Pyöräily

Viimeksi muokattu:

ROG

Laitoin kaikki osat EXEL:iin (ostopaikka, hinta, paino) ja sen mukaan näillä Panaracerin Gravel renkailla pyörän piti painaa 8603gr. Motonetin kalavaaka sanoi 8,57kg että aika tarkkaan meni. Vaaka 10g tarkkuuksinen.
Sisurit vielä pois kun kerkiää hakemaan litkutarvikkeet. Samapa se mitä painaa mutta vähemmän oli tarkoitus, tosin tuo Santa Cruz Highball runko on C eikä CC joten jonkun sata grammaa painavampi kuin 500€ kalliimpi seoksinen.

Samalla tuli selväksi se aiemmin ihmettelemäni Thulen lapsikärryjen taka-akselin sopivuus, menee sama akseli myös tyttökamun Canyon Grailiin vaikka kapeampi haarukka j lyhyempi akseli (samat kierteet + paksuus), piti vaan hakea Motonetistä muutama prikka sinne päätyyn niin akseli ei mene liian pitkälle. Sekin näppärästi Canyonissa koska takana liian pitkä akseli menee kierteiltään läpi, siinä sellainen läppä minkä työntää edeltään auki.

Renkaat muuten jää alle, rullaa pirun hyvin, ei paina mitään ja senverran niissä kuitenkin ilma-alaa että ihan mukavat, eikä laske pyörää liikaa kuitenkaan. 40x622
Nyt on pyörä kyllä minun makuuni :) Onkohan tuo Santa Cruzin sivuilla mainittu 38T varmasti maksimi mitä menee eteen? Ettei sieltä vain silti löytyisi se ylimääräinen tila (~8mm) takahaarukkaan (42T) :hmm:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Nyt on pyörä kyllä minun makuuni :) Onkohan tuo Santa Cruzin sivuilla mainittu 38T varmasti maksimi mitä menee eteen? Ettei sieltä vain silti löytyisi se ylimääräinen tila (~8mm) takahaarukkaan (42T) :hmm:
Kattelin itsekin että tekeekö jo tiukkaa jopa tuo 38T, tuossa nyt kiinni XX1 perus 36T.

Ehkä keskiön / kampien spacer-kikkailulla saa sen verran ulos että sopii.
Oli tarkoitus laittaa 38T kun tuo kevyin vaihde nyt sellanen että menee vaikka puuhun. Tuskin tarvin niin rajua maastovaihdetta.

DDF1DFE1-4505-4DD6-B0FC-20BE9E335AA4.jpeg
23BE3225-44CB-4D2C-ADA5-E30CED26EAF1.jpeg

Tänään ilmeistyi XXL:n varastoon halpaa ja paperilla varsin kyvykkään oloista gräveliä:
999€
Siltä varalta, että joku muukin on kunnon rengastilaa vailla :)
Tämä on kyllä ihan soiva peli.
Ittellä vanhempi versio pikalinkuilla ja tiagran vaihteistolla maantie käytössä.
Just polkasin tuossa laukkujen kanssa baut. 420km kolmessa päivässä eikä mankeleissa mitään vikaa ole.
Tosin omaani vaihtanut kammet, kuitusarvet, kuituisen satulatolpan ilman offsettiä ja kiekot.

Mutta tämä tuoreempi on lähtökohtaisesti paremmilla kiekoilla ja vaihteistolla.
Ja läpiakseleilla, jos nyt meinaa enemmän rytyyttää.

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Tämä on kyllä ihan soiva peli.
Ittellä vanhempi versio pikalinkuilla ja tiagran vaihteistolla maantie käytössä.
Just polkasin tuossa laukkujen kanssa baut. 420km kolmessa päivässä eikä mankeleissa mitään vikaa ole.
Tosin omaani vaihtanut kammet, kuitusarvet, kuituisen satulatolpan ilman offsettiä ja kiekot.

Mutta tämä tuoreempi on lähtökohtaisesti paremmilla kiekoilla ja vaihteistolla.
Ja läpiakseleilla, jos nyt meinaa enemmän rytyyttää.
Vaihdoitko kuituiset sarvet ja satulatolpan jouston vai painonpudotuksen takia?

Tyttökamun Canyon Grailissa hienosti tehty kuitusarvet ja satulatolppa hieman joustaviksi, tykkäs kun oli mukavuutta enempi kuin vanhassa.

Vaihdoitko kuituiset sarvet ja satulatolpan jouston vai painonpudotuksen takia?

Tyttökamun Canyon Grailissa hienosti tehty kuitusarvet ja satulatolppa hieman joustaviksi, tykkäs kun oli mukavuutta enempi kuin vanhassa.
Runko vähän liian iso.
Sarvet tuli lyhyemmällä reachillä ja satulatolppa ilman offsettiä lyhensi ohjaamoa lisää.
Ajattelin kuituisten sarvien myös vähentävän tärinää edes karvan verran.
Painon kannalta melko sama jos kikotin painaa laukkujen kanssa pakattuna yli 30kg.

Tämän topiikin pyöräilijät taitaa olla aika kovan tason kuntoilijoita..jos oon oikeen ymmärtäny?

Tämän topiikin pyöräilijät taitaa olla aika kovan tason kuntoilijoita..jos oon oikeen ymmärtäny?
Osa on,osa ei. Täällä on porukkaa aika laajalla skaalalla ensimmäistä kunnon pyöräänsä hankkivista harrastelijoista työmatkapyöräilijoiden kautta vuosikymmeniä pyöräilleisiin tosiharrastajiin.

Ei ole vaatimuksia harrastuneisuuden tasosta, kaikki saa osallistua, kysyä ja vastata :tup:

Alko vähän polttelee toi XXL gräveli. Himmottais eka käyräsarvinen yleispyöräks kaikkeen suhailuun. Myis hybridin poies ja toi tilalle.

Ideoita kannaltaan (kuusiokolo) täysin pyöristyneen Thulen läpiakselin irrottamiseen? Kuvia alla: 20210801_112729.jpg
20210801_112736.jpg
20210801_112747.jpg

Alkaa itseltä ideat loppumaan ja liikaa kokemusta tällaisten kanssa painimiseen ei ole. Hitsausvehkeitä ei ole käytettävissä. Saako vastakierretapin tuohon kantaan sen verran tiukasti kiinni että sillä aukeaisi? Ajattelin lähteä motonettiin hakemaan samalla kertaa muiden tarpeiden kanssa. Kokeiltu jo:
Torxilla, pyörii myös
Toisesta päästä pultti sisäpuolen kierteeseen ja siitä pyörittää, pultti katkesi

Jos ei itse lähde, niin pitää viedä pyörä johonkin liikkeeseen huomenna. Onneksi tuolla nyt vielä pystyy ajamaan, mutta rengasta ei nyt irti saa kun tarpeen.

Saako tuohon ulkokierteeseen kaksi mutteria peräkkäin ja niistä vääntämällä hieman alkuun?
Näyttäisi olevan aika hyvin tilaa, toki kierrestandardi voi olla jokin muu, kuin ihan perus?

Lyö yhtä kokoa isomman XZN hylsypalan siihen niin että se tekee itselleen uudet urat.

Saako tuohon ulkokierteeseen kaksi mutteria peräkkäin ja niistä vääntämällä hieman alkuun?
Näyttäisi olevan aika hyvin tilaa, toki kierrestandardi voi olla jokin muu, kuin ihan perus?
Kiitos ideasta, saa varmasti. Täytyy kaivella kaappeja jos löytyisi toinen samalla kierteellä oleva mutteri tuohon.

Kiitos ideasta, saa varmasti. Täytyy kaivella kaappeja jos löytyisi toinen samalla kierteellä oleva mutteri tuohon.
Tällä lähti. Jollain erikoiskierteellä tuo oli, mutta täytyi hakea uusi akseli joka tapauksessa tuon pyöristyneen tilalle, niin siinä sai toisen mutterin käyttöön.

Melkoinen suunnittelun kukkanen tämä kiinnitys nyt kun tuota tarkemmin pohti ja asensi uuden akselin paikoilleen kärryn kiinnikkeineen. Akseli pitää ensin kiristää paikalleen tuolla kuusiokulmalla, tämän jälkeen tuohon asennetaan kärryn kiinnike päähän ja se kiristetään mutterilla paikoilleen. Lopussa kun mutteria kiristää alkaa se toki samalla kiristää akselia ja löysennysvaiheessa tämä "ylikireys" pitää saada avattua tuolla kuusiokololla. Tästä syystä ainakin osittain tuo edellinen akseli oli varmasti myös pyöristynyt tuon kuusiokolon osalta.

Varmaan auttaisi asiaa, kun olisi momenttiavain käytössä näitä varten, kun nyt on joutunut vetämään mutumomenttiin. Laitetaanpa sellainen ostoslistalle. Saa suositella pyörähommiin sopivaa, voin tilata esim. Saksasta samalla kun tilaan muita tarvikkeita. Olisiko esim tämä sopiva: https://www.rosebikes.fi/rose-2-24-nm-torque-wrench-688275?product_shape=standard&article_size=Standard

Tuossa olis muuten ilmeisesti parhaat gravel / cyclocross renkaat mitä löytyy, ellei tarvi isompaa kuviota. Rullaa todella lennokkaasti ja pistosuojaustakin löytyy hyvin. Koko vaihtoehtojakin on, 40-622 ois itelle ehkä sopivin kun alla jokin kummallinen jäykkäperä 29” josta muotoutui maastopyörän ja gravelin combinaatio.

Nopealla googlauksella ei osu kohdille että olis saannilla, tosin noita kaikkia pieniä pyöräliikkeitä ei millään löydä google haulla vaikka jossain oiskin hyllyssä.
Ehdottomasti suositeltavat kumit nämä! Tänä kesänä olen ajellut 36-millisillä pari tonnia sekalaista tietä ja ovatten kaikin puolin parhaat mitä on tullut 6-7v maantieharrastuksen aikaan vastaan. Kyljet ovat joustavat ja ohuet luonnonkumiset ja tuntuma todella hyvä. Kulutuspinta on tarpeeksi paksu ja leveä, mikä auttaa hieman suojaamaan noita ohuita kylkiä. Tällä rakenteella paine ei tunnu juuri vaikuttavan rullaukseen - pistän 3.0bar jos tähtään vain hyvälle asfaltille ja alle 2.5bar jos tiedossa on karkeampaa hiekkatietä, mutta tuo ei tunnu ankkurilta asfaltillakaan. Asennus vaatii malttia ja hermoja, sekä hieman omanlaista tekniikkaa, kun tulevat tasaisena levynä ilman minkäänlaista pyöreää muotoa.

Edelliset oli 35mm Gravelking-slicksit joihin en saanut kunnollista luottamusta koskaan, vaikkei varsinaisia rikkoja sattunutkaan. Nuo tuntuivat muovisilta nakinkuorilta kun rinnakkain vertaili vaihtaessa. Gravelkingin inhottavin ominaisuus on liimautuminen kaikkiin tien muotoihin. Pyörä oikein muljahtaa kun yrittää päästä vastamaalatulta reunaviivalta pois.

Bike24:stä saa 40-millistä jos viikon verran jaksat odotella:

Bike-discount myy hieman harhaanjohtavasti Strada Bianca Pro TLR -nimellä (30 ja 36mm), mutta myöhemmin tiedoissa on kyllä Handmade mainittu. Itse tilasin keväällä täältä ja oikea HTLR tuli, mutta onhan tässä toki riski että siellä on varastossa myös tuota ei-käsintehtyä versiota.

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Ehdottomasti suositeltavat kumit nämä! Tänä kesänä olen ajellut 36-millisillä pari tonnia sekalaista tietä ja ovatten kaikin puolin parhaat mitä on tullut 6-7v maantieharrastuksen aikaan vastaan. Kyljet ovat joustavat ja ohuet luonnonkumiset ja tuntuma todella hyvä. Kulutuspinta on tarpeeksi paksu ja leveä, mikä auttaa hieman suojaamaan noita ohuita kylkiä. Tällä rakenteella paine ei tunnu juuri vaikuttavan rullaukseen - pistän 3.0bar jos tähtään vain hyvälle asfaltille ja alle 2.5bar jos tiedossa on karkeampaa hiekkatietä, mutta tuo ei tunnu ankkurilta asfaltillakaan. Asennus vaatii malttia ja hermoja, sekä hieman omanlaista tekniikkaa, kun tulevat tasaisena levynä ilman minkäänlaista pyöreää muotoa.

Edelliset oli 35mm Gravelking-slicksit joihin en saanut kunnollista luottamusta koskaan, vaikkei varsinaisia rikkoja sattunutkaan. Nuo tuntuivat muovisilta nakinkuorilta kun rinnakkain vertaili vaihtaessa. Gravelkingin inhottavin ominaisuus on liimautuminen kaikkiin tien muotoihin. Pyörä oikein muljahtaa kun yrittää päästä vastamaalatulta reunaviivalta pois.

Bike24:stä saa 40-millistä jos viikon verran jaksat odotella:

Bike-discount myy hieman harhaanjohtavasti Strada Bianca Pro TLR -nimellä (30 ja 36mm), mutta myöhemmin tiedoissa on kyllä Handmade mainittu. Itse tilasin keväällä täältä ja oikea HTLR tuli, mutta onhan tässä toki riski että siellä on varastossa myös tuota ei-käsintehtyä versiota.
Joo nuo Bike-Discountin renkaat huomasinkin, mutta valmistusnumeron perusteella ei olekaan tuo versio mistä ollut vertailua. Nuo Bike24 siis nimenomaan nuo samat jotka rullaa hyvin ja pistosuojaus kohdillaan?

Ainakin hinta on sellainen että luulis olevan aitoa kamaa. Vois laittaa tilaukseen myöhemmin ja ens kesäksi alle, nyt jo kolmas rengaskierros testattavana eikä kehtais Panaraceria laittaa heti pois kun sain litkutkin helposti laitettua.

Kiitti vinkistä, linkki talteen ja tilaukseen jossain välissä :thumbsup:

Joo nuo Bike-Discountin renkaat huomasinkin, mutta valmistusnumeron perusteella ei olekaan tuo versio mistä ollut vertailua. Nuo Bike24 siis nimenomaan nuo samat jotka rullaa hyvin ja pistosuojaus kohdillaan?
B-D:n linkissä on juuri sama 8855627005424 00542, eli 36mm 260tpi handmade kuin BRR-testissä, vai missasinko jotain? Tässä tosiaan hämää että tuo Handmade puuttuu kuitenkin tuotenimestä. Samasta HTLR-sarjasta pitäisi olla kyse sekä tässä että Bike24:n renkaassa.

BRR-datassa kyljen paksuudeksi oli mitattu 1.1mm, tämä on varmaankin mitattu tanwallista joko läheltä kulutuspintaa tai reunalankaa. Itse mittailin että kyljen paksuus vaihtelee ja keskellä on 0.6mm paksu sentin kaistale, joka tuo tälle kumille tuon joustavan mukavuuden hiekkatiellä. Asennus on tosiaan vähän hieromista ja tubeless menee näissä kyllä sisuria helpommin. Tässä on hyvä tekniikka:

Itsellä ollut kesän ajan säätöä satulan kanssa. Olen vuosia pitänyt klassista Arionea sopivana, mutta nyt on aiheuttanut jalkoihinkin säteilevää puutumusta jo 20km kohdalla. Tuossa kun vähän verryttelee ja jatkaa, niin tuntemukset häviää ja satasen jaksaa kuitenkin lopulta istua. Lainasin toisen pyörän Antares R5:tä maantiepyörään ja huomasin että tuolla ongelma poistuu, sekä pystyy ajamaan nimismiehenkiharatkin penkistä hyvää vauhtia kun Arionen kanssa sai etsiä aivan muita ajolinjoja. Antares-runko joustaa mukavasti ja Arione Classic on täysin jäykkä, mutta hieman enemmän pehmustettu, eli painaa tasaisesti siellä missä ei pitäisi, mutta ei anna töyssyissä periksi.

Tässä vaiheessa muistin, että ensimmäisen Arioneni runko katkesi aikoinaan keskeltä ja uutta seuraajaa en pitänyt enää yhtä mukavana. Tuo ensimmäisen runko siis jousti ennen hajoamistaan tahattomasti samaan tapaan kuin Antares, ja oli siksi erityisen mukava. Ostin nyt käytetyn Antares R1:n kun sattui vastaan, ensimmäinen 80km asfalttia ja hiekkatietä kertoi että jousto on jopa tuota R5:tä parempi ja tällä voisi hyvinkin pärjätä jatkossa. Harmi että kesälomalla ehti testata vain tuon yhden lenkin verran.

Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
B-D:n linkissä on juuri sama 8855627005424 00542, eli 36mm 260tpi handmade kuin BRR-testissä, vai missasinko jotain? Tässä tosiaan hämää että tuo Handmade puuttuu kuitenkin tuotenimestä. Samasta HTLR-sarjasta pitäisi olla kyse sekä tässä että Bike24:n renkaassa.
Joo eikäkö katselin 36mm koossa tuota numerosarjaa rollingresistance testistä ja siinä 40mm on toki eri. eiköhän sama malli ole jos kerran handmade on.

Minulla on joskus '08 tai '09 ostettu Kona Dr Dew, ja myyjä myi aikoinaan aika rimpulan jalan pyörälle mukaan. Se tulee siihen pyörän keskelle yhdellä ruuvilla ja pultilla, mutta tuntuu ettei se vaan mene tarpeeksi kireälle ettei alkaisi jossain välissä löystymään ja heilumaan (ja potentiaalisesti mene takapyörän pinnoihin). Itse pyörässä ei ole mitään jalan valmista paikkaa missään joten se pysyy vain rungon putkien molemmin puolin kiinni. Saako tuollaiseen levyjarrulliseen pyörään mitään universaalia jalkaa esim. tuohon takapyörän lähelle järkevästi? Mitään reikiäkään ei näytä rungossa olevan. :)

Minulla on joskus '08 tai '09 ostettu Kona Dr Dew, ja myyjä myi aikoinaan aika rimpulan jalan pyörälle mukaan. Se tulee siihen pyörän keskelle yhdellä ruuvilla ja pultilla, mutta tuntuu ettei se vaan mene tarpeeksi kireälle ettei alkaisi jossain välissä löystymään ja heilumaan (ja potentiaalisesti mene takapyörän pinnoihin). Itse pyörässä ei ole mitään jalan valmista paikkaa missään joten se pysyy vain rungon putkien molemmin puolin kiinni. Saako tuollaiseen levyjarrulliseen pyörään mitään universaalia jalkaa esim. tuohon takapyörän lähelle järkevästi? Mitään reikiäkään ei näytä rungossa olevan. :)
Jos ongelma ratkeaa sillä että pultti pysyy kireällä niin laittaisin kierrelukitetta

Saako tuollaiseen levyjarrulliseen pyörään mitään universaalia jalkaa esim. tuohon takapyörän lähelle järkevästi? Mitään reikiäkään ei näytä rungossa olevan.
Mulla on useammassakin pyörässä ollut ja on tälläkin hetkellä jalka joka tulee sinne takahaarukkaan kiinni.
Tämän tyyppisiä universaalimalleja olen laittanut sekä 29" maastopyörään että cycloon, molemmat leveyjarruilla.

IMG_1001.jpg

Kertokaas mikä funktio tällä muovisella lirpakkeella on rataspakan vieressä? Ostin sähköpyörän ja tämä kyseinen osa hajosi about tokalla ajelulla niin, että nuo kynnet jotka pitää pinnoista kiinni oli poikki ja tämä osa piti poistaa. Kaikissa pyörissä tätä osaa ei ole niin voinko ajella huoleti ilman sitä?

Kertokaas mikä funktio tällä muovisella lirpakkeella on rataspakan vieressä? Ostin sähköpyörän ja tämä kyseinen osa hajosi about tokalla ajelulla niin, että nuo kynnet jotka pitää pinnoista kiinni oli poikki ja tämä osa piti poistaa. Kaikissa pyörissä tätä osaa ei ole niin voinko ajella huoleti ilman sitä?
Estää ketjujen menemisen pinnoihin, jos huono tuuri käy. Osaa ketjut vetää äkkiä pinnat aika huonoon kuntoon. Eli ei pääsee rataspakan ja pinnojen väliin ketju. Voi toki ajella ilman tuotakin.

Se estää ketjun tippumisen pakan ja pinnojen väliin. Jos sulla on vaihteet oikein säädettynä niin tuskin tuota tarvitset.

Kyllä on oikein säädetty. Tuo säätöhän on helppo tarkistaa vaikka vuosittain jos tällä muovilirpakkeella ei muuta merkitystä ole.

Se estää ketjun tippumisen pakan ja pinnojen väliin. Jos sulla on vaihteet oikein säädettynä niin tuskin tuota tarvitset.
Vaikka kuinka oikein vaihteet on säädetty, niin maastossa sulla on iso riski tyrii korvake ja saada ketju putoamaan tonne. Itellä aika monta kertaa vaihtaja saanu osumaa ja joutunu maastossa pomii ketjua pinnoista ja väntää korvake takas suoraks. Itse en käytä dork diskiä ja oon poistanu suoraan uutena nämä. Kaikissa tapauksissa dorkdisk ei edes auta. Ketju ei ole se pahin mitä voi mennä pinnojen välii, vaan itse vaihtajakin on sinne joskus päätyny. Mavicilla nyt pinnat ova kovempia kunnvaihtajan alumiini.

En ole nähnyt tuota muovisuojaa kenelläkään maastopyöräilyä ihan oikeasti harrastavalla.
Löytyy lähinnä markettipyöristä nykyään.

Jos vaihteet on oikeasti hyvin säädetty ja ei nostele ketjua jatkuvasti kauheella vauhdilla kolmea ratasta kerrallaan isoimmalle rattaalle niin ei se sinne väliin mene.

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Tyttökaverin täyshiilari, sähkövaihteisessa Canyon Grailissa oli myös tuo muovikiekko takapakan alla että on muissakin kuin markettipyörissä. Ihmettelin sitä myös.

Missään osasarjoissa / kiekkoseteissä tuskin tulee mukaan.

Voihan ton jättää paikalleen niin kauan aikaa kun se ehjänä pysyy, sitten kun hajoaa, nii viskaa roskiin eikä hommaa uutta ja huolehtii, että vaihteet on säädössä. Tolla levyllähän se sitten menee sinne levyn ja pakan väliin ja sielläkin toisinaan kovasti jää jumiin. Ei se pinnoissa muuta jälkeä tee kuin ehkä naarmuuttaa vähän.

Tarkemmin ilmaistuna: jos sulla on takavaihtajan L-rajoitinruuvi oikein säädettynä, niin tuskin tuota tarvitset.

Vaikka kuinka oikein vaihteet on säädetty, niin maastossa sulla on iso riski tyrii korvake ja saada ketju putoamaan tonne. Itellä aika monta kertaa vaihtaja saanu osumaa ja joutunu maastossa pomii ketjua pinnoista ja väntää korvake takas suoraks. Itse en käytä dork diskiä ja oon poistanu suoraan uutena nämä. Kaikissa tapauksissa dorkdisk ei edes auta. Ketju ei ole se pahin mitä voi mennä pinnojen välii, vaan itse vaihtajakin on sinne joskus päätyny. Mavicilla nyt pinnat ova kovempia kunnvaihtajan alumiini.
Millaisissa olosuhteissa takavaihtaja tai vaihtajan korvake on sulla ottanut osumaa? Vaatiiko tuo paskoutuminen aina sitä, että vaihtajan väliin kiilautuu joku vierasesine tms? Mietin tässä vain sitä, että olen itse laskenut melko rajustikin menemään alamäkeen ja juurakoihin, mutta en ole vielä onnistunut saamaan takavaihtajaa tahi sen korvaketta solmuun *koputtaa puuta*. Olen kuitenkin varautunut mahdolliseen korvakkeen vääntymiseen sillä, että repussa kulkee uusi korvake aina mukana :) Joillain tosiajajilla taitaa tosin olla lenkeillä mukana myös uudet takavaihtajat.

Millaisissa olosuhteissa takavaihtaja tai vaihtajan korvake on sulla ottanut osumaa? Vaatiiko tuo paskoutuminen aina sitä, että vaihtajan väliin kiilautuu joku vierasesine tms? Mietin tässä vain sitä, että olen itse laskenut melko rajustikin menemään alamäkeen ja juurakoihin, mutta en ole vielä onnistunut saamaan takavaihtajaa tahi sen korvaketta solmuun *koputtaa puuta*. Olen kuitenkin varautunut mahdolliseen korvakkeen vääntymiseen sillä, että repussa kulkee uusi korvake aina mukana :) Joillain tosiajajilla taitaa tosin olla lenkeillä mukana myös uudet takavaihtajat.
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta kokemusasiantuntija.. Yhdestä jäykkäperästä olen paskonut takavaihtajan ja korvakkeen kun ketju hyppäsi about pakan puolesta välin isoimman rattaan ja pinnojen väliin ja kiskaisi takavaihtajan (XT 10sp) taaksepäin vaakatasoon. En tiedä oikein vieläkään miten tuossa onnistuin, mutta parkissa meni nyppylän tuplaus vituiksi -> alastulo vastapattiin ja jotenkin se sinne meni. En edes kaatunut, takarengas meni vain lukkoon. En tiedä olisiko kytkimellinen takavaihtaja tai dork disk auttanut ollenkaan, piti irroittaa rataspakka että sen ketjun sai sieltä välistä otettua pois. Oli vielä säädöissäkin ettei tollasta ollut aikasemmin sattunut.

Mitä mieltä porukka Kona Big Honzo 2012? Kona Big Honzo 27+ (vm. 2021) - Suomen Urheilupyörä
Muuten näytäis ihan ok, mutta tuo keula mietityttää. Joutuuko sen heti vaihtamaan parempaa, vai pärjääkö tuolla kevyessä rymistelyssä?
Toinen vaihtoehto Giant Fathom 2 -maastopyörä, M, harmaa 1 199,90 mutta saatavuus ehkä loppukuusta. Tai sitten Canyon Stoic 2, jota saa ehkä syksymmällä.
Tuosta Konassa olevasta keulasta on olemassa sekä ilma- että jousiversio, ja tässä pyörässä on se jousiversio joka ei varmaan kovin ihmeellinen ole.

Kyllähän kevyessä rymistelyssä menee keulalla kuin keulalla, itsekin käyn maastossa vielä huonommalla jousikeulalla, mutta eri asia on maksaisinko 1200 euroa pyörästä jossa on tuollainen pomppukeppi…

Mitä mieltä porukka Kona Big Honzo 2012? Kona Big Honzo 27+ (vm. 2021) - Suomen Urheilupyörä
Muuten näytäis ihan ok, mutta tuo keula mietityttää. Joutuuko sen heti vaihtamaan parempaa, vai pärjääkö tuolla kevyessä rymistelyssä?
Toinen vaihtoehto Giant Fathom 2 -maastopyörä, M, harmaa 1 199,90 mutta saatavuus ehkä loppukuusta. Tai sitten Canyon Stoic 2, jota saa ehkä syksymmällä.
Giantti jos pystyy vartoomaan.
Jos ei pysty niin kait tolla konan jousikeulalla pärjää hetken matkaa. Varsinkaan jos ei paremmasta tiedä.
Fillaritorista irtoaa ihan jees keula 150-200€ väliin.

Kyllä ketju voi vääntää pinnoja ja jopa katkoa joutuessaan pakan ja pinnojen väliin.
Mä olen katkaissut rattaan vierestä 9kpl 2,25 mm pinnoja kun 1v ratas pudottaa ketjun, olen vääntänyt korvakkeen kun vaihtaja menee pinnojen väliin (pinnat ok) ja nähnyt monia tapauksia.

Ja noita suojia oli aikaisemmin retkipyörissä, amerikassa noita on ilmeisesti harrastettu enemmän, jenkeistä ei tiedä liekkö joku turvallisuus määräys??

Tuo säätöhän on helppo tarkistaa vaikka vuosittain
Ensikiritys kannattaa tehdä 100km jälkeen, uusi vaijeri venyy enemmän, ketjun putoamiseen ei vaikutusta vaihteiden rutinaan kyllä.

Mä olen katkaissut rattaan vierestä 9kpl 2,25 mm pinnoja kun 1v ratas pudottaa ketjun, olen vääntänyt korvakkeen kun vaihtaja menee pinnojen väliin (pinnat ok) ja nähnyt monia tapauksia.

Ja noita suojia oli aikaisemmin retkipyörissä, amerikassa noita on ilmeisesti harrastettu enemmän, jenkeistä ei tiedä liekkö joku turvallisuus määräys??

Ensikiritys kannattaa tehdä 100km jälkeen, uusi vaijeri venyy enemmän, ketjun putoamiseen ei vaikutusta vaihteiden rutinaan kyllä.
Onneiks ei ole vaijeria vaihtajassa. ;)

Tänään sitten meni metsässä ajellessa ketjut pakan ja pinnojen väliin, juuri kun pääsi pätemästä dork disciin liittyen :lol: Onneksi tämä tapahtui polulle kaatunutta puuta ylittäessä, niin vauhti oli alhainen eikä tuossa siten mitään vauriota päässyt syntymään.

En mitään pyöristä ymmärrä, mutta samamerkkinen lastenpyörä oli laadultaan täysin luokaton ja palautettiin XXL:n.
Mikä siinä siis oli luokatonta ja minkä hintaluokan pyörä?

White ei siis sinänsä ole mikään merkki niin kuin nyt merkki ymmärretään.

Se on vähän kuin vaikka k ryhmän Pirkka.

En mitään pyöristä ymmärrä, mutta samamerkkinen lastenpyörä oli laadultaan täysin luokaton ja palautettiin XXL:n.
Lastenpyörät on vähän oma juttunsa, white kyllä tekee varmaan kaikkea huonosta hyvään tommosena OEM merkkinä. Eihän tossa white oo muuta tehny/teettäny ku rungon ja ehkä haarukan. Loput on sitten muiden valmistajien tekeleitä.

Mikä muuten ois hyvä ja tehokas liikunta (pyöräily?) päivittäin..

2-3 tuntia??

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
140 973
Jäsenet
52 548
Uusin jäsen
Aloittaja

Hinta.fi

Ylös Bottom