Putoamissuojaimet

Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
333
Ajattelin hankkia jonkinlaisen putomissuojaimen katon kunnossapitoa varten. Tiilien vaihtoa, sammalen poistoa yms. Minulla on sen verran korkean paikan kammoa, että en uskalla mennä lähelle räystäitä. Suojavarustuksen kanssa varmasti uskailtaisin, koska uskallan mennä esim. henkilönostimella korkeammalle kuin kattotöissä tarvitsee. Mitään kokemusta putoamissuojaimista minulla ei kuitenkaan ole.

Tarvitseeko putoamissuojaimen käyttöön koulutusta, vai pärjääkö lukemalla ohjeet? Onko halvoista suojamista mihinkään? Esim tästä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 890
Ei tarvitse koulutusta, ohjeet ja terve järki riittää.Tuo esimerkin sarja on ihan laadukas eikä mikään halpis kuten tämä Haklift Protekt turvavaljassetti .Isoimmat erot on yleensä noissa valjaissa,kalliimmissa on säädöt ja käyttömukavuus parempia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Jos mahdollista niin käy kokeilemassa jossain liikkeessä kuinka putoamissuojaimet istuvat päälle, itse olen noita muutamaakin mallia käyttänyt duunissa ja osa tuntuu olevan sellaisia että vaikka kuinka säätää niin niitä vaan ei saa likimainkaan mukavaksi. Osa malleista taas on suorastaan huomaamattomia kun saa sopivasti säädettyä. Ja samalla liikkeessä varmaan saat opastusta valjaiden käytössäkin samalla.

Tosiaan, koulutusta ei tarvitse yksityiskäytössä, firmoissa sitten on tuon kanssa sekalaisia määräyksiä. Ohjeet lukemalla kyllä pärjää, yleensä noissa on ihan hyvät kuvalliset ohjeet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 890
Noissa halvimmissa on vähän säätö mahdollisuuksia ja on ihan tuurissaan saako istumaan hyvin,paremmissa kaiken pystyy säätämään ja saa istumaan mukavasti kaikille.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
29
Kattohommissa valjailla on oikeastaan kaksi toisistaan eroavaa tarkoitusta, putoamisen pysäyttäminen ja töitä varten asemointi. Vähän vehkeistä riippuen osa hoitaa auttavasti molempia, sit on taas selkeästi jompaan kumpaan erikoistuneita asioita.

Putoamiselta suojaamiseen tarvitaan lähtökohtaisesti joku nykäystä vaimentava komponentti ei-venyvän köyden, jonkun tarrainlaitteen ja valjaiden välille. Tästä on olemassa normit että millä voimalla tietyllä pudotuksella pysähdys saa tapahtua, käytännössä toi nykäyksenvaimennin on komponentti jossa nipussa olevat hihnat repeytyy irti toistaan kun voima kasvaa yli tietyn rajan. Esim: ASAP’SORBER - Mobile-fall-arrest-device | Petzl USA

Monessa tuotteessa tämä osa on kiinteästi asennettu osaksi järjestelmää, eikä asiaa tarvi juurikaan käyttäjän pohtia, mutta tälläistä ei ole tarkoitettu jatkuvasti kuormitettavaksi nojaamalla. Putoamiselta suojaava köysi/tuote on tarkoitettu kiinnitettäväksi valjaisiin noin rinnan korkeudelle joko eteen tai taakse, monissa valjaissa tuo etupiste on kaksi erillistä lenkkiä jotka molemmat tarvii käyttää yhtäaikaa. Tarkoitus on että mahdollisen putoamisen jälkeen roikutaan pää ylöspäin.

Käyttömukavuuden kannalta, jos tarve ei ole tukeutua köyteen, on kelamallinen tarrain monesti mukavin ratkaisu, vaikkakin satunnaiseen kotikäyttöön ei hinnaltaan välttämättä realistinen. Köyden kanssa toimiessa helpoin tuote tässä kohtaa on laite joka liukuu köyttä myöden vapaasti molempiin suuntiin jos vauhtia ei ole liikaa, esim jälleen parhaiten itse tuntemani valmistajan katalogista: ASAP® - Mobile-fall-arrest-device | Petzl USA

Asemoinin tavoite on sitten mahdollistaa työteko paikassa jossa ei välttämättä muutten pysyisi, esim jyrkällä peltikatolla tai aivan räystään reunalla, käyttäen köyttä tukipisteenä. Monessa markettimallin setissä tuo putoamissuojauksen tarrain hoitaa myös tätä roolia kun se lukittuu aina ilman käyttäjän vaikutusta köyteen ja antaa tukea nojatessa. Oikea tuote tähän on jotain tämän tyylistä: GRILLON - Lanyards-and-energy-absorbers | Petzl USA

Asemointiköyden oikea kiinnityspiste on vyötärön korkeudella, tilanteesta riippuen joko edessä tai molemmilta sivuilta. Toki näitä kiinnitysmahdollisuuksia ei putoamissuojaus-valjaissa ole vaan puhutaan jo täysmittaisista työvaljaista. ja taas tulee hintalappu ei-ammattikäytössä helposti vastaan. Toki myöskään silloin kun asiaa ei työsuhteessa tai muuten ammatikseen tehdä, ei kukaan ole standardien noudattamista valvomassakaan, ja jos ymmärtää mitä on tekemässä, voi soveltaa ja yhdelläkin köydellä tekee paljon. Ammattikäytössähän välineillä on käyttöstandardien lisäksi vuosittainen määräaikaistarkastus ja tietyt sallitut maksimi-iät, esim useimmilla valjailla 10v käyttöönotosta.

Tuoteiden valmistajilla on aika hyviä koulutusmateriaaleja tarjolla, jatkan taas Petzilin linkitystä koska heidän kalustoaan omassa repussa lähinnä on, sekä myös suurin osa töissäni määräaikaistarkastukseen tulevasta sitä on niin on itselle kaikkein tutuinta. Aikaisemmin nämä oli kivasti selattavassa paperikatalogissa, nyt löytyy tuolta: Framing and roofing - Petzl USA
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Ajattelin hankkia jonkinlaisen putomissuojaimen katon kunnossapitoa varten. Tiilien vaihtoa, sammalen poistoa yms. Minulla on sen verran korkean paikan kammoa, että en uskalla mennä lähelle räystäitä. Suojavarustuksen kanssa varmasti uskailtaisin, koska uskallan mennä esim. henkilönostimella korkeammalle kuin kattotöissä tarvitsee. Mitään kokemusta putoamissuojaimista minulla ei kuitenkaan ole.

Tarvitseeko putoamissuojaimen käyttöön koulutusta, vai pärjääkö lukemalla ohjeet? Onko halvoista suojamista mihinkään? Esim tästä
Mulla on juurikin samat valjaat ollut satunnaisessa työkäytössä. Ihan riittävät nuo ovat, kun se käyttö sinullakin tulee olemaan varmaan tosi vähäistä.
Kerran putosinkin muutaman metrin korkeudelta ja ihan pehmeästi otti vastaan. Ei moittimista.
Jatkuvaan ammattikättöön sitten ihan eri vermeet.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Roikkumiseen on omat vermeet, mutta putoamissuojaukseksi on kyllä itsellä ollut paras takki jossa on valjaat sisällä, riittää kun heittää niskaan ja naksauttaa jalkaremmit kiinni. On taskut ja kaikki käytössä toisinkuin takin päälle vedettävissä valjaissa.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
333
Kävin ostamassa sen setin, jota suunnittelinkin. Todennäköisesti ihan riittävä ja soveltuu myös asemointiin. Pääsee siis ihan räystäälle asti menemään. Pitää tutustua huolella mukana tulleisiin ohjeisiin. Kiitos myös @sytem hyvistä linkeistä. Pitää tutustua myös niin ohjeisiin :)

Ainoa ongelma on nyt ankkurointipisteet. Manuskan mukaan ankkurointipisteen pitää kestää 12 kN voima. Sehän on n. 1200 kg? Talossa on kyllä muutamia 4 x 4" kannatinpylväitä autokatoksen, kuistin ja parvekkeen kohdalla. Näihin varmaankin kestää kiinnittää, mutta niillä ei vielä kata koko kattoa. Auton paino on hieman yli 1400 kg, voisikohan vetokoukkua käyttää ankkurointipisteenä? Kaikenlaisia neuvoja otataan vastaan :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 890
Kävin ostamassa sen setin, jota suunnittelinkin. Todennäköisesti ihan riittävä ja soveltuu myös asemointiin. Pääsee siis ihan räystäälle asti menemään. Pitää tutustua huolella mukana tulleisiin ohjeisiin. Kiitos myös @sytem hyvistä linkeistä. Pitää tutustua myös niin ohjeisiin :)

Ainoa ongelma on nyt ankkurointipisteet. Manuskan mukaan ankkurointipisteen pitää kestää 12 kN voima. Sehän on n. 1200 kg? Talossa on kyllä muutamia 4 x 4" kannatinpylväitä autokatoksen, kuistin ja parvekkeen kohdalla. Näihin varmaankin kestää kiinnittää, mutta niillä ei vielä kata koko kattoa. Auton paino on hieman yli 1400 kg, voisikohan vetokoukkua käyttää ankkurointipisteenä? Kaikenlaisia neuvoja otataan vastaan :)
Jos talon harjalla on tukeva savupiippu tai kattosilta ne yleensä kestää riittävästi.Esim. SILMUKKANOSTOVYÖ 1T/3M tämmöisen kietoo piipun ympäri.Katon ulkopuolella olevissa kiinnityspisteissä on se vika että jos putoat väärälle puolelle käy huonosti mikä esim. lumitöissä sattuu helposti.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
333
Jos talon harjalla on tukeva savupiippu tai kattosilta ne yleensä kestää riittävästi.Esim. SILMUKKANOSTOVYÖ 1T/3M tämmöisen kietoo piipun ympäri.Katon ulkopuolella olevissa kiinnityspisteissä on se vika että jos putoat väärälle puolelle käy huonosti mikä esim. lumitöissä sattuu helposti.
Savupiippu kestää muistaakseni 10 kN ja kattosiltakin löytyy. Niillä kattaa valitettavasti n. 40% katosta, koska ovat aika lähellä toisiaan. Jos ankkurointipiste sijaitsee katon ulkopuolella, työskentelyn täytyy tietysti tapahtua vain toisella puolella katon harjaa.

Pitää ostaa tuollainen pitkä silmukkanostovyö. Mukana tuli 1 m pitkä, se ei yllä piipun ympäri.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
29
Autoa tai jotain muuta ajoneuvoa jos käyttää pisteenä, niin syytä pitää tosissaan huolta siitä että joku ei sitä autoa siirrä. Eli siis avaimet talteen ja vielä vaikka rattiin tarpeeksi iso huomautus aiheesta.

ja toki tarvii se paikka huomioida niin että köysi ei pääse ylöspäinkään mennessään kiristymään katon reunaa vasten, kumpikaan, ei katto eikö köysi siitä tykkää. Eli kiinnityspiste tarpeeksi kauas räystäästä jotta köysi menee suorana siitä yli, katon harja on yleensä sen verran pyöreämpi ettei köyttä tuhoa. Toki välin voi myös jotain pehmustetta laittaa, mut sen paikalleen saaminen ja pysymyinen on tollaisessa räystäässä monesti työlästä.

Kattoa jos tekee uusiksi joskus niin sit kunnon kiinityspisteet harjalle sekä päätyihin että keskelle, tikkaiden viereen. Harmillisesti moinen ei oo vakiokäytäntö aina kattoa tehdessä.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
907
Sitten olis hyvä että on toinenkin henkilö valjailla, vain sen takia jos satut tippumaan niin voi tulla auttaa. Erittäin hengenvaarallista roikkua pitkiä aikoja valjaissa varsinkin tajuttomana.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
29
Itse lasken kattohommissa yms että palokunta on nopeammin paikalla kuin itse saisi kaverin laskettua alas. Ei nimittäin oo ihan se triviaalein homma tehtäväksi edes helposta paikasta. Tarvii tietää mitä tekee, ja sopivat välineet siihen. Pari kertaa kursseilla tota harjoiteltu, ja äkkiseltään jäisi tekemättä vaikkapa omakotitalon räystäältä metri alaspäin roikkuessa.


Ja hiukan epäloogisesti, se roikkuminen tajuttomanakaan ei välttämättä oo se isoin riski, vaan vaarallisin hetki on se kun potilas on saatu laskettua maan pinnalle. Siinä jos löysää roikkuessa puristaneet valjaat miettimättä, saattaa jalkoihin pakkautunut veri liikkelle lähtiessään tuottaa ne isoimmat ongelmat
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
907
Itse lasken kattohommissa yms että palokunta on nopeammin paikalla kuin itse saisi kaverin laskettua alas. Ei nimittäin oo ihan se triviaalein homma tehtäväksi edes helposta paikasta. Tarvii tietää mitä tekee, ja sopivat välineet siihen. Pari kertaa kursseilla tota harjoiteltu, ja äkkiseltään jäisi tekemättä vaikkapa omakotitalon räystäältä metri alaspäin roikkuessa.


Ja hiukan epäloogisesti, se roikkuminen tajuttomanakaan ei välttämättä oo se isoin riski, vaan vaarallisin hetki on se kun potilas on saatu laskettua maan pinnalle. Siinä jos löysää roikkuessa puristaneet valjaat miettimättä, saattaa jalkoihin pakkautunut veri liikkelle lähtiessään tuottaa ne isoimmat ongelmat
Tottakai pelastaminen omien taitojen ja välineiden mukaan, jokatapauksessa joku paikalla että voi soittaa sitä apua. Nimenomaan tajuttomana roikkuminen vaarallista koska keho velttona ja suonet puristuksessa. Hereillä pystyy parantamaan asentoa ja hellittää puristusta käsillä.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
333
Hyviä kommentteja. Emäntä on tietysti aina pihalla kun katolle nousen. Jos taju ei mene, uskoisin pelautautumisen olevan mahdollista tikkaiden avulla. Muuten soitto 112.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Ei tarvitse koulutusta, ohjeet ja terve järki riittää.Tuo esimerkin sarja on ihan laadukas eikä mikään halpis kuten tämä Haklift Protekt turvavaljassetti .Isoimmat erot on yleensä noissa valjaissa,kalliimmissa on säädöt ja käyttömukavuus parempia.
Meinasin tämän ostaa. Tarkoitus painepesurilla pestä tiilikatto. Ei mitään väliä millainen on päällä, kunhan estää tippumasta maahan asti. Niin paljon muutakin hankittavaa, ettei viitsi tähän kauheasti panostaa. Ei saisi turvallisuudesta tinkiä, mutta en kyllä nyt 200€ pistä valjaisiin, kun tiedä koska seuraavan kerran tarttee :D
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
29
Nuo pysäyttävät putoamisen kyllä oikein käytettynä. Ja hiukan jos kokeilee noiden varassa roikkua niin tulee myös edesauttava vaikutus, kun tietää että narun varassa ei oo mitenkään mukavaa, vaikka hengissä pysymisen todennäköisyys kasvaakin.

Noiden kaveriksi sitten joku sopiva kiinnitys rakennukseen, siinä kannattaa mieluummin vetää mitoitus överiksi kuin jättää vähän alakanttin.

Kovin jyrkälle katolle en itse noiden kanssa lähtisi painepesemään, vaan koittaisin hankkia sellaiset valjaat joihin voi vähän nojata. Mut sopivan loivalla katolla siihen ei toki oo tarvetta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Meinasin tämän ostaa. Tarkoitus painepesurilla pestä tiilikatto. Ei mitään väliä millainen on päällä, kunhan estää tippumasta maahan asti. Niin paljon muutakin hankittavaa, ettei viitsi tähän kauheasti panostaa. Ei saisi turvallisuudesta tinkiä, mutta en kyllä nyt 200€ pistä valjaisiin, kun tiedä koska seuraavan kerran tarttee :D
Pienenä off-topicina, oliko tarkoitus pestä tiilikatto ennen pinnoitusta? Jos ei, niin kannattaa joko käyttää vaahdotinta aineen levittämiseen tai painepesurin suuttimen leveää asentoa matalimmalla paineella. Itse ajattelin levittää vaahdottimella käsittelyaineen ettei vahingossakaan tule tehtyä vahinkoa. Yleisesti ottaen painepesurilla ei kannata koskea tiilikattoon ellei tarkoitus ole huokoistaa tiilen pinnoitetta uutta pinnoitusta varten. Kun ei tiedä, niin pakko kysyä :)

Itse ostin vasta kans Motonetin setin, en kyllä enää muista nimeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Pienenä off-topicina, oliko tarkoitus pestä tiilikatto ennen pinnoitusta? Jos ei, niin kannattaa joko käyttää vaahdotinta aineen levittämiseen tai painepesurin suuttimen leveää asentoa matalimmalla paineella. Itse ajattelin levittää vaahdottimella käsittelyaineen ettei vahingossakaan tule tehtyä vahinkoa. Yleisesti ottaen painepesurilla ei kannata koskea tiilikattoon ellei tarkoitus ole huokoistaa tiilen pinnoitetta uutta pinnoitusta varten. Kun ei tiedä, niin pakko kysyä :)

Itse ostin vasta kans Motonetin setin, en kyllä enää muista nimeä.


Tuota mulla on pönttö. On aika sammaleinen katto jo ja täynnä neulasia. Ei mulla mitään pinnoitusta ole, enkä ajatellutkaan.


tilasin ton setin motonetistä. Kärkkäisellä 189, paljon halvempi motonetillä. Kai tolla pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 625
Viestejä
4 197 009
Jäsenet
70 755
Uusin jäsen
Pörinäpönttö

Hinta.fi

Ylös Bottom