PWM control 12v

Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
615
Onko mahdottomuus rakentaa tai onko jotain valmista 12v toimivaa(auto) pwm säädintä?
Tarkoitus ohjata ahtopainetta lähdössä niin että tämä hoitaa paineen säätöä niin kauan kun Launch nappi pidettynä ja sen jälkeen ecu hoitaa.
Tällä hetkellä MS3 Pro ultimatessa ei ole ahtopaineen realiaikaista säätöä lähtö tilanteeseen niin pitäisi keksiä yksinkertainen tapa tehdä potikalla säätö.
Jos on merkitystä niin solenoidin käyttötaajuus on tällä hetkellä 26hz.

Eli lyhyesti kuski menee viivalle, painaa Launch napin pohjaan, kaasun samalla pohjaan ja voisi tarvittaesas muuttaa lähtöpainetta potikasta/kiertokytkimestä niin että tämä pwm muuttaa Duty 0-100 välillä siihen mihin potikka on säädetty ja kun kuski päästää Launch napin ylös niin sitten ohjaus siirretään ecun harteille, siirron voi tehdä nopealla vaihtavalla releellä vaikka joten se ei ole ongelma.
 
Onko mahdottomuus rakentaa tai onko jotain valmista 12v toimivaa(auto) pwm säädintä?
Tarkoitus ohjata ahtopainetta lähdössä niin että tämä hoitaa paineen säätöä niin kauan kun Launch nappi pidettynä ja sen jälkeen ecu hoitaa.
Tällä hetkellä MS3 Pro ultimatessa ei ole ahtopaineen realiaikaista säätöä lähtö tilanteeseen niin pitäisi keksiä yksinkertainen tapa tehdä potikalla säätö.
Jos on merkitystä niin solenoidin käyttötaajuus on tällä hetkellä 26hz.

Eli lyhyesti kuski menee viivalle, painaa Launch napin pohjaan, kaasun samalla pohjaan ja voisi tarvittaesas muuttaa lähtöpainetta potikasta/kiertokytkimestä niin että tämä pwm muuttaa Duty 0-100 välillä siihen mihin potikka on säädetty ja kun kuski päästää Launch napin ylös niin sitten ohjaus siirretään ecun harteille, siirron voi tehdä nopealla vaihtavalla releellä vaikka joten se ei ole ongelma.

Mitenkäs tuo solenoidi oikeasti toimii?
Jos se on vain auki/kiinni malli niin kuin solenoidit yleensä ja ohjataan ecun kautta 26Hz pwm:llä niin sitten pitää varmaan rakentaa vastaavasti ohjaava kytkentä, normaalit moottoriohjaimet on liian nopeita.

Ei paha sen jälkeen kun tietää miten pitää ohjata.
Ja miten tuo nyt on kytketty, ohjaako ecu solenoidin maata vai plussaa ?
 
Mitenkäs tuo solenoidi oikeasti toimii?
Jos se on vain auki/kiinni malli niin kuin solenoidit yleensä ja ohjataan ecun kautta 26Hz pwm:llä niin sitten pitää varmaan rakentaa vastaavasti ohjaava kytkentä, normaalit moottoriohjaimet on liian nopeita.

Ei paha sen jälkeen kun tietää miten pitää ohjata.
Ja miten tuo nyt on kytketty, ohjaako ecu solenoidin maata vai plussaa ?

Solenoidi liikuttaa karaa joka säätää ilman määrää hukkaportin kellolle...
Ihan perus juttu tän päivän turboautoissa missä elektorinisesti hoidetaan ahtopaineen säätö.
Ecut ohjaa aina maalla, plussa menee aina suoraan on kyse solenoidista, suuttimesta, puolasta... ainut jota ohjataa plussalla on hupikaasu.
 
sitten pitää varmaan rakentaa vastaavasti ohjaava kytkentä

Tähän hakisinkin apua että onko jotenkin mahdollista tehdä kotikonstein missä olisi säätöalue 0-100 ja taajuudenkin voisi säätää vaikka alueella 20-60Hz...
Ecussa pystyy säätämään ulostulevaa taajuutta...
 
Muutama yksinkertainen vaihtoehto löytyy riippuen siitä mille linjalle haluaa lähteä rakentamaan.

555- ajastinpiiri on vanha perinteinen, tässä yksi esimerkki kytkennästä (mutta ei suoraan näillä arvoilla).
1591819720331.png

C6/R3 määräävät taajuuden ja R3lla voi säätää pwm- suhteen eli taajuutta on hankalampi säätää muuten kuin lisäämällä/vaihtamalla pieniä konkkia C6 rinnalle esim kiertokytkimellä.
Muistaakseni tällä pääsee n. 5% .. 95% arvoihin.
Tämä ja muutamia vähän erilaisia kytkentöjä samaan asiaan löytyy googlella "555 pwm".

Voi myös käyttää pientä AVR:ää (esim tiny25) jolloin joutuu vähän ohjelmoimaan. Perus- arduino ei kelpaa koska helposti ajastimella tehdyn pwm:n taajuus tehdään cpu- kellosta jakamalla ja minimi on ~60Hz 16MHz kellolla.
AVR:n ADC- tuloja voidaan käyttää potikan mitttaukseen ja sen mukaan säädetään pwm- suhdetta ja vaikka toisella taajutta.
Tässä suhteen saa 0%..100% (eli kokonaan pois tai aina päällä).

AVR- kytkennässä tarvitaan tietysti myös 12V=>5V regulaattori joko erillinen fet-ajuripiiri, 2 transistorin etuaste tai logiikkaohjattu fet.
Molemmissa fetin rinnalle diodi estosuuntaan ja toinen vastaavasti solenoidin rinnalle.
Ja koska kytkentä on tulossa autokäyttöön niin molemmissa tapauksissa sopiva RC tai LC filtteri ja suojadiodit syötön puolelle.
 
Kolvi pysyy kädessä ja osaan lukea kytkiksiä mutta tälläistä koskaan tullut mietittyä... jotain valmiiita on saatavisa mutta 300eur+ ...
Toinen niin ohjelmointi pois jos mahdollista eli komponenteilla meno, tuo taajuudeen saa selville kun tiedän mikä on uusi tuleva solenoidi kun sen tarvii vain kerran säätää kohdalle eli vai reali säätö tolle pmw:lle. Kiitos en muistanut 555:sta ... tutkin asiaa ja autoon tulee.
 
Sitten voit käyttää tuota kytkentää, R3 ja C6 pitää mitoittaa halutulle taajuudelle ja tulon filtteri lisätä/suunnitella.

Noilla komponenttiarvoilla sopii suoraan esimerkiksi ledinauhan himmentämiseen ;)
 
Kyllä mulla ainakin solenoidit syöneet mukisematta suurempaakin taajuutta, lähinnä sen mukaan olen taajuuden valinnut ettei ole ärsyttävästi ”soinut”. Auton ecun säätöloopin taajuus voi olla tuo 26Hz mutta kuulostaa vähän pieneltä Pwm:n kantataajuudelle.

Mihin ahtopaineeseen sulla pitäis saada tuo rajoitettua aktiivisena ollessa?
 
Siksipä kysyinkin miten nuo oikeasti toimivat koska taajuus oli niin pieni.
Täältä löytyi pikaweppauksella testejä eri venttiileillä eri taajuuksilla. Noiden perusteella ovat petiaatteessa hitaita on/off malleja jolloin pitää käyttää matalaa taajuutta ja taajuuden kasvattaminen pienentää säätöväliä koska venttiili ei ehdi mukaan isommilla taajuuksilla.
 
Mutta ehdotus toteutukseen. Kaiketi launch-vaiheessa riittää pienempi ahtopaine, esim. 0.3bar, jotta saadaan pito maksimoitua lähdössä eikä turhaan sudita? Useinhan turbon kellot on 0.3bar (jos ovat alkuperäisesti solenoidiohjauksen takana). Eli kytkemällä virrat pois solenoidilta saat mekaanisen rajoituksen 0.3bariin, kun solenoidi "puhaltaa suoraan läpi".
 
Kyllä mulla ainakin solenoidit syöneet mukisematta suurempaakin taajuutta, lähinnä sen mukaan olen taajuuden valinnut ettei ole ärsyttävästi ”soinut”. Auton ecun säätöloopin taajuus voi olla tuo 26Hz mutta kuulostaa vähän pieneltä Pwm:n kantataajuudelle.

Mihin ahtopaineeseen sulla pitäis saada tuo rajoitettua aktiivisena ollessa?

En nyt muista mitä paineita ollut käytössä kun eri radoilla eri paineet mutta heitä että 0.2-0.7bar noin... Kellojen jousilla oleva ahtopaine muistaakseni noin 0-0.1bar.... tämä menee nyt ihan muistin mukaan, muistaakseni näin tarkoituksella että sähköisesti hoidetaan koko säätö.
Viime kesänä suurin ahtopaine noin 2.3Bar 100km/h-> Muuttuu nopeuden mukaan.
 
Eikös MS3 saa yleis PWM outputtista määriteltyä säännön että kun vauhti 0 ja nappi päällä niin pwm tämä tähän ? Vai tuleeko ristiriita siihen kun sama output on jo ahtopaineen ohjaukseen määritetty ?
 
Eikös MS3 saa yleis PWM outputtista määriteltyä säännön että kun vauhti 0 ja nappi päällä niin pwm tämä tähän ? Vai tuleeko ristiriita siihen kun sama output on jo ahtopaineen ohjaukseen määritetty ?

En nyt ymmärtänyt, eli meinaatko että ms3:ssa on yleis pwm jonka duty voi säätää potikalla ?
 
Näköjään mulla meni ohi toi potikka.

Eli lyhyesti, hakusessa ohjainsysteemi jolla voisi potikasta vääntämällä hakea lähtössä ahtopaine lähtötilanteeseen ja kun launch nappi päästetään ylös niin samalla ahtopaineen säätö siirtyy lennosta eculle kun ecussa ei toistaiseksi ole tukea lennosta säätöön lähtöpaineelle, normi ahdoille on tuki.
 
Ei mulle tuu mieleen muuta kuin rinnalle napin takaa toimiva pwm ohjaus.

Toi mac venttiili toimii ylivoimaisesti parhaiten tolla noin 26hz. Sillä saa laajimman säätöalueen.
 
Ei mulle tuu mieleen muuta kuin rinnalle napin takaa toimiva pwm ohjaus.

Toi mac venttiili toimii ylivoimaisesti parhaiten tolla noin 26hz. Sillä saa laajimman säätöalueen.

Juu, rinnalle tarkoitus tehdä, ainut vaan miten helpoiten =) Releellä sitten tarvittaessa vaihto Launch napin mukaan.
 
Mites jos ms3 custom ohjauksista teet releohjauksen siten että kun launch nappi on pohjassa niin output on päällä vain silloin. Se sitten ohjais relettä joka syöttäs erillistä pwm lootaa jossa potikka.
 
Mites jos ms3 custom ohjauksista teet releohjauksen siten että kun launch nappi on pohjassa niin output on päällä vain silloin. Se sitten ohjais relettä joka syöttäs erillistä pwm lootaa jossa potikka.

Pitäisi ensin kehittää se loota jolla onnistuu solenoidin ohjaus halutusti potikalla, vaihto ecun ja potikan välillä ei tuota ongelmaa.
 
Tällä kytkennällä pitäisi kestää auton häiriöisessä syötössä.
Ylempi osa on filtteri + regulointi ja alempi osa itse pwm- kytkentä.
C6-C8 rinnan on yhteensä 3.7uF jolla saadaan oikea taajuus 10k potikan ja päätyvastusten kanssa. Vähän toleransseista riippuen pitäisi kuitenkin olla 25-27Hz välillä. R2 ja R3 siirtävät säätörajoja hieman jolloin ei päästä ihan 0% ja 100% koska kummassakin päässä tulee ns. huonot pulssit. Eivät ole pakolliset jos haluaa viimeisetkin % käyttöön.
Potikalle menevä johto pitäisi olla mielellään suojasukallinen.
D5 ja D6 suojaavat fettiä solenoidin piikeiltä. Todennäköisesti myös ecun ohjauksessa on vastaavat suojadiodit.
1592256181777.png
 
Kiitos, juu äärirajoja ei tarvita, ulkomuistissa että jossain 30-70% välillä olisi noin...
Pitää hommata reikä kortti ja komponetit ja tehdä proto kokeiluun.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 820
Viestejä
4 548 289
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom