Pyöräily

Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Hyvin ne mekaaniset levyt ajaa asiansa graveleissa. Maastokäyttöön sitten hydrauliset. Nuo TRP Spyret on vielä sellaiset, että kumpikin mäntä liikkuu, eikä vain toisen puolen mäntä. Mekaaniset levyt hakkaa vannejarrut helposti.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Jaa nyt meni vaikeaksi tuolla rtechillä olisi myös tuo cuben cyclo mikä kiinnostaisi. Sitten tuosta nuroadista löytyisi tuo FE malli, satasella lisää saisi lokarit, valot ja kellon. Taisi olla muuten sama pyörä erivärisellä rungolla? Sitten olisi myös halvalla outletissä Cuben maantiepyörä, sen verran tulee kumminin hiekalla ja sorallakin ajettua että en tiiä viittiikö maantiepyörää hankkia..

Cube CrossRace
Cube Nuroad FE
Cube Attain 2017
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Runkokoko viellä askarruttaa kun rtechin cube specific taulukon mukaan 175cm asti 53cm ja 175cm eteenpäin 56cm runko kun itse olen juuri sen 175cm. Toisaalta nämäkin vähän vaihteli eri saittien mukaan, jossain taisi olla cubelle 171cm-178cm 53cm runko. Kun taas vertaili 53cm runkojen geometrioita niin tossa gravelissa oli 50cm satulaputki kun taas cyclossa oli 53cm.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Oisko vaijeri vain löystynyt? Takavaihtajan päästä ollut vaijerin kiinni pitävä ruuvi liian löysällä ja on sitten tärinästä vaijeri liikahtanut.

edit. Jos nyt ei oo sitten rajoitusruuvi jostain syystä liikkunut tärinästä ja estää täten häkin liikkumisen. Sen nyt voit tarkistaa vaihtamalla vaihteita ja katsot ottaako rajoitin kiinni.
Ei auttanut oikein mikään. Taisi vaijeri olla elinkaarensa lopussa ja siinä tärinässä sitten löystyi sen ratkaisevan verran. Sitä ruuvia säätämällä sain jopa 9 vaihteeseen asti toimimaan mutta nyt taas kun piti kotiin pyöräillä niin ei päässy nelosvaihdetta isommalle. Huoltoon sitten...
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Ei auttanut oikein mikään. Taisi vaijeri olla elinkaarensa lopussa ja siinä tärinässä sitten löystyi sen ratkaisevan verran. Sitä ruuvia säätämällä sain jopa 9 vaihteeseen asti toimimaan mutta nyt taas kun piti kotiin pyöräillä niin ei päässy nelosvaihdetta isommalle. Huoltoon sitten...
Niin siis löysytät sen vaijerin ruuvin ja vedät vaijerista pihtien avulla löysät pois ja kiristät ruuvin. Sitten saat säädettyä vaihteet. Ensin kiristät sen käsin pyöritettävän mutterin ihan kiinni. Sillä saa sitten hienosäädettyä kireyttä, kun vaijeri on ensin vedetty riittävän kireälle.

Toki jos vaijeri on katkeamaisillaan, niin silloin pitää vaijeri vaihtaa. Jos vaijerin lukitusruuvi ei ole ollut löysällä, eikä täten vaijeri ole päässyt liikkumaan, niin vaijerista voi olla säikeitä mennyt poikki -> vaijeri venyy. Tällöin vaihda vaijeri.

 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Niin siis löysytät sen vaijerin ruuvin ja vedät vaijerista pihtien avulla löysät pois ja kiristät ruuvin. Sitten saat säädettyä vaihteet. Ensin kiristät sen käsin pyöritettävän mutterin ihan kiinni. Sillä saa sitten hienosäädettyä kireyttä, kun vaijeri on ensin vedetty riittävän kireälle.

Toki jos vaijeri on katkeamaisillaan, niin silloin pitää vaijeri vaihtaa. Jos vaijerin lukitusruuvi ei ole ollut löysällä, eikä täten vaijeri ole päässyt liikkumaan, niin vaijerista voi olla säikeitä mennyt poikki -> vaijeri venyy. Tällöin vaihda vaijeri.

Vaijeri on ihan rispaantunu tuolta päästä, näyttäis myös tosta kiinnityskohdastaan. Ei oikein tota tahdo pihdeillä edes yrittää kiristää enempää. Ehkä tota sais vielä elinikää pidennettyä mut vaihtokunnossa on jo. Ei vaikuttaisi olevan iso homma itse vaihtaa mutta tila ja välineet pakottaa turvautumaan huoltoon.

Edit. Vaijeri oli rispaantunu myös kahvan päässä. Ns vaihtokypsä. Pitäisi ostaa joku huoltoteline jolla sais pyörää rukattua kotona paremmin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 536
Tuli uusi pyörä hankittua torstaina. Ensihuolto suositeltiin tehtävän 100-300km ajon jälkeen ja pe-su ajoilla tuli jo 180km täyteen kun oli niin kiva uudella pyörällä ajella ja vein ammattihuoltoon oikein kuten neuvottiin. Suosittelen. Todella mukava polkea ja pyörä on erittäin laadukkaan oloinen jokaista juttua myöten. Helkama Jääkäri -polkupyörä, 58 cm 699,90
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Vaihdevaijeri vaihdettu. Pisteet Kunnon Kaupalle Tikkurilaan, nopea ja kohtuuhintainen työ. Nyt kelpaa taas vaihteita vaihdella, jatkoa varten menee hankintaan oma huoltoteline nii voi ite väkerellä tällaset.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
No tuli tuo Cuben Nuroad tilattua ja tänään hain matkahuollosta. Kokeilemaan en viellä kerinnyt mutta näyttää kyllä omaan silmään todella pieneltä tuo 53cm runko vai kuuluko näiden gravelien ollakin pienirunkoisia? No täytyy kokeilla miltä tuo tuntuu ja jos saa säädöt kohdilleen.

Edit: Pikaisen testin jälkeen ehkä tuo menettelee kun nosti satulan tarpeeksi ylös ja ihan taakse. Ala-asennossa tuntuu että jäisi hiukkasen lyhyeksi varmaan täytyy katsella jos löytyisi pidempi stemmi tuohon. Näin koeajon jälkeen olisin kyllä ottanut 56cm rungolla mutta onpahan ainakin kevyt :asif:

Tuossa nyt viellä noita mittoja jos joku haluaa ihmetellä näyttääkö nuo oudoilta 175cm kuskille vai olenko vain tottunut isoihin runkoihin kun jäykkäperä maasturikin on L kokoa

2020-06-24_20-33-29.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
96
Ihan hyvältä tuo mielestäni näyttää. Mulla on Rosen Pro Cross koossa 54 @178cm/83cm inseam ja on minulle hyvä. Oli aiemmin Meridan cyclocross koossa 56 ja se oli liian iso, vaikka nopealla kokeilulla tuntuikin hyvältä. Pitkillä pätkillä puutui alaselkä ja kädet sillä. Maastopyörien kokoihin ei voi suoraan verrata, minullakin on Vituksen L-koon maasturi ja sekin on hyvä kun vähän viilasi ohjauksen osia.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
369
Pikkuhiljaa tuo 1x konversio nykyisestä 2x setupista alkaa taas herättämään kiinnostusta. Tällä hetkellä pitää pientä meteliä keskiö, eli sieltä kilkkeitä ilmeisesti pitäisi vaihdella kuitenkin.

Merida Silex 400 tällä hetkellä alla.
2x edessä 32-48t
11x takana 11-32t (CS5800)
Tuossa Meridassa ilmeisesti nuo kammet on "ei ihan niin standardia", eli kammet menisi vaihtoon myös.

Olen katsellut seuraavia osia vaihdokkina:
Takavaihtajaksi SHIMANO GRX REAR DERAILLEUR 11-SPEED RX812
Takapakaksi SHIMANO XT CS-M8000 11-SPEED CASSETTE
Eturatas ja kammet: SHIMANO GRX FC-RX600 HOLLOWTECH II CRANKSET 1X11

Eli uusi setup olisi
1x edessä 40t
11x takana 11-40t

Onko osat yhteensopivia?
Sitten menisi varmasti ketjukin vaihtoon, mikäs olisi oikea ketju tuolle setille?
Puuttuuko tuosta vielä jotain olennaista?
Kampien pituus mietityttää?
Varmaan se olisi jonnekin verstaalle vietävä tehtäväksi lopulta. Ehdotuksia Helsingin pyöräkorjaamoista otetaan myös vastaan. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Pyörän kampisetti otti vähän iskua kalliolta pudotessa.

Mitä käytännön eroa näillä on? Kannattaako valita lähtöhinnaltaan kalliimpi kun hinta on nyt sama?

 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Pikkuhiljaa tuo 1x konversio nykyisestä 2x setupista alkaa taas herättämään kiinnostusta. Tällä hetkellä pitää pientä meteliä keskiö, eli sieltä kilkkeitä ilmeisesti pitäisi vaihdella kuitenkin.

Merida Silex 400 tällä hetkellä alla.
2x edessä 32-48t
11x takana 11-32t (CS5800)
Tuossa Meridassa ilmeisesti nuo kammet on "ei ihan niin standardia", eli kammet menisi vaihtoon myös.

Olen katsellut seuraavia osia vaihdokkina:
Takavaihtajaksi SHIMANO GRX REAR DERAILLEUR 11-SPEED RX812
Takapakaksi SHIMANO XT CS-M8000 11-SPEED CASSETTE
Eturatas ja kammet: SHIMANO GRX FC-RX600 HOLLOWTECH II CRANKSET 1X11

Eli uusi setup olisi
1x edessä 40t
11x takana 11-40t

Onko osat yhteensopivia?
Sitten menisi varmasti ketjukin vaihtoon, mikäs olisi oikea ketju tuolle setille?
Puuttuuko tuosta vielä jotain olennaista?
Kampien pituus mietityttää?
Varmaan se olisi jonnekin verstaalle vietävä tehtäväksi lopulta. Ehdotuksia Helsingin pyöräkorjaamoista otetaan myös vastaan. :)
Pyörien kammissa ja keskiöissä on useita "standardeja" ja varmasti yksi niistä löytyy myös silexistä.
Pyörän vuosimalli saattaisi auttaa, että mikä sieltä löytyy.
Eikö 40 hampainen edessä jää vähän lyhkäiseksi?
Itellä piisaa nippa nappa 44.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Mahtaako Kona Dr. Dew olla ainoa jäykkäkeulainen pyörä jossa on maastopyörän osasarja? Tässä kovimmassa pyöräilynnostuksessa pallottelen mielessä itselleni talvikäyttöön fillaria, joka kyllä tuskin tulee toteutumaan... :D
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
369
Pyörien kammissa ja keskiöissä on useita "standardeja" ja varmasti yksi niistä löytyy myös silexistä.
Pyörän vuosimalli saattaisi auttaa, että mikä sieltä löytyy.
Eikö 40 hampainen edessä jää vähän lyhkäiseksi?
Itellä piisaa nippa nappa 44.
Haluaisin sanoa, että 2018 malli, koska 2019 kevättalvella ostin alennuksesta.

Todella havoin on ollut tarvetta noille 3 isoimmalle vaihteelle (pienimmälle rattaalle) itsellä. Toki joskus alamäessä, mutta uskoisin tuon välityssuhteen riittävän omiin ajoihini hyvin.

IMG_1715.JPG IMG_1717.JPG
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Aiemmin tuossa aprikoin josko kasailisi talven aikana uutta fillaria ja valintaa kahden rungon välissä, IBIS DV9 tai Santa Cruz Chameleon. Ibistä ei ollut enää missään saannilla mutta nyt olis mahdollisuus pääkonttorin kautta saada sitä Madridilta :O

1300€ + rahti.

Jaa,a. Menee muihinkin osiin paljon rahaa jos tuon ostaa.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
101
Haussa olisi ehkä joku huokea cyclo-cross satunnaisiin n. 50km hiekka/asfalttilenkkeihin. Tekeeköhän Fixie Inc floaterilla mitään? En ole koskaan crossarilla ajanut ja nyt lenkit menee Insera NYX 29 maasturilla... Saa ehdottaa hyviä crossareita ja kokemuksia vrt maastopyörät!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Hissitolppaa ostamassa ja pää on aika pyörällä valikoimasta.

Onko suosituksia kun vaatimukset ovat seuraavat:

150mm säätövara
Halkaisija 30,9mm
EI mekaaninen (ilmeisesti huonompi, mutta jos ei merkittävästi niin joustetaan tässä)
Ulkoinen kaapeli säätövivulle.

Nuo on nyt vaatimuksena, mutta mitä muuta kannattaa huomioida? Hinta mieluiten max 150e, mutta hyvillä perusteluilla voin joustaa.

Pyörässä on kaksi eturatasta, koska ilmeisesti tämäkin vaikuttaa valintaan.

Pyöränä 2018 vuoden Grand Canyon. Suunnilleen sama kuin linkin, mutta ainakin kaapelien läpiviennit ja etuhaarukka on muuttuneet Grand Canyon AL 4.0

E: saa olla ulkomailta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
On tuo kyllä ihme viritystä. Jätin huvikseen tuon alumiinikikkareen pois kokonaan ja kaikki istui hyvin paikalleen, mutta kyllähän sitä klappia oli aivan pirusti ja jos tuota päätyruuvia liikaa kiristi niin laakerit alkoivat hiertämään. Eli kyllä tuo on pakko johonkin väliin tulla mutta mihin ja miten päin. :D Ihmetyttää myös kun ei tuossa oikein mitään tiivisteitä missään välissä ole. Voihan se olla että edellinen omistajakin on tuon alunperin kasannut päin vittua. Jos vielä pari iltaa ihmettelisi ja sitten veisi pyöräliikeeseen.

Jatketaanpa tätä wanhaa keskustelua. Käytin pyörän huollossa näin 9 kuukautta myöhemmin :) vuosihuollossa ja mainitsin tuosta keulasta. Pyörä tuli takaisin ja tuntuu, niin kuin olisi huonompaan suuntaan mennyt. Ei kuulosta enää siltä, että laakerit hiertäisi, mutta muuten tuntuu ohjaus tosi jäykältä, eli jos vauhdissa irrotan kädet ohjaustangolta, niin keskipakoisvoima (tai mikä onkaan) ei saa suoristettua ohjausta suoraksi, ja pöpelikköön menisi. Ilman käsiä ajo ei siis onnistu. Mutkissa tuntuu muutenkin oudon jäykältä tuo ohjaus. Yritin löysätä varovaisesti päälyskorkin ruuvia (stemmin ruuvit löysäten ennen säätöä), mutta melko löysällä tuo jo oli. Huollon jälkeen etupää näyttää lisäksi myös tältä. Onko ok? Vertaa ylempiin ennen-huoltoa:

 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Haluaisin sanoa, että 2018 malli, koska 2019 kevättalvella ostin alennuksesta.

Todella havoin on ollut tarvetta noille 3 isoimmalle vaihteelle (pienimmälle rattaalle) itsellä. Toki joskus alamäessä, mutta uskoisin tuon välityssuhteen riittävän omiin ajoihini hyvin.

Eli siinä on nuo bb386evo keskiöstandardin kammet.
Periaatteessa siihen pitäisi sopia bb86 keskiölaakeri, joka on 30mm akselille.
En ole ikinä vielä ollut tuon laakerin kanssa tekemisissä, joten hieman kädetön tässä asiassa.
Kampia ei kyllä muuten tarvitse vaihtaa 1x siirryttäessä.
Sen kun nykii rattaat irti ja hommaa sen yhden halutun oikealla bcd:llä ja pistää paikalleen.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Hissitolppaa ostamassa ja pää on aika pyörällä valikoimasta.

Onko suosituksia kun vaatimukset ovat seuraavat:

150mm säätövara
Halkaisija 30,9mm
EI mekaaninen (ilmeisesti huonompi, mutta jos ei merkittävästi niin joustetaan tässä)
Ulkoinen kaapeli säätövivulle.

Nuo on nyt vaatimuksena, mutta mitä muuta kannattaa huomioida? Hinta mieluiten max 150e, mutta hyvillä perusteluilla voin joustaa.

Pyörässä on kaksi eturatasta, koska ilmeisesti tämäkin vaikuttaa valintaan.

Pyöränä 2018 vuoden Grand Canyon. Suunnilleen sama kuin linkin, mutta ainakin kaapelien läpiviennit ja etuhaarukka on muuttuneet Grand Canyon AL 4.0

E: saa olla ulkomailta.
Jos saa ihmetellä miksi "vanhanliiton" geolla varustettuun xc laitteeseen tarvitaan niinkin paljon kuin 150mm säätöä?
100mm riittäisi oikein hyvin.
Tuohon hintaan kannattaa ottaa melkein mikä vain, muttei mitään mekaanisia käkättimiä.
Tranzx teki hyvää ja halpaa, mutten tiedä tekeekö enää.
Etuvaihtaja vaikuttaa vain sen liipaisimen valintaan.
Eli pitää olla tangon yläpuolinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
151
Samanlainen tilanne kuin zomeone. Eli pyörä on White CR pro 2017 CR Pro - Whitebikes
Keskiöstä/voimansiirrossa kuuluu natinaa kun polkee. Pyöräilen noin 3000-3500 vuosittain sillä ja talvella toisella pyörällä. Vaihdanko keskiön vai samalla muita osia? Pyörässä kai bbes300, mutta en näe kokoa. XXL olisi Sram apex setti 600€. Fillaritorista voisi myös kokeilla metsästää paremman käytetyn.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Hissitolppaa ostamassa ja pää on aika pyörällä valikoimasta.

Onko suosituksia kun vaatimukset ovat seuraavat:

150mm säätövara
Halkaisija 30,9mm
EI mekaaninen (ilmeisesti huonompi, mutta jos ei merkittävästi niin joustetaan tässä)
Ulkoinen kaapeli säätövivulle.

Nuo on nyt vaatimuksena, mutta mitä muuta kannattaa huomioida? Hinta mieluiten max 150e, mutta hyvillä perusteluilla voin joustaa.

Pyörässä on kaksi eturatasta, koska ilmeisesti tämäkin vaikuttaa valintaan.

Pyöränä 2018 vuoden Grand Canyon. Suunnilleen sama kuin linkin, mutta ainakin kaapelien läpiviennit ja etuhaarukka on muuttuneet Grand Canyon AL 4.0

E: saa olla ulkomailta.
Brand-X Ascend II 125mm / 30,9mm / 400mm tolpan laitoin joskus ulkopuolisella reitityksellä 2017 grand canyoniin jossa ei ollut rungonsisäistä reititystä dropperin vaijerille. En tiedä miten sinun pyörässäsi on. Mukana tuleva vipu on melko epämukava käyttää, kun etuvaihtaja estää sen että vipua ei saa tangon alapuolelle vaan laitettava yläpuolelle, mutta on silti ihan kohtuullisen käyttökelpoinen.

150mm kuulostaa melko hurjalta pituudelta, itsellä on pituuteen nähden tosi pitkät jalat ja 125mm mittainen tolppa riitti mainiosti.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Samanlainen tilanne kuin zomeone. Eli pyörä on White CR pro 2017 CR Pro - Whitebikes
Keskiöstä/voimansiirrossa kuuluu natinaa kun polkee. Pyöräilen noin 3000-3500 vuosittain sillä ja talvella toisella pyörällä. Vaihdanko keskiön vai samalla muita osia? Pyörässä kai bbes300, mutta en näe kokoa. XXL olisi Sram apex setti 600€. Fillaritorista voisi myös kokeilla metsästää paremman käytetyn.
No parempi voisi olla joku hollowtech II akselinen simppa, mutta tuskin eroa edes huomaa.
Toinen asia on jos haluaa muuttaa vaikka kammenpituutta samalla.
170mm kammet on oikein hyvät maantiellä jollekin baut 184 senttiselle asti.
Nykyinen laakeri on 68mm leveä ja sen akselin pituuden saat mittaamalla kun nappaat kammet pois. Eli se on 68x113, 68x118, 68x121 tai 68x126.
Joissa siis jälkimmäinen on akselin pituus ja vaikuttaa ketjulinjaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Brand-X Ascend II 125mm / 30,9mm / 400mm tolpan laitoin joskus ulkopuolisella reitityksellä 2017 grand canyoniin jossa ei ollut rungonsisäistä reititystä dropperin vaijerille. En tiedä miten sinun pyörässäsi on. Mukana tuleva vipu on melko epämukava käyttää, kun etuvaihtaja estää sen että vipua ei saa tangon alapuolelle vaan laitettava yläpuolelle, mutta on silti ihan kohtuullisen käyttökelpoinen.

150mm kuulostaa melko hurjalta pituudelta, itsellä on pituuteen nähden tosi pitkät jalat ja 125mm mittainen tolppa riitti mainiosti.
Tuo malli näyttäisikin oleva Wigglessä kohtuulliseen hintaan myynnissä Wiggle | Brand-X Ascend II Dropper Seatpost (105,125,150) | Dropper Seats posts

Tuohon miksi juuri 150mm en oikeastaan tiedä vastausta. Näin minulle suositeltiin paikallisen pyöräilijän toimesta, mutta jos joku muukin riittää niin sellainen sitten. Onkos tuosta extra pituudesta haittaa?

Etuvaihtaja ei ole sinällään ongelma kun en sitä edes juuri käytä. Sen voin hyvinkin siirtää sisemmäksi jopa niin että kahvasta ei siihen suoraan yllä. Pyörässä ei tosiaan ole sisäisiä kaapelireittejä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Tuohon miksi juuri 150mm en oikeastaan tiedä vastausta. Näin minulle suositeltiin paikallisen pyöräilijän toimesta, mutta jos joku muukin riittää niin sellainen sitten. Onkos tuosta extra pituudesta haittaa?
Enemmän painoa ja mahtuuko edes? Se kun tarttee 150mm + sen kauluksen n.30mm verran tilaa.
Eli onko nyt yli 180mm vartta näkyvissä satulatolpassa?
 

10k

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
120
No juu, Hobby Hallista 13 vuotta sitten ostettu Raleigh-pyörä joutaa kohta kierrätykseen.

Menisikö tällainen Trek seuraavat 10+ vuotta? Kilometrejä kesässä ehkä noin 400.

Pituutta miehellä 188 cm ja painoa 85 kg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Enemmän painoa ja mahtuuko edes? Se kun tarttee 150mm + sen kauluksen n.30mm verran tilaa.
Eli onko nyt yli 180mm vartta näkyvissä satulatolpassa?
Satulan ollessa siinä asennossa, missä ajan tiellä on vartta näkyvissä 22cm. Tästä mitasta sitten käsin madallan kun siirryn metsään.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Satulan ollessa siinä asennossa, missä ajan tiellä on vartta näkyvissä 22cm. Tästä mitasta sitten käsin madallan kun siirryn metsään.
Kuinka paljon sitä sitten madallat? Siitähän sinä tiedät kuinka paljon pitää olla säätövaraa dropissa.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Kannattaa huomioida dropperia mittaillessa myös se, että miten syvälle sen saa asennettua, esim. juomapullokiinnikkeen reiät saattaa asettaa rajat asennussyvyydelle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Tämä teline tuli tänään postissa, sopivasti pyöränrassaustuokion keskelle:


Erittäin pätevältä vaikuttaa, nuo silikonisuojat suojaa puhelinta kun telineen kiristää ja alaosassakin on kaiken varalta tappi estämässä tippumisen. Pienellä säädöllä tämänhän saa vaikkapa kuvaamaan ajoreissun kännykän kameralla.


Olipahan taas arvokas oppitunti pyörän kanssa, kun mittasin että ketjut on venyneet ja taisin löytää sitä edesauttavan syynkin. Olin laittanut takakiekon huonosti paikoilleen edellisellä kerralla, johan siinä oli vaihtajan säädötkin silloin pielessä. Nyt kun on uusi, puhdas ketju ja pestyt rattaat + rissat niin kyllä kelpaa ajaa!

Ketjutkin oli sen verran pahassa töhnässä että taidan jatkossa käyttää dry lubea kunnes talvikelit koittaa. Voi toki olla että olin annostellut teflonsprayta hieman liikaa. Noh, katotaan millaiseen töhnään ne pääsee Shimanon (hyvin pyyhityillä) tehdasrasvoilla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Ostin viikko sitten Rex:n voiteluainetta, jota on paljon kehuttu, myös täällä io:ssa. Hieman epäileväisin mielin lähdin sitä testaamaan, vaikka tosiaan paljon kehuttu aine onkin, mutta voiko se sitten olla niin paljon parempi kuin jokin toinen merkki?

Pesin ensin ketjut ihan vain fairyvedellä. Liuottelin astiassa välillä ravistellen. Lopuksi kuivaus ja annoin vielä vuorokauden kuivua riiputettuna.

1 tippa jokaiseen niveleen.

Nyt maastopyörällä ajanut noin 200 kilometriä tämän jälkeen. Äsken pesin pyörät ja samalla ajattelin katsoa missä kunnossa ketjut on. Pyyhkäisin kuivalla rätillä ketjun läpi. Rättiin tuli ihan vähän tummaa likaa, huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmilla aineilla (mm. Muc-Off). Ketjua sivusuunnaassa vääntäessä kuuluu ihan vähän että hiekka rahisee. Gravelissa, jolla ajettu saman käsittelyn jälkeen suurin piirtein saman verran, ei kuulu mitään ääntä ketjusta, eikä rättiin jäänyt mainittavaa likaa. Gravelilla ajettu vain asfaltilla.

Taitaa siis jäädä Rex käyttöön itselle. Pullo on pieni ja kohtalaisen hintava, mutta toisaalta pitäisi olla riittoisakin, koska tosiaan 1 tippa per nivel näyttää riittävän. Ja koska tämän paras teho ilmeisesti saavutetaan vasta muutaman voitelukerran jälkeen, niin mielenkiinnolla odotan mitä tässä tapahtuu, kun yhden kerran jälkeen jo tuntuu hakkaavan kaikki aikaisemmin testaamani aineet.

Eli suosittelen :thumbsup:

 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Satulan ollessa siinä asennossa, missä ajan tiellä on vartta näkyvissä 22cm. Tästä mitasta sitten käsin madallan kun siirryn metsään.
Satulan korkeus pitäisi kyllä olla sama, siitä huolimatta missä sitä ajaa. :hmm:

Sitten kun nenä osoittaa alaspäin niin tiputellaan.
Jossain isommassa kivikossa tai juurakossa voi kanssa tiputella, mutta jos ohjaamossa on tilaa niin eipä sitäkään yleensä tartte tehdä.

Joka tapauksessa 100mm pitäisi riittää vallan mainiosti tuollaiseen pyörään.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Satulan korkeus pitäisi kyllä olla sama, siitä huolimatta missä sitä ajaa. :hmm:

Sitten kun nenä osoittaa alaspäin niin tiputellaan.
Jossain isommassa kivikossa tai juurakossa voi kanssa tiputella, mutta jos ohjaamossa on tilaa niin eipä sitäkään yleensä tartte tehdä.

Joka tapauksessa 100mm pitäisi riittää vallan mainiosti tuollaiseen pyörään.
Olen täysin samaa mieltä tosta dropperin tarkotuksesta. Satula on max ylhäällä kun poljetaan ja sitten alaspäin mennessä max alhaalla, että ei oo edessä kun painoa siirrellään. Toki pidemmällä dropperilla saa satulan alemmas ja täten paremmin pois tieltä. Peppu on kuitenkin jyrkissä kohdissa hetkittäin takarenaan päällä. Sanoisin, että vanhan liiton geolla pitää vielä enemmän saada painoa taakse, kuin moderneilla geoilla.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Moi! Oon vedelly 2vuotta Tunturin Rx700.

Kilometrejä on tullut fillariin parisen tuhatta. Tolla jaksaa mennä sen 40km lenkin yhtäsoittoa. Pyörä on ollut vallan mainio kulkine mutta nälkä kasvaa syödessä. Mikä tuosta olisi seuraava steppi ylöspäin? Ajan 90% asfaltti-tietä mutta tarpeen vaatiessa fillarin pitää kestää pientä sorapätkää, maastoon en toki ole menossa.

Budjetiksi olen ajatellut max 1500€. Olen 170cm pitkä ja painoa n. 78kg, jos sillä on merkitystä.

Mitä lähtisin katsomaan? Kiitos avusta!
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Mitä lähtisin katsomaan? Kiitos avusta!
Jos tarkoitus on lähteä vetämään pidempää lenkkiä ja kuitenkin pärjätä myös hiekkateillä tms. niin itse kääntäisi katseen gravelin tai cyclocrossin suuntaan. Noissa on droppitangot jotka mahdollistaa ajoasennon vaihtamisen monipuolisemmin ja pidempään lenkkiin sekä vauhdikkaampaan ajoon sopiva geometria, ja alle saa laitettua tarpeen mukaiset nakit. Maantiepyörään nähden geometria on lungimpi ja rungossa tilaa leveämmille/korkeammille kumeille + nuo on suunniteltu kestämään enemmän kuritusta (sora/polkuajoa).

Esim. GT Grade on kovasti kehuttu pyörä lajityypissään, Grade expert alurunkoisena 105 osasarjalla osuis aika hyvin tuohon budjettiin.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Jos tarkoitus on lähteä vetämään pidempää lenkkiä ja kuitenkin pärjätä myös hiekkateillä tms. niin itse kääntäisi katseen gravelin tai cyclocrossin suuntaan. Noissa on droppitangot jotka mahdollistaa ajoasennon vaihtamisen monipuolisemmin ja pidempään lenkkiin sekä vauhdikkaampaan ajoon sopiva geometria, ja alle saa laitettua tarpeen mukaiset nakit. Maantiepyörään nähden geometria on lungimpi ja rungossa tilaa leveämmille/korkeammille kumeille + nuo on suunniteltu kestämään enemmän kuritusta (sora/polkuajoa).

Esim. GT Grade on kovasti kehuttu pyörä lajityypissään, Grade expert alurunkoisena 105 osasarjalla osuis aika hyvin tuohon budjettiin.
Ei näemmä oikein saatavilla suomesta?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Ei näemmä oikein saatavilla suomesta?
Ei suomesta kannata pyörää ostaakkaan. Maksat samoista osista huomattavasti enemmän. Rohkeasti vain ulkomailta pyörää ostamaan.

Tuskin esimerkiksi saat suomesta 1500 euron hintaan Shimanon 105 osilla olevaa gravelia.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Ei näemmä oikein saatavilla suomesta?
Lundberg ja berggren tuota ainakin myy. Jälkimmäisellä näyttää ”väliaikaisesti loppu” mutta tilaamalla vois ehkä saada sieltäkin. Lundbergilla 55 senttistä varastossa.


Ulkomailtakin voi tilata huoletta jos osaa kokonsa katsoa suunnilleen oikein.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Okei. Kiitos vastauksista. Älkää ampuko mutta onko tästä mihinkään?
Ymmärtääkseni osasarja pitäs olla ihan ok?
VOIMANSIIRTO
- Etuvaihtaja: Shimano GRX FD-RX400
- Takavaihtaja: Shimano GRX RD-RX400
- Vaihdevivut: Shimano GRX ST-RX400-L/R
- Takapakka: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T
- Kampisarja ja keskiö: Shimano GRX FC-RX600-2, 46/30T (170 mm på M/54 cm, 175 mm på L/56 cm & XL/58 cm)
- Ketju: KMC X10 NPBK
- Vaihteiden määrä: 2 x 10
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Lundberg ja berggren tuota ainakin myy. Jälkimmäisellä näyttää ”väliaikaisesti loppu” mutta tilaamalla vois ehkä saada sieltäkin. Lundbergilla 55 senttistä varastossa.


Ulkomailtakin voi tilata huoletta jos osaa kokonsa katsoa suunnilleen oikein.
55 koko on kyllä liian iso mulle. Sais olla joku 52-54 maksimissaan. 170cm kun on vaan omalla rungolla mittaa.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
1500 euron budjetilla kannattaa kattoa alurunko, hiilikuitukeula, hydr. levyjarrut ja shimano 105-osasarjaa tai Sramin 1x vaihteistolla vastaava. GRX en ota kantaa kun en siitä tiedä, mutta kai se on graveleihin suunnattuna ihan toimiva. Pyöräilykauppoja löytyy Suomestakin todella paljon jotka myy hyviä merkkejä.

Käytettynä saa tolla hinnalla todella hyvää fillaria.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Älkää ampuko mutta onko tästä mihinkään?
Varmaan ihan asiallien peli, painokin aika maltillinen. Monella on kohtuu kova xxl-allergia, mutta kuulemani/lukemani mukaan nuo whitet ovat olleet ihan toimivia laitteita ja hinta-laatusuhde hyvä. Noillahan on bonarina vieläilmaisia huoltoja pyörään.

GRX 400 on Tiagran tasoinen osasarja, eli harrastelija-luokan parempaa päätä 105:n alapuolella. Toimii jo moneen tarpeeseen hyvin.

55 koko on kyllä liian iso mulle. Sais olla joku 52-54 maksimissaan. 170cm kun on vaan omalla rungolla mittaa.
Juu sitten on ihan liian iso ja pyöräkuumeessa tarttis saada nopeasti uus alle :rofl2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Itsellä tuo White GX Pro 2018 mallia, oon kyllä ollut tyytyväinen. Semmonen 3500km ajettuna 08/2018 lähtien, ympäri vuoden. -25% alella oli kyllä hinta-/laatusuhde kyllä kohdillaan. :)

Edit: M-koko, itsellä pituutta se 175cm paino joku 70-75kg
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Okei. Kiitos vastauksista. Älkää ampuko mutta onko tästä mihinkään?
Ymmärtääkseni osasarja pitäs olla ihan ok?
VOIMANSIIRTO
- Etuvaihtaja: Shimano GRX FD-RX400
- Takavaihtaja: Shimano GRX RD-RX400
- Vaihdevivut: Shimano GRX ST-RX400-L/R
- Takapakka: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T
- Kampisarja ja keskiö: Shimano GRX FC-RX600-2, 46/30T (170 mm på M/54 cm, 175 mm på L/56 cm & XL/58 cm)
- Ketju: KMC X10 NPBK
- Vaihteiden määrä: 2 x 10
Oikein soiva peli sun käyttötarkoitukseen.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Varmaan ihan asiallien peli, painokin aika maltillinen. Monella on kohtuu kova xxl-allergia, mutta kuulemani/lukemani mukaan nuo whitet ovat olleet ihan toimivia laitteita ja hinta-laatusuhde hyvä. Noillahan on bonarina vieläilmaisia huoltoja pyörään.

GRX 400 on Tiagran tasoinen osasarja, eli harrastelija-luokan parempaa päätä 105:n alapuolella. Toimii jo moneen tarpeeseen hyvin.



Juu sitten on ihan liian iso ja pyöräkuumeessa tarttis saada nopeasti uus alle :rofl2:
Se on just näin
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
1500 euron budjetilla kannattaa kattoa alurunko, hiilikuitukeula, hydr. levyjarrut ja shimano 105-osasarjaa tai Sramin 1x vaihteistolla vastaava. GRX en ota kantaa kun en siitä tiedä, mutta kai se on graveleihin suunnattuna ihan toimiva. Pyöräilykauppoja löytyy Suomestakin todella paljon jotka myy hyviä merkkejä.

Käytettynä saa tolla hinnalla todella hyvää fillaria.
Tuo GT Grade on kyllä ulkonäöllisesti todella hieno laite. Pitänee laittaa noille jälleenmyyjille viestiä, että koska varastoon mahtaa tulla tavaraa.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
566
Okei. Kiitos vastauksista. Älkää ampuko mutta onko tästä mihinkään?
Ymmärtääkseni osasarja pitäs olla ihan ok?
VOIMANSIIRTO
- Etuvaihtaja: Shimano GRX FD-RX400
- Takavaihtaja: Shimano GRX RD-RX400
- Vaihdevivut: Shimano GRX ST-RX400-L/R
- Takapakka: Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T
- Kampisarja ja keskiö: Shimano GRX FC-RX600-2, 46/30T (170 mm på M/54 cm, 175 mm på L/56 cm & XL/58 cm)
- Ketju: KMC X10 NPBK
- Vaihteiden määrä: 2 x 10
Tuota ei taida olla kuin Suomenojan XXL:ssä ja muutenkin tällä hetkellä taitaa aika moni liike myydä eioota. Yhtenä vaihtoehtoa vois olla Felt Broam 40? Hinta ostoskoriin lisättynä ~1410e.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 308
Viestejä
4 156 943
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom