Puun oksat naapurin tontin puolella

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 618
Osaisiko arvon foorumiväki jeesata asiassa. Meillä on lähemmäs 100v vanha lehtikuusi tontilla suht nurkalla ja osa oksista ulottuu naapurin puolelle. Nyt naapuri meinasi, että puu varjostaa ja heidän puolellaan olevia oksia tarvitsisi karsia. Miten noissa menee tilanne, eli voiko naapuri tollaista yksipuolisesti vaatia? Lähinä huolettaa puun kunto ja näyttäähän se rumalta jos toispuoleisesti oksia lyhentää ettei naapurin tontille ulotu.

Tosiasiassa tontit on siis about pohjois etelä suunnassa pituussuunnaltaan, hieman luoteeseen kallellaan, naapurin tontti on itäouolella ja puu on ikäänkuin oman tonttini kaakkoiskulmassa eli lähellä naapurin lounaskulmaa. Koska tontit viistää hieman luoteeseen puu on tosiasiassa aikalailla suoraan etelään naapurin kämpästä. Noi oksat luonnollisesti on puun itäisellä laidalla ja kuitenkin aika alhaalla. Puuhan on keskipäivällä tontin varjona naapurilla, mutta heti iltapäivästä aurinko paistaa jo lounaasta ja laskee länteen eli naapuri saa iltapäivö ja ilta aurigon terassilleen.

Naapuri ehdotteli tuota puun kaatoakin. Sanoin että ei mulla periaatteessa ole mitään sitä ajatusta vastaan, mutta jos haluaa puun pois tonttiaan varjostamasta, niin heidän kustannuksellaan tapahtuu ja että haluaisin samaan syssyyn rungon klapeiksi naapurin piikkiin, koska en viitsi itse alkaa mottitolkulla puita tekemään. Aluksi pitivät tuota hyvänä ideana, mutta nyt kynnyskysymykseksi nousi saamani hyöty jos he operaation maksavat. Ovat aloittamassa autotallin rakennushanketta keväällä ja ilmeisesti hieman tiellä elementtikuljetuksien osalta tuo puu, kun heillä on kirvesvarsitontti ja saapuminen tuolta puun suunnasta josta tontti kääntyy nurkalla olevan kuusen jälkeen 90 astetta vasempaan.

En totta puhuakseni haluaisi asiasta enempää säätää, kiinnostaisi vaan, että miten nuo hommat menevät, kun puu on istutettu nykyiselle paikalleen ennen kuin nämä tontit on edes jaettu isommasta tontista ja en haluaisi riskeerata sitä, että puu vaikkapa kuolee sen seurauksena, että isoja oksia poistetaan vaikka tuskimpa se iso riski on.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Jos kyseessä on maisemallisesti arvokas yksittäinen puu, ei sille välttämättä heltiä edes kaatolupaa. Riippuu kai kunnasta miten näkevät asian.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Jos kyseessä on maisemallisesti arvokas yksittäinen puu, ei sille välttämättä heltiä edes kaatolupaa. Riippuu kai kunnasta miten näkevät asian.
Parhaimmassa tapauksessa kyseeseen tulee sakot kun viranomaisten kanta on mitä on, sekä uuden istutus, joten kannattaapi selvitellä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Ei naapurilla ole mitään sanottavaa siihen puuhun. Se puu on sun tontilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Ei naapurilla ole mitään sanottavaa siihen puuhun. Se puu on sun tontilla.
Ei itseasiassa pidä paikkaansa. Jos naapurin puolelle ulottuvat oksat aiheuttaa haittaa ne saa karsia. Ja nimenomaan niin, että ensin asiasta ilmoitetaan naapurille ja annetaan hänelle mahdollisuus suorittaa karsinta, mutta jos mitään ei tapahdu kohtuullisen ajan sisällä, niin sitten ne saa itse karsia. Spekuloitavaksi lähinnä jää se, että mikä tulkitaan riittäväksi haitaksi.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
596
Naapuri voi karsia omalle puolelleen tulevia oksia, mutta runko on sinun tontilla joten kaatoasiaan heillä ei ole mitään sanomista, se on täysin sinun päätös. Jos olette asemakaava-alueella, tulee puunkaatoa varten kysyä kanta kunnalta/kaupungilta, siellä voi olla mahdollisia kommentteja yllä mainittuihin maisemallisesti arvokkaisiin puustoasioihin, ja voi olla myös velvoite korvata kaadettava puu istuttamalla tontille uusi.

Itse en lähtisi kaatamaan lehtikuusta, energiamäärä polttopuuna ei ole kauhean hyvä, ja noita ei juurikaan nykyään asuintonteilla kasva eli omaan silmään lehtikuusi tontilla on arvokas lisä. Jos naapuri haluaa esteettömän auringonpaahteen etelän suunnasta, niin etsii itselleen tontin jossa on etelän suuntaan omaa maata riittävän pitkälle. Toki naapurisopu on kiva pitää, mutta ei sen pitäisi mihinkään huveta yhden puun takia.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
596
Ei itseasiassa pidä paikkaansa. Jos naapurin puolelle ulottuvat oksat aiheuttaa haittaa ne saa karsia. Ja nimenomaan niin, että ensin asiasta ilmoitetaan naapurille ja annetaan hänelle mahdollisuus suorittaa karsinta, mutta jos mitään ei tapahdu kohtuullisen ajan sisällä, niin sitten ne saa itse karsia. Spekuloitavaksi lähinnä jää se, että mikä tulkitaan riittäväksi haitaksi.
Yleensä haitta taitaa olla jos oksat ulottuvat alas niin, että haittaavat liikkumista jalkaisin tai autolla, tai aiheuttaa rakennuksille esimerkiksi rännien tukkeutumista ulottuessaan katon päälle. Lehtikuusi on harva lehvästöltään, joten eipä se kovin kummoisesti auringonpaistetta estä, runko on auringon tiellä häviävän pienen ajan vuorokaudesta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Kuten useammat mainitsivat, niin kysy ensin kunnalta ohjeet. Eri kunnilla on eri speksit, minkälaisia puita saa kaataa vapaasta ja mihin tarvii maisematyöluvan.

Jos se puunkaato ei haittaa, niin ei varmaan haittaa suostua, mutta yleensä tontilla kannattaisi olla tietty määrä puita (myös kunnilla usein vaatimuksia tämän osalta kaavan mukaan), joten sekin vaikuttaa jos joutuu vaikkapa istuttamaan uuden puun toisaalle. Naapurisovun osalta on sitten ihan oman harkinnan asia, miten menettelee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 618
Joo, siis sen tiedän, että kaato vaatii luvan rakennusvalvonnasta tms. Olin kuitenkin ajatellut, että sallisin puun kaadon naapurin mieliksi jos itse vastaavat kustannuksista ja naapuri oli ensin tästä tyytyväinen kun sanallisesti asiaa puhuttiin.

No nyt kun rakentaa tallia, niin joutui kuulemaan naapuria ja olisi halunnut tästä puun kaadosta samalla maininnan naapurin kuulemis asiassa. Sanoin, että kirjoitan sovitut asiat puhtaaksi sopimuspaperille joka allekirjoituksineen voidaan laittaa liitteeksi ja kun esitin sopimuksen (naapurin kustannuksella kaato, kannon jyrsintä, oksien yms jätteen vienti ja rungon pilkkominen polttopuiksi mulle, minun kustannuksella uuden puun istutus, joka saa taas rauhassa kasvaa ennen kuin on 30m korkea ja tiellä).

No naapuri sitten tuohon sopimukseen totesi siis, että ei haluakaan joutua maksumieheksi, raja meni kuulema siinä, että jos puolet polttopuista eli pari about mottia olisi saanut itselleen niin olisi käynyt. Totesin vaan, että koko homma lähti hänen aloitteestaan ja että puu saa puolestani olla pystyssäkin. Sitten tuli tämä vaatimus oksien karsimisesta.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
596
Joo, siis sen tiedän, että kaato vaatii luvan rakennusvalvonnasta tms. Olin kuitenkin ajatellut, että sallisin puun kaadon naapurin mieliksi jos itse vastaavat kustannuksista ja naapuri oli ensin tästä tyytyväinen kun sanallisesti asiaa puhuttiin.

No nyt kun rakentaa tallia, niin joutui kuulemaan naapuria ja olisi halunnut tästä puun kaadosta samalla maininnan naapurin kuulemis asiassa. Sanoin, että kirjoitan sovitut asiat puhtaaksi sopimuspaperille joka allekirjoituksineen voidaan laittaa liitteeksi ja kun esitin sopimuksen (naapurin kustannuksella kaato, kannon jyrsintä, oksien yms jätteen vienti ja rungon pilkkominen polttopuiksi mulle, minun kustannuksella uuden puun istutus, joka saa taas rauhassa kasvaa ennen kuin on 30m korkea ja tiellä).

No naapuri sitten tuohon sopimukseen totesi siis, että ei haluakaan joutua maksumieheksi, raja meni kuulema siinä, että jos puolet polttopuista eli pari about mottia olisi saanut itselleen niin olisi käynyt. Totesin vaan, että koko homma lähti hänen aloitteestaan ja että puu saa puolestani olla pystyssäkin. Sitten tuli tämä vaatimus oksien karsimisesta.
Eipä tuossa ole mitään syytä ruveta puuta kaatamaan jos kaikki hyöty menee naapurille eikä halua vastata kustannuksista. Oksia hän saa tosiaan karsia siltä osalta miltä ne ylettyy hänen tontilleen jos niistä on haittaa. Suosittelen kysymään kaupungilta/kunnalta tulkintaohjeen tuohon, että miten paljon, mihin korkeuteen ja miten naapurin tulee perustella jos lähtee oksasahan kanssa rajalinjan kohdalta oksia katkomaan...

Jos autotallia rakentaessaan vahingoittaa puuta sinun tontin puolelta on tietysti velvollinen korvauksiin. Kannattanee tässä tapauksessa ottaa ennakoivasta muutamat kuvat puusta ihan siltä varalta, että asiasta tulee ongelmia myöhemmin. Autotallin vaatimat materiaalit on ihan mahdollista tuoda kirveenvarsitontille sitä 4m leveää ajouraa pitkin, ne pitää vaan kuljettaa pienemmissä erissä kadulta rakennuspaikalle eikä yhdellä isolla setillä suoraan rakennuksen päälle.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Erikoinen naapuri kyl, ennemmin kärsii 247365 puusta naapurin tontilla, kuin hoidattaisi sen pois. :D

Mielestäni on 100% kohtuullista että naapurina maksaisin kaiken klapeiksi asti, kasa naapurin pihamaalle ja kärrätköön ite, kun vieläpä naapurin tontilta poistoon lähtee.

Kummatkin saa haluamansa ja mielestäni esteettinen hyöty on roimasti suurempi kuin muutama kuutio polttopuuta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 618
Eipä tuossa ole mitään syytä ruveta puuta kaatamaan jos kaikki hyöty menee naapurille eikä halua vastata kustannuksista. Oksia hän saa tosiaan karsia siltä osalta miltä ne ylettyy hänen tontilleen jos niistä on haittaa. Suosittelen kysymään kaupungilta/kunnalta tulkintaohjeen tuohon, että miten paljon, mihin korkeuteen ja miten naapurin tulee perustella jos lähtee oksasahan kanssa rajalinjan kohdalta oksia katkomaan...

Jos autotallia rakentaessaan vahingoittaa puuta sinun tontin puolelta on tietysti velvollinen korvauksiin. Kannattanee tässä tapauksessa ottaa ennakoivasta muutamat kuvat puusta ihan siltä varalta, että asiasta tulee ongelmia myöhemmin. Autotallin vaatimat materiaalit on ihan mahdollista tuoda kirveenvarsitontille sitä 4m leveää ajouraa pitkin, ne pitää vaan kuljettaa pienemmissä erissä kadulta rakennuspaikalle eikä yhdellä isolla setillä suoraan rakennuksen päälle.
Joo siis naapuri itse lähestyi asiasta, että haluaisi puun pois ja suuttui, kun haluan hyötyä taloudellisesti siinä mielessä, että saisin puun klapeiksi asti kerran kaadetaan.

Naapurin talli tulee jonkinlaisena elementtikuljetuksena ja lisäksi perustukset täytyy paaluttaa savimaahan jne eli kalustoakin tulee.

Naapurin mies (aiemmin asiaa hoitanut hieman yli-innokas naisosapuoli) tsekkasi mun kanssa tänään tilannetta ja tultiin siihen tulokseen, että karsitaan oksia n. 5m korkeuteen. Tuo on aika hyvä korkeus, koska metsäisämmällä puolella puun alaoksat on aika kuihtuneita muutenkin valon puutteen vuoksi niin saa samalla siistittyä puuta.
 
Viimeksi muokattu:

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
@jonesky12345 tällainen hauska lakipykälä löytyi, ilmeisesti yhä voimassa:

Se, jolle oman tahi nautintaoikeudella hallitsemansa maan käyttämisessä johtuu haittaa naapurin alueelta tunkeutuvista juurista, olkoon oikeutettu ottamaan ne pois. Sama olkoon laki sieltä ulottuviin oksiin nähden, ellei omistaja kohtuullisessa ajassa siihen kehoituksen saatuaan niitä poista.
Eli kyllä voi vaatia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 923
Viestejä
4 206 590
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
yoinks

Hinta.fi

Ylös Bottom