Vastailen tähän nyt kootusti:
- Kyllä puhallinkonvektorissakin pitää olla viemäröinti, eli tästä menee putki viemäriin. Tämä viemäriputki laitettiin myös menemään seinän sisään. Kosteuttahan alkaa aina syntyä kun mennään ympäröivän ilman lämpötilan alapuolelle ja hellepäivinä tätä muodostuu kyllä todella runsaasti eli viemäröinti on pakko olla. Osa jäähdytys vaikutuksesta on varmasti myös sitä että kosteus poistuu ja ilma tuntuu viileämmältä.
- Ulostuloilmalla tarkoitan juurikin tätä konvektorin puhallinpuolelta huoneilmaan tulevaa paluuilmaa joka on kulkenut jäähdytyskennon läpi. Infrapunamittarilla pääsin noin 16c. Keskeinen havainto on siinä että tähän ulostuloilman lämpötilaan ei tunnu vaikuttavan sisäänmenevän ilman lämpötila vaan pysyy kohtuu hyvin tuossa lukemassa tai vähän nousee jos laite päällä pitkiä aikoja.
Joo noista tulee vettä, joten joku putki/letku sinne on laitettava ja vienti viemäriin. Mäkin olen ymmärtänyt, että
kosteus ilmassa koetaan epämiellyttäväksi.
Toi, että ilman lämpö pysyy tasaisena tarkoittanee, että lämmönkeruu kaivon lämpötila ei juurikaan muutu? ja kaivossa vaiko tuossa konvektorin "säleikössä" on riittävästi tehoa?
- Konvektoria ohjataan kaukosäätimestä samaan tapaan kuin ILP.
ILP on tutumpi mulle, eli käyttö on ihan kätevää.
- Tuohon jäähdytysteho asiaan että kuinka paljon laskee asteita talossa en kommentoi mitään sillä tähän vaikuttaa niin moni asia kuten missä talo sijaitsee, kuinka iso tila, onko paljon ikkunoita etelään yms. Jäähdyttää meillä kuitenkin niin että on paljon mukavampi olla helteillä sisällä, palelemaan ei pääse. Esimerkiksi omassa talossa on isot ikkunat etelään + mäen päällä joten ensi kesäksi on tarkoitus vielä laittaa peilikalvot patoamaan tätä auringon lämpöä. Helteillä kun viilennin oli päällä 24/7 iltaa kohti lämpötila sisällä kohosi sillä isot ikkunat on ilta-aurinkoon, yön aikana laite kiri lämmön taas alemmaksi ja päivän mittaan sisälämpö pikkuhiljaa jälleen nousi. Auringonlämpösäteilyn merkitys on todella suuri tästä syystä eli vaikuttavia tekijöitä on paljon.
Olisi ollut kiva kuulla miten paljon se talossasi vaikuttaa ja sen vaikutusalueen koko, esim olohuone n. 30m2
ulkona n. 30 astetta sisällä lämpötila putosi 24 asteeseen (joka on muuten tavoitetasi itsellä, turvallinen ton kastepisteen suhteeen). Se on kuitenkin hyvä suuntaa antava tieto, varsinkin kun tossa yllä on mainittu kuinka hankala kohteesi on.
-itselläni on sälekaihtimet ikkunan välissä helteellä kiinni. Sälekaihtimet ovat siinäkin mielessä hyvät, että talvella ne
parantavat kiinni ollessaan ikkunoiden lämmöneristyskykyä.
- Tuosta miten konvektori on kytketty piti käydä ihan tarkistamassa teknisestä tilasta eli näyttääkin siltä että konvektori on kytketty pumpusta maahan menevään liuos putkeen, tällä tuskin on suurta merkitystä sillä kesällähän itse MLP kone ei tee muuta kuin käyttövettä. Silloin kun konvektoria käytetään on jokatapauksessa "kesäpysäytys" päällä MLPssä. Oletus siitä että konvektorin menovesi on kytketty vasta MLP jälkeen perustuu siihen että tämä konvektorin kiertovesipumppu on tässä kohtaa (tuskin olisi kytketty "imemään" vettä konvektorilta, vaan eiköhän kiertovesipumppu työnnä vettä konvektorin suuntaan).
- Tuon maalämpökaivon kylmeneminen taitaa olla legendaa, olen itse seuraillut kaivoon menevien ja palaavien nesteiden lämpötiloja ja tuntuvat pysyvän melko vakioina vuoden ympäri. Kaivo muistaakseni180m syvä.
-kun katsoo mitenkä paljon mlp tulo- ja kaivoon menon lämpötila ero on näkee muuttuuko. Muistelen jostain lukeneeni, että talvella se ero olisi 4-6 astetta?
Minäkin luulen, että kiertovesipumppu ottaa sitä kylmää kaivon vettä ja se sitten palaa takaisin ja jatkaa kaivoon.
En tiedä jäätyykö kaivo kirjaimmellisesti?, mutta jos se on liian lyhyt sieltä ei saa kovilla pakkasilla enää tarvittavaa energia, joten miellyymmin syvä kuin liian matala. Homman näkee siitäkin, jos on maalämmön keruu vaakaputkina
maa sulaa paljon myöhemmin keväällä.
- Kuiskailemaan konvektorin vieressä en ala

Muotoilen kysymyksen toisin

Koetko äänen häiritseväksi, eli kiinnität siihen huomiotasi?