Pyöräily

Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
761
Jos lukkomutteri on vanha ja perustuu nylonrenkaaseen (nyloc), niin se kovettuu vanhetessaan eikä toimi vuosikymmeniä varsinkaan jos mutteria on availtu ja tiukattu edestakaisin.
Sä et ilmeisesti tunne tuota kannatinta, jo varmaan 100v Wanhaa systeemiä, nyloc on pelkkä haitta tuossa.
On niin paljon irtohiluja jotka on helpompi asetella normi mutterilla ja pysyy.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 567
Sä et ilmeisesti tunne tuota kannatinta, jo varmaan 100v Wanhaa systeemiä, nyloc on pelkkä haitta tuossa.
On niin paljon irtohiluja jotka on helpompi asetella normi mutterilla ja pysyy.
Paitsi ei taida kysyjällä pysyä. Mulla on näköjään omassa pyörässä ihan vastaava kannatin normimuttereilla. Kerran valahti satula etureunastaan alas töyssyssä, oli sen verran epämukava ajella 45 minsan matka kiireessä sillä tyylillä 55 minsaan että sen jälkeen olen aina kiristänyt täysillä ja on pysynyt.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
761
Paitsi ei taida kysyjällä pysyä. Mulla on näköjään omassa pyörässä ihan vastaava kannatin normimuttereilla. Kerran valahti satula etureunastaan alas töyssyssä, oli sen verran epämukava ajella 45 minsan matka kiireessä sillä tyylillä 55 minsaan että sen jälkeen olen aina kiristänyt täysillä ja on pysynyt.
No joo tilanteet vaihtelee mutta kysyjän tapauksessa on kyllä kyse jostain muusta kuin mutterista.
Mulla on nyt ollut sama systeemi käytössä taajamapyörässä n.25v, pari kertaa olen vaihtanut jakkaran muuten sama kannatin.
Mutta mystistä on jos pyörässä ei tapahdu mitään mystistä ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 700
Löytyi kuvassa näkyvä kypärä siivouksen yhteydessä ja 2012 näkyy lukevan leimassa, mutta on ostettu 2013. Tuo ei tietääkseni/muistaakseni ole ollut koskaan käytössä vaan lähinnä sovitettu päähän. Kokoa Xl/XXL onko tällaisella mitään arvoa tai voiko ylipäätänsä 10v vanhan kypärän suojaukseen luottaa? Lähinnä mietin mitä tuolle tekisi kun itse en ainakaan tarvitse. Muistaakseni ihan hyvänhintainen kypärä.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
793
Löytyi kuvassa näkyvä kypärä siivouksen yhteydessä ja 2012 näkyy lukevan leimassa, mutta on ostettu 2013. Tuo ei tietääkseni/muistaakseni ole ollut koskaan käytössä vaan lähinnä sovitettu päähän. Kokoa Xl/XXL onko tällaisella mitään arvoa tai voiko ylipäätänsä 10v vanhan kypärän suojaukseen luottaa? Lähinnä mietin mitä tuolle tekisi kun itse en ainakaan tarvitse. Muistaakseni ihan hyvänhintainen kypärä.
En luottaisi ainakaan ite vanhaan kypärään jos ei ole varmaa tietoa että se on kunnossa, halpaa ostaa se varmasti kunnossa oleva kypärä kun huomata ettei se kypärä ollutkaan kunnossa kun sitä tarvitsee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 700
En luottaisi ainakaan ite vanhaan kypärään jos ei ole varmaa tietoa että se on kunnossa, halpaa ostaa se varmasti kunnossa oleva kypärä kun huomata ettei se kypärä ollutkaan kunnossa kun sitä tarvitsee.
On tästä varmaa tietoa se, että ostin tän ite eikä tosiaan oo koskaan edes kuljetusta lukuunottamatta ole ollut ulkona. Jäljet on tulleet siitä kun ollut kaapin päällä jossa on ollut muutakin kamaa. Tietysti 10v kaapinpäälläkin on pitkä aika. Täytyy kai viskata pois kuitenkin.
 

latee77

Make ATK Great Again
Team Ryzen
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 125
Kypäristä mitään tietämättä, mutta eikai se pilaannu kaapissa ollessaan?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
618
Kypäristä mitään tietämättä, mutta eikai se pilaannu kaapissa ollessaan?
5 vuoden väleinhän kypäriä yleensä suositellaan vaihdettavaksi. Tosin tämä on käytössä ollessaan (auringonvalo ym. syö)

Kaapissa ollessaan ei varmaan "ehkä" mene miksikään, mutta ottaen huomioon että kyseessä on kypärä jonka toimivuus testataan siinä että pysyykö vesimeloni kasassa kun asfaltille pää iskeytyy. Kun puhutaan 10v vanhasta kypärästä niin joko a) ennen käyttöä varmistaisin valmistajalta/lähettäisin valmistajalle kypärän tms. että on ok. (Tai joltain muulta asiasta enemmän tietävältä) tai b) ostaisin kokonaan uuden kypärän. Kuitenkin se kypärän kustannus on pienempi, kuin että sitä vesimelonia takasin ruvetaan yhteen saumaamaan :love2:
 

latee77

Make ATK Great Again
Team Ryzen
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 125
5 vuoden väleinhän kypäriä yleensä suositellaan vaihdettavaksi. Tosin tämä on käytössä ollessaan (auringonvalo ym. syö)

Kaapissa ollessaan ei varmaan "ehkä" mene miksikään, mutta ottaen huomioon että kyseessä on kypärä jonka toimivuus testataan siinä että pysyykö vesimeloni kasassa kun asfaltille pää iskeytyy. Kun puhutaan 10v vanhasta kypärästä niin joko a) ennen käyttöä varmistaisin valmistajalta/lähettäisin valmistajalle kypärän tms. että on ok. (Tai joltain muulta asiasta enemmän tietävältä) tai b) ostaisin kokonaan uuden kypärän. Kuitenkin se kypärän kustannus on pienempi, kuin että sitä vesimelonia takasin ruvetaan yhteen saumaamaan :love2:
Kyllä kyllä, mutta haiskahtaa minusta hiukan valmistajan rahastukselta kuin siltä että päätä suojaava vekotin rakennetaan elintarvikemassasta tai muuten vaan hapertuvista matskuista :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 691
Kyllä kyllä, mutta haiskahtaa minusta hiukan valmistajan rahastukselta kuin siltä että päätä suojaava vekotin rakennetaan elintarvikemassasta tai muuten vaan hapertuvista matskuista :)
Valmistajalle aina plussaa, jos voi tutkia ettei välttämättä kestä vanhana käyttöä. Turvaistuinvalmistajat ovat jo keskenään sopineet 5-7v, että kauppa käy tiheään jatkossakin.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
254
Kyllä kyllä, mutta haiskahtaa minusta hiukan valmistajan rahastukselta kuin siltä että päätä suojaava vekotin rakennetaan elintarvikemassasta tai muuten vaan hapertuvista matskuista :)
+ ympäristöystävälliset materiaalit tapavat haurastua ajan myötä. Kengissä tuo on ihan yleistä, koska mikään ei saa säilyä ikuisesti.

Vaikka kypärän runko kestää, niin itsellä ainakin pehmusteet ja kankaat hapertuvat käytti tai ei. Myös mp-kypärissä on samaa ilmiötä. Voihan niitä käyttää edelleen mutta kovin mukavilta vanhat potat eivät tunnu.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
1 418
Oliko jokin adapteri, millä saisi pyöräkärryn sähkikseen (täysjoustoon) ja tai jotain keulakärryllistä kärryö? Onko niitä olemassakaan? Yhdellä tutulla oli keulapaikallinen (kaksi paikkaa lapsille), mutta se oli koko pyörä.. Myytäneenkö jotain kärryä keulalle erikseen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
365
Oliko jokin adapteri, millä saisi pyöräkärryn sähkikseen (täysjoustoon) ja tai jotain keulakärryllistä kärryö? Onko niitä olemassakaan? Yhdellä tutulla oli keulapaikallinen (kaksi paikkaa lapsille), mutta se oli koko pyörä.. Myytäneenkö jotain kärryä keulalle erikseen?
Pyöräkärryn saa kiinni oikealla akseliadapterilla. Itse tutkin asiaa kun uudessa maastopyörässä ei ole ylimääräistä kiinnitysreikää akselin lähellä toisin kuin vanhassa hybridissä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
798
Laitoin pyörän tarakalle laatikon, samaan tyyliin kuin kuvan harmaassa pyörässä. Sehän ei tietenkään pysy enää tavallisella keskitukijalalla pystyssä. Kuvittelin että tuollaisen punaisen pyörän mukaisen tukijalan saisi kun vain hakisi kaupasta, mutta en kyllä löydä minkäänlaista. Seisontatuki, keskituki mahtaako tuollaisella pysyä pystyssä missää muualla kuin täysin suoralla asfaltilla? Vai minkälainen tuohon kannattaisi laittaa.

 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
46
Laitoin pyörän tarakalle laatikon, samaan tyyliin kuin kuvan harmaassa pyörässä. Sehän ei tietenkään pysy enää tavallisella keskitukijalalla pystyssä. Kuvittelin että tuollaisen punaisen pyörän mukaisen tukijalan saisi kun vain hakisi kaupasta, mutta en kyllä löydä minkäänlaista. Seisontatuki, keskituki mahtaako tuollaisella pysyä pystyssä missää muualla kuin täysin suoralla asfaltilla? Vai minkälainen tuohon kannattaisi laittaa.
Riittäisikö sellainen tavallinen jalka, jossa pituus säädettävissä? Että pyörä seisoisi vähän pystymmässä, eikä kellahda.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
793
Missä porukka yleensä pesee pyöränsä jos esim asuu kerrostalossa? Onko jossain huoltiskoilla yleensä mitään pesupistettä jossa vois nopeasti pestä?
Vai pesettekö ämpäri taktiikalla pihalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
145
Missä porukka yleensä pesee pyöränsä jos esim asuu kerrostalossa? Onko jossain huoltiskoilla yleensä mitään pesupistettä jossa vois nopeasti pestä?
Vai pesettekö ämpäri taktiikalla pihalla?
Mulla on Kärcherin akkukäyttöinen matalapainepesuri. Sillä on näppärä pesaista pyörä vaikka kerrostalon pihalla.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
757
Missä porukka yleensä pesee pyöränsä jos esim asuu kerrostalossa? Onko jossain huoltiskoilla yleensä mitään pesupistettä jossa vois nopeasti pestä?
Vai pesettekö ämpäri taktiikalla pihalla?
Suihkussa, jos ei nyt kilokaupalla ropise mutaa ja kiviä.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
147
Missä porukka yleensä pesee pyöränsä jos esim asuu kerrostalossa? Onko jossain huoltiskoilla yleensä mitään pesupistettä jossa vois nopeasti pestä?
Vai pesettekö ämpäri taktiikalla pihalla?
Ämpäritaktiikalla. Kesäisin viherhoitoa varten meillä on puutarhaletkua ulkona, jolla voi huuhtoa.

Tällä viikolla luin vinkin käsin puutarharuiskusta. Sitä monet käyttävät erityisesti talvisin pyörän pesuun, kun ulkona ei ole vettä hyvin saatavilla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
4 843
Missä porukka yleensä pesee pyöränsä jos esim asuu kerrostalossa? Onko jossain huoltiskoilla yleensä mitään pesupistettä jossa vois nopeasti pestä?
Vai pesettekö ämpäri taktiikalla pihalla?
Sillon kun vielä asuin kerrostalossa niin pesuainevesi ämpäriin ja huuhteluvesi Bilteman paineruiskuun. Pääsi ihan ok tulokseen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
1 413
Tuo akkukäyttöinen kärcher on todella kätevä myös reissuissa. Ennenkuin kiinnittää sen mutaisen pyörän auton katolle tai peräpäähän.

Lähtee muutamasta K-Raudasta 89e, muutamassa on sitten 129e. Motonetistäki on myös alennuksessa 109e, mutta ei mainintaa että kuuluisi akku ja laturi (luulisi kyllä).

K-Rauta

KHB6 on uusi malli ja ilmeisesti myyvät nämä 5:st pikkuhiljaa hyllystä pois.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 456
Imeekö tuo itse esim ämpäristä vettä vai tarviiko paineellisen syötön?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
25
Nyt tarvittais rengastusapua.
Mulla on 28" hybridi. Työmatka on 8km, josta puolet soratietä.
Nyt pitäis löytää joku pistosuojattu rengas joka rullaa asfaltilla mutta toimii kohtuudella sorallakin.
Sisäkumin kanssa mennään ainakin alkuun. Sit jos joskus jaksaa kikkailla tubeless-hommien kanssa, niin etsin sitten sopivan.
Nyt jo takarengas päästää ilmaa ulos kahden lenkin jälkeen..
Niin, ja rengaskoko on 40-622
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
385
Nyt tarvittais rengastusapua.
Mulla on 28" hybridi. Työmatka on 8km, josta puolet soratietä.
Nyt pitäis löytää joku pistosuojattu rengas joka rullaa asfaltilla mutta toimii kohtuudella sorallakin.
Sisäkumin kanssa mennään ainakin alkuun. Sit jos joskus jaksaa kikkailla tubeless-hommien kanssa, niin etsin sitten sopivan.
Nyt jo takarengas päästää ilmaa ulos kahden lenkin jälkeen..
Niin, ja rengaskoko on 40-622
En ole asiantuntija, mutta tilasin omaan gravel-pyörään tuossa koossa continental terra speedit ja olen tykännyt tosi paljon. Rullaa asfaltilla todella hyvin ja hiekkateitä/-polkuja olen innostunut ajamaan enemmän, ei ole pidossa valittamista. Kokemusta vasta pari kuukautta ja jokusen sata kilometriä mutta hyvin on ainakin vielä ehjänä pysyneet. Perinteisesti sisurilla myös asensin, ei ole tubeless-hommista kokemusta.

Eivät tosin ole halvimmasta päästä, toinen vähän edullisempi vaihtoehto mitä katselin oli Schwalbe g-one allround.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
428
Nyt tarvittais rengastusapua.
Mulla on 28" hybridi. Työmatka on 8km, josta puolet soratietä.
Nyt pitäis löytää joku pistosuojattu rengas joka rullaa asfaltilla mutta toimii kohtuudella sorallakin.
Sisäkumin kanssa mennään ainakin alkuun. Sit jos joskus jaksaa kikkailla tubeless-hommien kanssa, niin etsin sitten sopivan.
Nyt jo takarengas päästää ilmaa ulos kahden lenkin jälkeen..
Niin, ja rengaskoko on 40-622
Itse menin vuodesta 2012 tähän kesään asti Cyclocrossissa Shcwalbe Marathon Supreme 32C. Tappajasepelistä, hiekkatielle ja asvaltille, ei kertaakaan rengasrikkoa. Tänä kesänä hommasin tilalle Supreme Evot 37C koossa, nyt jo poistuvaa mallia. Tuo voisi olla vaihtoehto siitä rullaavammasta päästä, jos ei nyt ihan mudassa tarvitse ajaa.

Tässä Evon arvostelu: Schwalbe Marathon Supreme Rolling Resistance Review

Tuo kumiseos vaikuttaa aika kisaisalta. Hieman karhea rullauspinkalta ja muuttaa sivusta väriä hieman kellertäväksi. Heijastinpinta myös plussaa, kun loistaa sivusta koko renkaan mitalta.
20220707_203233.jpg

Tuolta saa vielä kohtuuhintaan poistoa. Edit. 700x40c saatavuus jo kysymysmerkki. Kuvassa siis nuo 700x37C ja ne on todellisuudessa piirun vajaa 35mm leveät.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
568
Gravelking slick tai semislick, plus merkinnällä. Mukavat soratiellä ja kulkee myös jotenkuten asfaltilla. spessulta pathfinder pro voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Tai sitten ne edellä mainitut ikiliikkujat, marathonit. Terra speedeillä en lähtis sepeliä uhmaamaan sisureilla. ilmeisesti 40mm on kuitenkin kestävämmät kuin 35mm, ainakin joidenkin testien mukaan. Olen ajellut 35mm terra speedeillä nyt joku 300km litkuilla, ilman mitään ongelmia. Nopeat ja mukavat ovat. :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 691
Nyt tarvittais rengastusapua.
Mulla on 28" hybridi. Työmatka on 8km, josta puolet soratietä.
Nyt pitäis löytää joku pistosuojattu rengas joka rullaa asfaltilla mutta toimii kohtuudella sorallakin.
Sisäkumin kanssa mennään ainakin alkuun. Sit jos joskus jaksaa kikkailla tubeless-hommien kanssa, niin etsin sitten sopivan.
Nyt jo takarengas päästää ilmaa ulos kahden lenkin jälkeen..
Niin, ja rengaskoko on 40-622
Leveämpääkin voi kokeilla, jos mahtuu. 55 leveä Big Ben kestää ajella jollain 2barilla ja mukavammat alla kuin kapeammat kovat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
385
Mulla ei näköjään vastoinkäymiset pyörän kanssa lopu. Pyörä kävi ensin alkuvuodesta huollossa ja myöhemmin asennutin samassa liikkeessä uudet kiekot kun vapaarattaan kanssa oli ongelmia. Nyt otin ensimmäistä kertaa tämän jälkeen kiekot putsausta varten irti niin rataspakka tippui syliin? En siis koskenut mihinkään muuhun kuin avasin läpiakselin niinkuin aiemminkin ja otin kiekon pois.

Vaistomaisesti sitten vaan painoin rataspakan takaisin (en vieläkään koskenut työkaluihin) niin se asettuu jollain tavalla paikalleen mutta vapaaratas ei enää pyöri?

Sunnuntaina kun ei saa liikkeeseen yhteyttä niin osaisiko joku täällä jälleen auttaa olenko ite sählännyt jotain tietämättömyyttäni vai onko huollossa sekoiltu? Kaiken lisäksi aiemmin vaihdettu rataspakka näkyy olevan sramin vaikka osasarja on shimanon. Tämä ehkä johtuu saatavuusongelmista mutta olisi ehkä voinut mainita asiasta...?

En siis ole kovin montaa kertaa kiekkoja tässä läpiakselilla varustetussa uudemmassa pyörässä irroittanut, vanhoissa on aina ollut qr, mutta kai rataspakka pitäisi silti kiinnittyä jollain tavalla ja irrottamiseen tarvittaisiin ketjupiiska...?
 

Liitteet

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
435
Kaiken lisäksi aiemmin vaihdettu rataspakka näkyy olevan sramin vaikka osasarja on shimanon. Tämä ehkä johtuu saatavuusongelmista mutta olisi ehkä voinut mainita asiasta...?
SRAMin takapakka ei fyysisesti mene Shimanon vapariin, eikä Shimanon takapakka mene SRAMin vapariin.

Ilmeisesti on ihan DT Swissin napojen ominaisuus, että takapakka (ja osa vaparista) lähtee ihan vain vetämällä irti. Kasaaminen lienee helpompaa jos loput vaparista ottaa takapakasta irti, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa kun en DT Swissin kiekkoja omista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
385
SRAMin takapakka ei fyysisesti mene Shimanon vapariin, eikä Shimanon takapakka mene SRAMin vapariin.

Ilmeisesti on ihan DT Swissin napojen ominaisuus, että takapakka (ja osa vaparista) lähtee ihan vain vetämällä irti. Kasaaminen lienee helpompaa jos loput vaparista ottaa takapakasta irti, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa kun en DT Swissin kiekkoja omista.
On nämä vaikeita hommia osaamattomalle :D Olen aina tehnyt rengastyöt itse mutta muuten antanut huoltoliikkeiden hoitaa, ei ikinä olisi tullut mieleenkään että osat tippuu kun kiekon irrottaa polkupyörästä... Tuntuu että joka asiassa vain ongelmat lisääntyy mitä kalliimpaan pyörään siirtyy :)
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
187
SRAMin takapakka ei fyysisesti mene Shimanon vapariin, eikä Shimanon takapakka mene SRAMin vapariin.

Ilmeisesti on ihan DT Swissin napojen ominaisuus, että takapakka (ja osa vaparista) lähtee ihan vain vetämällä irti. Kasaaminen lienee helpompaa jos loput vaparista ottaa takapakasta irti, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa kun en DT Swissin kiekkoja omista.
On ollut itsellänikin sama juttu usemman takapakan ja vapaarattaan kanssa. Pakka lähtee vetämällä irti ja pääsee helposti heittämään vaseliinit vapaarattaan hampaisiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
385
En vaan tajua. Mitään osia ei irronnut tai kadonnut mihinkään, mutta kun laittaa takaisin paikalleen niin tuntuu asettuvan ihan oikein mutta vapaaratas ei pyöri. Pitää varmaan etsiä youtubesta videoita ennen kuin lähden ilman kokemusta avaamaan tuota loppuosaa rataspakasta tai sitten suosiolla astelen huomenna jälleen huoltoliikkeeseen...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
En vaan tajua. Mitään osia ei irronnut tai kadonnut mihinkään, mutta kun laittaa takaisin paikalleen niin tuntuu asettuvan ihan oikein mutta vapaaratas ei pyöri. Pitää varmaan etsiä youtubesta videoita ennen kuin lähden ilman kokemusta avaamaan tuota loppuosaa rataspakasta tai sitten suosiolla astelen huomenna jälleen huoltoliikkeeseen...
Joko sulla on hävinny jousi tai sittrn toinen osa "räikästä" jumissa. Ota kummastakin päästä hammas osat irti ja kato että takana on jouset paikalla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Mulla ei näköjään vastoinkäymiset pyörän kanssa lopu. Pyörä kävi ensin alkuvuodesta huollossa ja myöhemmin asennutin samassa liikkeessä uudet kiekot kun vapaarattaan kanssa oli ongelmia. Nyt otin ensimmäistä kertaa tämän jälkeen kiekot putsausta varten irti niin rataspakka tippui syliin? En siis koskenut mihinkään muuhun kuin avasin läpiakselin niinkuin aiemminkin ja otin kiekon pois.

Vaistomaisesti sitten vaan painoin rataspakan takaisin (en vieläkään koskenut työkaluihin) niin se asettuu jollain tavalla paikalleen mutta vapaaratas ei enää pyöri?

Sunnuntaina kun ei saa liikkeeseen yhteyttä niin osaisiko joku täällä jälleen auttaa olenko ite sählännyt jotain tietämättömyyttäni vai onko huollossa sekoiltu? Kaiken lisäksi aiemmin vaihdettu rataspakka näkyy olevan sramin vaikka osasarja on shimanon. Tämä ehkä johtuu saatavuusongelmista mutta olisi ehkä voinut mainita asiasta...?

En siis ole kovin montaa kertaa kiekkoja tässä läpiakselilla varustetussa uudemmassa pyörässä irroittanut, vanhoissa on aina ollut qr, mutta kai rataspakka pitäisi silti kiinnittyä jollain tavalla ja irrottamiseen tarvittaisiin ketjupiiska...?
Kuvassa näkyy että pakan ratas on jumissa tai jousi puuttuu.
Noi rattaat pitäis tippuu ihan ittekseen.





Noi hampaat pitää olla "pinnalla" mitä sun pakkapuolella ei ole, vaan hubin puoli painaa vaparin hahloin ja sen takia se ei liiku.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
385
Noi hampaat pitää olla "pinnalla" mitä sun pakkapuolella ei ole, vaan hubin puoli painaa vaparin hahloin ja sen takia se ei liiku.
Kiitos, katson paremmalla ajalla illemmalla tai huomenna. Jos pahin on tapahtunut eli jousi lentänyt huomaamattani jonnekin enkä sitä löydä niin olenko kusessa vai löytyykö niitä jostain? Mutta voisko joku vielä vääntää rautalangasta - on siis tuon kiekon/navan ominaisuus että jos joudun rengastöihin niin pakkaa ei saa kääntää alaspäin vaan sen kuuluukin irrota suoraan??? Kun koko ikäni olen renkaita vaihdellut halvempiin maastopyöriin ym. niin ikinä ei ole tuollainen tullut mieleenkään.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
435
Jos pahin on tapahtunut eli jousi lentänyt huomaamattani jonnekin enkä sitä löydä niin olenko kusessa vai löytyykö niitä jostain?
Rahallisesti ei kovin suuri katastrofi :D, Suomesta ei kyllä taida löytyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
385
Rahallisesti ei kovin suuri katastrofi :D, Suomesta ei kyllä taida löytyä.
Ei näköjään, onneksi. En usko että mihinkään lensi kun kirjaimellisesti tippui rataspakka syliin, luulisi että olisin huomannut. Pihalla tuota tein niin kilinää ei kyllä kuulu jos nurmikolle lentää, katsotaan myöhemmin pääseekö haravoimaan tai tilailemaan jos puuttuu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Kiitos, katson paremmalla ajalla illemmalla tai huomenna. Jos pahin on tapahtunut eli jousi lentänyt huomaamattani jonnekin enkä sitä löydä niin olenko kusessa vai löytyykö niitä jostain? Mutta voisko joku vielä vääntää rautalangasta - on siis tuon kiekon/navan ominaisuus että jos joudun rengastöihin niin pakkaa ei saa kääntää alaspäin vaan sen kuuluukin irrota suoraan??? Kun koko ikäni olen renkaita vaihdellut halvempiin maastopyöriin ym. niin ikinä ei ole tuollainen tullut mieleenkään.
Tippuuko vai ei, se riippuu vaparista. Jossain on kumitiiviate, joka estää sen ettei pakka lennä.
Tossa mustassa osassa näkyvä orengas tiivistee.


Ei näköjään, onneksi. En usko että mihinkään lensi kun kirjaimellisesti tippui rataspakka syliin, luulisi että olisin huomannut. Pihalla tuota tein niin kilinää ei kyllä kuulu jos nurmikolle lentää, katsotaan myöhemmin pääseekö haravoimaan tai tilailemaan jos puuttuu.
Jos et joutunu laittaa tota rachet osaa takas paikalleen, niin sitten se on vaan jumissa, enkä yhtään ylläty.ä, koska sulla on tota rasvaa siinä aivan jäätävä määrä.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
369
SRAMin takapakka ei fyysisesti mene Shimanon vapariin, eikä Shimanon takapakka mene SRAMin vapariin.

Ilmeisesti on ihan DT Swissin napojen ominaisuus, että takapakka (ja osa vaparista) lähtee ihan vain vetämällä irti. Kasaaminen lienee helpompaa jos loput vaparista ottaa takapakasta irti, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa kun en DT Swissin kiekkoja omista.
Ei nyt ihan näinkään. 8-11 lehtiset takapakat ja ketjut toimivat ristiin ainakin maantiepuolella.

 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
435
Ei nyt ihan näinkään. 8-11 lehtiset takapakat ja ketjut toimivat ristiin ainakin maantiepuolella.
Olen aina elänyt luulossa, että kaikki SRAMin 11-lehtiset takapakat ovat vain XD-vaparille, mutta näköjään niitä löytyy XD, XDR ja HG vapareille. Todella selkeää :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Olen aina elänyt luulossa, että kaikki SRAMin 11-lehtiset takapakat ovat vain XD-vaparille, mutta näköjään niitä löytyy XD, XDR ja HG vapareille. Todella selkeää :D
Saa myös 12 vaihteisen pakankin srammilta hg vapatille.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
551
Ajateltiin ostaa muksulle eka kunnon pyörä - vanha on ostettu 20€ harjoituspyöräksi ja on jo käynyt pieneksi.

Mutta ei oikein meinaa löytyä 20" pyörää lapselle, suht edukkaaseen hintaan. Ei kallista viitsi, koska se voi olla että pyörä lähtee helposti täällä Helsingissä jonkun mukaan...

Muutamia toki löytänyt, Soliferin esim. mutta sieltäkin lähetetään suoraan paketissa se.

Eikö ole enää pyöräkauppoja jossa pääsisi kokeilemaan (on tärkeä kuitenkin) miten pyörä istuu alle? Vai ovatko ne sitten noita käytettyjen pyörien liikkeitä vain? Katselin yhdestä lähellä olevasta liikkeestä että "ihan kivan näköinen 20" pyörä - 150€". Mutta piti googlettaa ja niitä on myyty jokunen vastaava, hyväkuntoine, alle puoleen hintaan tuosta.

Vai meneeköhän tämä Tori-kyyläilyksi, takavalotakuulla mutta ainakin pääsisi kokeilemaan miltä tuntuu ja millainen laite on kyseessä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 853
Eikö ole enää pyöräkauppoja jossa pääsisi kokeilemaan (on tärkeä kuitenkin) miten pyörä istuu alle?
Onhan niitä pyöräkauppoja vielä, mutta ei ole järkevää pitää kymmeniä eri merkkejä ja malleja ja kokoja varastossa pyörimässä, joten käytännössä edustavat sitten vain paria eri merkkiä ja niiltäkin vain tiettyjä malleja kerrallaan varastossa.

Joten käytännössä pitää itse tietää mitä haluaa ja sitten etsiä sen merkin jälleenmyyjä ja kysyä onko heillä varastossa juuri sitä tiettyä mallia siinä tietyssä koossa.

Prismat ja Citymarketit yms. tietysti myy myös pyöriä, joissa voi käydä ihmettelemässä. Niissäkin se valikoima on se muutama eri pyörä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
551
Onhan niitä pyöräkauppoja vielä, mutta ei ole järkevää pitää kymmeniä eri merkkejä ja malleja ja kokoja varastossa pyörimässä, joten käytännössä edustavat sitten vain paria eri merkkiä ja niiltäkin vain tiettyjä malleja kerrallaan varastossa.

Joten käytännössä pitää itse tietää mitä haluaa ja sitten etsiä sen merkin jälleenmyyjä ja kysyä onko heillä varastossa juuri sitä tiettyä mallia siinä tietyssä koossa.

Prismat ja Citymarketit yms. tietysti myy myös pyöriä, joissa voi käydä ihmettelemässä. Niissäkin se valikoima on se muutama eri pyörä.
Joo tällä se tuntuu menevän. Tilauksessa just se että jos ei olekkaan soppeli niin se palautusprosessi pyörän kohdalla lienee "kiva".
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
435
Sellainen huomio että paremmat lastenpyörät pitävät arvonsa todella hyvin ja liikkuvat nopeasti käytettynä. Noista Prisman Jupitereista ja vastaavista ei taida käytettynä saada oikein mitään.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
551
Sellainen huomio että paremmat lastenpyörät pitävät arvonsa todella hyvin ja liikkuvat nopeasti käytettynä. Noista Prisman Jupitereista ja vastaavista ei taida käytettynä saada oikein mitään.
Joo mut meidän jäbä on vähän sellainen menijä, et pelko on että lähtee menemään herkästi, vaikka kuin opetetaan lukitsemaan. Joten siksi tässä vähän sitä edullisempaa mallistoa katsellaan eikä jotain 350€+.

Mutta myöhemmin sitten eri juttu, tästä nyt jos löytäisi pariksi vuodeksi pyörän ensin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
174 264
Viestejä
3 210 459
Jäsenet
58 421
Uusin jäsen
Mip1

Hinta.fi

Ylös Bottom