Pyöräily

Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
372
Millainen noin yleisesti Canyon on valmistajana? Ilmeisesti hyvä? Miten vertautuu vaikka Trekiin tai Specializediin?
Lisätään täpäriehdotuksiin Trek Fuel EX jollaisella itse ajelen. Harkitsin pitkään tämän ja Canyonin jo mainitun Neuronin välillä mutta väri ja isompi 2.6" rengastila voitti. 140/130mm jousto riittää omiin maastoajoihini mainiosti, teknisessä alamäessä oma itsesuojeluvaisto iskee kiinni kauan ennen kuin pyörän rajoja kolkutellaan. :) Pyöräpuistoon saati hyppimiseen itselläni ei ole juurikaan mielenkiintoa, sinne Trekin 140/130mm jousto voi käydä ahtaaksi.

Olen kokeillut (lyhyesti) myös Spectralia (CF7). Ensivaikutelma pyörästä oli pitkälti "tämä haluaa mennä kovempaa alamäkeen" vaikka jousituksen paineet oli 20kg painavammalle kuljettajalle suunniteltu. Itselleni tuo Trekin geometria soveltuu paremmin.
Joo uskon myös että omat taidot tulee aiemmin vastaan kuin yhdenkään 3k pyörän geometria :lol:täytyy tuota Trekiakin miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
Miksi 29 parempi? Rullaa paremmin tasaisella?
29" "törmäyskulma" on loivempi kuin 27,5":n. Sen vuoksi 29" rullaa helpommin esteiden yli. 27,5" on sitten hivenen ketterämpi. Minulla ei ole ollut tuon 27,5" kanssa sen suurempia ongelmia tai siitä koosta valittamista. Kampia kun pyörittää, niin menee yli. 29" olisi varmaan parempi, sitä en kiellä, mutta Spectralin tuolloin halusin ja 27,5" on ainoa koko.

Alla pari kuvaa avaamaan tilannetta. Jälkimmäisessä näkymmä vakuutellaan enemmänkin 27,5" paremmuutta, mutta siihen en ota kantaa. Molemmat löytyy. Canyon Exceed XC jäykkäperässä 29" ja Spectralissa 27,5". Exceed menee kyllä mukavasti esteiden yli, vaikka persusta sitten ottaakin hittiä Spectralia enemmän. Spectral on kyllä järeämpänä vakaampi ja sillä uskaltaa runtata huolettomammin minne hyvänsä. Toki nuo on ihan eri laitteet ja eri ajoon tehty, mutta ajoin kyllä tuolla Exceedilla Fiskarsin Rövarbergetin reitin ihan ok.

1599222499248.png


1599222531758.png
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Whyte Shoreditch v2
pyörä mitä etsin, saisko jostain ulkomailta helposti
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
Aina himoinnut tuollaista leftyä, mutta saatavuus todella heikkoa, hinta karmea ja osien saanti epävarmaa.
Käytettynä tulee satunnaisesti vastaan, Bikemarktia kannattaa selailla. Sieltä ostin omanikin.

Huolto-osia kyllä kaiketi saa vielä aika helposti. Ihan joka runkoon noita ei saa asennettua kun käyttävät 1.5"/1.56" kaulaputkea ja kruunujen väli on kiinteä.
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Oisko suosituksia laadukkaasta pyörästä, max 1000. Hybridi mieluusti
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 144
Varmaan käyttäjätarvekin vaikuttaa. Jos hakusessa on käyttö-ja yleispyörä joka varustetaan pitkillä lokareilla ja tarakalla rojun kantoa tai muksun kuljettamista varten niin mieluummin sitä varmaan tekee hybridillä.

Sitten jos meinaa heittää lenkkiä ja ”urheilla” pyörän kanssa niin cyclo/gravelon kyllä siihen munki mielestä parepi hankinta koska sporttisempi geometria ja monikäyttöisempi droppitanko.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
372
Kun puhutaan strivesta ja spectralista ja niiden dh kelpoisuudesta niin voisiko joku avata että miksi se strive on parempi pyörä alamäkeen. Onko muita syitä kun geometria? Oma dh ajo ei tulisi sisältämään hyppyjä, korkeintaan droppeja uskaltaa vetää. Aloittelija tosiaan olen jolla dh kokemusta parin ajon verran. Tokihan taidot kehittyvät mutta noi hypyt tuskin itselle tulee kysymykseen.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
716
Varmaan käyttäjätarvekin vaikuttaa. Jos hakusessa on käyttö-ja yleispyörä joka varustetaan pitkillä lokareilla ja tarakalla rojun kantoa tai muksun kuljettamista varten niin mieluummin sitä varmaan tekee hybridillä.

Sitten jos meinaa heittää lenkkiä ja ”urheilla” pyörän kanssa niin cyclo/gravelon kyllä siihen munki mielestä parepi hankinta koska sporttisempi geometria ja monikäyttöisempi droppitanko.
Ja lisäyksenä että saa siihen cycloonkin lokarit & tarakan tavaroiden kantamista varten. Tätä monipuolisuutta tarkoitin miksi tonnilla cyclo voisi olla parempi ratkaisu. Jos käyttötarkoitus on ajaa töihin pari kilometriä suuntaansa eikä mikään muu niin silloin kannattaa pohtia onko järkevää laittaa tonnia pyörään
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
367
Onko suositella pyörän valoa. Sellaista jolla oikeasti näkee, hintaluokassa alle 100€. Käyttöä on sekä tieliikenteessä että metsäpoluilla. Ja mielellään saisi olla koko lamppu yhdessä osassa, eli ei irrallista akkupakettia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
496
Onko suositella pyörän valoa. Sellaista jolla oikeasti näkee, hintaluokassa alle 100€. Käyttöä on sekä tieliikenteessä että metsäpoluilla. Ja mielellään saisi olla koko lamppu yhdessä osassa, eli ei irrallista akkupakettia.

Tossa akku ja kirkkaus riittää max 3h lenkkiin. Siihen päälle sitten kypärään joku valo kanssa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 144
Ja mielellään saisi olla koko lamppu yhdessä osassa, eli ei irrallista akkupakettia.
Tää on vähän rajoittava tekijä, koska iso osa tehokkaammista pyöränvaloista käyttää irrallista akkupakettia jossa on 2x (tai enemmän) 18650 akkuja.
Jos pitää olla yhdessä paketissa sisäinen akku, niin esim. Fenixiltä löytyy laite johon akut on integroitu sisään, kts. BC30. Tämä käyttää kahta 18650 akkua jotka pitää hankkia erikseen.

Toinen vaihtoehto vois olla esim. armytekin patukkamallin 18650 otsalamppuja ja sille sitten teline fillarin tankoon kiinni. Tai sitten ihan tavallinen patukkamallin lamppu tankoon kiinni. Otsalampun hyvä puoli on se, että sen voi laittaa myös kypärään kiinni, mikä on varmaan maastokäytössä ihan kätevää. Maastossa tosin monet käyttää sekä tanko- että kypärälamppua.

Otsalamppu: Wizard pro, Wizard, fillaripidike

Varsinaiset pyörävalot on suunniteltu siten, että ne ei mahdottomasti häikäisis vastaantulijoita, toisin kun taas otsavalot tekee. Niissä myös valokeilan muoto on monesti parempi etenkin tiellä ajamiseen, saa pidemmän keilan kuin pyöreän valokeilan tekevällä tavallisella otsa- tai patukkalampulla, joten sen puoleen "oikea" pyörävalo olis parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
367
Ei se irrallinen akkupakettikaan ehkä aivan poissuljettu vaihtoehto ole, kiinteässä ei tarvitse vain niitä johtoja yms miettiä. Mutta pitääpä tutustua näihin jo ehdotettuihin malleihin. Tuolla fenixin lampulla ainakin hyviä arvosteluja.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Lezyne Micro Drive 500XL on ollut mainio peruslamppu. Nyt on jo isompaa mallia (800XL, 1000XL) kovemmalla teholla ja pidemmällä akkukestolla. Tätäkin mainostetaan vilkkumoodien määrällä, mutta minun makuun on tuo Race mode, jossa kaikki ylimääräinen on karsittu. Päälle/pois pitkällä painalluksella ja Hi/Lo lyhyellä, eikä tarvitse kelata kaikkia vilkkuja läpi vastaantulijan kohdalla. Jos Lezyneä ostat niin tarkista manuaalista että tukee tätä:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
155
Nykyään kun kaikki paikat on mukavan pyöräilymatkan päässä ja tästä syystä tulee pyöräiltyä about kaikkialle, niin olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että meikäläisen Konan satula jättää kaikkiin housuihin (farkut, chinot, shortsit) kunnon satulan jäljen perseeseen. Onkohan tuohon jotain järkiratkaisua vai onko satula jotain ihme materiaalia että pitää suosiolla hommata uusi?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Nykyään kun kaikki paikat on mukavan pyöräilymatkan päässä ja tästä syystä tulee pyöräiltyä about kaikkialle, niin olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että meikäläisen Konan satula jättää kaikkiin housuihin (farkut, chinot, shortsit) kunnon satulan jäljen perseeseen. Onkohan tuohon jotain järkiratkaisua vai onko satula jotain ihme materiaalia että pitää suosiolla hommata uusi?
Onko karhea pinta joka kuluttaa kangasta vai luovuttaako vain väriä? Satulan korkeus kannattaa myös tarkastaa, kun liian korkealla olevalla heiluu perse laidasta laitaan ja varmasti hiertää persuksen kangasta.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Satulan korkeus kannattaa myös tarkastaa, kun liian korkealla olevalla heiluu perse laidasta laitaan ja varmasti hiertää persuksen kangasta.
Hyvin monella se satula on tosiaan liian korkealla. Niitä näkee liikenteessä päivittäin. Keikkuuvat puolelta toiselle.

Muistutuksena kaikille, jalka EI saa mennä täysin suoraksi missään vaiheessa. Jos menee, niin satula on liian ylhäällä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 170
Ja jonkinmoisena ohjenuorana, että jalka saa mennä suoraksi kun kantapää on polkimella. Tällöin jalka jää jonkin verran koukkuun normaalisti polkiessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
155
Kävin vähän tutkimassa ja satula on kyllä sopivalla korkeudella, mutta satulan reunoilla menee sellainen melko kovan tuntuinen saumakohta, mitä en aiemmin tajunnut epäillä kun silmämääräisesti tuota satulaa ihmettelin. En tiedä mistä muusta voisi johtua. Muoto ainakin jokseenkin vastaa housuihin jäävää muotoa. :think:
IMG_20200920_125314.jpg
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Kävin vähän tutkimassa ja satula on kyllä sopivalla korkeudella, mutta satulan reunoilla menee sellainen melko kovan tuntuinen saumakohta, mitä en aiemmin tajunnut epäillä kun silmämääräisesti tuota satulaa ihmettelin. En tiedä mistä muusta voisi johtua. Muoto ainakin jokseenkin vastaa housuihin jäävää muotoa. :think:
Satula voi olla myös liian leveä sinulle. Laita vaikka aaltopahvia jonkun tason päälle ja istu siihen hetkeksi. Siihen jää kuopat istuinluista. Sitten mittaat kuoppien etäisyyden ja vertaat sitä satulan leveyteen, että mihin kohtaa istuinta istuinluut asettuu.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Olisiko suositella jotain hyvää u-lukkoa n. 20-30€ hintaan? Itse katsellut tätä Bilteman turvalukkoa, joka ainakin ennen ollut kehuttu malli: Turvalukko
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 097
Varmaan käyttäjätarvekin vaikuttaa. Jos hakusessa on käyttö-ja yleispyörä joka varustetaan pitkillä lokareilla ja tarakalla rojun kantoa tai muksun kuljettamista varten niin mieluummin sitä varmaan tekee hybridillä.
Ei.

Hybridissä ei ole näiden suhteen MITÄÄN parempaa kuin cx-/gravel-pyörässä, kun vaan valitsee sen cx-/gravel-pyörän oikein.

Markkinoilta löytyy runsaasti cx-/gravel-pyöriä joihin ne lokarit, tarakan ja lastenistuimen tms. saa kiinni ihan yhtä hyvin kuin siihen "hybridiin".
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 144
Mielipiteitä on monia, eikä sunkaan välttämättä väärä ole, mutta itse en ainakaan haluais naperoa kuskata kyykkypyörän perässä kippuratangolla.

Täällä kun monet vinkkejä kysyy ja antaa niin osa vinkeistä voi olla sun kanssa eri mieltä, ja se on ihan fine.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Tää on kyllä mun mielestä vähän outoa miksei noita oo hydraulisena halvalla? Onko kipparisarvien hydraulikahvat nii kalliita?

EDIT: nojoo, RS-505 2x11 kahvat + satulat 197€
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Onko tuon käpymutterin / headnut / sylinterimutterin tarkoitus siis tiukata keulassa haarukka ja sen laakerit kasaan? Eli kun hiilikuitukeulaisessa tota sylinterinmallista "head nut:ia" kiristää niin laajenee + vetää putkea ylös jolloin tiukkaa laakerit? Tuossa tapauksessa se päälimmäisen kannen pitää nojata stemmiin tai spaceriin eikä tietenkään siihen itse keulan ohjainputkeen että vetää pakettia tiukaksi.

Osat löytyy, en ole vaan vielä läjännyt keulaa kokonaan kasaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Onko tuon käpymutterin / headnut / sylinterimutterin tarkoitus siis tiukata keulassa haarukka ja sen laakerit kasaan? Eli kun hiilikuitukeulaisessa tota sylinterinmallista "head nut:ia" kiristää niin laajenee + vetää putkea ylös jolloin tiukkaa laakerit? Tuossa tapauksessa se päälimmäisen kannen pitää nojata stemmiin tai spaceriin eikä tietenkään siihen itse keulan ohjainputkeen että vetää pakettia tiukaksi.

Osat löytyy, en ole vaan vielä läjännyt keulaa kokonaan kasaan.
Joo, korkki (topcap) ei saa ottaa ohjainputkeen ja hiilariputken kanssa suositellaan yhtä spaceria korkin alle niin, että stemmi ottaa koko pituudeltaan putkeen. Näin putken päähän kohdistu ikäviä voimia.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Joo, korkki (topcap) ei saa ottaa ohjainputkeen ja hiilariputken kanssa suositellaan yhtä spaceria korkin alle niin, että stemmi ottaa koko pituudeltaan putkeen. Näin putken päähän kohdistu ikäviä voimia.
Jep, tämä oli suositus, eli tuo mutteri kiristyessään siis "vetää" haarukkaa ylöspäin eli tiukkaa lakerit ja koko paketis samalla. Ja tällöin stemmi kiristetään viimeisenä toki.
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
115
Olen nyt ajellut muutaman viikon uudella Konan Dr. Dewillä ja on kyllä tosi onnistunut paketti yleispyöräksi: shimano 1x12, hydejarrut ja 650b47 tubeless katukumit. Runko on moderni ja osat kautta linjan hyvälaatuiset. Ainoat miinukset ehkä että chariotin traileria ei saanut kiinni ilman läpiakselin vaihtoa ja eturatas piirun iso minun puuhiin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 170
Tää on kyllä mun mielestä vähän outoa miksei noita oo hydraulisena halvalla? Onko kipparisarvien hydraulikahvat nii kalliita?
On.
Tiagraa saa jo hydraulisena, mutta senkin hinta on kova verrattuna halpoihin suoran tangon vaihde/jarrukamppeisiin.
Simpan grx pirun kallis ja sramin alkaen malli force on myös kallis. Ainakin tonnin pyörään.
Menee vielä hetki ennen kuin yleistyy ihan maantievehkeissä.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Olen nyt ajellut muutaman viikon uudella Konan Dr. Dewillä ja on kyllä tosi onnistunut paketti yleispyöräksi: shimano 1x12, hydejarrut ja 650b47 tubeless katukumit. Runko on moderni ja osat kautta linjan hyvälaatuiset. Ainoat miinukset ehkä että chariotin traileria ei saanut kiinni ilman läpiakselin vaihtoa ja eturatas piirun iso minun puuhiin.
Miten leveät renkaat siihen mahtuu? Mahtaako 27.5x2.25 Ice Spiker Pro mahtua pyörimään?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Mistä noin edukkaasti löytyy? Kiinnostaisi vaihtaan 105 2x11 kahva + TRP Hy/Rd kombon tilalle ihan "oikeasti" hydrauliset... Tuo pari satkua olisi jo siedettävä hinta.

Tosin saatavuus nolla


Tossa sitten saatavilla 2x11 259€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
218
Ultegra on vain perään. Eli aika arvokkaaksi tulee päivittää kummatkin päät.

Tuo ensimmäinen on kyllä houkutteleva. Täytyy väijyä jos tulisi takaisin saataville.

Ensin täytyy yrittää ilmata tuo nykyinen, jospa saisi vähän lisää tehoa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Tulipa mieleen että sopiiko tuollaisiin perus miestenpyöriin esim. Tunturiin tai "mummiksiin" nykyaikaiset osat jos rakentelisi runkoon uuden retro-kulkineen? Vai onko niissä jotain omavalmisteista keulaa/haarukkaa, keskiötä / voimansiirtoa jne ettei mistään saksan nettikaupoista saa sopivia?

Vanhassa rungossa uudet osat, ja vaikka joku hihnaveto tai jopa sähköavusteinen, vois olla hassu kauppakulkine.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 170
Tulipa mieleen että sopiiko tuollaisiin perus miestenpyöriin esim. Tunturiin tai "mummiksiin" nykyaikaiset osat jos rakentelisi runkoon uuden retro-kulkineen? Vai onko niissä jotain omavalmisteista keulaa/haarukkaa, keskiötä / voimansiirtoa jne ettei mistään saksan nettikaupoista saa sopivia?

Vanhassa rungossa uudet osat, ja vaikka joku hihnaveto tai jopa sähköavusteinen, vois olla hassu kauppakulkine.
Eli mistä osista nyt kyse?
Ja perustunturi ei vielä hirveesti kerro mitään.
Keskiöt ja takanapa varmasti jonkinlainen ongelma. Ehkä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 170
Mistä noin edukkaasti löytyy? Kiinnostaisi vaihtaan 105 2x11 kahva + TRP Hy/Rd kombon tilalle ihan "oikeasti" hydrauliset... Tuo pari satkua olisi jo siedettävä hinta.
Veikkaan jotain tarjous erää.
Yleensä noissa oho kun halpa osissa on saatavuus nolla, kun on tarjous erän hinta jäänyt sinne kummitteleen.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Eli mistä osista nyt kyse?
Ja perustunturi ei vielä hirveesti kerro mitään.
Keskiöt ja takanapa varmasti jonkinlainen ongelma. Ehkä.
Siis kaikista muista osista paitsi rungosta, jos haluisi ostaa vanhan rungon ja kasata sen ympärille uuden mankelin. Tulehan sille taas typerä hintalappu mutta olis uusilla osilla jokin vanhanmallin pyörä, esim Aino tai Oiva, Jääkäri tai Army. Näitä saa kyllä uutenakin...
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
115
Iso miinus vanhassa rungossa on levyjarrujen puute, jarrusatuloiden kiinnikkeitä ei helposti lisätä jälkikäteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 313
Viestejä
4 191 596
Jäsenet
70 722
Uusin jäsen
StormyTheWulf

Hinta.fi

Ylös Bottom