Pyöräily

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Ketjuthan voi pestä vaikka crc:llä.
Kylmäpuhdistusaineet toimii myös hyvin.
Pinttynyt paska ei kauheen hyvin jarrukliinerillä lähde ja eihän sitä rasvaa niistä ketjuista pois haluta vaan lika.
Yritin kanssa joskus noilla ketjuputsareilla ja en kokenut mitenkään helpoksi tai vähemmän suttaavaksi.
Helpoin on vaan ottaa ne ketjut pois ja pestä jossain astiassa.
Paras ostos ikinä ketjuhommiin on ollut
Ketjulukkopihdit.
Tollaisilla ketjulukkopihdeillä näyttää menevän näppärästi lukko auki/kiinni, oishan se helpompi putsailla ketjut ja rattaat kun saa ketjut pois tieltä. Pitääkin kurkkia löytyykö XXL / Motonet tms. niin ei tarvis tilailla netistä :thumbsup:

Just hiljattain putsailin ja jotain ihme rahinaa kuuluu pyörittäessä vaikka näyttää kohtuu puhtailta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Parashan on vaan pitää ne puhtaana, niin se lika ei pinny niihin ja puhdistus helppoa. Kannattaa myös harkita mitä öljyä käyttää, eikä laita sitä öljyä paskan sekaan.

Ketjun pikalukko ei kestä monta kertaa avautumista ja heikkenee sen mukaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Ketjun pikalukko ei kestä monta kertaa avautumista ja heikkenee sen mukaan.
Riippuu tietysti pikalukosta. Jotkuthan on valmistajan mukaan kertakäyttöisiä, toiset useasti käytettäviä. Kyllä ne useasti käytettävät kestää vähintään kymmeniä aukaisuja. Sen jälkeen alkaa ketju ollakkin vaihtokunnossa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Riippuu tietysti pikalukosta. Jotkuthan on valmistajan mukaan kertakäyttöisiä, toiset useasti käytettäviä. Kyllä ne useasti käytettävät kestää vähintään kymmeniä aukaisuja. Sen jälkeen alkaa ketju ollakkin vaihtokunnossa.
Riippuu myös käyttökohteesta. Jos se on perus työmatka pyörä, niin ei välttämättä mikään ongelma, mutta jos joku traili pyörä ja harrastaa sitä teknistä maastoa, niin ketjun hajoaminen väärällä hetkellä voi olla todella kivulias kokemus.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ketjuthan voi pestä vaikka crc:llä.
Kylmäpuhdistusaineet toimii myös hyvin.
Pinttynyt paska ei kauheen hyvin jarrukliinerillä lähde ja eihän sitä rasvaa niistä ketjuista pois haluta vaan lika.
Yritin kanssa joskus noilla ketjuputsareilla ja en kokenut mitenkään helpoksi tai vähemmän suttaavaksi.
Helpoin on vaan ottaa ne ketjut pois ja pestä jossain astiassa.
Paras ostos ikinä ketjuhommiin on ollut
Ketjulukkopihdit.
Samaa mieltä. Crs, aseöljy tai mikä tahansa liuotinpohjainen ponnepullo on aivan ylivertaisen tehokas.

Helpoin kun on kaksi henkeä; toinen pitää pyörää ja pyörittää ketjua, toinen samaan aikaan sumuttaa ainetta ja pitää mikrokuiturättiä joka irrottaa lian. Nopeampaa ja jopa tehokkaampaa kuin irrottaminen. Ja samalla puhdistuu rattaat.

Ketjupuhditimet jäi itselläkin romukoppaan ekan käyttökerran jälkeen.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
kolmen ketjun kierto osoittunut hyväksi .Yhdet käytössä yhdet liotuksessa Bensassa, yhdet öljyyn upotettuna 10 -40 tais olla nyt 0-20 ja rattaat tykkää kestävät pidempään.,vaihto noin 500 km. jos oikeen hiekkaset sade kelin ynm. jälkeen niin vaihtoon .paskasia ketjuja turha voidella. :mad: Ketjupihdit ovat kyllä hyvät ja pätkä rautalankaa että saa vaihteen siirtäjän jumiin ( sen kiristyksen / vedon pois )
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Itse käytän vain yhtä ketjua, mutta tuo "show" voi olla joillekin osa harrastusta. Vähän kuten joku autojen vahailu.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid

Puukamana

Ruuvit löysällä
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
464
Itse oon kaupunkipyörässä pitäny kahta ketjua pikalukoilla jolloin voi ottaa helposti irti puhdistettavaksi. Vähän harjaa pakalle, puhdas ketju tilalle ja likainen puhdistettavaksi. Minusta kätevin ja nopein tapa kun ei tarvi tuskailla ketjun puhdsitamisen kanssa hankalissa asennoissa varsinkin kun se tuppaa aika hyvin ympäri vuoden jokapäiväisessä käytössä ollessa sotkeentuun.Vähemmän aikaa kait tällä tavoin ainakin mulla menee.

Kerran on mennyt lukko poikki 15 vuodessa.

Edittiä: jaa en hoksannu että oltiin urheilu-alueella. Varmaan maantie- tai maastopyörissä urheilukäytössä nuo lukot voi poksahdella aika paljo helpommin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Siis mikä show?
Samat työvaiheet putsauksessa ja helpompi putsata kun ne ketjut on lionnut.
Pakka nyt kestää useampien ketjujen käyttöiän kuitenkin.

Mä dippaan ketjut kuumaan parafiiniin, enkä odotakaan pitempää käyttöikää.
Ne ei vaan suttaa näin tehtynä, pysyy voimansiirto puhtaampana ja mukavampi käsitellä muutenkin.
Onko tämäkin sitten showta?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Ei oo sen arvosta? Jollain se pakka maksaa 450€, sitä ei mielellään maksa joka ketjun vaihdon yhteydessä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kaupunki/käyttö-pyörässä napavaihteet aika suuri etu juurikin putsaustarpeen ansiosta. Ketjunkin voi huoletta ajaa loppuun, kun rattaat ei hirveitä maksa. Taitaa likaisenakin syödä niitä vähemmän, kun ketjulinja aina optimi. Hihnaveto ja napavaihde toki oikein laiskalle kovin kaksikko, vaikka ehkä ottaakin takkiin 100km:llä 15s puhtaalta uudelta 105-pakalta :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Olin vähän skeptinen noihin ketjuvahoihin, ostin pullon Rexiä ja löin suht puhtaaseen ketjuun. Eihän se pysyny siinä yhtään ja jätin loput aineesta käyttämättä. Talvella sitten tein täyshuoltoa ja pesin ketjut tärpätillä limukkapullossa ja annoin kuivaa kunnolla. Löin Rexit päälle ja koko kesä menty koskematta ketjuun. Muuttu kyllä oma suhtautuminen kerrasta. No myönnettäköön että ko. pyörä on nyt ollut pääasiassa bike park ajossa kun jalka ei kestä polkemista kuin tunnin pari putkeen. Aion kyllä toistaa käsittelyn muihinkin pyöriin kun pesun aika koittaa.

Sähköpyörässä on vastaava käsittely mutta liotettu ATF öljyssä (vaihdelaatikkoöljy), hyvin sekin on toiminut, mutta vähän likaisempi kuin ketjuvaha. Jos haluaa budjettivaihtoehtoa niin kannattaa kokeilla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Olin vähän skeptinen noihin ketjuvahoihin, ostin pullon Rexiä ja löin suht puhtaaseen ketjuun. Eihän se pysyny siinä yhtään ja jätin loput aineesta käyttämättä. Talvella sitten tein täyshuoltoa ja pesin ketjut tärpätillä limukkapullossa ja annoin kuivaa kunnolla. Löin Rexit päälle ja koko kesä menty koskematta ketjuun. Muuttu kyllä oma suhtautuminen kerrasta. No myönnettäköön että ko. pyörä on nyt ollut pääasiassa bike park ajossa kun jalka ei kestä polkemista kuin tunnin pari putkeen. Aion kyllä toistaa käsittelyn muihinkin pyöriin kun pesun aika koittaa.

Sähköpyörässä on vastaava käsittely mutta liotettu ATF öljyssä (vaihdelaatikkoöljy), hyvin sekin on toiminut, mutta vähän likaisempi kuin ketjuvaha. Jos haluaa budjettivaihtoehtoa niin kannattaa kokeilla.
Rex vaatii pari kolme käsittelyä, että se syrjäyttää aikaisemmat rasvat. Sen jälkeen toimii hyvin. Itsekkin käytän Rexiä ja lisään pisaran jokaiseen ketjun lenkkiin noin 200-300 kilometrin välein. Muuten riittää pelkkä kuivalla rätillä ketjun pyyhintä silloin tällöin.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Mitäs jengi kärrää mukana pidemmille pyörälenkeille?

Tarkotus fillaroida Stadista Lahteen ja takas niin hoksasin että pikku pyöräpumppu olis hyvä kulkea mukana. Muuten löytyy:
Satulalaukussa:
-lukko
-monitoimityökalu jossa ruuvaria, kuusikoloa, yms...
-3kpl rengasrauta
Runkolaukussa: sisuri, vaatetta, nopeeta evästä, varavirtalähde
 
Liittynyt
26.03.2018
Viestejä
73
Mitäs jengi kärrää mukana pidemmille pyörälenkeille?

Tarkotus fillaroida Stadista Lahteen ja takas niin hoksasin että pikku pyöräpumppu olis hyvä kulkea mukana. Muuten löytyy:
Satulalaukussa:
-lukko
-monitoimityökalu jossa ruuvaria, kuusikoloa, yms...
-3kpl rengasrauta
Runkolaukussa: sisuri, vaatetta, nopeeta evästä, varavirtalähde
Ei kai tuollainen matka juuri muuta tarvitse. Ainoa mitä lisäisin olisi ketjulukko, jos ketju sattuu katkemaan ja ehkä toisen sisurin varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
519
Pidemmille reissuille nappaisin sisurin ja paikkaussarjan. Puhjenneen kumin voi vielä paikata seuraavan rengasrikon varalle useampaankin kertaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Ketjulukko.
Tavallaan tarttis ketjun katkaisutyökalunkin, koska eihän se ketju ikinä sillain nätisti katkea, että tappi vaan lähtee pois.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
369
Ketjulukko.
Tavallaan tarttis ketjun katkaisutyökalunkin, koska eihän se ketju ikinä sillain nätisti katkea, että tappi vaan lähtee pois.
En tiedä kysyjän monitoimityökalusta, mutta fillarointiin suunnatuissa tuo katkaisutyökalu voi löytyä mukana. Itsellä tämä Topeakin versio.
Ei varmasti paras, eikä täyteen stressitestiin ole vielä joutunut, mutta pitäisi aikalailla kaikki tarvittavat olla yhdessä pelissä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Ulisevaan ja välillä kitisevään etujarruun auttoi oikein hyvin kun otti palat irti, hiekkapaperilla pintaa pois, puhdistus/rasvanpoisto aineella pesua (myös levyt), ja jarrujen mäntiä vielä hiukan sisään jos kitinä johtui kevyestä laahaamisesta.

Vaimokkeen Canyoniin sama hoito niin loppui siinäkin alkanut jarrujen ääntely.

Satutolpat tainneet taas alkaa naksua kevyehkösti kummallakin. Hiilikuitrungot. Ei varmaan siihen muu auta kun ostaa lisää asennustahnaa ja pyyhkiä vanhaa pois ja lisää uutta väliin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Ulisevaan ja välillä kitisevään etujarruun auttoi oikein hyvin kun otti palat irti, hiekkapaperilla pintaa pois, puhdistus/rasvanpoisto aineella pesua (myös levyt), ja jarrujen mäntiä vielä hiukan sisään jos kitinä johtui kevyestä laahaamisesta.

Vaimokkeen Canyoniin sama hoito niin loppui siinäkin alkanut jarrujen ääntely.

Satutolpat tainneet taas alkaa naksua kevyehkösti kummallakin. Hiilikuitrungot. Ei varmaan siihen muu auta kun ostaa lisää asennustahnaa ja pyyhkiä vanhaa pois ja lisää uutta väliin.
Jarrujen männäthän tulee ulos sitä myöten kun palat kuluu.
Joten laahaamista sisäänpainaminen ei estä vaan ne hakeutuu samoilla paloilla, samalla satulan asennolla samaan paikkaan missä olivatkin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Jarrujen männäthän tulee ulos sitä myöten kun palat kuluu.
Joten laahaamista sisäänpainaminen ei estä vaan ne hakeutuu samoilla paloilla, samalla satulan asennolla samaan paikkaan missä olivatkin.
Joo noin ne tietysti tekeekin, mulla tais vaan inasen jäädä jo asennuksen jäljiltä etupalat laahaamaan. En ole ihan varma koitinko aluksi hölmönä painaa niitä sisään niin että jarrupalat oli paikoillaan. Laahausääni lähti kyllä pois jossain välissä mutta palasi tässä hiljattain tuollaisena kitinänä. Nyt ok.

Takaa meni kaikki heti nappiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Työmatka lyhenee sellaiseksi jotta sen voi kulkea pyörällä. Onko suosituksia ohjaustankolaukusta* joka olisi vedenpitävä ja laukussa mountti, että sen saa helposti matkan ajaksi pyörään kiinni ja pois perillä päästyä.


* Saa olla muukin jos on parempia jostain syystä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Työmatka lyhenee sellaiseksi jotta sen voi kulkea pyörällä. Onko suosituksia ohjaustankolaukusta* joka olisi vedenpitävä ja laukussa mountti, että sen saa helposti matkan ajaksi pyörään kiinni ja pois perillä päästyä.


* Saa olla muukin jos on parempia jostain syystä.
Olis hyvä tietää mitä sinne laukkuun pitää mahtua:
Kännykkä (pitääkö nähdä ajon aikana), avaimet, sadetakki, vaihtovaatteet, lounas, läppäri, työhön liittyviä muita tavaroita... Joku näistä, osa näistä kaikki näistä?
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Tollainen ”takaporkkana” on ihan toimiva eikä hyvässä pyörässä haittaa menoa. Hissitolpan kanssa tietty aika mahdoton. Kona Sutra esim. 20kg lisäkuormalla on miellyttävä ajaa, tasaisella kulkee hyvin ja menee kuin juna metsäautotiellä alamäkeen ~40km/h.

Ortlieb on kallis ja hyvä, kannattaa hankkia sellainen Ortliebib oma lisähihna tueksi jos siihen päätyy. Olikohan TopPeakilla satulan ja tolpan väliin liitettävä lisätukirauta, voi joidenkin takaporkkanoiden kanssa olla hyödyksi. Geismina-merkki vaikuttaa hyvälle, hypistelin hi5bikessä. Halvemmista ei kokemusta mutta ihan hyviä varmasti monia.
 

Liitteet

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Tollainen ”takaporkkana” on ihan toimiva eikä hyvässä pyörässä haittaa menoa. Hissitolpan kanssa tietty aika mahdoton. Kona Sutra esim. 20kg lisäkuormalla on miellyttävä ajaa, tasaisella kulkee hyvin ja menee kuin juna metsäautotiellä alamäkeen ~40km/h.

Ortlieb on kallis ja hyvä, kannattaa hankkia sellainen Ortliebib oma lisähihna tueksi jos siihen päätyy. Olikohan TopPeakilla satulan ja tolpan väliin liitettävä lisätukirauta, voi joidenkin takaporkkanoiden kanssa olla hyödyksi. Geismina-merkki vaikuttaa hyvälle, hypistelin hi5bikessä. Halvemmista ei kokemusta mutta ihan hyviä varmasti monia.
Ortliebillä on myös Rear Pack QR-malli, joka toimii hissitolpan kanssa ongelmitta eikä tarvi mielestäni edes tuota lisähihnaa. Malliin on rakennettu myös uudempi erittäin tukeva kiinnitys, jolloin ei tarvi luottaa pelkästään remmikiinnitykseen.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Vähän riippuu mitä tavaraa ja miten pakkaa, että tartteeko sitä hihnaa. Jos ihan tiiviisti täyteen saa niin hyvin on pötkönä ilmankin.

Ei ole hissitolppaa tuossa pyörässä, mutta jos olisi niin en usko että mikään takaporkkana toimisi, osuisi renkaaseen ala-asennossa. Maastureissa voisi toimiakin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Itsekkin oli tuolla oltua sama 1pv setti.
Tosin luomupyörällä, mutta näköjään sähkölläkin saa sykkeitä ylös ja joutu myös välillä taluttelemaan :)
Joo oli ajoittain vähä puhti lopus. Yhden akun taktiikalla piti vähä säästellä ja ei se ois pahimissa paikoissa auttanu. Lopun talutuksissa kyllä. Energia tankkauskin vähä jäi kun ei ole tommosista kokemusta. Vähä päälle 2000 kcal siinä palo.

Harmi että gopro simahti ja en saanu mk10 loppulaskua nauhalle, varmaa parasta alamäkeä mitä oon ikinä ajanu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
496
Joo oli ajoittain vähä puhti lopus. Yhden akun taktiikalla piti vähä säästellä ja ei se ois pahimissa paikoissa auttanu. Lopun talutuksissa kyllä. Energia tankkauskin vähä jäi kun ei ole tommosista kokemusta. Vähä päälle 2000 kcal siinä palo.

Harmi että gopro simahti ja en saanu mk10 loppulaskua nauhalle, varmaa parasta alamäkeä mitä oon ikinä ajanu.
Samaa mieltä mk10 alamäki segmentistä...pitäs varata mökki ja mennä vain sitä jauhaa mun "enduro" pyörällä. Epicissä mentiin xc:llä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Samaa mieltä mk10 alamäki segmentistä...pitäs varata mökki ja mennä vain sitä jauhaa mun "enduro" pyörällä. Epicissä mentiin xc:llä.
Joo itekki tekis mieli mennä testaa voiko mennä täysin jarrut auki. Nyt kun noi piti sokkona ajaa nii piti vähä varuiks laahailla paris mestassa mutta semmonen fiilis jäi että paljon kovempaa pääsis.

MK13 segmentti pitäs kans vetää tuoreilla käsillä ja ylävartalolla. Olin sen verran loppu että arm pumppi iski kesken...
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Mahtuuko tuollainen schrader venttiili läpi vanteen reiästä kun tällä hetkellä siinä on mallia dunlop. Eli siis onko tuo venttiilin reikä vakion kokoinen. Kyseessä aivan normi pyörä eli ei ole mitään erikoisvanteita.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Mahtuuko tuollainen schrader venttiili läpi vanteen reiästä kun tällä hetkellä siinä on mallia dunlop. Eli siis onko tuo venttiilin reikä vakion kokoinen. Kyseessä aivan normi pyörä eli ei ole mitään erikoisvanteita.
Pitäisi mahtua. Presta on sitten asia erikseen kun se on ohuempi
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
54
Onko kenelläkään tietoa että kuinka usein XXL:ssä on pyörät alennuksessa tyyliin kaikki pyörät -10%?
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 331
Pitäisi mahtua. Presta on sitten asia erikseen kun se on ohuempi
Juuri tuli tehtyä tuo virhe - toisin päin. Tuli siis ostettua sisäkumit prestalla ja vanteessa on 8,5mm reiät.

Noh, mennään sitten vanhoilla sisäkumeilla ja laitetaan vain uudet gummit alle:
20220819_183437.jpg
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Oon ite alkanut potea maastopyöräilykuumetta vuosien tauon jälkeen. Pitäs fillari ostaa. Jäykkäperä riittää, kun en mitään hc-rymistelyä aio harrastaa. Ja jäykkäperä lukittavalla keulalla on varmasti paras veto siihen, että voi halutessaan ajella kauppaan ja jäätelölle asfalttiteitä pitkin.

Olen iskenyt silmäni Trek Marlin 8.
Budjetin ollessa noin 1000€, tuo tarjoaa kuitenkin jo Rockshoxin ilmakeulan. Onko samassa hintaluokassa muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
311
Mahtaako löytyä laatikkopyörään hydraulisia jarruja jossa olisi yhden kahvan takana 2 jarrusatulaa? Pyörässä nyt mekaaniset levyjarrut ja tuntuu että niistä loppuu puhti välillä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Mahtaako löytyä laatikkopyörään hydraulisia jarruja jossa olisi yhden kahvan takana 2 jarrusatulaa? Pyörässä nyt mekaaniset levyjarrut ja tuntuu että niistä loppuu puhti välillä.
Onhan niitä nelimäntäisiä jarruja olemassa kaikilta tunnetuilta valmistajilta.


Tuolta katselemaan settiä (männät ja kahvat). 4-piston on siis nelimäntäinen.

Samalla tietysti voi vaihtaa jarrulevyt isompiin. Jos esim. nyt on 160mm levyt, niin vaihtaa 203mm levyihin. Toki joutuu sitten adapterit ostamaan myös.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
311
Onhan niitä nelimäntäisiä jarruja olemassa kaikilta tunnetuilta valmistajilta.


Tuolta katselemaan settiä (männät ja kahvat). 4-piston on siis nelimäntäinen.

Samalla tietysti voi vaihtaa jarrulevyt isompiin. Jos esim. nyt on 160mm levyt, niin vaihtaa 203mm levyihin. Toki joutuu sitten adapterit ostamaan myös.
Nyt ei valitettavasti tommonen perinteinen setti oikein toimi. Tuossa pyörässä on siis 2 eturengasta kun etuosassa on laatikko jossa lapsia kuskataan.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
272
Nyt ei valitettavasti tommonen perinteinen setti oikein toimi. Tuossa pyörässä on siis 2 eturengasta kun etuosassa on laatikko jossa lapsia kuskataan.
Kyllä noita on, erilaisia trike-ratkaisuja kuitenkin maailmalla paljon. Suomessa varmaan vois kysellä esim. Christianiabikes maahantuojalta tai mitä muita näitä on. Varaosina siis. Meillä on kolmipyöräinen hydraulisilla levyillä, voin tsekata jarrumerkin jossain välissä. Tosin omalla vekottimella tuntuu että ajo-ominaisuudet rajoittaa nopeutta luonnostaan… Maguralla ainakin on noita ollut saatavilla, muistelen.

Periaatteessa vois kokeilla myös 200 mm mekaanisia, ainakin takavuosina niitä sai. Mutta oma kokemus että mekaaniset vaatii enemmän säätöä (että ottavat tasaisesti), periaatteessa hydrauliset yksinkertaisemmat.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
311
Kyllä noita on, erilaisia trike-ratkaisuja kuitenkin maailmalla paljon. Suomessa varmaan vois kysellä esim. Christianiabikes maahantuojalta tai mitä muita näitä on. Varaosina siis. Meillä on kolmipyöräinen hydraulisilla levyillä, voin tsekata jarrumerkin jossain välissä. Tosin omalla vekottimella tuntuu että ajo-ominaisuudet rajoittaa nopeutta luonnostaan… Maguralla ainakin on noita ollut saatavilla, muistelen.

Periaatteessa vois kokeilla myös 200 mm mekaanisia, ainakin takavuosina niitä sai. Mutta oma kokemus että mekaaniset vaatii enemmän säätöä (että ottavat tasaisesti), periaatteessa hydrauliset yksinkertaisemmat.
Joo mielelleen kyllä hydraulisiin siirtyisi jos vaan sopiva setti löytyisi. Pitääpä tutustua tuohon maguran valikoimaan.

Edit:
Kattelin Maguralta tämmösen setin:
1661093857103.png


Tulee todennäköisesti halvemmaksi ostaa noi täysi setti kun tuosta saa suoraan toisen jarrusatulan ja jää sitten yksi kahva varaosiksi. Tuo adapteri on vähän hakuammuntaa, mutta tuo saattaisi käydä tuohon pyörään. Siinä on nykyinen adapteri myös sivusta pyörän runkoon. Laitoin myös classic bikesille viestiä, että saisiko heidän kautta valmista sarjaa kun myyvät noita Christinian pyöriä. Ei vaan listoilta suoraan löydy jarruja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
272
Meillä on näemmä niinkin laadukkaan kuuloinen jarru kuin Bengal Ares 7.5. Mutta pelaavat ok, että ei sinänsä. Sen verran kallis pyörä että asiakkaat tulevat mäkättämään jos ei toimi, että tuskin ihan roskaa laittavat.

Edustaakohan Maguraa Suomessa kuka, Rtech? Ehkä osaavat neuvoa yhteensopivuuksissa.

Yleisesti tiedoksi, mikä keskustelun pointti: kolmiopyöräinen lastattuna tarttee jarrutehoa, mutta ongelmaksi voi tulla puoltaminen. Laitos kampeaa helposti jos jarrut ei ota tasaisesti. Mekaanisissa säätö ei ole niin yksinkertaista, koska välissä on himmeli joka tuplaa kaapelit puolimatkassa jarruille. Kaapeliveto pitkähkö ja mutkia enemmän kuin normipyörässä - kitkaa.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
311
Meillä on näemmä niinkin laadukkaan kuuloinen jarru kuin Bengal Ares 7.5. Mutta pelaavat ok, että ei sinänsä. Sen verran kallis pyörä että asiakkaat tulevat mäkättämään jos ei toimi, että tuskin ihan roskaa laittavat.

Edustaakohan Maguraa Suomessa kuka, Rtech? Ehkä osaavat neuvoa yhteensopivuuksissa.

Yleisesti tiedoksi, mikä keskustelun pointti: kolmiopyöräinen lastattuna tarttee jarrutehoa, mutta ongelmaksi voi tulla puoltaminen. Laitos kampeaa helposti jos jarrut ei ota tasaisesti. Mekaanisissa säätö ei ole niin yksinkertaista, koska välissä on himmeli joka tuplaa kaapelit puolimatkassa jarruille. Kaapeliveto pitkähkö ja mutkia enemmän kuin normipyörässä - kitkaa.
Tuon puoltamisen olen huomannut, vaikka miten säätää niin aina yrittää kääntää toiseen suuntaan jarruttaessa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Enpä tiedä mahtaako toimia 2 satulaa yhdellä vivulla.
Kumminkin tuplaantuu se siirrettävän nesteen määrä, eikä sitä vipua siihen ole suunniteltu.
Ainakin näin sillä kuuluisalla maalaisjärjellä ajateltuna.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Voishan toi teoriassa toimii, jos molemmat jarrut on 2 mäntiäsiä, jos kerran 4 mäntäset toimii 1 kahvala, mutta en mee takuuseen. Jos haluaa pelaa varmanpäälle, moni valmistaja tarjoaa myös vaijerilla toimivia hydraalisia hybridi jarruja TRP HY/RD brake without rotor and adaptor black Postmount buying


4 mäntäisissä yhden männän halkaisija on pienempi kuin 2 mäntäisissä, joka tasaa vähän eroa.
Toi trp hy on kyllä helpoin vaihtoehto levyn koon kasvattamisen ohella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom