Pyöräily

Liittynyt
03.02.2022
Viestejä
72
Pitäisi osata päättää, että ottaisiko Kona Honzon vai Big Honzo DL:n. Tykkään ajaa paljon haastavilla kivikko- ja juurakkopoluilla. Voisiko joku päättää puolestani?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Osaisikohan joku sanoa, että miten Cuben maastureissa tuo ohjauksen "rajoitin" on säädettävissä? Kaverilla on siis ongelmana, että sähköpyörän ohjaus kääntyy toiselle puolen 90 astetta ja toiselle ehkä 30-40 astetta. Ohjaustanko on siis suorassa kyllä, mutta tuo ohjauslaakeri tai sen limitteri on ilmeisesti päässyt kääntymään?
Kastelin kuvia ja manuaalia läpi, mutta missään ei ole mainintaa tuosta. Pyörä on toisella puolella Suomea, joten en en itse pääse tuota katsomaan, joten josko täällä jollakin olisi hajua? :smile:
Mainittakoon, että ulkopuolella putkessa ei ole mitään muuta rajoitinta. Ainoastaan suht normaali stemmi. Toki stemmi irti ja katsoo mitä sieltä löytyy on vaihtoehto, mutta josko tuohon jokin helpompikin keino olisi.
Jatässä kyseinen mankeli:
 

esk

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
281
Osaisikohan joku sanoa, että miten Cuben maastureissa tuo ohjauksen "rajoitin" on säädettävissä? Kaverilla on siis ongelmana, että sähköpyörän ohjaus kääntyy toiselle puolen 90 astetta ja toiselle ehkä 30-40 astetta. Ohjaustanko on siis suorassa kyllä, mutta tuo ohjauslaakeri tai sen limitteri on ilmeisesti päässyt kääntymään?
Kastelin kuvia ja manuaalia läpi, mutta missään ei ole mainintaa tuosta. Pyörä on toisella puolella Suomea, joten en en itse pääse tuota katsomaan, joten josko täällä jollakin olisi hajua? :smile:
Mainittakoon, että ulkopuolella putkessa ei ole mitään muuta rajoitinta. Ainoastaan suht normaali stemmi. Toki stemmi irti ja katsoo mitä sieltä löytyy on vaihtoehto, mutta josko tuohon jokin helpompikin keino olisi.
Jatässä kyseinen mankeli:
Ei pitäisi mitään "rajoittimia" olla laakereissa. Vaijerit ja jarrujen letkut saattavat tietysti ottaa vastaan tankoa kääntäessä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Ei pitäisi mitään "rajoittimia" olla laakereissa. Vaijerit ja jarrujen letkut saattavat tietysti ottaa vastaan tankoa kääntäessä.
Näin minäkin luulin, mutta kaveri sanoi, että on ihan napakka vastus mikä sieltä tulee vastaan ja sanoi, että ollut ihan tehtaalta tullessa. Tuolloin vaan tuo kääntymisalue on ollut molemmille puolin tasainen, mutta kaatumisen vuoksi nyt päässyt kääntymään. Itselläkin kävi mielessä, ettei olisi laakerissa itsessään vikaa, mutta sanoi, että selkeä ja kova se vastus on, jos yrittää yli tuon kääntää. Oisko tuo laitettu sen takia, että menee roikkaa sun muuta tangolle niin estetään noiden katkeaminen, jos tanko pyörähtää ympäri.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Ainakin Canyonin pyörissä tuo on toteutettu kaulaputken ympärille ruuvattavalla pannalla, jota saa säädettyä ottamalla stemmin ja spacerit pois.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Löytyy myös ohjauslaakereista niin että alakoolissa on rajoittimet ja vastapeluri on siinä kaulaputken crown racessa.
Jos näin niin ehkä kunnon rykäisy sitä liikuttaisi tai sitten se rajoitin ja/tai alakooli murtuu. :lol:
Sitten on näitä valmistajien omia niinkuin trekin knock block ja jo mainittu canyonin vastaava, joissa vastapeluri on ihan siinä rungossa ja nähtävillä tai siitä on siinä maininta.

Alkuperäinen tarkoitus oli estää etuhaarukan alakolmion osuminen runkoon.
Se kun ainakin trekillä oli mahdollista runkosuunnittelun takia.
Ja miksipä sen ympäri tarttee edes pyöriä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Löytyy myös ohjauslaakereista niin että alakoolissa on rajoittimet ja vastapeluri on siinä kaulaputken crown racessa.
Jos näin niin ehkä kunnon rykäisy sitä liikuttaisi tai sitten se rajoitin ja/tai alakooli murtuu. :lol:
Sitten on näitä valmistajien omia niinkuin trekin knock block ja jo mainittu canyonin vastaava, joissa vastapeluri on ihan siinä rungossa ja nähtävillä tai siitä on siinä maininta.

Alkuperäinen tarkoitus oli estää etuhaarukan alakolmion osuminen runkoon.
Se kun ainakin trekillä oli mahdollista runkosuunnittelun takia.
Ja miksipä sen ympäri tarttee edes pyöriä.
Joo trekkiläisissä oon nähny noita ulkoputkessa olevia rajoittimia joita voi säädellä hyvin helposti. Ehdottelin jo, että voisi koitaa varovasti nytkytellä, jos tuo menisi takaisin paikalleen - tai sitten ei. Hieman käsittämättömältä tuntuu itsestä, että yli 5k€ pyörään tehdään tuollainen viritelmä. En tiedä sitten tulisiko tuon oikeasti pysyä jämäkästi.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Joo trekkiläisissä oon nähny noita ulkoputkessa olevia rajoittimia joita voi säädellä hyvin helposti. Ehdottelin jo, että voisi koitaa varovasti nytkytellä, jos tuo menisi takaisin paikalleen - tai sitten ei. Hieman käsittämättömältä tuntuu itsestä, että yli 5k€ pyörään tehdään tuollainen viritelmä. En tiedä sitten tulisiko tuon oikeasti pysyä jämäkästi.
No ainakin siinä trekissä tulisi kyllä pysyä jämäkästi.
Todennäköisesti kuiturunkoinen ja tekee ikävän jäljen pettäessään.IMG_2263.JPG

Pari kuvaahan sen kertoisi nopeaan mikä siellä kaverin pyörässä on pois paikaltaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Ainakin Canyonin pyörissä tuo on toteutettu kaulaputken ympärille ruuvattavalla pannalla, jota saa säädettyä ottamalla stemmin ja spacerit pois.
Omassa Canyon Spectral ON:ssa (2021) se rajotin on alakoolin ja kaulaputken holkin yhteydessä. Oli itelläkin tuo hokki päässyt pyörähtämään vähän ja korjasin tilanteen vaan löysäämällä top capin ja sitten tangolla pari terävää tuuppausta niin että oli kääntösäde taas tasan. Eihän se olisi iso homma tiputtaa keulaa sen verran, että saa holkin naputettua oikeaan asentoon....

Kuva koolista, missä tuo rajottimen toinen osa on(napattu emtb foorumilta):

1652356392030.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Palat pois, tiskaat ne fairylla, pari pyyhkäisyä hiekkapaperilla.
Levyt pyyhkäiset jollain rasvanpoisto aineella.
Tein noin niin nyt jarrut toimii huomattavasti paremmin ja hiljaisemmin muttei edelleenkään kunnolla. Nyt kun painan kahvan pohjaan ne liukuu eikä lukkiudu mikä ei sinänsä häiritsisi ellei juuri kun pysähtyy kuuluisi ääntä. Jarru ei kuitenkaan ole mitenkään löysä ja kahva painuu ihan normaalisti alas. Pyörä oli viime vuonna huollossa jossa jarrupalatkin vaihdettiin ja kaikki säädettiin kohdilleen ja tuntuu ihan samalta kuin silloinkin paitsi ettei enää jarrutu kuten ennen viime talvea ja varastoon viemistä. Etujarru lähti tuolla käsittelyllä toimimaan lähes normaalisti vaikken hiekkapaperia siihen käyttänytkään.

Sinänsä näinkin ihan mielenkiintoisen tuntuiset jarrut kun eivät ole sellaiset kuin normaalit jotka jarruttavat välittömästi vaan nämä enemmänkin hidastavat vauhtia ja pysäyttävät sitten äänen saattelemana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Tein noin niin nyt jarrut toimii huomattavasti paremmin ja hiljaisemmin muttei edelleenkään kunnolla. Nyt kun painan kahvan pohjaan ne liukuu eikä lukkiudu mikä ei sinänsä häiritsisi ellei juuri kun pysähtyy kuuluisi ääntä. Jarru ei kuitenkaan ole mitenkään löysä ja kahva painuu ihan normaalisti alas. Pyörä oli viime vuonna huollossa jossa jarrupalatkin vaihdettiin ja kaikki säädettiin kohdilleen ja tuntuu ihan samalta kuin silloinkin paitsi ettei enää jarrutu kuten ennen viime talvea ja varastoon viemistä. Etujarru lähti tuolla käsittelyllä toimimaan lähes normaalisti vaikken hiekkapaperia siihen käyttänytkään.

Sinänsä näinkin ihan mielenkiintoisen tuntuiset jarrut kun eivät ole sellaiset kuin normaalit jotka jarruttavat välittömästi vaan nämä enemmänkin hidastavat vauhtia ja pysäyttävät sitten äänen saattelemana.
Itsellä parhaiten auttaa ainakin ihan vain palojen ja levyjen lämmittäminen polkemalla. Toki ensin nuo puhdistukset, mutta sen jälkeen pienellä vaihteella polkee jarrua vasten jonkun pari minuuttia. Polkemisessa pitää hengästyä tai muuten on liian kevyttä. Vähitellen pitäs riittää pienempi kahvan painallus kun tehot palaa takaisin.

En osaa sanoa toimiiko kaikki palat näin, mutta omissa yli kymmenvuotiaissa SLX jarruissa Shimanon orkkis paloilla auttaa aina.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
486
Tein noin niin nyt jarrut toimii huomattavasti paremmin ja hiljaisemmin muttei edelleenkään kunnolla. Nyt kun painan kahvan pohjaan ne liukuu eikä lukkiudu mikä ei sinänsä häiritsisi ellei juuri kun pysähtyy kuuluisi ääntä. Jarru ei kuitenkaan ole mitenkään löysä ja kahva painuu ihan normaalisti alas. Pyörä oli viime vuonna huollossa jossa jarrupalatkin vaihdettiin ja kaikki säädettiin kohdilleen ja tuntuu ihan samalta kuin silloinkin paitsi ettei enää jarrutu kuten ennen viime talvea ja varastoon viemistä. Etujarru lähti tuolla käsittelyllä toimimaan lähes normaalisti vaikken hiekkapaperia siihen käyttänytkään.

Sinänsä näinkin ihan mielenkiintoisen tuntuiset jarrut kun eivät ole sellaiset kuin normaalit jotka jarruttavat välittömästi vaan nämä enemmänkin hidastavat vauhtia ja pysäyttävät sitten äänen saattelemana.
Yksi kohtuullisen toimiva tapa on kuumentaa palat esim. kuumailmapuhaltimella/hellan levyllä kunnolla kuumaksi. Jos alkaa savu nousemaan, niin paloihin on imeytynyt jarrunestettä tai jotain muuta öljyistä skeidaa. Kun savuaminen lakkaa, ovat palat taas käyttökunnossa. Oman pyörän jarruihin jouduin joskus tuon tekemään ja se palautti tehon ennalleen.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Saattaa liittyä jarrulevyihinkin tuo ääntely. Mulla oli joskus kahet eri kiekot maasturissa käytössä. Toisessa kiekkosetissä olleet Avidin levyt vonkui ihan helvetisti kun toisen setin Shimanon levyt oli ihan hiljaset. Paloille tai jarruille en ikinä tehnyt kiekkoja vaihtaessa mitään. Tehossa tai toiminnassa en huomannut mitään eroa, poislukien tuo Avidien ulina.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Tein noin niin nyt jarrut toimii huomattavasti paremmin ja hiljaisemmin muttei edelleenkään kunnolla. Nyt kun painan kahvan pohjaan ne liukuu eikä lukkiudu mikä ei sinänsä häiritsisi ellei juuri kun pysähtyy kuuluisi ääntä. Jarru ei kuitenkaan ole mitenkään löysä ja kahva painuu ihan normaalisti alas. Pyörä oli viime vuonna huollossa jossa jarrupalatkin vaihdettiin ja kaikki säädettiin kohdilleen ja tuntuu ihan samalta kuin silloinkin paitsi ettei enää jarrutu kuten ennen viime talvea ja varastoon viemistä. Etujarru lähti tuolla käsittelyllä toimimaan lähes normaalisti vaikken hiekkapaperia siihen käyttänytkään.

Sinänsä näinkin ihan mielenkiintoisen tuntuiset jarrut kun eivät ole sellaiset kuin normaalit jotka jarruttavat välittömästi vaan nämä enemmänkin hidastavat vauhtia ja pysäyttävät sitten äänen saattelemana.
Okei. Epäilen, että jarrunestettä eli tässä tapauksessa öljyä saattaa edelleen vuotaa paloihin. Ääni saattaa johtua myös levyjen kulumisesta. Eli jos hiot levyn ihan ulkoreunat, joihin on saattanut jo muodostua pykälää niin ääni lakkaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Eli jos paloihin on kerran päässyt öljyä niin ei niitä oikein mikään enää pelasta. Jostain syystä liuottimessa liottaminenkaan ei auta. Johtuen ehkä palojen huokoisesta rakenteesta.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
486
Eli jos paloihin on kerran päässyt öljyä niin ei niitä oikein mikään enää pelasta. Jostain syystä liuottimessa liottaminenkaan ei auta. Johtuen ehkä palojen huokoisesta rakenteesta.
Kunnon kuumennus auttaa tässäkin tapauksessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että öljyn muuttuessa kaasuksi saattaa pala sanoa "poks", eli palan materiaali saattaa haljeta kaasun pyrkiessä ulos. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että jarrumäntä vuotaa hiljalleen nestettä ulos ja imeytyy yhä uudestaan palaan. Oletan, että kyseessä on vähän vanhemmat shimanon jarrut?

Edit: Kysymys on osoitettu Team_Slow'lle.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Olis kannattanut vaihtaa samantien tuo eturatas 34 —> 38 , ei kauheesti tunnu eroa olevan vielä 36 hampaisen kanssa. Tosin ne ketjut menis vaihtoon sitte samalla ja jäis kulumattomat XX1 ketjut yli.

Oliko muuten ideaa hommata ovaalia eturatasta ?

Eka (tänä vuonna) normi pyöräily tällä uudemmalla filellä ja irtos tuo kammen keskellä oleva rinkulainen suojus, onneks kuulin kilinää ja löytyi. Tuo ilmeisesti suojaa kierteitä / laakerointia mutta toiv ei enää lähde irti, kovin tiukkaan sitä ei saa kiinni.

936F968D-64B8-4EB8-8147-0BA3E53745F2.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
No sitten vika on oletettavasti kammen kierteissä. Tuon ikäiseen pyörään tuskin kannattaa ostaa uusia osia, eli epoksilla kiinni ja kovaa ajoa :smoke:
Onko kertakäyttökulttuuri todellakin edennyt pyörissä näin pitkälle? Omalla pyörällä on ikää 40 vuotta, ja muutamien eurojen investoinneilla voi ajaa ja ajaa vaan. Viimeksi ostin siihen ebaysta uudet romut kampien väliin, alkuperäisosa 40 vuoden takaa maksoi muutaman kympin. Sitä ennen ketjuja, jarrupaloja ja vaijereita Prismasta. Seurannassa on, jos alkuperäinen takapakka tupsahtaisi myyntiin, niin ostaisi varalle, se kun kuitenkin kuluu vaikka joka lenkille laittaa puhtaan ketjun.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Onko kertakäyttökulttuuri todellakin edennyt pyörissä näin pitkälle? Omalla pyörällä on ikää 40 vuotta, ja muutamien eurojen investoinneilla voi ajaa ja ajaa vaan. Viimeksi ostin siihen ebaysta uudet romut kampien väliin, alkuperäisosa 40 vuoden takaa maksoi muutaman kympin. Sitä ennen ketjuja, jarrupaloja ja vaijereita Prismasta. Seurannassa on, jos alkuperäinen takapakka tupsahtaisi myyntiin, niin ostaisi varalle, se kun kuitenkin kuluu vaikka joka lenkille laittaa puhtaan ketjun.
No tämähän riippuu pitkälti siitä, että kuinka hyvä pyörä on kyseessä. Oletan että kyseessä on joku perus markettivehje, jonka rahallinen arvo kymmenvuotiaana on suunnilleen 0€. Kampisetin vaihdattaminen tuohon maksaisi varmaan jo kolminumeroisen summan, joten mielestäni se ei olisi järkevää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
879
Luonto kiittää tuosta asenteesta. Korjaamisessa ei pitäisi miettiä pelkkiä euroja vaan myös vähän tuotteiden elinkaarta. Parasta olisi tosissaan jo kättelyssä jättää ne kiinaromut kauppaan ja ostaa fillareita joita kannattaa korjata. Omillä pyörillä on ikää:

Kauppakassi - n.50v
Retrokilpuri - 35v
matkahybridi/talvipyörä - 19v
maantiepyörä - 12v
tavarapyörä - 10v
Taittopyörä - 3v

Noista jokainen on vähintään käyttöominaisuuksiltaan uudenveroisessa kunnossa.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Luonto kiittää tuosta asenteesta. Korjaamisessa ei pitäisi miettiä pelkkiä euroja vaan myös vähän tuotteiden elinkaarta. Parasta olisi tosissaan jo kättelyssä jättää ne kiinaromut kauppaan ja ostaa fillareita joita kannattaa korjata. Omillä pyörillä on ikää:
Siitä olen täysin samaa mieltä että kannattaa ostaa heti kättelyssä hyvä pyörä, jota myös pystyy ja kannattaa korjata. Mutta valitettava tosiasiahan on se, että valtaosa pyöristä ovat juuri tuota perus markettipaskaa joissa on ties mitä poropietari osia ja pyörät ovat käytännössä romua suoraan tehtaalta. Toki olisi myös suotavaa miettiä muutakin kuin euroja, mutta itse en lähtisi käyttämään vanhaan romuun mahdollisesti satoja euroja, jos samanlaatuisen pyörän saa käytettynä muutamalla kympillä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
193
Lisäksi keventely ja jossain määrin ajo-ominaisuuksien parantaminen aiheuttaa väsymismurtumisia. Kyllähän sitä rojua kuluu, jos paljon ajaa. Onneksi osista varsinkin alumiiniset on hyvin kierrätettävissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Kunnon kuumennus auttaa tässäkin tapauksessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että öljyn muuttuessa kaasuksi saattaa pala sanoa "poks", eli palan materiaali saattaa haljeta kaasun pyrkiessä ulos. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että jarrumäntä vuotaa hiljalleen nestettä ulos ja imeytyy yhä uudestaan palaan. Oletan, että kyseessä on vähän vanhemmat shimanon jarrut?

Edit: Kysymys on osoitettu Team_Slow'lle.
Shimanon BR-M355 kyseessä. Muistaakseni noin 5v olisi pyörällä ikää joskin kilometrejä ei ihan älyttömiä määriä ole takana kun lähinnä lyhyttä työmatkaa tuolla ajellut.

Aikaisempiin neuvoihin liittyen: Kuumailmapuhallinta ei valitettavasti löydy enkä tiedä viittiikö mitään pannua pilata tuohon, että kuumentaisi niin taidan alkuun testata tuota ajamalla lämmittelyä. Jos sekään ei auta niin varmaan täytyy uudet palat tilata. Ei ainakaan amazonissa montaa euroa maksanut. Kun putsasin niin ainakin irtosi tosi paljon mustaa ja noi takajarrut oli hieman eriväriset kuin etujarrut joten jotain niissä paloissa luultavasti on ainakin ollut. Palat itsessään on kuitenkin paksuudeltaan uuden näköiset edelleen.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
486
Luonto kiittää tuosta asenteesta. Korjaamisessa ei pitäisi miettiä pelkkiä euroja vaan myös vähän tuotteiden elinkaarta. Parasta olisi tosissaan jo kättelyssä jättää ne kiinaromut kauppaan ja ostaa fillareita joita kannattaa korjata. Omillä pyörillä on ikää:

Kauppakassi - n.50v
Retrokilpuri - 35v
matkahybridi/talvipyörä - 19v
maantiepyörä - 12v
tavarapyörä - 10v
Taittopyörä - 3v

Noista jokainen on vähintään käyttöominaisuuksiltaan uudenveroisessa kunnossa.
Itse olen harrastellut korjaamista myös omissa fillareissani. Rottapyöränä toimii avopuolison hyvin ruosteinen ja muutaman talven lumikinoksessa makaillut 90-luvun alun ?? kolmivaihteinen Nopsa, jonka olen kunnostanut ulkonäköä lukuunottamatta lähes täydellisesti. Ulkoiseen olemukseen en koskenut sen vuoksi, että tuollaisena se ei varmasti kelpaa kenellekään. Teknisesti vekotin toimii hyvin ja muutamalla eurolla sain mm. vaihdettua ketjut ja rattaat uusiin.

Työmatkapyöränä minulla on 11-vuotias Cuben maasturi laatuosilla, josta olen vaihtanut alkuperäisen joustohaarukan hiilikuituiseen ja kiekotkin on kertaalleen vaihdettu alkuperäisten laakereiden porsittua. Alkuperäiset ovat toki tallella, jos joskus varaosia kaipaan. Runko tuosta murtui parisen vuotta sitten satulatolpan ympäriltä, mutta senkin sai onneksi hitsautettua muutamalla kympillä kuntoon.
Muutenkin kuluvia osia on saanut vaihtaa kiitettävästi, mutta yllättäen mm. jarrupalat ovat alkuperäiset. Myös vaihteensiirtäjät (Xt takana, Lx edessä)toimivat uudenveroisesti, eivätkä ole kaivanneet vaijerinkuorten ajoittaisen vaihtamisen lisäksi muuta huoltoa.

Harrastepyöränä on Canyon Spectral -18, johon ei ole vielä tarvinnut tehdä perushuoltoa kummempaa. Tai no, ketjut olen kerran vaihtanut ja tehnyt iskarihuollot.

Yleisesti ottaen fillareiden huoltaminen on melkoisen mukavaa hommaa, eikä mikään paikka ole tähän mennessä ollut jumissa. Autojen kanssa pelatessa homma on huomattavasti vittumaisempaa.

Shimanon BR-M355 kyseessä. Muistaakseni noin 5v olisi pyörällä ikää joskin kilometrejä ei ihan älyttömiä määriä ole takana kun lähinnä lyhyttä työmatkaa tuolla ajellut.

Aikaisempiin neuvoihin liittyen: Kuumailmapuhallinta ei valitettavasti löydy enkä tiedä viittiikö mitään pannua pilata tuohon, että kuumentaisi niin taidan alkuun testata tuota ajamalla lämmittelyä. Jos sekään ei auta niin varmaan täytyy uudet palat tilata. Ei ainakaan amazonissa montaa euroa maksanut. Kun putsasin niin ainakin irtosi tosi paljon mustaa ja noi takajarrut oli hieman eriväriset kuin etujarrut joten jotain niissä paloissa luultavasti on ainakin ollut. Palat itsessään on kuitenkin paksuudeltaan uuden näköiset edelleen.
Pannua et hommaan tarvitse, vaan voit laittaa palat kitkapinta ylöspäin suoraan levylle ja kuumentaa, kunnes savun tulo loppuu. Ajamalla et todennäköisesti saa öljyä niistä pois. Noissa vanhemmissa Shimanon jarruissa on tietääkseni ollut jonkin verran vuotoja, joten niiden huolto voisi olla paikallaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Pannua et hommaan tarvitse, vaan voit laittaa palat kitkapinta ylöspäin suoraan levylle ja kuumentaa, kunnes savun tulo loppuu. Ajamalla et todennäköisesti saa öljyä niistä pois. Noissa vanhemmissa Shimanon jarruissa on tietääkseni ollut jonkin verran vuotoja, joten niiden huolto voisi olla paikallaan.
Harmillisesti pelkkiä induktioliesiä itsellä ja lähipiirissä. Silloin kun jarrunesteet tuli ulos käytin pyörää huollossa jossa kaikki tarkastettiin korjattiin minkä takia juuri koitin jos itse saisi kuntoon. Tietysti onhan se mahdollista, että vuoto jatkui niin ettei huollossa huomattu.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
486
Sellaista voisit kokeilla, että laitat palat liuottimeen likoamaan vaikka yöksi (osta esim. brake cleaneria jostain autotarvikeliikkeestä ja suihkuta sitä sopivaan purkkiin), jonka jälkeen annat kuivua hyvin. Voit pestä samalla aineella myös jarrusatulat puhtaaksi. Ajele jarrujen puhdistuksen jälkeen pari päivää, jonka jälkeen jarrupalat irti ja tsekkaus, että onko palojen selkään/jarrumäntiin ilmestynyt öljyä. Jos on, niin sitten voi olla tarpeen ostaa uudet satulat tai vaihtoehtoisesti vaihtaa niihin uudet tiivisteet.

Löysin pikavilkaisulla Verkkokauppa.comista pyörääsi ehkä sopivan satulan: Shimano BR-MT200 jarrusatula 21,90
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
25
Suosituksia ensimmäiseksi maastopyöräksi? Budjetti n. 1000€, mutta parempi mikäli alle tämän. Ilmeisesti 11-12 vaihteinen ja rockshoxin ilmakeula olisi hyvä vaihtoehto? Metsään ja työmatkoille tulisi käyttöön.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Onko 32mm gp5000tl renkaalle mitään hyvää korvaajaa, vai pitäisikö suosiolla odotella että contia tulisi kauppoihin?
Muuten kyllä ollut erinomainen rengas, mutta 2500km jälkeen aivan finaalissa.
Täytyy nyt laittaa varastosta GK SS+ 32mm pari alle, mutta näinköhän alkaa pidemmän päälle tuntua raskaille gp5k:n jälkeen. :)
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Pienempi paino vai parempi osasarja? Eli esim. kilon kevyempi Tiagra vs painavampi 105? Varmaan sunnuntaisotkijalla ei kovin suurta vaikutusta ole kummallakaan ja optimitilanteessa koeajolla päättäisi, mutta kun saatavuus on kaikinpuolin surkeaa omassa hintaluokassa ja kivijalassa vielä surkeampaa, niin netistä joutunee ostamaan jos löytää.

Toinen pohdinta on 1x vs 2x? Kun on 3x ajanut koko ikänsä, niin 1x tuntuu aika radikaalilta lyhyillä koeajoilla, joita tehnyt, mutta on varmaan enemmän tottumiskysymys. Ajo asfalttia 90%, hyötyliikuntaa lähiö-/kaupunkiympäristössä ja pidempiä maisemalenkkejä reippaalla, mutta rennolla vauhdilla.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
576
^Katsoisin tapauskohtaisesti. Tiheämmät välitykset saa vaihtamalla takapakan, joten en olisi niin huolissaan tuosta 1x vs. 2x
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Pienempi paino vai parempi osasarja? Eli esim. kilon kevyempi Tiagra vs painavampi 105? Varmaan sunnuntaisotkijalla ei kovin suurta vaikutusta ole kummallakaan ja optimitilanteessa koeajolla päättäisi, mutta kun saatavuus on kaikinpuolin surkeaa omassa hintaluokassa ja kivijalassa vielä surkeampaa, niin netistä joutunee ostamaan jos löytää.

Toinen pohdinta on 1x vs 2x? Kun on 3x ajanut koko ikänsä, niin 1x tuntuu aika radikaalilta lyhyillä koeajoilla, joita tehnyt, mutta on varmaan enemmän tottumiskysymys. Ajo asfalttia 90%, hyötyliikuntaa lähiö-/kaupunkiympäristössä ja pidempiä maisemalenkkejä reippaalla, mutta rennolla vauhdilla.
Äkkiseltään osasarjojen välillä, Tiagra-105-Ultegra paino kevenee ~3-400g ja hinta on sen 1€/g lisää.
Mielestäni Tiagra on aliarvostettu voimansiirto. Ainut mikä siinä on "huonoa" on se, että takapakka on max. 10 lehtinen.
105 on jo toiminnaltaan niin lähellä ultegraa että itse en sunnuntaikruisailijana 400€ siitä maksaisi ekstraa.

1x vs 2x on sitten ihan makuasia. Perus kruisailuun 1x esim. 11-42 takapakka naitettuna 40t etulimpun kanssa riittää melkeinpä mihin tilanteeseen tahansa.
1x myös tietty yksinkertaisempi, vähemmän huolettavaa jne.
Mutta jos tykkää tempoa ajaa ja sitten taas välillä fiilistellä muuten vaan, niin 2x tarjoaa kyllä tiheämpää välitystä eri tilainteisiin.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Pienempi paino vai parempi osasarja? Eli esim. kilon kevyempi Tiagra vs painavampi 105? Varmaan sunnuntaisotkijalla ei kovin suurta vaikutusta ole kummallakaan ja optimitilanteessa koeajolla päättäisi, mutta kun saatavuus on kaikinpuolin surkeaa omassa hintaluokassa ja kivijalassa vielä surkeampaa, niin netistä joutunee ostamaan jos löytää.
Tuossa nyt olisi olennaisempaa tietää mistä se extrapaino tulee, koska järjestään parempi pyörä on myös kevyempi. Tiagra vs 105 on siinä mielessä aika iso hyppäys, että siirrytään 11-vaihteiseen systeemiin, johon voi myös sekoittaa Ultegra- tai GRX-osia. 1x vs 2x on pitkälti makuasia, maantiepyörässä 2x ja gravelissa 1x, molemmat varsin toimivia.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Miten tiagra on muka osasarjana kevyempi kuin 105?

Karvan loppui välitykset aikaisemman mankelin 42 etu 11 pienin taka kanssa.
Mutta pärjäs tuollakin.
Pirkan 217km pysty pitämään yksin ajaessa 28km/h keskinopeutta, joten varmaan 40/10 välitys piisaa useimmille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Onko tuo Garmin Edge 830 vielä ihan pätevä ostos vai kannattaako odottaa uutta mallia? Tuo on kuitenkin yli 3 vuotta vanha malli. Toisaalta edelleen heidän uusin 8xx sarjalainen, joten kai tuki on ihan hyvä?
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
216
Onko tuo Garmin Edge 830 vielä ihan pätevä ostos vai kannattaako odottaa uutta mallia? Tuo on kuitenkin yli 3 vuotta vanha malli. Toisaalta edelleen heidän uusin 8xx sarjalainen, joten kai tuki on ihan hyvä?
Mulla edge 820 ja ihan pätevä peli maantielenkille. Kosketusnäyttö aika kankea, tulee mieleen vanhat nokiat, mutta ei sitä tarvitse paljoa näppäillä normaalikäytössä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Onko tuo Garmin Edge 830 vielä ihan pätevä ostos vai kannattaako odottaa uutta mallia? Tuo on kuitenkin yli 3 vuotta vanha malli. Toisaalta edelleen heidän uusin 8xx sarjalainen, joten kai tuki on ihan hyvä?
Mulla on käytössä edge 800 vuodesta -13. Akku on huonona, uusi akku on tulossa että saa lisää tunteja käyttöön, enkä nää syytä päivittää. Kartoilla pärjännyt metsässä ja tiesiirtymillä ihan hyvin.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Kiitos vastanneille. Aika lailla vahvistitte omaa järkeilyä, mutta katsotaan mitä tulee hankittua, jos tulee. Olisi se hienoa kun voisi kävellä kaupoille ja koeajaa kymmenkunta tarjokasta, mutta ei näillä saatavuuksilla onnistu edes Suomen mittakaavassa isossa kaupungissa.

Miten tiagra on muka osasarjana kevyempi kuin 105?
Ei tietenkään ole vaan pyörä kokonaisuutena. Ja vielä monessa ei ole täydellistä osasarjaa vaan esim. kammet näköjään saattaa olla "alempaa" tai jotain ihan kokonaan toista merkkiä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
412
Minkälainen pyörä olisi paras ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn? Työmatka on reilu 4km yhteen suuntaan eli kovin pitkästä siirtymästä ei ole kyse. Nyt on viime syksystä lähtien ajeltu perinteisellä napavaihteisella Nopsan miesten pyörällä. Suurimpana ongelmana koen talven ja auraamattomat pyörätiet aamuisin ja Nopsan kapeat kumit eivät oikein tunnu kulkevan lumessa. Sulan asfaltin aikaan ei mitään ongelmia nykyiselläkään pyörällä.

On tullut katseltua jäykkäperäisiä maastopyöriä tuon lumen varalle, mutta olisiko hybridi leveämmillä renkailla kuitenkin fiksumpi vaihtoehto? Hybrideissä yleensä näyttäisi olevan lokasuojat jo valmiina. Tarakankin näyttäisi saavan joihinkin hybrideihin.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Minkälainen pyörä olisi paras ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn? Työmatka on reilu 4km yhteen suuntaan eli kovin pitkästä siirtymästä ei ole kyse. Nyt on viime syksystä lähtien ajeltu perinteisellä napavaihteisella Nopsan miesten pyörällä. Suurimpana ongelmana koen talven ja auraamattomat pyörätiet aamuisin ja Nopsan kapeat kumit eivät oikein tunnu kulkevan lumessa. Sulan asfaltin aikaan ei mitään ongelmia nykyiselläkään pyörällä.

On tullut katseltua jäykkäperäisiä maastopyöriä tuon lumen varalle, mutta olisiko hybridi leveämmillä renkailla kuitenkin fiksumpi vaihtoehto? Hybrideissä yleensä näyttäisi olevan lokasuojat jo valmiina. Tarakankin näyttäisi saavan joihinkin hybrideihin.
Joko perus jäykkäperä maasturi ja siihen talvella vaikka 2,2" ISP:t tai sitten hybridi johon talveksi vaikka 42mm leveet Marathon Winterit. Ite polkenu jälkimmäisellä setillä vajaan kymmenen vuotta kesät talvet lähes päivittäin.

Maastureihinkin saa lokareita ja joistakin löytyy tarakallekkin kiinnityspisteet rungosta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
193
Itse olen miettinyt käyttöpyörän päivittämistä esim. Surlyn Ogreen osittain ISPien takia. Sohjossa ei aina edes se maasturirengas riitä, mutta on se parempi kuin kapeammat versiot. Lisäksi mun mielestä työmatka-ajossa joustokeula on turha ankkuri ja/tai huollon kohde. Toisaalta pyörän hinta alkaa olla liian kova kaupungille jätettäväksi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546

Mitä mieltä peruspyöräksi 166 senttiselle? Paikallisessa liikkeessä oli tätä myös shimanon levyjarruilla, samat kuin tässä 600e mallissa 2x8 vaihteilla. White SC Comp FF Acera 2x8 Ane 21 - Valkoinen - Hybridipyörät | XXL

Eturattaassa voisi olla astetta vähemmän piikkejä, 28-35 varmasti riittäisi maksimi matkavauhtina polkemalla. Onko helppo ja halpa vaihtaa, jos hitaissa vauhdeissa käy raskaaksi?

Screenshot_20220525-101538_Chrome.jpg


250e hintaerolla kalliimpaan maksaisi jo puolet sähköistyksestä, jos askarrelisi TSDZ2 keskiömoottorisarjan pyörään. Näettekö tässä ongelmaa osien laadussa tai muussa?
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711

Mitä mieltä peruspyöräksi 166 senttiselle? Paikallisessa liikkeessä oli tätä myös shimanon levyjarruilla, samat kuin tässä 600e mallissa 2x8 vaihteilla. White SC Comp FF Acera 2x8 Ane 21 - Valkoinen - Hybridipyörät | XXL
Sähkö kun apuna niin ei tarvitse 2x8 vaihteita niin menee vähän hukkaan lisäominaisuudet kalliimmassa. Joten edullinen malli Shimano levyjarruilla kuulostaa paremmalta lähtökohdaksi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Sähkö kun apuna niin ei tarvitse 2x8 vaihteita niin menee vähän hukkaan lisäominaisuudet kalliimmassa. Joten edullinen malli Shimano levyjarruilla kuulostaa paremmalta lähtökohdaksi.
Tarkistin oman Cyclon välitykset ja pienimmät 36 etu 25 Taka. Tähän vertaamalla ei tuo 38 etu 34 taka niin raskaalta kuulosta. Täytyy käydä siis koeajamassa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Tuo tarjouspyörä Shimanon jarruilla ja WTB Riddler 45C700 renkailla tarttui mukaan, kun samaan 350e hintaan lähti. Siinä kuvaston pyörässä, mitä oli sekaisin rivissä oli tektron jarrut ja jotkut merkittömät rinkulat. Jyväskylän XXL ja mahdollisesti muualtakin saa siis tällaisia. Saattaa olla 2022 mallia, mitä myyvät nyt ristiin vanhan kanssa?

20220526_165714.jpg

20220526_165748.jpg

20220526_165827.jpg

Menee varmasti ensihuoltoon asti ilman avustuksiakin ja vaikuttaa simppeliltä rungolta sähköllä piristelyyn, jos siltä tuntuu myöhemmin. Renkaat vaihdan ehkä Shwalben Marathon Supremeihin 35C700 koossa, mutta ei nuo maastorenkaatkaan näytä aivan halpamallia olevan.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
576
Onko tuossa satulatolpassa siis joku jousitus? Vai mitä tuo vaimennettu tarkoittaa..
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Onko tuossa satulatolpassa siis joku jousitus? Vai mitä tuo vaimennettu tarkoittaa..
Oman painoni alla sain sen sentin pari joustamaan satulan päällä pomppimalla, pyörän omistaja toki 2/3 minun painosta. Tiedä sitten kuinka tarpeellinen, mutta tulipahan kaupanpäällisiksi.

Ja mukaan kuului tämänkin hintaluokan pyörässä ensisäätö 6kk sisään ostosta missä vain XXL-myymälässä. :thumbsup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877

Mitä mieltä peruspyöräksi 166 senttiselle? Paikallisessa liikkeessä oli tätä myös shimanon levyjarruilla, samat kuin tässä 600e mallissa 2x8 vaihteilla. White SC Comp FF Acera 2x8 Ane 21 - Valkoinen - Hybridipyörät | XXL

Eturattaassa voisi olla astetta vähemmän piikkejä, 28-35 varmasti riittäisi maksimi matkavauhtina polkemalla. Onko helppo ja halpa vaihtaa, jos hitaissa vauhdeissa käy raskaaksi?



250e hintaerolla kalliimpaan maksaisi jo puolet sähköistyksestä, jos askarrelisi TSDZ2 keskiömoottorisarjan pyörään. Näettekö tässä ongelmaa osien laadussa tai muussa?
Mikäs ero esim tossa naisten AX+ 290 FF ja miesten versioissa on? Olen 175cm ni toimisko tommone naisten pyörä kans vai mistä sen tietää kumpi on parempi?
JKL:ssä siis heillä ei ollu miesten M kokoa ja L on liian iso enkä sillon tullu miettineeksi testata miltä se naisten versio olis tuntunu.

Huomasin kans siellä oli samassa miesten mallin pyörässä 3 erillaista rengasta ja 2 erillaista kahvaa, onko ne kahvat eri vuosimallien versioissa vai voiko sen ostohetkellä valita kummat haluaa?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Mikäs ero esim tossa naisten AX+ 290 FF ja miesten versioissa on? Olen 175cm ni toimisko tommone naisten pyörä kans vai mistä sen tietää kumpi on parempi?
JKL:ssä siis heillä ei ollu miesten M kokoa ja L on liian iso enkä sillon tullu miettineeksi testata miltä se naisten versio olis tuntunu.

Huomasin kans siellä oli samassa miesten mallin pyörässä 3 erillaista rengasta ja 2 erillaista kahvaa, onko ne kahvat eri vuosimallien versioissa vai voiko sen ostohetkellä valita kummat haluaa?
Tuo S/16 tuumaa oli runkokooltaan 160-170 senttiselle, veikkaisin miesten M:n olevan sinulle parempi koko taulukoidenkin mukaan, joten harmi jos ne oli jo menneet.

Tämän hinnat alkaen pyörän tapauksessa uumoilen, ettei naisten mallissa olisi muuta eroa kuin väri ja runkokoko? Naisten mallia ei ole ylipäänsä saatavilla kuin S:ää ja miesten sitten M ja L. Molemmat väritkin lopulta aika unisex.

En tarkastanut mitä rautaa siinä miesten Ax+ rivistössä oli, mutta kaikki samat rungot oli tarjouspyöriä. Se AX (ilman +) on halvempi malli, toki nyt saman hintainen. Jarrukahvat vaihtunee jarrujen mukana, kun valmistajakin vaihtuu. Mainoksen mukaan myös miesten pyörässä olisi Tektron jarrut, mutta olisiko siinäkin Shimanoa rivistössä.

Ja vuosimallin päättelin tuosta -22 merkinnästä pyörän mallitarrassa. Tuossa tarrassahan ei muuten sitä "Ane":a edes lue.
20220528_090927.jpg

Edit. Laitetaan vielä muutama kuva asennetuista lokasuojista. Ohjeet oli aika huonot, takalokarin pultin kaivoin miljoonalaatikosta ja lokareita täytyi suoristaa lämmittämällä ja kääntämällä. Nyt asennettuina kuitenkin näyttivät ihan tarpeeksi jämäköiltä ja on tosiaan pikakiinnikkeiset.

20220528_124837.jpg

20220528_124820.jpg

Heitettiin vajaan kahdenkympin hiekkatie/pyörätie -lenkki ja hyvinhän tuo tuntui pelaavan. Heijastimien kiinnitykset tosin löystyi ja takaheijastin jopa putosi matkan lopussa. Onneksi kaikki osat vielä löytyivät.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Kävin sit testaamassa sitä M runkoa kans sillä halvemmalla mallilla, jos nostaa budjettia 600€ asti niin saako sillä mitään selvästi parempaa esim. tuo Whiten oma parempi malli White SC Comp FF Acera 2x8 21 - Musta - Hybridipyörät | XXL
Vai saako tohon hintaan jotain selvästi parempaa jostain muusta merkistä tai muuta?

En siis paljon pyöristä tiedä mut haluan hyvää laatua mitä siihen hintaan saa, noista eri osista en osaa sanoa muuta kun tuo kalliimpi painaa 1kg vähemmän ja siinä on enemmän shimanoa, myös tuplasti enemmän vaihteita joita ei oikeasti tarvitse noin paljon onko siitä siis haittaa jos siitä voi tulla enemmän ongelmia jossain vaiheessa?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 578
Viestejä
4 191 402
Jäsenet
70 771
Uusin jäsen
jeppemiess

Hinta.fi

Ylös Bottom