Pyöräily

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
22
Olen pari vuotta etsinyt uutta läpiakselia, mutta sopivaa ei vain löydy. Joko akselin tai kierteiden pituus ei riitä. Tuli sitten tuossa mieleen jos hankkisi karvan verran omaa pidemmän akselin ja itse veivaamalla jatkaisi kierteitä pidemmälle. Toimisiko tämä vai jääkö jotain oleellista huomaamatta?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
741
Tuosta hyvä kello: Spurcycle Original Bell

Laitoin yhden molempiin fillareihini noin vuosi sitten. Toimii hyvin myös pakkasella ja kaunis mutta pistävä ääni vaikuttaisi kuuluvan muille mainiosti.

Olikin jo aika vaihtaa kakkosfillarista nastarengas pois. On se vaan kätevää, että on toinen kokonainen pyörä jarrulevyineen, niin ei tarvitse renkaiden kanssa nyhertää.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
112
Olisko ukoilla heittää noin <600e Hintaluokassa asiallista fillaria? Pääasiassa työmatkapyöräilyyn (asfalttia ja hiekkatietä) matkaa n. 6km suuntaansa. Lisäksi satunnaisia pyöräilyreissuja.

Onko maastopyörä ko tarkoitukseen järjetön? Jos vaikka välillä innostuisi metsäteillekin kun on reitit ihan vieressä :D
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Olisko ukoilla heittää noin <600e Hintaluokassa asiallista fillaria? Pääasiassa työmatkapyöräilyyn (asfalttia ja hiekkatietä) matkaa n. 6km suuntaansa. Lisäksi satunnaisia pyöräilyreissuja.

Onko maastopyörä ko tarkoitukseen järjetön? Jos vaikka välillä innostuisi metsäteillekin kun on reitit ihan vieressä :D
Itse ostanut juuri samaan tarkoitukseen viikko sitten Lundberg247.fi - Miesten hybridi Trek DS2 2020 pyörän. Tykännyt kyllä älyttömästi ajamisesta tällä. Itsellä nyt ei mistään yli tonnin pyöristä suurempia kokemuksia, mutta kyllä tällä ajelee työmatkat ja silloin tällöin jonkun näköistä "lenkkiä". Itsekin ostin juuri etujousituksella sen takia, jos joskus sattuu hiekkateille ja Keravalta kun ajelin stadiin päin, niin tuli kyllä hyvään käyttöön. Joidenkin mukaan ihan pätevä vehje ja varmasti saisi parilla sadalla parempaa, mutta itselllekin budjetti oli noissa summissa, koska haluaa jonkin verran laatutavaraa kun kuitenkin usein pyöräilee, mutta ei oikein mihinkään 1000 euroon varaa. Suosittelen käymään pyöräliikkeessä testailemassa ajoa ja sitten kysellä aspoilta, kyllä hekin osaavat neuvoa aika hyvin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Itse ostanut juuri samaan tarkoitukseen viikko sitten Lundberg247.fi - Miesten hybridi Trek DS2 2020 pyörän. Tykännyt kyllä älyttömästi ajamisesta tällä. Itsellä nyt ei mistään yli tonnin pyöristä suurempia kokemuksia, mutta kyllä tällä ajelee työmatkat ja silloin tällöin jonkun näköistä "lenkkiä". Itsekin ostin juuri etujousituksella sen takia, jos joskus sattuu hiekkateille ja Keravalta kun ajelin stadiin päin, niin tuli kyllä hyvään käyttöön. Joidenkin mukaan ihan pätevä vehje ja varmasti saisi parilla sadalla parempaa, mutta itselllekin budjetti oli noissa summissa, koska haluaa jonkin verran laatutavaraa kun kuitenkin usein pyöräilee, mutta ei oikein mihinkään 1000 euroon varaa. Suosittelen käymään pyöräliikkeessä testailemassa ajoa ja sitten kysellä aspoilta, kyllä hekin osaavat neuvoa aika hyvin.
Hiekkateillä ei todellakaan tarvi yhtään mihinkään jousitusta, hiekkateille tarvii vaan kumit joissa on leveyttä vähintään 30 milliä ja vähän nappulakuviota.

Enkä menisi sanomaan Suntouria, Altusta, Aceraa ja Tourneytä "laaduksi".

Tuossa maksaa(70e) ja painaa(1.3kg) ihan turhaan tuo hyppykeppi. Suluissa vertailut fx2-malliin jossa muuten melko samat osat, mutta ilman hyppykeppiä.

Saman tason pyöriä saa myös selvästi halvemmalla:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Olen pari vuotta etsinyt uutta läpiakselia, mutta sopivaa ei vain löydy. Joko akselin tai kierteiden pituus ei riitä. Tuli sitten tuossa mieleen jos hankkisi karvan verran omaa pidemmän akselin ja itse veivaamalla jatkaisi kierteitä pidemmälle. Toimisiko tämä vai jääkö jotain oleellista huomaamatta?
Jos kierteiden pituus ei riitä, niin voisiko toiseen päähän laittaa rikkoja kannan alle? Pitää tietysti olla tarkasti oikean kokoiset, mutta varmaan helpoin ratkaisu kuitenkin. Kierteiden teko voisi onnistua, mutta mistä meinasit hommata kierrepakan oikealla nousulla?
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Hiekkateillä ei todellakaan tarvi yhtään mihinkään jousitusta, hiekkateille tarvii vaan kumit joissa on leveyttä vähintään 30 milliä ja vähän nappulakuviota.

Enkä menisi sanomaan Suntouria, Altusta, Aceraa ja Tourneytä "laaduksi".

Tuossa maksaa(70e) ja painaa(1.3kg) ihan turhaan tuo hyppykeppi. Suluissa vertailut fx2-malliin jossa muuten melko samat osat, mutta ilman hyppykeppiä.

Saman tason pyöriä saa myös selvästi halvemmalla:

Hyvä, että joku enemmän tietävä korjaa :). No ehkäpä itse olisi pitänyt kanssa katsoa ilman jousitusta, mutta ostettu mikä ostettu :rolleyes:

Edit. Ja sen takia alkuperäisessä tarkotin, että omasta mielestä laadukasta. Tietysti jos on tottunut kalliimpiin niin varmaan "paskaahan" tuokin on.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Suntouria voi saada laadukastakin, hekin tekevät muutakin kuin halvinta budjettikamaa, mutta kyllä Suntourin laadukkaastakin joustokeulasta joutuu maksamaan. Mutta, joo noita halvimpia osia kannattaa osaa välttää kuten halpojen pyörien mukana tulevat jousitusosat. Muut halvat komponentit menee kyllä vaikka joku Altus tai Acera sillä ei niissä mitään perustavanlaatuista vikaa ole. Tarpeen vaatiessa osia saa läheltä jostain Motonetin kaltaisesta kaupasta parilla kympillä.

Mulla on noista Tektron M-275 jarruista aika huonoja kokemuksia, mutta varmaan parempi olla pelottelematta. Kaipa se kevyessä ajossa kestää hyvin, maastopyörässä maastossa ei. :)
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Suntouria voi saada laadukastakin, hekin tekevät muutakin kuin halvinta budjettikamaa, mutta kyllä Suntourin laadukkaastakin joustokeulasta joutuu maksamaan. Mutta, joo noita halvimpia osia kannattaa osaa välttää kuten halpojen pyörien mukana tulevat jousitusosat. Muut halvat komponentit menee kyllä vaikka joku Altus tai Acera sillä ei niissä mitään perustavanlaatuista vikaa ole. Tarpeen vaatiessa osia saa läheltä jostain Motonetin kaltaisesta kaupasta parilla kympillä.

Mulla on noista Tektron M-275 jarruista aika huonoja kokemuksia, mutta varmaan parempi olla pelottelematta. Kaipa se kevyessä ajossa kestää hyvin, maastopyörässä maastossa ei. :)
Jooo ehkä olisi pitänyt enemmän kysellä täällä ennen ostoa. Harmi ettei noita saa palautettua jos on ostanut Lundbergilta paikan päältä. Toisaalta kyllä tuo jonkun 10v vanhan baskan voittaa millä on ajellut. Aika sen sitten näyttää :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
22
Jos kierteiden pituus ei riitä, niin voisiko toiseen päähän laittaa rikkoja kannan alle? Pitää tietysti olla tarkasti oikean kokoiset, mutta varmaan helpoin ratkaisu kuitenkin. Kierteiden teko voisi onnistua, mutta mistä meinasit hommata kierrepakan oikealla nousulla?
Eikös tämä vain siirtäisi kierteet suhteessa eri kohtaan, lopputulos sama? Tarvisin siis noin 4cm verran kierrettä, melkeimpä kaikissa löytämissäni akseleissa on vain karkeasti 2cm.

Eräs metallimies ehdotti tämän tyylisiä tai vastaavia vehkeitä hommaan. Laadusta mitään sanomatta ei pitäisi työkalujen puutteeesen ainakaan tyssätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Eikös tämä vain siirtäisi kierteet suhteessa eri kohtaan, lopputulos sama? Tarvisin siis noin 4cm verran kierrettä, melkeimpä kaikissa löytämissäni akseleissa on vain karkeasti 2cm.

Eräs metallimies ehdotti tämän tyylisiä tai vastaavia vehkeitä hommaan. Laadusta mitään sanomatta ei pitäisi työkalujen puutteeesen ainakaan tyssätä.
Alkuperäisen viestisi perusteella ymmärsin ongelman sitten väärin. Oletin, että haluatkin siirtää kierteen kohtaa. En kertakaikkiaan keksi mihin tarvittaisiin 4 cm pitkää kierrettä?
Edit. Tuo linkaamasi on ihan oikea työkalumalli, mutta luulen akselissa olevan kierteen sellaisella nousulla, ettei taviskaupasta siihen saa sopivaa pakkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
22
Alkuperäisen viestisi perusteella ymmärsin ongelman sitten väärin. Oletin, että haluatkin siirtää kierteen kohtaa. En kertakaikkiaan keksi mihin tarvittaisiin 4 cm pitkää kierrettä?
Edit. Tuo linkaamasi on ihan oikea työkalumalli, mutta luulen akselissa olevan kierteen sellaisella nousulla, ettei taviskaupasta siihen saa sopivaa pakkaa.
En ole kovinkaan pätevä rautamies itse, mutta akselin kierteet ovat käsittääkseni juurikin tuo 1.75. Ainakin jos thread pitch on yhtä kuin nousu :)

Rungon kierteet itsessään vievät 2cm, ja sen ulkopuolella oleva mutteri toiset 2cm. Tähän tyyliin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Eilen kun tuli täällä auottua päätä noista muuttuvista traficomin ohjeista niin kysytäänpä sitten ammattilaisilta.

Mulle tulee pyöräksi tosiaan Commuter Sport 5.0 josta soittokello jo löytyy. Lokareiksi olen ostamassa SKS Speedrocker Fender Set 40mm

Lain mukaan siis pitäisi ostaa tuohon etu ja takavalo, heijastimet sekä tarakka johon saisi jotenkin kätevästi ostoskassin tosin viimeinen taitaa olla mahdottomuus, koska näyttää typerältä jos tuollaiseen laittaa jonkun korin ellei ole olemassa sellaisia koreja/telineitä jotka saa taiteltua jotenkin pienemmäksi kiinni siihen tarkakkaan silloin kun ei ole käytössä jos joku ymmärtää mitä meinaan? Valojen pitäisi olla sellaiset osta ja unohda tyyliset ettei tarvitse koko aikaa latailla tmv. Pinnoihin kiinnitettävät heijastimet löytyy nykyisestä pyörästä ja sellaiset lienee täyttävän kriteerit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
En ole kovinkaan pätevä rautamies itse, mutta akselin kierteet ovat käsittääkseni juurikin tuo 1.75. Ainakin jos thread pitch on yhtä kuin nousu :)

Rungon kierteet itsessään vievät 2cm, ja sen ulkopuolella oleva mutteri toiset 2cm. Tähän tyyliin.
Mikä funktio tuolla mutterilla on, jos kerran rungossa on jo kierteet?
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
22
Mikä funktio tuolla mutterilla on, jos kerran rungossa on jo kierteet?
Luulisin että lisävarmistusta. En ole viitsinyt kokeilla miten hyvin pysyy paikallaan ilman mutteria. Akselia ei hirveän tiukalle viitsinyt laittaa alkuperäisestä vähän rimpulasta muovikahvasta johtuen, joka sitten vähemmän yllättäen pari vuotta sitten levisikin käteen. Tällä hetkellä tilanne on tämä. Tuosta pätkästä saa pihdeillä sen verran kiinni että saa avattua ja kiristettyä, mutta ratkaisu ei hirveän optimaalinen ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Luulisin että lisävarmistusta. En ole viitsinyt kokeilla miten hyvin pysyy paikallaan ilman mutteria. Akselia ei hirveän tiukalle viitsinyt laittaa alkuperäisestä vähän rimpulasta muovikahvasta johtuen, joka sitten vähemmän yllättäen pari vuotta sitten levisikin käteen. Tällä hetkellä tilanne on tämä. Tuosta pätkästä saa pihdeillä sen verran kiinni että saa avattua ja kiristettyä, mutta ratkaisu ei hirveän optimaalinen ole.
On kyllä sen näköinen systeemi, että ei ole ennen tullut vastaan. Kaipa voit niitä kierteitä sitten jatkaa valmiseen akseliin, jos et ilman mutteria uskalla ajaa. Itse ehkä ostaisin sen liian lyhyen akselin ja laittaisin kierrelukitteella kiinni, ilman mutteria.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Eilen kun tuli täällä auottua päätä noista muuttuvista traficomin ohjeista niin kysytäänpä sitten ammattilaisilta.

Mulle tulee pyöräksi tosiaan Commuter Sport 5.0 josta soittokello jo löytyy. Lokareiksi olen ostamassa SKS Speedrocker Fender Set 40mm

Lain mukaan siis pitäisi ostaa tuohon etu ja takavalo, heijastimet sekä tarakka johon saisi jotenkin kätevästi ostoskassin tosin viimeinen taitaa olla mahdottomuus, koska näyttää typerältä jos tuollaiseen laittaa jonkun korin ellei ole olemassa sellaisia koreja/telineitä jotka saa taiteltua jotenkin pienemmäksi kiinni siihen tarkakkaan silloin kun ei ole käytössä jos joku ymmärtää mitä meinaan? Valojen pitäisi olla sellaiset osta ja unohda tyyliset ettei tarvitse koko aikaa latailla tmv. Pinnoihin kiinnitettävät heijastimet löytyy nykyisestä pyörästä ja sellaiset lienee täyttävän kriteerit?
Miten olisi vaikka reppu sen tarakkalaukun tilalle? Toki jos jo muuten kantaa reppua ja siihen ei mahdu ylimääräistä, niin sitten ei.

Etuvalo voi toki olla esim. dynamolla, niin sitä ei tarvitse latailla koskaan. Takavalosta en tiedä. Itse latailen takavaloa noin 3 viikon välein, eli ei siitäkään nyt isoa ongelmaa saa, ellei oikein yritä.

Sivuheijastimiksi kelpaavat myös polkimien heijastimet, jos sellaiset polkimissa on, tai esimerkiksi heijastinreunalliset renkaat. Tai vaikka heijastin teippia johonkin kohtaan.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Eilen kun tuli täällä auottua päätä noista muuttuvista traficomin ohjeista niin kysytäänpä sitten ammattilaisilta.

Mulle tulee pyöräksi tosiaan Commuter Sport 5.0 josta soittokello jo löytyy. Lokareiksi olen ostamassa SKS Speedrocker Fender Set 40mm

Lain mukaan siis pitäisi ostaa tuohon etu ja takavalo, heijastimet sekä tarakka johon saisi jotenkin kätevästi ostoskassin tosin viimeinen taitaa olla mahdottomuus, koska näyttää typerältä jos tuollaiseen laittaa jonkun korin ellei ole olemassa sellaisia koreja/telineitä jotka saa taiteltua jotenkin pienemmäksi kiinni siihen tarkakkaan silloin kun ei ole käytössä jos joku ymmärtää mitä meinaan? Valojen pitäisi olla sellaiset osta ja unohda tyyliset ettei tarvitse koko aikaa latailla tmv. Pinnoihin kiinnitettävät heijastimet löytyy nykyisestä pyörästä ja sellaiset lienee täyttävän kriteerit?
Ei ole pakko hankkia sellaisia valoja, jotka ovat kiinteästi kiinni pyörässä.

Hankit esimerkiksi eteen tällainen valon Blackburn Click polkupyörän etuvalo | Motonet Oy ja taakse tällainen Blackburn Click polkupyörän takavalo | Motonet Oy, jotka saa irrotettua pyörästä aina silloin, kun valoille ei ole käyttöä. Käyttöaika molemmissa jatkuvasti palavana on 70 tuntia ja vilkkumoodissa 140 h --> ei siis tarvitse ihan alvariinsa olla vaihtamassa paristoja.

Tämän tyyppiset valot ovat valotehonsa puolesta sitten sellaisia, ettei niillä itse juuri pimeässä eteensä näe, mutta näissä onkin ajatuksena se, että sinut nähdään. Toki myös sellaisia valoja löytyy, joissa on 10...100-kertainen valoteho suhteessa noihin linkkaamiini valoihin (niillä alkaa nähdä siis itsekin pimeällä), mutta niissä on sitten jouduttu tinkimään joko valon ulkomitoista ja/tai käyttöajasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Huomasin, että vaikka kuvissa ei sitä näykään niin tuon pyörän spekseissä mainitaan "Valot: Büchel StvZo LED Battery Light" joten ehkä testaan noilla vakioilla ensin.

Reppu selässä tulee usein poljettua, mutta siltikin olen yleensä kantanut ostokset tangolla roikkuen, koska tuntuu huomattavasti kevyemmältä siinä ja ostokset on usein helpompi asetella muovikassiin niin ettei puristu rikki toisin kuin reppuun. Ehkä täytyy vaan totutella ja opetella siihen.

Polkimista löytyy heijastimet joten täytyy tilata näitä: Büchel Speichenreflektoren Seku Clips, StVZO zugelassen, 3M Scotchlite Material, 360 Grad Sichtbarkeit, 50103000: Amazon.de: Sport & Freizeit
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Huomasin, että vaikka kuvissa ei sitä näykään niin tuon pyörän spekseissä mainitaan "Valot: Büchel StvZo LED Battery Light" joten ehkä testaan noilla vakioilla ensin.

Reppu selässä tulee usein poljettua, mutta siltikin olen yleensä kantanut ostokset tangolla roikkuen, koska tuntuu huomattavasti kevyemmältä siinä ja ostokset on usein helpompi asetella muovikassiin niin ettei puristu rikki toisin kuin reppuun. Ehkä täytyy vaan totutella ja opetella siihen.

Polkimista löytyy heijastimet joten täytyy tilata näitä: Büchel Speichenreflektoren Seku Clips, StVZO zugelassen, 3M Scotchlite Material, 360 Grad Sichtbarkeit, 50103000: Amazon.de: Sport & Freizeit
Noi pinnaheijastimet on hyviä, niitä joskus lidlissä tarjouksessa kohtuu hintaan, kannattaa pari pakettia ostaa niin riittää varalle jos jostain syystä putoaa pois.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Helpompi ratkaisu on ostaa seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä renkaat, joissa on heijastinreuna. Ei tarvitse viritellä pinnoihin, tai mihinkään heijastimia.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
Jooo ehkä olisi pitänyt enemmän kysellä täällä ennen ostoa. Harmi ettei noita saa palautettua jos on ostanut Lundbergilta paikan päältä.
Älä viitsi. Speksailu ennen hankintaa on osa harrastusta, mutta kun pyörä on nyt ostettu ja itsekin kerroit tykkääväsi älyttömästi siitä, niin älä tapa ajamisen iloa murehtimalla muka huonoa ostosta. Hyvä pyörä on sellainen, jolla tulee ajettua.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
112
No kun asiantuntijaraati totesi esim tuo mainitun fillarin vähemmän hyväksi hankinnaksi, niin mikä se tuohon max 600e luokkaan olisi paras valinta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
No kun asiantuntijaraati totesi esim tuo mainitun fillarin vähemmän hyväksi hankinnaksi, niin mikä se tuohon max 600e luokkaan olisi paras valinta?
Olisko Kona Dew? Ite katellut sitä talvipyöräksi kun pitäisi hinta/laatusuhde olla parhaimmistoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Itellä radon zr team 5.0 ollut alla viimeiset 7v kesät ja talvet ja melkein päivittäin tulee ainakin muutama kilsa ajoa ja nyt alkaa olemaan kuluvat osat vaihtokunnossa. Pitäisin radonia varmasti yhtenä hinta/laatu suhteeltaan parhaana. Ite rungossa ei oo mitään vikaa tullut vastaan vaikka kolhujakin on saanut.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 036
Lastenkärrykokemusta?

Tuli hommattua muksulle vähän sukkelampi kärry kesää varten vedettäväksi, Thulen Cougar 1

Ja fillarina Grand Canyon AL 7 ( tai 8 parin vuoden takainen malli, nyt muista edes kumpi malli olikaan, 1299€ oli hintana), mutta mahtaako tuo Thulen kärry mennä suoraan tuolla lukituksella Canyoniin vai pitääkö taka-akseliksi laittaa jokin tällanen:


Kun suoraan näitä tämän vuoden vastaavien mallien akselimittoja ei tuolta akselivaihtoehdoista löydy:
Läpiakseli
Canyon Quixle
Materiaali: Alumiini
Mitat: 12 x 148 mm
Lukitusvipu: Integroitu

Vaunu vielä saapumatta joten ei pääse koittamaan, mutta nykyisen vaunun kiinnitys sopii kyllä tähän Canyoniin, nopeesti vilkaistuna samanlainen kiinnike sinne pikalukon väliin tulisi.

Ja sorry tylsä aihe :D
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Tervehdys techin pyöräilijöille. Näin nätin kevätpäivän aikana alkaa himottaa taas pyöräily ja mieli uudelle menopelille. En ole kokenut pyöräilijä, vasta viime keväänä hoksasin miten kivaa on ihan huvin ja urheilun vuoksi vetää pyörälenkkejä, aiemmin mennyt vain työmatkoja satunnaisesti pyöräillen.

Reilu 10 vuotta palvellut Crescentin hybridi vaan alkaa olemaan sellasessa kunnossa että pitää kuusiokoloavaimet olla joka pyörälenkillä varmuuden vuoksi mukana. Jarrut niin heikossa hapessa ettei uskalla lujaa mennä. Kävin pyöräkaupassa ja tietenkin ensimmäisenä kattelin hybridejä kun kuljen sekä tasaisella asvaltilla että hiekkatiellä.

Tän palstan kautta sitte löytyki Canyonin sivut ja siellähän oli kaikennäköstä fitness, gravel, commuter, cyclocross pyörää. Nyt oon ihan ulapalla mitä ja mistä mun kannattaa edes etsiä. :confused: Pää pyörällä kaikenmaailman vaihtajista ja merkeistä eikä mitään käsitystä mikä on parempi kuin toinen

Tahtoisin yleiskäyttöisen pyörän jolla voi mukavasti käydä töissä mutta myös vetää urheilun vuoksi lenkkejä asvaltilla ja metsätiellä. Tähän mennessä lenkit ollut 20-30km mutta tahtoisin vetää pidempiäkin. Kuitenkin niin kasuaalina etten spandexia vedä päälle, enemmän retkeilymielessä.

Jos on mitä tahansa vinkkejä antaa niin olen kiitollinen
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Eilen kun tuli täällä auottua päätä noista muuttuvista traficomin ohjeista niin kysytäänpä sitten ammattilaisilta.

Mulle tulee pyöräksi tosiaan Commuter Sport 5.0 josta soittokello jo löytyy. Lokareiksi olen ostamassa SKS Speedrocker Fender Set 40mm

Lain mukaan siis pitäisi ostaa tuohon etu ja takavalo, heijastimet sekä tarakka johon saisi jotenkin kätevästi ostoskassin tosin viimeinen taitaa olla mahdottomuus, koska näyttää typerältä jos tuollaiseen laittaa jonkun korin ellei ole olemassa sellaisia koreja/telineitä jotka saa taiteltua jotenkin pienemmäksi kiinni siihen tarkakkaan silloin kun ei ole käytössä jos joku ymmärtää mitä meinaan? Valojen pitäisi olla sellaiset osta ja unohda tyyliset ettei tarvitse koko aikaa latailla tmv. Pinnoihin kiinnitettävät heijastimet löytyy nykyisestä pyörästä ja sellaiset lienee täyttävän kriteerit?
Mulla on mattamusta Commuter 5.0, ei Sport ja siinä on etu ja takavalot syoraan dynamosta. Heijastimet tuli pussissa mukana, tosin en ole niitä laittanut enkä laitakkaan.
Miksi ostit tuon riisutun mallin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Tahtoisin yleiskäyttöisen pyörän jolla voi mukavasti käydä töissä mutta myös vetää urheilun vuoksi lenkkejä asvaltilla ja metsätiellä. Tähän mennessä lenkit ollut 20-30km mutta tahtoisin vetää pidempiäkin. Kuitenkin niin kasuaalina etten spandexia vedä päälle, enemmän retkeilymielessä.
Noh, cyclocrossari on perinteisesti vähän katu/kilpapyörästä "maastokelpoistettu" vehje, eli vähän leveämpää kumia alle mutta käyräsarvet. Gravel on tuosta sitten vielä vähän paksukumisempi versio. Cyclocross -kisoissa ei kai alunperin saanut olla levyjarruja, mutta nyt noissa useimmiten on. Fitness taas jotain edellisten kaltaista mutta suoralla tangolla, ja hybridit sitten vähän enemmän maastopuolen osia lainaavia ja pystympi ajoasento. Commuter on sitten yleensä jotain hybridin kaltaista, jossa on defaulttina kunnon lokarit ja jonkinnäköinen tarakka.

Ajelin aikanaan aika paljon tuollaista 10km suuntaansa työmatkaa kaupungin keskusta-alueella. Oma pyörä oli hybridi, tosin nykyään se varmaan luokiteltaisiin fitness -pyöräksi melko ohuilla renkailla, hiilikuitukeulalla ja levyjarruilla. Testailin kanssa työkavereiden crossareita. Noh, crossari oli yllätys yllätys hieman rivakammin liikkuva peli, ja käppyrätangolla saa vaihdeltua paremmin käsien asentoa - mulla ainakin suora tanko suht etukenon ajoasennon kanssa puuduttaa ranteet tosi pahasti +15km jälkeen, mutta sitten kuitenkin eturenkaan nostelu kanttarikiville ja luistelu kuulalaakerisoralla oli niin v-mäistä että olin oikeastaan ihan tyytyväinen siihen suoraan tankoon. Olisi varmaan ollut ihan eri tilanne jos työmatka olisi ollut suurimmaksi osaksi suoraa ja hyväkuntoista pyörätietä (ja jotkut ottavat crossarilla luikastelun kelillä kuin kelillä kunnia-asiana). Työmatkoilla arvostaa myös täyskokoisia lokareita ja tarakkaa johon saa kamat sivulaukkuun, reppu kuitenkin aina hiostaa selkää, vaikka ne pyörän ulkonäön tuppaa yleensä vähän sössimäänkin.

Yksi saatavuudessa oleva ikävä piirre on se että noita commutereita ei yleensä saa niin hyvillä osilla kuin muita, eli niissä monesti hintacappi on tonnin paikkeilla ja sisältää kaikki ylimääräiset roinat, joten sitten jarrut ja vaihteet voi olla vähän käpyisempää sarjaa. Niihin kyllä itse panostaisin, vähän kuppaiset entry-level -vaijerilevyjarrut jotka oli hiton hankalaa säätää hyviksi jaksoi kyllä ketuttaa, ja vaihteistokin olisi mukava olla sellainen että vaihde oikeasti vaihtuu eikä mieti ja rutise. Itse poljettavaan pyörään en ottaisi mistään hinnasta napavaihteita ja/tai hihnaa, liikaa painoa, vastusta ja Rohloffia lukuunottamatta huono välityssuhteiden range.

Kiekkohifistelystä en ymmärrä mitään, mutta renkaiden leveys muuttaa aika paljon ajotuntumaa, mitä leveämpi nakki, sitä tukevammin kulkee huonolla alustalla ja vähemmän hakkaa käsille mutta pyörivä massa hidastaa kiihtyvyyttä ja muuttaa mutkakäytöstä (jos nopeutta ja painoa on tarpeeksi, pitää pyörää alkaa ajaa vastaohjauksella niinkuin moottoripyörää), tosin alamäkeen saattaa leveäkin rengas rullailla ihan hyvin, ja pienten möykkyjen ja nyppylöiden yli se nousee näppärämmin. Pitkällä matkalla hyvää alustaa leveydestä tulevasta kitkasta on aika paljon haittaa.

Ajotuntumassa yksi juttu mikä mua häiritsi on se että mun mielestä mulle myytiin liian iso runkokoko, koko ajan oli fiilis että tankoa saa kurotella. Tuo on hankala juttu koska on vähän tuurissaan miten pyöriä on saatavilla koeajoon, ja mitoitusta on hankala myöskin arvioida jos ei ole paljoa kokemusta erilaisista pyöristä, mikä noin normaalipulliaisella on aina tilanne.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Noh, cyclocrossari on perinteisesti vähän katu/kilpapyörästä "maastokelpoistettu" vehje, eli vähän leveämpää kumia alle mutta käyräsarvet. Gravel on tuosta sitten vielä vähän paksukumisempi versio.
Graveleissa on myös yleensä vähän pystympi ajoasento kuin cyclocrossissa, eli rennompi ajo, mutta ei niin nopea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Mulla on mattamusta Commuter 5.0, ei Sport ja siinä on etu ja takavalot syoraan dynamosta. Heijastimet tuli pussissa mukana, tosin en ole niitä laittanut enkä laitakkaan.
Miksi ostit tuon riisutun mallin?
400€ lokareista ja valoista on paljon. En tosin oo viel kerkinyt tilata kun pitäs ajoittaa vapaiden kanssa toimitus.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
400€ lokareista ja valoista on paljon. En tosin oo viel kerkinyt tilata kun pitäs ajoittaa vapaiden kanssa toimitus.
Niinhän se on. Silloin kun itse tilasin, niin ei ollut edes noita sportteja.
Ne olivat muokanneet tuon Commuter 5:n aiemman vuoden malleista vastaamaan mun toiveita, joten katsoin silti saavani rahoille vastinetta. Ja hyvähän se on ollut. Ajaessa tuntuu ettei renkaat osu maahan vaan se lentää.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Noh, cyclocrossari on perinteisesti vähän katu/kilpapyörästä "maastokelpoistettu" vehje, eli vähän leveämpää kumia alle mutta käyräsarvet. Gravel on tuosta sitten vielä vähän paksukumisempi versio. Cyclocross -kisoissa ei kai alunperin saanut olla levyjarruja, mutta nyt noissa useimmiten on. Fitness taas jotain edellisten kaltaista mutta suoralla tangolla, ja hybridit sitten vähän enemmän maastopuolen osia lainaavia ja pystympi ajoasento. Commuter on sitten yleensä jotain hybridin kaltaista, jossa on defaulttina kunnon lokarit ja jonkinnäköinen tarakka.
Cyclocrossareissa on hyvä muistaa se, että kyseiset tekeleet noudattelevat samannimisen pyöräilyn alalajin kilpailusääntöjä/-rajoitteita, kun taas Gravel-pyörissä tällaisia rajoitteita ei ole. Sitä en tosin osaa nyt tähän hätään sanoa, että johtaako tämä ero mihinkään merkittäviin eroavaisuuksin pyörien kesken :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Niinhän se on. Silloin kun itse tilasin, niin ei ollut edes noita sportteja.
Ne olivat muokanneet tuon Commuter 5:n aiemman vuoden malleista vastaamaan mun toiveita, joten katsoin silti saavani rahoille vastinetta. Ja hyvähän se on ollut. Ajaessa tuntuu ettei renkaat osu maahan vaan se lentää.
Hyvä tietää, että on hyvä :) Kyllähän mäkin varmaan ton normin ostaisin ellei tuota sportia olisi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
132
Kysytäänpäs täältä vaikka näitä varmaan kysytään säännöllisesti, mutten jaksa alkaa koko ketjua lukemaan. Elikkäs onko heittää suosituksia aloittelijalle läskipyörästä maastopyöräilyyn alle 1000€ hintaluokassa? Taustatietona aiempaa kokemusta maastopyöräilystä tai ylipäätään vaihdepyöristä ei ole lainkaan. Pyöräilijän koko vajaa 180cm/ 80kg ja hyvä peruskunto kyllä löytyy. Mitä muita varusteita harrastukseen tarvitsisi pyörän ja (kypärän?) lisäksi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
22
Mitä muita varusteita harrastukseen tarvitsisi pyörän ja (kypärän?) lisäksi?
Kyllä tuolla alkuun pääsee jo. Ensimmäiset lisähankinnat varmaankin kunnolliset kengät + polkimet, joko lukkopolkimet tai ns normipolkimet. Lienee ehkä hieman makuasia, mutta jonkinnäköinen pienehkö juomareppu on varsin pätevä laitos. Saa myös esimerkiksi perustyökaluja ja vaikka ohuen takin helposti mukaan.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
Kysytäänpäs täältä vaikka näitä varmaan kysytään säännöllisesti, mutten jaksa alkaa koko ketjua lukemaan. Elikkäs onko heittää suosituksia aloittelijalle läskipyörästä maastopyöräilyyn alle 1000€ hintaluokassa? Taustatietona aiempaa kokemusta maastopyöräilystä tai ylipäätään vaihdepyöristä ei ole lainkaan. Pyöräilijän koko vajaa 180cm/ 80kg ja hyvä peruskunto kyllä löytyy. Mitä muita varusteita harrastukseen tarvitsisi pyörän ja (kypärän?) lisäksi?
Fillaritorilla on tuohon butjettiin muutamakin sopiva myynnissä, vielä jää vähän rahnoo varusteisiinkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Tahtoisin yleiskäyttöisen pyörän jolla voi mukavasti käydä töissä mutta myös vetää urheilun vuoksi lenkkejä asvaltilla ja metsätiellä. Tähän mennessä lenkit ollut 20-30km mutta tahtoisin vetää pidempiäkin. Kuitenkin niin kasuaalina etten spandexia vedä päälle, enemmän retkeilymielessä.

Jos on mitä tahansa vinkkejä antaa niin olen kiitollinen
Tähän vielä että TM:n uusimmassa numerossa tulee perinteinen tonnin hybridit -vertailu, se kannattaa lukaista, noissa on ihan järkevää sisältöä (esm. ihan hyvää perusjuttua 1x voimansiirrosta yms). Tässä loppuarvosanat:

Whyte Shoreditch R7 *****
Canyon Pathlite 6.0 ****
Kona Dr Dew ****
Trek FX Sport 4 ****
Cannondale Quick 2 **
Orbea Vector 20 *


"Kenttäkokeidemme perusteella Cannondale ja Trek ovat vahvimmillaan maantieajossa ja ylämäissä, mutta ne pitivät puolensa myös kaupunkiajossa. Canyon on tietynlainen jokapaikanhöylä, joka ei ole ulkona elementistään missään ympäristössä, mutta ei toisaalta myöskään loista missään. Kona on leppoisampaan matkantekoon tehty pyörä, joka sopii esimerkiksi lyhyemmille työmatkoille rennon mitoituksen ja pystyn ajoasennon ansiosta. Orbean lyhyt runkomitoitus ja testin painavimmasta päästä olevat kiekot jättävät sen ryhmän hännille.

Joka osa-alueella selvimmin pinnalle nousi Whyte, jolla ajaa mielellään maantiellä ja kaupungissa, mutta kapeista renkaista huolimatta sillä pääsee yllättävän sujuvasti myös hiekkateillä."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
441
Naishenkilölle pyörää ensisijaisesti työmatkapyöräilyyn, mutta olisi plussaa, jos sillä sujuisi myös satunaiset lyhyetköt/keskipitkät pyöräretket. Eli etsin varmaan jotain hybridiä tyyppistä pyörää.

Ajomukavuus ja hyvä toimintavarmuus/huollettavuus tärkeimpiä ominaisuuksia. Ajaminen jakautuu noin 75/25 asfaltti-sorateille. Budjetti noin 700€. Venyy tarvittaessa, jos sillä saa jotain merkittävästi parempaa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 036
Lastenkärrykokemusta?

Tuli hommattua muksulle vähän sukkelampi kärry kesää varten vedettäväksi, Thulen Cougar 1

Ja fillarina Grand Canyon AL 7 ( tai 8 parin vuoden takainen malli, nyt muista edes kumpi malli olikaan, 1299€ oli hintana), mutta mahtaako tuo Thulen kärry mennä suoraan tuolla lukituksella Canyoniin vai pitääkö taka-akseliksi laittaa jokin tällanen:


Kun suoraan näitä tämän vuoden vastaavien mallien akselimittoja ei tuolta akselivaihtoehdoista löydy:
Läpiakseli
Canyon Quixle
Materiaali: Alumiini
Mitat: 12 x 148 mm
Lukitusvipu: Integroitu

Vaunu vielä saapumatta joten ei pääse koittamaan, mutta nykyisen vaunun kiinnitys sopii kyllä tähän Canyoniin, nopeesti vilkaistuna samanlainen kiinnike sinne pikalukon väliin tulisi.

Ja sorry tylsä aihe :D
Tähän tylsään hommaan vastaten, Grand Canyonissa oli taka-akseli normi ohut eikä tarvinnut Thulen akselia. Ja tuon Thulen Cougar kärryn vetäminen huomattavasti kepeämpää kuin edellisen halpiksen. Kevyempi, vähemmän ilman vastusta, kaikinpuolin laadukkaampi, ja iso juttu ettei aisassa ole vieteriä/jousta. Se tekee jojomaista pumppaavaa liikettä ja ylämäessä tuntuu kuin vedettäis fillaria takaspäin. Thulessa elastinen osa eikä tee tätä.

Rengas-asiaa:
Puhkesi samalla reissulla rengas, Continentalin Speen King. Snakeskin kuvio eli rullaa todella hyvin, mutta lähinnä asfaltille, hiekkatielle jne. Oli varalle uudet samanlaiset joten ne nyt alla, tais olla jo nuo puhjenneet yhden kesän jälkeen aika kulahtaneetkin.

Löytyykö vastaavaa maksimaalisen hyvin rullaavaa kevyttä 29” rengasta jossa olisi hyvä pistosuojaus? Ilma-alaa siinä saa hiukan olla että on mukavuutta

Kakkos fillarissa ThickSlicksit:

Hiekkateillä pahat mutta pyörätiellä rullaa luonnollisesti hyvin.

EDIT: mahdollisesti seuraavaksi kokeiluun:

OK pistosuojaus, hyvä rullaus, lähinnä pyörätiet, hiekkatiet, kevyt metsä. Vähän kallis vain.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Vähän kallis vain.
Bikester on kallis.

Siitä halvemmalla. Riippuu tietysti kuinka leveää haluaa.

 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 036
Bikester on kallis.

Siitä halvemmalla. Riippuu tietysti kuinka leveää haluaa.

Oho, joo ompas hinnoissa eroja. Kattelin aiemmin että XXL saa vähintään samalla hintaa kuin Bikester tilaamalla mutta ei ole kamaa oikein hyllyssä.

Kiitti linkeistä :thumbsup:
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Oho, joo ompas hinnoissa eroja. Kattelin aiemmin että XXL saa vähintään samalla hintaa kuin Bikester tilaamalla mutta ei ole kamaa oikein hyllyssä.

Kiitti linkeistä :thumbsup:
Bike-Discountista ja Bike24:stä tulee itse ostettua pääsääntöisesti, koska ovat usein ne halvimmat kaupat ja laajat valikoimat.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Sama homma itsellä. Bike-Discountista ja Bike24:sta olen useamman paketin tilannut, ensimmäisenä mainitusta yhden fillarinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
218
Löytyykö vastaavaa maksimaalisen hyvin rullaavaa kevyttä 29” rengasta jossa olisi hyvä pistosuojaus? Ilma-alaa siinä saa hiukan olla että on mukavuutta
Wire-versio eikä kaikista kevyin, mutta hemmetin hyvän rullaava, mukava ja ihanan isolla ilmatilalla varustettu Big Apple. Viides kesä lähtee, eikä taida olla yhtään rikkoa. Taisi tuosta olla plussa-versiokin, jossa pistosuojaus on kai vielä astetta parempi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 036
Wire-versio eikä kaikista kevyin, mutta hemmetin hyvän rullaava, mukava ja ihanan isolla ilmatilalla varustettu Big Apple. Viides kesä lähtee, eikä taida olla yhtään rikkoa. Taisi tuosta olla plussa-versiokin, jossa pistosuojaus on kai vielä astetta parempi.
Vaikuttaa hyvältä, mutta tämä siis 28", mielellään 29". Tosin hinta ok joten voisi noitakin kokeilla, ellei käy niin että fillari tuntuu matalammalta ajaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
^Laitoin hybridiin Schwalbe Marathon Supremet kokoa 37-622 (28 x 1.40, 700x35C) V-Guard, E-25. Parin testilenkin (ja 240 nastaisten Marathon Winterien jalkeen :) ) perusteella rullavat oikein hyvin. MicroSkin, RaceGuard, TLE, E-25 on noista se kestävävämpi ja painavampi tubeless ready malli. Haet kyllä leveämpää ja tästä ei näytä löytyvän kuin 50-622 (28 x 2.00) V-Guard, E-25, mikä jonkun jenkkikaupan mukaan on 29", mutta Euro standardien vuoksi ilmoitettu 28". Olitko laittamassa tuohon Grand Canyoniin, vai oliko se vain tuon kärryn vuoksi puheissa? Siihen nämä ovat varmasti melko kapeat. Varmasti tiesitkin jo, mutta Schwalben paremmat kumit ovat EVO sarjaa ja edukkaampi on nimeltään Performance.

Tässä vielä linkki Fillarikeskustelu.comin artikkeliin, missä kasattu ja käyty hyvin läpi nuo Schwalben renkaiden teknologiat. MTB renkaita, mutta pätee muihinkin. Schwalben omilta sivuilta kun on tuska löytää mitään infoa renkaiden teknologiasta ja mitä mikäkin tavaramerkki tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 368
Viestejä
4 158 637
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom