensimmäinen LiIon lyhty tokmannilta:
Saas nähdä kestääkö vettä ja pakkasta, ensivaikutelma hintaan nähden positiivinen.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Hankin nautiluksen btl-05 ketjutyökalun. Laitteen takana lukee ”7 - 11 speed chains”, kai tällä availee mummopyörienkin ketjut?

nimim. ”Kyselenkö tyhmiä :D
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Perhana kun kiinnostaisi rakentaa tohon teräs jäykkäperään kiekot.
Nyt siis todella halvalla kasatut 45mm sisäleveät plussakiekot. Ne on kyllä pomminvarmat, mutta painavat.
Laskeskelin että vähän kevyemmällä takanavalla, ohuemmilla pinnoilla ja lightbicyclen saman levyisillä kuitukehillä sais melkein 750g kiekoista pois baut 550€ hintaan.
Millään en tosin raaskisi.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 240
Hankin nautiluksen btl-05 ketjutyökalun. Laitteen takana lukee ”7 - 11 speed chains”, kai tällä availee mummopyörienkin ketjut?

nimim. ”Kyselenkö tyhmiä :D
Jos vain ketju mahtuu leveyden puolesta, niin availee mitä tahansa.

Yleensähän ne siis sopii paksuille single speed ketjuille ja kapeammille voi olla sitten omia kohtia ketjutyökalussa, johon kapean ketjun saa tukevasti kiinni. Kuvan perusteella nautiluksessa on vain yksi leveä kohta johon ketju laitetaan?
 

Fat

Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
23
Noniin, sattuipas vahinko ja Monarkin Trekking/Gnist mikälie pyörästä molemmat vanteet vääntyi enkä enää viitsis lähtee sitä korjailemaan. Nyt ihan perus kylillä liikkumiseen, kaupassa käymiseen, maantiellä ja hiekkateillä pyöräilyyn hakusessa joku järkevän hintainen perus pyörä. Tuohon vähän päässyt nyt tottumaan, että vaihteita piisaa, niin ei viittis mitään mummiskaakaan hankkia.


Katselin vähän tuota, mutta onkohan ihan susi vai ihan asiansa ajava pyörä? En mä näistä oikein mitään ymmärrä, kunhan vain poljen. Itsellä pituutta joku 178cm paikkeilla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 240
Tuohon vähän päässyt nyt tottumaan, että vaihteita piisaa, niin ei viittis mitään mummiskaakaan hankkia.
Oikeasti et tee mitään 24:llä vaihteella. Nykyaikaiset 11, tai 12 vaihdetta riittää niin asfaltille kuin nousemaan metsässä mäkiä. No okei, jos asfaltilla on tarkoitus polkea 35 km/h, niin siinä alkaa ehkä välitykset loppumaan. Toki taitaa olla edullisempaa valmistaa etuvaihtajalla olevia pyöriä, kuin pelkällä 11 vaihteisella rataspakalla olevia, niin ihan halvimmasta päästä ne ei ole.

Maantiepyörissä vaihteita voi ollakkin enemmän, mutta maasturissa turhia. Minun mielestä.

Muutenhan tuo on hinnat alkaen malli. Kyllä sillä perus ajoa ajaa. Maastoon tuota ei ole tarkoitettu.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Canyonilta saapui vihdoin Endurace AL 7 Disc. Kävin nopeasti ulkoiluttamassa ja kyllä muuten tuntui oudolta eka kippurasarvi! Vaihtaminen todella omituista verrattuna flatbariin, mutta eiköhän tuon opi. :D

Seuraavaksi säädöt kohdilleen ja lisää lenkkiä.
Muuten kyllä tuntui aivan mahtavalta, miten vastaa kaasuun ja nousee mäet.
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Canyonilta saapui vihdoin Endurace AL 7 Disc. Kävin nopeasti ulkoiluttamassa ja kyllä muuten tuntui oudolta eka kippurasarvi! Vaihtaminen todella omituista verrattuna flatbariin, mutta eiköhän tuon opi. :D

Seuraavaksi säädöt kohdilleen ja lisää lenkkiä.
Muuten kyllä tuntui aivan mahtavalta, miten vastaa kaasuun ja nousee mäet.
Hieno, ja kyllä niihin sarviin tottuu. Itsellä on nyt toista kautta kippurasarvinen gravel ja harrastaminen (tai vika päässä) noussut sille tasolle että olen katsellut juuri tuota mallia toiseksi pyöräksi. Valmistauduin jo hankkimalla seinätelineet varastoon jotta pyörät saa mahtumaan paremmin :asif:
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Onnittelut. Näyttävä vehje!
Kiitos! Sähäkän näköinen tämä sininen. OP9 ei vaan tee oikeutta tälle, ainakaan mun kuvaus taidoilla. :)
Hieno, ja kyllä niihin sarviin tottuu. Itsellä on nyt toista kautta kippurasarvinen gravel ja harrastaminen (tai vika päässä) noussut sille tasolle että olen katsellut juuri tuota mallia toiseksi pyöräksi. Valmistauduin jo hankkimalla seinätelineet varastoon jotta pyörät saa mahtumaan paremmin :asif:
Tämä Endurace vaikuttaisi olevan mukavan rento ja myös aika monikäyttöinen pyörä. Kokeilematta kylläkin vaihdoin kiekot jossa 11-30 pakka ja gp5000TL 32mm. Hienosti mahtuisi joku 35mm pyörimään, jolla vois jo vähän rajumpia hiekkateitä painella. Ehkä jätän nuo orkkis kiekot varalle ja niihin voisi laittaa vähän leveämpää nakkia..

Toisaalta tämä harrastus on kyllä sellainen että eiköhän tässä tule luotua tarve grävelipyörälle... :p
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
54
Kysytäänpä täällä kun en jaksa Fillarifoorumille tunnusta tehdä. Eli jos vaihdan hydraulisen jarrusatulan niin tarvitseeko silloin vaihtaa myös letku? Muistan lukeneeni joskus että se letkun päässä oleva oliivi olisi kertakäyttöinen eikä sitä sen takia voi käyttää uuteen jarrusatulaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Kysytäänpä täällä kun en jaksa Fillarifoorumille tunnusta tehdä. Eli jos vaihdan hydraulisen jarrusatulan niin tarvitseeko silloin vaihtaa myös letku? Muistan lukeneeni joskus että se letkun päässä oleva oliivi olisi kertakäyttöinen eikä sitä sen takia voi käyttää uuteen jarrusatulaan.
Meneehän se uusi satula siihen vanhaan letkuun.
Ei se siis siinä mielessä kertakäyttöinen ole.

Sitä ei vaan voi käyttää uudestaan uudessa letkussa tai jos lyhentää letkua, koska se jumahtaa siihen letkuun. Niinkuin se pillikin siellä letkun sisällä.

Sramin ruuvattavat versiot oliivista ja pillistä voi käyttää uudelleen kaikissa edellä mainituissa tilanteissa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Ensimmäistä kertaa olen lähdössä useamman päivän ajoretkelle jossa pyörän hajoaminen olisi aika harmillinen homma, mitä suosittelisitte korjaus / huoltokamojen suhteen? Kuusiokoloavaimia, Tubeless-paikkasarja ja pumppu varmaan ainakin, mutta onko jotain muuta kriittistä?
Pikkasen hidas vastaus, mutta ristipääruuvari, ketjunkatkaisin+ ketjulukko ja takavaihtajan korvakkeen lisäisin listaan, jos meinaa vähän edemmäksi sivistyksestä lähteä. Ja pieni ensiapupakkaus jos hajoaakin mies eikä pyörä.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Kumit kun on tubeless readyt, niin litkutusta varten tarvitsee ainakin litkun, vannenauhan, venttiilit, muita?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Kumit kun on tubeless readyt, niin litkutusta varten tarvitsee ainakin litkun, vannenauhan, venttiilit, muita?
Vannenauha ei sinänsä ole se mitä sinne laitetaan vaan teippi.
Vannenauha on se mitä käytetään sisäkumin kanssa.

Käytännössä kaikki vanteet saa tubelessiksi.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Maasturiin etsinnässä nelimäntäisiä jarruja budejtti 200-300€ onko jotain suosituksia? Nyt on shimano br 365 180mm levyillä edessä ja takana.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
594
Tuohon hintaan saisi varmaan jo XT M8020 setin, tosin ottaisin itse MT520 setin ja loput rahat muualle. Tuossa ainakin hinta/teho-suhde kohdillaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Edellä oleva kirjoittaa asiaa.
Hirveästi ei muutu mt520/slx/XT seteissä.
Jos simppa ei napostele niin maguran mt5 on varmaan tehokkaimpia mitä yleensäkin myydään ja menee budjettiin.
En tiedä saisiko formulan cura nelosta tuohon hintahaarukkaan.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Tätä settiä Magura MT5 Carbotecture® Disc Brake Set | Disc Brake - Sets Shop pohtinut pari päivää.

Pientä edittiä.

Löytyi vielä tälläinen magura

Saako jollain adaptereilla tuon 203mm levyn sopimaan kun nyt on tosiaan 180mm levyt.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Tuohon hintaan saisi varmaan jo XT M8020 setin, tosin ottaisin itse MT520 setin ja loput rahat muualle. Tuossa ainakin hinta/teho-suhde kohdillaan.
Rupesin nyt tutkimaan noita shimanon jarruja niissä näköjään valmiissa seteissä vaihtelee voi olla kaksi eri satulaa mukana :hmm:
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
594
Rupesin nyt tutkimaan noita shimanon jarruja niissä näköjään valmiissa seteissä vaihtelee voi olla kaksi eri satulaa mukana :hmm:
Joo, osassa on kaksimäntäinen takana, mutta muistaakseni kaikkia saa myös setteinä jossa sama edessä ja takana.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Nelimäntäinen ei ole automaattisesti parempi kuin kaksimäntäinen. Varsinkin halvimmissa malleissa saman hintaluokan 2 mäntäinen voi olla jopa parempi kuin nelimäntäinen. Toki esim 6120/7120/8120 shimanot hyvä valinta nelimäntäisissä. Kahvassa tulee ne isoimmat erot mallien välillä.

Vinkkinä muuten 6120/7120/8120 omistajille. Fillaritorilla myynnissä jollain jampalla shimanon D02S metallipaloja 7€/pari. Hyvään hintaan lähtee.


EDIT:

Kattelin vähän eroja noissa 7120 ja 6120 jarrusatuloissa, niin 7120 on ainakin banjoliitin suoran liittimen sijaan, jarrupalojen kiinnitys pultilla taittopinnin sijaan, ilmausportti eri paikassa. Kahvoissa sitten 7120:ssa on reach säätö ilman työkalua, isompi säätövara vaihdevivulle I-spec EV kiinnikkeessä (20 vs 10 astetta). 8120 lisää tähän sitten vielä ton free stroke säädön.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 365
Viestejä
4 158 508
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom