Pyöräily

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Osaako joku rungon kokoja tulkitseva sanoa, olisiko Santa Cruz "highball" koko L isompi kuin Grand Canyon koko M ? Näyttää samalta melkein, Top tube on Highballissa pitempi.

Highball 2017 mallinen runko olis outletissa 800€ ja tän vuoden 2000€ että olis hyvä hinta. Tosin ihmetyttää että nuo rungon mitat tai geometria on hieman eri 2017 vs 2020.

Eli tuo nykyinen Canyon M on täydellinen, ja näyttää taas että Highball M on pienempi.

Mutta tuossa Canyon M vs. Highball L:

Grand Canyon:Highball:
M (175 - 183)L (178 - ?)
Reach435 MM
429​
Stack626 MM
623​
Head Tube Angle67,5°
70,5​
Seat Tube Length440 MM
476​
Front Center
714​
BB Height
314​
BB Drop65 MM
56​
Wheelbase1.150 MM
1100​
Chainstay Length
430​
Head Tube Length100 MM
100​
Top Tube Length614 MM
625​
Seat Tube Angle74°
72,5​
Standover Height813 MM
756​
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Tuota ei taida olla kuin Suomenojan XXL:ssä ja muutenkin tällä hetkellä taitaa aika moni liike myydä eioota. Yhtenä vaihtoehtoa vois olla Felt Broam 40? Hinta ostoskoriin lisättynä ~1410e.

Varsin mielenkiintoinen laitos. Runkokoa 51sais nopeahkolla toimitusajalla. Oliko kellään kokemusta ko. mankelista?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Tällänen mankeli lähtis paikalliselta:

Ajatuksia? 1600€ pyytäis rahulia, sisältäen polkimet ja Vittorian Graphene Gravel renkailla.

Herättääkö ajatuksia?
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
566
Tällänen mankeli lähtis paikalliselta:

Ajatuksia? 1600€ pyytäis rahulia, sisältäen polkimet ja Vittorian Graphene Gravel renkailla.

Herättääkö ajatuksia?
Mulla oli tästä 2018 malli, jolla ajoin n. 8000km. Eipä suurempia moitteita, paitsi tuo Giantin oma jarruviritys on helvetin ruma, eikä sen mötikän kanssa Garmin yms. kiinnikkeet sovi tankoon.
Jarrutusteholtaan se on kuitenkin parempi kuin mekaaniset levyjarrut, muttei pärjää "oikeille" hydraulisille.

Sanoisin, että jos väri miellyttää ja koko on sopiva, niin ostoon vaan. Tuo 1600e kuulostaa äkkiseltään aika paljolta, kun tästä maksoin 1200e. Mutta tinkaa vaikka pullotelineet vielä mukaan

P1010016.JPG
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Mulla oli tästä 2018 malli, jolla ajoin n. 8000km. Eipä suurempia moitteita, paitsi tuo Giantin oma jarruviritys on helvetin ruma, eikä sen mötikän kanssa Garmin yms. kiinnikkeet sovi tankoon.
Jarrutusteholtaan se on kuitenkin parempi kuin mekaaniset levyjarrut, muttei pärjää "oikeille" hydraulisille.

Sanoisin, että jos väri miellyttää ja koko on sopiva, niin ostoon vaan. Tuo 1600e kuulostaa äkkiseltään aika paljolta, kun tästä maksoin 1200e. Mutta tinkaa vaikka pullotelineet vielä mukaan


Joo, kävin tinkaamassa. Hyvä kypärä(ovh269) kombipolkimet Shimano (89€)ja hyvät kengät siihen (150€), niin yhteesä setti 1600€. Hän oli tarjoukseen jo laittanut jotkut polkimet ja toiset renkaat mutta ensiasennusrenkaat sopivat omaan käyttöön paremmin ja niillä flat-polkimilla en olisi tehnyt mitään.
Nyt olisi kaiketi hyvä setti kyseessä?

Fillari oli hyvä ajaa, ajoasento tosin vaatii tpttumista nykyiseen.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Oma runko-kalapaliikki alkaa olla taputeltu, meni ohi tuo edellinen Santa Cruz Highball -tarjous, mutta löytyi tän vuoden malli eBaysta 1560€ uutena niin laitoin tilauksen menemään.

Koko L, joka alkaa 175cm eli oma pituus. Luulis olevan passeli. Stemmin vois homata hiukan lyhemmän mitä noissa valmiissa on ollut niin saa hiukan säädetyä.


Jahka on aika tilailla muita osia niin alan konkarit olkaa kuulolla, tulee monta kysymystä että sopiiko tämä vai mikä olisi hyvä jne :D Kasailen tässä talven mittaan, kesä ajellaan Canyonilla.

EDIT: oli näköjään yhden C:n hiilarirunko, CC:t maksaa sen 2000€ ja tuo vähän halvempi, ilmeisesti ei muuta huomattavaa eroa paitsi on pari sataa grammaa painavampi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Haluaisiko joku suositella ensimmäisiä lukkopolkimia klosseineen asiasta mitään ymmärtämättömälle? Haluaisin ehdottomasti joko sellaiset, joissa toisella puolella on normaali flättipoljin tai sitten erilliset adapterit jotka peittävät lukko-osan että voi helposti käyttää tavallisia kenkiä. Pyörä on gravel-mallinen ja ilmeisesti kenkävalikoima on suurin kun valitsee SPD-tyyppisen kiinnityksen tms?

Tätä löytyy tuotekoodilla googlaamalla ilmeisesti ainoastaan tästä yhdestä kotimaisesta liikkeestä: Poljin Shimano SPD PDEH-500

Verkkokauppa.comissa olisi tällainen saatavilla mutta yksittäinen henkilö on kommentoinut että ovat hajonneet useaan otteeseen: Shimano PD-T8000 XT -kääntölukkopoljinpari 67,90
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Tämä lähti siis kotiin,

Siihen Lazer Genesis kypärä, Giro Carbide r2 kengät ja kombipolkimet.
Vettä sataa, ei pääse ajamaan
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 239
Haluaisiko joku suositella ensimmäisiä lukkopolkimia klosseineen asiasta mitään ymmärtämättömälle? Haluaisin ehdottomasti joko sellaiset, joissa toisella puolella on normaali flättipoljin tai sitten erilliset adapterit jotka peittävät lukko-osan että voi helposti käyttää tavallisia kenkiä. Pyörä on gravel-mallinen ja ilmeisesti kenkävalikoima on suurin kun valitsee SPD-tyyppisen kiinnityksen tms?

Tätä löytyy tuotekoodilla googlaamalla ilmeisesti ainoastaan tästä yhdestä kotimaisesta liikkeestä: Poljin Shimano SPD PDEH-500

Verkkokauppa.comissa olisi tällainen saatavilla mutta yksittäinen henkilö on kommentoinut että ovat hajonneet useaan otteeseen: Shimano PD-T8000 XT -kääntölukkopoljinpari 67,90
Itsellä on gravelissa nuo PDEH-500 polkimet. Ihan hyvät on ollut. Pari vuotta ollut nyt ajossa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Dodi, eka lenkki takana Giantilla. Ihan hyvä setti, 39km. Eka 20km oli jälkimmäistä pahempi. Alaselkä kipeytyi mut helppas sit taas. Vauhti ei kippurasarvista, tai lukkopolkimista huolimatta ollut Tunturi Rx700 parempi. Abaut tasan sama. Pyörä toimi hyvin ja rullas kyllä kivasti. Reeniä vaan. Sikses pieni pettymys, että odotin keskinopeuden olevan pykälää parempi. Sama reitti oli tunturilla keskinopeudellaan 21.4km/h ja Giantilla 21.9km/h. Erikoista sanoisin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Dodi, eka lenkki takana Giantilla. Ihan hyvä setti, 39km. Eka 20km oli jälkimmäistä pahempi. Alaselkä kipeytyi mut helppas sit taas. Vauhti ei kippurasarvista, tai lukkopolkimista huolimatta ollut Tunturi Rx700 parempi. Abaut tasan sama. Pyörä toimi hyvin ja rullas kyllä kivasti. Reeniä vaan. Sikses pieni pettymys, että odotin keskinopeuden olevan pykälää parempi. Sama reitti oli tunturilla keskinopeudellaan 21.4km/h ja Giantilla 21.9km/h. Erikoista sanoisin.
Minulla myös kipeytyi alaselkä ekoilla lenkeillä kun siirryin vuosien maastopyörällä ajelusta graveliin, mutta nopeasti se helpotti kun tottui.

Pyöräsi ensiasennusrenkaat ovat aika voimakkaasti kuvioidut, se voi vaikuttaa paljonkin rullaavuuteen ja keskinopeuteen jos asfaltilla ajelit.

Rengaspaineet vaikuttaa myös, mulla tuli heittämällä ilman veren makua suussa työmatkaan ennätysaika kun nostin paineet renkaiden sallimaan maksimiin.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Minulla myös kipeytyi alaselkä ekoilla lenkeillä kun siirryin vuosien maastopyörällä ajelusta graveliin, mutta nopeasti se helpotti kun tottui.

Pyöräsi ensiasennusrenkaat ovat aika voimakkaasti kuvioidut, se voi vaikuttaa paljonkin rullaavuuteen ja keskinopeuteen jos asfaltilla ajelit.

Rengaspaineet vaikuttaa myös, mulla tuli heittämällä ilman veren makua suussa työmatkaan ennätysaika kun nostin paineet renkaiden sallimaan maksimiin.
Veikkaan myös, että tottumiskysymys tuo alaselkä. On se niin erilainen ajoasento. Renkaat varmaan vaikuttaa, asfalttia painelin 95%. Ei ne siinä tunturissakaan mitkään sliksit kylläkään ole. Pitää paineet tsuumata vielä. Alla vähän huonosti nukuttu yö ja aamulla oli jo selkä kipeä, sekin vaikuttanee.

Täytyy totutella polkemiseen uudella pyörällä, nyt meni kyllä harjoittelun puolelle pitkälti. Jos ei 10 kerrankaan jälkeen vauhtia tule lisää, ni täytyy ehkä katsella erilaista rengastusta. Ihan sliksejä en halua enkä voi ottaa, hieman on soratietä siellä täällä. Fiilis ajon jälkeen oli ihan hyvä. Huomasin, että etureidet otti aikatavalla enemmän painetta, kuin ilman lukkoja.

Kiitos vastauksesta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Dodi, eka lenkki takana Giantilla. Ihan hyvä setti, 39km. Eka 20km oli jälkimmäistä pahempi. Alaselkä kipeytyi mut helppas sit taas. Vauhti ei kippurasarvista, tai lukkopolkimista huolimatta ollut Tunturi Rx700 parempi. Abaut tasan sama. Pyörä toimi hyvin ja rullas kyllä kivasti. Reeniä vaan. Sikses pieni pettymys, että odotin keskinopeuden olevan pykälää parempi. Sama reitti oli tunturilla keskinopeudellaan 21.4km/h ja Giantilla 21.9km/h. Erikoista sanoisin.
Eiköhän tuo mene totuttelun piikkiin, tai sitten on säädöissä vielä viilattavaa. Lukkojen kanssa mm se jalan kohta pitää löytää aika hyvin että tulee mukavin ja tehokkain asento jalalle.

Itse olen tällainen ylipainoinen sunnuntaipyöräilijä jolla pisimmät lenkit on olleet n. 70km ja mulla menee hybridillä yleensä peruslenkeillä keskinopeudet jossain noilla reilun parin kympin kieppeillä ja cyclolla sitten 25 paremmalla puolella. Erona myös se, että mä en pysty hybridillä vetämään kuin noin 20 kilsaa ja sitten kädet ja selkä kuolee kun ei pääse vaihtamaan asentoa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Tsekkasin paineet renkaista. Oli edessä ja takana n. 50psi. Renkaan maksimi on 75psi. Laitoin 68 ja ainakin näppituntumalta tuli kovaksi. Ei se löysä ollut alkujaankaan.

Tuossa muuten kuvan Giantin ja Tunturin renkaista. Kyllä tunturin taitaa olla asfaltilla menevämmät? Toki noilla on ajettu jo kaks kesää, et sekin on tehnyt niistä sliksimmät.
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Itsellä on gravelissa nuo PDEH-500 polkimet. Ihan hyvät on ollut. Pari vuotta ollut nyt ajossa.
En voinut omalle mielenlaadulle mitään, jotain uutta kun keksii niin on pakko saada heti. Olisin mieluummin ottanut nuo PD-EH500:t mutta mikään pyöräliike ei ole sunnuntaisin auki joten kävin XXL:stä hakemassa jotkut halvat pyöräilykengät ja siellä oli aika köyhä poljinvalikoima niin mukaan tuli PD-M324. Äsken ruuvasin kiinni ja parkkiksella testailin niin ihan luontevalta vaikutti lukkojen käyttö.

Tsekkasin paineet renkaista. Oli edessä ja takana n. 50psi. Renkaan maksimi on 75psi. Laitoin 68 ja ainakin näppituntumalta tuli kovaksi. Ei se löysä ollut alkujaankaan.

Tuossa muuten kuvan Giantin ja Tunturin renkaista. Kyllä tunturin taitaa olla asfaltilla menevämmät? Toki noilla on ajettu jo kaks kesää, et sekin on tehnyt niistä sliksimmät.
En todellakaan ole ammattilainen kuten aiemmista kyselyistäni täällä voi päätellä mutta minusta on tosi korkea kuvio crossarin renkaaksi, lähellä maastopyörän kuviota hieman kapeampana. Tuskin nyt heti kannattaa rengaskaupoille lähteä kuitenkaan, totuttelee uuteen pyörään rauhassa. Mutta oma arvaus olisi että kun renkaanvaihto on ajankohtainen niin hieman kevyemmällä kuviolla saa paremman rullaavuuden ja pärjää kuitenkin hiekkatiellä.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
En todellakaan ole ammattilainen kuten aiemmista kyselyistäni täällä voi päätellä mutta minusta on tosi korkea kuvio crossarin renkaaksi, lähellä maastopyörän kuviota hieman kapeampana. Tuskin nyt heti kannattaa rengaskaupoille lähteä kuitenkaan, totuttelee uuteen pyörään rauhassa. Mutta oma arvaus olisi että kun renkaanvaihto on ajankohtainen niin hieman kevyemmällä kuviolla saa paremman rullaavuuden ja pärjää kuitenkin hiekkatiellä.
Varmaan olet ihan oikeilla jäljillä. Ehkäpä ne tuosta vaihtuu jossain vaiheessa vähän maltillisemmin kuvioituun malliin.
Ilmaa tosiaan meni aikatavalla lisää, vaikkei ne mitkään lussut alunperin ollutkaan.
Katotaan seuraava rundi auttoiko se jo.

Mikä olisi mahdollisesti hyvä rengasvaihtoehto?
Nyt siinä on nuo,
Maxxis All-Terrene, 700x33, tubeless
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Mikä olisi mahdollisesti hyvä rengasvaihtoehto?
Nyt siinä on nuo,
Maxxis All-Terrene, 700x33, tubeless
Schwalben G-Onea tuntuu olevan tosi monessa gravelissa alla ja sitä myös löytyy useimmista liikkeistä. Versiona Allround tai Speed riippuen siitä kuinka huonokuntoisilla sorateillä ajelet.

Paineiden kanssa kannattaa varautua että myös tärinä lisääntyy :D Jos tuntuu että hampaat tippuu suusta niin sitten takaisin lähemmäksi alkuperäistä.... Minulla pysyi ajokokemus vielä ihan mukavana maksimipaineilla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 239
Varmaan olet ihan oikeilla jäljillä. Ehkäpä ne tuosta vaihtuu jossain vaiheessa vähän maltillisemmin kuvioituun malliin.
Ilmaa tosiaan meni aikatavalla lisää, vaikkei ne mitkään lussut alunperin ollutkaan.
Katotaan seuraava rundi auttoiko se jo.

Mikä olisi mahdollisesti hyvä rengasvaihtoehto?
Nyt siinä on nuo,
Maxxis All-Terrene, 700x33, tubeless
Jos parasta haluaa, niin Challengen GG. Joko perus versio tai sitten TLR jos tubelessin haluaa.

Saksasta tilaamalla noin 100e posteineen 2kpl renkaita.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
Maantiepyörään hiilarikiekkoja.
80mm unohdetaan.
Mutta kuinka paljon aerompi on 60mm vs 35mm?
Tai 50mm vs 38mm?
Kiinnostaa keveys enemmän.
Kuinkahan paljon aerommat 35mm hiilarikiekot on kevyisiin 20mm alumiinikiekkoihin?
60mm vaatii pitkät venttiilit, nehän tuo painoa heti.
 
Viimeksi muokattu:

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
Tuon datan perusteella 60mm/80mm on kärjessä 30kph ja 50kph. 40mm tulee takkiin 10-15W. Eli aika vähän.
Tässä arvon 50mm ja 40mm välillä. Painoa/hintaa saman verran. Kaikki muuten sama paitsi syvyys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Mikä on hyvää ainetta muiden kuin ketjujen voiteluun? En viitsi ostaa joka kohteelle omaa ainetta joten hyvä yleisaine nyt hakusessa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Mikä on hyvää ainetta muiden kuin ketjujen voiteluun? En viitsi ostaa joka kohteelle omaa ainetta joten hyvä yleisaine nyt hakusessa.
Pirun hyväksi yleisaineeksi todettu WD40. Sitä voi laittaa ihan mihin vaan ja toimii. Ketjut, lukot, saranat, nivelevet jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
414
Wd40 merkin alla myydään aika montaa ainetta... Jos puhutaan siitä tavallisesta monitoimiöljystä, niin en ainakaan ketjuihin sitä ruiskuttaisi, ellei ole tarkoitus poistaa vanhat ketjuöljyt ja muut mönjät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Mikä on hyvää ainetta muiden kuin ketjujen voiteluun? En viitsi ostaa joka kohteelle omaa ainetta joten hyvä yleisaine nyt hakusessa.
Mitäs muuta säännöllisesti voideltavaa pyörässä on ketjujen lisäksi? Litiumvaseliini laakereihin ja kierteisiin. Pölysuojien rasvaaminen tuntuu olevan vähän kyseenalaista.

Pirun hyväksi yleisaineeksi todettu WD40. Sitä voi laittaa ihan mihin vaan ja toimii. Ketjut, lukot, saranat, nivelevet jne.
Paitsi että haettiin voiteluainetta, ei liuotinta.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Palloilen pyörähankinnan kanssa, graveli kiinnostelisi. Tekeekö noilla edullisemmilla (alle tonni) pyörillä mitään, käyttötarkoitus kaupassa ja harrastuksissa käyntiä + satunnaista lenkkiä ja lyhyet työmatkat. Käytettyäkin pohtinut, niitä omalla paikkakunnalla vaan ollut vähän. Muutama cyclo on ollut myynnissä, onko niillä graveleihin suuriakin eroja? rengastila osassa cycloista vissiin pienempi, muita eroja?

Kannattaisikohan katse suunnata ensisijaisesti käytettyyn ja katsoa tuleeko tästä kunnon harrastus ja hankkia sitten kallis peli?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 239
Muutama cyclo on ollut myynnissä, onko niillä graveleihin suuriakin eroja? rengastila osassa cycloista vissiin pienempi, muita eroja?
Gravelin geometria on useimmiten hieman rennompi, eli pystympi ajoasento. Ja tosiaan mahtuu leveämmät renkaat, kuin cycloon. Muutenhan ne nyt ei juurikaan eroa cyclosta. Toki voi olla osasarja enemmän maastopainotteinen.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Toinen 40km takana ja maistui jo paremmalta, kun löi renkaisiin ilmaa jonkin verran lisää.

Mitä ajatuksia herättää kuvasta tangon ja satulan säädöt?
Molemmilla ajoreissuilla alaselkä on kipeytynyt (pistän kyllä edelleen tottumattoman ajoasennon piikkiin) mutt luin, että satulan pieni lasku, edes 10mm ja eteenpäin tuonti 10-15mm voisis rentouttaa ja tuoda asennon paremmaksi. Näin tein mutta koeajolle en nyt enää tänään pääse. Kotikatua ees taas ja ei vaikuttanut lainkaan pahalta ratkaisulta
 

Liitteet

Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 239
Mitä ajatuksia herättää kuvasta tangon ja satulan säädöt?
Pelkän kuvan perusteella ei voi sanoa mitään.

Satulan (ja/tai tangon, ja/tai lukkopolkimien) säätö on niin yksilöllistä, ettei siihen voi kukaan sanoa mitään.

Jos se tuntuu hyvältä, niin hyvä. Pidä ajossa mukana kuusiokoloa, niin voit säädellä ajon aikana, jos tuntuukin ettei ole hyvä. Ja siis ihan jo parin mm siirto vaikuttaa todella paljon. Ei ole tarvetta mitään senttimetriä siirtää kerralla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tekeekö noilla edullisemmilla (alle tonni) pyörillä mitään, käyttötarkoitus kaupassa ja harrastuksissa käyntiä + satunnaista lenkkiä ja lyhyet työmatkat.
Tuollaisessa käytössä edullisempikin pääsääntöisesti menee, kunhan nyt katsoo että siellä on joku edes etäisesti järkevä osasarja ja komponentit. Isoimmat erot ”kevyen käytön kannalta” halvoissa ja kalliissa osasarjoissa on yleensä se miten hyvin ne pysyy asetuksissa sekä kuinka pehmeästi ja tarkasti ne vaihtaa. Vähillä / ei-haastavilla ajoilla nää ei kumpikaan ole niin justiinsa. Kunhan opettelee tekemään perussäädöt itse niin vaihteet pitää säädöissä parin minuutin hommalla silloin tällöin.

Ulkomailta sekä liikkeiden syysaleista on tullut tehtyä aika hyviä löytöjä, maantiepyörä (Stadiumilta) sekä cyclo ja 29” maastopyörä (Wiggleltä) jäi jokainen alle 500€ hintaiseksi. Listahinnoiltaan 700-800€ vehkeitä jokainen.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Toinen 40km takana ja maistui jo paremmalta, kun löi renkaisiin ilmaa jonkin verran lisää.

Mitä ajatuksia herättää kuvasta tangon ja satulan säädöt?
Näyttäisi siltä, että satulan kärki osoittaa yläviistoon. Perussääntö lienee se, että satulan pitäisi olla vaaterissa tai nokka aavistuksen alaviistoon. :)
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
[
Näyttäisi siltä, että satulan kärki osoittaa yläviistoon. Perussääntö lienee se, että satulan pitäisi olla vaaterissa tai nokka aavistuksen alaviistoon. :)
Katos vaan! Ei se kyllä ole satulan päällä tuntunut Noviisina kyselen, mistä kallistusta säätää? Etäisyyssäätö ja korkeussäätö löytyy mutta että kallistus?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Katos vaan! Ei se kyllä ole satulan päällä tuntunut Noviisina kyselen, mistä kallistusta säätää? Etäisyyssäätö ja korkeussäätö löytyy mutta että kallistus?
Kallistus säätyy yleensä samasta paikasta kuin etäisyys, eli satulan alta. Osassa on kahden säätöruuvin kiristysmekanismi ja osassa yhdellä säätyvä jossa on hammastettu ”kallistuspala” satulan pohjassa
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
988
Perus WD-40, kuten myöskään perus CRC monitoimiöljy, ei ole hyvä ketjuille. Ketjuihin kannattaa oikeasti käyttää siihen suunniteltuja aineita.

WD-40 ja CRC liuottaa öljyt pois. Toki ne myös samalla hetkellisesti voitelee, mutta se voitelu haihtuu nopeasti.
Ja vielä tästä tämän viestin tueksi mitä Youtubesta löytyy.





 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 239
[

Katos vaan! Ei se kyllä ole satulan päällä tuntunut Noviisina kyselen, mistä kallistusta säätää? Etäisyyssäätö ja korkeussäätö löytyy mutta että kallistus?
Jos on kahdella pultilla satula kiinni, niin etummaista pulttia kun kiristää, niin satulan kärki laskeutuu alaspäin.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Netistä löytyy paljon ohjeita miten säädetään hyvä ajoasento. Esim Velogilla ihan suomeksi näppärä video. Sillä saa käsityksen millainen pitää olla ja sitten hienosäätää omaan makuun.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Tuollaisessa käytössä edullisempikin pääsääntöisesti menee, kunhan nyt katsoo että siellä on joku edes etäisesti järkevä osasarja ja komponentit. Isoimmat erot ”kevyen käytön kannalta” halvoissa ja kalliissa osasarjoissa on yleensä se miten hyvin ne pysyy asetuksissa sekä kuinka pehmeästi ja tarkasti ne vaihtaa. Vähillä / ei-haastavilla ajoilla nää ei kumpikaan ole niin justiinsa. Kunhan opettelee tekemään perussäädöt itse niin vaihteet pitää säädöissä parin minuutin hommalla silloin tällöin.

Ulkomailta sekä liikkeiden syysaleista on tullut tehtyä aika hyviä löytöjä, maantiepyörä (Stadiumilta) sekä cyclo ja 29” maastopyörä (Wiggleltä) jäi jokainen alle 500€ hintaiseksi. Listahinnoiltaan 700-800€ vehkeitä jokainen.
Arvostan pyörässä toki sitä ettei jatkuvasti tarvitse olla pyörittämässä ruuveja jotta vaihteet vaihtuisivat asiallisesti.

Toki lähtökohta kun on teräsrakenteinen 3-vaihdepyörä, on hyväksyttävä että tuollainen graveli nyt varmasti vaatii hiukka enemmän huolenpitoa :D

Liikkeet tuntuvat suurin osa myyvän ei-oota, käytettyjä ei paljoa näy mikä varmasti johtuu siitäkin että nyt on käsillä parhaat ajoajat...

Netin kautta ostossa jännittää mitoitus, mittataulukoita löytyy aika hyvin mutta mieluusti tekisin koe-ajon ennen ostopäätöstä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Arvostan pyörässä toki sitä ettei jatkuvasti tarvitse olla pyörittämässä ruuveja jotta vaihteet vaihtuisivat asiallisesti.
Ei niitä toki joka välissä tarvitse säätää kuin niissä ihan nimettömissä hinnat alkaen -paskeissa. Jos kilsoja tulee paljon niin paremmat osasarjat pysyy asetuksissa pidempään ja paremmin kuin halvemmat. Alkuvaiheessa toki kaikkia joutuu säätämään paljon kun osat asettuu paikoilleen ja vaijerit venyy lopulliseen pituuteensa.

Noin niinkuin esimerkkinä, aikana kun poljin maantiellä pari tonnia kesässä jouduin vaihteisiin koskemaan ehkä pari kertaa ajokauden aikana, eikä siinä fillarissa ollut kuin Soraa edessä ja Tiagraa takana. Viime vuosina on tullut poljettua vähemmän ja esim. cycloon tulee ”joitain satoja” kilsoja (<1000) kaudessa niin kerta kesässä on ensimmäisen kauden jälkeen riittänyt, vaikka siinäkin osasarja on paljon parjattu entry-level Sora.

Pyörät on tainneet mennä tänä kesänä aika hyvin kaupaksi niin voi olla haasteita löytää. Netistä tilaamisessa voi myös olla haasteita jos ei ole mitään verrokkipyörää johon speksin mittoja voisi verrata. Geometria on gravelissa aika eri kuin jossain lunkissa perusfillarissa.

edit: imo tärkeintä olis verrata jalan ja selän mittaa ilmoitettuihin spekseihin, niitä arvioimalla pääsee aika lähelle oikeaa kokoa.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
Maantiepyörässä olen päätymässä 40mm hiilarikiekkoihin.
40mm aika aerot ja kevyet.
Jos joku haluaa pitää oikein napakan puheenvuoron 50mm puolesta se aika on nyt! Ennenkuin painan tilausnamiskaa.

Yksi vaihtoehto on 1400g 38mm hiilarikiekot. Mutta ne on varmaan aika letkut.

Siirryn takaisin 6-bolttiin. Jotenkin tuo centerlock on huonompaa teknologiaa kuin simppeli 6-bolt.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Nyt kun näitä graveleita on selannut niin pohdiskelin sitäkin ajaisiko hybridi asiaa paremmin nykyisillä tarpeilla? Siirtymät siis pääsääntöisesti koti-koulu-harrastukset-kauppa 1-5 km suuntaansa. Toki ajoittain ajattelin ajaa pidempää kuntolenkkiä. Maastoon ei haluta, eli hybridissäkin saisi olla jäykkä keula. Valinta taitaa nyt olla suora vs käppyräsarvet :D

Mielelläänhän sitä toki kerralla ostaisi sellaisen vehkeen jolla voisi tulevaisuudessa polkea vaikka töihin...
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 239
Nyt kun näitä graveleita on selannut niin pohdiskelin sitäkin ajaisiko hybridi asiaa paremmin nykyisillä tarpeilla? Siirtymät siis pääsääntöisesti koti-koulu-harrastukset-kauppa 1-5 km suuntaansa. Toki ajoittain ajattelin ajaa pidempää kuntolenkkiä. Maastoon ei haluta, eli hybridissäkin saisi olla jäykkä keula. Valinta taitaa nyt olla suora vs käppyräsarvet :D

Mielelläänhän sitä toki kerralla ostaisi sellaisen vehkeen jolla voisi tulevaisuudessa polkea vaikka töihin...
Katso ns. fitnesspyöriä. Ne ovat lähellä gravelia, mutta suoralla tangolla. Eli hybridistä vähän urheilullisempi.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
Joo-o.
Persaukisia ollaan taas. Mutta sainpahan mitä halusin.
30% ale + koodilla 20€ + ilmaset postit. Lisäksi vielä 80g roottorit kaupan päälle. Siitä ei diili parane.

Nyt täytyy ostaa pakka + sisäkumit + renkaat niin ei tarvitse muuta kuin heittää kuitukiekot alle ja menoksi.

Mitkähän olisi kevyet ja hyvin rullaavat sisäkumit(80mm venttiili?) + renkaat(28mm) 40mm kuitukiekoille?
Tarkoitus olisi ajaa 1000km 3 päivään.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
En osaa kysymyksiisi vastata mutta mielenkiinto heräsi millanen reissu suunnitteilla jos ajaa 1000km 3 päivään :think:
Ei tässä pysty uhoamaan, kun ei tiedä kuinka kroppa reagoi. Onnettomuudet, tekniset jne. Liian paljon muuttujia.
Reitti on 300km ja hotelli + 300km ja hotelli + loppu 400km taistellen maaliin. Aika paska suunnitelma. Hieno reitti tosin. Mukava on silti lähteä matkaan.

En siis ostanut kuitukiekkoja mihinkään kilpailuun. Joku kaatuu edellä -> kasa -> 10000€ kuitupyörä+kuitukiekot paskana. Solisluu poikki. Ei kiitos.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Ei niitä toki joka välissä tarvitse säätää kuin niissä ihan nimettömissä hinnat alkaen -paskeissa. Jos kilsoja tulee paljon niin paremmat osasarjat pysyy asetuksissa pidempään ja paremmin kuin halvemmat. Alkuvaiheessa toki kaikkia joutuu säätämään paljon kun osat asettuu paikoilleen ja vaijerit venyy lopulliseen pituuteensa.
Työmatkamaastopyörässä on joku altus-etuvaihtaja ja en ole alkusäätöjen jälkeen tehnyt sille mitään viiteen vuoteen. Edelleen vaihtaa hienosti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
52
Onko jollaki suositella pyörään puhelimelle telinettä, jonka sais sellaseen asentoonki et sais kuvattua samalla? Ei tässä vaiheessa mihinkään GoProhon investoida.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
Tuossa saa olla jo aika hyvässä kunnossa.
Vanha kestävyysjuoksija. Kyllä tässä jotain treenataan. Mutta täysin amatööri.
Ajoin kyllä kilpaa viime vuonna. Tänä vuonna en kilpaile missään. Katsotaan ensi vuonna jos viitsisi.

Strategia on mietitty tonnin suhteen. Pitää vaan lähteä nöyrästi grindaamaan.

Ammattilaiset kuten Fiona Kolbinger vetelee tommosia tonneja alkulämmittelyiksi. Tämä nainen veteli 400km päivätahdilla 4000km self-supported meiningillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom