Puolivalmiiden omavalmisteruokien pakastaminen ja kypsennys jäisenä

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Aloin tässä pohtia miten mahtaa raaka-aineet käyttäytyä, jos laittaa puolivalmiita ruokia pakastimeen ja heittelee sieltä suoraan uuniin tarpeen mukaan. Esim. Kinkkukiusauksen aineksia 10 kg sopivan kokoisiin vuokiin sekaisin, vuoat pakkaseen ja sieltä yksi kerrallaan käyttöön uunin kautta nälän vaatiessa. Usein on tilanne, että ruoanvalmistus ei oikein napostelisi, mutta suoranaista kiirettä ei ole. Noita voisi pitää aina muutaman kilon käyttövalmiina kohtuu pienellä vaivalla. Paistoaika varmaan pidempi näin, asteet ehkä pienemmät?

Monihan pakastaa ruoat kypsänä, mutta tässä metodissa rajoitteena on uunin koko kerralla valmistettavaa määrää ajatellen ja jotenkin tuntuu tyhmältä ensin kypsentää jäätyneet perunasuikaleet uunissa ihan vaan siksi, että kohta ne on taas jäisenä pakastimessa.

Jos tämän tyyppistä preppausta joku on harrastanut, niin kiinnostaa mitä ruokia olette tehneet. Makaronilaatikko ja joku riisikanavuoka varmaan soveltuisi tuomaan vaihtelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 892
Aika paljon meilläkin pakastetaan laatikoita ynnä muita mutta aina valmiina,yleensä osa syödään heti lämpöisenä ja tarvittaessa tehdään duuniin eväät ja loput pakastetaan.Kypsällä tuotteella on se hyvä puoli että sen voi lämmittää myös mikrolla,uunin,paistinpannun ja pöhöttimen lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
En ole koettanut , mutta tässä kuvasaitilta reseptejä:



Ideana mielenkiintoinen, mutta en tosiaankaan tee mitään ruokaa 10kg. Edes pakkaseen. Sehän olisi 1/3 mun pakastimesta.

Siitä vaan lähdet kokeilemaan ja kirjoittelet tänne - minua ainakin kiinnostaa. Mutta eräkoko ehkä kohtuullinen ja nyt olet jo missanut Rustan Sous Vide -kamojen tarjoukset.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Ideana mielenkiintoinen, mutta en tosiaankaan tee mitään ruokaa 10kg. Edes pakkaseen. Sehän olisi 1/3 mun pakastimesta.

Siitä vaan lähdet kokeilemaan ja kirjoittelet tänne - minua ainakin kiinnostaa. Mutta eräkoko ehkä kohtuullinen ja nyt olet jo missanut Rustan Sous Vide -kamojen tarjoukset.
10 kg saattaa olla omiinkin tarpeisiin overkill, koska ei ne taida pakastettunakaan säilyä muutamaa kuukautta pidempään hyvänä. Tulen raportoimaan tänne tuloksia, kunhan saan koekeittiön polkaistua toimintaan.

Noissa slow cooker -resepteissä on monissa näköjään, että neste lisätään kypsennettäessä ja se voisi sopia osaan ruoista hyvin. Esim. keittoruokien pakastaminen ilman vettä lyhentää kypsennysaikaa varmaan aika paljon.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Tuumasta toimeen. Tänään lähti makaronilaatikkoa ja jotain kanapastavuokasysteemiä pakkaseen. Kanavuoka meni ilman kermaa, kun se on helppo kaataa ennen uunia siihen päälle kuitenkin ja säilyvyys sen verran hyvä, että sitä voi pitää joitain purkkeja aina hyllyssä. Munamaidon päädyin laittamaan joukkoon jo pakkaseen, kun sen sekoittamisen voi kuitenkin laskea työvaiheeksi. Huomenna sitten koepaistoon jompikumpi.

IMG20230123120530.jpg
 
Liittynyt
30.10.2022
Viestejä
153
Minä latoisin ensin kylmiltään uunin täyteen foliovuokia ja sitten tekisin niihin sopivat määrät ruokia, paistaisin ja pakastaisin. 175C voisi varmaan laittaa kahteen kerrokseen ilman kiertoilmaakin. Ottaa ylemmän kerroksen vaikka sitten 15min aiemmin pois jos siltä näyttää. Yhdellekin tasolle menee huomattavasti enemmän kuin normi makaroonilaatikko.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Huomenna sitten koepaistoon jompikumpi.
Kyllä siitä ihan makaronilaatikkoa tuli. Paistoaika oli joku reilu tunti 150 asteessa kiertoilmalla folion alla ja sitten puoli tuntia 200 asteessa ilman foliota, että otti vähän väriä. Makutestin suoritin äsken ja ei tullut yllätyksiä siinäkään.

IMG20230124211921.jpg
 
Liittynyt
30.10.2022
Viestejä
153
Tässä on selvä ero laatuvaatimuksissa. Tuossa selvästi keskus ollut syvemmin jäässä ja jäänyt kalpeaksi. Ja toisaalta näki jo aiemmista kuvista, että itse pyrin saamaan nesteen pinnan niin että kaikki peittyy minus pari millimetriä.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Tässä on selvä ero laatuvaatimuksissa. Tuossa selvästi keskus ollut syvemmin jäässä ja jäänyt kalpeaksi. Ja toisaalta näki jo aiemmista kuvista, että itse pyrin saamaan nesteen pinnan niin että kaikki peittyy minus pari millimetriä.
Itseasiassa on siksi vaalea, että sörkein sitä keskeltä, kun tutkein kypsyysastetta. Nestettä olisi kieltämättä voinut olla enemmänkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 692
Viestejä
4 189 230
Jäsenet
70 783
Uusin jäsen
tolvmaister

Hinta.fi

Ylös Bottom