PS / VR-lasit ja TV-kanavat

Liittynyt
26.02.2024
Viestejä
3
Heippa kaikille.
Tässäpä tällainen hieman hullunkurinen kysymys ihmiselle jotka tietävät Playstationeista, VR-laseista yms.
Tiedän kyllä ettei VR-laseja ole tarkoitettu telkkarin katseluun, mutta minun haave olisi, kuinka voisin katsoa
VR-laseilla, esimerkiksi lätkämatseja ja formuloita ? Sehän olisi kuin itse istuisi katsomossa vai mites ?
Minulla on MTV-Katsomo josta alkaa kohtmiten Liigan Playoffsit ja olisihan se mahtavaa eläytyä lasien kautta.
Minulle on kyllä vastattu tähän kysymykseen jo, että VR-lasit ovat tarkoitettu virtuaalitodellisuuteen, mutta joku taas sanoi,
että osta Play Station ja VR-lasit, niin se onnistuu. Tässä kuviossa oli jonkun mielestä skaalausongelmaa mutten oikein usko, eikö se nykytekniikalla voisi onnistua.
Samaa taktiikkaa noudattaen olisi aika nastaa katsella leffojakin.
Voisiko joku valottaa tätä mahdollisuutta enemmän ennenkuin PS-kauppaan menee ? Miten kytkemisperiaatteet ja kuva/ääniasetukset ?
Tsorry tietämättömyyteni...olisin kiitollinen kaikista vastauksista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Immersiota paikan päällä olemisesta ei ole VR-laseilla mahdollista saavuttaa kuin varta vasten erikoiskameroilla tallennetulla kuvalla. Lätkäpelejä, formuloita jne ei ole nykypäivänä tarjolla VR-versiona monestakaan syystä. Joitakin lyhyitä esittelydemoja saattaa löytyä, mutta siinä kaikki.

PSVR:n kautta ei voi katsoa perinteisiä televisiolähetyksiä. Joitakin suoratoistopalveluita konsolilla on, mutta ei tietääkseni MTV Katsomoa. PS:n virtuaalilaseille saa tuetuissa kuvalähteissä käyttöön "cinematic moden", joka tarkoittaa, että lasit päässä voi tavallaan istua virtuaalisessa "hallissa", jossa on sitten iso screeni josta kuva näkyy, mutta kuvanlaatu ei ole erityisen hyvä ja tämä tuskin oli muutenkaan sitä mitä olit hakemassa.

Tiivistetysti sanottuna ei siis onnistu.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 752
Heippa kaikille.
Tässäpä tällainen hieman hullunkurinen kysymys ihmiselle jotka tietävät Playstationeista, VR-laseista yms.
Tiedän kyllä ettei VR-laseja ole tarkoitettu telkkarin katseluun, mutta minun haave olisi, kuinka voisin katsoa
VR-laseilla, esimerkiksi lätkämatseja ja formuloita ? Sehän olisi kuin itse istuisi katsomossa vai mites ?
Minulla on MTV-Katsomo josta alkaa kohtmiten Liigan Playoffsit ja olisihan se mahtavaa eläytyä lasien kautta.
Minulle on kyllä vastattu tähän kysymykseen jo, että VR-lasit ovat tarkoitettu virtuaalitodellisuuteen, mutta joku taas sanoi,
että osta Play Station ja VR-lasit, niin se onnistuu. Tässä kuviossa oli jonkun mielestä skaalausongelmaa mutten oikein usko, eikö se nykytekniikalla voisi onnistua.
Samaa taktiikkaa noudattaen olisi aika nastaa katsella leffojakin.
Voisiko joku valottaa tätä mahdollisuutta enemmän ennenkuin PS-kauppaan menee ? Miten kytkemisperiaatteet ja kuva/ääniasetukset ?
Tsorry tietämättömyyteni...olisin kiitollinen kaikista vastauksista.
Kysyt tätä pari vuotta etuajassa, sillä se ei ole vielä mahdollista! :D Mutta tulee olemaan lähivuosina gaussian splatting tekniikkaa hyväksi käyttäen. Tuo siis tekee normaalista 2D videosta 3D-mallin, jonka sitten voisi siirtää VR-maailmaan.

Mutta juu ei ole mahdollista. Jos haluat tutustua VR:ään niin 650€ Meta Quest 3 VR-lasit on paras vaihtoehto juuri nyt. Ne ei tarvi mitään Pleikkaria tai PC:tä kaveriksi (PC:n kanssa tosin toimii ja itsekin käytän lähinnä PC:tä) ja niitä voi käyttää sohvalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 135
Onhan nuita jo testailtu että tapahtumaa kuvataan katsomosta 360 kameralla ja sitä VODia pääsee katsomaan yhteensopivilla VR laseilla esim Questilla ja voi katsella siinä vaikka koripallo-ottelua kivasti ja katsella vaikka taakse kun katsomo riehuu siinä. Mutta nämä on tosiaan vain yksittäisiä testejä. Eiköhän nuo yleisty tässä lähivuosina ja jossain kohtaa varmaan sama tehdään stereokameroilla niin näkymä on 3D kaltainen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
XTadiumilla onnistuu, mutta video on 360 2d eikä 360 3d. Appsilla voi ilmaiseksi katsoa testata muutamaa tapahtumaa ja pääkohtia eri lajeista. Jos haluaa enemmän ufc/koripallo/.... katsoa niin pitää olla tilaus fightpass/... tms. Video tehty niin kuin olisit stadionin parhailla paikoilla. Parista viime olympialaisista oli valituista suorituksista 3d vr videoita tarjolla. Videolaatu olympialaisista heikko, jos vertaa aikuisviihdevideoihin mistä löytyy todennäköisesti paras 3d vr videolaatu mitä on olemassa



2d kuvanlaadusta mun kommentit. 3d vr kuvanlaatu parempi kuin 2d-kuvanlaatu
psvr2:en kuvanlaatu youtube, netflix yms. katselussa on huono. Vastaa aika hyvin mennävuoden sonyn 720p projektiotelevisiota rasvaisen pintansa kera. Toki ruutu on ns. iso.

quest3:en mun silmään 1080p 100" videotykin tasoa. Quest3:en suurin ongelma edelleen näkyvissä olevat pikselienvälit ja hohtavan harmaa mustantaso. PSVR2:ssa musta on mustaa.

Kalliimmista laitteista varmaan applen laite pääsee lähelle telkkaria, mutta maksaa paljon.

Hugh houn kanavalla on paljon 3d vr videoita(matkustus, musiikki, teknologia,...). Tyyppi on arvostellut myös kameroita ja tehnyt ohjeita miten teet omia 3d vr videoita. Uusimalla iphonella saa tehtyä yhdenlaisia 3d vr videoita vaikka ei samaan pääse kuin dedikoidut linssit+kamerat.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2024
Viestejä
3
Hei kiitokset kaikille vastauksista. Onhan se tulevaisuudessa mahtavaa jos katsomoelämykset tulevat kotisohvalle asti. Sitä ennen kuitenkin vielä kysyn, että mikä tsydeemi mahdollistaa tv-kuvan katselun laseilla jo ilman 3D:tä tai 2D:tä, ilman siis extraulottuvuuksia ? Siis laseihin se mitä kuvaruutu tarjoaa, tv-ohjelmia, elokuvia tai urheilua ? Olenko siis ihan hakoteillä ja mahdottomuuden äärellä ?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
29
Hei kiitokset kaikille vastauksista. Onhan se tulevaisuudessa mahtavaa jos katsomoelämykset tulevat kotisohvalle asti. Sitä ennen kuitenkin vielä kysyn, että mikä tsydeemi mahdollistaa tv-kuvan katselun laseilla jo ilman 3D:tä tai 2D:tä, ilman siis extraulottuvuuksia ? Siis laseihin se mitä kuvaruutu tarjoaa, tv-ohjelmia, elokuvia tai urheilua ? Olenko siis ihan hakoteillä ja mahdottomuuden äärellä ?
Tämä onnistuu ainakin millä tahansa tietokoneeseen kytkettävillä VR laseilla. Lasit päähän, nettiselain auki ja ruudusta tai katsomosta tv kanava pyörimään. Onnistuu myös koneella olevien 2D tai 3D videoiden katselu. Videolähteen ja lasien tarkkuus aiheuttaa vaan ongelmia jos koittaa katsoa halvoilla laseilla netistä striimattua 720p / 1080p laatuista videota niin itsellä ainakin kuvan laatu on niin heikkoa, että mieluummin katson ohjelman ilman VR laseja.
 
Liittynyt
26.02.2024
Viestejä
3
Tämä onnistuu ainakin millä tahansa tietokoneeseen kytkettävillä VR laseilla. Lasit päähän, nettiselain auki ja ruudusta tai katsomosta tv kanava pyörimään. Onnistuu myös koneella olevien 2D tai 3D videoiden katselu. Videolähteen ja lasien tarkkuus aiheuttaa vaan ongelmia jos koittaa katsoa halvoilla laseilla netistä striimattua 720p / 1080p laatuista videota niin itsellä ainakin kuvan laatu on niin heikkoa, että mieluummin katson ohjelman ilman VR laseja.
Nomutta tuohan täytyy kokeilla. Minulla PC-Windows 10 ja MTV Katsomo josta lätkämatsit tulevat. Varmaan sama voisi toimia älytelkkariinkin jos muodostaa BT-laiteparin ? Vaiko mites ?
Mitä VR-laseja suosittelisit ?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Videolähteen ja lasien tarkkuus aiheuttaa vaan ongelmia jos koittaa katsoa halvoilla laseilla netistä striimattua 720p / 1080p laatuista videota niin itsellä ainakin kuvan laatu on niin heikkoa, että mieluummin katson ohjelman ilman VR laseja.
Kuvanlaatu tosiaan on todennäköisesti suurin ongelma lasien yleisen epämukavuuden lisäksi (pitkässä käytössä). Itsekin olen useampaan otteeseen eri laseja ostaessa toivonut, että josko vihdoinkin saisi katsottua VR-laseilla leffoja "isolta kankaalta" kotisohvalta käsin, mutta paskan marjat. Noissa striimauspalveluissa ongelma on vielä pahempi kuin koneelta toistettavassa materiaalissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
29
Nomutta tuohan täytyy kokeilla. Minulla PC-Windows 10 ja MTV Katsomo josta lätkämatsit tulevat. Varmaan sama voisi toimia älytelkkariinkin jos muodostaa BT-laiteparin ? Vaiko mites ?
Mitä VR-laseja suosittelisit ?
Helpointa on hommata Meta Quest joilla voi käyttää selainta ja vaikka netflixiä myös ilman tietokonetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 066
Viestejä
4 211 388
Jäsenet
71 007
Uusin jäsen
immclovin

Hinta.fi

Ylös Bottom