Pyöräily

Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Jos meinaan jossain välissä alkaa fillaria kasaamaan niin tulee kyllä paljon hölmöjä kysymyksiä osien sopivuudesta jne.

Mutta, mitä jos laittaakin mtb fillariin jäykän keulan? Painoa saa pois ja säästää rahaakin, itsellä ei oikein käyttöä joustolla kun aina se lukossa kuitenkin hiekkateillä jne.

No miksipäs ei :) Niinhän monet 90-luvun retro-mtb:tkin olivat jäykällä keulalla.

En itse tiedä keuloista juuri mitään, mutta lienee tarpeellista kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin olennaisuuksiin:
  • Kaulaputken muoto (ja pituus): "tapered" vai "non-tapered" sekä halkaisija
  • Haarukkaan kiinnitettävän jarrun tyyppi (levari vai cantilever vai joku muu)
  • Vanteen kiinnitystapa (QR vai läpiakseli)
  • Haarukan pituus ja leveys
  • jne.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
No miksipäs ei :) Niinhän monet 90-luvun retro-mtb:tkin olivat jäykällä keulalla.

En itse tiedä keuloista juuri mitään, mutta lienee tarpeellista kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin olennaisuuksiin:
  • Kaulaputken muoto (ja pituus): "tapered" vai "non-tapered" sekä halkaisija
  • Haarukkaan kiinnitettävän jarrun tyyppi (levari vai cantilever vai joku muu)
  • Vanteen kiinnitystapa (QR vai läpiakseli)
  • Haarukan pituus ja leveys
  • jne.
tämäpä se, eli että sopisi haluttuun runkoon ja asento olisi mahdollisimman Grand Canyonmainen. No, pitää katella tarkemmin kun/jos tulee aiheelliseksi. Kunnon keulat maksaa tonnin helposti niin säästöä siinäkin jos ei niinkään tarve.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
Jos meinaan jossain välissä alkaa fillaria kasaamaan niin tulee kyllä paljon hölmöjä kysymyksiä osien sopivuudesta jne.

Mutta, mitä jos laittaakin mtb fillariin jäykän keulan? Painoa saa pois ja säästää rahaakin, itsellä ei oikein käyttöä joustolla kun aina se lukossa kuitenkin hiekkateillä jne.

Jos valitsee keulaa kannatta katsoa ja lukasta vähän myös fork rake, pääsee perille offsetista.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Osaako joku sanoa, onko tässä Ibis DV9 jotain radikaalia eroa Grand Canyonin runkoon? Aika sama ajoasento taitaa olla, toki tuo DV9 on hiilikuitua. Aikalailla samat osatkin sopii, taka-akseli tosin vaihtuu mutta keula ja levyjarrut varmaan istuu.


Tekisi mieli hommata ja alkaa sen ympärille keräämään muuta osaa, ulkonäön puolesta voisi tähdätä tähän suuntaan:

 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Kiitos kaikille suosituksista, tuli kuitenkin lopulta hankittua käytetty White SC Comp, pitihän se ajaakin sitten vielä ostajalta kotiin eilen. :)

20200522_152956.jpg


Ketjut oli melko hiekkaiset ja renkaatkin alipaineiset mutta eiköhän tuo ihan soiva aihio vielä ole. Alimmalla vaihteellakin kävi niin, että ketju pomppasi pois rattailta, saa nähdä tarviiko säätää vai meneekö sillä että pesee ja huoltaa kunnolla.

Tarkoitus olisi hankkia SKS Bluemels-metallilokarit noiden muovikammotusten tilalle ja todennäköisesti tarakkakin, ei tarvi ahtaa vaihtovaatteita läppärilaukkuun työmatkalla eikä ottaa reppua ollenkaan mukaan matkalle harrastuksiin. Edullisemman pyörän puolesta puhui myös varkausvarmuus, vaikka toki tarkoitus on tämäkin aina lukita vaijerilla + U-lukolla.

Tänään pitäisi vielä hankkia Verkkiksen huoltoteline sun muuta pikkuhärpäkettä, niin saa pyörän halutulle varustukselle ja myös muut talouden pyörät huollettua.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
Kuinka tärkeä on pyörässä "oikea" runkokoko?
Tuollasta kattelin White GX Pro 20, miesten gravelpyörä - STD - Maantiepyörät | XXL mutta isoin koko saatavilla on L 56 ja kokosuositus 180-187cm. Kirjoittajalta löytyy pituutta 189cm.
On se tärkeää, mulla on yksi vanhempi kippurasarvi joka on liian pieni rungoltaan, ikävä ajaa kun paino lepää käsien päällä.Kokeilemallahan se selviää kun ei ole tietoa kehon mitoista.
Olen 181cm ja mulle koko on L56.
 
Liittynyt
31.12.2017
Viestejä
172
On se tärkeää, mulla on yksi vanhempi kippurasarvi joka on liian pieni rungoltaan, ikävä ajaa kun paino lepää käsien päällä.Kokeilemallahan se selviää kun ei ole tietoa kehon mitoista.
Olen 181cm ja mulle koko on L56.
Pitääpi käydä vielä ihan liikkeessä, näin vähän ajattelinkin.
Harmi, kun liikkeet alkavat myymään jo eioota enkä omaisuuttakaan haluaisi sijoittaa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
Katso fillaritori.com ja fillaritori.fi käytettyjä.
Itsellä kanssa vasta ajatuksen tasolla hankkia gravel tai cyclo ja käytetty ensisijaisena mielessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Hybridiä ostamassa ja pituus on tasan 172. S suositellaan 162-172 ja M kokoa 172-182. Kumpi koko kannattaa kun pituus osuu juuri tuohon molempien väliin?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 238
Hybridiä ostamassa ja pituus on tasan 172. S suositellaan 162-172 ja M kokoa 172-182. Kumpi koko kannattaa kun pituus osuu juuri tuohon molempien väliin?
Itse ottaisin pienemmän koon. Paras olisi tietysti jos pääsee testaamaan molempia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Hybridiä ostamassa ja pituus on tasan 172. S suositellaan 162-172 ja M kokoa 172-182. Kumpi koko kannattaa kun pituus osuu juuri tuohon molempien väliin?
Tuossa pari postausta ylempänä on kuva omasta S-koon eli 160-170cm mallista jonka hankin, satulaputkessa riitti pelivaraa mainiosti ja ajoasento on mukavan pystyssä säädettävän etutangon ansiosta. Tuon kuvan oton jälkeen säädin satulaa vielä sentin pari matalammallekin.

Mulla on pituutta 176cm. Testaamatta en tosiaan hankkisi. Maastossa ajeluun tuolla on varmasti enempi merkitystä vrt. hybridin tavanomainen käyttötarkoitus.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
69
Kuinka tärkeä on pyörässä "oikea" runkokoko?
No lyhyesti: kaikista tärkein asia.
Enssijaisesti kompliittia ostaessa ostetaan runko ja kiekot. Kaiken muun vaihtaa suht halvalla (pl. droppitangollisissa osasarja jos mekaaniset levyjarrut vs. hydrot) sitä mukaa kuin osat kuluu....ja kun yleensä ne kiekot on valmiissa pyörässä eka ssäästökohde niin oikeastaan ostat runkoa, jossa on jotkut placeholder osat.

On ollut tapauksia, joissa pyörään pultatut osat ovat olleet niin arvokkaat, että periaatteessa ois kannattanu ostaa koko pyörä ja myydä runko (mm. Silverbäkin jäykkäperä maasturi oli taannoin hlavalla verkkiksessä) mutta harvemmin näin.

Jos hommaa vain kulutuspyöärää eikä omaa (eikä aio hankkia) tarvittavia taitoja fillarin rakentamiseksi itselleen sopivaksi niin silloin voi ostella ihan mitä vaan. Noin muuten runko/oikean kokoinen pyörä on parasta mitä voit hankkia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Koin eilen ensimmäisen rengasrikon kun XC:n tubeless eturengas puhkesi sepelillä, eivätkä vanhat ja huvenneet litkut paikanneet. Sisuri sisään ja ongelmitta 50km lenkki maaliin. Ei mikään iso vekki, koska sillä ajeli vielä puolisen kilsaa taukopaikalle. Rengas on Maxxis Ardent Race Maxx Speed 3C ja tuo 4 mm vekki on poikittainen 1 cm sivuun renkaan keskilinjasta, ei siis kyljessä.

Rengas tuskin on kaatopaikka kamaa vielä, joten mikä on paras tapa paikata tuo?
  • Renkaan tarkka putsaus litkun ja muun jäämistä
  • Ihan perus sisuripaikka renkaan sisäpuolelle, vai onko joku MTB grade paikkasarja paikallaan / olemassa? Sellasita läpi työnnettävää matoa tässä tuskin kannattaa käyttää
  • Jotain tuohon renkaan ulkopintaan?
  • Sisurin kanssa nostaa paineet suht korkealle yön yli, jotta painaa paikkaa paikalleen
  • Sisuri pois ja litkus
Tuossa jotain väärää tai paremmin tehtävää?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Muutaman vuoden vanha Meridan täyshiilikuitu maantiepyörä menee kohta myyntiin, laitetaan vinkki tänne ensin jos jollain aikeissa ostaa alle tonnin pyörä (Ovh oli 2000€). Ajettu viimeisenä kolmena kesänä vain muutama lenkki, eikä kilsoja ole kertynyt muutenkaan kun pääasiassa maastopyörällä menty.

Nyt riser sarvet, löytyy alkup Shimano 105 vaihtajat+jarrukahvat ja kahdet eri levyiset "pukkisarvet". Polkimia koitin aiemmin vaihtaa, en saanut auki, ei ole kunnon työkaluja siihen. Tiukassa ovat joka tapauksessa.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Koin eilen ensimmäisen rengasrikon kun XC:n tubeless eturengas puhkesi sepelillä, eivätkä vanhat ja huvenneet litkut paikanneet. Sisuri sisään ja ongelmitta 50km lenkki maaliin. Ei mikään iso vekki, koska sillä ajeli vielä puolisen kilsaa taukopaikalle. Rengas on Maxxis Ardent Race Maxx Speed 3C ja tuo 4 mm vekki on poikittainen 1 cm sivuun renkaan keskilinjasta, ei siis kyljessä.

Rengas tuskin on kaatopaikka kamaa vielä, joten mikä on paras tapa paikata tuo?
  • Renkaan tarkka putsaus litkun ja muun jäämistä
  • Ihan perus sisuripaikka renkaan sisäpuolelle, vai onko joku MTB grade paikkasarja paikallaan / olemassa? Sellasita läpi työnnettävää matoa tässä tuskin kannattaa käyttää
  • Jotain tuohon renkaan ulkopintaan?
  • Sisurin kanssa nostaa paineet suht korkealle yön yli, jotta painaa paikkaa paikalleen
  • Sisuri pois ja litkus
Tuossa jotain väärää tai paremmin tehtävää?
Ihan just tuollain. Ei ole mitään MTB grade paikkasarjoja, mutta niin hyviä, kuin huonoja sisuripaikkoja kyllä löytyy.
Ulkopuolella ei kyllä pysy mikään.
Pari kaveria koittanut liimailla ulkopintaa huonolla menestyksellä.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Koin eilen ensimmäisen rengasrikon kun XC:n tubeless eturengas puhkesi sepelillä, eivätkä vanhat ja huvenneet litkut paikanneet. Sisuri sisään ja ongelmitta 50km lenkki maaliin. Ei mikään iso vekki, koska sillä ajeli vielä puolisen kilsaa taukopaikalle. Rengas on Maxxis Ardent Race Maxx Speed 3C ja tuo 4 mm vekki on poikittainen 1 cm sivuun renkaan keskilinjasta, ei siis kyljessä.

Rengas tuskin on kaatopaikka kamaa vielä, joten mikä on paras tapa paikata tuo?
  • Renkaan tarkka putsaus litkun ja muun jäämistä
  • Ihan perus sisuripaikka renkaan sisäpuolelle, vai onko joku MTB grade paikkasarja paikallaan / olemassa? Sellasita läpi työnnettävää matoa tässä tuskin kannattaa käyttää
  • Jotain tuohon renkaan ulkopintaan?
  • Sisurin kanssa nostaa paineet suht korkealle yön yli, jotta painaa paikkaa paikalleen
  • Sisuri pois ja litkus
Tuossa jotain väärää tai paremmin tehtävää?
Stanin Dartista on kuultu paljon hyvää tuollaisissa. Pienikokoinen tubeless-paikkasarja jonka tupsu vulkanoituu litkun kanssa kumiin. Laitoin viikonloppuna itselle Wiggle-tilaukseen mukaan, eli kokemuksia ei vielä ole. Hintaa ~25€ kahdelle latingille, eli käytetyn renkaan paikkausta varten toki kallis, mutta toinen tikkalataus jää satulalaukkuun seuraavaa flattia varten.

Aiemmassa Gravelking SK-takarenkaassa olin käyttänyt ihan normi-tiptopia sisäpinnassa ja liquid rubberilla ulkoa reikä umpeen. Tällä parilla oli hieman jatkuvia vuoto-ongelmia ja olin unohtanut koko paikan, paikka oli kyllä kunnossa irroittaessa. Tuollaiset voi siis onnistua, mutta ei täyttä luottoa tubeless-käytössä

Park toolin itseliimautuvia sisuripaikkoja (GP-2) koitin joskus hätätilanteessa tien päällä renkaan sisäpinnalla: ei toimi. Sen verran joustavaa kamaa että pullahtaa isommasta reiästä ulos ja litku liuottaa paikan liiman
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Tämä dartti oli uusi tuttavuus.
Valmistaja ei toki tainnut luvata ihan vulkanoitumista, mutta paremmin pitäisi liimautua.
Hinta on kyllä suolainen.
Ja ihan tienvarsipaikkauksena taidan silti pitää sisuria mukana.

Mutta jos nyt tuore kallis kumi paskaksi menee eikä muu auta niin ehkä tuo dartti sen vielä pelastaa.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Myönnän, siinä oli liian vahva sanavalinta noin lonkalta. Pointtina kuitenkin että tuon tarkoitus on olla pysyvämpi paikka, eikä ainoastaan väliaikainen ratkaisu jolla pääsee kotiin selaamaan kumikauppoja.

Sisuri toki kulkee aina mukana, mutta kelpaisi kyllä jos Dart toimisi edes jossain tapauksessa niin hyvin että sen sisurin voisi jättää viimeiseksi vaihtoehdoksi. Litkun putsailu tien poskessa ei ole kivaa ja varsinkin lateksisisurit tuppaa liimautumaan kiinni niin että ovat kertakäyttöisiä tuossa hommassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Ostin vaimolle polkupyörän ja nyt tarvis joku hyvä lukko hommata. Onko jotain ehdotuksia mikä olisi hyvä ja pitkäkyntinen heti huomaisi, että ei välttämättä kannata vaivaa? Vai onko sillä mitään väliä mikä on, lähtee silti?

Mietin jotain jolla saisi rungon kiinni pyörätelineeseen tms?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Ostin vaimolle polkupyörän ja nyt tarvis joku hyvä lukko hommata. Onko jotain ehdotuksia mikä olisi hyvä ja pitkäkyntinen heti huomaisi, että ei välttämättä kannata vaivaa? Vai onko sillä mitään väliä mikä on, lähtee silti?

Mietin jotain jolla saisi rungon kiinni pyörätelineeseen tms?

Ostin tämän uuteen pyörään ja tykkään. U-lukko on tietysti ainoa oikea jos haluaa maksimaalisen suojan, mutta tämä on kuitenkin huomattavasti parempi kuin sekunnissa poikki napsaistava vaijerilukko ja huomattavasti helpompi ja kevyempi käyttää. Mukana tulee runkoon kiinnitettävä teline (näkyy linkin kuvissa).
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Ostin vaimolle polkupyörän ja nyt tarvis joku hyvä lukko hommata. Onko jotain ehdotuksia mikä olisi hyvä ja pitkäkyntinen heti huomaisi, että ei välttämättä kannata vaivaa? Vai onko sillä mitään väliä mikä on, lähtee silti?

Mietin jotain jolla saisi rungon kiinni pyörätelineeseen tms?
Joku jämerä tai mielellään kaksi jämerää U-lukkoa. Bilteman kallein U-lukkomalli lienee ihan toimiva "halpiksista".

Ilmeisesti tuollainen akkukäyttöinen kulmahiomakone on uusinta muotia pyörävarkailla. Ks. video alla. Siinä ei montaa kymmentä sekuntia jämeräkään U-lukko pidättele:




Ilmeisesti noita on vehkeitä on käytössä myös Suomessa rosvoilla. Alla kuvasitaatti tämän päiväisestä Kaleva lehdestä "Tässä tapauksessa läskipyörä oli lukittu tolppaan Albertinkadulla. Varas katkaisi lukon ja vei pyörän."

2020.05.25.13.36.58_neo-4970726.jpg
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Melkein voisi ostaa näppärän ohuen ja pitkän vaijerilukon mikä ei paina mitään ja saa helposti vaikka satulan alle tai satulalaukkuun tms. Koska jos jollain aikeita pölliä pyörä niin ei auta kuin kassaholvi ja sellaista pikkasen harmittaa kuskailla rekalla paikalle :)

Tollanen akkurälläkkä menee reppuun paremmin kuin isot pihdit.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Joku jämerä tai mielellään kaksi jämerää U-lukkoa. Bilteman kallein U-lukkomalli lienee ihan toimiva "halpiksista".

Ilmeisesti tuollainen akkukäyttöinen kulmahiomakone on uusinta muotia pyörävarkailla. Ks. video alla. Siinä ei montaa kymmentä sekuntia jämeräkään U-lukko pidättele:




Ilmeisesti noita on vehkeitä on käytössä myös Suomessa rosvoilla. Alla kuvasitaatti tämän päiväisestä Kaleva lehdestä "Tässä tapauksessa läskipyörä oli lukittu tolppaan Albertinkadulla. Varas katkaisi lukon ja vei pyörän."

Paras lukitustapa on lukita pyörä paremmin kuin muut vierellä olevat pyörät, jolloin oma pyöräsi ei ole se houkuttelevin vaihtoehto. U-lukon sisälle pitäisi myös saada mahdutettua mahdollisimman paljon tavaraa, esim. tuossa videossahan oli oikeinkin mukavasti työskentelytilaa akkurälläkälle.

Mutta yhtä kaikki, kyllä se pyörä lähtee jos joku sen haluaa, joten kannattaa ajaa markettimatkat ja muut ajot jossa pyörä pitää jättää vartioimatta pitkäksi aikaa sellaisella pyörällä joka ei varkaita kiinnosta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Melkein voisi ostaa näppärän ohuen ja pitkän vaijerilukon mikä ei paina mitään ja saa helposti vaikka satulan alle tai satulalaukkuun tms. Koska jos jollain aikeita pölliä pyörä niin ei auta kuin kassaholvi ja sellaista pikkasen harmittaa kuskailla rekalla paikalle :)

Tollanen akkurälläkkä menee reppuun paremmin kuin isot pihdit.
Ohut vaijerilukko pidättää rosvoa ehkä noin 2 sekuntia kun voimapihdellä sen napsaisee poikki. Sen saa rikki myös vaikka puolen metrin putken pätkällä kun pyörittää aikansa sitä vaijerin ympärille.

Em. välineitä lienee todella yleisesti tavallisillakin nisti-rosvoilla jotka pyöriä varastelee.





Jämerällä U-lukolla taas pyörän saa lukittua niin ettei se noilla lähde mukaan. Vielä parempi jos on kaksi sellaista.

Akkukäyttöinen kulmahiomakone on laite jolla tuollaiset U-lukot saa murrettua. Maksaa kuitenkin muutaman sata euroa sellainen akkuineen ja latureineen ja sen käyttö aiheuttaa paljon melua. Väittäisinkin että 99 prosentilla pyöriä varastelevista nisteistä akkukoneita ei ole käytössä ja mukana. Eli varmaan se muutaman sadan euron hintainen pyörä säilyy sen vuoksi kohtuullisen hyvin parilla U-lukolla näkyvälle paikalle, jossa liikkuu paljon ihmisiä, lukittuna.

Sitten taas parin tuhannen euron hintainen kallis sähkö- tai läskipyörä taitaa kadota U-lukoista huolimatta jos sen jonnekkin hiljaiselle paikalle jättää jossa saa rosvo rauhassa rälläköidä lukot rikki. Tai jos pyörää ei ole lukittu mihinkään kiinteään kiinni ja sen voi nostaa lukkoineen auton kyytiin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Juu kyllä vaijeri menee helposti, mutta sellanen pitempi versio kaipaa työkaluja ei auta kiertäminen. Ja jos on ”VAIJERIA” niin ei pitäis pikku tongeilla ihan sekunnissa katketa.

Itte en lenkillä ollessa halua kantaa painavaa U-lukkoa mukana toisesta puhumattakaan, pitää olla niitä varten reppu selässä ja niin kovasti suojeltava pyörä luultavasti myös kevyt niin menee sekin pilalle. jos pelko että lähtee varastosta niin sinne toki.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Hiplok ainakin kova.
Jollain saksalaisella videolla ei saanu ketjua eikä lukon kaarta katki isoilla voimapihdeillä, vaikka sai maata vasten kammettua.




Helppo kaikenlisäksi kietoa vyötäisille tai olan yli. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että todella mukava kuljettaa "puettuna päälle"

Mun mielestä lenkille ei lukkoa edes tarvi kun lenkin idea ei ole ainakaan minulla käydä kaupassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Hiplokille multakin pisteet: Lite-versio on kulkenut työmatkat monta vuotta. Mainio juuri siinä, että kulkee vaivatta mukana ja heijastinkankainen versio vieläpä heijastimena ajaessa. Lukko&ketju on riittävän jämäkkää ja kangas hankaloittaa mm. voimapihtien kanssa työskentelyä, saapahan varas käyttää kahta työkalua.

U-lukoissa on hyvä vilkaista että sanka lukittuu molemmista päistä -> murtaminen vaatii kaksi sahausta. Hiplokin DX U-lukko on itsellä varastossa tuplaamassa, eli tuota vyöklipsiä en ole edes kokeillut käytössä. Hieman kompaktimpaa kokoluokkaa, eli pullotunkkia on hankalampi ujuttaa väliin

 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Paras lukitustapa on lukita pyörä paremmin kuin muut vierellä olevat pyörät, jolloin oma pyöräsi ei ole se houkuttelevin vaihtoehto. U-lukon sisälle pitäisi myös saada mahdutettua mahdollisimman paljon tavaraa, esim. tuossa videossahan oli oikeinkin mukavasti työskentelytilaa akkurälläkälle.

Mutta yhtä kaikki, kyllä se pyörä lähtee jos joku sen haluaa, joten kannattaa ajaa markettimatkat ja muut ajot jossa pyörä pitää jättää vartioimatta pitkäksi aikaa sellaisella pyörällä joka ei varkaita kiinnosta.
Pyörästä voi myös tehdä mahdollisimman epähoukuttelevan näköisen. Käyttöpyörän väri saisi olla joku vähemmän huomiota herättävä ja rungossa ja kiekoissa oleva ohut pöly ja rapa on vain plussaa. Voimansiirto toki strategisista paikoista puhdas ja öljytty.

Mutta valitettavaa on se, että yhtään kalliimmat (>1k€) pyörät kyllä kannattaa säilyttää muualla kuin pyörävarastossa tai kadulla. Ei auta vaikka kuinka olisi lukkoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Mutta valitettavaa on se, että yhtään kalliimmat (>1k€) pyörät kyllä kannattaa säilyttää muualla kuin pyörävarastossa tai kadulla. Ei auta vaikka kuinka olisi lukkoja.
Tuo on kyllä pyöräilyssä se kaikkein eniten perseestä oleva tekijä. Ei mulla ainakaan oo mitään saumaa raahata sähköfillaria johonkin helvetin parvekkeelle (talvella pyörässä nastat ja yltäpäältä kurassa, kiva nostella koko kämpän läpi, kesällä partsilla on parempaakin käyttöä kuin pitää pyörävarastona). Ei varmaan haittais jos pyörä olis sellainen jolla käydään kerran tai pari viikossa illalla vähän kuntoilufiilistelemässä, mutta kun se on käytännössä auton korvike jolla ajetaan kaikki työmatkat ja kauppareissut, niin ei se myöskään voi olla missään mistä sen esille ottaminen on kovin iso projekti. Enkä mä ihan itse ymmärrä sitäkään että se "the" fillari on olohuoneen seinällä ja sitten kaikki päivittäiset ajot vedetään sillä vuoden 87 peNishikillä jossa ehkä kaksi vaihdetta ja toinen jarruista toimii.

Kertaalleen lähti jo akkurälläkkämiehen matkaan, vakuutus korvasi kyllä joka euron, mutta onhan siinä hitonmoinen säätö ja 3kk bussipysäkeillä kökkimistä uuden pyörän saapumista odotellessa. Uusikin on edelleen tuossa pihassa, hälärillinen tankolukko, tavallinen U-lukko ja GPS trackeri, mut saapa nähdä kuinka käy. En ees tajua mitä helvettiä se varas meinaa sillä pyörällä tehdä, ei sitä oikein Suomessa voi myydä (tai voi toki, minulle, saattaa vaan olla että myyntitilanteeseen tulee poliisi tai henkilövahinko), ja muutenkin akuttoman ja tietokoneettoman pyörän myynti voi olla vähän nihkeä operaatio. Osiahan siitä saattaa jokusen satasen edestä irrota, mutta niidenkin jälkimarkkinoiden luulis olevan vähintään nihkeät.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Tuo on kyllä pyöräilyssä se kaikkein eniten perseestä oleva tekijä. Ei mulla ainakaan oo mitään saumaa raahata sähköfillaria johonkin helvetin parvekkeelle (talvella pyörässä nastat ja yltäpäältä kurassa, kiva nostella koko kämpän läpi, kesällä partsilla on parempaakin käyttöä kuin pitää pyörävarastona). Ei varmaan haittais jos pyörä olis sellainen jolla käydään kerran tai pari viikossa illalla vähän kuntoilufiilistelemässä, mutta kun se on käytännössä auton korvike jolla ajetaan kaikki työmatkat ja kauppareissut, niin ei se myöskään voi olla missään mistä sen esille ottaminen on kovin iso projekti. Enkä mä ihan itse ymmärrä sitäkään että se "the" fillari on olohuoneen seinällä ja sitten kaikki päivittäiset ajot vedetään sillä vuoden 87 peNishikillä jossa ehkä kaksi vaihdetta ja toinen jarruista toimii.

Kertaalleen lähti jo akkurälläkkämiehen matkaan, vakuutus korvasi kyllä joka euron, mutta onhan siinä hitonmoinen säätö ja 3kk bussipysäkeillä kökkimistä uuden pyörän saapumista odotellessa. Uusikin on edelleen tuossa pihassa, hälärillinen tankolukko, tavallinen U-lukko ja GPS trackeri, mut saapa nähdä kuinka käy. En ees tajua mitä helvettiä se varas meinaa sillä pyörällä tehdä, ei sitä oikein Suomessa voi myydä (tai voi toki, minulle, saattaa vaan olla että myyntitilanteeseen tulee poliisi tai henkilövahinko), ja muutenkin akuttoman ja tietokoneettoman pyörän myynti voi olla vähän nihkeä operaatio. Osiahan siitä saattaa jokusen satasen edestä irrota, mutta niidenkin jälkimarkkinoiden luulis olevan vähintään nihkeät.
Onhan nuo pyörävarkaudet todellinen ongelma vähän kaikkien pyörää käyttävien kannalta. Rosvot varastavat kaikenlaisia pyöriä perusjopoista useamman tuhannen euron arvoisiin kalliisiin pyöriin saakka.

Hyvin vaikea niitä akkurälläkkörosvoja vastaan on oikein muuten suojautua kuin viemällä pyörän lukittuun sisätilaan paikkaan jonne vain itsellä on avaimet. Niitähän pyöriä varastetaan myös taloyhtiöiden lukituista pyörävarastoista ja häkkivarastoista. Eli pyörä pitäisi varastoida aina jonnekkin omaan lukittuun autotalliin, omaan tavalliseen varastoon tai vaikka parvekkeelle. Tosin parvekkeilta joskus pyöriä varastaneet kun ollut sen verran matalalla parveke että rosvo päässyt sinne kiipeämään.

Vaikka pyörän saa turvallisesti säilöön kotona, niin sitten on eri asia minne sen voi lukita turvallisesti kun menee vaikka töihin tai kauppaan pyörällä. Ei siihen taida usein olla muuta keinoa kuin olla joku muutaman kymmenen euron arvoinen arkipyörä olla U-lukoilla lukittuna ja pitää se arvokkaampi pyörä sitten vain sellaisessa käytössä jossa sen voi pitää jatkuvasti omin silmin valvottavana. Tosin osa nisteistä on sen verran sekaisin ja yksinkertaisia muutenkin että saattavat sen muutaman kymmenen euron arvoisenkin pyörän akkurälläkällä varastaa. Niiden nistien "logiikka" on usein sellaista sumeaa logiikkaa että varastavat ihan mitä tahansa ja vasta sitten varkauden tai näpistyksen jälkeen alkavat selvitellä olisiko tällä jotain arvoa ja voisiko sen myydä jollekkin rahaa tai vaikka subutex-tabletin murusta vastaan. Tosin osa niistä voi olla taas sellaisia että hyvin osaavat arvioida pyörien ja osasarjojen hintoja ja miettivät jo ennen varastamista sen mahdollista jälleenmyyntiarvoa ja mahdollisuuksia ja vasta sitten päättävät pistääkö rälläkän laulamaan ja onko riskin arvoinen. Osa taas on niin sekaisin että saattavat rälläköidä pyörän varastaa vaikka Pasilan poliisiaseman pihalta henkilökunnan pyörätelineestä.
 
Liittynyt
23.04.2018
Viestejä
105
Kyselen vielä kerran hyvän pyörän perään, kaveri suositteli saksalaista Bikesteriä josta oli myös oman pyöränsä tilannut.
Tälläiset kaksi olisi vaihtoehtona, onko mitään perustetta ottaa tuota lähtöhinnaltaan halvempaa kun molemmat ovat tarjouksessa samaan hintaan?
Tai onko näissä pyörissä ylipäätään järkeä, uskonko kaveria näiden suositteluissa vai menenkö haukkumaan hänen "asiantuntijuudensa"? Käyttö siis työmatkaa/satunnaista pyörälenkkiä.


 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
IMG-20200526-WA0007.jpg


Kätevältä ja jämäkältä vaikuttaa SP Connectin kotelo telineineen. Miinuksena kiinnitys tekee kotelosta tosi paksun ja puhelin tuntuu tiiliskiveltä :D
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Kyselen vielä kerran hyvän pyörän perään, kaveri suositteli saksalaista Bikesteriä josta oli myös oman pyöränsä tilannut.
Tälläiset kaksi olisi vaihtoehtona, onko mitään perustetta ottaa tuota lähtöhinnaltaan halvempaa kun molemmat ovat tarjouksessa samaan hintaan?
Tai onko näissä pyörissä ylipäätään järkeä, uskonko kaveria näiden suositteluissa vai menenkö haukkumaan hänen "asiantuntijuudensa"? Käyttö siis työmatkaa/satunnaista pyörälenkkiä.


Itse myös tilasin viime syksynä Serious merkkisen pyörän bikesteristä, tosin eri mallisen kuin nuo pyörät. Ei ole mitään moitittavaa toimituksessa tai itse pyörässä. Jos nyt jotain niin ehkä rungon viimeistely ei ihan niin viimeisen päälle kuin jollain muilla merkeillä.

Työmatkalla ainakin itse arvostan kovasti lokareita ja valoja jotka tuossa jälkimmäisessä näyttäisi tulevan mukana. Ei ehkä juuri tähän aikaan vuodesta iso juttu mutta sitten syksymmällä..
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
177
Kyselen vielä kerran hyvän pyörän perään, kaveri suositteli saksalaista Bikesteriä josta oli myös oman pyöränsä tilannut.
Tälläiset kaksi olisi vaihtoehtona, onko mitään perustetta ottaa tuota lähtöhinnaltaan halvempaa kun molemmat ovat tarjouksessa samaan hintaan?
Tai onko näissä pyörissä ylipäätään järkeä, uskonko kaveria näiden suositteluissa vai menenkö haukkumaan hänen "asiantuntijuudensa"? Käyttö siis työmatkaa/satunnaista pyörälenkkiä.


Aika lailla samoja osia näyttää olevan, jälkimmäisessä vain mukana vähän lisävarusteita. Napadynamo ja lokarit on varmasti hyviä jos niitä tarvitsee, mutta jos ei tarvitse niin lisäpainoahan ne ainakin tuovat. Painoeroa näyttäisi olevan noissa jopa 3 kg ensimmäisen hyväksi, mikä on kyllä jo kohtuullisen merkittävä tekijä sekin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Itse myös tilasin viime syksynä Serious merkkisen pyörän bikesteristä, tosin eri mallisen kuin nuo pyörät. Ei ole mitään moitittavaa toimituksessa tai itse pyörässä. Jos nyt jotain niin ehkä rungon viimeistely ei ihan niin viimeisen päälle kuin jollain muilla merkeillä.

Työmatkalla ainakin itse arvostan kovasti lokareita ja valoja jotka tuossa jälkimmäisessä näyttäisi tulevan mukana. Ei ehkä juuri tähän aikaan vuodesta iso juttu mutta sitten syksymmällä..
Erona noissa näyttäisi olevan lähinnä nuo lokasuojat ja valot.

Jos pyörällä on tarkoitus ajaa töihinkin niin eiköhän ne lokasuojat ole aika välttämättömät märällä kelillä ellei töissä sitten voi märissä paskaisissa vaatteissa ja naamakin ravassa "pyöriä".

Saahan nuo lokasuojat varmaan helposti irtikin ja voi laittaa varastoon vaikka jemmaan jos ne alkavat ahdistaa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Mikä on paras maastopyörä 500 € paikkeilla?
Joku edellisvuoden malli reilulla alennuksella tai sitten joku käytetty pyörä?

Tosin koronan vuoksi taitaa olla aika tavalla varastot myyty tyhjiksi kaikista vanhoista pyöristä pyöräkaupoista.

Käytettynä alle 500 euron hintaan ja kenties aika paljon allekkin saisi jo todella hyvän pyörän.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512

Esim tollanen tai vastaava käytettynä
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Hyvin sekalainen pyöränhaikailu menossa tällä hetkellä. Sähkögraveleista luomumaasturiin arvonta raikaa, joten kysellään tästäkin topicista... Pääpaino olisi kuitenkin hyvin kulkevilla alustoilla mutta välillä olisi kiva päästää ihan metsässäkin juurakkoisempia polkuja ja metsäautoteitä. Toisaalta taas pitkätkin päivämatkat voivat tulla kyseeseen luokkaa 200km, ja näissä toki on väkisinkin paljon mukana ihan yleisiä teitä.


Luomuissa tuli tälläinen XXL:n tuote vastaan. Komponenteiltaan varmaankin nöösille aivan pätevä laitos? Luulisi tuolla pärjäävän aika monessa menossa, etenkin jos renkaat olisivat vähänkin rullaavat? Voimansiirto ilman etuvaihtajaa olis plussaa. Sivujen väittämän mukaan peräti halvennuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
496
Hyvin sekalainen pyöränhaikailu menossa tällä hetkellä. Sähkögraveleista luomumaasturiin arvonta raikaa, joten kysellään tästäkin topicista... Pääpaino olisi kuitenkin hyvin kulkevilla alustoilla mutta välillä olisi kiva päästää ihan metsässäkin juurakkoisempia polkuja ja metsäautoteitä. Toisaalta taas pitkätkin päivämatkat voivat tulla kyseeseen luokkaa 200km, ja näissä toki on väkisinkin paljon mukana ihan yleisiä teitä.


Luomuissa tuli tälläinen XXL:n tuote vastaan. Komponenteiltaan varmaankin nöösille aivan pätevä laitos? Luulisi tuolla pärjäävän aika monessa menossa, etenkin jos renkaat olisivat vähänkin rullaavat?
Tossa näyttäisi olevan kuvien mukaan takana pikalinkku akseli. Edessä kuitenkin hyvä Boost läpiakseli. Jatkoa ajatellen olisi hyvä, että takanakin olisi boost läpiakseli.
Maastopyörällä 200km on aika paljon päivässä, että jos tollasia meinaa niin mieluummin sitten joku "maantiepyörä"
Tai sitten tämä "uusi" villitys eli gravel pyörä.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Tossa näyttäisi olevan kuvien mukaan takana pikalinkku akseli. Edessä kuitenkin hyvä Boost läpiakseli. Jatkoa ajatellen olisi hyvä, että takanakin olisi boost läpiakseli.
Maastopyörällä 200km on aika paljon päivässä, että jos tollasia meinaa niin mieluummin sitten joku "maantiepyörä"
Tai sitten tämä "uusi" villitys eli gravel pyörä.
Kyllä tuollainen 200km päivässä on kuitenkin vähemmistössä, 1-2 kertaa kesässä jos sitäkään. Enimmäkseen taitaisi olla kuitenkin siirtymiä siellä täällä harrastuksiin ja töihin + kuntoajamista välillä isoillakin sykkeillä, eli 1-2 tunnin lenkkejä valtaosa.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 505
Kyllä tuollainen 200km päivässä on kuitenkin vähemmistössä, 1-2 kertaa kesässä jos sitäkään. Enimmäkseen taitaisi olla kuitenkin siirtymiä siellä täällä harrastuksiin ja töihin + kuntoajamista välillä isoillakin sykkeillä, eli 1-2 tunnin lenkkejä valtaosa.
Maastopyörä on ehdottomasti paras vaihtoehto ihan jokapäiväiseen ajamiseen jo ihan "rennon" ajoasennon takia. Cyclocrossit tai gravelit ovat usein kyllä kevyempiä ja rullaavat asfaltilla paremmin, mutta mikäli se vauhdin tunne ei ole pääasia, niin maastopyörällä pärjää hienosti myös asfaltilla ja rullaa sekin varsin hyvin. Maantiepyörällä ajaessa itsellä on keskivauhti pyörälenkeillä siellä 28-29 km/h tuntumassa ja vastaavat asfaltilla "samalla sykkeellä" poljetut lenkit maastopyörällä noin 24 km/h keskivauhdilla. Kuntoilun kannalta käytännössä se ja sama millä sitä sykettä nostaa, kunhan nostaa. Cyclolla pääset ehkä pidemmän lenkin, mutta onko se kuntoilun kannalta tärkeä? Mikäli töihin ja harrastuksiin on yli 15km yhteen suuntaan, niin ehkä cyclocrossi voisi olla nopeampi siirtymisissä, mutta lyhyemmät matkat menee kyllä nopeasti maasturillakin. Etujousitetulla maastopyörällä onkin sitten jo huomattavasti parempi mennä kuoppaisia hiekkateitä verrattuna jäykkärunkoiseen cyclocrossiin. Ja maastopyörällä tietenkin voi poiketa pois poluiltakin. Ja tuollaisia 200km kerran kesässä kesäretkipyöräilyjä porukka tekee mitä halvimmilla markettipyörilläkin, joten niihin pystyy myös maasturillakin.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Maastopyörä on ehdottomasti paras vaihtoehto ihan jokapäiväiseen ajamiseen jo ihan "rennon" ajoasennon takia...
Kiitos kommentista. Tässä vaiheessa kallistuminen onkin aika lähellä maasto- tai etujousitettuun hybridifillariin. Sähköt saa ehkä jäädä odottelemaan vielä tulevaisuutta.

Canyonin pyörissä taitaa yleisesti olla ihan hyvä hinta-laatusuhde? Pitää vielä neppailla olisiko se nyt heidän mallistostaan esimerkiksi Pathlite 6.0 vai Grand Canyon 6.0, vaiko esimerkiksi tuo XXLn mankeli. Etujousitettu hybridi kuitenkin lienee napsun mukavampi painella siellä päällystetyillä teillä vaikka toki metsätiellä sitten vastaavasti on epämukavampi...
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Kiitos kommentista. Tässä vaiheessa kallistuminen onkin aika lähellä maasto- tai etujousitettuun hybridifillariin. Sähköt saa ehkä jäädä odottelemaan vielä tulevaisuutta.

Canyonin pyörissä taitaa yleisesti olla ihan hyvä hinta-laatusuhde? Pitää vielä neppailla olisiko se nyt heidän mallistostaan esimerkiksi Pathlite 6.0 vai Grand Canyon 6.0, vaiko esimerkiksi tuo XXLn mankeli. Etujousitettu hybridi kuitenkin lienee napsun mukavampi painella siellä päällystetyillä teillä vaikka toki metsätiellä sitten vastaavasti on epämukavampi...
Canyonissa on yksi parhaita hinta/laatu suhteita. Sopivat renkaat alle niin rullaa hyvin asfaltillakin. Jos kuitenkin pitää vauhtia ja sykettä saada niin maantievehjettä alle.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Mahtaako olla kuinka suuri ero, jos eturatas vaihtuu 36 piikkisestä 34 ?

Eli kattelin että IBIS DV9 runkoon saa max. 34T eturattaan ja nykyisessäCanyonissa (kaksi eturatasta) suurempi on muistaakseni 36.


Oma ajo kun on aika paljon myös pyörätietä rullaavilla renkailla niin menee väärään suuntaan rattaan koko mutta haittaako?

Runko näyttäis olevan aikalailla muuten samanlainen mittasuhteiltaan kuin Grand Canyon, mutta koko saa olla L kun Canyon on M.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 238
Mahtaako olla kuinka suuri ero, jos eturatas vaihtuu 36 piikkisestä 34 ?

Eli kattelin että IBIS DV9 runkoon saa max. 34T eturattaan ja nykyisessäCanyonissa (kaksi eturatasta) suurempi on muistaakseni 36.


Oma ajo kun on aika paljon myös pyörätietä rullaavilla renkailla niin menee väärään suuntaan rattaan koko mutta haittaako?

Runko näyttäis olevan aikalailla muuten samanlainen mittasuhteiltaan kuin Grand Canyon, mutta koko saa olla L kun Canyon on M.

Tuonne syötät rataspakkojen tiedot ja eturattaan tiedot, sekä rengaskoon, niin näkee miten muuttuu. Display-kohdasta sitten vaihtelee mitä tietoja näyttää.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035

Tuonne syötät rataspakkojen tiedot ja eturattaan tiedot, sekä rengaskoon, niin näkee miten muuttuu. Display-kohdasta sitten vaihtelee mitä tietoja näyttää.
Mikäli arvoin oikein muut jutut niin eroa näyttää olevan noin 2,3kmh. Vähän pieneltä tuntuu 34T edessä mutta ilmeisesti silläkin ihmiset pärjää alameässä jne.

EDIT: nyt en muista onko Canyon AL SL 7 takarattaan pienin 11 vai 10 hampainen,
mutta 11 takana ja 36 edessä on hitaampi kuin 10 takana ja 34 edessä :O

Tulkitsinko nyt oikein?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 350
Viestejä
4 158 026
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom