PS5 lämpötahnat

Liittynyt
06.10.2023
Viestejä
6
Moi,

pojan pleikkari alkoi kaatuilemaan ja ilmoittelemaan ylikuumentumisesta, joten päätin korkata laitteen auki putsailla pölyt joka paikasta.
Nyt vähän mietityttää, että mitä tekisi näiden lämpötahnojen kanssa että laitanko vain tämmöisenään takaisin kasaan vai olisiko syytä vaihtaa tahnat?
Tai voisiko tuonne ruikata vähän täydennyksenä "eri merkkistä" lämpötahnaa, tarkalleen ottaen Thermalright TF7?

Varmaan tyhmiä kysymyksiä mutta älkää kivittäkö :)

ps1.png
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 670
No kyllä ainakin henkilökohtaisesti putsaisin. Miksi, siis onko nuo ympyräiset jotain kondensaattoreita? Aika jännää, kohta varmaan asiantuntijat kertoo mitä kannattaa tehdä.

edit. Kun jatkan arvailua niin neliöt lienee muisteja? Missä ne varsinaiset gpu ja cpu on?

edit2. Otahan kuva koko piirilevystä? Tai ainakin tuosta minkä aukaisit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.10.2023
Viestejä
6
Tässäpä härvelistä vielä lisää kuvia. Metallikansi oli kiinni peräti 41 ruuvilla :o
Kuvat saattaa näyttää hämääviltä mutta ylemmissa kuvissa on sama osa ylä ja alapuolelta kuvattuna ja alemmissa kuvissa suojapelti ylä ja alapuolelta.

ps3.png
ps4.png
ps5.png
ps6.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 670
Ilmeisesti cpu/gpu kombo on tuon x-keskellä. Tuubista varmaan löytyy ihan hyviä purku/kasausvideoita. Itse en ole kasaillut kuin tietsikoita, niin en rupea "neuvomaan" sen enempää.
Foorumiltakin varmaan löytyy osaajia kun odottelet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Nämä on ihan sama asia kuin PC komponenttien puolesta.
Niin tuossa:
1705698245627.png


Rivi 1: älä uusi tahnoja. Nämä on kondensaattoreita. Ei ole hyvä, että kuumenevat.. Pitäisi olla irti jäähystä.
Rivi 2: uusi tahnat ja/tai tööttää vähän lisää. Nämä on mosfettejä, jotka vastaa todennäköisesti virransyötön vaiheita.
Rivi 3: Nämä on keloja (choke), ja aika sama, onko näille jäähdytystä, vai ei.

Näistä itse laittaisin vaan tahnaa kakkosriville..

1705698404490.png


Tuossa on prosessori/GPU muistipiirien ympäröimänä. Jos niissä muisteissa ei ollut tahnaa, ei niihin tarvitse laittaa.. Itse laittaisin siilit, mutta ei tuonne mahdu..

Jos jotkut tahnat on kuivuneet, ne on tuolla X:n sisässä, niinkuin jotkut jo sanoi.
edit: Voi olla X:n toisella puolella, jossa niihin on hiton vaikea päästä käsiksi. Mutta siinä on kuitenkin PS5:n ydin..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
441
Jos jotkut tahnat on kuivuneet, ne on tuolla X:n sisässä, niinkuin jotkut jo sanoi.
edit: Voi olla X:n toisella puolella, jossa niihin on hiton vaikea päästä käsiksi. Mutta siinä on kuitenkin PS5:n ydin..
PS5:ssä on nestemetallia, joka ilmeisesti kuitenkin saattaa hapettua; All About PS5 Liquid Metal

Tuo vaaleansininen materiaali on dispensoitavaa gapfilleriä, eli linjalla robotti truuttaa kaksikomponenttista tahnaa sekoitettuna tullaiset pisteet, joka sitten ajan ja lämmön kanssa kovettuu enemmän tai vähemmän kumimaiseksi. Sitä voi yrittää "paikata" jollain tavallisella tahnalla.
Minua ihmetyttää sen surkean määrä noilla muistipiireillä - tämä on sitä hintaoptimointia.. VRM keloille käytetään samaa tavaraa mm. vinkumisen vähentämiseksi.

Itse laittaisin varsinkin noille muisteille ihan reilusti jotain puttyä, esim. Upsiren U6 Pro:ta tai jotakin vastaavaa. Miksei virransyöttöönkin..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 361
Viestejä
4 215 509
Jäsenet
71 040
Uusin jäsen
leetnewb

Hinta.fi

Ylös Bottom