Pyöräily

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
Sama pyörä on Prismassa 399€^
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Kyllähän noi "halpiksetkin" kestää, kunhan viitsii huoltaa tai huollattaa. Jos vain ajelee ja säilöö pihalla vesisateessa niin parin vuoden päästä on edessä noin pyörän hintanen remppa.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 650
Tuote:
Trelock BS 650 U-lukko, black (2020)
Hinta: 44,95 + postit
Kauppa: Addnature
Linkki:
Osaako joku kertoa mitä hyötyä noin kalliista lukosta on? Onko tuo esimerkiksi pyörässä jotenkin parempi kuin "virallinen" liikkeestä mukana tullut lukko?

Jos kalliskaan lukko ei tuota varkaille juuri ongelmia niin lienee turha sijoittaa kovin paljoa. Menee vaan hieno lukkokin tavaran mukana.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Osaako joku kertoa mitä hyötyä noin kalliista lukosta on? Onko tuo esimerkiksi pyörässä jotenkin parempi kuin "virallinen" liikkeestä mukana tullut lukko?

Jos kalliskaan lukko ei tuota varkaille juuri ongelmia niin lienee turha sijoittaa kovin paljoa. Menee vaan hieno lukkokin tavaran mukana.
Halpahan tuo vielä on. En tiedä mistä päättelit, että kalliskaan lukko ei tuota varkaille juuri ongelmia? Hinta ei takaa laatua, mutta kyllä laadukas U-lukko auttaa kohdistamaan varkaan huomion helpommin pöllittäviin vaihtoehtoihin, varsinkin jos fillari on sillä kiinni jossakin kiinteässä.

Niillä peruslukoilla mitä tulee fillarien mukana lähinnä voi kertoa, että tätä pyörää ei saisi varastaa. :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
457
Osaako joku kertoa mitä hyötyä noin kalliista lukosta on? Onko tuo esimerkiksi pyörässä jotenkin parempi kuin "virallinen" liikkeestä mukana tullut lukko?

Jos kalliskaan lukko ei tuota varkaille juuri ongelmia niin lienee turha sijoittaa kovin paljoa. Menee vaan hieno lukkokin tavaran mukana.
Jos tarkoitat pyörän mukana tulevalla lukolla runkolukkoa (eli kiinteästi runkoon asennettua lukkoa, jonka salpa lukitaan pinnojen väliin), niin sen avulla pyörää ei voi lukita kiinteästi mihinkään, eli pyörän voi nostaa kuka vaan auton perään. U-lukon avulla pyörän saa rungosta kiinni esim. telineeseen tai tolppaan, jolloin lukko pitää rikkoa tai tiirikoida jotta pyörän saa matkaan. Kunnollista U-lukkoa taas ei saa helposti tiirikoitua, tai sen kaarta katkaistua voimapihdeillä tai rautasahalla. Tyttöystävän pyörän Kryptoniten U-lukko on jo estänyt kahdesti varkauden, kun pirinistin rautasaha ei ole purrut kaareen. Kaikki lukot saa tietenkin rikki, mutta kunnollisen lukon tehtävä on tehdä tästä mahdollisimman hankalaa ja aikaavievää, jolloin kiinnijäämisen riski ja täten kynnys varkauteen kasvaa.

Toki jos pyörä on satasen ritsa, niin ei sen lukkoon todennäköisesti kannata panostaa 50 euroa.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 650
Jos tarkoitat pyörän mukana tulevalla lukolla runkolukkoa (eli kiinteästi runkoon asennettua lukkoa, jonka salpa lukitaan pinnojen väliin), niin sen avulla pyörää ei voi lukita kiinteästi mihinkään, eli pyörän voi nostaa kuka vaan auton perään. U-lukon avulla pyörän saa rungosta kiinni esim. telineeseen tai tolppaan, jolloin lukko pitää rikkoa tai tiirikoida jotta pyörän saa matkaan. Kunnollista U-lukkoa taas ei saa helposti tiirikoitua, tai sen kaarta katkaistua voimapihdeillä tai rautasahalla. Tyttöystävän pyörän Kryptoniten U-lukko on jo estänyt kahdesti varkauden, kun pirinistin rautasaha ei ole purrut kaareen. Kaikki lukot saa tietenkin rikki, mutta kunnollisen lukon tehtävä on tehdä tästä mahdollisimman hankalaa ja aikaavievää, jolloin kiinnijäämisen riski ja täten kynnys varkauteen kasvaa.

Toki jos pyörä on satasen ritsa, niin ei sen lukkoon todennäköisesti kannata panostaa 50 euroa.
Kiitokset vastauksista. Hiukan taunomainen olotila kun ei tullut ajateltua, että sen pyörän voi laittaa myös johonkin kiinni. Tällaisessa hyvin pienessä kaupungissa varkauden estämiseksi riittää yleensä se kun varas huomaa, että joku pyörä on ylipäätään lukossa.

Ens kesänä on suunnitelmissa hommata läskipyörät ja kyllähän nuo U-lukot alkoi nyt kiinnostamaan. Pyörillä tulee varmaan reissattua enemmänkin niin eivät ole ainoastaan kauppojen valvontakameroiden alueilla parkissa. Se lukoista ja OT:sta meikämanen osalta. :)
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Halpahan tuo vielä on. En tiedä mistä päättelit, että kalliskaan lukko ei tuota varkaille juuri ongelmia? Hinta ei takaa laatua, mutta kyllä laadukas U-lukko auttaa kohdistamaan varkaan huomion helpommin pöllittäviin vaihtoehtoihin, varsinkin jos fillari on sillä kiinni jossakin kiinteässä.

Niillä peruslukoilla mitä tulee fillarien mukana lähinnä voi kertoa, että tätä pyörää ei saisi varastaa. :D
Kyllä se varas katsoo sitä pyörää ja siitä saatavaa hintaa, kuin lukon hintaa. Eihän siinä ole järkeä, että varas alkaisi katsomaan lukkojen hintaa.
Mikä tahansa lukko katkeaa yön aikana. Noi helpommat voi tiirikoida 5 minuutissa.
Parhaassa tapauksessa pyörän saa otettua ottamalla eturenkaan irti jolloin vanne jää pyörätelineeseen kiinni huippu modernilla lukolla jota ei tiirikoi elävä Erkkikään.
Mitä pidempi ja paksumpi, sen parempi...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Kyllä se varas katsoo sitä pyörää ja siitä saatavaa hintaa, kuin lukon hintaa. Eihän siinä ole järkeä, että varas alkaisi katsomaan lukkojen hintaa.
Mikä tahansa lukko katkeaa yön aikana. Noi helpommat voi tiirikoida 5 minuutissa.
Parhaassa tapauksessa pyörän saa otettua ottamalla eturenkaan irti jolloin vanne jää pyörätelineeseen kiinni huippu modernilla lukolla jota ei tiirikoi elävä Erkkikään.
Mitä pidempi ja paksumpi, sen parempi...
Jos on vierekkäin useita samanlaisia fillareita, niin varas kohdistaa huomionsa siihen missä on heikoin lukko. Menikö tämä esimerkki jakeluun paremmin?
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
748
Oma pyörä on kiinni vaijerilla jossa vanha Abloyn messinkilukko, toivottavasti ei aukea noin nopsaan. :dead:
Kannattaa vaan ostaa kaupan halvin ja paksuin u-lukko, ei niissä mitään eroja ole...

Onneksi ei ne kaikki lukot noin nopsaan aukea. :btooth:
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
994
Oma pyörä on kiinni vaijerilla jossa vanha Abloyn messinkilukko, toivottavasti ei aukea noin nopsaan. :dead:

Onneksi ei ne kaikki lukot noin nopsaan aukea. :btooth:
Osa aukeaa nopeamminkin



Siinä kohtaa voidaan jo puhua hyvästä lukosta rakenteen osalta jos se vaatii kahteen kertaan rälläköimistä. Hydrauliset leikkurit kun ovat nopea ja hyvin äänetön tapa murtaa nuo heikoimmat u-lukot.

 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
Osa aukeaa nopeamminkin



Siinä kohtaa voidaan jo puhua hyvästä lukosta rakenteen osalta jos se vaatii kahteen kertaan rälläköimistä. Hydrauliset leikkurit kun ovat nopea ja hyvin äänetön tapa murtaa nuo heikoimmat u-lukot.

Jokaisella piristillä ei onneksi ole hydraalisia leikkureita...
Josko lukkokeskustelut jatkuisivat kuitenkin vaikkapa täällä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Trelockit ja muut samat hintaluokan lukot vaan on vakuutusyhtiöiden hyväksymiä, niin ei tule ongelmia sitten siellä taholla, jos pyörä pöllitään ja pitää hakea korvauksia. Lisäksi myös lukon hinta kuuluu varastetun omaisuuden arvoon, niin saa 50€ arvoisella lukolla 50€ enemmän korvauksia.

edit: sori, tämä viesti tuli vähän myöhässä, saa siirtää tai poistaa.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
748
Sanoiko joku "vaijeri"? :D

Pyörä ei muuten vahtimatta kuin käyn joskus kaupassa nopsaan ja luulisin et narkeilla ei tuollaisia. :nb:

edit:
Suurin pelko itselläni et joku k-pää kantaa pyörän mukanaan, kun kaupan edessä ei mitään mihin saa kiinni U-lukolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Pyörä ei muuten vahtimatta kuin käyn joskus kaupassa nopsaan ja luulisin et narkeilla ei tuollaisia. :nb:
Harvemmin on, mutta voimapihtejä ja akkuleikkureita löytyy. Mutta ellei fillari ole joku 1000+ euron vehje, niin en olisi huolissani.

Itse ostin likan uuteen pyörään juuri tällaisen, hintaa ~20 eur Amazonissa (saksa), hieman uudempana versiona (Keeper 12):



Pääkriteerinä on ettei helposti mene voimapihdeillä poikki, kaikki sitä paremmat työkalut kuitenkin vaativat joko ääntä tai aikaa. Perus-rosvo ei näitä kuitenkaan osaa tiirikoida, kuten tässäkin videossa todetaan...
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Osa aukeaa nopeamminkin



Siinä kohtaa voidaan jo puhua hyvästä lukosta rakenteen osalta jos se vaatii kahteen kertaan rälläköimistä. Hydrauliset leikkurit kun ovat nopea ja hyvin äänetön tapa murtaa nuo heikoimmat u-lukot.

Kun kyseessä on LPL, niin mikä tahansa lukko joka kestää yli 60 sekuntia tuon miehen käsissä, on jo VAHVA ostosuositus :cigarbeye:
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Tsekkasin paineet renkaista. Oli edessä ja takana n. 50psi. Renkaan maksimi on 75psi. Laitoin 68 ja ainakin näppituntumalta tuli kovaksi. Ei se löysä ollut alkujaankaan.

Tuossa muuten kuvan Giantin ja Tunturin renkaista. Kyllä tunturin taitaa olla asfaltilla menevämmät? Toki noilla on ajettu jo kaks kesää, et sekin on tehnyt niistä sliksimmät.
Ei siinä montaa päivää jahkailtu. Kävin vaihdattamassa Continentalin GP 5000 alle. Nyt on aika tasasta rengasta alla. Saas nähdä kui vauhdin käy, vai käykö mitään.
 

Liitteet

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Jos on vierekkäin useita samanlaisia fillareita, niin varas kohdistaa huomionsa siihen missä on heikoin lukko. Menikö tämä esimerkki jakeluun paremmin?
Jos ja jos. Jos on vierekkäin lukittamattomia pyöriä. Varas ottaa sen joka on lähinnä.
 

henksel

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
189
Noniin, hiljattain tuli maastofillari hankittua, ja nyt kaipailisin io-techin fillariexperteiltä vinkkejä;
Mitkä on fiksuimmat aineet, välineet ja menetelmät maastopyörän pesuun sekä voiteluun?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
124
Perus-rosvo ei näitä kuitenkaan osaa tiirikoida, kuten tässäkin videossa todetaan...
En nyt rosmo ole, mutta luokittelisin itseni sport pickeriksi. Haittalevylukolliset on yleensä vaativampia ja joka nistiltä ei löydy niihin tarpeellisia työkaluja. Mutta melkein kaikki marketin peruslukot on "tumbler" lukkoja ja niiden avaamiseen ei kauaa mene aikaa. Kuka tahansa joka vain ymmärtää miten lukko toimii, voi opetella tommosen tiirikoimaan ja avaa ekan lukon tunnissa. Joka päivä kun harjottelee nii parissa viikossa aukeaa jo minuuteissa ja kuukausien päästä oikeesti sekunneissa.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
73
Tuote:
Trelock BS 650 U-lukko, black (2020)
Hinta: 44,95 + postit
Kauppa: Addnature
Linkki:
Amazon.de:ssä 45,87€ veroeroineen.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
En nyt rosmo ole, mutta luokittelisin itseni sport pickeriksi. Haittalevylukolliset on yleensä vaativampia ja joka nistiltä ei löydy niihin tarpeellisia työkaluja. Mutta melkein kaikki marketin peruslukot on "tumbler" lukkoja ja niiden avaamiseen ei kauaa mene aikaa. Kuka tahansa joka vain ymmärtää miten lukko toimii, voi opetella tommosen tiirikoimaan ja avaa ekan lukon tunnissa. Joka päivä kun harjottelee nii parissa viikossa aukeaa jo minuuteissa ja kuukausien päästä oikeesti sekunneissa.
Kuka tahansa voisi myös varastamisen ja narkkaamisen sijaan käydä koulua tai töissä - mutta eivät ne sitäkään jaksa. ;)

Eli veikkaan että aika häviävän pieni osa rikollisista jotka viitsii lukot ja niiden kiertämisen ja tiirikoimisen opetella, päätyy pyörävarkaiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
84
Lähti viikonloppuna kävelemään hybridistä etuvanne jarrulevyn kanssa. Varkaat taas herännet valitettavasti. Kuinka kartalla pyöräliikkeet ovat, jos marssin liikkeeseen ja tarvitsen uuden 28" vanteen renkaalla ja Shimanon BR-MT400 jarruihin sopivalla levyllä? Helpoin olisi joku XXL, Larunpyörä etc.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Lähti viikonloppuna kävelemään hybridistä etuvanne jarrulevyn kanssa. Varkaat taas herännet valitettavasti. Kuinka kartalla pyöräliikkeet ovat, jos marssin liikkeeseen ja tarvitsen uuden 28" vanteen renkaalla ja Shimanon BR-MT400 jarruihin sopivalla levyllä? Helpoin olisi joku XXL, Larunpyörä etc.
Kunhan vanteen akseli on oikea ja koko on oikea, niin ei hätää. Jarrulevyt ovat kyllä sopivia keskenään, kunhan niitten halkaisija on oikea.

Eli mikä pyörä mist vanne lähti?
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Noniin, hiljattain tuli maastofillari hankittua, ja nyt kaipailisin io-techin fillariexperteiltä vinkkejä;
Mitkä on fiksuimmat aineet, välineet ja menetelmät maastopyörän pesuun sekä voiteluun?


Tuolta löytyy pyöränhuoltoon ja muuhunkin vinkkejä.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
156
Kyllä se varas katsoo sitä pyörää ja siitä saatavaa hintaa, kuin lukon hintaa. Eihän siinä ole järkeä, että varas alkaisi katsomaan lukkojen hintaa.
Mikä tahansa lukko katkeaa yön aikana. Noi helpommat voi tiirikoida 5 minuutissa.
Parhaassa tapauksessa pyörän saa otettua ottamalla eturenkaan irti jolloin vanne jää pyörätelineeseen kiinni huippu modernilla lukolla jota ei tiirikoi elävä Erkkikään.
Mitä pidempi ja paksumpi, sen parempi...
Keskiverto pyörävaras ymmärtää pyöristä yhtä paljon kuin sika satelliitista. Se ottaa sen joka lähtee helpoiten mukaan mukana olevalla työkalkulla. Ns. "ammattivarkaita" ei lukot muuta kuin hidasta. Ja silloinkin otetaan se joka lähtee mukaan helpoiten, vaikka ilman eturengasta. Ja niitä pyöriä ei myydä torissa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Oisko suosituksia työkalusarjalle (mieluiten edullisemman pään settiä, kun jatkuvaa käyttöä ei ole) jossa olisi pyörän kasaamiseen tarvittavat työkalut?

Eli keskiön, headsetin, takapakan asennukseen. Momenttiräikkä löytyy, mutta taitaa olla useimmiten kiintoavain mallisia nuo settien keskiötyökalut.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
575
Oisko suosituksia työkalusarjalle (mieluiten edullisemman pään settiä, kun jatkuvaa käyttöä ei ole) jossa olisi pyörän kasaamiseen tarvittavat työkalut?

Eli keskiön, headsetin, takapakan asennukseen. Momenttiräikkä löytyy, mutta taitaa olla useimmiten kiintoavain mallisia nuo settien keskiötyökalut.
Suosittelen työkalujen yksittäin ostamista ns. tarpeeseen. Itselläni on SuperB:n työkalusarja, mutta en voi hirveästi suositella. Ehkä satunnaiseen rassaamiseen menee, mutta todella pehmeää metallia on...

 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
84
Kunhan vanteen akseli on oikea ja koko on oikea, niin ei hätää. Jarrulevyt ovat kyllä sopivia keskenään, kunhan niitten halkaisija on oikea.

Eli mikä pyörä mist vanne lähti?
Tämä helpotti hankintaa. Perus Insera X-cross 360 pro. Teknisissä tiedoissa ei ole mainintaa jarrulevystä, vain tietoa jarrujen mallista.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Suosittelen työkalujen yksittäin ostamista ns. tarpeeseen. Itselläni on SuperB:n työkalusarja, mutta en voi hirveästi suositella. Ehkä satunnaiseen rassaamiseen menee, mutta todella pehmeää metallia on...

Jep, voi olla ehkä parempi ostella tarvittavat. Kuitenkin satasen tuokin setti maksaa.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Jep, voi olla ehkä parempi ostella tarvittavat. Kuitenkin satasen tuokin setti maksaa.
Itse olen ostellut noita työkaluja aina vähän tarpeen mukaan ja seuraillut tarjouksia milloin mistäkin saa mitäkin halvalla. Perus lenkit yms. niillä tekee jo paljon. Sitten noita specifimpiä työkaluja olen haalinut erikseen. Monet avaimet, kuten pakan irroitukseen olen hankkinut hylsyinä niin saa bahcon jatkoksi, eikä tarvitse erikseen koko työkalua hankkia. Kannattaa katsoa aina mistä teräksestä nuo työkalut on tehty. Kromi-vanadium -seos on yleensä melko luja ja kestää käyttöä pitempäänkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Katso ns. fitnesspyöriä. Ne ovat lähellä gravelia, mutta suoralla tangolla. Eli hybridistä vähän urheilullisempi.
Nuo on IMHO aika huonoja hintaansa nähden; Hintaa on (melkein) yhtä paljon kuin cyclocrossarilla/gravelilla, mutta silti suora tanko joka on vaan selvästi huonompi ajoasennon kannalta, eikä noissa ole mitään parempaa siihen graveliin/cyclocrossariin verrattuna.

Jos jotain cyclocrossarista/gravelista alaspäin niin sitten joku halpishybridi joka on oikeasti paljon halvempi. Jos on varaa ostaa "fitnesspyörä", sitten kannattaa kiristää vyötä vielä sen verran lisää että voi ostaa sen gravelin/cyclocrossarin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Palloilen pyörähankinnan kanssa, graveli kiinnostelisi. Tekeekö noilla edullisemmilla (alle tonni) pyörillä mitään, käyttötarkoitus kaupassa ja harrastuksissa käyntiä + satunnaista lenkkiä ja lyhyet työmatkat. Käytettyäkin pohtinut, niitä omalla paikkakunnalla vaan ollut vähän. Muutama cyclo on ollut myynnissä, onko niillä graveleihin suuriakin eroja? rengastila osassa cycloista vissiin pienempi, muita eroja?

Kannattaisikohan katse suunnata ensisijaisesti käytettyyn ja katsoa tuleeko tästä kunnon harrastus ja hankkia sitten kallis peli?
Parhaan käyttöarvon/hinta saanet jollain käytetyllä cyclocrossarilla. Cyclocrossareihiin saa yleensä max n. 40-45mm renkaat joka on jo ihan ok talvellakin paitsi aivan pahimmassa sohjossa jota on parina päivänä.

Vanhassa saattaa olla vain 2x10-vaihteisto ja jarrut on usein vähän huonommat kuin uudessa(joko vannejarrut tai mekaaniset levyjarrut hydraulisten sijaan), mutta ihan yhtä kiva niillä on ajaa.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Parhaan käyttöarvon/hinta saanet jollain käytetyllä cyclocrossarilla. Cyclocrossareihiin saa yleensä max n. 40-45mm renkaat joka on jo ihan ok talvellakin paitsi aivan pahimmassa sohjossa jota on parina päivänä.

Vanhassa saattaa olla vain 2x10-vaihteisto ja jarrut on usein vähän huonommat kuin uudessa(joko vannejarrut tai mekaaniset levyjarrut hydraulisten sijaan), mutta ihan yhtä kiva niillä on ajaa.
Mietin että todnäk omaan käyttöön hybridi voisi olla gravelia mielekkäämpi. Hyvän hybridin taitaa saada helpostikin alle tonniin (ehdotuksia?)

Hybridejä näkyy olevan käytettynä graveleita paremmin, lienee fiksua kuitenkin käydä sovittamassa erilaisia pyöriä liikkeessä. Lähellä olisi muutama ihan fiksun oloinen hybridi käytettynäkin, toinen oli tainnut saada jopa kehut jossain arvostelussa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Osaako joku kertoa mitä hyötyä noin kalliista lukosta on? Onko tuo esimerkiksi pyörässä jotenkin parempi kuin "virallinen" liikkeestä mukana tullut lukko?

Jos kalliskaan lukko ei tuota varkaille juuri ongelmia niin lienee turha sijoittaa kovin paljoa. Menee vaan hieno lukkokin tavaran mukana.
Tiedostan, että täällä viitattiin jo aiemmin, että jatkokeskustelut asianmukaiseen ketjuun, mutta laitan tähän vielä mielestäni tiiviin infopaketin lukoista, koska täällä sen tavoittanee paremmin myös ne ihmiset, jotka eivät tuota pyöräilyketjua niin seuraa (mutta oletettavasti koronakevään myötä useammat pyöräilevät). Pyörävarkaudet koskettavat kuitenkin meitä kaikkia.

Ensimmäisenä poliisin lyhyt kertaus pyörän lukitsemisesta.

Tässä lisäksi vuonna 2017 tehty Ylen juttu polkupyörän lukitsemisesta, jossa on mielestäni aika hyvin tiivistetty lukitsemisen merkitys ja miten se tulisi tehdä ja minkälaisella lukolla.

Youtubessa on lisäksi paljon hyvää informaatiota pyörän lukitsemista:

TÄSSÄ on video, kuinka lukita pyörä kaupunkiympäristössä.

TÄSSÄ on video, mitkä yleisesti saatavilla olevat lukot suhteutuvat toisiinsa murrettavuuden suhteen. Katso kuvauksesta linkki pdf-yhteenvetoon, jossa ovat kaikkien lukkojen pisteytykset.

TÄSSÄ videossa kerrataan, miten pyörän voi lukita kotiolosuhteissa.

TÄSSÄ vielä video pyörän lukitsemisesta, jos kyseessä on sähköpyörä (pätee toki muihinkin pyöriin, mutta tässä on huomioitu myös isommat laatikkopyörät).

Lisäksi jos arvon foorumilaisilla on kotivakuutus, suosittelen tutustumaan tarkasti vakuutusehtoihin pyörävarkauksien suhteen. Esimerkiksi OP korvaa pyörävarkauden enintään 5.000 euroon saakka, mutta tämäkin on suhteutettu irtaimiston ilmoitettuun vakuutusmäärään, eli jos olet vakuuttanut irtaimistosi esim. 25t€ asti, on enimmäiskorvaus pyörästä tällöin korkeintaan 2500€. Yli 5.000€ arvosta vakuutettava pyörä vaatii erillisen arvotavaravakuutuksen. Lisäksi vakuutusehdoissa voi olla rajauksia, mistä tilasta varastettuna pyörästä voi saada erisuuruisen korvauksen. Esim. asuinhuoneistosta tehty varkaus voi oikeuttaa isompaan korvaukseen, kuin pyörävarastosta tehtyyn varkauteen. Nämä seikat ovat erityisen olennaisia sähköpyörien omistajille, joiden pyörät lähtökohtaisesti ovat sitä marketin Jopoa arvokkaampia, mutta pätevät toki muihinkin pyöriin. Lisäksi kannattaa huomioida mahdolliset ikä ym. vähenykset.

En nyt tähän lähdettä saanut, mutta jonkun vanhan viisauden mukaan pyörän lukitsemiseen kannattaa satsata n. 10% pyörän hankintahinnasta. Eli tonnin pyörässä kannattaa satsata ainakin satasen lukkoon/lukkoihin. Varkaan näkökulmasta useampi erilainen lukko on aina ikävämpi yhdistelmä kuin yksi perustason lukko, olettaen toki, että lukot ovat laadultaan kohtuullista tasoa.

Netissä pelotellaan paljon rälläkkävarkaista, mutta suhtautuisin näihin varkauksiin varauksella. Kyllä, rälläkällä tehtäviä varkauksia tapahtuu lähes päivittäin, mutta ne eivät edusta varkauksien yleisintä tyyppiä. Lisäksi rälläkän käyttöä voi merkittävästi hillitä se, mihin pyöränsä jättää. Myös useampi laadukas lukko edelleen ehkäisee, joskaan ei estä rälläkällä tehtäviä varkauksia. En jättäisi pyörää hankkimatta tällaisen pelossa.

Lukkojen lisäksi on erittäin tärkeää, että otat pyörästäsi kaikki tuntomerkit ylös ja erityisesti pyörän runkonumeron. Jos sattuu käymään niin, että poliisi pyöräsi löytää esim. jonkun ratsian yhteydessä, voi pyörää olla vaikea saada poliisilta takaisin pelkkien ulkoisten tuntomerkkien perusteella. Lähes aina edellyttävät runkonumeron ilmoittamista. Tästä syystä poliisin varastoissa lojuu paljon arvopyöriäkin, koska omistajat eivät ole ottaneet runkonumeroja ylös.

Viimeisenä asiana kannustaisin myös siihen, että mikäli ostat pyöräsi käytettynä, pyri omalta osaltasi edistämään, ettet tue rikollista toimintaa. Eli sitä viidelläsadalla myytävänä olevaa uutta täysjoustoista kuitupyörää ei kannata ostaa, ainakaan vaatimatta jonkinlaista tositetta omistajuudesta, koska se todennäköisesti on silloin varastettu. Oikea omistaja ei lähtökohtaisesti halua omaisuuttaan lahjoittaa eteenpäin. Pyörävarkaat eivät tee tiliä pyöriä toisilleen myymällä, vaan meille tavallisille kansalaisille.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Tämä helpotti hankintaa. Perus Insera X-cross 360 pro. Teknisissä tiedoissa ei ole mainintaa jarrulevystä, vain tietoa jarrujen mallista.
Mittaa takarenkaan jarrulevyn halkaisija, niin tiedät kuinka suuri siinä edessäkin on. Tuskin siinä on eri kokoisia käytetty.

Nuo on IMHO aika huonoja hintaansa nähden; Hintaa on (melkein) yhtä paljon kuin cyclocrossarilla/gravelilla, mutta silti suora tanko joka on vaan selvästi huonompi ajoasennon kannalta, eikä noissa ole mitään parempaa siihen graveliin/cyclocrossariin verrattuna.

Jos jotain cyclocrossarista/gravelista alaspäin niin sitten joku halpishybridi joka on oikeasti paljon halvempi. Jos on varaa ostaa "fitnesspyörä", sitten kannattaa kiristää vyötä vielä sen verran lisää että voi ostaa sen gravelin/cyclocrossarin.
Jotkut haluavat suoratankoisen pyörän. Silloin fitnesspyörä, tai vaikka sitten hybridi on parempi vaihtoehto kuin gravel. Ja jos taas haluaa laadukkaan pyörän, eli on valmis maksamaan enemmän, niin sitten joko kallista hybridiä, tai fitnessiä. JOS siis haluaa sen suoran tangon. Muussa tapauksessa graveli tai cyclo.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Tulipas vastaan myös tälläinen mahdollisuus renkaan vaihdoille jne: Motovelo | Motonet Oy
Jos ei työkaluja omista ja tulee tarvis niin varmaan ihan kätevä tapa tehdä pienemmät huollot etenkin, jos kädentaitoa on tuon verran.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Jotkut haluavat suoratankoisen pyörän. Silloin fitnesspyörä, tai vaikka sitten hybridi on parempi vaihtoehto kuin gravel. Ja jos taas haluaa laadukkaan pyörän, eli on valmis maksamaan enemmän, niin sitten joko kallista hybridiä, tai fitnessiä. JOS siis haluaa sen suoran tangon. Muussa tapauksessa graveli tai cyclo.
Tätä en ymmärrä alkuunkaan. MIKSI ihminen haluaa suoratankoisen pyörän muuhun kuin maastoajoon?

Ainoa syy, mitä keksin, on typerät pelot, väärät käsitykset ja harhaluulot kippurasarvisia kohtaan.

Ja silloin pitää neuvoa niistä eroon.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
Tätä en ymmärrä alkuunkaan. MIKSI ihminen haluaa suoratankoisen pyörän muuhun kuin maastoajoon?

Ainoa syy, mitä keksin, on typerät pelot, väärät käsitykset ja harhaluulot kippurasarvisia kohtaan.

Ja silloin pitää neuvoa niistä eroon.
Kuulostaa siltä että jokainen ostettu hybridi on sinulta pois? En voi ymmärtää moista halveksintaa kun kaikki ei suostu ajamaan sillä mistä itse tykkää

Ainoa syy voi olla että vaan haluaa suoran tangon ja inhoaa pukinsarvia.

Ja itselläni on suoratankoinen hybridi, mutta hommaan pukinsarvisen gravelerin sitten aikanaan
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Tätä en ymmärrä alkuunkaan. MIKSI ihminen haluaa suoratankoisen pyörän muuhun kuin maastoajoon?

Ainoa syy, mitä keksin, on typerät pelot, väärät käsitykset ja harhaluulot kippurasarvisia kohtaan.

Ja silloin pitää neuvoa niistä eroon.
Kuten @Incredible Buff jo mainitsikin, niin lyhyessä kaupunkiajossa, tai vaikka työmatkoilla ei niistä kippurasarvista ole mitään etua, kun sitä käsien asentoa ei tarvitse vaihdella. Sitten kun lenkkien pituudet kasvaa, niin toki kippurasarvista on hyötyä.

Itsekkin ajan lähes poikkeuksetta gravelilla alle 10 kilometrin siirtymiset yläotteella, koska ajo on mielestäni silloin rennompaa. Sitten kun noita 70-100 km lenkkejä teen, niin toki tulee vaihdeltua otetta paljon, ettei pääse puutumaan paikat.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Moni kokee varmasti suoran tangon tuoman leveän otteen vakaammaksi esim. kanttareiden ylityksissä jne. Sekä pystymmän ajoasennon auttavan havannoinnissa. Alle 20km matkoilla kippuran tuomasta aerodynaamisesta edusta ei varsinkaan hyötypyöräilyssä ole mitään käytännön hyötyä. Toki maantiepyöräilyn harrastajat jne. pitää kippuraa ainoana oikeana, mutta suurimmalle osalle se ei sitä tuollaisessa käytössä ole.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Kuten @Incredible Buff jo mainitsikin, niin lyhyessä kaupunkiajossa, tai vaikka työmatkoilla ei niistä kippurasarvista ole mitään etua, kun sitä käsien asentoa ei tarvitse vaihdella. Sitten kun lenkkien pituudet kasvaa, niin toki kippurasarvista on hyötyä.

Itsekkin ajan lähes poikkeuksetta gravelilla alle 10 kilometrin siirtymiset yläotteella, koska ajo on mielestäni silloin rennompaa. Sitten kun noita 70-100 km lenkkejä teen, niin toki tulee vaihdeltua otetta paljon, ettei pääse puutumaan paikat.
Juuri tämän takia valinta on kallistumassa enemmän hybridin puolelle. Suosituksia hybridien osalta kenelläkään?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Tätä en ymmärrä alkuunkaan. MIKSI ihminen haluaa suoratankoisen pyörän muuhun kuin maastoajoon?

Ainoa syy, mitä keksin, on typerät pelot, väärät käsitykset ja harhaluulot kippurasarvisia kohtaan.

Ja silloin pitää neuvoa niistä eroon.
Tottumus on yksi, enemmän ajellut suoralla tangolla niin ei ihan helpolla kippura maita. Toki voi olla muissakin säädöissä tekemistä. Mutta kun ei vaan osu kädet niin hyvin kippuralla kuin suoralle, joka siis tulee leveämmin ja täydellisesti näpeille :) Ja rentous ennenkaikkea.

Vastasin jotta ymmärryksesi laajenisi.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
369
Juuri tämän takia valinta on kallistumassa enemmän hybridin puolelle. Suosituksia hybridien osalta kenelläkään?
Heitetään ehdotuksena Kona Dew Plus. Itselläni oli ~7 vuotta ja olin varsin tyytyinen. Uudemmissa näyttää olevan 1x10 voimansiirto, joten hieman huoltovapaampi/vähemmän hajoavia osia etuvaihtajan poistumisen myötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Onko näistä toinen pyörä oleellisesti parempi?

Kaveri etsii pyörää ja en osannut varsinaisesti suositella kumpaakaan.

Käytetty ei ole vaihtoehto ja budjetti ei tuosta luvusta nouse.


Mitään DH pyöräilyä ei tule olemaan vaan lepposia aloittelijoiden polkuja vain. Sellaisia joita pääsee vaikka cyclollakin, mutta ne ovat hinnan vuoksi pois vaihtoehdoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Onko näistä toinen pyörä oleellisesti parempi?

Kaveri etsii pyörää ja en osannut varsinaisesti suositella kumpaakaan.

Käytetty ei ole vaihtoehto ja budjetti ei tuosta luvusta nouse.


Mitään DH pyöräilyä ei tule olemaan vaan lepposia aloittelijoiden polkuja vain. Sellaisia joita pääsee vaikka cyclollakin, mutta ne ovat hinnan vuoksi pois vaihtoehdoista.
Ei ehkä oleellisesti, mutta Cubessa erilliset vaihtajan vivut ja jarrukahvat, kun taas Meridassa integroidut. Jos kahva hajoaa niin pitää Meridaan ostaa kalliimpi(?) integroitu kahva. Voimansiirto molemmissa luokkaa hinnat alkaen. Cubessa Schwalben renkaat, mutta varmaan nekin on vaijerilliset ja painavat. Meridassa taas lukittava keula, vaan liekö siitä paljoa iloa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 629
Viestejä
4 197 177
Jäsenet
70 757
Uusin jäsen
Keksutus

Hinta.fi

Ylös Bottom