Puhelimen kamera/galleria kääntää kuvia tahtomattani

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Razz_
  • Aloitettu Aloitettu
1780825464440.png

Minulla on kuvan mukainen puhelin. Samsung S21FE. Ongelmana on miten kamera/galleria päättää kääntää osan kuvista 90 astetta oikealle kuvan ottamisen jälkeen (riippuen puhelimen asennosta?).Miten tuon ongelman saa korjattua? Haluan että kuvat tulevat aina juuri siinä asennossa kun ne kamerassa ja puhelimen näytöllä kuvashetkellä ovat. Nyt joudun käydä manuaalisesti kääntämässä galleriasta kuvia 90 astetta jälkikäteen...Tämä on erityisen rasittavaa, koska tuota ei aina tapahdu, ja vasta kun olen uploadaamassa kuvan johonkin, niin huomaan että se on taas kääntynyt. Lisäksi jokainen kuva pitää kääntää erikseen, eikä voi valita useaa kuvaa ja kääntää niitä yhdellä kerralla

Et ilmeisesti mitenkään. Ongelmasta ovat valittaneet muutkin, eivätkä neuvotut kikka-kakkoset ole juuri auttaneet.

Et ilmeisesti mitenkään. Ongelmasta ovat valittaneet muutkin, eivätkä neuvotut kikka-kakkoset ole juuri auttaneet.
Onkohan sama ongelma uudemmissakin Sampoissa, tai jopa ihan Androideissa yleisesti? Mietin vain kun puhelimen päivitys tässä jossakin vaiheessa tulee eteen (nykyinen ostettu 4,5 vuotta sitten), ja en todellakaan halua kokea tätä enää seuraavan puhelimen kanssa.

Onkohan sama ongelma uudemmissakin Sampoissa, tai jopa ihan Androideissa yleisesti? Mietin vain kun puhelimen päivitys tässä jossakin vaiheessa tulee eteen (nykyinen ostettu 4,5 vuotta sitten), ja en todellakaan halua kokea tätä enää seuraavan puhelimen kanssa.

S23FE tekee ainakin samaa. Uudemmista en osaa sanoa.

Joku tuore työpuhelin Samsung (en muista mallia) tekee tuota samaa ja on melkoisen ärsyttävä ominaisuus. Huoltokohteista kun raportoi kuvia ja uppimisen jälkeen tuo paska on kääntänyt kuvat kallelleen. Alkuun jaksoi kuvat käännellä, mutta nyt ei jaksa kiinnostaa, katselkoon päät kallellaan tai hommatkoon kunnon vehkeet. Oma Oneplussa ei tuollaista onneksi harrasta.

Tuskin se puhelin niitä kääntelee, olisiko sitten Sampan sovellus Galleria? Itse olen käyttänyt Googlen kuvat sovellusta, ei ole tätä ongelmaa.

Auttaako puhelimen uudelleen käynnistys? Tällainen ohje oli Samsungilla.

Gyroskoopin kalibrointia myös mainittu, sovelluksia gyroskoopin testaamiseen löytyy kaupasta.

Tehdasasetusten palautustakin ehdotetaan monessa paikassa..

1780825464440.png

Minulla on kuvan mukainen puhelin. Samsung S21FE. Ongelmana on miten kamera/galleria päättää kääntää osan kuvista 90 astetta oikealle kuvan ottamisen jälkeen (riippuen puhelimen asennosta?).Miten tuon ongelman saa korjattua? Haluan että kuvat tulevat aina juuri siinä asennossa kun ne kamerassa ja puhelimen näytöllä kuvashetkellä ovat. Nyt joudun käydä manuaalisesti kääntämässä galleriasta kuvia 90 astetta jälkikäteen...Tämä on erityisen rasittavaa, koska tuota ei aina tapahdu, ja vasta kun olen uploadaamassa kuvan johonkin, niin huomaan että se on taas kääntynyt. Lisäksi jokainen kuva pitää kääntää erikseen, eikä voi valita useaa kuvaa ja kääntää niitä yhdellä kerralla
Suoraan en väitä mistä johtuu sinulla. Jos taustalla on kyse siitä että kuvassa on asentotieto, osa "galleria" ohjelmista esittää kuvan sen tiedon mukaan, eli niinpäin kuin kuva on otettu. Eli sama kuva toisella ohjelmalla vaakana ja toisella pysty.

Puhelimissa on kiihtyvyys ja kulma/kierto antureita, millä ne arpoo puhelimen asentoa, kihtyvyysantureilla maisemakuvat on peruskauraa, puhelimen helppo tunnistaa asento, mutta jos kuvaa selällään taivasta, tai ylhäältäpäin esim pöydällä olevia papereita, niin kuvataanko pysty vai vaaka on veikampi arpoa, eli ennenkuvaamista jos aikaa, niin tarkistaa kamerankäyttöliittymän elementit, onko niinpäin kun haluaa. Jos usein menee pieleen, niin opetella selkeämpi liike, eli puhelin "kaataa" vakaan siinä asennossa kun haluaa.

Jos ongelma ei ole puhelimen galleria ohjelmassa, vaan jossain palvelussa/sovelluksessa mihin "uploadaat" ja nimenomaan väärinpäin on joko pysty tai vaakakuvat, niin tulee mieleen että kyse on siitä että kuvissa on asentotieto ja palvelu/sovellus ei sitä tue.

Edit:
Jos eroa miten kuvia uploadaat, niin osassa ohjelmia voi olla jakamis asetukset, eli mahdollisuus poistaa metadataa, mm paikkatietoa, kamerantietoa jne. tai voi olla mahdollistaa esim uudelleenpakata jne. Jos siis alkuperäisen tiedoston uploudaa niin onko siinä väärin, vai onko vain jaetuissa, vai toisin päin.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 382
Jäsenet
83 804
Uusin jäsen
vonhande

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom