Pyöräily

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
218
Tai siis käppyräsarven ollessa kyseessä niin 12x100 edessä.
15x100 oli jonkin aikaa kun levarit tuli, mutta eihän se kelvannut vaan piti lykätä ihan uusi standardi ja säästää gramma painossa, jos sitäkään.
Onkohan muuten helppoa tapaa muuttaa tuo 15mm akseli 12mm akseliksi? Siis joku adapteri?
Rajoittaa kovasti vannevalikoimaa fillarissani. DT Swissillä on vielä 15mm etupäässä ainakin joissain malleissa.
Muilla kovin nihkeästi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Se riippuu vähän kiekosta. Yleensä esim DT swissin ja muihin merkkinapoihin voi vaihtaa erilaisia end cappeja napaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Onkohan muuten helppoa tapaa muuttaa tuo 15mm akseli 12mm akseliksi? Siis joku adapteri?
Rajoittaa kovasti vannevalikoimaa fillarissani. DT Swissillä on vielä 15mm etupäässä ainakin joissain malleissa.
Muilla kovin nihkeästi.
Onhan noita adaptereita.
Helppohan se on pienemmäksi saada.
Itsekkin sorvailin 15mm > 9mm qr adapterin tuossa pari vuotta sitten.
15 > 12 konversiossa jää vielä 1.5mm seinämävahvuuttakin putkelle. Eikä se muuta tarvi kuin sen putken sisään.
Paitsi jos haarukassa on hahlot 12 milliselle niin menee noiksi end cap hommiksi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Itse käsitin, että tarvii 12x100 kiekko laittaa 15x100 haarukkaan. Toki nyt kun ajattelen ni eihän tähänkään pelkät end capit riitä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Itse käsitin, että tarvii 12x100 kiekko laittaa 15x100 haarukkaan. Toki nyt kun ajattelen ni eihän tähänkään pelkät end capit riitä.
Jos noin päin niin nopealla googlauksella löytyy jotain kierreinserttejä millä sopisi.
Tosin kevyitä vanhempia XC kiekkoja 15x100 navalla pitäisi löytyä vielä pitkään ja uusia 15x100 napoja myydään edelleen.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
314
Marinin grävelissä ois kohtuu speksit hintaan nähe, toki stonga on eri mallinen mitä yleensä käytetään. Ja miten saatavilla toimitukseen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Syy hintaan juuri tuo suora tanko, koska liipasimet ja jarrut on paljon halvempia kun käyräsarvien hydraulikahvat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
256
Sai tilattua liikkeeseen Mudcrutchin koeajoa varten, pääsee viimeistään ensiviikolla tyypittämään :p Ei ollu mitään vastaavia pyöriä liikkeessä että ois voinu ees saman tyyppistä kokeilla.

Ps. Olipa hieno keli tänään ajella töistä kotiin sähkömankelilla, just sopivasti ehti aurinko hetken vilahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Sörkkäistään vähän muurahaispesää kysäisemällä, että oletteko käyneet ajelemassa ulkoilureiteillä, joille on vedetty ladut? Tai mitä mieltä olette siitä, että pyörällä ajetaan reitillä, jossa on latu? Kävin tänään fätillä vähän matkaa kokeilemassa, että kestääkö hanki ajamista, niin sain kokea hieman laturaivoa. Ja tarkennetaan varmuuden vuoksi, etten minä missään vaiheessa uran päällä ajanut ja reitti on ihan yleinen ulkoilureitti myös muille liikkujille. Tietenkään varta vasten hiihtäjille tehdyille reiteille ei ole soveliasta mennä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Sörkkäistään vähän muurahaispesää kysäisemällä, että oletteko käyneet ajelemassa ulkoilureiteillä, joille on vedetty ladut? Tai mitä mieltä olette siitä, että pyörällä ajetaan reitillä, jossa on latu? Kävin tänään fätillä vähän matkaa kokeilemassa, että kestääkö hanki ajamista, niin sain kokea hieman laturaivoa. Ja tarkennetaan varmuuden vuoksi, etten minä missään vaiheessa uran päällä ajanut ja reitti on ihan yleinen ulkoilureitti myös muille liikkujille. Tietenkään varta vasten hiihtäjille tehdyille reiteille ei ole soveliasta mennä.
Yhteiskuntarauhan nimissä olen kartellut latuja kuin ruttoa. Toki jos on paikkoja missä on latu ja jokin kävelypolku rinnakkain niin siellä nyt voinee pyörälläkin ajaa, kunhan huomioi muut. Eiköhän noita peruspolkuja joka paikassa ole sen verran, että antaa hiihtäjille rauhan muutamaksi kuukaudeksi, vaikka kivahan se tietysti tampatulla alustalla olisi rullailla.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Sörkkäistään vähän muurahaispesää kysäisemällä, että oletteko käyneet ajelemassa ulkoilureiteillä, joille on vedetty ladut? Tai mitä mieltä olette siitä, että pyörällä ajetaan reitillä, jossa on latu? Kävin tänään fätillä vähän matkaa kokeilemassa, että kestääkö hanki ajamista, niin sain kokea hieman laturaivoa. Ja tarkennetaan varmuuden vuoksi, etten minä missään vaiheessa uran päällä ajanut ja reitti on ihan yleinen ulkoilureitti myös muille liikkujille. Tietenkään varta vasten hiihtäjille tehdyille reiteille ei ole soveliasta mennä.
Latupohjalle ei tartte kyllä mennä.
Se on ihan sama kantaako se vai ei.
Ihan periaate kysymys. Ja vaikka sitä olisi niitä kuuluisia oikeuksia tehdä vaikka mitä, niin vallan hyvin voi olla käyttämättä niitä oikeuksiaan sen lyhyen hiihtokauden ajan.
Ja minä en muuten sitten hiihdä metriäkään.
Ihan vain tiedoksi.
Mikä ihme on yleinen ulkoilureitti myös muille liikkujille, mutta siinä menee silti latu-ura?
Se latu-ura kun yleensä muuttaa reitin ihan vain hiihtäjille tarkoitetuksi.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Sörkkäistään vähän muurahaispesää kysäisemällä, että oletteko käyneet ajelemassa ulkoilureiteillä, joille on vedetty ladut? Tai mitä mieltä olette siitä, että pyörällä ajetaan reitillä, jossa on latu? Kävin tänään fätillä vähän matkaa kokeilemassa, että kestääkö hanki ajamista, niin sain kokea hieman laturaivoa. Ja tarkennetaan varmuuden vuoksi, etten minä missään vaiheessa uran päällä ajanut ja reitti on ihan yleinen ulkoilureitti myös muille liikkujille. Tietenkään varta vasten hiihtäjille tehdyille reiteille ei ole soveliasta mennä.
Eurajoella ja Raumalla on tehty n.7km lenkit pyörille metsään. Riippuen hiukan miten niitä ajaa pituus hiuka vaihtelee.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
314
Yleisillä poluilla, latupohjilla yms. tahtoo se kävelijän kenkä tehä pahempaa tuohoa mitä läskin renkaat, jos ei sitte kivikovilla renkailla aja tai tahallaa suttauta pintaa pilalle. Monessaki paikassa pyörä/lumikenkä reitti kulkee vähän matkaa latua pitkin ja ladun ylityksiä tulee, eikä oo vielä tullu kahnauksia. Kyse monasti siitä että miten palio pipo kenenki päätä puristaa jos ei kenellekkään tuosta oikiaa harmia oo esim. ladut paskana.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
314
Latupohjalle ei tartte kyllä mennä.
Se on ihan sama kantaako se vai ei.
Ihan periaate kysymys. Ja vaikka sitä olisi niitä kuuluisia oikeuksia tehdä vaikka mitä, niin vallan hyvin voi olla käyttämättä niitä oikeuksiaan sen lyhyen hiihtokauden ajan.
Ja minä en muuten sitten hiihdä metriäkään.
Ihan vain tiedoksi.
Mikä ihme on yleinen ulkoilureitti myös muille liikkujille, mutta siinä menee silti latu-ura?
Se latu-ura kun yleensä muuttaa reitin ihan vain hiihtäjille tarkoitetuksi.
Suomen ladulla on reippaan kokonen pdf jos kiinnostaa tutustua monikäyttö ulkoilureitteihin joita on olemassa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Suomen ladulla on reippaan kokonen pdf jos kiinnostaa tutustua monikäyttö ulkoilureitteihin joita on olemassa.
Miten tuo pdf vastaa kysymykseeni?
Muun muuassa Pirkan ura on niin sanottu monikäyttö reitti, mutta latupohjan tulon myötä talvella, ei sinne olisi asiaa koiraa ulkoiluttamaan tai pyörällä.
Pyörää ei toki kielloissa välttämättä aina mainita, mutta järkikin sanoo, ettei sinne nyt tartte mennä polkemaan jos siellä ei kävelläkään saa.

Maastopyöräily on edelleen vähän sellainen laji jota ei ole totuttu näkemään metsässä ja se aiheuttaa useita keskusteluja joka vuosi.
Myös koronan aiheuttama ulkoilubuumi lisäsi pyöriä metsään ihan merkittävästi ja joukkoon mahtuu monenlaisia polkijoita, joille ei välttämättä maistu minkäänlainen lajietiketti tai sitä ei ole sisäistetty.
Mutta maastopyöräilijöitten mainetta voi ihan omalta osaltaan parantaa ja olla menemättä vaikka nyt sinne ladulle, sen sijaan että sanotaan hiihtäjiä tiukkapipoiksi.
Jos pyöräilypolkuja on vähän talvella niin niitä täytyy sinne mennä tamppaamaan ja ajamaan.
Näin asia toimii ainakin Pirkanmaan seudulla.
Tässä auttaa ihan aktiiviset maastopyöräilijöitten somekanavat.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
En kyllä latu-uralla nää mitään tarvetta ajaa, jos muuallakin voi ajaa. Jos polku tulee metsästä ja risteää ladun yli, niin siiitä ajan, mutta muutoin vältän. Ylittäessäni latua annan tilaa hiihtäjille, ikään kuin heillä olisi etuajo-oikeus. Vaikka latu-ura kantaisi pyörän ilman pahempaa jälkeä, niin itse nään suurimpana ongelmana tässä ladulla kävelyssä ja pyöräilyssä sen, että pyörien ja kengänpohjien mukana ladulle tulee herkästi hiekkaa tai muuta roskaa joka on sitten myrkkyä luisteluhiihtäjille, vaikka ne urat olisivatkin kunnossa.

Jos kyseessä on joku hydridi reitti, niin eihän siinä sitten ole kellään mitään sanomista millä siinä liikutaan jos se kerran on määritelty joksikin yhteiskäyttö reitiksi. Jos kävely on kielletty jossain esim ladun tekemisen myötä, niin automaattisesti se tarkoittaa omassa mielessä myös pyöräilyn kieltoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 238
Joissain paikoissa on onneksi alettu tekemään hiihtoladun viereen pieni kaistale jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varten, niin ei latu kärsi.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Latupohjalle ei tartte kyllä mennä.
Se on ihan sama kantaako se vai ei.
Ihan periaate kysymys. Ja vaikka sitä olisi niitä kuuluisia oikeuksia tehdä vaikka mitä, niin vallan hyvin voi olla käyttämättä niitä oikeuksiaan sen lyhyen hiihtokauden ajan.
Ja minä en muuten sitten hiihdä metriäkään.
Ihan vain tiedoksi.
Mikä ihme on yleinen ulkoilureitti myös muille liikkujille, mutta siinä menee silti latu-ura?
Se latu-ura kun yleensä muuttaa reitin ihan vain hiihtäjille tarkoitetuksi.
Se on sellainen ulkoilureitti, jonka varrella on kylttejä, joissa lukee "Ulkoilureitti" ja kyltissä on kuvat hiihtäjästä, pyöräilijästä, kävelijästä ja kunnan logo. Minun periaatteni on, että kaikilla on yhtä suuri oikeus käyttää samoja reittejä jos siitä ei koidu turhaa vaivaa kenellekkään.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
566
Se on sellainen ulkoilureitti, jonka varrella on kylttejä, joissa lukee "Ulkoilureitti" ja kyltissä on kuvat hiihtäjästä, pyöräilijästä, kävelijästä ja kunnan logo. Minun periaatteni on, että kaikilla on yhtä suuri oikeus käyttää samoja reittejä jos siitä ei koidu turhaa vaivaa kenellekkään.
Helsingin keskuspuistossa on myös noita kylttejä, mutta eivät taida koskea talviaikaan...
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Se on sellainen ulkoilureitti, jonka varrella on kylttejä, joissa lukee "Ulkoilureitti" ja kyltissä on kuvat hiihtäjästä, pyöräilijästä, kävelijästä ja kunnan logo. Minun periaatteni on, että kaikilla on yhtä suuri oikeus käyttää samoja reittejä jos siitä ei koidu turhaa vaivaa kenellekkään.
Tässähän on vain sellainen asia kuin subjektiivinen näkemys. Se mitä itse et koe turhaksi vaivaksi tai haitaksi, voi sitä olla jopa monen muun näkemyksen mukaan.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Tässähän on vain sellainen asia kuin subjektiivinen näkemys. Se mitä itse et koe turhaksi vaivaksi tai haitaksi, voi sitä olla jopa monen muun näkemyksen mukaan.
Yritän kyllä tarkastella asiaa molempien kannalta tasa-arvoisesti. Minäkään en hiihdä, joten voi olla, etten ymmärrä kaikkea latukäyttäytymisestä hiihtäjien kannalta. Haluaisin kyllä kuulla laadukkaita perusteluja. Mielestäni pyöräilijä ei ole profiililtaan sen leveämpi kuin hiihtäjäkään. Objektiivisesti pyöräilijä ei aiheuta sen suurempaa haittaa kuin toiset hiihtäjät toisillensa. Hiihtäjät eivät ole ainakaan tuolla höntsäreitillä pyöräilijää nopeampia, joten hiihtäjälle ei koidu vaivaa ohittamisesta. Vaiva tulee siitä, kun pyöräilijä ohittaa luisteluhiihtäjän ja soittaa kelloa, jolloin luisteluhiihtäjän pitäisi tehdä vähän tilaa. Uralla hiihtäjän voi ohittaa pyörällä ihan helposti siten, ettei hiihtäjän harrastaminen häiriinny lainkaan. Ymmärtääkseni hiihtäjätkin ohittavat toisiaan joten tilanteessa ei sinänsä pitäisi olla mitään ihmeellistä.

Helsingin keskuspuistossa on myös noita kylttejä, mutta eivät taida koskea talviaikaan...
Niin, sitä minäkin mietin, että miten niitä kylttejä pitäisi tulkita jos mitään tarkennusta ei missään ole.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Kävin viikonloppuna tutustumassa Raision, Maskun ja Ruskon metsissä kiemurtelevaan maastoreittiin. Jonkin verran joutui soveltamaan tuollakin, että onnistui mahdollisimman hyvin välttelemään noita latupohjia. Jonkin verran tuli "pakollisia" latujen ylityksiä tai 100-200 m siirtymiä latujen suuntaisesti, mutta lähtökohtaisesti pyrin nämä laduilla ajelut minimoimaan, vaikka se hieman päänvaivaa ja kännykän jatkuvaa taskusta kaivelua maastoa ei-niin-hyvin tuntevalle aiheuttikin. :)
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
216
Sörkkäistään vähän muurahaispesää kysäisemällä, että oletteko käyneet ajelemassa ulkoilureiteillä, joille on vedetty ladut? Tai mitä mieltä olette siitä, että pyörällä ajetaan reitillä, jossa on latu? Kävin tänään fätillä vähän matkaa kokeilemassa, että kestääkö hanki ajamista, niin sain kokea hieman laturaivoa. Ja tarkennetaan varmuuden vuoksi, etten minä missään vaiheessa uran päällä ajanut ja reitti on ihan yleinen ulkoilureitti myös muille liikkujille. Tietenkään varta vasten hiihtäjille tehdyille reiteille ei ole soveliasta mennä.
Samaa asiaa mietin alkutalvesta. Ja otin ja kysyin aiheesta kuusamon kaupungilta, ja vastaus oli että niillä reiteillä mitkä ovat kesäisin jalka / pyöräreittejä missä on talvisin latu saa ajaa, mutta niillä mitkä ovat vartavasten tehty hiihtoladuiksi niin ei saa. Täällä ne sentään on merkitty kelta/punasin lippusiimoin missä lukee hiihtolatu. Itse harrastan myös hiihtoa eikä minua ole häirinnyt kanssa kuntoilijat olivat he pyörällä tai jalan. Kyllä sinne ladulle mahtuu kuhan ei tarkoituksella pasko pertsalatua.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
69
Raahe, Kemple, Kajaani. Ainaki noilla paikkakunnilla saa hiihtobaanoja ajella ihan luvan kanssa. Jos suksesta jää jälki niin silloin jää läskistäkin. Näillä pakkasilla kantaa kapeampaakin rengasta.

Kyllähän ne hiihtäjät on aika ahdistunutta sakkia on välillä. Hirveän hankala kaupungin kanssa koitta kaikille järkkäillä monikäyttöuria kun vanhanliiton "kaikkihiihtää" jääriä/jäärättäriä/jääräoletettuja sopivassa askelmalla byrokratiakoneistossa. Kai se on se kun pitää kytätät kelejä/"onko latukone mennyt?"-kyselyjä ja pimeällä ei voi hiihtää jos ei ole valoja. Asioita, joita maastopyöräilijät ovat juotuneet itse hanskaamaan. Mutta tää on se ero kun toisesta huolehditaan verovaroin. Eniveis, kyllähän osa hiihtäjistä on alkanut tervehtiä ite ensin siellä baanalla kohtaustilateissa eli osa sakista ainakin hyväksyy mukisematta läskit sinne joukkoonsa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Yritän kyllä tarkastella asiaa molempien kannalta tasa-arvoisesti. Minäkään en hiihdä, joten voi olla, etten ymmärrä kaikkea latukäyttäytymisestä hiihtäjien kannalta. Haluaisin kyllä kuulla laadukkaita perusteluja. Mielestäni pyöräilijä ei ole profiililtaan sen leveämpi kuin hiihtäjäkään. Objektiivisesti pyöräilijä ei aiheuta sen suurempaa haittaa kuin toiset hiihtäjät toisillensa. Hiihtäjät eivät ole ainakaan tuolla höntsäreitillä pyöräilijää nopeampia, joten hiihtäjälle ei koidu vaivaa ohittamisesta. Vaiva tulee siitä, kun pyöräilijä ohittaa luisteluhiihtäjän ja soittaa kelloa, jolloin luisteluhiihtäjän pitäisi tehdä vähän tilaa. Uralla hiihtäjän voi ohittaa pyörällä ihan helposti siten, ettei hiihtäjän harrastaminen häiriinny lainkaan. Ymmärtääkseni hiihtäjätkin ohittavat toisiaan joten tilanteessa ei sinänsä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Yksi pyöräilijä tai yksi kävelijä ei tosiaan saa sitä baanaa pilattua, mutta sitten jos niitä meneekin siitä vaikka sata, niin kyllä siihen jo aikamoiset jäljet jää. Siksi mielestäni kaikkien ajettujen latujen käyttöä pitäisi välttää jollei se kyseisessä kohdassa siirtymisen kannalta ole aivan välttämätöntä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Pitäis alkaa herätella fillarin kasausprojektia, hommaamalla vaihteet + voimansiirto (Groupset). Sähköinen SRAM oli tarkoituksena. Tainnut tulla tämän vuoden joku "rocker" malli kun hitusen kalliimpi taas:


Kuparin värinen, boostilla ois kova. Tulisi Santa Cruz Highball MTB runkoon. Noita osasarjoja nyt ei ole saannilla kauheesti ja suolainen hinta tot´vie.

Näitä eturattaan hammastuksia kun katselee niin aina 34 hammasta, pitäis löytyä kyllä 36 ja jopa 38 myös, omaan käyttöön tuo 36 vois olla paras.

Aika kiven alla on eikä SRAM:ilta saa suoraan tilattua.

Tuleekohan näitä kevään mittaan saannille lisää vai mistä oikein pitää metsästää, noita perinteisiä Bike discount / components / R2 bike tulee seurattua.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Tällainen tyhmä kysymys. Miten hengitätte pyöräillessä? Nenähengitys? Teettekö jotain treeniä hengityksen tehostamiseksi? Nyt näyttää kovasti olevan pinnalla "hengitä vähemmän/harjoittele sietämään hiilidioksidia". Onko tuo hiilidioksidijuttu ihan täyttä huuhaata vai ehkä jotain perääkin asiassa?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Pitäis alkaa herätella fillarin kasausprojektia, hommaamalla vaihteet + voimansiirto (Groupset). Sähköinen SRAM oli tarkoituksena. Tainnut tulla tämän vuoden joku "rocker" malli kun hitusen kalliimpi taas:


Kuparin värinen, boostilla ois kova. Tulisi Santa Cruz Highball MTB runkoon. Noita osasarjoja nyt ei ole saannilla kauheesti ja suolainen hinta tot´vie.

Näitä eturattaan hammastuksia kun katselee niin aina 34 hammasta, pitäis löytyä kyllä 36 ja jopa 38 myös, omaan käyttöön tuo 36 vois olla paras.

Aika kiven alla on eikä SRAM:ilta saa suoraan tilattua.

Tuleekohan näitä kevään mittaan saannille lisää vai mistä oikein pitää metsästää, noita perinteisiä Bike discount / components / R2 bike tulee seurattua.
Ole erilainen ja pistä tällainen.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
314
Tällainen tyhmä kysymys. Miten hengitätte pyöräillessä? Nenähengitys? Teettekö jotain treeniä hengityksen tehostamiseksi? Nyt näyttää kovasti olevan pinnalla "hengitä vähemmän/harjoittele sietämään hiilidioksidia". Onko tuo hiilidioksidijuttu ihan täyttä huuhaata vai ehkä jotain perääkin asiassa?
Ite pyrin hengittämään nenän kautta niin palio ku mahollista, tehokkain tapa kun on hengittää, mutta kun kirsu tahtoo olla aina sen verta räkänen niin joutuu suun kautta hengittämään osan aikaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Never höörd, pitääkin tutustua. Onko kokemusta tai ootko kuullut ylistystä? Luulevat vielä sinkulaksi että kehtaako moisella ajaa :D
Aika läpällä heitin. Ei kokemusta varmaan juuri kellään, mutta onhan toi nykysysteemi takapakka/vaihtaja omasta mielestä aika loppuun kaluttu konsepti.
Rupee olemaan jo niin järjettömän kokoisia ja painoisia pakkoja, sekä vaihtajan häkki viistää maata.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Ite pyrin hengittämään nenän kautta niin palio ku mahollista, tehokkain tapa kun on hengittää, mutta kun kirsu tahtoo olla aina sen verta räkänen niin joutuu suun kautta hengittämään osan aikaa.
Mä olen nyt parilla lenkillä yrittänyt hengittää nenän kautta. Huomannut saman, että räkää meinaa valua ja joutuu niistämään. Yritin sellaista, että x polkaisua sisään nenän kautta, x*3 polkaisua nenän kautta ulos. Eli tarkoituksella rajoitan miten paljon happea sisään ja hengitän 3x pidempään ulos kuin mitä sisään. Tuo tuntuu tasaisella olevan mulle hyvä rytmi, missä voi hengittää rauhallisesti ja mukavasti. Alussa oli vaikea hengittää pidempään ulos, tuntui kuin happi loppuisi(hiilidioksidin sietäminen?). Mäissä/isomman kuorman alla huomaa, että ei vaan pysty. Ulos+sisäänhengitys muuttuu saman mittaiseksi + hengitys syvenee niin, että käyttää koko keuhkojen kapasiteetin. Rauhallisempi hengitys tuntui kyllä mäissäkin tehokkaammalta kuin aikaisempi kala kuivalla maalla, henki loppuu ja menee hyvin nopeasti taluttamiseksi. Mä siis en ole superkuntoinen/osaa oikeasti fillaroida. Pahemmat mäet maastossa menee fillarin talutteluksi.

Olisi mukava ymmärtää mikä on se ns. oikea ja tehokkain tapa hengittää. Älytöntä, että näinkin yksinkertaisesta asiasta olen onnistunut tekemään ongelman.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Onko tuossa Kindernayssa jotain mullistavaa verrattuna Shimanon napavaihteistoihin (levyjarrujen, nestevälitteisen mekanismin ja läpiakselin lisäksi)? :D Näyttäisi olevan välityksiä ainakin ihan mukava määrä (14).
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Ole erilainen ja pistä tällainen.

On kyllä mielenkiintonen tuote. Painoakin kohtuulliset 1,4kg. Miinuksena on toi 24 hampainen vapaaratas, sais olla vähä tiheempi ja epästandardi levyjarru kiinnitys. Näköjään hydraulinen vaihtovipu, joita on vielä 2 erillistä, mitenhän noi on tarkotus toimia? Mitenköhä ketjun kiristys? Joku jousihäkki korvakkeeseen?

EDIT: Joo näyttäs olevan tommonen sinkulakonversion tapanen ketjunkiristin. Ja löysin toisenkin miinuksen, vaihtovivut tulee molemille puolille tankoo, eli ei ainakaan markkinoituun maastokäyttöön helposti sovellu ku dropperin vipu on vasemmalla.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Sanoisin, että oikea vastaus on tässä.
Tämä ongelma tuli breath-kirjan lukemisen jälkeen. Siinä oli mielenkiintoista juttua esim. emil zatopek:in treeneistä, joistain amerikkalaisista olympiatason uimareista jne. Jäi vaivaamaan mieltä, että onko noissa jutuissa perää? Onko jokin tietty tapa hengittää/treenata hengittämistä optimaalinen. Internet on huono paikka selvitellä tätä asiaa, kun sieltä löytää just sen mitä haluaa löytää.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Aika läpällä heitin. Ei kokemusta varmaan juuri kellään, mutta onhan toi nykysysteemi takapakka/vaihtaja omasta mielestä aika loppuun kaluttu konsepti.
Rupee olemaan jo niin järjettömän kokoisia ja painoisia pakkoja, sekä vaihtajan häkki viistää maata.
Nojoo kyllähän nuo ratasvehkeet kieltämättä on jo nähty, mutta taitaa edelleen olla parhaimistoa. Täytyy katella tota SRAM sähköversiota.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
314
Tämä ongelma tuli breath-kirjan lukemisen jälkeen. Siinä oli mielenkiintoista juttua esim. emil zatopek:in treeneistä, joistain amerikkalaisista olympiatason uimareista jne. Jäi vaivaamaan mieltä, että onko noissa jutuissa perää? Onko jokin tietty tapa hengittää/treenata hengittämistä optimaalinen. Internet on huono paikka selvitellä tätä asiaa, kun sieltä löytää just sen mitä haluaa löytää.
Kannattaa kuunnella jre podcast jossa James Nestor on vieraana, tulee hyvää asiaa hengityksestä, sen vaikutuksesta yms.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Kannattaa kuunnella jre podcast jossa James Nestor on vieraana, tulee hyvää asiaa hengityksestä, sen vaikutuksesta yms.
Juurikin sen kuuntelin ja innostuin ostamaan ja lukemaan Nestorin Breath-kirjan. Kirjan lukeminen lisäsi kysymyksiä siitä mikä on oikea tapa hengittää. Kirjan alku oli ihan huuhaata, tosin sitten meno parani ja ne lopun konkreettiset hengitysharjoitusohjeet ovat hyviä. Nestor nimenomaan innosti minut tästä nenähengityksestä ja perehtymään hengittämiseen enemmän. Ainakin äkkiseltään nenähengittely tuntuu hyvältä. Etenkin ne hiilidioksidin siedätysjutut, uloshengityksen pidentäminen, vain puolen keuhkokapasiteetin käyttäminen jne. on mulle vielä mysteereitä. Hyödyllistä vai humpuukia? Jos käsitin oikein niin tuo keuhkot puolet täyteen, hitaasti ulos tehostaa keuhkojen toimintaa. Voi sit kovempaa rykiessä saada enempi keuhkoista irti samalla kun käyttää täyttä kapasiteettia.

Olen hengitystä nyt viikon treenannut nestorin opeilla. Mielenkiintoista nähdä meneekö tässä energiaa turhiin harjoitteisiin vai onko 6kk päästä tarttunut jotain hyödyllistä suorituskykypakkiin. Olen sitä suun teippaustakin yön ajaksi kokeillut, josko se vaikuttaisi unenlaatuun. Ouralla mittailen unidataa.

edit. Täällä lienee porukkaa, jotka on enemmän treenanneet ja ehkä kokemuksen kautta jo tietävät mikä on optimaalista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
755
Kertokaas vinkkejä millä kassien puutumisen saa estettyä fillaroidessa? Pitääkö uutta satulaa ruveta etsimään vai?
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Kertokaas vinkkejä millä kassien puutumisen saa estettyä fillaroidessa? Pitääkö uutta satulaa ruveta etsimään vai?
Ensimmäisenä kannattanee tarkastaa, että satula on vaakatasossa tai jopa aavistuksen nokka alaspäin käännettynä. Takakenoon (nokka ylös) asennettu satula voisi olla kuvailtujen oireiden todennäköisin aiheuttaja.

Jos satulan asento on kallistuksen suhteen kohdillaan, niin sitten voisi tarkastaa satulan kohdan eteen-taakse -suunnassa. Jos satula olisi asennettu liian taakse, korjaisit tätä istumalla liian edessä, jolloin istuinluut eivät osu satulaan ja koko ylävartalosi paino olisi istuinluiden sijaan pehmytkudoksen varassa.

Viimeisenä vaihtoehtona lienee toisenmallisen satulan kokeileminen.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Kertokaas vinkkejä millä kassien puutumisen saa estettyä fillaroidessa? Pitääkö uutta satulaa ruveta etsimään vai?
Jos kovin nopeasti alkaa puuduttaa, niin kyllä se on aika varmaan satulasta tai asennosta johtuvaa. Käytännössä satulan paine kohdistuu väärään paikkaan. Yleensä kai puutumista aiheuttaa sellainen, että satula painaa välilihaa ja estää sieltä verenkiertoa. Satula voi olla myös väärässä kulmassa tai liian takana. Kokeile vaikka säätää sitä ensin.

Edit. Hidas...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
755
Ensimmäisenä kannattanee tarkastaa, että satula on vaakatasossa tai jopa aavistuksen nokka alaspäin käännettynä. Takakenoon (nokka ylös) asennettu satula voisi olla kuvailtujen oireiden todennäköisin aiheuttaja.

Jos satulan asento on kallistuksen suhteen kohdillaan, niin sitten voisi tarkastaa satulan kohdan eteen-taakse -suunnassa. Jos satula olisi asennettu liian taakse, korjaisit tätä istumalla liian edessä, jolloin istuinluut eivät osu satulaan ja koko ylävartalosi paino olisi istuinluiden sijaan pehmytkudoksen varassa.

Viimeisenä vaihtoehtona lienee toisenmallisen satulan kokeileminen.
Satula on vaakatasossa mutta tuota eteen-taakse säätöä siinä ei tietääkseni ole
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 238
Satula on vaakatasossa mutta tuota eteen-taakse säätöä siinä ei tietääkseni ole
En ole törmännyt vielä satulaan jota ei saisi siirrettyä eteen ja taakse muutaman sentin. Siinähän se kiskoilla liukuu, kun ruuvia löysyttää.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Varmasti liikkuu niillä kiskoilla.
Satulan asennolla kärki ylös/alas vaikutetaan myös hieman painopisteeseen.
Kärkeä alas ja painoa siirtyy enemmän käsille jne.
Suosittelen ihan googlaamaan satulan leveyden valinnan, mutta se muoto onkin sitten yritys ja erehdys tyylisesti.
Itse pidän täysin suorista satuloista ilman mitään venkuroita.
Ism tekee hyviä satuloita mitä tulee kassien puutumiseen, mutta maksaa ihan mansikoita.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
69
Ainakin äkkiseltään nenähengittely tuntuu hyvältä.
Jätät tämän asian tälle tasolle. Ensinnäkin JRE:n podcastit on niin täynnä humpuukia ku maailma about voi olla. Tai sanotaan näin, että JRE:n kautta saa äänensä kuuluviin humpuuki ja tiede/hyöty aivan niinku ne olis yhtäläisiä asioita. Tuo haastateltu tyyppi on kirjailija ja journo. Että niiltä pohjin kirjotellaan kirja ja sitä sitten kauppaillaan. Tää on NIIIIN tyypillinen ilmiö fitnessin/terveyden yms. parissa.

Nyt kun saatiin tuo pois alta niin pyöräilyssä ns. nenäkauttahengittelynopeus on just passelia kevyttä peekoota. Tai siis nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.
Hengitystekniikoissa on eroa ja fysiologioissa on eroa mutta sitä ei sen kummemmin kannata ressata.

Kuitenkin ohessa semisti tieteellisempää settiä aiheesta (Trainerroadin podcasteissa on oikeasti hyvää juttua pyöräilystä&harjoittelusta, vaikka kaikki ei heidän ohjelmista niin diggailekkaan):
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Jätät tämän asian tälle tasolle.
Kiitos vastauksesta. Katson tuon videon ja jos on hyvää kamaa niin seuraan kanavaa ja tutkin syvemmälle. JRE:n sisältämän humpuukin tiedostan ja sen vuoksi yritin asiasta kysyä, että saisin enemmän asiasta ymmärrystä. Taisin siitä breath kirjan alun huuhaastakin ihan mainita(luin sen koko nestorin kirjan),... Tosin oli siinä kirjassa ihan hyvääkin kamaa, mutta kokonaisuutena jäi aika hatara mielikuva kirjan asioista. Eli tarvii porautua syvemmälle ja kaivaa, jos nenähengityksestä löytyy jotain käyttökelpoista.

Ensinnäkin JRE:n podcastit on niin täynnä humpuukia ku maailma about voi olla. Tai sanotaan näin, että JRE:n kautta saa äänensä kuuluviin humpuuki ja tiede/hyöty aivan niinku ne olis yhtäläisiä asioita.
Tämänkin asian tiedostan. Onhan siellä ihan täysiä pellejä kuten alex jones ollut vieraana. Se ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että jre:n kautta toisinaan löytyy mielenkiintoisia aiheita joita on jännä tutkia. Tuon takia on hyvä olla edes jossain määrin skeptinen ja kysyä ehkä toinen ja kolmaskin mielipide. Onko se tutkimisen lopputulos sitten aina hyödyllinen on ihan toinen asia. Mä seuraan jre:ta lähinnä mma-juttujen vuoksi ja niissä jre on todella pätevä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Varmasti liikkuu niillä kiskoilla.
Satulan asennolla kärki ylös/alas vaikutetaan myös hieman painopisteeseen.
Kärkeä alas ja painoa siirtyy enemmän käsille jne.
Yksi ongelma ainakin mikä itsellä on tullut vastaan on että pyöräliikkeissä, ihan asiantuntevissakin, tunnutaan aina valitsemaan rungot isommanpuoleisiksi, ainakin minulle. Kun cockpitistä tulee liian pitkä, voi olla että satulan hilaamisesta niin eteen kuin se menee ja lyhemmän stemmin vaihtamisesta ei ole apua, vaan penkillä koko ajan "valuu" eteenpäin. Jos tätä koittaa kompensoida kääntämällä satulaa takaviistoksi, ongelma tietenkin vain pahenee. Jonkun verran tuota voi koittaa kompensoida pitämällä keskivartalon aktiivisena (niinkuin varmaan muutenkin pitäisi), mutta normi arkipyöräilyssä tuo tuppaa aina valumaan.

Viimeisellä kerralla pyörää valitessa meinasi taas käydä sama myyjän puolesta, mutta onneksi osasin varoa, ja koeajoon löytyi kokoa pienempikin runko, ja se tuntui heti paremmalta, ja perse osuu aika lailla automaattisesti oikeaan paikkaan, ja paino persuuksille eikä kasseille.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
No tuli nyt tilattua nuo SRAM:in sähkisvaihteet, kuparina. Kauden muotiväri, ens vuoden kesänä roskiin. No eikai.

Groupset tulee aina 34 hampaisella eturattaalla, sen voi vaihtaa esim. 36 hampaiseen kun ostaa kehän erikseen. Josko ekaks testaisi perusvälityksiä että kaipaako raskaampaa vai ei. Tuossa aiemmin laskeskeltiin että 10 hampaan takarattaalla ja 34 eturattaalla välitys olis hiukan nopeampi kuin nykyisen Grand Canyonin 2 x 11 setin raskain. Oisko siinä ollut 11 x 36 tuo nopein sitten.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 343
Viestejä
4 157 885
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom