Pyöräily

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Tuli sitten ensimmäiset sähköpyörän ihanuudet kohdalle. Ehti olla 50km ajossa tämä laite ja nyt tänään kesken lenkin pukkas EP8 systeemi E010 koodia näytölle. E-tubesta tarkentu koodi E01020, eli joku sensorivika, ei tosin kerro mikä sensori :rage:. Noh, poljin sitten kotiin ja muutaman tunnin päästä vika poistui. Ajattelin, että varmaan kosteus teki tepposia, vaikka ei pitäisi sellaisen vaikuttaa.

Sitten päätin kokeilla taas muutaman tunnin päästä uudestaan tehdä vähän e-tuben kautta avustuksen asetuksiin muutoksia. Kun muutokset oli tehty ja katkaisin yhteyden e-tubeen, niin välittömästi pukkaa samaa virhekoodia. Irrotin moottorista nuo shimanon pikkuset johdot, eli virtanappi, näyttö ja nopeussensori. Ei näkyny mitään roskaa tai kosteutta, joten laitoin takasin kiinni. Käytössä se DI2 kaapelityökalu, eli ei murjottu johtoja. Edelleen sama vika. Parin rebootin jälkeen taas nyt toimiii. Akun liitin myös puhdas.
Omistamisen tuskaa ja luotto tasan 0 lähtee mihinkään tolla ajaa. Canyon Spectral:ON CF7 2021 siis kyseessä. Laitoin jo canyonille viestiä. Saa nähä vastaako tän vuoden puolella. :comp2:
Onko kys pyörässä nopeusanturin magneetti pinnoissa kiinni? Jos on, niin kokeile mallata paremmin kohdalleen. Mulla teki ex-pyörässä E8000 kans ihme vikoja. Sammui kesken ajon, antoi vikakoodeja yms. Välillä saattoi ajaa pidempäänkin ilman ongelmia. Silmällä magneetti näytti olevan ihan suht ok, mutta muutaman millin siirrolla ongelmat hävisi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Onko kys pyörässä nopeusanturin magneetti pinnoissa kiinni? Jos on, niin kokeile mallata paremmin kohdalleen. Mulla teki ex-pyörässä E8000 kans ihme vikoja. Sammui kesken ajon, antoi vikakoodeja yms. Välillä saattoi ajaa pidempäänkin ilman ongelmia. Silmällä magneetti näytti olevan ihan suht ok, mutta muutaman millin siirrolla ongelmat hävisi.
Ei oo, se on tossa jarrulevyssä. Testattu myös kahdella eri jarrulevyllä. Eikä kyseinen koodi edusta nopeusanturin virhettä. Lisäksi koodi pärähtää heti kun pyörän laittaa päälle, ilman, että pyörä liikkuu ollenkaan. Virhe siis tulee koko näytölle ilman että näyttää mitään normaaleja avustuksen tiloja tms. Pyörä on nyt Canyon:n takuuhuollossa Haagan toimipisteessä. Sanoi, että pitää lähettää Shimanolle moottorin diagnoosit tiedot, sen jälkeen tiedetään paremmin, mitä pitää vaihtaa tai tehdä. Toivottavasti ei oo joku osa rikki minkä saa vasta joskus ens vuonna.

Lisäksi muutenkin vähän outoa, että virhelogissa kaikilla virhekirjauksilla ei ole kellonaikaa ja päiväystä kun taas toisissa on, tämäkin oli canyon huoltojampan mielestä epätavallista.

1618386898493.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Tulipa sitten eilen ostettua puoliksi herätteenä sram gx eagle axs langaton vaihtajasetti sähkömaasturiin. Sunnuntaina kävin paskomassa vanhan takavaihtajan kun kunnon karahkan veti pinnojen väliin. Pitää vielä tsekata ettei hangerikin ole paskana, toki tietty se on. Harmi kun se langaton hissitolppa on niin järkyn hintainen.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Tuli näitä testailtua nyt ensimmäistä kertaa, kun saapuivat tänään. Täytyy sanoa että näin ensivaikutelmalta polkeminen todella paljon paremman tuntuista, kun ei jousta samaan tapaan kuin lenkkarit/tennarit ja polkimien piikit ei tunnu läpi. Voin kyllä suositella tällaisia pyöräilykenkiä jäykällä ja paksummalla pohjalla flättipolkimille. Seuraavaksi varmaan pitääki hankkia noi pehmustetut pyöräilybokserit housujen alle. Alkaa homma menemään vähän varusteurheilun puolelle hiljalleen :kahvi:

Kengät saapui ja ne jopa mahtui leveydestä jalkaan. Kiitos vinkistä kun sai hiukan edukkaammin sopivat monot.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Perkele, nyt se vahinko sit kävi. Lähti runko ja kaikki muu fiksin/sinkulan rakentamisen kannalta olennainen roju tilaukseen saksanmaalta :D
Lajin edullisuus viehättää, koska nyt Verkkokauppa myy alennuksella sisätrainereita, ja mulla olis sellaisenkin hankkiminen paskaksi menneen Elite Suiton tilalle to do -listalla :)
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Nojuu, mutta ohjelmistovikojen selvittäminen itse ilman itsekoodattua ohjausälyä on jo aika mahdotonta. Pyörä nyt menee Canyon:n huoltopajalle Haagaan. Siis Helsingin Haagaan, ei ulkomaille.
Sain ilmoituksen, että pyörään vaihdetaan uusi moottori. Tulee kuulemma ihan shimanon suomen varastolta, eli ei pitäs kauaa kestää :thumbsup:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Tulipa sitten eilen ostettua puoliksi herätteenä sram gx eagle axs langaton vaihtajasetti sähkömaasturiin. Sunnuntaina kävin paskomassa vanhan takavaihtajan kun kunnon karahkan veti pinnojen väliin. Pitää vielä tsekata ettei hangerikin ole paskana, toki tietty se on. Harmi kun se langaton hissitolppa on niin järkyn hintainen.
Lupasiko millaista toimitusaikaa? Itte odotellut kohta 2kk SRAM XX1 sähkövaihtajasettiä. Aikaisintaan tän kuun lopulla kuulema tulee, eli jos toukokuussa saan niin hyvä olis :D
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Litku paikkaa pienimmät ja jos ajossa paikkautuu niin samasta kohdasta ei juuri tarvitse myöhemmin huolehtia. Isommille rei'ille litkun tueksi sitten kamelinpaskaa, Stanin Dart tai vaikka liimalla normaali sisuripaikka sisäpuolelle.

Editillä lisäystä: tuollainen Dart on kulkenut vuoden verran satulalaukussa, mutta ei ole vielä tarvinnut kokeilla. Stan kehuu, että tuo reagoi litkun kanssa ja paikkaa täysin, kokemuksia tuntuu löytyvän molempiin suuntiin. Tiptop rubberfixillä liimattuna kesti aikansa 32mm Gravelking SK:ssa jossain 2-3bar välillä - niin pitkään että ehdin unohtaa paikanneeni koko kumin. Tarrapikapaikat eivät ole olleet tubeless-renkaassa pitkäikäisiä, kun litku liuottaa liiman. Kamelinpaskaa en ole maantie&gg-hommissa käyttänyt ollenkaan, eli sen paineenkestosta en osaa sanoa. Lienee kiinni siitä miten tukevasti litku täyttää kumin ja pötkön välit.
Kuullostaa kyllä helpommalta / huolettomammalta kuin sisuri kun tulee ajeltua pyöräteitä kuitenkin paljon. Pitää vielä funtsia laittaako sisurin vai litkut jahka sais tuon projektin (tai kiekot) kasaan. Paineet oon kyllä pitäny melkein maksimeissa mitä 29" jäykkäperän renkaille on laki sallinut. 3.8 - 4 bar. Se ei oikein kannusta litkuun.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Myös 10-11 liipasimet ja vaihtajat on yhteensopivia kunhan on sama valmistaja. Ainakin maastokamoissa. Maantievehkeistä ei varmuutta.
12 vaihteisissa maastovehkeissä pitäisi sopia Shimano ja Sram ristiinkin.
Mulla on 11-vaihteisen SRAM NX-vaihtajan kaverina Simpan SLX vaihtaja ja pelaa kuin unelma!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Lupasiko millaista toimitusaikaa? Itte odotellut kohta 2kk SRAM XX1 sähkövaihtajasettiä. Aikaisintaan tän kuun lopulla kuulema tulee, eli jos toukokuussa saan niin hyvä olis :D
Paikallisesta liikkeestä löytyi hyllystä ja alle kaikkien nettikauppojen (ml. Saksan) hintojen. Oli kyllä sellainen sattuma että ei malttanut olla laittamatta, edellinen kun meni varsin huonoksi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Paikallisesta liikkeestä löytyi hyllystä ja alle kaikkien nettikauppojen (ml. Saksan) hintojen. Oli kyllä sellainen sattuma että ei malttanut olla laittamatta, edellinen kun meni varsin huonoksi.
No sehän meni sitten näppärästi. Heti mukaan sopu hinnalla.
En ole koskaan testannut noita sähköisiä vaihteita mutta kaveri suositteli, sanoi että mukavuustekijänä yhtä suuri ero kuin pyöreä vs. neliskanttinen pyörä.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
451
Millaisia kokemuksia täällä on retkipyöräilystä? Suunnittelen nyt ensimmäistä pidempää reissua kesäkuun alkuun ja pitäisi hankkia tarakkalaukkuja yms. Matkaa tulee joku 450-500km kuudessa päivässä ja majoituksena olisi tarkoitus toimia riippumatto/laavut.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
sisätraineri järkevin hankinta ikinä :p kuntoiluharrastukseeni liittyen. Nyt tahkottu noin 6kk. 2500 km 208 tuntia. Ainoa mikä harmittaa miksei tullut hommattua jo 5 vuotta sitten
Minkäslainen traineri jos sopii udella? Traineri kiinnostaisi mutta kun rouvakin haluaisi spinning pyörän ja ei viittisi molempia hankkia :btooth:
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
835
Sain ilmoituksen, että pyörään vaihdetaan uusi moottori. Tulee kuulemma ihan shimanon suomen varastolta, eli ei pitäs kauaa kestää :thumbsup:
Hyvä ettei kestä koko kesää mutta yllättävää että taas koko motti vaihtoon. Mä olen arponut (jos persaus kestää rahan puolesta) mikä moottorivaihtoehto olisi se toimivin. Tuntuu vaan että taitaa olla paras jättää Foorumit lukematta jos edes jonkun sähköpyörän haluaa ostaa. Eikös Specialized ollut viime vuonna se merkki joka vaihdatti käytännössä kaikki moottorit? Siis jotain Brosen vikoja vaikka kuinka paljon,vissiin joku takuun jatkokin siitä syystä.

Bosch taitaa olla merkki jossa vähiten ollut lastentauteja, vai eikö vaan ole osunut silmiin.

Mitenhän muuten tuo Rocky Mountain ja Dynamen moottorit? Taitaa olla harvinaisempi meillä päin ja ainakin erilaisen näköinen tuo vetosysteemi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Omien foorumiseikkailujen ja muun lukemisen perusteella kaikki valmistajat aika samalla viivalla.

Boschilla ainakin ollut laakeroinnin kanssa vaikeuksia ainakin 3rd gen mallien osalta, sekä eturattaan lukkorenkaan löystymistä itekseen.

Omassa tapauksessa moottorin oisi varmaan saanu korjattua mutta todennäköisesti pyörän saa ajoon nopeammin moottorin vaihdolla ja simppa sitten korjailee rauhassa puretun moottorin ja laittaa takas kieroon.

Moottorinkin sisällä aika paljon antureita (vääntö, kadenssi, lämpötila, virta, kiihtyvyys) ja muuta älyä, esim black box joka nauhottaa kaikenlaista dataa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Tuli ostettua Tokmannilta tuo 50e(40e uutiskirjeellä) pyöränkorjausteline. Hyvin pysyy tällainen 23kg sähköpyörä paikallaan. On muuten helkkaristi mukavampaa tehdä hommat näin verrattuna siihen, että pyörä ylösalaisin lattialla.
 

Liitteet

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Tuolta Puolan kaupasta ei ole viitsitty vastailla maillin kun kysyin suosituksia pariin vaihtoehtoon, uskaltaako pistää tilauksen menemään vai onko joku yhden miehen paja ja kaveri tressissä taikka tajuttomana.

Kyselin viimeksi että onko tämä sopiva 29” renkailla ja 95kg kuskille.


Uskaltaakohan tilata? Paypal kanssa ilman muuta, Hinta kohdillaan ja osat kunnossa. Kuskin painon tuohon voi syöttää niin luulis olevan ok.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
314
Ainaki 2017 on homma pelannu, fillarifoorumilla juttua.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Ainaki 2017 on homma pelannu, fillarifoorumilla juttua.
Tuo oli hyvä linkki, kauppa siis toimittelee kuten pitääkin, omalta osalta vaan tuo sähköpostiviesteily jäi yhteen mailiin. Ehkä niillä kiire siellä eikä nappaa tällasen noobin utelut :D

Täytyy katella laittaako kuitenkin nuo alumiiniset vai hiilariset tilaukseen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
143
Onko kokemuksia taittolukoista? Esim Abus Bordo 6000/90 käynyt mielessä. Hakusessa sellainen, joka ei rämisisi pyörässä ajonaikana.
Mulle on tulossa pyörän matkassa Abus Bordo Xplus 6500/85.
Voin heittää kommenttia jahka tuo paketti joskus saapuu. Canyonilla vissiin vähän hitautta varastolla. Viimeviikolla piti pyörän lähteä liikkeelle, mutta edelleen seisoo varastolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Olipa ”hupaisaa” käydä tänään paikallisessa pyöräliikkeessä hakemassa pikkutarviketta. Viime kesänä oli näyteikkunat ja räkit täynnä pyöriä. Nyt ehkä viidesosa koko hallista edes jotenkin varusteltu. Myyjä sanoi vain, että kaikki menee mitä saadaan/keritään kokoamaan...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Onko kokemuksia taittolukoista? Esim Abus Bordo 6000/90 käynyt mielessä. Hakusessa sellainen, joka ei rämisisi pyörässä ajonaikana.
On, mulla on ollut toi 6000/90 ja nyt on sen hälytinversio 6000A/90. Ensimmäinen antautui rälläkkämiehelle, mutta ostin silti uuteenkin pyörään samanlaisen. Tuo on kuitenkin aivan älyttömän kätevä lukko siinä juomapullon paikalle kiinnitettävässä telineessä. Se on suhteellisen järeä eikä ollenkaan niin ruma / hankala pyörässä kuin U-lukko. Se kiinnitysmekanismi telineessä on tosi hyvä, helppo käyttää eikä heilu tai rämise.

Tuota häläriversiota en voi suositella, se on haitake. Ääni on liian hiljainen että siitä oikeasti olisi varkaalle mitään estettä (lukko melkeinpä muutenkin tarvii äänekkäitä voimatyökaluja avaukseen... en tiedä kuinka yleisiä pullotunkit tai katkaisuruuvit on varkailla, pihdeillä toi ei mene) mutta sitten pitää aina stressaa ettei itse laukaise sitä vahingossa.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
835
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota että myyntiin on tullut yksityisiltä lähes uusia tai jopa täysin ajamattomia sähköpyöriä. Itse seuraan maastopyörien ilmoituksia ja jotenkin tuntuu että moni haluaa päästä heti eroon. Onko syynä joku kännykkä tyyppinen nolla korko rahoitus vai mistähän johtuu?

Vai onko vain sitä että nyt tulee enemmän myyntiin kun pyörät yleistyy. Näkyy ainakin hinnoissa että uusia vaikea saada ja parhaat pyynnit saman tai jopa enemmän kuin uutena maksanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
^ Vanhoista autoista saatava romutuspalkkio, jonka voi käyttää sähköpyöriin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
15
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota että myyntiin on tullut yksityisiltä lähes uusia tai jopa täysin ajamattomia sähköpyöriä. Itse seuraan maastopyörien ilmoituksia ja jotenkin tuntuu että moni haluaa päästä heti eroon. Onko syynä joku kännykkä tyyppinen nolla korko rahoitus vai mistähän johtuu?

Vai onko vain sitä että nyt tulee enemmän myyntiin kun pyörät yleistyy. Näkyy ainakin hinnoissa että uusia vaikea saada ja parhaat pyynnit saman tai jopa enemmän kuin uutena maksanut.
Itse harkitsin uuden sähköfillarini laittamista myyntiin, koska työnantaja rupesi tarjoamaan mahdollisuutta työsuhdepyörän hankkimiseen. Onneksi näyttäisi siltä, että minun veroprosentillani työsuhdepyörä ei merkittävämmästi nykyistä halvemmaksi tulisi, joten en jaksanut lähteä säätämään.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
143
Itse harkitsin uuden sähköfillarini laittamista myyntiin, koska työnantaja rupesi tarjoamaan mahdollisuutta työsuhdepyörän hankkimiseen. Onneksi näyttäisi siltä, että minun veroprosentillani työsuhdepyörä ei merkittävämmästi nykyistä halvemmaksi tulisi, joten en jaksanut lähteä säätämään.
Itse tilasin tuossa 29.3. juuri tyäsuhdepyörän, ja tänään sain tietoa että "Käsittelemme parhaillaan vuokrasopimustasi kun se on saatu tehdyksi maksamme pyörän Canyonille jonka jälkeen he lähettävät tuotteen ja me lähetämme sinulle seurantatunnukset pakettiin." Kovin tuntuu ruuhkaa olevan, jos sopimusta "käsitellään" yli kolme viikkoa. Toivottavasti tuo on canyonilla varattuna/paketoituna ja lähtee samantien, kun liisausfirma saa maksettua tilauksen. Ite ois pitäny tilata niin ois jo ajelemassa. :)
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
209
Osaisikos täällä joku opastaa tyhmälle että miten vanhat jalkajarrut voisi huoltaa? Minulla on ollut alla ikivanha armeijan polkupyörä ja viime vuonna tuli todettua että saisi se jalkajarru paremminkin toimia. Ei mitään käsitystä minä vuosikymmenenä on viimeksi huollettu - jos koskaan. Varmaan ihan vain puhdistamalla jne voisi koittaa ensin...mutta ikää kun on, niin varmaan siellä on kulkumaakin. Ei varmaan kukaan osaa sanoa saako tuollaiseen enää mitään sisälle sopivia varaosia?

Tiedä sitten olisiko helpompi ja turvallisempi vaihtoehto luopua tästä ja hankkia joku uusi simppelipyörä tilalle - mutta mielelläänhän tähän puhkisi eloa jos se vain onnistuu.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Osaisikos täällä joku opastaa tyhmälle että miten vanhat jalkajarrut voisi huoltaa? Minulla on ollut alla ikivanha armeijan polkupyörä ja viime vuonna tuli todettua että saisi se jalkajarru paremminkin toimia. Ei mitään käsitystä minä vuosikymmenenä on viimeksi huollettu - jos koskaan. Varmaan ihan vain puhdistamalla jne voisi koittaa ensin...mutta ikää kun on, niin varmaan siellä on kulkumaakin. Ei varmaan kukaan osaa sanoa saako tuollaiseen enää mitään sisälle sopivia varaosia?

Tiedä sitten olisiko helpompi ja turvallisempi vaihtoehto luopua tästä ja hankkia joku uusi simppelipyörä tilalle - mutta mielelläänhän tähän puhkisi eloa jos se vain onnistuu.
Takanapa purkuun ja puhdistus, mahdollisesti laakereitten vaihto, jos kuluneet ja rasvaus. Jarrulieriön voi joutua vaihtamaan. Varaosia todennäköisesti löytyy.

Mutta ilman purkamista mahdoton sanoa miten paljon ja mitä pitää huoltaa.

Luultavasti sieltä jarrusta on kulunut se jarrulieriö, jolloin se ei enää pure jarruttaessa navan sisäpintaan. Silloin se vaatii uuden lieriön vaihtamisen. Mutta voi olla myös, että selviää pelkällä huolellisella puhdistamisella ja uuden vaseliinin laittamisella.

Tässä yksi kuva Shimanon navasta. Samalla periaatteella ne kaikki napajarrut toimivat.


Purkaminen on aika yksinkertaista. Lähdet purkamaan sitä vain jarruvarren puoleisestä päästä irroittamalla akselilla olevan lukitusmutteri ja siitä syvemmälle päin kunnes kaikki osat on irti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
430
Pientä ihmettelyä rengasmateriaalien kanssa:

Minulla on kaksi fillaria joilla tulee melko paljon kilometrejä kesäaikaan.
Kun viimeksi uusin takarenkaan toiseen pyörääni, renkaaksi tuli Schwalben pistosuojattu Road Cruiser joka on sinänsä muuten suht ok mutta se kumimateriaali on sellaista että sen pehmeyden takia siihen muodostuu todella paljon pieniä lyhyitä usein viiltomaisia tai kolomaisia vaurioita joihin jää sepelin paloja, teräviä hiekanjyviä tai lasinsiruja jotka sitten pureutuvat pistosuojauksenkin läpi ellei niitä kaivele pois lähes päivittäin. Lisäksi ajanmittaan kumin pinta muuttuu ikäänkuin pehmeän pesusienimäiseksi niin että se suorastaan imuroi hiekanjyviä ja lasinsiruja etenkin kesäkuumalla.

Toisessa fillarissani on ollut hieman vanhempi Continental-merkkinen valkokylkinen rengas jossa kumimateriaali on paljon kovempi ja kulutusta kestävämpi eikä siihen tartu hiekan jyvät, sepeli tai lasinsirut lainkaan samalla tavalla kuin Schwalbeen.
Ero on todella suuri.

Ongelma on nyt se että Schwalbea tuntuu olevan tarjolla monessa paikassa vaikka ihan Prismoissa mutta tuota samaa Continentalia ei.

Olisiko kellään suositella mikä rengas olisi kumilaadultaan sellainen että tuota ongelmaa ei esiintyisi ja renkaan saatavuus olisi hyvä muissakin paikoissa kuin erikoisliikeissä.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Pientä ihmettelyä rengasmateriaalien kanssa:

Minulla on kaksi fillaria joilla tulee melko paljon kilometrejä kesäaikaan.
Kun viimeksi uusin takarenkaan toiseen pyörääni, renkaaksi tuli Schwalben pistosuojattu Road Cruiser joka on sinänsä muuten suht ok mutta se kumimateriaali on sellaista että sen pehmeyden takia siihen muodostuu todella paljon pieniä lyhyitä usein viiltomaisia tai kolomaisia vaurioita joihin jää sepelin paloja, teräviä hiekanjyviä tai lasinsiruja jotka sitten pureutuvat pistosuojauksenkin läpi ellei niitä kaivele pois lähes päivittäin. Lisäksi ajanmittaan kumin pinta muuttuu ikäänkuin pehmeän pesusienimäiseksi niin että se suorastaan imuroi hiekanjyviä ja lasinsiruja etenkin kesäkuumalla.

Toisessa fillarissani on ollut hieman vanhempi Continental-merkkinen valkokylkinen rengas jossa kumimateriaali on paljon kovempi ja kulutusta kestävämpi eikä siihen tartu hiekan jyvät, sepeli tai lasinsirut lainkaan samalla tavalla kuin Schwalbeen.
Ero on todella suuri.

Ongelma on nyt se että Schwalbea tuntuu olevan tarjolla monessa paikassa vaikka ihan Prismoissa mutta tuota samaa Continentalia ei.

Olisiko kellään suositella mikä rengas olisi kumilaadultaan sellainen että tuota ongelmaa ei esiintyisi ja tenkaan saatavuus olisi hyvä muissakin paikoissa kuin erikoisliikeissä.
En tiedä solveltuuko sun ajoosi, mutta kurkkaas Thickslick renkaat. Ollut aikaisemmin yhdet alla 29" 2,1 leveydellä enkä muista että olis koskaan puhennut. rullaa hyvin, mutta painavat. Hyvä pistosuojaus.

 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Pientä ihmettelyä rengasmateriaalien kanssa:

Minulla on kaksi fillaria joilla tulee melko paljon kilometrejä kesäaikaan.
Kun viimeksi uusin takarenkaan toiseen pyörääni, renkaaksi tuli Schwalben pistosuojattu Road Cruiser joka on sinänsä muuten suht ok mutta se kumimateriaali on sellaista että sen pehmeyden takia siihen muodostuu todella paljon pieniä lyhyitä usein viiltomaisia tai kolomaisia vaurioita joihin jää sepelin paloja, teräviä hiekanjyviä tai lasinsiruja jotka sitten pureutuvat pistosuojauksenkin läpi ellei niitä kaivele pois lähes päivittäin. Lisäksi ajanmittaan kumin pinta muuttuu ikäänkuin pehmeän pesusienimäiseksi niin että se suorastaan imuroi hiekanjyviä ja lasinsiruja etenkin kesäkuumalla.

Toisessa fillarissani on ollut hieman vanhempi Continental-merkkinen valkokylkinen rengas jossa kumimateriaali on paljon kovempi ja kulutusta kestävämpi eikä siihen tartu hiekan jyvät, sepeli tai lasinsirut lainkaan samalla tavalla kuin Schwalbeen.
Ero on todella suuri.

Ongelma on nyt se että Schwalbea tuntuu olevan tarjolla monessa paikassa vaikka ihan Prismoissa mutta tuota samaa Continentalia ei.

Olisiko kellään suositella mikä rengas olisi kumilaadultaan sellainen että tuota ongelmaa ei esiintyisi ja renkaan saatavuus olisi hyvä muissakin paikoissa kuin erikoisliikeissä.
No saman valmistajan saman mallisissakin renkaissa on eri kumiseoksia, joten vain mainitsemalla vaikka continental se ei kerro renkaasta mitään.
Minkä tyylistä kumia esim. leveys ja millaiseen käyttöön ollaan hakemassa?
Tartteeko sen rullata hyvin vai piisaako vain hyvä pistosuojaus?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Pientä ihmettelyä rengasmateriaalien kanssa:

Minulla on kaksi fillaria joilla tulee melko paljon kilometrejä kesäaikaan.
Kun viimeksi uusin takarenkaan toiseen pyörääni, renkaaksi tuli Schwalben pistosuojattu Road Cruiser joka on sinänsä muuten suht ok mutta se kumimateriaali on sellaista että sen pehmeyden takia siihen muodostuu todella paljon pieniä lyhyitä usein viiltomaisia tai kolomaisia vaurioita joihin jää sepelin paloja, teräviä hiekanjyviä tai lasinsiruja jotka sitten pureutuvat pistosuojauksenkin läpi ellei niitä kaivele pois lähes päivittäin. Lisäksi ajanmittaan kumin pinta muuttuu ikäänkuin pehmeän pesusienimäiseksi niin että se suorastaan imuroi hiekanjyviä ja lasinsiruja etenkin kesäkuumalla.

Toisessa fillarissani on ollut hieman vanhempi Continental-merkkinen valkokylkinen rengas jossa kumimateriaali on paljon kovempi ja kulutusta kestävämpi eikä siihen tartu hiekan jyvät, sepeli tai lasinsirut lainkaan samalla tavalla kuin Schwalbeen.
Ero on todella suuri.

Ongelma on nyt se että Schwalbea tuntuu olevan tarjolla monessa paikassa vaikka ihan Prismoissa mutta tuota samaa Continentalia ei.

Olisiko kellään suositella mikä rengas olisi kumilaadultaan sellainen että tuota ongelmaa ei esiintyisi ja renkaan saatavuus olisi hyvä muissakin paikoissa kuin erikoisliikeissä.
Schwalbe marathon plus
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
430
Schwalbe marathon plus
Voipi olla on ihan hyväkin tuo mutta kallishan se myös on. Sitä on myös saatavana koossa 47-559 mitä myös tarvitsen.
Täytyisiköhän kuiyenkin kokeilla Motonetista saatavaa (jos eivät ole lopussa) halpisrengasta jonka hinta on vain 11.90. Pistosuojaus tuskin on kehuttava mutta hintakin murto-osa Marathon Plussan hinnasta. Luulisi toimivan ainakin uutena vähän aikaa suht ilman puhkeamisia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
En tiedä solveltuuko sun ajoosi, mutta kurkkaas Thickslick renkaat. Ollut aikaisemmin yhdet alla 29" 2,1 leveydellä enkä muista että olis koskaan puhennut. rullaa hyvin, mutta painavat. Hyvä pistosuojaus.

Mulla oli edellisessä fillarissa reilu 2" ThickSlickit, ja vaikka pidin kovasti renkaista, en välttämättä suosittelisi tässä tapauksessa. Seos on nimittäin hyvin tahmeaa, ja sora tarttuu siihen varsin hyvin. Linkosi aina pikkukiviä eteenpäin. Sen lisäksi renkaat ovat melko painavat, mutta se toki näkyy myös kestävyytenä.

Nyt on alla Continental Contact Speed 42mm, joihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Sateella pelottaa myös hieman vähemmän, tosin en sitten tiedä onko tuolla kuviolla merkityksellistä eroa täys-slicksiin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Mulla oli edellisessä fillarissa reilu 2" ThickSlickit, ja vaikka pidin kovasti renkaista, en välttämättä suosittelisi tässä tapauksessa. Seos on nimittäin hyvin tahmeaa, ja sora tarttuu siihen varsin hyvin. Linkosi aina pikkukiviä eteenpäin. Sen lisäksi renkaat ovat melko painavat, mutta se toki näkyy myös kestävyytenä.

Nyt on alla Continental Contact Speed 42mm, joihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Sateella pelottaa myös hieman vähemmän, tosin en sitten tiedä onko tuolla kuviolla merkityksellistä eroa täys-slicksiin.
Joo saattaa olla muuten että tarttuu pienet kivet helposti, nuo itsellä olleet kakkospyörässä joinkun aikaa niin saattaa olla että sen verran kovat tms jo ettei enää takerru. Puhki ei tunnu menevän millään siitä huolimatta. Ja taitaa olla parhaiten rullaavia MTB renkaita jos siinä koossa ostaa.

Nykyiset G-Onet menee jatkuvasti puhki pienestä sorasta. Viime kesän ajettu ettei edes ihan kulahtaneet vielä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Nykyiset G-Onet menee jatkuvasti puhki pienestä sorasta. Viime kesän ajettu ettei edes ihan kulahtaneet vielä.
Taitaa nykyisissä high end-renkaissa olla oletuksena, että niitä ajetaan tubelessina. Hommasin hurmoksessa Hutchinson Overidet ja ne eivät kestäneet oikein mitään. Menevät kyllä takaisin käyttöön, kunhan päivitän sopiviin vanteisiin. :D
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Voipi olla on ihan hyväkin tuo mutta kallishan se myös on. Sitä on myös saatavana koossa 47-559 mitä myös tarvitsen.
Täytyisiköhän kuiyenkin kokeilla Motonetista saatavaa (jos eivät ole lopussa) halpisrengasta jonka hinta on vain 11.90. Pistosuojaus tuskin on kehuttava mutta hintakin murto-osa Marathon Plussan hinnasta. Luulisi toimivan ainakin uutena vähän aikaa suht ilman puhkeamisia.
Onhan ne kertahankintana n. 30e/rengas, mutta pitkässä juoksussa tulevat varmasti halvemmaksi kuin halppisrenkaat. Porukalla nuo ovat kestäneet +10000-20000km. Jotkut Marathon mallit ovat n. 20e/rengas
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Taitaa nykyisissä high end-renkaissa olla oletuksena, että niitä ajetaan tubelessina. Hommasin hurmoksessa Hutchinson Overidet ja ne eivät kestäneet oikein mitään. Menevät kyllä takaisin käyttöön, kunhan päivitän sopiviin vanteisiin. :D
Niin no puhkeaa ne sisärenkaattomanakin.
Samalla lailla se reikä siihen päällykumiin tulee.
Ainoastaan snakebitet jäävät pois.
Tubeless kumit on yleensä hieman painavampia ja paksumpi kylkisiä kuin vastaavat sisärenkaalle tarkoitetut.
Esimerkiksi contin gp5000 kumia saa molempina versioina.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Harmi ettei tuo Thickslick rengas toimin tubelessina, sen verran tuntui olevan tuhti pistosuojaus että olis voinut koittaa litkutella. Paineita tosin kaipaa reilusti. Asfaltille se kyllä tarkoitettu, kapenee 29” jäykkäperän reitit sen kanssa.

Tilasin ne varmuudeksi mutta tarkoitus olis laittaa seuraavaksi alle Vittoria Terreno XC Racet. Jos olis hyvä rullaus ja parempi pistosuojaus kun G-oneissa.

Continental speedkingit on kans hyviä rullaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
430
No saman valmistajan saman mallisissakin renkaissa on eri kumiseoksia, joten vain mainitsemalla vaikka continental se ei kerro renkaasta mitään.
Minkä tyylistä kumia esim. leveys ja millaiseen käyttöön ollaan hakemassa?
Tartteeko sen rullata hyvin vai piisaako vain hyvä pistosuojaus?
47-559 on se koko mitä enimmät ajot ajan. Perinteinen maastopyörä mutta pyrin kyllä pysymään täysin asfaltilla jos mahdollista. Melkoisia määriä tulee ajeltua kesäkaudella, useampi tuhat kilsaa.
Puhkeamiset on ollut nyt nykyrenkailla ongelma ja etenkin se että jää pientä terävää kiveä ja lasinpalaa kiinni renkaaseen.
Tarkistin nyt että Continental TourRide on se rengas missä on hyvä, riittävän kova kumi joka ei kerää lasinsiruja ja sepeliä. Täytyy tsekata onko niitä jossain myynnissä. Aiemmin käytin Nokian pistosuojattuja renkaita jotka olivat todella hyviä ja kestäviä mutta melko kalliita eikä niitä enää ilmeisesti valmisteta.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
47-559 on se koko mitä enimmät ajot ajan. Perinteinen maastopyörä mutta pyrin kyllä pysymään täysin asfaltilla jos mahdollista. Melkoisia määriä tulee ajeltua kesäkaudella, useampi tuhat kilsaa.
Puhkeamiset on ollut nyt nykyrenkailla ongelma ja etenkin se että jää pientä terävää kiveä ja lasinpalaa kiinni renkaaseen.
Tarkistin nyt että Continental TourRide on se rengas missä on hyvä, riittävän kova kumi joka ei kerää lasinsiruja ja sepeliä. Täytyy tsekata onko niitä jossain myynnissä. Aiemmin käytin Nokian pistosuojattuja renkaita jotka olivat todella hyviä ja kestäviä mutta melko kalliita eikä niitä enää ilmeisesti valmisteta.
Niissä Schwalben marathon plussissa taitaa olla markkinoiden paras pistosuojaus, joten ei pitäisi olla puhkeamisten iso ongelma. Halvempiin renkaisiin tulee varmasti pidemmällä aikavälillä säästöä, kun marathonit kestävät pidempään käytössä.

1619016030441.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Joko olen laiska pyöräilemään, tai sitten mulla on liian monta fillaria mistä valita, mutta en ole aikoihin vaihtanut renkaita kulumisen takia. Useammin on päässyt seos kuivumaan ja lohkeilemaan kyljistä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Niin no puhkeaa ne sisärenkaattomanakin.
Samalla lailla se reikä siihen päällykumiin tulee.
Ainoastaan snakebitet jäävät pois.
Tubeless kumit on yleensä hieman painavampia ja paksumpi kylkisiä kuin vastaavat sisärenkaalle tarkoitetut.
Esimerkiksi contin gp5000 kumia saa molempina versioina.
Puhkeaahan ne, mutta jos nyt ei mitään ruuvia mene läpi, niin paikkautuu itsestään litkun ansiosta.

Viime kesänä tuli itselle maastopyörän renkaisiin varmaan pari kymmentä reikää, mutta kertaakaan ei ilman hävinneet, eli litku toimi hyvin. Ainoastaan hetken näkyi kun neste pulppusi pintaan ja paikkasi renkaan.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
Marathonin plussamalli vastaa jo tankin telaketjua. Oon ajellut 10tkm+ perus-Marathoneilla ilman puhkeamisia ja juurikin 47-559:lla.
Lisänä ainakin vielä joku vuosi sitten mara plussat oli todella ikävät renkaat saada vanteelle ainakin kapeampien kumien osalta. Vieläkin taitaa olla jossain vara-vara-pyörässä ne paikoillaan. Mieluummin vaikka ghetto tubeless, jos sepeli vaivaa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Lisänä ainakin vielä joku vuosi sitten mara plussat oli todella ikävät renkaat saada vanteelle ainakin kapeampien kumien osalta. Vieläkin taitaa olla jossain vara-vara-pyörässä ne paikoillaan. Mieluummin vaikka ghetto tubeless, jos sepeli vaivaa.
Tästäkin aika ristiriitaista tietoa, muutamaan eri pyörään laittanut itse marathon plussat ja marathon winter plussat, koskaan ei ole ollut mitään ongelmia asian suhteen. Taitaa olla aika paljon kiinni vanteesta tämä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Tästäkin aika ristiriitaista tietoa, muutamaan eri pyörään laittanut itse marathon plussat ja marathon winter plussat, koskaan ei ole ollut mitään ongelmia asian suhteen. Taitaa olla aika paljon kiinni vanteesta tämä.
Ja jonkin verran tekniikasta, kunhan uittaa sen vaijerin vanteen "pohjalle" niin aika harva kumi taistelee vastaan.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Osaako joku geometrioista ymmärtävä sanoa että miten Kona ja Canyon eroaa toisistaan?
Molemmat on "fitness" pyöriä ja mietin että josko tuollaiseen Roadliteen joskus tulevaisuudessa päivittäisi.
Tottunut Konan fitness -malliin ja kiva on ollut työmatkat ja lenkit ajella.

Mitään järkisyytä ei juuri nyt ole vaihtaa, kuin että kiekot olisi kiva uusia ja samalla kokeilla tubelesta.

Onko muuten hiilikuitu rungosta sellaista iloa että kannattaisi maksaa extraa?
Tällä hetkellä Roadlite 7 on 1499€ ja Roadlite 8CF on 1999€. Erona äkkiseltään kuiturungon lisäksi parempi satulatolppa..

canyon.jpgkona.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 626
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom