Pyöräily

Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Imeekö tuo itse esim ämpäristä vettä vai tarviiko paineellisen syötön?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
56
Nyt tarvittais rengastusapua.
Mulla on 28" hybridi. Työmatka on 8km, josta puolet soratietä.
Nyt pitäis löytää joku pistosuojattu rengas joka rullaa asfaltilla mutta toimii kohtuudella sorallakin.
Sisäkumin kanssa mennään ainakin alkuun. Sit jos joskus jaksaa kikkailla tubeless-hommien kanssa, niin etsin sitten sopivan.
Nyt jo takarengas päästää ilmaa ulos kahden lenkin jälkeen..
Niin, ja rengaskoko on 40-622
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Nyt tarvittais rengastusapua.
Mulla on 28" hybridi. Työmatka on 8km, josta puolet soratietä.
Nyt pitäis löytää joku pistosuojattu rengas joka rullaa asfaltilla mutta toimii kohtuudella sorallakin.
Sisäkumin kanssa mennään ainakin alkuun. Sit jos joskus jaksaa kikkailla tubeless-hommien kanssa, niin etsin sitten sopivan.
Nyt jo takarengas päästää ilmaa ulos kahden lenkin jälkeen..
Niin, ja rengaskoko on 40-622
En ole asiantuntija, mutta tilasin omaan gravel-pyörään tuossa koossa continental terra speedit ja olen tykännyt tosi paljon. Rullaa asfaltilla todella hyvin ja hiekkateitä/-polkuja olen innostunut ajamaan enemmän, ei ole pidossa valittamista. Kokemusta vasta pari kuukautta ja jokusen sata kilometriä mutta hyvin on ainakin vielä ehjänä pysyneet. Perinteisesti sisurilla myös asensin, ei ole tubeless-hommista kokemusta.

Eivät tosin ole halvimmasta päästä, toinen vähän edullisempi vaihtoehto mitä katselin oli Schwalbe g-one allround.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Nyt tarvittais rengastusapua.
Mulla on 28" hybridi. Työmatka on 8km, josta puolet soratietä.
Nyt pitäis löytää joku pistosuojattu rengas joka rullaa asfaltilla mutta toimii kohtuudella sorallakin.
Sisäkumin kanssa mennään ainakin alkuun. Sit jos joskus jaksaa kikkailla tubeless-hommien kanssa, niin etsin sitten sopivan.
Nyt jo takarengas päästää ilmaa ulos kahden lenkin jälkeen..
Niin, ja rengaskoko on 40-622
Itse menin vuodesta 2012 tähän kesään asti Cyclocrossissa Shcwalbe Marathon Supreme 32C. Tappajasepelistä, hiekkatielle ja asvaltille, ei kertaakaan rengasrikkoa. Tänä kesänä hommasin tilalle Supreme Evot 37C koossa, nyt jo poistuvaa mallia. Tuo voisi olla vaihtoehto siitä rullaavammasta päästä, jos ei nyt ihan mudassa tarvitse ajaa.

Tässä Evon arvostelu: Schwalbe Marathon Supreme Rolling Resistance Review

Tuo kumiseos vaikuttaa aika kisaisalta. Hieman karhea rullauspinkalta ja muuttaa sivusta väriä hieman kellertäväksi. Heijastinpinta myös plussaa, kun loistaa sivusta koko renkaan mitalta.
20220707_203233.jpg

Tuolta saa vielä kohtuuhintaan poistoa. Edit. 700x40c saatavuus jo kysymysmerkki. Kuvassa siis nuo 700x37C ja ne on todellisuudessa piirun vajaa 35mm leveät.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Gravelking slick tai semislick, plus merkinnällä. Mukavat soratiellä ja kulkee myös jotenkuten asfaltilla. spessulta pathfinder pro voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Tai sitten ne edellä mainitut ikiliikkujat, marathonit. Terra speedeillä en lähtis sepeliä uhmaamaan sisureilla. ilmeisesti 40mm on kuitenkin kestävämmät kuin 35mm, ainakin joidenkin testien mukaan. Olen ajellut 35mm terra speedeillä nyt joku 300km litkuilla, ilman mitään ongelmia. Nopeat ja mukavat ovat. :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Nyt tarvittais rengastusapua.
Mulla on 28" hybridi. Työmatka on 8km, josta puolet soratietä.
Nyt pitäis löytää joku pistosuojattu rengas joka rullaa asfaltilla mutta toimii kohtuudella sorallakin.
Sisäkumin kanssa mennään ainakin alkuun. Sit jos joskus jaksaa kikkailla tubeless-hommien kanssa, niin etsin sitten sopivan.
Nyt jo takarengas päästää ilmaa ulos kahden lenkin jälkeen..
Niin, ja rengaskoko on 40-622
Leveämpääkin voi kokeilla, jos mahtuu. 55 leveä Big Ben kestää ajella jollain 2barilla ja mukavammat alla kuin kapeammat kovat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Mulla ei näköjään vastoinkäymiset pyörän kanssa lopu. Pyörä kävi ensin alkuvuodesta huollossa ja myöhemmin asennutin samassa liikkeessä uudet kiekot kun vapaarattaan kanssa oli ongelmia. Nyt otin ensimmäistä kertaa tämän jälkeen kiekot putsausta varten irti niin rataspakka tippui syliin? En siis koskenut mihinkään muuhun kuin avasin läpiakselin niinkuin aiemminkin ja otin kiekon pois.

Vaistomaisesti sitten vaan painoin rataspakan takaisin (en vieläkään koskenut työkaluihin) niin se asettuu jollain tavalla paikalleen mutta vapaaratas ei enää pyöri?

Sunnuntaina kun ei saa liikkeeseen yhteyttä niin osaisiko joku täällä jälleen auttaa olenko ite sählännyt jotain tietämättömyyttäni vai onko huollossa sekoiltu? Kaiken lisäksi aiemmin vaihdettu rataspakka näkyy olevan sramin vaikka osasarja on shimanon. Tämä ehkä johtuu saatavuusongelmista mutta olisi ehkä voinut mainita asiasta...?

En siis ole kovin montaa kertaa kiekkoja tässä läpiakselilla varustetussa uudemmassa pyörässä irroittanut, vanhoissa on aina ollut qr, mutta kai rataspakka pitäisi silti kiinnittyä jollain tavalla ja irrottamiseen tarvittaisiin ketjupiiska...?
 

Liitteet

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
595
Kaiken lisäksi aiemmin vaihdettu rataspakka näkyy olevan sramin vaikka osasarja on shimanon. Tämä ehkä johtuu saatavuusongelmista mutta olisi ehkä voinut mainita asiasta...?
SRAMin takapakka ei fyysisesti mene Shimanon vapariin, eikä Shimanon takapakka mene SRAMin vapariin.

Ilmeisesti on ihan DT Swissin napojen ominaisuus, että takapakka (ja osa vaparista) lähtee ihan vain vetämällä irti. Kasaaminen lienee helpompaa jos loput vaparista ottaa takapakasta irti, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa kun en DT Swissin kiekkoja omista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
SRAMin takapakka ei fyysisesti mene Shimanon vapariin, eikä Shimanon takapakka mene SRAMin vapariin.

Ilmeisesti on ihan DT Swissin napojen ominaisuus, että takapakka (ja osa vaparista) lähtee ihan vain vetämällä irti. Kasaaminen lienee helpompaa jos loput vaparista ottaa takapakasta irti, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa kun en DT Swissin kiekkoja omista.
On nämä vaikeita hommia osaamattomalle :D Olen aina tehnyt rengastyöt itse mutta muuten antanut huoltoliikkeiden hoitaa, ei ikinä olisi tullut mieleenkään että osat tippuu kun kiekon irrottaa polkupyörästä... Tuntuu että joka asiassa vain ongelmat lisääntyy mitä kalliimpaan pyörään siirtyy :)
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
464
SRAMin takapakka ei fyysisesti mene Shimanon vapariin, eikä Shimanon takapakka mene SRAMin vapariin.

Ilmeisesti on ihan DT Swissin napojen ominaisuus, että takapakka (ja osa vaparista) lähtee ihan vain vetämällä irti. Kasaaminen lienee helpompaa jos loput vaparista ottaa takapakasta irti, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa kun en DT Swissin kiekkoja omista.
On ollut itsellänikin sama juttu usemman takapakan ja vapaarattaan kanssa. Pakka lähtee vetämällä irti ja pääsee helposti heittämään vaseliinit vapaarattaan hampaisiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
En vaan tajua. Mitään osia ei irronnut tai kadonnut mihinkään, mutta kun laittaa takaisin paikalleen niin tuntuu asettuvan ihan oikein mutta vapaaratas ei pyöri. Pitää varmaan etsiä youtubesta videoita ennen kuin lähden ilman kokemusta avaamaan tuota loppuosaa rataspakasta tai sitten suosiolla astelen huomenna jälleen huoltoliikkeeseen...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
En vaan tajua. Mitään osia ei irronnut tai kadonnut mihinkään, mutta kun laittaa takaisin paikalleen niin tuntuu asettuvan ihan oikein mutta vapaaratas ei pyöri. Pitää varmaan etsiä youtubesta videoita ennen kuin lähden ilman kokemusta avaamaan tuota loppuosaa rataspakasta tai sitten suosiolla astelen huomenna jälleen huoltoliikkeeseen...
Joko sulla on hävinny jousi tai sittrn toinen osa "räikästä" jumissa. Ota kummastakin päästä hammas osat irti ja kato että takana on jouset paikalla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Mulla ei näköjään vastoinkäymiset pyörän kanssa lopu. Pyörä kävi ensin alkuvuodesta huollossa ja myöhemmin asennutin samassa liikkeessä uudet kiekot kun vapaarattaan kanssa oli ongelmia. Nyt otin ensimmäistä kertaa tämän jälkeen kiekot putsausta varten irti niin rataspakka tippui syliin? En siis koskenut mihinkään muuhun kuin avasin läpiakselin niinkuin aiemminkin ja otin kiekon pois.

Vaistomaisesti sitten vaan painoin rataspakan takaisin (en vieläkään koskenut työkaluihin) niin se asettuu jollain tavalla paikalleen mutta vapaaratas ei enää pyöri?

Sunnuntaina kun ei saa liikkeeseen yhteyttä niin osaisiko joku täällä jälleen auttaa olenko ite sählännyt jotain tietämättömyyttäni vai onko huollossa sekoiltu? Kaiken lisäksi aiemmin vaihdettu rataspakka näkyy olevan sramin vaikka osasarja on shimanon. Tämä ehkä johtuu saatavuusongelmista mutta olisi ehkä voinut mainita asiasta...?

En siis ole kovin montaa kertaa kiekkoja tässä läpiakselilla varustetussa uudemmassa pyörässä irroittanut, vanhoissa on aina ollut qr, mutta kai rataspakka pitäisi silti kiinnittyä jollain tavalla ja irrottamiseen tarvittaisiin ketjupiiska...?
Kuvassa näkyy että pakan ratas on jumissa tai jousi puuttuu.
Noi rattaat pitäis tippuu ihan ittekseen.





Noi hampaat pitää olla "pinnalla" mitä sun pakkapuolella ei ole, vaan hubin puoli painaa vaparin hahloin ja sen takia se ei liiku.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Noi hampaat pitää olla "pinnalla" mitä sun pakkapuolella ei ole, vaan hubin puoli painaa vaparin hahloin ja sen takia se ei liiku.
Kiitos, katson paremmalla ajalla illemmalla tai huomenna. Jos pahin on tapahtunut eli jousi lentänyt huomaamattani jonnekin enkä sitä löydä niin olenko kusessa vai löytyykö niitä jostain? Mutta voisko joku vielä vääntää rautalangasta - on siis tuon kiekon/navan ominaisuus että jos joudun rengastöihin niin pakkaa ei saa kääntää alaspäin vaan sen kuuluukin irrota suoraan??? Kun koko ikäni olen renkaita vaihdellut halvempiin maastopyöriin ym. niin ikinä ei ole tuollainen tullut mieleenkään.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
595
Jos pahin on tapahtunut eli jousi lentänyt huomaamattani jonnekin enkä sitä löydä niin olenko kusessa vai löytyykö niitä jostain?
Rahallisesti ei kovin suuri katastrofi :D, Suomesta ei kyllä taida löytyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Rahallisesti ei kovin suuri katastrofi :D, Suomesta ei kyllä taida löytyä.
Ei näköjään, onneksi. En usko että mihinkään lensi kun kirjaimellisesti tippui rataspakka syliin, luulisi että olisin huomannut. Pihalla tuota tein niin kilinää ei kyllä kuulu jos nurmikolle lentää, katsotaan myöhemmin pääseekö haravoimaan tai tilailemaan jos puuttuu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Kiitos, katson paremmalla ajalla illemmalla tai huomenna. Jos pahin on tapahtunut eli jousi lentänyt huomaamattani jonnekin enkä sitä löydä niin olenko kusessa vai löytyykö niitä jostain? Mutta voisko joku vielä vääntää rautalangasta - on siis tuon kiekon/navan ominaisuus että jos joudun rengastöihin niin pakkaa ei saa kääntää alaspäin vaan sen kuuluukin irrota suoraan??? Kun koko ikäni olen renkaita vaihdellut halvempiin maastopyöriin ym. niin ikinä ei ole tuollainen tullut mieleenkään.
Tippuuko vai ei, se riippuu vaparista. Jossain on kumitiiviate, joka estää sen ettei pakka lennä.
Tossa mustassa osassa näkyvä orengas tiivistee.


Ei näköjään, onneksi. En usko että mihinkään lensi kun kirjaimellisesti tippui rataspakka syliin, luulisi että olisin huomannut. Pihalla tuota tein niin kilinää ei kyllä kuulu jos nurmikolle lentää, katsotaan myöhemmin pääseekö haravoimaan tai tilailemaan jos puuttuu.
Jos et joutunu laittaa tota rachet osaa takas paikalleen, niin sitten se on vaan jumissa, enkä yhtään ylläty.ä, koska sulla on tota rasvaa siinä aivan jäätävä määrä.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
567
SRAMin takapakka ei fyysisesti mene Shimanon vapariin, eikä Shimanon takapakka mene SRAMin vapariin.

Ilmeisesti on ihan DT Swissin napojen ominaisuus, että takapakka (ja osa vaparista) lähtee ihan vain vetämällä irti. Kasaaminen lienee helpompaa jos loput vaparista ottaa takapakasta irti, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa kun en DT Swissin kiekkoja omista.
Ei nyt ihan näinkään. 8-11 lehtiset takapakat ja ketjut toimivat ristiin ainakin maantiepuolella.

 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
595
Ei nyt ihan näinkään. 8-11 lehtiset takapakat ja ketjut toimivat ristiin ainakin maantiepuolella.
Olen aina elänyt luulossa, että kaikki SRAMin 11-lehtiset takapakat ovat vain XD-vaparille, mutta näköjään niitä löytyy XD, XDR ja HG vapareille. Todella selkeää :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Olen aina elänyt luulossa, että kaikki SRAMin 11-lehtiset takapakat ovat vain XD-vaparille, mutta näköjään niitä löytyy XD, XDR ja HG vapareille. Todella selkeää :D
Saa myös 12 vaihteisen pakankin srammilta hg vapatille.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Ajateltiin ostaa muksulle eka kunnon pyörä - vanha on ostettu 20€ harjoituspyöräksi ja on jo käynyt pieneksi.

Mutta ei oikein meinaa löytyä 20" pyörää lapselle, suht edukkaaseen hintaan. Ei kallista viitsi, koska se voi olla että pyörä lähtee helposti täällä Helsingissä jonkun mukaan...

Muutamia toki löytänyt, Soliferin esim. mutta sieltäkin lähetetään suoraan paketissa se.

Eikö ole enää pyöräkauppoja jossa pääsisi kokeilemaan (on tärkeä kuitenkin) miten pyörä istuu alle? Vai ovatko ne sitten noita käytettyjen pyörien liikkeitä vain? Katselin yhdestä lähellä olevasta liikkeestä että "ihan kivan näköinen 20" pyörä - 150€". Mutta piti googlettaa ja niitä on myyty jokunen vastaava, hyväkuntoine, alle puoleen hintaan tuosta.

Vai meneeköhän tämä Tori-kyyläilyksi, takavalotakuulla mutta ainakin pääsisi kokeilemaan miltä tuntuu ja millainen laite on kyseessä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Eikö ole enää pyöräkauppoja jossa pääsisi kokeilemaan (on tärkeä kuitenkin) miten pyörä istuu alle?
Onhan niitä pyöräkauppoja vielä, mutta ei ole järkevää pitää kymmeniä eri merkkejä ja malleja ja kokoja varastossa pyörimässä, joten käytännössä edustavat sitten vain paria eri merkkiä ja niiltäkin vain tiettyjä malleja kerrallaan varastossa.

Joten käytännössä pitää itse tietää mitä haluaa ja sitten etsiä sen merkin jälleenmyyjä ja kysyä onko heillä varastossa juuri sitä tiettyä mallia siinä tietyssä koossa.

Prismat ja Citymarketit yms. tietysti myy myös pyöriä, joissa voi käydä ihmettelemässä. Niissäkin se valikoima on se muutama eri pyörä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Onhan niitä pyöräkauppoja vielä, mutta ei ole järkevää pitää kymmeniä eri merkkejä ja malleja ja kokoja varastossa pyörimässä, joten käytännössä edustavat sitten vain paria eri merkkiä ja niiltäkin vain tiettyjä malleja kerrallaan varastossa.

Joten käytännössä pitää itse tietää mitä haluaa ja sitten etsiä sen merkin jälleenmyyjä ja kysyä onko heillä varastossa juuri sitä tiettyä mallia siinä tietyssä koossa.

Prismat ja Citymarketit yms. tietysti myy myös pyöriä, joissa voi käydä ihmettelemässä. Niissäkin se valikoima on se muutama eri pyörä.
Joo tällä se tuntuu menevän. Tilauksessa just se että jos ei olekkaan soppeli niin se palautusprosessi pyörän kohdalla lienee "kiva".
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
595
Sellainen huomio että paremmat lastenpyörät pitävät arvonsa todella hyvin ja liikkuvat nopeasti käytettynä. Noista Prisman Jupitereista ja vastaavista ei taida käytettynä saada oikein mitään.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Sellainen huomio että paremmat lastenpyörät pitävät arvonsa todella hyvin ja liikkuvat nopeasti käytettynä. Noista Prisman Jupitereista ja vastaavista ei taida käytettynä saada oikein mitään.
Joo mut meidän jäbä on vähän sellainen menijä, et pelko on että lähtee menemään herkästi, vaikka kuin opetetaan lukitsemaan. Joten siksi tässä vähän sitä edullisempaa mallistoa katsellaan eikä jotain 350€+.

Mutta myöhemmin sitten eri juttu, tästä nyt jos löytäisi pariksi vuodeksi pyörän ensin.
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
88
Mitäs porukka suosittelisi max 1000€ pyöräksi, käyttötarkoituksena kevyt kaupunkiajelu, retkeily 10-20km ja satunnaiset työmatkat 4km.

Edellinen oma pyörä oli joskus 25 vuotta sitten joten paljoa kokemusta näistä ei ole.

Olen käynyt testaamassa Kona Dew Plussaa, joka oli aika tärisevän oloinen (kevyt runko) ja suht matala ajoasento tavoitteeseen nähden. Sinänsä ihan mukava ajella.

Kävin koeajamassa myös Velo De Ville All Around A200, joka tuntui aika hyvältä, mutta tuntematon merkki arveluttaa. Ajoasento oli mukavan pysty.

Tarkoitus on ostaa nyt max 1000€ pyörä ja tunnustella iskisikö innostus ja ensi vuonna mahdollisesti sitten vaihtaa työnantajan "tarjoamaan" leasing -pyörään vähän korkeammassa hintaluokassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Jos et joutunu laittaa tota rachet osaa takas paikalleen, niin sitten se on vaan jumissa, enkä yhtään ylläty.ä, koska sulla on tota rasvaa siinä aivan jäätävä määrä.
Kiitos avusta, ei ollut kovin vaativa asia kun vain ymmärsi rakenteen. Oli Lidlistä aiemmin tänä vuonna ostettu työkalusarja vielä korkkaamatta pakkauksesta, sieltä löytyi avain + ketjupiiska rataspakan irrotukseen vapaaratasmötikästä :D Tuubista löysin pari videota jotka selvensi asiaa, putsailin ylimääräiset skeidat pois ja ja laitoin takas kasaan niin toimii taas normaalisti.

Tässä on minuutin jälkeen hyvin näytetty samanlainen vapaaratas (lähtötilanteessa rataspakka irti):
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Itellä 3 eri kiekkoa (ER1600, XM1700, M1700) tolla dt swiss ratchet 350 navalla ja ei kyllä painovoimalla pakka+vapari niistä irtoo, pitää vetästä että irtoo.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Itellä 3 eri kiekkoa (ER1600, XM1700, M1700) tolla dt swiss ratchet 350 navalla ja ei kyllä painovoimalla pakka+vapari niistä irtoo, pitää vetästä että irtoo.
Jos sinne on jotain löysää öljyä laitettu voiteluksi, niin helposti irtoaa. Oikeilla rasvoilla se rasvan kitka yleensä kyllä pitää paikoillaan.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
Jos sinne on jotain löysää öljyä laitettu voiteluksi, niin helposti irtoaa. Oikeilla rasvoilla se rasvan kitka yleensä kyllä pitää paikoillaan.
Aivan sama mitä rasvaa tai öljyä siellä on, ei vaikuta irtoamiseen.
Niitten tehtävä on voidella.
Juuri laitoin omaan 350 uudet rasvat,
ei lähde itsekseen irti, ei vaikka vaihtanut takapakan useamman kerran.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Niin kuten todettu, mitään kiinnitystä tai lukitusta ei ole, vapaarattaan runko irtoaa pienellä voimalla. Rataspakka kun painaa jonkin verran niin varmaan ihan kiekkoa heiluttamalla/kääntämällä väärällä tavalla se on mahdollista irrottaa kun ei tiedosta irtoamisen mahdollisuutta? :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
43
Niin kuten todettu, mitään kiinnitystä tai lukitusta ei ole, vapaarattaan runko irtoaa pienellä voimalla. Rataspakka kun painaa jonkin verran niin varmaan ihan kiekkoa heiluttamalla/kääntämällä väärällä tavalla se on mahdollista irrottaa kun ei tiedosta irtoamisen mahdollisuutta? :)
Minun lattiassa olevat jäljet toimivat hyvin todisteena kyseisestä skenaariosta.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
SRAM XX1 Eagle ATX vaihteet toimii nätisti muttei kuitenkaan ole 100% kohdillaan joka rattaalla, ajaessa tulee välillä tuota "hienosäätöä" laitettua naksun pari suuntaan tai toiseen mutta sitten vaihto ei kohdalla jossain muualla, tai toiseen suuntaan. Lähinnä alueella mitä eniten käyttää eli 7 -11 raskaimmilla rattailla.

Kiinnityskorvake lienee suora kun mitään iskuja ei ole tullut.

Rajasäädöt piti olla oikein, eli ruuvit jotka rajoittaa ettei mene yli pakan kummaltakaan puolelta. Ja se ketjunkiristyksen säädön tein myös sillä muovisella työkalulla joka tuli mukana.

Pitäis varmaan käydä vielä nuo viimeksi mainitut läpi että on kohdillaan? Vai onko jotain muuta?

Tuo vaihtaa kuin robotti 10 vaihdetta 12:sta, mutta oletan että jos jiirissä niin kaikki menee silkinpehmeästi.

...Ja oma-asenteinen setti tietty kyseessä :p
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
SRAM XX1 Eagle ATX vaihteet toimii nätisti muttei kuitenkaan ole 100% kohdillaan joka rattaalla, ajaessa tulee välillä tuota "hienosäätöä" laitettua naksun pari suuntaan tai toiseen mutta sitten vaihto ei kohdalla jossain muualla, tai toiseen suuntaan. Lähinnä alueella mitä eniten käyttää eli 7 -11 raskaimmilla rattailla.

Kiinnityskorvake lienee suora kun mitään iskuja ei ole tullut.

Rajasäädöt piti olla oikein, eli ruuvit jotka rajoittaa ettei mene yli pakan kummaltakaan puolelta. Ja se ketjunkiristyksen säädön tein myös sillä muovisella työkalulla joka tuli mukana.

Pitäis varmaan käydä vielä nuo viimeksi mainitut läpi että on kohdillaan? Vai onko jotain muuta?

Tuo vaihtaa kuin robotti 10 vaihdetta 12:sta, mutta oletan että jos jiirissä niin kaikki menee silkinpehmeästi.

...Ja oma-asenteinen setti tietty kyseessä :p
Mä en tunne näitä nykyvaihteita, mutta mulle on opetettu että tämän tyyppinen ongelma saattaa johtua vaijerin takeltelusta.
Normiratkaisu on vaijerin ja kuorten vaihto.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.07.2022
Viestejä
3
Onkos se quadlock se paras valinta maastopyörään, pysyykö tangossa kiinni?
Itsellä ollut käytössä nyt kesänajan ja ollut kyllä ihan hintansa arvoinen, kestänyt hyvin kaikki hypyt (ja kaatumiset) ym eikä ole tiellä. Aiemmin maantiepyöräilyssä käytin SP-connect nimistä telinettä mikä oli muuten mainio, mutta jos polki seisten niin polvet saattoi osua luuriin ja pahimmassa tapauksessa tämän takia puhelin saattoi irrota telineestä ja pudota. Quadlockissa tuo kiinnitysmekanismi on sellainen että vaikka puhelimeen osuisikin niin se ei kyllä telineestä irtoa.
 

esk

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
281
Löytyykö yhteensopivaa hylsymallia? Perstuntumalta en osaa sanoa paljonko on 40Nm kiristys.

Edit. Tämä? Shimano Työkalu TL-FC36 HT2 - Rtech On kylllä vähintäänkin hämmentävää kun lukkorenkaassa lukee Center Lock, mutta työkalussa Hollowtech II.
Tätäkö tarkoitat?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
SRAM XX1 Eagle ATX vaihteet toimii nätisti muttei kuitenkaan ole 100% kohdillaan joka rattaalla, ajaessa tulee välillä tuota "hienosäätöä" laitettua naksun pari suuntaan tai toiseen mutta sitten vaihto ei kohdalla jossain muualla, tai toiseen suuntaan. Lähinnä alueella mitä eniten käyttää eli 7 -11 raskaimmilla rattailla.

Kiinnityskorvake lienee suora kun mitään iskuja ei ole tullut.

Rajasäädöt piti olla oikein, eli ruuvit jotka rajoittaa ettei mene yli pakan kummaltakaan puolelta. Ja se ketjunkiristyksen säädön tein myös sillä muovisella työkalulla joka tuli mukana.

Pitäis varmaan käydä vielä nuo viimeksi mainitut läpi että on kohdillaan? Vai onko jotain muuta?

Tuo vaihtaa kuin robotti 10 vaihdetta 12:sta, mutta oletan että jos jiirissä niin kaikki menee silkinpehmeästi.

...Ja oma-asenteinen setti tietty kyseessä :p
Jos on täpäri, onko tehty B ruuvi säätö sägi päällä?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Mä en tunne näitä nykyvaihteita, mutta mulle on opetettu että tämän tyyppinen ongelma saattaa johtua vaijerin takeltelusta.
Normiratkaisu on vaijerin ja kuorten vaihto.
Joo sehän se usein, mutta AXS on sähkövaihtaja.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Jos on täpäri, onko tehty B ruuvi säätö sägi päällä?
Jäykkäperä 29" Ei oikein muuta säätöä ole kuin vaihtajan.

Itseasiassa rungon (Santa Cruz HighBall) taka-akseli korvattu Thulen vastaavalla että saa välillä kärryn perään, mutta ei se nyt pitäis mitenkään puristaa tms ettei olis kohdillaan.

Pieni hienosäätö asia enemmän kuin varsinainen ongelma, mutta nuo sähkövaihteet toimii muutoin kuin kello.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Jäykkäperä 29" Ei oikein muuta säätöä ole kuin vaihtajan.

Itseasiassa rungon (Santa Cruz HighBall) taka-akseli korvattu Thulen vastaavalla että saa välillä kärryn perään, mutta ei se nyt pitäis mitenkään puristaa tms ettei olis kohdillaan.

Pieni hienosäätö asia enemmän kuin varsinainen ongelma, mutta nuo sähkövaihteet toimii muutoin kuin kello.
Joo itelläni gx axs toimii täydellisesti jos ketjut puhtaa ja tuoreilla öljyllä.

Onko toi ite rakennettu pyörä vai ostettu? Mietin että voisko chain line vaikuttaa tohon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 511
Viestejä
4 164 731
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom