Pyöräily

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
85
Gravel kuume iski syksyllä ja kevättä varten tuli hakittua lopulta maantiepyörän kaveriksi Rosen Backroad, Shimanon GRX810 2X osilla. Roselta meinasivat että rungot on loppu ja toimitusaika-arvio oli "early february", tilaus sisään lokakuun alussa ja yllättäen pyörä saapuikin jo marraskuun lopussa. Huomenna olisi tarkoitus tuo käydä korkkaamassa/säätämässä ajokuntoon, jos vain saapuu Carbon Gripper-tahna satulatolppaa varten. (Ei, en laita hammastahnalla)

9.3kg ajokunnossa, sisärenkaallisena. Tarkoitus litkuttaa heti kun saan tubeless-kamat perille maailmalta.

20200319_000824.jpg
20200319_000801.jpg
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
116
Onko noi g-onet tubeless readyt. Tulivatko ne pyörän mukana? Itellä oli roadlitessä alla g-onet jotka ei olleet tubeless readyt ja kokeilin kuitenkin, hommasta ei tullut mitään kylkivuodon takia. Nyt pro onet alla litkuilla.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 633
Gravel kuume iski syksyllä ja kevättä varten tuli hakittua lopulta maantiepyörän kaveriksi Rosen Backroad, Shimanon GRX810 2X osilla. Roselta meinasivat että rungot on loppu ja toimitusaika-arvio oli "early february", tilaus sisään lokakuun alussa ja yllättäen pyörä saapuikin jo marraskuun lopussa. Huomenna olisi tarkoitus tuo käydä korkkaamassa/säätämässä ajokuntoon, jos vain saapuu Carbon Gripper-tahna satulatolppaa varten. (Ei, en laita hammastahnalla)

9.3kg ajokunnossa, sisärenkaallisena. Tarkoitus litkuttaa heti kun saan tubeless-kamat perille maailmalta.


Ai hemmetti kun on komea, valkoinen runko ja ruskeat detailit on kyllä parhautta. Mitä kustansi?
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
85
Onko noi g-onet tubeless readyt. Tulivatko ne pyörän mukana? Itellä oli roadlitessä alla g-onet jotka ei olleet tubeless readyt ja kokeilin kuitenkin, hommasta ei tullut mitään kylkivuodon takia. Nyt pro onet alla litkuilla.
Kyllä noista TLE merkintä löytyy. Tulivt pyörän mukana, kymmenkunta vaihtoehtoa taisi olla mistä sai valita.

Ikinä en ole litkuttanut niin saa nähdä miten onnistuu.

Ai hemmetti kun on komea, valkoinen runko ja ruskeat detailit on kyllä parhautta. Mitä kustansi?
Runko on hiekanvärinen, lähinnä siis tuommoinen valkoharmaa. Rosen konfiguraattorista olisi saanut melkein joka osan muutettua, vaihdoin 1x -> 2x + nuo ruskeat teipit ja satulan, vakiona olisi tullut mustilla.
n.2,8k€ tuli hintaa.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Huhhuh, on kyllä pornot nuo vaaleanruskeaa nahkaa olevat / nahanväriset tankonauhat, satula ja satulalaukku :cool: Kuume oman uuden fillarin saapumista odotellessa senkus kasvaa. Toivoa sopii, että pyörää lähtee Briteistä sovitusti ensi viikon aikana tulemaan, ettei koronavirus nyt sitten ryssi tätäkin.

E: No nyt tulikin DHL:ltä viesti, että pyöräpaketti on tuloillaan :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Osaako joku sanoa onkohan olemassa pyörään tarakkalaukkuja vai miksikälie kutsutaan joissa olisi jonkunlainen kylmälaukku tyylinen eristys? Kesäisin joskus ollut ongelma pyörällä ostoksia kuljettaessa, että helteillä kylmäketju katkeaa vähän turhankin pahasti. Mietin jos tuolla saisi vähän pelattua aikaa kun pitäisi laukut uusia muutenkin niin voisi upgreidaa.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Osaako joku sanoa onkohan olemassa pyörään tarakkalaukkuja vai miksikälie kutsutaan joissa olisi jonkunlainen kylmälaukku tyylinen eristys? Kesäisin joskus ollut ongelma pyörällä ostoksia kuljettaessa, että helteillä kylmäketju katkeaa vähän turhankin pahasti. Mietin jos tuolla saisi vähän pelattua aikaa kun pitäisi laukut uusia muutenkin niin voisi upgreidaa.
Tämmöiset ehdokkaat löytyivät pikaisella googlauksella:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Noi vaan kaikki on tosi pieniä joten ei varsinaisesti tuohon tarkoitukseen käy tai joutuisi ainakin jaottelemaan tosi paljon. Mulla on tällä hetkellä sellaiset johon menee täysi muovikassi per laukku helposti ja niitä on kaksi. En nyt onnistunut siitäkään mitään tietoa löytämään minkä merkkinen/kokoinen se tarkalleen ottaen on.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
744
Onko 300-400 kpl hintaluokassa saatavilla kunnollista hybrid pyörää miehelle sekä naiselle?
Työmatkat 2km ja satunnaiset kauppareissut ja harrastuksissa käymistä.
Toiveena olisi nestejarrut ja jousitettu keula.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
21
Onko 300-400 kpl hintaluokassa saatavilla kunnollista hybrid pyörää miehelle sekä naiselle?
Työmatkat 2km ja satunnaiset kauppareissut ja harrastuksissa käymistä.
Toiveena olisi nestejarrut ja jousitettu keula.
XXL:n perushybridi voisi toimia tuohon tarkoitukseen, löytyy sekä miesten että naisten malli. Menee vähän budjetin yli tosin: White SC Comp FF 20, miesten hybridipyörä - Harmaa - Hybridipyörät | XXL

Joustokeulaa en voi suositella kuvattuun tarkoitukseen tai hintaluokkaan: noin halvoissa pyörissä joustokeulat toimivat pääsääntöisesti hyvin huonosti, minkä lisäksi se tuo pyörään yhden huollettavan/hajoavan osan lisää.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Kesä lähenee ja vanha pyörä joutuu jo romukoppaan kun on niin paljon vikoja, että maksaisi maltaita laittaa kuntoon. Katsellut uusia pyöriä ja tällä kertaa aattelin, että voisi huoltaa tasaisin väliajoin, että ei kävisi samaa kuin vanhalle pyörälle.
Välillä ajelen 15km matkoja välillä lyhyempiä, mutta varmaan hybridiin kääntymässä kuin suurimmaksi osaksi kuitenkin asfaltilla tai kovalla hiekalla. Katsellut Canyonin valikoimaa ja vaikuttaisi ihan hyviltä pyöriltä ainakin maallikon silmiin.
Kahden välillä vähän tällä hetkellä ja mietin että miten paljon paremman tuolla 200eurolla saa? Pitäisi varmaan lisätä tuohon vielä lokasuojaimet ainakin taakse, että voi ajella myös kosteilla keleillä. Mitä pyöräilijät sanovat?


 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Kesä lähenee ja vanha pyörä joutuu jo romukoppaan kun on niin paljon vikoja, että maksaisi maltaita laittaa kuntoon. Katsellut uusia pyöriä ja tällä kertaa aattelin, että voisi huoltaa tasaisin väliajoin, että ei kävisi samaa kuin vanhalle pyörälle.
Välillä ajelen 15km matkoja välillä lyhyempiä, mutta varmaan hybridiin kääntymässä kuin suurimmaksi osaksi kuitenkin asfaltilla tai kovalla hiekalla. Katsellut Canyonin valikoimaa ja vaikuttaisi ihan hyviltä pyöriltä ainakin maallikon silmiin.
Kahden välillä vähän tällä hetkellä ja mietin että miten paljon paremman tuolla 200eurolla saa? Pitäisi varmaan lisätä tuohon vielä lokasuojaimet ainakin taakse, että voi ajella myös kosteilla keleillä. Mitä pyöräilijät sanovat?


Isoin ero noissa taitaa olla voimansiirrossa. Halvemmassa 6.0-versiossa on miltei hinnat alkaen -tyyppinen Soran osasarja, siinä missä kalliimmassa 7.0-versiossa on kaksi pykälää parempi 105-osasarja. Näkyvin ero näissä lienee se, että Soran takapakassa on hieman vanhanaikaisesti vain yhdeksän lehteä siinä missä 105:ssä niitä on 11, mikä tarkoittaa siis sitä, että käytettävissä olevia välityksiä on kalliimmassa pyörässä enemmän. Lisäksi olen kuullut sanottavan, että kalliimmat osasarjat pysyvät paremmin säädöissään ja ovat toiminnaltaan täsmällisempiä. Ensimmäistä en pysty vielä itse allekirjoittamaan, mutta jälkimmäiseen väitteeseen voisin kommentoida, että ero Tiagran ja Ultegran välillä on ainakin hyvinkin selvästi havaittavissa (Ultegra on siis kaksi pykälää parempi osasarja kuin Tiagra, 105 sijoittuu hierarkiassa näiden kahden väliin).

Muita havaitsemiani eroja ovat eri jarrut ja vanteet sekä kalliimman version eduksi hieman kevyempi kokonaispaino. Jarrujen ja vanteiden osalta en osaa sanoa, kummassa versiossa on kiinni paremmat osat, mutta uskoakseni kalliimmassa pyörässä on järjestäen paremmat osat :D
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Isoin ero noissa taitaa olla voimansiirrossa. Halvemmassa 6.0-versiossa on miltei hinnat alkaen -tyyppinen Soran osasarja, siinä missä kalliimmassa 7.0-versiossa on kaksi pykälää parempi 105-osasarja. Näkyvin ero näissä lienee se, että Soran takapakassa on hieman vanhanaikaisesti vain yhdeksän lehteä siinä missä 105:ssä niitä on 11, mikä tarkoittaa siis sitä, että käytettävissä olevia välityksiä on kalliimmassa pyörässä enemmän. Lisäksi olen kuullut sanottavan, että kalliimmat osasarjat pysyvät paremmin säädöissään ja ovat toiminnaltaan täsmällisempiä. Ensimmäistä en pysty vielä itse allekirjoittamaan, mutta jälkimmäiseen väitteeseen voisin kommentoida, että ero Tiagran ja Ultegran välillä on ainakin hyvinkin selvästi havaittavissa (Ultegra on siis kaksi pykälää parempi osasarja kuin Tiagra, 105 sijoittuu hierarkiassa näiden kahden väliin).

Muita havaitsemiani eroja ovat eri jarrut ja vanteet sekä kalliimman version eduksi hieman kevyempi kokonaispaino. Jarrujen ja vanteiden osalta en osaa sanoa, kummassa versiossa on kiinni paremmat osat, mutta uskoakseni kalliimmassa pyörässä on järjestäen paremmat osat :D
Emmin liian kauan niin tuo kalliimpi oli omasta koosta loppu valitettavasti. Pitää katsoa jos tuolla 105-sarjalla löytyisi about samaan hintaan pyörä jostain. Kuitenkin sen verran säännöllisen epäsäännöllistä pyöräily ettei nyt ihan yli tonnia viitsi maksaa. Etujousitustakin olen miettinyt kun nuoruudeltani tykkään ehkä joskus pomppia ties missä. Toisaalta kuullut, että jos ei nyt ihan hyppimään lähde niin nuo uusien pyörien haarukat jonkin verran antaa "periksi" ettei ihan käsille tule joka töyssy.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Emmin liian kauan niin tuo kalliimpi oli omasta koosta loppu valitettavasti. Pitää katsoa jos tuolla 105-sarjalla löytyisi about samaan hintaan pyörä jostain. Kuitenkin sen verran säännöllisen epäsäännöllistä pyöräily ettei nyt ihan yli tonnia viitsi maksaa. Etujousitustakin olen miettinyt kun nuoruudeltani tykkään ehkä joskus pomppia ties missä. Toisaalta kuullut, että jos ei nyt ihan hyppimään lähde niin nuo uusien pyörien haarukat jonkin verran antaa "periksi" ettei ihan käsille tule joka töyssy.
No pahus, sait sitten vastauksen liian hitaasti kysymykseesi.

Etujousitus on vähä niin ja näin, lähtökohtaisesti siitä kannattaa tinkiä, jos on ostamassa hybridiä ja hintaluokka pyörii jossain reilusti alle 1000 eurossa. Tämä johtuu siitä, että a) hinnat alkaen -keulat ovat ilmeisesti melkoisia pomppukeppejä, b) jousituksen liikkuminen syö polkemisen tehoa asvaltilla ja c) keula on yksi isohko huoltokohde lisää pyörässä. Noissa linkkaamissasi pyörissä oli molemmissa hiilikuituhaarukka, mitkä hieman pehmittävät töyssyjä alumiinikeulaa paremmin. En nyt kuitenkaan lähtisi jäykällä hiilarikeulalla varta vasten kauheasti pomppimaan :D

Jos tykkäät pomppimisesta, niin voisihan tuollainen vastaavan hintaluokan maastopyörä olla myös ihan varteen otettava vaihtoehto. Maasturit ovat lähtökohtaisesti miltei parhaimpia vaihtoehtoja, kun puhutaan sellaista yleiskäyttöisestä pyörästä, joka sopii käyttötarkoitukseen kuin käyttötarkoitukseen. Toki maastopyörä on asvaltilla polkiessa hieman hybridiä tahmeampi, mutta metsässä ja epätasaisella/lumisella/hiekkaisella alustalla meno on maasturilla huomattavasti mukavampaa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
No pahus, sait sitten vastauksen liian hitaasti kysymykseesi.

Etujousitus on vähä niin ja näin, lähtökohtaisesti siitä kannattaa tinkiä, jos on ostamassa hybridiä ja hintaluokka pyörii jossain reilusti alle 1000 eurossa. Tämä johtuu siitä, että a) hinnat alkaen -keulat ovat ilmeisesti melkoisia pomppukeppejä, b) jousituksen liikkuminen syö polkemisen tehoa asvaltilla ja c) keula on yksi isohko huoltokohde lisää pyörässä. Noissa linkkaamissasi pyörissä oli molemmissa hiilikuituhaarukka, mitkä hieman pehmittävät töyssyjä alumiinikeulaa paremmin. En nyt kuitenkaan lähtisi jäykällä hiilarikeulalla varta vasten kauheasti pomppimaan :D

Jos tykkäät pomppimisesta, niin voisihan tuollainen vastaavan hintaluokan maastopyörä olla myös ihan varteen otettava vaihtoehto. Maasturit ovat lähtökohtaisesti miltei parhaimpia vaihtoehtoja, kun puhutaan sellaista yleiskäyttöisestä pyörästä, joka sopii käyttötarkoitukseen kuin käyttötarkoitukseen. Toki maastopyörä on asvaltilla polkiessa hieman hybridiä tahmeampi, mutta metsässä ja epätasaisella/lumisella/hiekkaisella alustalla meno on maasturilla huomattavasti mukavampaa.
No nyt tuli kattavasti tietoa, kiitoksia! Pitänee miettiä siis myös tuota maasturi vaihtoehtoa jos silloin tällöin eksyy hiekkateille. Faijalla on täysjousitettu parin tuhannen euron pyörä ja kyllähän silläkin matkaa taittaa yllättävän hyvin vaikka onkin isot renkaat ja ajoasento ei ole mikään optimaalisin. Tietysti pyörällä on hintaakin, mutta sitä ajatellen jos lenkit pysyy alle 30km ja ei niin täysiä tarvitse repiä niin kyllä silläkin on pystynyt ajamaan :). Tämä on vähän sama kuin mitä tietotekniikkaa ostaessa, että muutamalla sadalla saisi vähän parempaa mutta taas siihen lisäämällä satkun saisi vielä parempaan. Loputon suo... :D Ekaksi nyt pitäisi varmaan se käyttötarkoitus täysin päättää:hmm:
 
Liittynyt
27.03.2020
Viestejä
7
Vuosi sitten keväällä oli sama tilanne kuin monella täällä eli tarve uudelle pyörälle ja sen seurauksena jäätävä pyöräkuume.
Kriteerit oli halpa hinta, mutta ei kuitenkaan kaikkein jämimmät osat. Oli myös vaikeutta valita maastopyörän ja hybridin väliltä. Päädyin silloin radoniin joka näyttäisi nytkin olevan erittäin hyvän hintainen.
Sillä on nyt tullu ajettua joka päivä vuoden ympäri joten uskallan suositella sitä. Ajo pääasiassa asfaltilla mutta myös hiekkatiellä rullaa paremmin kuin maastopyörä. Kapeammille metsäpoluille tuolla ei ole asiaa. Tykkään myös halvasta jousikeulasta kaupunkiajossa. Se syö pahimmat rotvallin tärähdykset. Jäykkä keula ei sitä tee vaan lyö käsille.
Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä pyörän valinnassa.
Nyt kevään tullen tuli pyöräkuume uudestaan joten tilasin juuri Canyonilta täysjoustosähköpyörän. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Mulla on aikaisemmin pyörässä ollut ongelmana, että takapakan suurin ja toisiksi suurinvaihde hyppii polkiessa itsestään vaihteiden välillä. No tänään putsasin pyörän kunnolla ja vaihdoin ketjut uusiin niin nyt hyppiin takapakan 6-10 vaihteet itsestään. Millähän tuota saisi helpoiten korjattua?

Onko jollain muuten kokemusta miten nuo canyonin pyörät toimitetaan? Kokoaminen ei ilmeisesti paljoa vaadi? Ajattelin katsoa jos tuurilla tulisi ensi kuussa kun nykyiset tarjoukset loppuu tämä alennukseen Commuter Sport 5.0 Ainoa mikä tuossa häiritsee on, ettei ole jalalle tehty paikkaa. Toisaalta olisi ollut kätevä kun pyörän olisi saanut pystyyn ilman seinää tai telinettä.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Mulla on aikaisemmin pyörässä ollut ongelmana, että takapakan suurin ja toisiksi suurinvaihde hyppii polkiessa itsestään vaihteiden välillä. No tänään putsasin pyörän kunnolla ja vaihdoin ketjut uusiin niin nyt hyppiin takapakan 6-10 vaihteet itsestään. Millähän tuota saisi helpoiten korjattua?

Onko jollain muuten kokemusta miten nuo canyonin pyörät toimitetaan? Kokoaminen ei ilmeisesti paljoa vaadi? Ajattelin katsoa jos tuurilla tulisi ensi kuussa kun nykyiset tarjoukset loppuu tämä alennukseen Commuter Sport 5.0 Ainoa mikä tuossa häiritsee on, ettei ole jalalle tehty paikkaa. Toisaalta olisi ollut kätevä kun pyörän olisi saanut pystyyn ilman seinää tai telinettä.
Jos vanhan pyörän vanha takapakka on kulunut ja yrität käyttää sitä uusilla ketjuilla, niin se vanhan pakan kuluneisuus voi olla syypää ongelmaasi. Onko sinulla tietoa siitä, miten paljon kyseisellä takapakalla on kilometrejä takana? Ongelmaan voi myös liittyä vaihdevaijerin virheellinen kireys (muihin säätöihin kuin vaijerin kiristimeen ei lähtökohtaisesti tarvitse lähteä koskemaan, etenkään kuvailemassasi tapauksessa).

Postimyyntipyörät toimitetaan usein siten, että joudut asentamaan ohjaustangon, etupyörän ja satulaputken paikoilleen. Lisäksi joudut asentamaan polkimet, sikäli kun ne eivät sisälly pyörän toimitukseen. Mitä jalkaan tulee, niin sellaisenhan pystyy asentamaan chainstayhin ei-voimasiirron puolelle (keskiön ja taka-akselin välinen vaakaputki).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Jos vanhan pyörän vanha takapakka on kulunut ja yrität käyttää sitä uusilla ketjuilla, niin se vanhan pakan kuluneisuus voi olla syypää ongelmaasi. Onko sinulla tietoa siitä, miten paljon kyseisellä takapakalla on kilometrejä takana? Ongelmaan voi myös liittyä vaihdevaijerin virheellinen kireys (muihin säätöihin kuin vaijerin kiristimeen ei lähtökohtaisesti tarvitse lähteä koskemaan, etenkään kuvailemassasi tapauksessa).

Postimyyntipyörät toimitetaan usein siten, että joudut asentamaan ohjaustangon, etupyörän ja satulaputken paikoilleen. Lisäksi joudut asentamaan polkimet, sikäli kun ne eivät sisälly pyörän toimitukseen. Mitä jalkaan tulee, niin sellaisenhan pystyy asentamaan chainstayhin ei-voimasiirron puolelle (keskiön ja taka-akselin välinen vaakaputki).
Oon ajanut tuolla pyörällä lähes päivittäin viimeiset 7v muutaman kilsan matkoja joten kilometrejä on ihan kivasti. Veikkaisin tuon johtuvan tuosta vaijerista kun suurin ja toiseksi suurin vaihde on ollut ongelma ties kuinka monta vuotta ja niitä en ole koskaan edes käyttänyt minkä takia en myöskään ole koskaan jaksanut korjatakaan ennen kuin nyt kun nuo pari vaihdetta joita käytän pääasiassa lopetti toimintansa.

Onko noista jaloista jotain hyvää mikä sopisi tuohon linkkaamaani pyörään? Huonoja kokemuksia halppis jaloista jotka kolisee ja aukeilee itsestään.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Oon ajanut tuolla pyörällä lähes päivittäin viimeiset 7v muutaman kilsan matkoja joten kilometrejä on ihan kivasti. Veikkaisin tuon johtuvan tuosta vaijerista kun suurin ja toiseksi suurin vaihde on ollut ongelma ties kuinka monta vuotta ja niitä en ole koskaan edes käyttänyt minkä takia en myöskään ole koskaan jaksanut korjatakaan ennen kuin nyt kun nuo pari vaihdetta joita käytän pääasiassa lopetti toimintansa.

Onko noista jaloista jotain hyvää mikä sopisi tuohon linkkaamaani pyörään? Huonoja kokemuksia halppis jaloista jotka kolisee ja aukeilee itsestään.
Mä veikkaisin molempia, etenkin jos molemmat ovat alkuperäisiä :D vaijereitahan olisi periaatteessa hyvä vaihtaa vuosittain ja takapakka noin 5000 km välein.

Noista jaloista en osaa sanoa juuta taikka jaata, mutta jos ei osta halvinta mahdollista, niin uskoisin ihan kelvollisen tuen osuvan kohdalle.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Oon ajanut tuolla pyörällä lähes päivittäin viimeiset 7v muutaman kilsan matkoja joten kilometrejä on ihan kivasti. Veikkaisin tuon johtuvan tuosta vaijerista kun suurin ja toiseksi suurin vaihde on ollut ongelma ties kuinka monta vuotta ja niitä en ole koskaan edes käyttänyt minkä takia en myöskään ole koskaan jaksanut korjatakaan ennen kuin nyt kun nuo pari vaihdetta joita käytän pääasiassa lopetti toimintansa.

Onko noista jaloista jotain hyvää mikä sopisi tuohon linkkaamaani pyörään? Huonoja kokemuksia halppis jaloista jotka kolisee ja aukeilee itsestään.
Aika hyvin on kestänyt, jos ei 7 vuoteen ole tarvinnut mitään uusia? Jos ketjut on olleet aina samat, niin todennäköisesti se takapakkakin on aika entinen.

Kokeile nyt ensin pyörittää sitä takavaihtajan säätöruuvia vastapäivään puolikierrosta kerrallaan ja testaa miten toimii. Sillä siis saa kirittyä vaijeria.

Mutta jos se pakka on jo kulunut loppuun, niin ei sitä säätämällä saa kuntoon.

Katso kohta 2:20.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Täytyy tänään testailla tuota säätöä. Muistaakseni tohon pyörään on huollossa vuosien aikana vaihdettu toinen levyjarru ja ketjut monesti sekä kerran kaapelit mutta muuten on aikalailla originaali. En myöskään hirveesti oo öljynnyt tmv. Ja onhan toi melko kärsiny. Sen takia varmaan ton jätänki pois käytöstä kun saan uuden pyörän kun huollon mukaan melkein kaikki osat pitäisi vaihtaa ja maksaisi jonkun 300-400€. Ennemmin pidän varapyöränä niin pitkään kun kestää. Hintaansa nähden radon on kyllä vakuuttanut laadullaan.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545


Täälläkin on pitkästä aikaa maltettu ulkoiluttaa "raatoa". Olikin jo aika käydä tuotakin ulkoiluttamassa, sikäli kun tuohon maastopyörään on nyt vuodessa kertynyt vähemmän kilometrejä kuin mitä aikaisemmin postaamaani uuteen maantiepyörään viidessä päivässä :D Toistaiseksi ei ole itselläkään Radonista pahaa sanottavaa, jos herkästi lohkeilevaa maalipintaa ei huomioida.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285

Ootteko perehtynyt tuohon jo? Onpahan meinaan paskoja muutoksia tulossa. Alla noi häiritsivimmät.

TRAFICOM: PYÖRÄILIJÄN PAKOLLISET VARUSTEET
Traficom listaa seuraavat varusteet lain mukaan pakollisiksi varusteiksi polkupyöräilijöille:

  • Pimeällä ajovaloja täytyy käyttää. Etuvalon tulee olla valkoinen, takavalon punainen.
  • Valot voi kiinnittää esimerkiksi takkiin tai kypärään, mikäli pyörästä ei sopivaa paikkaa löydy
  • Pyörässä täytyy olla heijastimet eteen, taakse ja sivuille
  • Soittokello on pakollinen
  • Pyörässä tulee olla toimivat jarrut
  • Tavaraa tulee kuljettaa pyörälaukussa, korissa tai repussa. Kauppakassia EI SAA laittaa roikkumaan ohjaustangosta.
  • Kypärä on edelleen suositus, kypärättä ajamisesta ei rangaista.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Ootteko perehtynyt tuohon jo?
Kyllä, erittäin tervetulleita muutoksia pitää sanoa. Siis ne mitkä niistä on uusia :thumbsup:

Etuvalo, soittokello, heijastimet, jarru ja kypärä ovat olleet pakollisia jo aiemminkin, mutta nyt saadaan onneksi myös takavalo pakolliseksi pimeällä. Jos se alkais kohta menemään kaikilla viimeinkin jakeluun, että polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvossa pitää olla pimeällä valot. Toivon myös, että noita aletaan valvomaankin ja muistutusmaksuja jakelemaan jos ei varusteita ole. Kypärättömyydellekin olisin suonut sakon, mutta kaikkea ei näköjään voi kerralla saada. Ehkä se tulee sitten seuraavassa uudistuksessa.

Edit: positiivista myös se, että nyt virallistetaan se, että myös kypärään/kuskiin asennettu valaisin kelpaa eikä vain pyörään asennettu kuten aiemmassa asetuksessa. Toki poliisin kenttälinjaus on tainnut aina olla se, että kunhan valo on "jossain" näkyvillä niin homma ok.

Sinänsä toki sääli, että asiat joudutaan viemään lainsäädännön tasolle kun ei ihmiset muuten ymmärrä omaa parastaan ja varusta pyöriään (ja itseään) kunnolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Kyllä, erittäin tervetulleita muutoksia pitää sanoa. Siis ne mitkä niistä on uusia :thumbsup:

Etuvalo, soittokello, heijastimet, jarru ja kypärä ovat olleet pakollisia jo aiemminkin, mutta nyt saadaan onneksi myös takavalo pakolliseksi pimeällä. Jos se alkais kohta menemään kaikilla viimeinkin jakeluun, että polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvossa pitää olla pimeällä valot. Toivon myös, että noita aletaan valvomaankin ja muistutusmaksuja jakelemaan jos ei varusteita ole. Kypärättömyydellekin olisin suonut sakon, mutta kaikkea ei näköjään voi kerralla saada. Ehkä se tulee sitten seuraavassa uudistuksessa.

Sinänsä toki sääli, että asiat joudutaan viemään lainsäädännön tasolle kun ei ihmiset muuten ymmärrä omaa parastaan ja varusta pyöriään (ja itseään) kunnolla.
Ainakin omasta mielestä aivan perseestä nuo muutokset tosin täytyy vaan toivoa, että jos kerta näitä on jo aikaisemmin ollut pakollisena valvonta jatkuisi samanlaisena. Ostokset on ollut äärimmäisen kätevä kuljettaa pyörän tangossa, soittokelloa ei ole ollut koskaan kun ne yleensä pitää turhaa kilinää kuoppien yms. kohdalla eikä sille ole ollut käyttöä, valo taas on häiritsevän näköinen heiluvassa tangossa ja suurimmalla osalla pyöräilijöistä ne on niin perseelleen säädetty, että osoittaa suoraan silmiin ja vie näkökyvyn kokonaan. Pitäisi varmaan hommata jotkut aivan tehottomat/dummyt pyörään. Jarruista olen kyllä samaa mieltä, että ne on kätevät enkä tiedä yhtäkään ihmistä joka ilman niitä ajelisi pyörällä.

Toivottavasti kypärapakkoa ei tule koskaan kun sille ei varsinaisesti mitään tieteellisiä perusteita ole ja parhaimmillaan aiheuttaa onnettomuuksia kun autot ajaa tutkitusti lähempää pyöräilijää jolla on kypärä ja herkemmin kolahtaa pää oksiin yms. kun ei hahmota kypärän kokoa. Tällaisten muutosten takia kyllä alkaa harkitsemaan olisiko se auto sittenkin järkevämpi kulkuneuvo. Vaikea tosin uskoa, että ihmiset näitä alkaisi noudattamaan ja poliisilla riittäisi resursseja seurantaan. Jos pyörissä tulisi nämä sisäänrakennettuina niin sitten olisi huomattavasti järkevämpää kuin se, että alkaisi käyttämään kymmeniä - satoja euroja tarvikkeisiin vaan poliisin takia kun muuten ei tarvitse.

Toisaalta positiivista tuossa on ettei ole määritelty noita mitenkään millaiset niiden pitää tarkalleen olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Ainakin omasta mielestä aivan perseestä nuo muutokset tosin täytyy vaan toivoa, että jos kerta näitä on jo aikaisemmin ollut pakollisena valvonta jatkuisi samanlaisena. Ostokset on ollut äärimmäisen kätevä kuljettaa pyörän tangossa, soittokelloa ei ole ollut koskaan kun ne yleensä pitää turhaa kilinää kuoppien yms. kohdalla eikä sille ole ollut käyttöä, valo taas on häiritsevän näköinen heiluvassa tangossa ja suurimmalla osalla pyöräilijöistä ne on niin perseelleen säädetty, että osoittaa suoraan silmiin ja vie näkökyvyn kokonaan. Pitäisi varmaan hommata jotkut aivan tehottomat/dummyt pyörään. Jarruista olen kyllä samaa mieltä, että ne on kätevät enkä tiedä yhtäkään ihmistä joka ilman niitä ajelisi pyörällä.

Toivottavasti kypärapakkoa ei tule koskaan kun sille ei varsinaisesti mitään tieteellisiä perusteita ole ja parhaimmillaan aiheuttaa onnettomuuksia kun autot ajaa tutkitusti lähempää pyöräilijää jolla on kypärä ja herkemmin kolahtaa pää oksiin yms. kun ei hahmota kypärän kokoa. Tällaisten muutosten takia kyllä alkaa harkitsemaan olisiko se auto sittenkin järkevämpi kulkuneuvo. Vaikea tosin uskoa, että ihmiset näitä alkaisi noudattamaan ja poliisilla riittäisi resursseja seurantaan. Jos pyörissä tulisi nämä sisäänrakennettuina niin sitten olisi huomattavasti järkevämpää kuin se, että alkaisi käyttämään kymmeniä - satoja euroja tarvikkeisiin vaan poliisin takia kun muuten ei tarvitse.

Toisaalta positiivista tuossa on ettei ole määritelty noita mitenkään millaiset niiden pitää tarkalleen olla.
Ilman kypärää rikot vain itsesi, mutta mielestäni soittokellon puute ja käyttämättömyys on kusipäistä toisia ihmisiä kohtaan. Montakohan koiran ulkoiluttajaa olet säikäyttänyt kun yhtäkkiä sujahdat ohi... Ja valo häiritsevän näköinen, huh huh. Enemmän luulisi häiritsevän sen että esim. väistämisvelvollinen autoilija ei sinua huomaa ja ajaa päälle, tai sitten telot jonkun syyttömän jalankulkijan.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
567
Toivottavasti kypärapakkoa ei tule koskaan kun sille ei varsinaisesti mitään tieteellisiä perusteita ole ja parhaimmillaan aiheuttaa onnettomuuksia kun autot ajaa tutkitusti lähempää pyöräilijää jolla on kypärä ja herkemmin kolahtaa pää oksiin yms. kun ei hahmota kypärän kokoa.
Olisiko tälle jotain lähdettä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Ilman kypärää rikot vain itsesi, mutta mielestäni soittokellon puute ja käyttämättömyys on kusipäistä toisia ihmisiä kohtaan. Montakohan koiran ulkoiluttajaa olet säikäyttänyt kun yhtäkkiä sujahdat ohi... Ja valo häiritsevän näköinen, huh huh. Enemmän luulisi häiritsevän sen että esim. väistämisvelvollinen autoilija ei sinua huomaa ja ajaa päälle, tai sitten telot jonkun syyttömän jalankulkijan.
Soitatko / Pitäisikö mielestäsi siis soittokelloa soittaa jokaisen ihmisen kohdalla kenet ohittaa? Olen viimeiset 7v ajanut melkein päivittäin pyörällä eikä mainitsemiasi tilanteita ole ollut kertaakaan kuten ei myöskään lähellä piti tilanteita noiden suhteen, mutta siihen auttaakin se kun on maastopyörä jossa on asento josta pystyy hyvin havannoimaan jokaiseen suuntaan ongelmitta. Tietysti ei mikään suurkaupunki olekaan niin ei ihmisiäkään tule hirveitä määriä vastaan. Eniten kuitenkin häiritsee tuo kauppakassin kantokielto mikä on ihan puhdasta vittuilua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Soitatko / Pitäisikö mielestäsi siis soittokelloa soittaa jokaisen ihmisen kohdalla kenet ohittaa? Olen viimeiset 7v ajanut melkein päivittäin pyörällä eikä mainitsemiasi tilanteita ole ollut kertaakaan kuten ei myöskään lähellä piti tilanteita noiden suhteen, mutta siihen auttaakin se kun on maastopyörä jossa on asento josta pystyy hyvin havannoimaan jokaiseen suuntaan ongelmitta. Tietysti ei mikään suurkaupunki olekaan niin ei ihmisiäkään tule hirveitä määriä vastaan. Eniten kuitenkin häiritsee tuo kauppakassin kantokielto mikä on ihan puhdasta vittuilua.
Ei, en todellakaan pimputtele kelloa jokaisen ohitettavan kohdalla, tilannetajua saa tässäkin käyttää. Täällä Kehä III:n sisäpuolella melkein jokaisella matkalla on kellolle järkevää käyttöä. Varsinkin viime viikkoina kun koronatilanne on saanut ihmiset ulkoilemaan enemmän :D
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Ainakin omasta mielestä aivan perseestä nuo muutokset tosin täytyy vaan toivoa, että jos kerta näitä on jo aikaisemmin ollut pakollisena valvonta jatkuisi samanlaisena.
Hyvä että tuli sitten puheeksi niin toivottavasti hankit edes osan lain vaatimista varusteista etkä vaaranna omaa ja muiden tielläliikkujien terveyttä enää tulevaisuudessa.

Ostokset on ollut äärimmäisen kätevä kuljettaa pyörän tangossa, soittokelloa ei ole ollut koskaan kun ne yleensä pitää turhaa kilinää kuoppien yms. kohdalla eikä sille ole ollut käyttöä, valo taas on häiritsevän näköinen heiluvassa tangossa ja suurimmalla osalla pyöräilijöistä ne on niin perseelleen säädetty, että osoittaa suoraan silmiin ja vie näkökyvyn kokonaan. Pitäisi varmaan hommata jotkut aivan tehottomat/dummyt pyörään. Jarruista olen kyllä samaa mieltä, että ne on kätevät enkä tiedä yhtäkään ihmistä joka ilman niitä ajelisi pyörällä.
Mitähän se tangossa roikkuva 10 kg ostoskassi tekee sun reagointi- ja ohjauskyvylle esim. väistämistilanteessa jos vaikka arvaamattomasti liikkuva koira remmissä, pikkulapsi tms. vaihtaakin äkisti suuntaa? Tai tiessä on kuoppa jota pitää väistää? Tai mitä tahansa muuta äkkinäistä ja arvaamatonta? Todennäköisesti lennät ojaan tai seurauksena on törmäys. Ja vaikka sä olisitkin supermies jonka ajokykyyn 10kg kauppakassi ei vaikuta, niin Pekka Perusjätkä tai Paula Perusnainen luultavasti samassa tilanteessa menee lepikkoon tai sen lapsen/koiran päälle. Tee niinkuin muutkin fillarilla kaupassa käyvät ja hanki kunnon reppu tai satulalaukku johon pakkaat ne kamat.

Mulla on kaikissa pyörissä joku tämän tyyppinen pieni kilistin, ei soi turhia kuopissakaan mutta tekee tarvittaessa äänimerkin jonka tiellä menevä porukka, koiran ulkoiluttaja tai lapsiperhe kuulee ja osaa varautua mun lähestymiseen kovemmalla vauhdilla. En tiedä kuinka skutsissa asut, mutta ainakin täällä pikkukaupungin kylällä missä itse asun ja pyöräilen kelloa tarvitsee jatkuvasti kun edessä on joku mummorevohka, koira pitkässä hihnassa tai hihna koko tien yli tai vaappuva pikkulapsi. Ei tee mieli mennä täysillä ohi ilmoittamatta tulostaan. Tarve nousee sitten ihan seuraaville potensseille kun ajaa Turkuun saakka missä porukkaa on vielä huomattavasti enemmän liikkeellä.

Valoiksi riittää pienet huomiovalot, vaikka tällaiset (etu, taka) ellei itse tarvitse nähdä eteensä. Ei maksa paljoa ja voi käyttää halpoja paristoja/akkuja ja poistaa silloin kun niitä ei tarvitse. Tietty jos itse tarvitsee eteensä nähdä niin valojen pitää olla järeämmät, mutta tuollaiset riittää siihen että sinut nähdään liikenteessä. Se on totta, että osalla porukasta valot osoittaa mihin sattuu, ja se vituttaa minuakin autolla ajaessa. Tosin parempi niin päin kuin se että se valoton fillari syöksyy pimeydestä eteen ja aiheuttaa sydänkohtauksen tai kolarin.

Toivottavasti kypärapakkoa ei tule koskaan kun sille ei varsinaisesti mitään tieteellisiä perusteita ole ja parhaimmillaan aiheuttaa onnettomuuksia kun autot ajaa tutkitusti lähempää pyöräilijää jolla on kypärä ja herkemmin kolahtaa pää oksiin yms. kun ei hahmota kypärän kokoa.
Tää nyt on jo niin absurdi väite että moro. Ei ole tieteellistä näyttöä, että pään osuessa maahan kypärä suojaa, vaan sen sijaan aiheuttaa onnettomuuksia koska pää osuu helpommin oksiin? Just.

Olen mäkin noita kypäräskeptikkojen juttuja lukenut, ja vaikka niissä pointtia onkin mm. kypärien puutteellisesta turvallisuudesta ja osin ylioptimistisesti markkinoiduista turvallisuusvaikutuksista, niin eivät ole kuitenkaan saaneet vakuutettua mua siitä, että pyöräily ilman kypärää olis järkevämpää kuin pyöräily kypärän kanssa. Turvallisuusvaikutus kypärällä on kuitenkin ihan selkeästi plussalla vaikka asiaa miten päin vääntäisi ja kääntäisi.

Ehkä tässä vielä joskus käy samoin kuin laskettelu- ja lautailupiireissä kypärien kanssa. Joskus ysärillä kun itse aloitin touhua niin ei kukaan käyttänyt kypärää, minä itsekään, mutta nykyään keskuksissa pääosa porukasta käyttää kypärää ja vain pieni osa menee pipo päässä. Kypärästä on tullut normi, ja kypärättömiä katsotaan vähän säälien kun eivät raukat ymmärrä suojata itseään. Kummasti vaan suurin osa aktiivisesti ajavasti pyöräilijöistäkin käyttää kypärää ihan oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti, tiedä sitten mikä siinä on takana jos niistä ei kerran mitään hyötyä ole.

Toki aina niitä vastarannankiiskiä tulee turvallisuusasioissa olemaan, kyllähän nykyäänkin vielä osa porukasta näkee uskomatonta vaivaa ajaakseen autoa ilman turvavyötä, yritetään koodata tunnistimia pois päältä tai laitetaan vyö kiinni selän taakse ja istutaan vyön päällä jne koska ollaan niin kovia rattimiehiä että kaikki onnettomuudet on omalla toiminnalla vältettävissä.

autot ajaa tutkitusti lähempää pyöräilijää jolla on kypärä
Kuulostaa erikoiselle, tälle olis kiva nähdä lähde, onko laittaa linkkiä?
Oman empiirisen tutkimuksen mukaan kusipäät ajaa tarpeettoman läheltä pyöräilijöitä ja fiksut ihmiset pitää riittävän raon. Jotkut vakavasti luonnevikaiset jopa kehuskelee netissä kuinka läheltä tänään ajoivat ja kuinka saivat säikäytettyä paskat housuun "vitun spandexilta"..

Jos pyörissä tulisi nämä sisäänrakennettuina niin sitten olisi huomattavasti järkevämpää kuin se, että alkaisi käyttämään kymmeniä - satoja euroja tarvikkeisiin vaan poliisin takia kun muuten ei tarvitse.
Aika monissa pyörissä tuleekin nämä kaikki mukana, paitsi kypärä toki. Kaupunkikäyttöön tarkoitetuissa pyörissä valot on monesti mallia kiinteät ja saa virtansa napadynamosta, jolloin paristoista ja akuistakaan ei tarvitse huolehtia. En nyt ole varma, mutta olen käsityksessä, että liikkeestä ei saa myydä ainakaan jarrutonta tai heijastimetonta pyörää asiakkaalle. Kilikellonkin varmaan saa tingattua kaupan päälle jos sellaisen mukaan haluaa.

Jos tuntuu että talous ei kestä liikenteessä vaadittavia turvallisuusvarusteita, kolmen euron kilikelloa, vitosen valoja ja muutaman kympin kypärää niin sitten pitää priorisoida kulutustaan tai ajaa vain päivänvalossa liikenteeltä suljetulla alueella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Soittokello on edelleen vain vaaratilanteiden välttämiseksi. Ohittaminen normaalissa liikenteessä ei sellaisen syy ole samaan tapaan kuin et torvea soittele autollakaan aina kun menet viereistä kaistaa ohi. Jokaisen tiellä kulkijan täytyy osata havannoida ympärillä olevaa muuta liikennettä. Itseltä löytyy suu mikäli äänimerkkiä tarvitsee (koiran tai lapsen tai muun syyn takia joissa ei voida olettaa että osaa havannoida liikennettä) ja jokaisen pyöräilijän täytyy ymmärtää käyttää tilanteeseen sopivaa vauhtia. Soittokello on joka tapauksessa ollut ennenkin pakollinen varuste, joten siinä mielessä mikään ei muutu.

Suurin osa asioista on vanhoja, bonuksena korjaukset valoista ja ovat tervetulleita. Oliko tavaran kuljetukseen liittyvät asiat ainoat uudet lisäykset?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Soittokello on edelleen vain vaaratilanteiden välttämiseksi. Ohittaminen normaalissa liikenteessä ei sellaisen syy ole samaan tapaan kuin et torvea soittele autollakaan aina kun menet viereistä kaistaa ohi. Jokaisen tiellä kulkijan täytyy osata havannoida ympärillä olevaa muuta liikennettä. Itseltä löytyy suu mikäli äänimerkkiä tarvitsee (koiran tai lapsen tai muun syyn takia joissa ei voida olettaa että osaa havannoida liikennettä) ja jokaisen pyöräilijän täytyy ymmärtää käyttää tilanteeseen sopivaa vauhtia. Soittokello on joka tapauksessa ollut ennenkin pakollinen varuste, joten siinä mielessä mikään ei muutu.

Suurin osa asioista on vanhoja, bonuksena korjaukset valoista ja ovat tervetulleita. Oliko tavaran kuljetukseen liittyvät asiat ainoat uudet lisäykset?
Miksi Liikenneturvan ohjeistukset kertovat päinvastaista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
151
Kypärä on mielestäni järkevä varuste. Valoja on edessä ja takana, mutta vain hämärässä ja osoitan ajovalot maahan. Jos on jo kaksi heijastin takissa ja kaksi repussa, niin tarvitseeko vielä heijastimet lisätä pyörään? Kello puuttuu. 100km/viikko talvena sähköpyörällä ja kesällä 200km/viikko cyclocross Kehä1 sisällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
@kjns Ymmärrän kypärän käytön järkevänä pidempiä matkoja ajellessa. Kuitenkin itellä on työmatkat 2-3km ja onhan se huomattavasti mukavampaa ajaa ilman kypärää. Varsinkin talvella en ole vielä sellaista kypärää nähnyt, että normaalia huppua olisi ilo käyttää. Ihan samasta syystä porukka käyttää noita kikkoja turvavyön kanssa. Tosin monella on nykyisin niitä pelkkiä turvavyön solkia niin ei tarvitse kikkailla ja saa piippaukset pois.

Mulla on kauppapyörä erikseen jossa on satulalaukut tosin siitäkin juuri vähän aikaa sitten irroittelin kellot yms. pois kun näyttää paljon paremmalta ilman niitä. Sen sijaan esim. nyt olen ostamassa uudeksi työmatka pyöräksi: Commuter Sport 5.0 ja kyllä tuohon aika monta tilpehööriä saa ostaa, että lain kohdat täytyy ja ostoksia pystyisi kantamaan. Jatkossa myöskään en voisi ostaa kuin sen verran kun reppuun mahtuu tavaraa sen sijaan, että toisin tangolla kuljettaen ne kotiin niin ettei ei turhaan paina. Avainsana on se tilannenopeus. Jos noita yllättäviä äkillisiä tilanteita tulee useinkin niin luultavasti ajat liian kovaa. Tällä seudulla parhaimmillaan varsinkin nyt koronan aikoihin saatan ajaa tuon 3km matkan kaupungin laitamilla ilman yhtään vastaantulevaa ihmistä. Il kommenteissa porukka jo kirjotti, että kantaa käsivarressa ostoksia jatkossa ja se vasta vaarallista onkin. Onko jotain käteviä ja järkevän näköisiä tarakoita esim. tuollaiseen pyörään saatavilla johon saisi jonkun takakorin tmv. jossa ostokset kuljettaa? Yleensähän tuossa on se ongelma, että itsekin menen töihin ja sitten tekeekin mieli käydä kaupassa niin pitäisi olla jokin ratkaisu joka kulkee aina mukana ilman, että häiritsee muuta elämää ja kestää kaikki säät yms.

Nuo linkkaamasi hilkkeet ei kyllä pahanhintaisia ole, mutta käynnistyykö esim. nuo valot automaattisesti itsestään vai pitääkö aina erikseen laittaa päälle joka kerta kun pyörällä liikkuu?
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
949
Uskomatonta settiä täällä. Ei kypärää pyörällä. Ei turvavyötä autolla, vaan DIY viritykset ettei summeri huuda käyttämättömistä vöistä. Ei sitä tarvii, matka on niin lyhyt ettei mitään tapahdu, kun ei ole ennenkään mitään sattunut.

Ehkä se darwinismi toimii. Älkää uskoko niitä tarinoita kuinka kypärä vähentää 70% vakavia päävammoja. Elimenluovuttajia tarvitaan ja yhteiskunnalle on parempi että ne tyhmimmät murskaavat aivonsa ja pääsevät jakamaan keuhkot ja sydämet eteenpäin.


Valot ovat todella tärkeät. Ei siksi ettei spandeksi näkisi eteensä, vaan että muut näkevät sukkahousun. Tuolla kapeilla teillä kun fillaristit sukkuloivat täydellä vauhdilla, niin aika monta kertaa on meinannut mennä jännät housuun kun yht'äkkiä hämärässä ohi syöksyy jokin pimeä paholainen. Parempi olla niin kirkas tuikku keulalla etä varmasti näkee kaukaa että sieltä se ohjus lähestyy.

Ainoa mikä ihmetyttää on, että niin paljon on myynnissä uusia fillareita ilman mitään valoja, lokasuojia ja taakkatelineitä. Vertaa, että menet ostamaan uutta autoa, joka on heti ostettaessa laiton ja välittyömästi pitää mennä lisävarustehyllyltä poimimaan mukaan rojua esim ajovalojen ja takavalojen muodossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Ainoa mikä ihmetyttää on, että niin paljon on myynnissä uusia fillareita ilman mitään valoja, lokasuojia ja taakkatelineitä. Vertaa, että menet ostamaan uutta autoa, joka on heti ostettaessa laiton ja välittyömästi pitää mennä lisävarustehyllyltä poimimaan mukaan rojua esim ajovalojen ja takavalojen muodossa.
Elinluovutus kiellon saa laitettua kahdella klikkauksella oma kannasta ;) Suurimmassa osassa tuosta omassa kritiikissä on pitkälti kyse tuosta mitä kirjoitit. Ostat hienon pyörän ja sitten pitäisi käydä hakemassa rumia tyyliin sopimattomia lisävarusteita pyörä täyteen. Tai jos ne löytyy niin sitten maksaa maltaita. Tyyliin tuosta Canyonin pyörästä olisi versio jossa osa varusteista olisi, mutta hintakin on 400€ kalliimpi. Tosin se mitä itse en ole koskaan käsittänyt on miksei joku haluaisi esim. ketjujen suojusta pyöräänsä. Lokasuojat on kanssa siinä rajoilla, etten ymmärrä miksei niitä laiteta. Kaikki kun olisi alusta asti suunniteltu homma toimisi huomattavasti paremmin.

Nyt kun noista kypäristä tuli paljon juttua niin onko niitä tänä päivänä olemassa jo sellaisia jotka olisi mukavia käyttää? Itse en muutenkaan käytä koskaan hattuja kun en pidä siitä fiiliksestä kun hiukset on painautuneet miten sattuu ja hionnut vrt siihen, että käyttää huppua joka estää tuulen ja kestää veden eikä paina mistään. Hövding - Airbag for urban cyclists | The official webbsite of Hövding vaikuttaisi mielestäni huomattavasti järkevämmältä keksinnöltä.

EDIT: Nähtävästi canyon tarjoaa korotonta maksuaikaa pyörilleen tällä hetkellä. Harmi etteivät kuitenkaan mitään alennuksia ole iskeneet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Onko tuo ostoskassijuttu edes tuolla laissa, vai oliko se vaan Traficomin oma suositus? Alkuperäisessä Traficomin esitteessä se on eri alaotsikon alla kuin nuo kello-jarrut-kypärät-valot.

Ja miksi niiden lisävarusteiden pitäisi olla rumia? Kyllä nyt kellon, heijastimen ja valot luulis saavan askeettisempaankin sinkulaan ilman että budjetti tai tyyli räjähtää.

Oon joskus testannut tuollaista Hövdingiä päällä, ja mun mielestä tavallinen kypärä on mukavampi, tosin oon kalju että mulla ei välttämättä ole asiassa äänioikeutta. Toi Hövding on aika iso ja jäykkä paketti kaulassa, ja ainakin mulla siitä tuli vähän sellainen Darth Vader fiilis että pää ei oikein käänny mukavasti. Se toimii kyllä, kaveri jonka Hovdingiä testailin on kertaalleen yhden sellaisen posauttanut kun nappasi eturenkaansa ratikkakiskoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Knog Oi! jos se perinteinen kilikello on niin ruma ettei pysty.
Laitoin tällaisen viime viikolla uuteen pyörään, voin suositella. Kunhan katsoo ohjeen eikä kiristä liikaa niin ei soi itsekseen :rofl:

Lisäksi tuli myös kaikki muut pakolliset varusteet vaikka kuinka rumentaisivat uutta gravelia, jopa pinnaheijastimet. Haluan näkyä muille tienkäyttäjille koska tarkoitus on kulkea työmatkaa myöhäiseen syksyyn saakka (jos tällä menolla nyt ylipäätään enää kukaan käy töissä syksyllä).
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
567
Jep, tuollahan se Knog killuu sarvissa :)
Mulla on kanssa tämmönen Knog Oi Luxe Large, mutta en oo vielä saanut asennettua sitä onnistuneesti mihinkään kolmesta pyörästäni. Onko tässä joku kikka, jota en tajua? Tuntuu, että toi ruuvi olis jotenkin liian lyhyt. 31.8 stonga :p
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Huomasin, että tossa pyörässä jota oon tilaamassa on toi valmiina joten täytän osan kriteereistä :D
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Mulla on kanssa tämmönen Knog Oi Luxe Large, mutta en oo vielä saanut asennettua sitä onnistuneesti mihinkään kolmesta pyörästäni. Onko tässä joku kikka, jota en tajua? Tuntuu, että toi ruuvi olis jotenkin liian lyhyt. 31.8 stonga :p
Kyllä mä itsekin jouduin tuon asentamisen kanssa sähläämään mm. helvetisti, jotta sain tuon kiinnitettyä :D Tuntuu myös, että kello ei enää soi niin heleästi, kun jouduin survomaan tuota kelloa aika lailla, jotta sain kiinnitysruuvin ylettymään kierteille... Saisi ruuvi olla hieman pidempi.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Teräsrunkoisen maantiepyörän (Surly Pacer) vaakaputken päällä kulkeva jarruvaijeri on kellona aivan mainio. Pinsettiote, pieni viritys ja *Ping* teräsputkea vasten. Meneeköhän vaan viranomaiselle varusteita tarkastellessa läpi...

Knogin ääni on kaunis ja heleä, mutta keskivertokävelijää saa olla melkoisen lähellä että aiheuttaa reaktiota. Perusmallin vasaran jousi tuppaa itselläni ottamaan osumaa niin että lepotila menee pieleen ja isku heikentyy, Luxe on selvästi tämän suhteen varmempi
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Teräsrunkoisen maantiepyörän (Surly Pacer) vaakaputken päällä kulkeva jarruvaijeri on kellona aivan mainio. Pinsettiote, pieni viritys ja *Ping* teräsputkea vasten. Meneeköhän vaan viranomaiselle varusteita tarkastellessa läpi...

Knogin ääni on kaunis ja heleä, mutta keskivertokävelijää saa olla melkoisen lähellä että aiheuttaa reaktiota. Perusmallin vasaran jousi tuppaa itselläni ottamaan osumaa niin että lepotila menee pieleen ja isku heikentyy, Luxe on selvästi tämän suhteen varmempi
Joo, juurikin tuon jousen virttymisen vuoksi panostin suoraan tuohon Luxe-malliin. :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 403
Viestejä
4 159 911
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom